Tässä kun matkanvarrella olen kirjoittajien aivoituksia näin sivullisena lukenut, niin aihe nyt- päivässä sitten pisti kirjoittamaan.
Niin. Onko näitä lakipykäliä olemassa, joka määrittelee kirkkojen määräysvallassa päiviä.
Siis päiviä, jota sanontaa sanalla -- pyhä--??
Pyhähän on näin kadunmiehelle selitetty, että se on taivaallista ja jumalallista. Eikös vain?
Nyt sitten on ähisty vaikkapa palstan nimenperusteella adventisteille, ettei jotain sunnuntailakia ole, tai tule, vai miten se teitin kirjoittajien aivoituksissa ähistään, voitte tarkentaa, kun joku ihottuma teil on takaapuoles, kun raavitte sitä asianne ääressä.
Siis tänään on johonkin lakiin myönnetty ---poikkeuslupa--. Mittee se tarkoittaa??
Siis täytyyhä laki olla, että poikkeuksia luvataan. Siis yhteiskunta määrännyt jonkun toimeksiannosta lain. Eihän ne huvikseen lakeja rustaa ja varsinkin tällaasena hengelliseksi luokiteltavana. Vai rustaako ne. Voittehan te vastata, kun kirjoottelette.
Siis ollaan sunnuntaissa- siis kirkollisessa pyhässä. Ollaan helluntaissa. Sehän eritoten on kristillinen pyhä, vaikka sellaasta raamatussa ei käsketä viettää, mutta kun poikien isät käskee, niin vietettävähän se on. Siis käsittääkseni nyt puhutaan kristillisestä perinnäissäännöstä, eli säännöstä, jonka rustaamisesta juutalaisia morkataan.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1432425995180.html
Otsake. Helluntai sulkee TÄNÄÄN isojen kauppojen ovia - näille alueille myönnettiin poikkeuslupia. julkaistu 24.5. 4:07
Tänään vietettävän helluntain takia isot kaupat pitävät ovensa kiinni suuressa osassa maata.
Aukioloaikojen poikkeuslupia on myönnetty Helsinkiin, Hämeenlinnaan ja Lahteen. Myös Vantaalla sijaitseva kauppakeskus Jumbo ja viihdekeskus Flamingo saavat pitää ovensa auki.
Lapin aluehallintovirasto on jo aiemmin myöntänyt ympärivuotisen poikkeusluvan Kymenlaaksoon ja osaan Pohjois- sekä Etelä-Karjalaa.
Pienet alle sadan neliön ruokakaupat, kioskit ja kukkakaupat saavat olla auki.
STT
Siis nyt kun lainaukseni päättyy. Päästäänkö yhteisymmärrykseen siitä.
Että pakanallinen pyhälaki, se on olemassa, sekä kirkkojen puhujapöntöissä papit siitä perinnäisopista kovasti saarnaa.??
Jos ja kun näinhän se on, niin päästään punteista tasan, niin juutalaisten kuin kristittyjenkin kohdalla. Tehdään näin sääntöjä, pyhityksiä ja oppeja, joilla tehdään tyhjäksi tämä Jumalan sana. Sekä opetetaan ja määrätään oikein lainnojalla tätä kunnioittamaan, eli keisari on hommassa mukana.
Näinhän minä tämän kadunmiehen ajatusmallilla päättelisin, istuessani kirkkojen ovien ulkopuolella. Onhan minut ajettu ulos, koska perinnäisopinpyhyyden vastaisesti ilmaisen mielipiteeni. Ts. kristittyjen synäkookat pyhineen eivät palvele samaa Jumalaa, joka Aabrahamin ja Iisakin, sekä Jaakobin kaverit palveli. Ketähän ne palvelee, kun asiasta ei saisi puhua.
Onko se baabelilaisuutta, ?? sopii miettiä ja vastaillakin.
Kun vielä "kirkkopyhiä", siis listaa katsoo, asia jatkuu. Ei ollenkaan Isokirja tekstissään puhu tuollaasest rimpsust, että näin mentäs, eli jossain on harhauduttu ja pahasti.
Kun ja koska siitä niin paljon puhutaan, pidetään kiinni, sekä pyhitellen asiaa käsitellään, näen, että itsetehty- perinnejumalanpalvelusajat on kyseessä ja isienoppia.
Miten ne pitäs perata, että päästäisiin sen Isonkirjan lahveille menemään, ettei itse Kirjan kirjoittajan ajatuskantaa vastaan tehtäisi.
