Jännitysniska, dystonia vai jotain muuta?

Mmmerkkari

Alan olla melko pulassa näiden loputtomien ja varsin omituisten oireiden kanssa. Todennäköisesti varaan ajan lähitulevaisuudessa neurologille, mutta kaipaisin nyt aluksi jotain kommentteja teiltä, joilla mahdollisesti on esim. jännitysniska tai dystonia.

Suunnilleen pari vuotta sitten mulla alkoi ilmetä paniikkihäiriölle tyypillisiä oireita, kuten voimakasta huimausta, sydämentykytystä, raajojen pistelyä ja puutumista, pelkotiloja yms. Sain niitä varten rauhoittavan lääkityksen, jota käytän edelleen.

Aluksi oireet rajoittuivat vain sosiaalisiin tilanteisiin, mutta vähitellen niitä alkoi tulla myös silloin kun olin yksin ja mielestäni täysin rento.

Oireiden lukumäärä on kasvanut koko ajan, mikä on saanut minut epäilemään paniikkihäiriö-diagnoosin paikkansapitävyyttä. Koska olen jo vuosia kärsinyt niska- ja hartiaseudun ongelmista, olen arvellut erääksi syyksi myös jännitysniskaa.

Tässä siis luettelo oireista:

-jatkuva huimaus ja epätodellinen olo

-tasapaino-ongelmat

-särky sekä paine/puristus päässä ja niskassa (tavallaan tunnen niskani koko ajan)

-tunne, ettei jaksa kannatella päätä

-ajoittainen lihasheikkous etenkin käsissä

-lihasnykäykset ympäri kehoa

-lähes mahdotonta pitää päätä suorassa; niskaa alkaa välittömästi kiristää ja pää alkaa täristä ja nykiä (tämä on yksi pelottavimmista oireista, sillä se voisi viitata myös esim. dystoniaan)

-"sähköiskut"

-äkilliset humahdukset päässä

Onko kellään muulla tuollaista pään tärinää tai nykimistä? Se huolestuttaa minua luultavasti eniten. Sitä esiintyy erityisesti silloin kun olen muiden ihmisten keskellä esim. kaupassa / sosiaalisissa tilanteissa / keskustellessa jonkun kanssa / jos joku katsoo minua. Mutta nykyään tärinää on lähes aina, kun yritän pitää päätäni suorassa. Niskassa tuntuu ensin voimakas puristus, minkä jälkeen pää alkaa täristä tai nytkähtää äkillisesti.

En kestä, jos tämä onkin dystoniaa. Toisaalta noita muita oireita on niin paljon, että kyse voi olla jostain muustakin. Rauhoittava lääkitys helpottaa oireita ja ilman sitä oleminen olisi yhtä helvettiä.

Mihin nämä oireet teistä mahdollisesti viittaavat?

2

817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • painettapäässä

      Hei
      Mulla oikeestaan ihan samat fyysiset oireet, jatkuneet nyt kohta 3 vuotta. Diagnoosia on tullut laidasta laitaan, pääniska oireyhtymä, atyyppinen kasvokipu, muu lihasdystonia jne. Oon kokeillut kaikki lääkkeet, jumpat ja botoxit. Ei varsinaisesti apua.

      Psyykkisiä oireita mulla ei ole. Käyn töissä ja kaksi pientä lasta. Olen oppinut tämän kanssa jotenkin elämään.

      • Mmmerkkari

        Onko sulla siis myös tuota pään tärinää ja nykimistä? Oon miettinyt, että voiko tää olla kuitenkaan dystoniaa, jos kerran rauhoittavat (Opamox) auttavat oireisiin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe