Huomenta, aloitetaan uusi pirtti puhtaine päiväkirjoineen näin kauniin päivän ja toukokuun loppuun saamisen kunniaksi.
Juhlapäiväksi muodostuu valmistuneille, koulunsa tältä osin päättäville ja loma alkaa myös jatko opin tiellä kulkeville, ansaitulle lomalle pääsevät, onhan pitkä talven uurastus takana.
Ilma taitaa suosia melkein joka kolkassa maatamme näitä juhlijoita, valkea hattukaan ei heti kättelyssä kastu.
Minullakin jo neljännen sukupolven ylioppilas juhlittavana, vieläkö monta ehdin nähdä, ripille pääsee tänä kesänä seuraava vuorossa oleva, ainut tyttö, viisi poikaa seuranaan.
Pirttiin laitan valkeat pitsiverhot, liinatkin valkeat vireinä kuvioituja ja maljakkoon tietenkin punaisia ruusuja juhlapäivän kunniaksi.
Leipomaan en ole vielä ehtinyt, joten komean jäätelökakun pöydälle nosta, kiirehtikää siitä nauttimaan;)
Hiljaista on pirtissä ollut, mutta ymmärtäähän sen, kukkamaat ja muut kiireet pidättelee, jospa nyt joku kuitenkin ehtisi puumerkkinsä laittamaan, nyt ainakin helppo on sisään astua, ei matkan pituus riesana.
Hurskaisellakin kone taas kunnossa, näin ymmärsin ja eiköhän viikon lopulla ynnämuukin kotiudu ja kai joku rako jokaiselle jää pirttiin kurkkaamiseen, kuulumiset kertoakseen.
Eipä tässä minullakaan mitään ihmeellistä kerrottavaa, joten toivottelen ihania juhlia kaikille joille juhlat kohdalle sattuu ja yleisesti kaunista päivää kaikille.
Muistattehan, että pirtin seinät leveällä, katto korkealla ja kynnystä ei olenkaan, kaulin kissojen kanssa tervetulleeksi toivottaa.
KAHVIPIRTTI 106 / 2015
208
98
Vastaukset
- Ramoona_
Kauniina ja aurinkoisena koittaa koulujen päättäjäispäivä. Meillä ei ole nyt lähisuvussa lakkiaisia, vasta kahden vuoden päästä niitä odotellaan, kun ensimmäinen lapsenlapsi toivon mukaan saa lakkinsa, sisarusteni lapsetkin ovat jo koulunsa käyneet. Sitten lakkiaisia riittääkin parhaina vuosina kahdetkin, mikäli lastenlapset lukion valitsevat. Muutkin koulunsa päättäneet tietysti ansaitsevat juhlansa, ammattiin valmistuminen on aina suuri saavutus, jospa Suomi pystyisi vielä työpaikkojakin nuorilleen tarjoamaan.
Kylvämiset on kylvetty, harson alla herneet ja pensaspavut odottavat itämistä, perunat penkeissään, kosteutta on maaperässä riittämiin ja harsot peittona. Minitomaatteja on ulkonakin ruukuissaan, kasvihuoneessa paria lajia isoa tomaattia. Kesäkukkia hehkuu eri väreissä ruukuissa ja amppeleissa, tulppaaneista osa vielä kukassa, luumu- ja kirsikkapuut kuin morsiamet kukkahunnuissaan, aikaiset omenapuutkin aloittelevat. Lemmikit ovat vallanneet omenapuiden aluset, kielot ovat vielä metsän puolella nupulla, yleensä tähän aikaan jo kukassa. On henkeäsalpaavan kaunista, lehtipuut hennonvihreissään, koko kesän ihanuus vielä edessäpäin.
Raparperi puskee hullun lailla vartta ja uunipellillisen piirakkaa leivon eilen. Mehuakin aion kohta keittää, raparperimehu on hyvä hellejuoma, jos niitä helteitä vaikka saataisiin. Tämä on suosikkiresepti, jonka linkitän tänne. Voi tuntua mutkikkaalta, mutta äkkiä sen pyöräyttää ja kehuja tulee. Siinä on maitotuotettakin mukana, sitähän raparperi vaatii.
http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/maisemakahvilan-raparperipiirakka Huomenta täältä Hollolan Lahlesta.
Se on kivaa hollolan murre..kuin myös Saamen kieli,katson aina joskus niitä uutisia.
Minä hölmö ostin viiko sitten semmosen tallentavan boxin,eihän siitä mitään tullut eilen vein sen takasin ja olikin kiva tyttö siellä kassalla,sanoi mumminsa olevan samanlainen"poropeukalo"joutuvansa alituiseen auttamaan.
MInkä helskutin takia ne pitää tehhä nii mutkikkaaks;((
no asia korjaantu ja sain rahat takas.
Meinasin että tallentelen leffoja joita en jaksa valvoa,näkisin päivällä.
Onhan nyt tuo katsomo,mutta ei tässä tuolissa kovin kauan viihdy.
Nyt muori lähtee ulos aurinkoon.
näkyillään...Huomentapäivää! Ja kaunis päivä onkin!
Heräsin taas aamulla ihailemaan päivän heräämistä. Vähän jälkeen neljän alkoi sänky lähettää terveisiä, ja nukuin puoli yhdeksään.
Skillan ei ole tainnut ummistaa silmiään koko yönä, koska hän on tehnyt näin valtavan luomistyön: rakentanut uuden, ihanan kahvipirtin ja vielä muitten kiireittensä keskellä!
SUURI KIITOS!
Minulla on ollut jääkaapissa iso kakkupohja pari päivää odottamassa yllätysvieraita, mutta nyt päätinkin laittaa kakun väliin mansikkahilloa ja vispata oikein paksun kermavaahdon kakun päälle ja koristaa sen suklaanapeilla ynnä tuoda aikaansaannokseni Kahvipirtin tupaantuliaisiin.