Nyt "määrätään" tekemään keisarimme määräyksestä, työlainsäädännöinkin, koska kirkonkellojen soitto on laittanut ajan ja lain tähänmalliin.
Miettikääs aivan ite ja omalla kohdalla, olenko pahasti hakoteillä?
"sunnuntai"- se lakipuolenjuttuja.
23
<50
Vastaukset
- näinhänseon
Et ole yhtään hakoteillä, noin minäkin olen tuon ymmärtänyt jo vuosia että Rooman keisarihan se otti sunnuntain käyttöön ja koko maailma seuraa sitä ja kehuu että makeelta maistuu.
Minä kyllä jotenkin muistelen että Jumala otti käyttöön kaikki seitsemän päviää, eikä Raamatun mukaan pidä niitä toistaan kummempana.
Kuinka monta kertaa tärkeämpi lain kohta on olla esimerkiksi tappamatta toistaan kuin pyhittää joku päivä tärkeämmäksi kuin toinen? Paavista minä viis veisaan...Todellisuudessa ei ole sunnuntain pyhittäjiä, on vain lauantain sapattikiihkoilijoita, joille kaikki muut ihmiset ovat syntisiä, jos eivät samalla tavalla kiihkoile launataina sapatin viettämisen suhteen, kuin se olisi taivaspaikan ehdotopn edellytys. Kaikki muut protestanttiset liikkeet ovat lukeneet saman asian Raamatusta ja pitävät kaikkia viikonpäiviä yhtä pyhinä tai vähemmän pyhinä.
- lukenutOlen
JarmoEklund kirjoitti:
Minä kyllä jotenkin muistelen että Jumala otti käyttöön kaikki seitsemän päviää, eikä Raamatun mukaan pidä niitä toistaan kummempana.
Kuinka monta kertaa tärkeämpi lain kohta on olla esimerkiksi tappamatta toistaan kuin pyhittää joku päivä tärkeämmäksi kuin toinen? Paavista minä viis veisaan...Kadunmiehenä keskustelun avasin ja lukien näkemystäsi, jonka esität luettavakseni niin, että katsoisin Jumalan puolelta asiaa, lopputuloksena se, "kaikki päivät samanarvoiset" .
Totta, että Jumala sanoo tekevänsä työtä jatkuvasti, mutta mitä työtä ja mitävarten.
Sitten tuossa määreessä käydään ja vilkaistaan myös päivien sisältöä, missä viestitetään lähtökohtaamme, että kaikki on luotu Häneen ja Hänessä, sekä pysyy koossa tämän luomisen mukaan.
Siihen tarpeelliseen alkuun viitataan, 1. Moos. luomistapahtumassa syyn olemassaolollemme, so. Jumala. Jumala loi ja luomistapahtumiin liitetään päivät. Työnä siinä on näkyvillä päivät ja seitsemänteen päästen ollaan tässä viikossamme. Siinä ja siitä käytetään sanontaa Jumalanpuolen, että Hän sai valmiiksi, sekä päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi. ts. 1. Moos. 2. luku ja 2 säe.
3. säkeessä sanotaan, siunauksesta.
Hän siunasi. Eli taivaallisesta näköalasta päivä on siunattu.
Hän pyhitti. Taas taivaallisesta puolen, so. pyhitetty ja pyhitys on erottamista arjesta. Näin olen asian ymmärtänyt ja näin se Sanasta puhuu itselleni. ts. kyse on taivaallisesta määreestä, mitasta, siunauksesta, erottamisesta jne.
Vieläpä se, että kuka sen on tehnyt.
Kun luominen, sen syy, kuka on jotain tehnyt, mitä varten on tehty, jatkaa ymmärrykseeni sen, miten minun pitää itse siihen suhtautua.
Luomakunta, so. tässä ja nyt hetkessä. Tämä elää määrämittaisen aikansa, ja sen syyn tähden ”luotuna” olen täällä olemassa. Sen koossapitävä voima ja ominaisuus on Kristus.
Siksi luomiseen liittyy Herra, ja Herrallani on arvonimikin SapatinHerra, jonka nimen liittosuhteen näen tuossa näkyvillä.
Tätä kautta nivoutuu mieleeni tämä Jumalalliset pelastussuunnitelmat, synnistä, sekä kerran kaiken Uudelleenluomiseen.
Siksi myös valinnat, mitkä näen, siis kohdalleni, on raamattuun nivottuna.
