1,9 tdi ainoa kone joka kestää VW autoissa?

seataudiskodaVWsama

Onko asiat tosiaan noin huonosti valmistajalla?

64

2560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerro_lisää

      Anna vielä tarkemmat koordinaatit. Siis moottorin tyyppitunnus. Ei muuten mutta mekin sitten tiedettäisiin. Vasta 218 tuhatta ajanut VW Passatilla TDI 2,0 (CFHC)ja ilman ongelmia mennään.

    • etsiluejaihmettele

      Aloittajan kannattaa etsi käsiinsä AB-SUOMI, superkestotesti, moottorina bensakone, testin pituus 2x100000km.

      • seataudiskodaVWsama

        Montas moottoria ja vaihteistoa siinä ajassa meni?


    • Että_Näin

      Kyllä ne kaikki muutkin tuppaa kestämään, poikkeuksena muutama tahvo, jotka parkkeeraa autonsa PELKÄN vaihteen varaan sen sijaan, että käytetään käsijarrua ainoastaan ja vaihde jätetään vapaalle. Siinä kun 1500 kg autoa nytkähtää jakoketjun varassa paikalleen, niin ei ole ihme jos venymistä tapahtuu, mitä jyrekempi mäki sitä varmemmin ketju venyy. Hihna on tuossa mielessä parempi, se venyy mutta myös palautuu. Samasta syystä ketjuja on venynyt BMW:ssä ja Mersussa myös, että ei mitään uutta auringon alla.

      Uusien ostajia ei tämä homma edes koske, koska niissä on hihna joka vaihdetaan, oliko se nyt 150 tkm välein.

      • Kiakestää

        Jaa.Kuka luottaa VW kehitykseen.
        Ottaa rahat halpatuotteilla ja kehittää ralliautoja...
        Välttelee tehdasvikojen laskuja jne...


      • seataudiskodaVWsama

        TM myös epäilee kirjoituksessaan niinkö jakohihna TSI on sen parempi?

        Laittais Kian 7 vuoden takuun moottorille ja vaihteistolle niin asiakkaat pysyy?


      • NaureskelevaTojokuski

        Olet kyllä ymmärtänyt auton toimintaperiaatteen väärin.

        Jakoketjuun ei missään vaiheessa voi kohdistua koko auton painoa. Jos vaihdelaatikossa ei olisi mitään lukitusasentoa(joka kuulostaa harvinaisen typerältä ratkaisulta) niin voima kulkisi vaihdelaatikon läpi kampiakselille, sieltä kiertokangille joista mäntiin ja lopuiksi sen pitäisi paikallaan puristustahtisen sylinterin palotilassa oleva paine.
        Jakoketjuun ei kohdistu missään vaiheessa suurempaa rasitusta kuin venttiilikoneiston pyörittämiseen tarvittava voima olettaen ettei autovalmistaja ole ottanut ketjulta voimaa joillekkin apulaitteille.


      • hähää.servasit.sen
        NaureskelevaTojokuski kirjoitti:

        Olet kyllä ymmärtänyt auton toimintaperiaatteen väärin.

        Jakoketjuun ei missään vaiheessa voi kohdistua koko auton painoa. Jos vaihdelaatikossa ei olisi mitään lukitusasentoa(joka kuulostaa harvinaisen typerältä ratkaisulta) niin voima kulkisi vaihdelaatikon läpi kampiakselille, sieltä kiertokangille joista mäntiin ja lopuiksi sen pitäisi paikallaan puristustahtisen sylinterin palotilassa oleva paine.
        Jakoketjuun ei kohdistu missään vaiheessa suurempaa rasitusta kuin venttiilikoneiston pyörittämiseen tarvittava voima olettaen ettei autovalmistaja ole ottanut ketjulta voimaa joillekkin apulaitteille.

        Hyvin servattu!


      • AGR

        Arvaan tai luulen, että tuohon aloitukseen ei tule monta kommentia, koska vw konetta ei saa kehua tällä palstalla. Ikävää kylläkin, että liekkö 20 vuoteen kestävin kone.


      • seataudiskodaVWsama
        AGR kirjoitti:

        Arvaan tai luulen, että tuohon aloitukseen ei tule monta kommentia, koska vw konetta ei saa kehua tällä palstalla. Ikävää kylläkin, että liekkö 20 vuoteen kestävin kone.

        VW autoa ei voi edes huoletta laittaa mäkiparkkiin? Tä


      • NaureskelevaTojokuski
        AGR kirjoitti:

        Arvaan tai luulen, että tuohon aloitukseen ei tule monta kommentia, koska vw konetta ei saa kehua tällä palstalla. Ikävää kylläkin, että liekkö 20 vuoteen kestävin kone.

        Jos volkkarikaupoille tarttis lähtee niin ottaisin kyllä FSI-koneella, saatan olla väärässäkin, voi olla että on parempi kattella jotain muuta merkkiä. Juuri työkaveri vaihtoi tuollaisen 1.9tdi:n autoonsa kun vanha moottori räjähti, meriselitys toki oli kun Costa Concordian kapteenilla aikanaan. Pieni kulutus se suurin syy taitaa olla miksi noilla on niin paljon ajettu, semmosen 500tkm mennessä 1.9tdi taitaa ajosta riippuen vaatia ainakin pari turboa, venttiilinnostajat/tiivisteet, nokka-akselin, kansipahvin, ilmamassa ja lämpötila-anturin(joku voi toki pärjätä pelkällä turbon vaihdolla), jolloin voidaankin alkaa miettimään että olisko bensakoneella ajaminen sittenkin halvempaa jos itsellä ei ole kykyä autoaan korjata.


