Mökissämme on vanha varaava tiilestä tehty takka.
Nyt olisi ajatuksena hankkia uusi varaava takka joka syttyisi helposti,
antaisi pitkään lämpöä kohtuullisella puumäärällä eikä maksaisi miljoonia. Meillä ei ole mitään peruslämpöjä päällä kun mökki on tyhjillään. Pinta-ala n. 60 m2. Mitä suosittelette.
Hyvä takka kylmälle mökille ?
11
243
Vastaukset
- kysyvvaan
Mikä vika siinä vanhassa takassa on jos se pitää vaihtaa uuteen samanlaiseen?
- Tarviitakan
No tuotahan minä juuri taisin vastaukseksi odottaa,
- 47474
Me päädyimme ns. kevyttakkaan (paino noin 1000kg) jossa se savu vähän kiertää. Kokemuksia ei vielä ole, mutta pienempi takka lämmittää nopeammin ja isompi kauemmin. Mieti tarpeitasi ja tee kompromissi johonkin. KodinTerrassa on myynnissä kohtalaisen edullisia ja joidenkin kehumiakin takkoja.
- ParasVaihtoehtoa
Teetä tiilestä varaava takka.
- varmuus_paras
Aloittajalla on tiilestä tehty varaava takka. Tietysti toinen samanlainen on aina parempi.
- hessuhoi
Hanki lisäksi kunnon valurauta kamiina, jolla saat ensilämmön ja ensimmäisen päivän lämmön, kunnes takkaan varautuva lämpö alkaa vaikuttaa...
- öp9lo8ki7u
Tätä suosittelisin myös jos vaan molemmat saa hormiin liitettyä, tuollaista varaavaa takkaa kun ei saisi kovin äkkiä alkaa tulikuumaksi korpeamaan vaikka kuinka mieli tekisi kylmälle mökille tullessa tehdä.
- Wanha-mökki
Meillä vähän pienempi mökki, mutta silti on kaksi hormia tuvassa sekä kolmas saunan puolelle, meillä iso saunamökki, tilaa yht. lähes 50 m2 iso terassi kahdella ulkoseinällä.
Kamiina ol liitetty pienempään hormiin. Se on vanhan ajan Porin Matti, eräänlainen varaavan takan ja kamiinan välimuoto. Tämä on se harvinaisempi korkea malli, jossa korkeus on muistaakseni 165 cm.
Lisäksi käytetään viileällä ilmalla kaasulämmitintä mökille tultaessa. Onneksi olen saanut perjantaisin apua sukulaiselta, joka laittaa muutama tunti ennen saapumistani kaasulämmittimen päälle ja polttaa muutaman pesällisen puuta Porin Matissa. Pesällinen puuta palaa alle 1/2 tunnissa.
- mökkeilysucks
Kannattaa hakea tiilikauppiaalta ilmanen muuratut tulisijat vihko ja sen ohjeiden mukaan rakentaa sopiva tulisija, energiatehokkain on vastavirtaleivinuuni.
- TestattuOn
Hanki takkasydän. Merkkejä ja malleja on vaikka miten paljon joten varmasti löytyy sopivan kokoinen vanhaan takkaan asennettavaksi. Se tuottaa lämmintä ilmaa heti sytytyksen jälkeen.
Idea on siinä että liekit lämmittävät lämmönvaihdinta ja savu menee ulos hormista kun samaaan aikaan sisäilma kiertää lämmönvaihtimen toisella puolella ja tulee kuumana ja puhtaana asunton. Kaikissa malleissa lämmitystehot ovat useita kilowatteja. - liesileivinuuni
Katso Tiileri-tulisijoista jokin malli (www.tiileri.fi). Tulisijat muurataan tiilistä. Tulisijan mukana tulee muurausohjeet kerros kerrokselta. Tiilet on merkitty kerroksen numeron mukaan ja leikattu valmiiksi. Kaikki tarvittava on paketissa mukana.
Itse hankin talooni Tiileri Hemmo liesileivinuunin. En ollut aikaisemmin muurannut tulisijaan, mutta homma onnistui kun tutkin tarkkaan piirustuksia ja ohjeita sekä tein työn ajan kanssa. Hyvin on toiminut tulisija ja se varaa ihan kohtuullisesti lämpöä koostaan huolimatta. Tämä tulisija malli maksoi 1.900 € ilman muuraustyötä, jonka tein itse. Tässä mallissa on se hyvä puoli, että vaikka lämmittää leivinuunia, savukaasu kiertää uunin päältä liesitason metallipinnan alta, jolloin liedenpinta lämpiää nopeasti ja se luovuttaa melko nopeasti lämpöä huonetilaan. Tulisija myös varaa lämpöä niin ettei huonetila ala kylmenemäänkään heti.
Voithan hankkia muurarin muuraamaan Tiileri tulisijan. Muurari ottaa muuraamisesta varmaan noin 1.000 € riippuu vähän paikkakunnasta miten innokkaita tekijöitä on tarjolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82971
- 81965
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841