Siksi myös näen, että ei kaikki päivät ole aivan samanarvoisia silloin, kun uskon pelastukseeni armosta. Vaellukseen tulee viikkorytmiini syy myös erottaa arjen ja pyhän jatkumo. Pelastettuna kumarran Häntä, joka on luonut taivaan ja maan. Siksi Herralla on vain olemassa yksi kansa, joka suullaan tunnustaa Hänet, teoillaan tunnustaa Hänet, sekä lepää armossa, koska itse ei voi itseään pelastaa.
Suun tunnustus käsittää myös sen, että perkaa pois hapatteet, koska ne tekevät matkan hitaaksi, sekä hapate voi kieltää jopa Herran. Siis se hapate voi olla senlaatuista, jota Jumala vihaa, koska se on epäuskoa itse Hänen sanaansa, minkä Hän on minulle muistiinmerkinnyt.
Vanhanliitonaikainen Jumalankansan vaellus, mitä tuosta voimme muistiinmerkitystä kirjoituksista lukea, niin epäuskoisuus oli este perillepääsemiseen luvattuun. Siksi ja koska meillä on raamattu, on perattava ihmiskäskyt ja hapatteet, sillä edelleen tieten tehtynä, väärä tekee meidät esteelliseksi siihen osaan, joka on Pyhää ja -pyhä.
Ei valta- ei määrä- ei massat määrää sitä, että niitten mukaan päästäisiin luvattuun päämäärään. Tällä tarkoitan kirkkokuntia ja niitten nimiä, joiden taakse voitaisiin suojata elämämme. On vain "Elämänkirja", ja nimi, jonka Isä tuntee.
Siksi joukonjatkona roikkuminen jossain, jota ihmiset pyhittelevät, voi ollakin se baabelilainen ansa, jossa ei Jumalan nimi tule kirkastetuksi.
Ja tuossa voi käydä niin, että viimeisellä tuomiollamme, "Hän ei tunne meitä"! on karu päätös tämän elämän vaelluksen pisteelle, joka luomisen perusteella on ainutlaatuinen aika.
Siksi "kaikkipäivät" samanarvoisia, - ihmismääreenä - voi olla kohtalokas viestintämuoto. Se voikin olla sitä, että vain lihalla palvelemme Herraa ja se ei taivukaan Jumalan tahtoon, kirjoitusten mukaan.
Tässä jouduin tekemään valintani omassa kirkossani, silloin kun näin hapatteita kohdallani mistä sana kirjoitti. En löytänyt edes pastorin ohjeista syytä, että se toinen määre, ihmisenpuolelta olisi ohittanut sanan. Siksi valinta tulikin taivaalliselta suunnalta, miten vaellan. Sentähden olen ulkoistettuna synagookista, sanalla "mene"! - Exadventistiparka
JarmoEklund kirjoitti:
Minä kyllä jotenkin muistelen että Jumala otti käyttöön kaikki seitsemän päviää, eikä Raamatun mukaan pidä niitä toistaan kummempana.
Kuinka monta kertaa tärkeämpi lain kohta on olla esimerkiksi tappamatta toistaan kuin pyhittää joku päivä tärkeämmäksi kuin toinen? Paavista minä viis veisaan..."Minä kyllä jotenkin muistelen että Jumala otti käyttöön kaikki seitsemän päviää, eikä Raamatun mukaan pidä niitä toistaan kummempana."
Konstantinusta pidetään tarkoitushakuisesti "sunnuntain isänä", vaikka todellisuus on kyllä tarua ihmeellisempää.
Rooman valtakunnassa 7-päiväiseen viikkoon siirryttiin hitaasti ja osissa, alkaen ensimmäiseltä ja toiselta vuosisadalta, ja vasta Konstantinuksen aikana luovuttiin mm. rinnakkaisesta 8-päiväisestä viikkojärjestyksestä, ja valtakuntaan määrättiin yksi viikkojärjestys. Kristittyjen tiedetään pitäneen sunnuntaita kokouspäivänä apostolien aikana ja sen jälkeen, Sen sijaan, useimmat tutkijat ovat yksimielisiä siitä että ennen tuota aikaa, Roomassa ei ollut mitään merkittävää "sunnuntain pyhittämistä" millekään epäjumalalle.
Väitteet että kristittyjen kokouspäivä olisi "siirretty" sunnuntaille Konstantinuksen aikana, on siksi enemmänkin sapatinpyhittäjien propagandaa. Varmastikin on totta että oli erilaisia tapoja tuolloin eri seurakunnissa; mutta mitään "kaikkien kristittyjen sapattikokouskäytäntöä" ei missään tapauksessa ollut. Se on aivan fakta.
Se, mitä Konstantinus tosiaan teki, oli että hän yhdisti valtakunnan erilaiset viikkopituudet ja "pyhäpäivät" yhteen, ja näin syntyi "sunnuntaipyhäpäivä".