      • AGR
        NaureskelevaTojokuski kirjoitti:

        Jos volkkarikaupoille tarttis lähtee niin ottaisin kyllä FSI-koneella, saatan olla väärässäkin, voi olla että on parempi kattella jotain muuta merkkiä. Juuri työkaveri vaihtoi tuollaisen 1.9tdi:n autoonsa kun vanha moottori räjähti, meriselitys toki oli kun Costa Concordian kapteenilla aikanaan. Pieni kulutus se suurin syy taitaa olla miksi noilla on niin paljon ajettu, semmosen 500tkm mennessä 1.9tdi taitaa ajosta riippuen vaatia ainakin pari turboa, venttiilinnostajat/tiivisteet, nokka-akselin, kansipahvin, ilmamassa ja lämpötila-anturin(joku voi toki pärjätä pelkällä turbon vaihdolla), jolloin voidaankin alkaa miettimään että olisko bensakoneella ajaminen sittenkin halvempaa jos itsellä ei ole kykyä autoaan korjata.

        Tähän menessä vaihdettu yksi ilmamassamittari monta sarjaa hehkuja, siinäpä ne mitä on tarvinnut vaihtaa koneeseen.


      • Että_näin
        NaureskelevaTojokuski kirjoitti:

        Olet kyllä ymmärtänyt auton toimintaperiaatteen väärin.

        Jakoketjuun ei missään vaiheessa voi kohdistua koko auton painoa. Jos vaihdelaatikossa ei olisi mitään lukitusasentoa(joka kuulostaa harvinaisen typerältä ratkaisulta) niin voima kulkisi vaihdelaatikon läpi kampiakselille, sieltä kiertokangille joista mäntiin ja lopuiksi sen pitäisi paikallaan puristustahtisen sylinterin palotilassa oleva paine.
        Jakoketjuun ei kohdistu missään vaiheessa suurempaa rasitusta kuin venttiilikoneiston pyörittämiseen tarvittava voima olettaen ettei autovalmistaja ole ottanut ketjulta voimaa joillekkin apulaitteille.

        Muuten oikein hyvä teoria, mutta siinä on virhe. Sylinteri ei ole voideltu auton ollessa paikallaan moottori sammutettuna. Niinpä, koska öljy ei tiivistä väliä sylinterin seinämän ja männänrenkaan välissä, ja männänrenkaissakin on katkot, paine ei kestä sylinterin palotilassa loputtomasti -> rasitus siirtyy jakoketjulle joka ei ole suunniteltu auton paikallaanpitämiseen. Näin siis manuaalin kanssa. DSG:ssä taas on luonnollisesti P asento, joka siis on suositeltavaa olla kytjettynä kun auto sammutetaan.

        Tastä syystä tekniikkaan perehtynyt ihminen ei koskaan parkkeeraa autoa pelkän vaihteen varaan, vaan vaihde vapaalla (MANUAALI), ja käsijarru päälle.


      • VWsaaomituisiaaikaisek
        Että_näin kirjoitti:

        Muuten oikein hyvä teoria, mutta siinä on virhe. Sylinteri ei ole voideltu auton ollessa paikallaan moottori sammutettuna. Niinpä, koska öljy ei tiivistä väliä sylinterin seinämän ja männänrenkaan välissä, ja männänrenkaissakin on katkot, paine ei kestä sylinterin palotilassa loputtomasti -> rasitus siirtyy jakoketjulle joka ei ole suunniteltu auton paikallaanpitämiseen. Näin siis manuaalin kanssa. DSG:ssä taas on luonnollisesti P asento, joka siis on suositeltavaa olla kytjettynä kun auto sammutetaan.

        Tastä syystä tekniikkaan perehtynyt ihminen ei koskaan parkkeeraa autoa pelkän vaihteen varaan, vaan vaihde vapaalla (MANUAALI), ja käsijarru päälle.

        Vaikea auto käyttää VW?
        Ja talvella sitten ihmetellään kun ei pääse liikkeelle kun käsijarru jäässä.
        VW autolla pitää myös varoa parkkeerausta yleensä kun vaihteisto nykii ja ryntäilee kertoo TM


      • remonttirane
        Että_näin kirjoitti:

        Muuten oikein hyvä teoria, mutta siinä on virhe. Sylinteri ei ole voideltu auton ollessa paikallaan moottori sammutettuna. Niinpä, koska öljy ei tiivistä väliä sylinterin seinämän ja männänrenkaan välissä, ja männänrenkaissakin on katkot, paine ei kestä sylinterin palotilassa loputtomasti -> rasitus siirtyy jakoketjulle joka ei ole suunniteltu auton paikallaanpitämiseen. Näin siis manuaalin kanssa. DSG:ssä taas on luonnollisesti P asento, joka siis on suositeltavaa olla kytjettynä kun auto sammutetaan.

        Tastä syystä tekniikkaan perehtynyt ihminen ei koskaan parkkeeraa autoa pelkän vaihteen varaan, vaan vaihde vapaalla (MANUAALI), ja käsijarru päälle.

        yhenkään auton jakopää ei kestä kokoauton painoa! höpö höpö. Jos puristus katoaa sylinteristä niin koko moottori pyörähtää ja samalla myös jakopään kautta nokat siten että tulee uusi puristustahti. nokka-akseli ei vaadi suurta voimaa liikkuakseen, se on niin herkästi laakeroitu


      • suttajasekundaa
        Että_näin kirjoitti:

        Muuten oikein hyvä teoria, mutta siinä on virhe. Sylinteri ei ole voideltu auton ollessa paikallaan moottori sammutettuna. Niinpä, koska öljy ei tiivistä väliä sylinterin seinämän ja männänrenkaan välissä, ja männänrenkaissakin on katkot, paine ei kestä sylinterin palotilassa loputtomasti -> rasitus siirtyy jakoketjulle joka ei ole suunniteltu auton paikallaanpitämiseen. Näin siis manuaalin kanssa. DSG:ssä taas on luonnollisesti P asento, joka siis on suositeltavaa olla kytjettynä kun auto sammutetaan.

