John Nash on kuollut

24

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käännöskukkanen

      Eikös John Nash kommentoinut Kaunis Mieli -elokuvaa sanomalla, että siinä oli mennyt hänen parantumistarinansa väärin päin. Elokuvassa Nash (Russell Crowe) kuulee ääniä ja näkee näkyjä jättäessään lääkityksensä pois. Todellisuudessa hän alkoi voimaan paremmin, kun jätti lääkityksen pois.

      • Tähän sitten linkkiä väitteen tueksi pyydän.


      • Käännöskukkanen
        pepep kirjoitti:

        Tähän sitten linkkiä väitteen tueksi pyydän.

        Reflections on a Beautiful Mind

        In the past 50 years, the story of John Nash, as told first in the book A Beautiful Mind and then in the film that starred Russell Crowe as the great mathematician, is perhaps the best-known story of a person diagnosed with schizophrenia who “recovered.” Today, with obits appearing in the newspaper following his death on Saturday in a car crash in New Jersey, it is worth remembering how the true story of his recovery was hijacked in the movie and turned into an ad for a second generation of psychiatric medications.

        http://www.madinamerica.com/2015/05/reflections-on-a-beautiful-mind/


      • Käännöskukkanen kirjoitti:

        Reflections on a Beautiful Mind

        In the past 50 years, the story of John Nash, as told first in the book A Beautiful Mind and then in the film that starred Russell Crowe as the great mathematician, is perhaps the best-known story of a person diagnosed with schizophrenia who “recovered.” Today, with obits appearing in the newspaper following his death on Saturday in a car crash in New Jersey, it is worth remembering how the true story of his recovery was hijacked in the movie and turned into an ad for a second generation of psychiatric medications.

        http://www.madinamerica.com/2015/05/reflections-on-a-beautiful-mind/

        Tuohan on joku propagandasivusto, eli ei luotettava.


      • Käännöskukkanen
        pepep kirjoitti:

        Tuohan on joku propagandasivusto, eli ei luotettava.

        Oletko sekaisin? Et kai ole tosissasi? Propagandasivusto.... haha...


      • Käännöskukkanen kirjoitti:

        Oletko sekaisin? Et kai ole tosissasi? Propagandasivusto.... haha...

        Olen kyllä. Amerikoissa kaikki on suurempaa - katsos.


      • NiiJustJuuNäin
        Käännöskukkanen kirjoitti:

        Oletko sekaisin? Et kai ole tosissasi? Propagandasivusto.... haha...

        No onhan se. Juuri tyypillinen yhden agendan sivusto. Yhtä luotettava kuin esim NWOhavaintoja tai Verkkomedia :D


      • Käännöskukkanen
        NiiJustJuuNäin kirjoitti:

        No onhan se. Juuri tyypillinen yhden agendan sivusto. Yhtä luotettava kuin esim NWOhavaintoja tai Verkkomedia :D

        Oletteko noin lapsellisia vai ettekö osaa lukea? Lukekaa uutisjuttu ennen kuin kommentoitte, höpsöt. Jutuistanne herää epäily, että trollaatte vaan. Annan siten asian olla. Kiinnostuneet lukekoon jutun, perehtyköön asiaan ja tehköön omat johtopäätöksensä.


      • Käännöskukkanen kirjoitti:

        Oletteko noin lapsellisia vai ettekö osaa lukea? Lukekaa uutisjuttu ennen kuin kommentoitte, höpsöt. Jutuistanne herää epäily, että trollaatte vaan. Annan siten asian olla. Kiinnostuneet lukekoon jutun, perehtyköön asiaan ja tehköön omat johtopäätöksensä.

        Ei tarvitse minun puolestani antaa asian olla.

        Sanoit yllä: "Eikös John Nash kommentoinut Kaunis Mieli -elokuvaa sanomalla, että siinä oli mennyt hänen parantumistarinansa väärin päin"

        Ei tuossa linkkaamassasi kirjoituksessa puhuttu tuosta mitään. Ainoastaan jostain kirjailijasta, joka on mahdollisesti vääristellyt totuutta Mad In American kannalta ja joka esitetään linkkaamassasi kirjoituksessa Nashin viralliseksi elämänkerraksi. En siis asiasta tarkemmin tiedä, mutta näin epäilen sen laidan olevan.


      • dfsadasf
        pepep kirjoitti:

        Ei tarvitse minun puolestani antaa asian olla.