SE taas on nimenomaan uskon ja maallisen yhteiskunnan yhdistämistä samassa mielessä kuin meilläkin tänään on noita "kirkollisia pyhiä".
Nyt taas voi kysyä: miksi kristityt laajalti sitten pitivät sunnuntaita kokouspäivänä jo ensimmäiseltä vuosisadalta alkaen - siihen löytyy monta Raamatullista perustetta; Jeesuksen ylösnousemuksen ja opetuslapsille ilmestymisen mukaan muun muassa.
Mutta jos ajattelemme 7-päiväistä viikkoa, se oli tosiaan Israelilla, mutta se tuli myös vahvasti Babyloniasta - niinkin vahvasti, että ateistit väittävät Israelin kopioineen 7-päiväisen viikon Babyloniasta... mitä me emme taas Raamatun mukaan voi hyväksyä; vaikka joudummekin tunnustamaan ettei Raamattu anna tukea sen paremmin 7-päiväiselle viikolle kuin varsinkaan sapatillekaan ennen mannan antamista.
Sapatti ei ole siirtynyt sunnuntaille, mutta myöskään UT ei sanallakaan mainitse sapattia koko uuteen liittoon. Raamattu selväsanaisesti sanoo että laki annettiin niskoittelevalle Israelille - ja me emme ole heidän jälkeläisiään, joille sapatti annettiin.
Näin ollen, sunnuntain pitäminen "Herran päivänä" perustuu juurikin Jeesuksen, meidän Herramme ylösnousemukseen ja ilmestymiseen. Sellaisenaan se ei ole mikään maallisten ihmisten pyhäpäivä, mutta ei minua nyt ainakaan mitenkään haittaa jos saamme kokoontua Apostolien tapaan viikon ensimmäisenä päivänä. Yhtä hyvin voimme kokoontua viikon neljäntenäkin päivänä - tai joka päivä. - Eipäosunutoikein
Mikä "koko maailma" Kiina, Intia, koko Aasia muutoinkin jne.? ??Muslimimaailma??? Juutalaiset???
- pyhäF
JarmoEklund kirjoitti:
Todellisuudessa ei ole sunnuntain pyhittäjiä, on vain lauantain sapattikiihkoilijoita, joille kaikki muut ihmiset ovat syntisiä, jos eivät samalla tavalla kiihkoile launataina sapatin viettämisen suhteen, kuin se olisi taivaspaikan ehdotopn edellytys. Kaikki muut protestanttiset liikkeet ovat lukeneet saman asian Raamatusta ja pitävät kaikkia viikonpäiviä yhtä pyhinä tai vähemmän pyhinä.
Sunnuntai on aina pyhäpäivä. Ei ihmiset edes juuri käytä sanaa sunnuntai, koska sunnuntai on epätodellinen, että ei sitä voi pyhittää. Sitä vaan kutsutaan pelkästään pyhäksi, harvoin sunnuntaiksi.
- LautasenreunaaKauemmaksi
pyhäF kirjoitti:
Sunnuntai on aina pyhäpäivä. Ei ihmiset edes juuri käytä sanaa sunnuntai, koska sunnuntai on epätodellinen, että ei sitä voi pyhittää. Sitä vaan kutsutaan pelkästään pyhäksi, harvoin sunnuntaiksi.
Tämä on vain suomalainen näköala, Jarmo! Paljon maailmaa kulkeneena ja aikoinani myös ulkomailla asuneena voin vakuuttaa, että kyllä kaikissa niissä maissa, joissa olen kuullut sunnuntaista puhuttavan, siitä käytetään nimenomaan kulloisenkin kielen VIIKONPÄIVÄN nimeä eikä nimitellä "pyhäksi".
- omalehmä
LautasenreunaaKauemmaksi kirjoitti:
Tämä on vain suomalainen näköala, Jarmo! Paljon maailmaa kulkeneena ja aikoinani myös ulkomailla asuneena voin vakuuttaa, että kyllä kaikissa niissä maissa, joissa olen kuullut sunnuntaista puhuttavan, siitä käytetään nimenomaan kulloisenkin kielen VIIKONPÄIVÄN nimeä eikä nimitellä "pyhäksi".
No, Suomessahan tässä eletään ja asutaan!
- LautasenreunaaKauemmaksi
omalehmä kirjoitti:
No, Suomessahan tässä eletään ja asutaan!
Joo mutta kristinusko on globaalinen! Eihän Raamattukaan ole vain "suomalainen"...