        Tastä syystä tekniikkaan perehtynyt ihminen ei koskaan parkkeeraa autoa pelkän vaihteen varaan, vaan vaihde vapaalla (MANUAALI), ja käsijarru päälle.

        Älä esitä tyhmyyksiä! Jakopää ja sen ketju ei
        ole missään tekemisissä voimalinjaan kohdistuvan
        rasituksen kanssa. Ei se rasitus todellakaan kulje
        vaihdelaatikosta jakopään kautta moottorille vaan
        jakopää toimii omana yksikkönään venttiilikoneiston
        tahdistimena. Nokka-akselin jousien vaatima voima
        on järkevissä konstruktioissa oleva ainoa rasite
        ketjulle tai hihnalle. Susivaagenissa,kun auto jätetään
        vaihteen varaan ylämäkeen,saattaa moottori pyörähtää
        taaksepäin hivenen,jolloin venynyt sekundajakoketju
        hypähtää yli rattaan hampaiden löystyneenä kun räikkäsysteemi
        on jätetty kokonaan pois suunnitteluvirheen seurauksena tai
        säästösyistä johtuen. Öljynpaineen puutuessa räikkäsysteemi
        pitäisi ketjun kireänä,mutta se puuttuu Tsi-pommista kokonaan.
        Eli vika on pelkästään moottorissa,ei käyttäjässä.


      • NaureskelevaTojokuski
        Että_näin kirjoitti:

        Muuten oikein hyvä teoria, mutta siinä on virhe. Sylinteri ei ole voideltu auton ollessa paikallaan moottori sammutettuna. Niinpä, koska öljy ei tiivistä väliä sylinterin seinämän ja männänrenkaan välissä, ja männänrenkaissakin on katkot, paine ei kestä sylinterin palotilassa loputtomasti -> rasitus siirtyy jakoketjulle joka ei ole suunniteltu auton paikallaanpitämiseen. Näin siis manuaalin kanssa. DSG:ssä taas on luonnollisesti P asento, joka siis on suositeltavaa olla kytjettynä kun auto sammutetaan.

        Tastä syystä tekniikkaan perehtynyt ihminen ei koskaan parkkeeraa autoa pelkän vaihteen varaan, vaan vaihde vapaalla (MANUAALI), ja käsijarru päälle.

        Voiman tullessa "väärästä suunnasta" ei jakopää ole siellä kummoisempi laite kun mikä tahansa kevyesti pyörivä apulaite.
        Väittämäsi on tasan yhtä pihalla kun sanoisi että auton paino nojaa laturin remmin varassa pelkkä vaihde päällä pysäköitynä.

        Teoriassa olisi jotain järkeä jos jakopää keinotekoisesti estettäisiin pyörimästä moottorin ollessa sammuksissa, esim. kiilapaloja nokkien väliin.


      • Että_Näin
        NaureskelevaTojokuski kirjoitti:

        Voiman tullessa "väärästä suunnasta" ei jakopää ole siellä kummoisempi laite kun mikä tahansa kevyesti pyörivä apulaite.
        Väittämäsi on tasan yhtä pihalla kun sanoisi että auton paino nojaa laturin remmin varassa pelkkä vaihde päällä pysäköitynä.

        Teoriassa olisi jotain järkeä jos jakopää keinotekoisesti estettäisiin pyörimästä moottorin ollessa sammuksissa, esim. kiilapaloja nokkien väliin.

        Joka tapauksessa, näin niitä ketjuja venytetään, kampiakseli kääntyy pikkuhiljaa vaihteen varassa, ketju on aluksi löysällä koska kiristin ei toimi ilman öljynpainetta, mutta kiristyy pikkuhiljaa, koska venttiilikoneisto vastustaa kääntymistä. Sitten ei tarvita enää kun se viimeinen startti, jossa ketjunkiristin venäyttää ketjun, koska se oli jo kireä, eikä kestä lisää kiristämistä.

        PS. Ei ole omaa päähänpinttymää, tuo tulee suoraan Englannin VW:ltä, jossa ollaan tehty asialle muutakin kun pyöritelty peukaloita ja vaihdettu ketjuja.
        Omassa tsi:ssä on kohta 100 tml mittarissa ja alkuperäinen ketju.


      • taasrikkiVW
        Että_Näin kirjoitti:

        Joka tapauksessa, näin niitä ketjuja venytetään, kampiakseli kääntyy pikkuhiljaa vaihteen varassa, ketju on aluksi löysällä koska kiristin ei toimi ilman öljynpainetta, mutta kiristyy pikkuhiljaa, koska venttiilikoneisto vastustaa kääntymistä. Sitten ei tarvita enää kun se viimeinen startti, jossa ketjunkiristin venäyttää ketjun, koska se oli jo kireä, eikä kestä lisää kiristämistä.

        PS. Ei ole omaa päähänpinttymää, tuo tulee suoraan Englannin VW:ltä, jossa ollaan tehty asialle muutakin kun pyöritelty peukaloita ja vaihdettu ketjuja.
        Omassa tsi:ssä on kohta 100 tml mittarissa ja alkuperäinen ketju.

        No mitäs sielä on tehty?


      • räikkäpuuttuu
        Että_Näin kirjoitti:

        Joka tapauksessa, näin niitä ketjuja venytetään, kampiakseli kääntyy pikkuhiljaa vaihteen varassa, ketju on aluksi löysällä koska kiristin ei toimi ilman öljynpainetta, mutta kiristyy pikkuhiljaa, koska venttiilikoneisto vastustaa kääntymistä. Sitten ei tarvita enää kun se viimeinen startti, jossa ketjunkiristin venäyttää ketjun, koska se oli jo kireä, eikä kestä lisää kiristämistä.