Olkaapa hyvät!
- - - - - - - -
Olin eilen kirjoittavinani vastausta Kahvipirtin kirjoitukseen ja riemastuin, kun se meni heti perille. Innoissani kirjoitin vielä peräkaneetinkin, että onnistui ja ihan ilman taikasanaakin.
Myöhemmin katsoin olisiko tullut uusia kannanotoja aiheeseen, mutta eihän siellä minun kirjoitelmiani ollut eikä myöskään sitä kirjoitusta, johon vastasin.
Illansuussa innostuin katselemaan, mitä muuta kansalaiset ovat kirjoitelleet, ja eikos vain vastaan pöutkahtanut kadonneet kirjoituksetkin!
Olisikohan käynyt niin kuin joku aikaisemmin kirjoitti, että kirjoituksia siirretaan toisiin paikkoihin?
Mutta yritetäänpä taas.
Menestystä uudelle Kahvipirtillemme ja terveisiä kaikille, jotka poikkeavat täällä.- j-hurskainen_
Kiitosta vaan, täällä sitä ollaan. Silmät vielä sirrillään huikeesta auringon valosta. Tuli ulkona resuttua. Janojuomaa tuo vaati, ilman rosentteja.
Naama jo niin ruskeena, ettei D-vitamiinia tartte.
En ole uskaltanut sääennusteita katsella, mutta tänään on kuitenkin yhäkin kaunis ja suht lämminkin kesäilta. Ollaan hyvillään siitä.
Hei, kaikki! Onnea uuteen Kahvipirttiin!
Lapsenlapsi, viime kevään yo, lainasi autoani aamulla, ja innolla menin opastukset autohallinovistani ym. tarpeellisesta hänelle antamaan, hän oli kavereittensa kanssa bändi- ja laulukeikalle yo-juhliin menossa, instrumentit tarvitsevat autokuljetuksen.
Autoni on kovasti erityyppinen, mutta hyvin näytti sen hallitsevan.
Lupasi palauttaa auton klo 17.
Muuten hän lainailee vanhempainsa autoa, mutta heillä on tänään viidet juhlat ystäväperheissä, yksi kummipoikakin siinä joukossa.
varsinaista sukkulointia, - paitsi viimeiset juhlat naapurissa, siellä viipyvät koko perhe pitempään.
Naapurilla oli eilen jääkaappitila täyttymässä liiaksi, joten lainasivat lähiperheenikin jääkaappitiloja täksi päiväksi.
Kaunis päivä, pitkällisen opiskelun ensimmäinen pysäkki.
Ansaittu loma alkaa, kuten SkillaN sanoi, talven uurastuksen jälkeen!
Sitten jatko-opiskelut ja intti vuorossa.
Kun lapsenlapsi oli pieni, puhumaan oppinut jo, niin eräässä tilaisuudessa raparperipiirakkaa tarjotessani hänen vanhemmilleen ja omalle anoplleni sekä muillekin sukulaisille, hän sanoi, että hyvä kun on juustokakku, niin siinä on kalsiumia, kun raparperissa on oksaalihappoa, joka ottaa pois kalsiumia ja sitä tarvii aina olla varsinkin luissa.
Herätti yllättynyttä huvittuneisuutta varsinkin tuo oksaali-happo.
Joskus lasten mieleen jää jokin asia yllättävänkin hyvin, osoittaa, että hän on kuunnellut silloin.
Minulla on kuulomuistissa myöskin joitakin lapsuudessa itse innostuneena huudettu lause, myöskin jokin äidin innoissaan ja ilostuneena sanoma, - voin todella kuulla sen äänensävynkin vielä.
Esim. kun iso sisko sovitti minulle valkoista punaisin palloin taakse napitettavaa leninkiä, jonka hän itse ompeli meidän Singerillä, ja hän sanoi: "Tämä tulee pikkusiskolle, mutta minä sovitan sinulle, että se olisi Siskolle iloinen yllätys".
Jouluaattona pukki sitten sanoi minun nimeni, hain paketin, niiasin ja aloin availla sitä: valkoista punapilkullista alkoi näkyä, silloin vieläkin kuulen kirkkaan, iloisen ääneni huutavan: "Ei kun - - tämä piti olla Siskolle!"
Sitten minulle selitettiin, että on se sinulle, halusin vain että koet iloisen yllätyksen.Turkulaisille sukulaisilleni hyvää kesälomaa!
................................................................................
Yllättäen löysin suvivirren Turun murttel, tekijöitä en tunne,
heidän nimensä kai ovat siinä kappaleen yhteydessä.
Nythän on suvivirren päivä! Onnea!
https://www.youtube.com/watch?v=MkUKQrjZWpQ- Ramoona_
Löötyy suvivirsj savom murteellakkii, mitenkähän tuo luontusj laalettavaks.
Lumkinokset sulj poekkeen, ja tuassii tarkenoo.
Nätisti kukat aakii ja vesj liplattelloo.
Aarinko suapi paejjat poes piältä lähtemään.
ja kielot, lumpeet järven, nyt kurkottaa päetään
Tuas rastaat, peipot, piäskyt, nätisti kujertaa.
Myö Yläpihammiestä vuan kiitellä suahaa.
Suattasin sitä minnäe osata kajjaattoo,
sen ilonkijasunnii päen Isseeni, Luojoo.
Tässä muitakin murreviritelmiä...
http://www.esse.fi/1349-suvivirsi-yhdeksalla-murteella
Mutta kyllä se kaunein on alkuperäisenä, toivottavasti saattelee vielä monia sukupolvia lukukauden loppuun ja kesän alkuun. Seinäjoella silloin aikojeni alussa melkein tuon Ojalan tapaista murretta puhuttiin.