- Wikiwiki
JarmoEklund kirjoitti:
Todellisuudessa ei ole sunnuntain pyhittäjiä, on vain lauantain sapattikiihkoilijoita, joille kaikki muut ihmiset ovat syntisiä, jos eivät samalla tavalla kiihkoile launataina sapatin viettämisen suhteen, kuin se olisi taivaspaikan ehdotopn edellytys. Kaikki muut protestanttiset liikkeet ovat lukeneet saman asian Raamatusta ja pitävät kaikkia viikonpäiviä yhtä pyhinä tai vähemmän pyhinä.
Miksi puhut potaskaa - kyllä sinäkin sen varmaan tiedät että sunnuntaita kutsutaan "pyhäksi" - kiitos kirkon.
Mutta jos et satu tietämään niin katso Wikiediasta kristinuskon historiaa Wikiwiki kirjoitti:
Miksi puhut potaskaa - kyllä sinäkin sen varmaan tiedät että sunnuntaita kutsutaan "pyhäksi" - kiitos kirkon.
Mutta jos et satu tietämään niin katso Wikiediasta kristinuskon historiaaEn muista vuosiin kenekään kutsuneen sunnuntaita pyhäksi. Sen sijaan olen kuullut kutsuttavan pyhiksi juhlapäiviä, kuten joulun pyhät jne.
- etymmärrää
JarmoEklund kirjoitti:
En muista vuosiin kenekään kutsuneen sunnuntaita pyhäksi. Sen sijaan olen kuullut kutsuttavan pyhiksi juhlapäiviä, kuten joulun pyhät jne.
Ei kiinnosta keskustelu !
Hei!
Suomessa keisari Konstantinuksen v.321 jKR työvoimapolitiikka astui voimaan 1.1.1973 lukien kun sunnuntaista tuli viikon seitsemäs päivä.
(Sunnuntailaki 7.3.321) (jKr)
Keisari teki kansan kahdesta lepopäivästä hybridin kun valtakunnassa oli kaksi lepopäivää; Kristittyjen sapatti viikon 7- päivänä; 1 Mos 2:1-4, Jes 58:13-14, 5 Moos 5:12-15, 2 Moos 31:12-18, Luuk 16:16-17, -ja muun kansan valon ja auringon juhla viikon 1 päivän sunday (sunnuntai suom.)
valtakunnassa oli kuusipäiväinen työviikko ja keisari oli varmaan omasta mielestään nerokas työvoimapolitiikassaan. Dan 7:25.
Lakia sunnuntaista ja pyhäpäivistä voit etsiä; http://www.finlex.fi
Siellä on voimassa olevat lainsäädännöt Suomessa.
'
Eri maissa on erilaisia säädöksiä. Armaassa Suomen maassa ei ongelmia koska 5 päiväinen työviikko ja kaksi päivää mistä itse valita.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- aikaskutakin
"valtakunnassa oli kuusipäiväinen työviikko"
Jos tarkoitat valtakunnalla Roomaa,niin ennen Konstantinusta oli käytössä vielä kahdeksanpäiväinen viikko, joista yksi päivä oli tarkoitettu markkinapäiväksi, jolloin yleensä tehtiin ostoksia koko viikon tarpeiksi. Uskonnolliset juhlapäivät olivat erikseen, eivätkä yleensä osuneet jonkin tietyn viikonpäivän kohdalle.
Kristinuskon leviämisen myötä myös Rooma siirtyi ( vähitellen) 7-päiväiseen viikkoon, joka oli juutalainen käytäntö ( aikanaan omaksuttu Babyloniassa). - Exadventistiparka
aikaskutakin kirjoitti:
"valtakunnassa oli kuusipäiväinen työviikko"
Jos tarkoitat valtakunnalla Roomaa,niin ennen Konstantinusta oli käytössä vielä kahdeksanpäiväinen viikko, joista yksi päivä oli tarkoitettu markkinapäiväksi, jolloin yleensä tehtiin ostoksia koko viikon tarpeiksi. Uskonnolliset juhlapäivät olivat erikseen, eivätkä yleensä osuneet jonkin tietyn viikonpäivän kohdalle.
Kristinuskon leviämisen myötä myös Rooma siirtyi ( vähitellen) 7-päiväiseen viikkoon, joka oli juutalainen käytäntö ( aikanaan omaksuttu Babyloniassa).Jarin kannattaisi lukea luotettavia lähteitä, eikä A-kirkon mytologiaa...