        PS. Ei ole omaa päähänpinttymää, tuo tulee suoraan Englannin VW:ltä, jossa ollaan tehty asialle muutakin kun pyöritelty peukaloita ja vaihdettu ketjuja.
        Omassa tsi:ssä on kohta 100 tml mittarissa ja alkuperäinen ketju.

        Ei hyvälaatuinen ketju juurikaan veny. Huonolaatuinen ketju joita on volkkarissa,venyy ja kuluu. Ylämäessä, johon auto jätetään vaihteen varaan ,
        "löysä" ketjussa vaihtaa puolta kun kone pyörähtää taaksepäin. Käynnistettäessä
        liike on taas päinvastainen ja silloin startti kiskaisee vauhdilla löysät pois ja
        ketju hypähtää yli hampaan koska ketjua kireällä pitävä räikkä puuttuu.
        Laatuautoissa ketju kestää koko auton iän. Vain hyväuskoinen hölmö
        uskoo valmistajan ja maahantuojan satuihin. Luotettava tieto tulee aivan
        muualta.


      • Työnnetään_ensin
        räikkäpuuttuu kirjoitti:

        Ei hyvälaatuinen ketju juurikaan veny. Huonolaatuinen ketju joita on volkkarissa,venyy ja kuluu. Ylämäessä, johon auto jätetään vaihteen varaan ,
        "löysä" ketjussa vaihtaa puolta kun kone pyörähtää taaksepäin. Käynnistettäessä
        liike on taas päinvastainen ja silloin startti kiskaisee vauhdilla löysät pois ja
        ketju hypähtää yli hampaan koska ketjua kireällä pitävä räikkä puuttuu.
        Laatuautoissa ketju kestää koko auton iän. Vain hyväuskoinen hölmö
        uskoo valmistajan ja maahantuojan satuihin. Luotettava tieto tulee aivan
        muualta.

        Pitää sitten pysäköidä Vokkelo vain alamäkeen. Tai kerätä miesjoukko työntämään väärin pysäköityä autoa vaihde päällä hiukan matkaa eteenpäin, jolloin ketju kiristyy hellästi.

        Ehkäpä ketjulle pitäisi määritellä vaihtoväli, jos se tosiaan on suunniteltu noin huonosti.


      • Että_Näin
        taasrikkiVW kirjoitti:

        No mitäs sielä on tehty?

        No siihen tulokseen on tultu, että jos siihen jakoketjuun ei kohdisteta ylimääräistä rasitusta parkkeerauksessa, niin se kestää yllättävän kauan. Eli parkissa vaihde vapaalla ja käsijarru pitää auton paikallaan. Joka tapauksessa, saattaisi olla viisasta pistää sille vaikka vaihtoväli 60000 tml, hihnojakin vaihdetaan, miksi ketju olisi ikuinen?


      • NaureskelevaTojokuski
        Että_Näin kirjoitti:

        Joka tapauksessa, näin niitä ketjuja venytetään, kampiakseli kääntyy pikkuhiljaa vaihteen varassa, ketju on aluksi löysällä koska kiristin ei toimi ilman öljynpainetta, mutta kiristyy pikkuhiljaa, koska venttiilikoneisto vastustaa kääntymistä. Sitten ei tarvita enää kun se viimeinen startti, jossa ketjunkiristin venäyttää ketjun, koska se oli jo kireä, eikä kestä lisää kiristämistä.

        PS. Ei ole omaa päähänpinttymää, tuo tulee suoraan Englannin VW:ltä, jossa ollaan tehty asialle muutakin kun pyöritelty peukaloita ja vaihdettu ketjuja.
        Omassa tsi:ssä on kohta 100 tml mittarissa ja alkuperäinen ketju.

        Älä vaan herran tähden mene tuota selittämään kenellekkään livenä ...ihan vaan omaksi parhaaksesi


      • osssss
        NaureskelevaTojokuski kirjoitti:

        Älä vaan herran tähden mene tuota selittämään kenellekkään livenä ...ihan vaan omaksi parhaaksesi

        Asialinja


      • parkkirasitus
        Että_Näin kirjoitti:

        No siihen tulokseen on tultu, että jos siihen jakoketjuun ei kohdisteta ylimääräistä rasitusta parkkeerauksessa, niin se kestää yllättävän kauan. Eli parkissa vaihde vapaalla ja käsijarru pitää auton paikallaan. Joka tapauksessa, saattaisi olla viisasta pistää sille vaikka vaihtoväli 60000 tml, hihnojakin vaihdetaan, miksi ketju olisi ikuinen?

        Kuinka jakopään ketjuun kohdistuu parkissa ylimääräistä rasitusta? Älä vaan ala
        selittelemään moista sontaa ihan vaan oman uskottavuutesi vuoksi
        kenellekkään automiehelle. Kyllä se ketju laatuautoissa kestää yleensä auton
        koko elinkaaren, vaikka auto olisi parkissa vaihde päällä ihan joka päivä.
        Ei ole ketjuissa ollut koskaan mitään murheita omistamissani autoissa
        milloinkaan.


      • Hehehe
        parkkirasitus kirjoitti:

        Kuinka jakopään ketjuun kohdistuu parkissa ylimääräistä rasitusta? Älä vaan ala
        selittelemään moista sontaa ihan vaan oman uskottavuutesi vuoksi
        kenellekkään automiehelle. Kyllä se ketju laatuautoissa kestää yleensä auton
        koko elinkaaren, vaikka auto olisi parkissa vaihde päällä ihan joka päivä.
        Ei ole ketjuissa ollut koskaan mitään murheita omistamissani autoissa
        milloinkaan.