Helsingin Puotilassa asuva Jaakko Ojala kirjoittaa murretekstinsä saatteeksi: ”Oheisessa liitteessä on lähinnä Isonkyrön Reinilässä yli 60 vuotta sitten opitulla murteella tehty ’väännös’ upean hienosta Suvivirrestä.”
Suvivirsi kyröölääsittään:
Nyk koitti hyvät aijat
ja kesä lämpöönen
Nätisti joka paikas
nyl loistaa kukkaaset
Lämpyänsä
jakaa taas
armas aurinkoonen,
se luannon uuristaapi,
sen kuttuu kasvuhun.
”Voi funteerata niinkin notta sitte vasta laulu tai vaikkapa nyv virsi on menny perille sialuhun asti kun sitä ruvetahan hyräälemähän pikkuusen omin sanamuunnoksin”, Jaakko Ojala pohdiskelee saatekirjeessään.Hei pirttiläisille.
On tullut aika sulkea pirtin ovi.
Miun kohtalöna oli päätyä. vaikeasti näkövammaiseksi.
Kiitos kaikille matkaseurasra, niin kyöpeliin kuin laskiais pulkkamäessä ja laavulla nuotion, makkaran ja kahvin tuoksuissa.
Muavaa kesää kaiklle ja terveyttä päiviinne-
Hei hei......piski meni poikani perheen iloksi.-- kat-leija
mää-vaa äsken tuohon kirjoitin ja sen jälkeen vasta huomasin viestisi. Muistan kun puhuit näkövaivastasi. Terveyden arvon huomaa silloin kun sitä menettää.
Toivottavasti joltain osin saat pitää vielä näköäsi niin ettei tilanteesi enää pahenisi. Ei ihan vieraita tuon alueen asiat eivät ole minullekaan, mutta ymmärrän mikä sinua on kohdannut.
Kiitos piristävistä viesteistä, joita olen minäkin lueskellut. Nauti kesästä ja auringon lämmittää ihoasi ja tunne kesän tuoksut. Hei, olen saanut tietokoneelleni, näkövammaisille suunnitellun apuohjelman.
Näkökykyni on VAIN 15% aikaisemmasta 50% eli toinen silmä sokeutui jo kolme vuotta takaperin ja pääsiäisen aikoihin, menetin näköhermon, myös toisestakin silmästä.
Sairaus ei ole parannettavissa ja on kovin harvinainen sairaus ja erittäin harvinainen, iskiessään(iskeeminen) molempiin silmiin.
Olen siis 85% -90% näkövammainen, en ihan sokea, muttei oaljon puutu.
Tämän tekstin kirjoitin hyväksi käyttäen uutta näkövammais ohjelmaani ja muistiani tietokone näppäimistön kirjain asettelusra-- millaurjami
Hyvää juhannusta sinulle ja kaikille --tuli pahamieli oikeen kun ajattelin sinua - WiiWidear --sen näönmenetyksen vuoksi .
Minunkoiruus sai 3kk sitten helponlopun, Pääsi ennen minua -- sitä kun aina pelkäsin kuinka jaksan -- mutta parempi meille molemmille kuitenkin
Ullamirjami muistaa kun moikattiin aiemmin Privassakin Nyt ei kompiksia olekkaan -- ei ainakaan minun --ne katos kun tuli tää uusi systeemi .
Otin käyttööni Millaurjamin -- en muista kuka sitä ensin minulle keksi . eirekattuna .
- mää-vaa
Täsä on kaikk' yhreksä suvivirt yhrel kertta :)) terkui Turust.
http://www.esse.fi/1349-suvivirsi-yhdeksalla-murteella - mitenon
Onko Katileija se nikki minävaan ??? Sehän oli mukamas mies nikki.Oletko harhauttanut koko palstaa????
- mää-vaa-kati-leija
Olipa sinulla oivallus, ihan naurattaa.
Ai minä vaan, en tietenkään. Epäilen hänen poistuneen jo joukostamme. Ihan varma en kuitenkaan ole asiasta.
Laitoin nikikseni tuohon viestiini huumorilla mää-vaa kun turun murteella viestini laitoin tuon suvivirsilinkin kera. Miksi muuten kuin hauskuuttaakseni olisin muka piiloitellut ja harhauttanut koko palstaa.
Paninpa vielä Turusta terveisiäkin aatellen että kyllä fiksut pirttiläiset minut siitä tunnistavat.
näin on mitenon.
Kiitos turunkiälisest Suvivirrest!
Mää lauloi jo itteni käheeks!Sinulle Wiividear!
Kiitos mukavasta seurasta ja kaikkea hyvää siitäkin huolimatta, että näkösi on vaarassa.
Myös Late Vaan lähettää Sinulle sydämelliset terveiset.
Ajattelemme Sinua lämpimin ajatuksin.Huomenta, toukokuun viimeiseen, virallinen kesäaika alkaa.
Koulukkaat ovat päässeet kesälaitumille, iloa ja odotusta kesän riemuista jokaisella, toivotaan kaikkea hyvää ja lämpöä meille kaikille.
Surullista tuo näön heikkeneminen wiiwidear, mutta näille asioille ei edes lääkärit aina mitään mahda, vaikka paljon jo korjataankin.
Näön menetys on mielestäni niitä suurempia menetyksiä, sitä pelkäsin viisitoista vuotiaana minäkin, olin silmäsairaalassa toista kuukautta, mutta lasien kanssa olen tänne asti selvinnyt.