Erityisesti tuo mainitsemasi tosiasia, eli ei ollut mitään "tiettyä" Apollokselle pyhitettyä viikottaista pyhäpäivää, on kokolailla vastoin sitä höpötystä mitä adventistit levittävät. - 1Yksinkertainen
aikaskutakin kirjoitti:
"valtakunnassa oli kuusipäiväinen työviikko"
Jos tarkoitat valtakunnalla Roomaa,niin ennen Konstantinusta oli käytössä vielä kahdeksanpäiväinen viikko, joista yksi päivä oli tarkoitettu markkinapäiväksi, jolloin yleensä tehtiin ostoksia koko viikon tarpeiksi. Uskonnolliset juhlapäivät olivat erikseen, eivätkä yleensä osuneet jonkin tietyn viikonpäivän kohdalle.
Kristinuskon leviämisen myötä myös Rooma siirtyi ( vähitellen) 7-päiväiseen viikkoon, joka oli juutalainen käytäntö ( aikanaan omaksuttu Babyloniassa).Se seitsenpäiväinen viikko löytyy Raamatun ensimmäisen kirjan ensimmäisestä luvusta. Yritätkö siis sanoa, että Raamattu muokattiin Babylonian mallin mukaan, ja Juutalaisilla ei ollut kirjoitettua historiaa ennen Babylonian pakkosiirtolaisuutta? Ihan vilpittömästi kysyn, koska esille heittämäsi ajatus on kovin hämmentävä.
Toinen kysymys ihan vain adventisteille yleisesti; voisiko joku selittää lyhyesti ja ytimekkäästi, mikä tämä odotettu ja pelätty "sunnuntailaki" on, ja mikä sen vaikutus ihmisten elämään olisi konkreettisesti? Pakotetaanko kaikki kansa siis kuoleman uhalla Sunnuntaina kirkkoon, vai miten se oikein toimisi? Aiheesta on takuulla kirjoitettu paljon tälläkin palstalla, mutta näkökantoja tuntuu olevan niin monia, etten oikein saa selkeää kuvaa siitä, mistä oikein on edes kyse. 1Yksinkertainen kirjoitti:
Se seitsenpäiväinen viikko löytyy Raamatun ensimmäisen kirjan ensimmäisestä luvusta. Yritätkö siis sanoa, että Raamattu muokattiin Babylonian mallin mukaan, ja Juutalaisilla ei ollut kirjoitettua historiaa ennen Babylonian pakkosiirtolaisuutta? Ihan vilpittömästi kysyn, koska esille heittämäsi ajatus on kovin hämmentävä.
Toinen kysymys ihan vain adventisteille yleisesti; voisiko joku selittää lyhyesti ja ytimekkäästi, mikä tämä odotettu ja pelätty "sunnuntailaki" on, ja mikä sen vaikutus ihmisten elämään olisi konkreettisesti? Pakotetaanko kaikki kansa siis kuoleman uhalla Sunnuntaina kirkkoon, vai miten se oikein toimisi? Aiheesta on takuulla kirjoitettu paljon tälläkin palstalla, mutta näkökantoja tuntuu olevan niin monia, etten oikein saa selkeää kuvaa siitä, mistä oikein on edes kyse.Hei!
Keisarin työvoimapolitiikka-sunnuntailaki 7.3.321 jkr astui voimaan Suomessa 1.1.1973 kun sunnuntaista tehtiin viikon 7 päivä.
Dan 7:25.
Keisari teki lepopäivistä hybridin kun kansalla oli 6- päiväisessä työviikossa kaksi juhlaa; kristittyjen sapatti 7-päivä 1 Moos 2:1-4, 2 Moos 31:12-18, auringon ja valon päivä sunday, sunnuntai viikon 1-päivä.
Lakia sunnuntaista ja pyhäpäivistä on aina säädetty.
Meillä ei ongelmia 5-pv työviikossa.
Kauhuspekulaatioskenariot liittyvät Ilm 13:17 jakeen ympärille turhaan. Kyse on Raamatun vertauskuvallisesta kielestä joka tarkoittaa "aiheuttaa, tekee sen -että omantunnon asiat tietoisuudessa ja teoissa muuttuvat. Vastike-suorite perusteista kaupankäynnistä ei ole kyse, vaan Jeesuksen arvovallan ja kunnian, Jumalan lain syrjäyttämisestä synnin opettajana pyritään korvaamaan muulla. Room 3:20,31, 6:22-23, Ilm 14:12,12:17, Ef 2:7-9, Hebr 12:14,Joh 14, Ilm 1:7-8.