        Ai että aina oppii uutta? "Automiehiltä" ei tunnetusti kannata kysyä yhtään mitään. Siinä porukassa se tieto moottoritekniikasta ja ymmärrys mekaniikasta on tunnetusti pikkaisen puutteellista. Tässäkin tapauksessa se on taas nähty. Vääntö ei välity vauhtipyörästä kampiakselin välityksellä moottorin toiseen päähän, ja siellä oleva ketju ei, korostan EI liiku! Joo näinhän se homma etenee. Tämä on juuri sitä "automiehen" tietoa. Hyvä hyvä, jatka samaan malliin!


      • shålberkele
        suttajasekundaa kirjoitti:

        Älä esitä tyhmyyksiä! Jakopää ja sen ketju ei
        ole missään tekemisissä voimalinjaan kohdistuvan
        rasituksen kanssa. Ei se rasitus todellakaan kulje
        vaihdelaatikosta jakopään kautta moottorille vaan
        jakopää toimii omana yksikkönään venttiilikoneiston
        tahdistimena. Nokka-akselin jousien vaatima voima
        on järkevissä konstruktioissa oleva ainoa rasite
        ketjulle tai hihnalle. Susivaagenissa,kun auto jätetään
        vaihteen varaan ylämäkeen,saattaa moottori pyörähtää
        taaksepäin hivenen,jolloin venynyt sekundajakoketju
        hypähtää yli rattaan hampaiden löystyneenä kun räikkäsysteemi
        on jätetty kokonaan pois suunnitteluvirheen seurauksena tai
        säästösyistä johtuen. Öljynpaineen puutuessa räikkäsysteemi
        pitäisi ketjun kireänä,mutta se puuttuu Tsi-pommista kokonaan.
        Eli vika on pelkästään moottorissa,ei käyttäjässä.

        Mites se konserni saa nuo sitten asiakkaan maksettaviksi?

        Onko siinä oiva apu suomen virhevastuu?
        Kuluttajavirasto nyt korjaamaan vääristymää?


      • Pentin_kompetenssi
        NaureskelevaTojokuski kirjoitti:

        Olet kyllä ymmärtänyt auton toimintaperiaatteen väärin.

        Jakoketjuun ei missään vaiheessa voi kohdistua koko auton painoa. Jos vaihdelaatikossa ei olisi mitään lukitusasentoa(joka kuulostaa harvinaisen typerältä ratkaisulta) niin voima kulkisi vaihdelaatikon läpi kampiakselille, sieltä kiertokangille joista mäntiin ja lopuiksi sen pitäisi paikallaan puristustahtisen sylinterin palotilassa oleva paine.
        Jakoketjuun ei kohdistu missään vaiheessa suurempaa rasitusta kuin venttiilikoneiston pyörittämiseen tarvittava voima olettaen ettei autovalmistaja ole ottanut ketjulta voimaa joillekkin apulaitteille.

        Ottakaa nyt huomioon että Pentti on pelkkä merkantti jolle ei opetettu Kajaanin kauppakoulussa mitään tekniikasta.


      • Anonyymi
        NaureskelevaTojokuski kirjoitti:

        Olet kyllä ymmärtänyt auton toimintaperiaatteen väärin.

        Jakoketjuun ei missään vaiheessa voi kohdistua koko auton painoa. Jos vaihdelaatikossa ei olisi mitään lukitusasentoa(joka kuulostaa harvinaisen typerältä ratkaisulta) niin voima kulkisi vaihdelaatikon läpi kampiakselille, sieltä kiertokangille joista mäntiin ja lopuiksi sen pitäisi paikallaan puristustahtisen sylinterin palotilassa oleva paine.
        Jakoketjuun ei kohdistu missään vaiheessa suurempaa rasitusta kuin venttiilikoneiston pyörittämiseen tarvittava voima olettaen ettei autovalmistaja ole ottanut ketjulta voimaa joillekkin apulaitteille.

        Olet kyllä ymmärtänyt auton toimintaperiaatteen väärin......Näin on ,tuo 1500 kg on väärä termi , 40 vuotta autoalalla olleena sanon että en ole samaa mieltä tuosta ketjun venymisestä . Jos nokka akseli olis jumissa niin sitten tilanne olis vähän sinne päin !!


      • Anonyymi
        Kiakestää kirjoitti:

        Jaa.Kuka luottaa VW kehitykseen.
        Ottaa rahat halpatuotteilla ja kehittää ralliautoja...
        Välttelee tehdasvikojen laskuja jne...

        Jaa.Kuka luottaa VW kehitykseen......No ei monikaan,ja syyllisiä pitää koettaa löytää muualta kuin VW.n tehtaan sisältä. Sille on aivan sama jos vaihteen varaan jätetään auto ilman käsijarrua painaako auto 500kg tai 1500 kg se ketju ei kuormitu auton painon mukaan. Siellä on muut heikkoudet. Tehdaspölyjen pitäis myös olla syynä nokkaremmi vaurioihin. höpö höpö ,,,tämäkään ei täsmää. Se vika on vain pitkittäisissä koneissa, ei poikittais moottoreissa. Milloinkahan ne löytävät syyllisen noihin esiintyviin maalivikoihin ja kenelle he lähettävät laskut ruostevioista. Oliskohan syynä Islannin tulivuoren purkaukset tällä kertaa .


    • Velmies

      Itsellä VW vento vm. -94 ajettu 310000. 1.8 bensa vehe,ollut uudesta.tuulettimen moottori vaihdettu ja lukot molempiin etuoviin.siinä viat 21 vuotta vanhassa autossa.

      • NaureskelevaTojokuski

        Pidä kiinni siitä vehkeestä äläkä vaihda sitä näihin uusiin volkkareihin.


    • Velmies

      JOO juuri niin teenkin.