Toivon, että elämäsi jatkuu muilta osin mukavasti ja sulho rinnalla auttaa tiukissa paikoissa, jaksamista teille kummallekin ja terveiset piskille;)
Kivoja on murteella lauletutkin versiot suvivirrestä, mutta se alkuperäinen saa kyynelehtimään, on se sellainen herkkä hetki, kun kuulee koululaisten sitä laulavan.
Itkettämään tuppasi eilenkin, kun uutta ylioppilasta juhlittiin, isän ja mummin puheet sai silmät vetistymään.
Onhan se saavutus, mutta edessä vielä monta koetusta, armeija ensimmäisenä vuorossa.
Voin nähdä Ramoonan kotipihan kauneuden ihan sieluni silmin, niin lämpimästi ja hellyttävästi kukkasistasi kerrot, kiitos raparperipiirakan ohjeesta, sitä kokeilen.
Ihana oli myös Venlastiinan kermainen täytekakku, senkin maun tunsin, vaikka virtuaalisesti söinkin;)
Muori, olen jo antanut periksi, en osta mitään hienon hienoa vehjettä, en rupea opettelemaan ja tuskailemaan tumpeluuttani, sain sekaisin tulostimenikin, enkä osaa takaisin palauttaa, voi hitsi hitsi;(
Kiva tuo Turun murrekin, menettelee Savon rinnalla;)
Tänään sain kutsun kylään, no sepä ehkä piristää.
Aurinko ei nyt paista ja rusketusta en ole hurskaisen tapaan saanut, mutta kesä on nuori, ehkä se siitä.
Ostin eka kerran B12-vitamiiniä, kertoivat niiden muistia yllä pitäviksi, saapa nähdä miten tehoaa.
Olen vähän huono näihin uskomaan, aika paljon Kiminkisen mietteitä yllä pidän, kuulimme niitä laivalla, kun piti tilaisuuden.
Kylläpä herätteli välillä jutuillaan ja asiaa puhui.
Nyt eletään kuin viimeistä päivää, hyvää sellaista, näin toivon;)
- kati-leija
Nyy mää olen taas sählänny ton suvivirren kans. Laitoin eile saman linkin mink Ramoona oli jo laittanu. Tars paremmin lukkee noi viestei, ettei tommottoi munauksi tulsit tehty.
On nii tuuline päiv tänäpe ollu, et mää ole vaan kattellu ulos akkunast ku puut heiluva ja pivet ravaavat taivaan kant pisi.
Roskapussi on kuiteski roskikse vietävä.
terveissi turust Aurinko sen kun paistaa ja paistaa...
PrivaattiATK-asiantuntijamme ttuli suurentamaan tekstin.
Nyt näen varmaan hätätilassa ilman rillejäkin.
Tämä oli siis tekstitesti.
Moikka!- j_hurskainen_
Nopsaan sää "normaalistui". Ei ollut toppaliivi villapaidan päällä yhtään liikaa.
Olisin kysynyt räkättirastaalta, millaisena se näkee tämän mukavan vihreyden ja tuumaa kun iltamyöhään on valoisaa.
Ei ne ihmisten puheista välitä, siipiveikot. Nyt vaan ruokaa pesässä oleville ahmateille.Huomenta uuteen kuukauteen ja kesään.
Kaunis on päivän alku, miten sitten lämpenee, vähän vilpoista se vaan on ollut, nyt soisi jo oikean kesän tulevan, tuuli ei meinaa rauhoittua ollenkaan.
Tuo lintujen kanssa juttelu on mukavaa, ei ne ainakaan vastaan kiistä;)
Kiirettä aikaa alkaa linnuilla olla poikaset melkein joka pesässä.
Mikä siinä roskapussin viemisessä onkaan niin vaikeaa, mutta kun yksin on, pakko on itse toimia, ei ketään voi käskyttää;)
Tuoltahan A kirjainten rivistöstä semmoisen tekstin saa suuremmaksi, olen jopa sellaisen löytänyt minäkin.
Tänään on yhtiö kokous ja sen jälkeen muutamaksi päiväksi perunan laittoon ystävien mökille, siellä edelleen lonkkavaivainen apua tarvitsee.
Kukan istututusta kuuluu myös olevan ja tietenkin työpäivän jälkeen saunomista ja uskaltaisiko uimaankin.
Kalaan tekee mieli, mutta tuskin tällä reissulla onnistuu, ehkä sitten kesemmällä.
Nyt on tehtävä tilaus pesualtaan ja alakaapin hankintaan, viikon viipyy tulo, laittaja jo tiedossa.
Kylpyhuoneessa ei ole paikkaa pesuaineille, siksi tämä hankinta, allaskin vähän vanhan mallinen.
Näin aloitan tämän päivän, viikon, kuukauden, mitä jatkossa, ei osaa kertoa, aina vaan touhua löytyy.
Oikein mukavaa kesäkuun alkua ja jatkoakin;)
- kat-leija
En nyt ehdi keskustelemaan minäkään, omat menot mielessä päälimmäisenä.
Kylään menossa.
Minusta on mieluisampaa jos muut tulevat minun luokseni kuin että itse kylään lähtisin. Mutta tottakai vuoroin vieraissa käydään.
Täksi päiväksi on sovittu että menen vanhan ystäväni luo. Onkin taas mukava jutella kaikki kuulumiset. Hän kun on monta vuotta minua nuorempi niin tapailee useammin yhteisiä tuttujamme.
Kävellen tästä menee neljässäkymmenessä minuutissa mutta pyöräillen olisin perillä tuossa tuokiossa. Jospa olisi urhea ja sauvoisi sinne, jotta tuo vasemman takajalan jalkaterä saisi jumppaa. Joka askeleella koskoo kovasti mutta kun alun kestää se ikäänkuin puutuu ja notkistuu. Lopputulos on hyvä. Istuminen ei sitä paranna. Toisaalta särkylääkkeisiin en turvaudu, koska kyseessä on jo krooninen vaiva.