2Tess 2:1-
Vaikka usko aiheuttaakin erimielisyyksiä, erimielisyyksiä ei voi aina ajatella glogaaleiksi ja globaaleiksi aina totaalisesti.
Siunauksia
Jari Laurila
Kurpan torpan sepän pojanpoika
- Wikip
Useimmat kristilliset kirkkokunnat viettävät sunnuntaita pyhäpäivänään.
Tällaisen aseman se on saanut pääasiassa sen vuoksi, että evankeliumien mukaan Jeesuksen ylösnousemus tapahtui sapatin jälkeisenä, juutalaisen laskutavan mukaan viikon ensimmäisenä päivänä eli sunnuntaina.
Kuitenkin muun muassa Seitsemännen päivän adventistit ja messiaaniset juutalaiset ovat sitä mieltä, että sunnuntain pyhittämisellä ei olisi raamatullista perustetta.
Katolisessa teologiassa sunnuntaita pidetään myös viikon kahdeksantena päivänä. Juutalaisen sapatin vieton merkitys on myöhemmin siirretty sunnuntaihin. Asiasta päätettiin Laodikean kirkolliskokouksissa 400-luvun alkupuolella.
Sitä ennen sekä juutalaiset että kristityt viettivät pyhäpäivänään sapattia, lauantaita.
Juutalainen sapatti oli lepopäivä sen muistoksi, että Raamatun luomiskertomuksen mukaan Jumala lepäsi viikon viimeisenä, seitsemäntenä päivänä.
Useissa muissa kielissä sunnuntain nimi on nykyään kristillisperäinen latinasta tuleva Herran päivä (Dominicus tai Dies Domini): espanjassa ja portugalissa Domingo, ranskassa dimanche ja italiassa Doménica. Venäjässä sunnuntaita kutsutaan ylösnousemuksen päiväksi (ven. воскресенье, voskresenje).
Monissa kielissä sunnuntai on Auringon päivä. Päivä oli nimetty Auringon mukaan egyptiläisessä kalenterissa, josta tapa siirtyi Rooman valtakuntaan ja myöhemmin myös germaaneille. Latinaksi päivän nimi on dies solis, Auringon päivä. Myös saksan kielessä (Sonntag), flaamissa (Zondag), englannin kielessä (Sunday), japanin kielessä (日曜日 / Nichiyōbi) ja ruotsin kielessä (söndag) nimi johdetaan auringosta. Germaanisissa kielissä nimi tulee Sunnelta, saksien auringonjumalalta tai Sunnalta, joka oli skandinaavien auringonjumala.
Kirkkohistorioitsijoiden mukaan ensimmäisillä vuosisadoilla myös kaikki kristilliset seurakunnat viettivät lepopäivänään sapattia. 300-luvun alussa alkoi Rooman seurakunnasta muotoutua valtionkirkko, mikä sai loppuhuipennuksensa 500-luvun alussa. Näiden muutosten lomassa kirkko muokkautui osittain silloisen yhteiskunnan mukaisesti. Yksi muutos oli se, että kirkko lopetti sapatin vieton ja siirtyi viettämään lepopäivänä ja jumalanpalveluspäivänä sunnuntaita, jonka keisari Konstantinus oli jo määrännyt Rooman valtakunnan viralliseksi lepopäiväksi.[3] Monet tutkijat ja myös katolinen kirkko sijoittavat tämän lepopäivämuutoksen vuoteen 364, jolloin katolisessa (ei ekumeenisessa) Laodikean konsiilissa paavi Liberiuksen johdolla kehotettiin kirkon jäseniä sapatin sijasta pyhittämään sunnuntai.- Exadventistiparka
"Kirkkohistorioitsijoiden mukaan ensimmäisillä vuosisadoilla myös kaikki kristilliset seurakunnat viettivät lepopäivänään sapattia. "
Valhe, emävalhe, wikipedia ?
Tämä kyseinen suomenkielinen sivu (wikipedia:sunnuntai) antaa yhden mielikuvan - wiki ei ole "oikea" tietosanakirja...
Wikissä, ei tarvitse kuin klikata toiselle sivulle ja asia voikin muuttua.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sabbath_in_Christianity
"Though the majority observance of Christian Sabbath is as Sunday rest, this development was gradual, because Sunday was still a workday for many . Adventist theologian Samuele Bacchiocchi contended in his book, From Sabbath to Sunday, that there was a transition from the Saturday Sabbath to Sunday in the early Christian church due to pagan and political factors, and also the decline of standards for the Sabbath day.[7] In the 2nd century, the observance of a corporate day of worship on the first day (Sunday and Saturday night) had become COMMONPLACE as attested in the patristic writings."