      • jaakko199000

        Iltapäivälehtiä jaettiin aikoinaan maaseuduille DIESEL GOLFEILLA, satoja kilometrejä päivässä, lähes kaasu pohjassa. Autoilla ajettiin vähintään puolimiljoonaakilometriä. Kestivät, ainakin silloin kymmeniä vuosia sitten.


      • ennenoliennen
        jaakko199000 kirjoitti:

        Iltapäivälehtiä jaettiin aikoinaan maaseuduille DIESEL GOLFEILLA, satoja kilometrejä päivässä, lähes kaasu pohjassa. Autoilla ajettiin vähintään puolimiljoonaakilometriä. Kestivät, ainakin silloin kymmeniä vuosia sitten.

        Niin,se oli aikana, jolloin ei ollut TSI:tä eikä DSG:tä. Oliko Dieselgolffissa tuolloin
        peräti 50 kw:a. Eikä postiauto ole milloinkaan kaasu pohjassa ajanut. Itsellänikin
        on yli 300.000 km ajettu vanha 1,9tdi. Oljyä on enemmän lisätty kuin vaihdettu.


      • 1.9tdi
        ennenoliennen kirjoitti:

        Niin,se oli aikana, jolloin ei ollut TSI:tä eikä DSG:tä. Oliko Dieselgolffissa tuolloin
        peräti 50 kw:a. Eikä postiauto ole milloinkaan kaasu pohjassa ajanut. Itsellänikin
        on yli 300.000 km ajettu vanha 1,9tdi. Oljyä on enemmän lisätty kuin vaihdettu.

        1,9 Tdi-99 ajettu vasta 538tkm ja ei 15 tkm vaihtovälillä tarvitse öljyä lisäillä.


      • mukanaollut
        ennenoliennen kirjoitti:

        Niin,se oli aikana, jolloin ei ollut TSI:tä eikä DSG:tä. Oliko Dieselgolffissa tuolloin
        peräti 50 kw:a. Eikä postiauto ole milloinkaan kaasu pohjassa ajanut. Itsellänikin
        on yli 300.000 km ajettu vanha 1,9tdi. Oljyä on enemmän lisätty kuin vaihdettu.

        Ei ollut postiauto iltasanomia jakamassa, oli yksityinen Kotkalainen firma jolla oli uusia diesel golfia, kaasu oli pohjassa koko ajan.


      • jakopääeikestä
        mukanaollut kirjoitti:

        Ei ollut postiauto iltasanomia jakamassa, oli yksityinen Kotkalainen firma jolla oli uusia diesel golfia, kaasu oli pohjassa koko ajan.

        Ei varmasti ollut, kun ei iltasanomia ole milloinkaan jaettu. Vain kaupoista ja
        kioskeista saa irtonumeroita. Oliko siellä marketin ja Ärrän edessäkin kaasu
        koko ajan pohjassa. Aika vaarallista "jakamista"


      • Anonyymi
        1.9tdi kirjoitti:

        1,9 Tdi-99 ajettu vasta 538tkm ja ei 15 tkm vaihtovälillä tarvitse öljyä lisäillä.

        98 passatti 1,9 tdi avf motilla ja 5v manuaali askilla ajettuna ny 465000 ja apuhihnan kiristin rulla on just korkkaamassa, ei oo hihna ollu linjassa muiden apulaitteiden ja niiten hihnapyörien kans enää 3500 km...vikisee ja metalli kuluu...öljyä lisätty tarpeen tullen ja joskus suodinki vaihettu...eikä ole ranttu et ajaako rypsiöljyllä vai kalanmaksaöljyllä!! 96-05 välillä on hyviä koneita tehty...jos ei taloudellisuudesta tai sen puutteesta välitä, lastuttamalla ja maltillisella piristämisellä , sekä, laatu-osilla tietysti...saa asian korjattua, mutta motin elinkaari tuppaa lyhentyyn kilometri-päästä...vakiona kestää rääkkiä yllättävän paljon...voi vetää jengat punasta hipoen hki-roi ja vaikka takaskin, kunhan nesteet koneessa niiku kuuluu...alusta loppuu ennemmin!!


    • Huoletonta.ajoa

      Nyt ajettu 296 tkm 3.0 TDi koneella. Ei tarvitse lisätä öljyä 30 tkm vaihtovälillä, noin neljäsosa tippuu mittatikun ylä- ja alarajan välillä eli luokkaa 3 desilitraa. Muutenkin täysin ongelmaton auto kuten lukuisten kaverienkin VW-autot. Nämä viat ovat trollien käsialaa vain.

      • öljyäpoltan

        Sinulla on käynyt parempi tuuri kuin monella muulla. Vain kuurot ja sokeat
        ei tiedosta TSI ja DSG-murheita. Kuningaskuluttajakin mielestäsi trollitoimisto?
        Ei kukaan ole väittänyt että vika olisi kaikissa,mutta liian monessa Tsi koneessa.


      • Havaintoja

        Keskustelun vilkkauden puutteesta voi päätellä sen, että VW-kuljettajat enimmäkseen ajavat autoillaan. Tojotan miehet taas istuu netissä trollaamassa, kun eihän niillä katiskoilla aja kun selkäsaunan uhalla.


      • seataudiskodaVWsama

    • faktatietoakatastrofista

      Jakoketjujen kanssa pääongelmana on tehtaan pyrkimys mahdollisimman halpaan osaan ja alihankkijan vielä tinkiessä entisestään valmistuskustannuksista. Ketjuja valmistettiin vanhoilla epätarkoilla koneilla, eli siis niitä ketjun irtonaisia lenkkejä tehtäessä ei päästy riittävään tarkkuuteen. Osien mitoissa oli liian suuria vaihteluita mitkä aiheuttavat ketjujen lenkkien liitoskohtien ennenaikaista kulumista ja väljistymistä mikä näkyy venymisenä. Metallihan ei siis veny vaan ketjun lenkit etääntyvät toisistaan. Hyvin vähän mutta tarpeeksi.