Tosin sadettakn on luvattu, silloin menen bussilla. - Ruiskukko
Ehtoota ehtoota!
Onnee uuteen pirttiin! Onpa tiällä niin kesäestä, ihan silimä leppee. Vettä on meellä rommuutellu reelusti parj tuntija ja tuulj on melekoesta tuiverrusta. Luumupuussa on vielä kukkija, vaekka paljo on muahan tippunna, kirsikkapuissa linöövät vielä suurimmaks osaks tallella ja sireenit aakasoovat kohta puoleen kukkasa. Taetaa tuassiisa käävän nii, ettee juhannuksena oo niistäkää jälellä kum muistot. Mutta nyt on metässä ja pellol laejoella niin paljo voekukkija, etten varmaa oo nänynnä millonkaa. Mustikan kukkiakkii kuuluu olovam metissä iha ennätysmiärät, kuhan nyt ee tulis hallat kiusoomaa. Mustikka tekköö silimille hyvee, sentaatta sitä pittää suahap pakkaseennii.
Arvatkeepa, mikä ruoka meellä on uunissa? ----- Kokonaesista otraryynistä maetoon laetettu puuro. Lylläpä tullo hyvä tuoksu kyökistä, kohta piästääm maestelemmaa. Lähenniit tästä tuonne uuniv vierelle kahtomaan tilannetta.
Mukavo muanantaeiltoo ja hyvee alakanutta viikkoo! paulamaria- kat-leija
Ruiskukon tavoin toivon ettei halla veisi mustikkaa. Viime vuonna jouduin ostamaan mustikat, voi mikä häpeä. Se oli ensimmäinen kerta elämässäni. Nyt suurin toiveeni on päästä mustikkaan.
'marjamettään mieli halaa' - j.hurskainen_
kat-leija kirjoitti:
Ruiskukon tavoin toivon ettei halla veisi mustikkaa. Viime vuonna jouduin ostamaan mustikat, voi mikä häpeä. Se oli ensimmäinen kerta elämässäni. Nyt suurin toiveeni on päästä mustikkaan.
'marjamettään mieli halaa'Miten käynee omenapuiden kukintojen onnistuminen siellä missä se on alkamassa tai pahasti kesken.
Meillä myrsky repi kukkia paljon irti. Omenaviljelijät sanovat, että lämmin poutasää olisi parasta hedelmäpuille pölyttäjienkin kantilta katsoen.
Maakunta-uutisissa tekstitv:ssa kirjoitettiin, että Rantasalmella mitattiin yli 28 m.sek tuulenpuuskia.
Radiossa varoitettiin muutamilla tieosuuksilla teille kaatuneista puista.
Ei ole muistikuvia näin tuulisesta alkuvuodesta. Jotkut liittävät tämän
ilmastonmuutokseen.
kat- leija, toivoo pääsevänsä mustikkaan, se olisi mukavaa hommaa, minäkin jo pikkupoikana kävin mustikkametsässä, nyt parivuotta jäänyt väliin.
Viimekesänä emme edes mökillä käyneetkään, edellisenä kesänä kyllä, mutta mustikoita ei löytynyt.
Jos nyt menisin mustikkametsään täytyisi löytää hyvä, ja tasainen maasto, niitäkin on, mutta voi olla niin, että ne mustikat tulee ostettua.
Pohjois- Karjala kutsuu, mutta saa nähdä miten käy.
Huhja minäkin kuullut, jotta hyvin mustikat nyt kukkivat.
Niin näyttää kukkivan myös voikukat, kun autolla ajelee joka paikkssa on paljon voikukkia, kauniita nekin ovat.
Laulussa sanotaan kauniisti kukkii sirenit, ja ruusut, tuoksuu tuomet joenrannalla.
Tuomet ovat kukkineet jo pitkään, mutta sireenit, ja ruusut vasta nupuillaan.
Kesän tulokin vitkuttelee, eihän se kaukana ole, mutta tulossa kuitenkin.
Hyvää kannatta odottaa.- j.hurskainen_
Radiosta kuulin, etteivät Suomessa perinteisesti pesivät linnut ehkä tulekaan tänä vuonna. Syynä viileänä pysyvät Suomen ilmat.
Ainakin tervapääskyjä näkee päivittäin.
Vaikka näin hyvä ilma tänäänkin, joku tyyppi marisi toivovansa kunnon helteitä. Minulle ne helleviikot ovat harmin paikka. - heta77v
Juhannus terveisiä Särkijärveltä, tulipa mieleen vanhapolku.
Valoisia päiviä on mökillä vietetty,pian 2kk.On satanut ja paistanut
Tykätään maalla olemisesta välillä,kun Suomen talvi on pitkä ja pimeä.
Puutarha työt on mukavia,vaikka kontaten.Mies puita tekee ja kalastelee.
Tänäänkin 6 haukea toi,parituntia oli. Syömme kalaa joka toinen päivä.
Ensiviikolla menen kaihileikkaukseen,ehkä paremmin seuraavan kerran nään.
Toivon kaikille Hyvää Juhannusta.Skillalle ja Latelle kuiskatkaa--Yötäntä Yötä.
Pirtin ovet ovat taas avoinna.
- Puskasuleima
Oho!
Miä meinain käirä siäl vanhas pirtis. Onneks poloku oli niir ruahottunnu, ettei siin ollu helppo rollaattorii lykkii. Sillom miä muistin, että kahelihan miä olen: meitillähä on uus komee pirtti.
Tiäki tänne oli paree.