"The origin of Sunday worship in the 1st or 2nd century remains a debated point. Often first-day worship (Sunday morning or Saturday night) was practiced alongside observance of seventh-day Sabbath rest[10] and was a widespread Christian tradition by the 2nd century;[1][22] over time, Sunday thus came to be known as Lord's Day and, later, a rest day.
On March 7, 321, the Roman Emperor Constantine issued a decree making Sunday a day of rest from labor,"
Molempia päiviä käytettiin. Ainoa mikä on kiistatta varmaa on se, että tuota joidenkin adventistienkin väittämää "paavin" tekemää lepopäivän muutosta ei ole olemassakaan - kokouspäivänä ja myös lepopäivänäkin sunnuntai oli käytössä jo kauan ennen ensimmäistä paavia (tai sen tapaista).
Asian vatvomisen suurin peruste on useimmille osoittaa sunnuntai pedonmerkiksi... mutta sitä varten pitäisi ensin selittää miten sunnuntai voisi täyttää pedon merkin kriteerit Raamatussa, sekä se miksi Jeesus ja UT eivät sapattia uuteen liittoon antaneet. - höpöhöpötihööö
Exadventistiparka kirjoitti:
"Kirkkohistorioitsijoiden mukaan ensimmäisillä vuosisadoilla myös kaikki kristilliset seurakunnat viettivät lepopäivänään sapattia. "
Valhe, emävalhe, wikipedia ?
Tämä kyseinen suomenkielinen sivu (wikipedia:sunnuntai) antaa yhden mielikuvan - wiki ei ole "oikea" tietosanakirja...
Wikissä, ei tarvitse kuin klikata toiselle sivulle ja asia voikin muuttua.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sabbath_in_Christianity
"Though the majority observance of Christian Sabbath is as Sunday rest, this development was gradual, because Sunday was still a workday for many . Adventist theologian Samuele Bacchiocchi contended in his book, From Sabbath to Sunday, that there was a transition from the Saturday Sabbath to Sunday in the early Christian church due to pagan and political factors, and also the decline of standards for the Sabbath day.[7] In the 2nd century, the observance of a corporate day of worship on the first day (Sunday and Saturday night) had become COMMONPLACE as attested in the patristic writings."
"The origin of Sunday worship in the 1st or 2nd century remains a debated point. Often first-day worship (Sunday morning or Saturday night) was practiced alongside observance of seventh-day Sabbath rest[10] and was a widespread Christian tradition by the 2nd century;[1][22] over time, Sunday thus came to be known as Lord's Day and, later, a rest day.
On March 7, 321, the Roman Emperor Constantine issued a decree making Sunday a day of rest from labor,"
Molempia päiviä käytettiin. Ainoa mikä on kiistatta varmaa on se, että tuota joidenkin adventistienkin väittämää "paavin" tekemää lepopäivän muutosta ei ole olemassakaan - kokouspäivänä ja myös lepopäivänäkin sunnuntai oli käytössä jo kauan ennen ensimmäistä paavia (tai sen tapaista).
Asian vatvomisen suurin peruste on useimmille osoittaa sunnuntai pedonmerkiksi... mutta sitä varten pitäisi ensin selittää miten sunnuntai voisi täyttää pedon merkin kriteerit Raamatussa, sekä se miksi Jeesus ja UT eivät sapattia uuteen liittoon antaneet.Höpön höpön en muuta sano !
- Exadventistiparka
höpöhöpötihööö kirjoitti:
Höpön höpön en muuta sano !
No, jos olet tuota mieltä Wikipediasta, en voi sanoa sinun olevan väärässäkään. Kirjoitus johon vastasin oli vain suomalaisen sivun kopio. Mutta onneksi monet lähteet vahvistavat totuuden asiasta. Muuten, lähteet tulee ilmoittaa, kun koko Wikin sivun tuolla tavalla kopioi.
- höpöhöpötihööö
Exadventistiparka kirjoitti:
No, jos olet tuota mieltä Wikipediasta, en voi sanoa sinun olevan väärässäkään. Kirjoitus johon vastasin oli vain suomalaisen sivun kopio. Mutta onneksi monet lähteet vahvistavat totuuden asiasta. Muuten, lähteet tulee ilmoittaa, kun koko Wikin sivun tuolla tavalla kopioi.
Sinun mielipiteesi ei satu vaan kiinnostamaan !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
T:ltä J-miehelle
Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli636335Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo642829- 1662637
Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:
Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn3822253Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html321813Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?
Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast401763- 721439
- 1051388
- 861325
Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1101313