      TSI-moottorissa ketjun kiristämisestä huolehtii öljynpainetoiminen kiristin, joka ei kiristä lainkaan kun öljynpainetta ei ole. Ketju on löysällä aina startatessa jos se on kulunut. Löystynyt ketju syö ennen pitkään sekä itsensä että hammaspyörät loppuun joiden välillä se kiertää.

      Uuden ketjun vaihtaminen ei auta mitään koska sen lisäksi että se uusi on aivan samanlainen kuin vanha, rattaiden hampaat ovat kuluneet aiheuttaen pahimmillaan uudenkin ketjun hyppäämisen jaosta. Rattaita ei voi vaihtaa kuin koko moottorin purkamisella.

      Onnea vaan kaikille vuosien 2008-2011 TSI kuskeille.

      Myykää pois kun saatte vielä rahaa.

      • sikasäkissä

        Tässä tuli tekninen tietopaketti VAG-ketjujakopäästä ymmärrettävästi ja
        tiivistetynä.


      • MiksiOiMiksi

        Minkä ihmeen takia on pitänyt tehdä ketju, jos tarkoitus on päästä mahdollisimman halvalla? Hihna maksaa suunnilleen 2€ continentalin tehtaalle ja sillä voi päästellä sen 150 tkm ennen vaihtoa.

        Toinen kysymys, miksi Seat kuljettajille on annettu vahvistettu ketju, joka ei veny yht helposti, venyneen tilalle ja VW, Skoda ja Audi kuskeille ei? Onkohan joltakin jäänyt joku tiedote lukematta jos epäillään että samanlaisia ketjuja asennetaan tilalle...?


      • osahyvä
        MiksiOiMiksi kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia on pitänyt tehdä ketju, jos tarkoitus on päästä mahdollisimman halvalla? Hihna maksaa suunnilleen 2€ continentalin tehtaalle ja sillä voi päästellä sen 150 tkm ennen vaihtoa.

        Toinen kysymys, miksi Seat kuljettajille on annettu vahvistettu ketju, joka ei veny yht helposti, venyneen tilalle ja VW, Skoda ja Audi kuskeille ei? Onkohan joltakin jäänyt joku tiedote lukematta jos epäillään että samanlaisia ketjuja asennetaan tilalle...?

        Mieti mitä niille ketjuille on tehty jotka on valmistettu samoihin aikoihin kuin autot? Ei niitä ole kaatopaikalle heitetty vaan odottelevat varaosana hyllyssä. Niitä käytetään eikä suinkaan hylätä, nehän on yhtä hyvää tavaraa kuin kaikki muutkin VW-alkuperäisosat. Tehdas on näin luvannut.


      • edelleenosaton
        MiksiOiMiksi kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia on pitänyt tehdä ketju, jos tarkoitus on päästä mahdollisimman halvalla? Hihna maksaa suunnilleen 2€ continentalin tehtaalle ja sillä voi päästellä sen 150 tkm ennen vaihtoa.

        Toinen kysymys, miksi Seat kuljettajille on annettu vahvistettu ketju, joka ei veny yht helposti, venyneen tilalle ja VW, Skoda ja Audi kuskeille ei? Onkohan joltakin jäänyt joku tiedote lukematta jos epäillään että samanlaisia ketjuja asennetaan tilalle...?

        Lisäyksenä, missä todistetaan että SEAT autoihin on vaihdettu TSI-mootoreihin todellisuudessa joku muu jakoketju kuin millainen alkuperäinen oli. Kuka on päässyt sellaisen näkemään kun se on merkkikorjaamolla sinne asennettu? Korjaamon kaverin juttuihin luotan saman verran kuin Sipilän lupauksiin.


      • TuossaJotain
        edelleenosaton kirjoitti:

        Lisäyksenä, missä todistetaan että SEAT autoihin on vaihdettu TSI-mootoreihin todellisuudessa joku muu jakoketju kuin millainen alkuperäinen oli. Kuka on päässyt sellaisen näkemään kun se on merkkikorjaamolla sinne asennettu? Korjaamon kaverin juttuihin luotan saman verran kuin Sipilän lupauksiin.

        Niitä uusia ketjuja vaihdetaan ilmeisesti sitä mukaa, kun vaihto tulee ajankohtaiseksi. Valmistaja tai alihankkija on vaihtunut ainakin. Entiset, heikot ketjut tulevat valmistajalta jonka nimi on Tsubaki, joka valmistaa euroopanmarkkinoille tulevat ketjunsa Japanissa (Huom. JAPANISSA). Uusi ketju joka on Borg Warnerin tuote, tehdään MorseTEC:n tehtailla joita on vähän jokaisessa maanosassa, toimittaa jakoketjuja Fordille, Jaguarille ja monille muille valmistajille.

        Tuossa video yhdestä tällaisesta vaihto-operaatiosta. Tuossa kyseessä 1.2 tsi, mutta sama homma on myös 1.4 tsi:ssä. Eli kyllä siellä tehdään jotain muutakin kun ihmetellään ja ostetaan lisää samaa pas*aa.

        https://www.youtube.com/watch?v=uht2ROfERuw


      • eimerkkihuoltaja

        Aivan sama,kuka on osavalmistaja. Kokonaisvastuu kuitenkin pitäisi olla auton
        valmistajaksi itseään kutsuvalla yhtiöllä. Vastuun kiertoa ja tuotevastuun
        pakoilua suomeksi sanottuna.


      • Kirjoitin_aiheesta

        palstalle jo vuosia sitten kun keskustelu Saksassa alkoi. Nyt on vähän leuhka ja vahingoniloinen olo. Mitäs minä sanoin.