Et morjesta vaa kaikille. NY alakaa kaffetunti!Huomenta, eipä ole saranat ihan kiinni juuttuneet ja polkukin pysynyt kuljettavana, hyvä niin.
Kovin on koleaa tämä sää ollut ja vettäkin on saatu.
Mökki reissuni sattui ihan sopivaan rakoon, tiistai oli kaunis päivä, peruna saatiin multaan ja kukkapenkit alkoivat näyttää kukkapenkeiltä.
Tiukassa oli perunapellon vakojen teko, oli niin tiiviiksi maa mennyt, hiekkaa kovasti kaipaisi, mutta onneksi oli niin pieni se pellon tilkku mihin kuusi vakoa sitten tehtiin.
Isäntä ja emäntä olivat tyytyväisiä panoksestani ja niin olin minäkin.
Talviturkin heitin, olihan se kylmää vesi, mutta en säikähtänyt, saunaan lämmittelemään, nukuttikin vallan mainiosti ulkoilmassa oleilun jälkeen.
Olihan siellä itikoitakin ihan minulle riittävästi, siis luulisi ruokaa myös linnuille ja kyllä siellä olikin lintuja poikasten syöttö puuhissa.
Telkkä vahti pesäänsä, varis norkoili lähettyvillä, kai odotti että poikaset pöntöstä pois tulisivat.
Julmaa se on elämäluonnossakin, aina sitä heikompi saa varansa pitää, kuten ihmistenkin keskellä.
Taas on vaikka minkälaisia uhkakuvia ilmassa, leikataan ja kiristetään ja keltäpä muilta kuin eläkeläisiltä, työttömiltä ja lapsiperheiltä.
Oikein ei tunnu asiat menemään, eiköhän jotakin metakkaa synny, ainakin meidän pienten tulojen eläkeläisten pitäisi ääntä pitää.
Sanotaan että työn teolla asiat kuntoon saadaan, mutta kun ei sitä työtä ole, joten ei rahaakaan mitä kulutukseen voisi laittaa, pienet eläkkeet siihen kulutukseen on mennyt tavalla tai toisella.
Jos leikataan aina vaan kulutus pienenee, kunpa edes lääkkeisiin ihmisillä rahat riittäisi.
Voi tätä elämää.
Mustikka kukkii komeasti ja luulisi jo pakkasten ohi olevan, jospa vielä pölyttäjiä lentelisi.
Ne jotka metsään jaksavat, saavat kivasti vitamiinit talteen ja torilta sitten ostetaan me joille ei kunto anna mennä metsään, ostetaan jos rahat riittää.
Tässäpä nyt sitten jutun juurta, tulkaa vaikka purnaamaan, jos ei muuta juttua löydy, päivän jatkoja;)- j.hurskainen_
SkillaN kirjoitti:
Huomenta, eipä ole saranat ihan kiinni juuttuneet ja polkukin pysynyt kuljettavana, hyvä niin.
Kovin on koleaa tämä sää ollut ja vettäkin on saatu.
Mökki reissuni sattui ihan sopivaan rakoon, tiistai oli kaunis päivä, peruna saatiin multaan ja kukkapenkit alkoivat näyttää kukkapenkeiltä.
Tiukassa oli perunapellon vakojen teko, oli niin tiiviiksi maa mennyt, hiekkaa kovasti kaipaisi, mutta onneksi oli niin pieni se pellon tilkku mihin kuusi vakoa sitten tehtiin.
Isäntä ja emäntä olivat tyytyväisiä panoksestani ja niin olin minäkin.
Talviturkin heitin, olihan se kylmää vesi, mutta en säikähtänyt, saunaan lämmittelemään, nukuttikin vallan mainiosti ulkoilmassa oleilun jälkeen.
Olihan siellä itikoitakin ihan minulle riittävästi, siis luulisi ruokaa myös linnuille ja kyllä siellä olikin lintuja poikasten syöttö puuhissa.
Telkkä vahti pesäänsä, varis norkoili lähettyvillä, kai odotti että poikaset pöntöstä pois tulisivat.
Julmaa se on elämäluonnossakin, aina sitä heikompi saa varansa pitää, kuten ihmistenkin keskellä.
Taas on vaikka minkälaisia uhkakuvia ilmassa, leikataan ja kiristetään ja keltäpä muilta kuin eläkeläisiltä, työttömiltä ja lapsiperheiltä.
Oikein ei tunnu asiat menemään, eiköhän jotakin metakkaa synny, ainakin meidän pienten tulojen eläkeläisten pitäisi ääntä pitää.
Sanotaan että työn teolla asiat kuntoon saadaan, mutta kun ei sitä työtä ole, joten ei rahaakaan mitä kulutukseen voisi laittaa, pienet eläkkeet siihen kulutukseen on mennyt tavalla tai toisella.
Jos leikataan aina vaan kulutus pienenee, kunpa edes lääkkeisiin ihmisillä rahat riittäisi.
Voi tätä elämää.
Mustikka kukkii komeasti ja luulisi jo pakkasten ohi olevan, jospa vielä pölyttäjiä lentelisi.
Ne jotka metsään jaksavat, saavat kivasti vitamiinit talteen ja torilta sitten ostetaan me joille ei kunto anna mennä metsään, ostetaan jos rahat riittää.
Tässäpä nyt sitten jutun juurta, tulkaa vaikka purnaamaan, jos ei muuta juttua löydy, päivän jatkoja;)Kuulin erikoisen jutun minua iäkkäämmän miehen kertomana fasaaniemosta poikasineen.
Mies kertoi menneensä hätiin kun rastaat alkoivat rajusti hyökkäilemään fasaaniperhettä vastaan.
Eihän niistä ole haittaa rastaan poikasille, joita emot urheasti puolustavat, kuten lokit ja variksetkin.
Täällä päin "lintu" Koponen luontoaktiivina voisi tietää moisesta asiasta.
Viileähköä on alkukesänkin sää vielä, mutta ompa luonnossa myös täysvihreys päällä. Myös ihanteellinen sää tontilla puuhaamiseen.
Ilma on hapekasta, kesän alkuwoiman siitä aistii. Yöt ovat viileitä, ihanteelliset nukkumaolosuhteet. Itikoitakin vain muutama.
- Iirikki
Ihanaa päivän alkua jokaiselle erikseen ja kaikille yhdessä!
Jos joku on ihmetellyt miksi taas liputetaan, niin se on jo vanha traditio:
on nimittäin meidän kuopuksemme syntymäpäivä.
Päivänsankari kuuluu perheemme merkkihenkilöitten sarjaan.
Sarjan aloitin minä syntymällä mätäkuun ensimmäisena päivänä.
Seuraavana oli vuorossa esikoisemme, joka ilahdutti vanhempiaan kiljaisemalla ensi kiljaisunsa puolivuotishääpäivänämme.
Sarjaa on jatkanut esikoisen esikoinen syntymällä A. Kiven päivänä.
Tuo on meidän perheen ikioma traditio, mutta minun isänpuoleinen sukuni piti tärkeänä, että tyttärillä piti olla nimessään kukka. Minulla se on, mutta pikkusiskon kohdalla perinne katkesi.
Esikoisen tytär jatkaa perinnettä, mutta kuopuksen tytär on saanut nimensä sekä mieheni äidiltä että minun äidiltäni.
Lystikkäintä on sukunimemme tarina. Olenkin kertonut suurena salaisuutena, ettei tämä ole rakkausavioliitto vaan minut on naitu vain sen tähden, että sukunimeni sopi hänen sukunsa nimiketjuun.
Ja nyt katsotaan, sopiiko tämä Kahvipirtin ketjuun.... Aamupäivää.
Johan oli vaikeaa päästä ensin Suomi24.lle ja vielä pirttiinkin.
No täällä olen .Toin taas markkinarinkelin olokeepa hyvät.
eilen oli Lahdessa markkinat ja nyt omalla paikallaan torilla.
Kerkesin sateen alta pois.
Kyllhän siellä porukkaa oli ja niitä kauppiaita kaikenlaisia.
Kalaahan minä ostin.
Saas nyt nähdä minkä lainen päivä tulee,aurinko yrittää kovasti porottamaan,välillä pilvenriekaleita lentelee.
näkyillään...Huomenet loppuviikon alkuun, lippupäivä meni ja varustuksia näytettiin.
Kovasti on tarvetta kalustoa puolustus toimissa lisätä, kai se nykyaika sitä vaatii, isosta rahoista kumminkin kyse.
Maailma on levoton, miten meille kävisikään jos sotimaan jouduttaisiin, taistelutantereeksiko jouduttaisiin?
No mitäpä tälläistä, mahda en mitään jos mitä tapahtuu.
Iirikin viesti hyvin sopii pirttiin, jos ei ylläpito estele.
Noista syntypäivien sattumisista, meilläkin on ukki ja pojan tytär, minä ja appiukko, poika ja anoppi syntyneet peräkkäisinä päivinä, ihan samaan päivään ei ihan onnistunut.
Itikoista sain mökki reissulla tuntuman, mutta ei vielä pahasti purreet, ainakaan ei kutina ja patit tulleet.
Olen hyvin herkkä itikan pistoille, olen siitä maininnutkin.
Kyllähän linnut poikasiaan puolustaa viimeiseen asti, mutta vahvempi useinkin tuhon tekee.
Raakaa, niin kovin raakaa löytyy luonnostakin, mutta kai siellä elossa olon taistelu on pakollista.
En ole torilla vielä käytyäkään, kaupasta saa tarvittavan halvemmalla, ehkä ei tuoreempana.
Kyllähän torilla tuttuja näkee ja kauniilla ilmalla on kiva katsella sitä hyörinää.
Sitten elonkorjuu aikoihin tulee säilömistä varten käytyä useimmin, marjat ainakin pakkaseen pitää ostaa.
Tämä päivä on alulle saatu, nyt sitten jatkoista en tiedä, mutta kummasti sitä vaan iltaan päästään, kaupalla kaiketi käyn, jos huomenna siivoaisi, ei sitten tarvitse puotiin lähteä.
Tänään kai tuo aurinko melkein koko maata lämmittää, on sitä vettä nyt tullutkin, eilenkin pienin välein ja tuo tuuli on aika riehakas jatkuvasti.
Mutta, päivän jatkoja kaikille,,,
Hyvällä alullahan tämä päivä jo on, tulikin nukuttua vähän pidempään, edellinen yö meni vähän plörinäksi. Aurinkokin paistelee, mutta kesää vain saamme odottaa, tulee se varmaan lähiviikkoina.
Kesäkuu hyvässä vauhdissa, minulla riittänyt kaikenlaista puuhaa, lisäksi olen lainannut autoani pojalleni, onneksi eilen sai oman autonsa kuntoon, no enhän minä paljon autoa tarvitse, kauppa ihan tuossa muutaman kymmenen metrin päässä.
Tänään täytyy mennä apteekkiin kummaltakin puuttu joitakin lääkkeitä. Samalla uusin presepitini apteekissa. Meillä molemmilla sähköiset preseptit.
Kesän reissuista ei mitään tarkempaa suunnitelmaa ole, katsotaan mitä tuo tullessaan.- j-hurskainen-
Sähköiset reseptit toimivat hyvin, jos apteekista lähetetetyt lääkemääräyspyynnöt menevät lääkärille.