        Sanoit yllä: "Eikös John Nash kommentoinut Kaunis Mieli -elokuvaa sanomalla, että siinä oli mennyt hänen parantumistarinansa väärin päin"

        Ei tuossa linkkaamassasi kirjoituksessa puhuttu tuosta mitään. Ainoastaan jostain kirjailijasta, joka on mahdollisesti vääristellyt totuutta Mad In American kannalta ja joka esitetään linkkaamassasi kirjoituksessa Nashin viralliseksi elämänkerraksi. En siis asiasta tarkemmin tiedä, mutta näin epäilen sen laidan olevan.

        Jos satuit katsomaan kirjoituksen yhteydessä linkatuna haastattelun, niin siinä Nash kommentoi ihan itse siinä haastattelussa elokuvaa, jossa annettiin kuva että hän söi lääkkeitä myöhemmin vaikka ei itse asiassa syönyt lääkkeitä muuta kuin vähän aikaa 70-luvulla. Tuskin Nash itse vääritelee elämäänsä tuottaakseen materiaalia Mad In America -sivustolle. Elokuvassa Nash esitetään elokuvassa lääkemyönteiseksi siksi, että olisi vaarallista antaa esimerkkiä hulluille lääkkeiden pois jättämisestä. Se on ihan julkisesti esitetty perustelu sille, miksi tarina kerrotaan eri tavalla elokuvassa kuin kirjassa.


      • dfsadasf kirjoitti:

        Jos satuit katsomaan kirjoituksen yhteydessä linkatuna haastattelun, niin siinä Nash kommentoi ihan itse siinä haastattelussa elokuvaa, jossa annettiin kuva että hän söi lääkkeitä myöhemmin vaikka ei itse asiassa syönyt lääkkeitä muuta kuin vähän aikaa 70-luvulla. Tuskin Nash itse vääritelee elämäänsä tuottaakseen materiaalia Mad In America -sivustolle. Elokuvassa Nash esitetään elokuvassa lääkemyönteiseksi siksi, että olisi vaarallista antaa esimerkkiä hulluille lääkkeiden pois jättämisestä. Se on ihan julkisesti esitetty perustelu sille, miksi tarina kerrotaan eri tavalla elokuvassa kuin kirjassa.

        Elokuva on tietysti aina elokuva.

        Missä hän sanoi, että söi lääkkeitä vain vähän aikaa? Hän sanoi, ettei hän ole syönyt lääkkeitä yli 30 vuoteen.


      • Käännöskukkanen
        dfsadasf kirjoitti:

        Jos satuit katsomaan kirjoituksen yhteydessä linkatuna haastattelun, niin siinä Nash kommentoi ihan itse siinä haastattelussa elokuvaa, jossa annettiin kuva että hän söi lääkkeitä myöhemmin vaikka ei itse asiassa syönyt lääkkeitä muuta kuin vähän aikaa 70-luvulla. Tuskin Nash itse vääritelee elämäänsä tuottaakseen materiaalia Mad In America -sivustolle. Elokuvassa Nash esitetään elokuvassa lääkemyönteiseksi siksi, että olisi vaarallista antaa esimerkkiä hulluille lääkkeiden pois jättämisestä. Se on ihan julkisesti esitetty perustelu sille, miksi tarina kerrotaan eri tavalla elokuvassa kuin kirjassa.

        Hyvä, että keskusteluun saatiin mukaan pala järjen ääntäkin. Huomauttaisin, että ainoa vaara mitä minulle tulee mieleen totuuden kertomisesta katsojille on, että psykiatrian uskottavuus ja lääketeollisuuden tienestit vaarantuisivat. Kauan on jo tiedetty, että pitkässä juoksussa lääkkeettömät "skitsofreenikot" voivat ylivoimaisesti paremmin. Siksi on ollut parempi pitää lääkkeiden kuluttajat tietämättömänä asiasta.


      • Käännöskukkanen kirjoitti:

        Hyvä, että keskusteluun saatiin mukaan pala järjen ääntäkin. Huomauttaisin, että ainoa vaara mitä minulle tulee mieleen totuuden kertomisesta katsojille on, että psykiatrian uskottavuus ja lääketeollisuuden tienestit vaarantuisivat. Kauan on jo tiedetty, että pitkässä juoksussa lääkkeettömät "skitsofreenikot" voivat ylivoimaisesti paremmin. Siksi on ollut parempi pitää lääkkeiden kuluttajat tietämättömänä asiasta.

        Osoitappa väitteesi todeksi? - mikä lie mantra.