      • räikätönkiristäjä
        TuossaJotain kirjoitti:

        Niitä uusia ketjuja vaihdetaan ilmeisesti sitä mukaa, kun vaihto tulee ajankohtaiseksi. Valmistaja tai alihankkija on vaihtunut ainakin. Entiset, heikot ketjut tulevat valmistajalta jonka nimi on Tsubaki, joka valmistaa euroopanmarkkinoille tulevat ketjunsa Japanissa (Huom. JAPANISSA). Uusi ketju joka on Borg Warnerin tuote, tehdään MorseTEC:n tehtailla joita on vähän jokaisessa maanosassa, toimittaa jakoketjuja Fordille, Jaguarille ja monille muille valmistajille.

        Tuossa video yhdestä tällaisesta vaihto-operaatiosta. Tuossa kyseessä 1.2 tsi, mutta sama homma on myös 1.4 tsi:ssä. Eli kyllä siellä tehdään jotain muutakin kun ihmetellään ja ostetaan lisää samaa pas*aa.

        https://www.youtube.com/watch?v=uht2ROfERuw

        Ei ole sama homma ainakaan CAVD-koneessa. Uusi kiristin on tullut 2014, mutta ketjulla edelleen sama numero. Tosin 1.2 TSI on saanut jo kaksi uudistettua ketjua rli siinä on jo kolmas kokeilu menossa.


    • Sepposeppä

      Moro. Ainakin 74 Kw diesel 1,9 tuntuu kestävän. Mittarissa 388 tkm ilman konemurheita. Kone iskussa, ei vie öljyä vaihtovälillä (15 tkm). Turbon siivet jumittuivat viime talvena. Näissä kun on nuo muuttuvageometriset. Pari käsittelykertaa uuninpuhdistusaineella irrotti nähtävästi pikeytymät, kun nyt on toiminut häiriöittä.

    • Perheenisä-1968

      484tkm 2003 130hv TDI:llä.
      Ei sitten ainoan ainokaista ongelmaa, ei edes savuta ja todellinen vuosikulutus on 5.8l/100 km paikkeilla.

      Ahkera Eberin käyttö ja max 15tkm öljyvaihtoväli pitää tuollaisen koneen kunnossa miljoonaan asti.

      Toi auto on pakko vaihtaa pian, lähinnä siksi että se alkaa jo kyllästyttämään.

    • satutunti

      Kuinka satu vielä jatkuukaan?

      • volksvolf

        ...ja kuningaalla oli sen pituinen se ja kuningatar oli läpeensä tyytyväinen. Tyytyväinen voi olla kun ei ole erehtynyt Volsujen romuihin, näihin nykyisiin.


      • Perheenisä-1968

        Oliko sinulla (siis "Satutunti"... ja sitten äkkiä nickin vaihto -> "Voxvolf") jollain tapaa tarkoitus vittuilla minulle??

        Olen vähän huono targetti trollaamiseen. Sinällään ihan hiton tylsän auton suurin ongelma tähän mennessä on ollut yhden laakerin korkkaaminen 355 tkm kohdalla. Autossa on alkuperäiset ovien saranat, pyörien laakerit, pakoputki, katalysaattori, tuulilasin pyyhkimien mekanismit, vetonivelet, iskarit, jouset, ilmastointi koskematon... ja lasissa jouluun mennessä puoli miljoonaa kilometriä. Auto surffaavan miehen perhekäytössä eli mitään ei säästellä.

        Ah ok, konepelti on kerran oikaistu maalattu kun motarilla tuli nyrkin kokoinen kivi rekan kyydistä eka pellille ja siitä kimmokkeella tuulilasi päreiksi.

        Vaihdoin Xenon-umpiot uusiin jossain 420tkm kohdalla, kun alkuperäiset oli saaneet tarpeekseen kiviä aurinkoa. Seuraavaksi pitää vaihtaa selkeästi huonoa laatua oleva Kovilin vetokoukun töpseli uuteen - ei selvästikään kestä 12 vuotta 70-100 kärryn vetoa vuosittain.


    • wulfgolf

      Golf V 2005 2.0TDI DSG. 510000 ja vasta hehkut vaihdettu koneeseen ja laturi n.300000km kohdalla! Takalaakerit mennyt kylläkin lähes 100000km välein vaihtoon. Muuten kyllä ikiliikkuja! :D

    • rjrsykskyf

      Ihmetyttää enää että mistä tulee tietty "laatuauton" käsitys porukalle?. Kyllä niin paljon on skeidaa tullut niskaan vuosien mittaan jo..

      • VWromut

        VW työllistää enemmän kuin metsäteollisuus?


    • korkea.laatu

      Myynti kyllä kertoo kaiken. VW on maailman suurin henkilöautojen valmistaja.

    • Boksari

      No, hyvinpä minulla on kestänyt 1.6 TDI, 2.0 TDI, 1.4 TSI ja 1.8 TSI. Kaikissa noissa DSG-vaihteisto. Mitään muuta ei ole tarvinnut kuin 30 tuhannen kilometrin jlkeen öljynvaihtoon ja ajoa 100 - 200 tuhatta kullakin.

    • lkhkjhlkhkjh

      Ei kestä nekään. Tandempumput reistaa ja käyntihäiriöitä pukkaa.
      Kiva myydä Passat viidellä rahalla, kun edellisenä kesänä oli maksanut siitä 12 rahaa. Ja ihan vaan kun autoa ei saatu kuntoon. Nyki ja pätki vaan.

    • Anonyymi

      Onko Dieselit ainoita koneita? Vai lasketaaks bensakoneet mukaan?
      kestäviltä vaikuttaa 2.5l ja 3.2l ja 2.8l nyt alkuun mutta varmasti muitakin on.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe