Sijainti, sijainti ja sijainti

Pupärähtää

Asunnon arvossa keskeistä on ensisijaisesti sijainti, toissijaisesti sijainti ja kolmanneksi sijainti. Näin se on myös pientuulivoimassa.

Minulla on merellä saaressa aurinkopaneeleiden lisäksi pieni mylly. Sitä ei valittu tuoton vaan kestävyyden perusteella. Tuotossaan se ei yllä lähellekään valmistajan lupaamaa, mutta silti se tuottaa paljon enemmän kuin ennalta aavistin foorumeilta lukemani perusteella.

Kesällä tuotto on vähäisempää, mutta kun syksyn tuulet alkavat puhallella, lukemat ovat muikeita. Minusta tuntuu, että kaikki myllyn ostajat eivät ymmärrä, mikä merkitys on sillä, kun keskituulen nopeus nousee metrin tai kaksi sekunnissa. Sen vaikutus kokonaistuottoon on valtava.

Oma pikkuhyrräni on vain viisimetrisen varren päässä. Jos sen nostaisi korkealle, se tuottaisi vielä paremmin.

Olen huvikseni miettinyt, että jos laajentaisin mökillä aurinkopaneelijärjestelmää ja ostaisin lisäksi jonkun isomman myllyn (esimerkiksi Windspot), niin niiden varaan voisi perustaa mahtavan asumuksen. Ongelmaksi tulisi vain viemäröinti ja sen sellaiset "pikkujutut".

Mutta kyllä se niin on, että sopivalla paikalla Suomessakin auringolla ja sähköllä pystyy tuottamaan tarvitsemansa sähkön omakotitaloonkin. Nämä avoimet ja tuuliset paikat ovat kuitenkin harvassa. Meren ulkosaaristo ja lapin tunturit lienevät ainoat kohteet.

4

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • markkinahintakaikille

"Nämä avoimet ja tuuliset paikat ovat kuitenkin harvassa. Meren ulkosaaristo ja lapin tunturit lienevät ainoat kohteet."
      Ei pointti tuossa ole vaan saada rahalle hyvä korko, valtio tukee ja maksaa huimaa ylihintaa tuotetusta sähköstä myllyn rakentajille/pyörittäjille.

• ei-ne-riitä

Mikään näistä ei riitä vakituisen asunnon tarpeisiin, aurinkoa ei näy, ja tuulikin on tyyntynyt, ei tule mistään mitään. Tämä varsinkin loka-maaliskuu välisenä aikana. Mutta jos muuttaa Espanjaan, tilanne on aivan toinen.

• eiääliö

Tuulisella paikalla saa tuulesta paljon sähköä, mutta tuuli myös jäähdyttää rakennusta.
      Aurinkoisella paikalla saa paljon sähköä auringosta, mutta aurinko myös lisää talon jäärdytysparvetta.

• rrrrrrhhhhh

kustavi tai vastaava

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      50
      1477
    2. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      59
      1411
    3. SDP:n lyhyt selviytymisopas

1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p
      Maailman menoa
      10
      1018
    4. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      60
      811
    5. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      49
      794
    6. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      41
      755
    7. Nanna Karalahti :Paljastus bisneksistä Jere Karalahden kanssa!

Ottanut yhteyttä seiskalehden toimittajaan ja kertonut totuuden yhteisestä Herotreeni-nimisestä verkkovalmenuksesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      617
    8. Toivoisitko

Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit
      Ikävä
      84
      593
    9. Sotekeskus

Aloite on hyvä, kiitokset siitä. Mutta jos olette yhtään seuranneet hyvinvointialueen kokouksia niin sehän on jo nuijit
      Ähtäri
      32
      587
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      38
      556
    Aihe