      • Parempaa_tietoa

        Wikipedian sivuilla elokuvasta A Beautiful Mind (film) http://en.wikipedia.org/wiki/A_Beautiful_Mind_(film)

        Kohta Divergence from history (poikkeama oikeasta historiasta)

        "The film has Nash saying in 1994: "I take the newer medications", but in fact, he did not take any medication from 1970 onwards, something highlighted in Nasar's biography. Howard later stated that they added the line of dialogue because they worried that the film would be criticized for suggesting that all schizophrenics can overcome their illness without medication.[8] "

        Tuo kommentti "because I was taking newer medications" sopii myös hyvin siihen aikaan, kun atyyppisiä neurolepteja alettiin markkinoida jotenkin uusina ja hienompina, vaikka ne toimivat oikeasti samoille periaatteilla kuin vanhatkin. Silloin kun Nash lopetti lääkkeet 1970-luvulla ei tietenkään ollut näitä näyttävästi markkinoituja "atyyppisiä" neuroleptejä markkinoilla.


      • Käännöskukkanen

      • Käännöskukkanen kirjoitti:

        Part 1: The Roots - Robert Whitaker - Psychiatric Epidemic - PsykoVision CPH - May 14, 2014
        https://www.youtube.com/watch?v=4R6MXO2j0V0

        Tuossa todennäköisesti listataan vain kaikki lääkkeiden käyttämättömyyttä puoltavat seikat, mutta jätetään huomiotta niiden käyttöä puoltavat asiat.


      • Käännöskukkanen
        pepep kirjoitti:

        Tuossa todennäköisesti listataan vain kaikki lääkkeiden käyttämättömyyttä puoltavat seikat, mutta jätetään huomiotta niiden käyttöä puoltavat asiat.

        Sinä se olet varsinainen "vastarannankiiski". Luennot kestävät n. 5 tuntia yhteensä (1h per jakso) ja olet vastannut viestiini tunnin jälkeen. Toisin sanoen olet maksimissaan katsonut 1. osan, mutta veikkaanpa, että et ole vielä edes avannut linkkiä. Miten kuvittelet, että kukaan voi ottaa sinua tosissaan, kun asenteesi oppia ja pohtia asioita on tuolla tasolla?

        Asenteestasi tulee kuva, että kuvittelet minun, tai muiden kanssasi eri mieltä olevien, yrittävän jotenkin tarkoituksella johtaa sinua harhaan tai käännyttää samalla kannalle kuin Jehovan todistajat. Minua ei kiinnosta yhtään mihin sinä uskot. Se ei vaikuta omaan elämääni mitenkään. Saat ajatella, luulla ja olettaa mitä tahdot.

        Jutuistasi päätellen joku voisi luulla, että trollaat huviksesi, mutta minulle tulee sellainen vaikutelma, että olet vain niin tiukasti yleisnäkemyksen näistä mielenterveysasiosita niellyt, kuten tuhannet ja tuhannet muutkin psykiatriinsa luottaneet, että et halua, tai ehkä uskalla, kokeilla horjuttaa omaa maailmankuvaasi näihin asioihin liittyen. Sinä kysyit perusteita ja lähteitä väitteilleni ja annoin sinulle yhden hyvän sellaisen, jota et tohtinut tuskin edes avata ennen kuin jo olit kritisoimassa ja olettamassa, että "todennököisesti listataan vain kaikki lääkkeiden käyttämättömyyttä puoltavat seikat". Miten luulet koskaan oppivasi mitään ottamatta asioista selvää ennen mielipiteen muodostamista. Katso vaikka ihan huviksesi nuo esitelmät. Ei sinun tarvitse olla samaa mieltä niistä, mutta ainakin ymmärrät miksi jotkut ovat kanssasi niin vahvasti toista mieltä.


      • Käännöskukkanen kirjoitti:

        Sinä se olet varsinainen "vastarannankiiski". Luennot kestävät n. 5 tuntia yhteensä (1h per jakso) ja olet vastannut viestiini tunnin jälkeen. Toisin sanoen olet maksimissaan katsonut 1. osan, mutta veikkaanpa, että et ole vielä edes avannut linkkiä. Miten kuvittelet, että kukaan voi ottaa sinua tosissaan, kun asenteesi oppia ja pohtia asioita on tuolla tasolla?

        Asenteestasi tulee kuva, että kuvittelet minun, tai muiden kanssasi eri mieltä olevien, yrittävän jotenkin tarkoituksella johtaa sinua harhaan tai käännyttää samalla kannalle kuin Jehovan todistajat. Minua ei kiinnosta yhtään mihin sinä uskot. Se ei vaikuta omaan elämääni mitenkään. Saat ajatella, luulla ja olettaa mitä tahdot.

        Jutuistasi päätellen joku voisi luulla, että trollaat huviksesi, mutta minulle tulee sellainen vaikutelma, että olet vain niin tiukasti yleisnäkemyksen näistä mielenterveysasiosita niellyt, kuten tuhannet ja tuhannet muutkin psykiatriinsa luottaneet, että et halua, tai ehkä uskalla, kokeilla horjuttaa omaa maailmankuvaasi näihin asioihin liittyen. Sinä kysyit perusteita ja lähteitä väitteilleni ja annoin sinulle yhden hyvän sellaisen, jota et tohtinut tuskin edes avata ennen kuin jo olit kritisoimassa ja olettamassa, että "todennököisesti listataan vain kaikki lääkkeiden käyttämättömyyttä puoltavat seikat". Miten luulet koskaan oppivasi mitään ottamatta asioista selvää ennen mielipiteen muodostamista. Katso vaikka ihan huviksesi nuo esitelmät. Ei sinun tarvitse olla samaa mieltä niistä, mutta ainakin ymmärrät miksi jotkut ovat kanssasi niin vahvasti toista mieltä.

        Ei ole viittä tuntia aikaa tuhlata siihen, että saisin todistettua väitteesi vääräksi.


      • Sano, miltä kohtaa pitää katsoa, niin voin vilkaista?


      • Kysymysvain
        Käännöskukkanen kirjoitti:

        Hyvä, että keskusteluun saatiin mukaan pala järjen ääntäkin. Huomauttaisin, että ainoa vaara mitä minulle tulee mieleen totuuden kertomisesta katsojille on, että psykiatrian uskottavuus ja lääketeollisuuden tienestit vaarantuisivat. Kauan on jo tiedetty, että pitkässä juoksussa lääkkeettömät "skitsofreenikot" voivat ylivoimaisesti paremmin. Siksi on ollut parempi pitää lääkkeiden kuluttajat tietämättömänä asiasta.

        Mitä jos lääkkeettömät voivat paremmin, koska heidän lähtötilanteensakin oli niin hyvä, etteivät he tarvinneet lääkkeitä? Onko tehty tutkimuksia, joissa tutkittavien lähtötilanne on ollut "samantasoinen" (eli skitsofrenia olisi ollut suurin piirtein yhtä vaikea kaikilla tutkittavilla)? Useinhan nuo tutkimukset ovat retrospektiivisiä, eli halutut tiedot on kerätty vasta jälkeenpäin. Tällöin ei välttämättä tiedetä kaikkea skitsofreenikoiden lähtötilanteesta.


    • Jalustalla

      Suuri John Nash. Todellisuudessa siinä ukossa ei ollut yhtään sen ihmeellisempää kuin muissakaan, hänestä tehtiin vain hyvä tunteisiin vetoava elokuva, monesta muusta ei tehdä.

    • eiköhän.näin

      Hiljennettiin.

    • Käännöskukkanen

      Don’t use John Nash to promote the use of anti-psychotic drugs
      The Guardian, 2.6.2015

      "In a 2009 al-Jazeera interview with a journalist, Riz Khan, Nash expressed some reservations about the way in which his life was portrayed in A Beautiful Mind. Most significantly, he objected to the fact that in the film he is shown as remaining on medication. Indeed, in a scene set around the time of his Nobel nomination in 1994, Nash’s character, played by Russell Crowe, explicitly credits his recovery, at least in part, to newer medication. The truth is that Nash stopped taking any medication in 1970. The line is a fabrication, and a conscious one."

      http://www.theguardian.com/society/2015/jun/02/dont-use-john-nash-schizophrenia-a-beautiful-mind-promote-anti-psychotics

      • Palatakseni alkuperäiseen väitteeseesi, missään ei sanota, että Nash parani, koska lopetti lääkkeiden syömisen. Mielestäni vääristelet asioita. Yhtähyvin Nash saattoi lopettaa lääkkeiden syönnin, koska parani.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      134
      2132
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      376
      1576
    3. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      227
      1176
    4. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      21
      1030
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      109
      999
    6. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      126
      979
    7. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      94
      963
    8. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      55
      928
    9. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      858
    10. Vastaa nyt kun kuitenkin valvot!

      Vai pelkäätkö että miehesi herää? Ppm:lle 😉
      Ikävä
      111
      818
    Aihe