Viimeksi kävi niin, että lääkäri, jolle lääkemääräys oli lähetetty, oli lähtenyt lomalle. Tarvitsin välttämättä tämän hapensaantia edistävän lääkkeen.
Pitkän odottelun jälkeen apteekin toimija sai jonkun lääkärin jatkamaan lääkemääräyksen eli reseptin uusimisen.
Huvittavaa, ettei reseptin uusimista otettu ajoissa vastaan koska "eihän niitä varastoimista varten lähetetä". Huomenta kauniiseen kesäiseen lauantai aamuun, tuulikin pitää lepotauon, mutta luvattu on taas sateita.
Eipäs huolita, eletään päivä kerrallaan ja tänään nautitaan auringosta.
Hyvällä alulla kesäkuu, juhannukseen kaksi viikkoa, silloin jo juhannuspäivää vietetään.
Siitä viikon verran ja alkaa päivä lyhentyä, huh minua ikävää ihmistä, kun tälläisiä mieleen johdattelen;(
Kyöstin päivä, onnea.
Minulla hyvin vähän on kokemusta noista sähköisistä resepteistä, mutta olen kyllä tutkinut omaa osiotani ja siellähän ne paperit ovat, pyyntö vaan ja uusitaan.
Pitääkin muistaa uusia muutama resepti, kun kokeiden tuloksia kyselen.
Kiminkisen mukaan tästä kilpirauhasen vajaatoiminta vaivasta on tullut muoti ilmiö, mutta kai on tuloksia uskottava, kun viisaammat niin sanovat.
Minullekin sanoivat, että koko elämäni lääkettä joudun ottamaan.
Eilen käytiin hakemassa se allaskaappi ja hyvin olisikin mennyt jos kerralla olisi onnistunut, pesuallas oli jäänyt tilaamatta.
Nyt uusi haku, 10.6 pitäisi päästä laittamaan.
Kiitos Marja-Liisa kortista, varmaan mieleen jäävä reissu teillä siellä Ahvenanmaalla, varmaan kotona jo olette?
Kukat ja muut kasvit ovat varmaan pärjänneet, kun on näin sateista ja viileää ollut.
Nyt alan puuhastelemaan näiden koti askareiden kanssa, matot jo haistelevat raitista ilmaa ja auringon tuoksuja, kohta pölytön huusholli, ei kai sitä ihan pölyttömäksi saa koskaan, mutta kuitenkin raikkaampi hengittää;)
Kiva on suunnitella matkaa, tiedä vaikka hurruuttelette sinne Mujejärvelle kesän mittaan Late ja puoliso.
Nautitaan nyt auringosta tänään, huomisesta ei tiedä.
Huomenia!
Kesä on hehkeimmillään: pellot keltaisenaan voikukkia, sireenit tuoksuvat täydessä kukoistuksessaan ja eivätkös vain pihlajatkin aukoile nuppujaan.
Hieno ilma oli eilenkin, ja teimme pienen terveyskävelyn. Matkalla meidät ohitti toinen rollaattoristi, joka osoittautui vanhaksi, läheiseksi tuttavaksi jo lapsuusvuosiltani. Hän on minua kymmenkunta vuotta vanhempi mutta paljon nuorekkaampi.
Meillä piisasi juttua, ja hänen paikallistuntemuksensa ulottui jo vuosia ennen minun syntymääni, joten olisimme vaikka koko päivän kuunnelleet hänen muistojaan.
Ai että oli valoisa mieli, kun vihdoin erosimme ja tallustelimme kotiinpäin.
Tänään on edessä lapsenlapsen valmistujaisten kunniaksi juhlalounas naapurikaupungissa. Nyt on hyvä juhlia sitäkin valoisammalla mielellä, kun
hän on saanut jo työpaikankin.
Talvella hän sai oppilaitoksensa kautta parin viikon tutustumismatkan Ranskaan, ja eiköhän se ole sen merkki, että tyttö on omalla alallaan, ja viihtynyt opiskelujen parissa. Ainakin hänestä on sukeutunut valoisa ja iloinen nuori nainen, kun aiemmin koulunkäynti oli kuin tervan juontia.
Se tosin ei johtunut koulusta eikä oppiaineista vaan koulukiusatuksi joutumisesta.
Sunnuntaista viikon päästä juhlitaan taas: mieheni veljenpojan tytär pääsee ripille, ja olemme saaneet kutsun rippijuhlille.
Että näyttää olevan yhtä juhlaa tämä meidän alkukesämme. Onneksi ovat vaihteeksi iloisia juhlia.
Sen verran taikauskoinen olen, että koputan varmuudeksi maalaamatonta puuta. Hyvä, että nuppi onlähellä ja huulipunakin hukassa!
Kaikkea hyvää Teille kaikille!Unohtui mainita, että tullessani aamusuihkusta rakas puoliskoni tunnelmoi soittamalla tietokoneella Suvivalssia.
Oli mukava muistella erästä rakkaustarinaa, niin että terveisä vain Kallelle ja Paulamarialle!- j-hurskainen_
Hyvä, Venla! Nyt sitten minäkin osaan soittaa. Etsin yotubesta mieleisen kappaleen ja annan palaa.
Kuten meistä ,useimmat iäkkäätkin, voimme laittaa sähköpostina kappaleen tutulle ihmiselle tai vaihtaa sieltä toisinkin päin lähetettynä.
Mm. nuoremmat sisarukseni eivät ole opetelleet tätä helppoa nettikäytäntöä. Heitä ei kiinnosta S-24 nettikeskustelut tippaakaan.
Kun illansuussa lähdin ulkonta nokkosia repimästä, alkoi muutamia sadepisaroita tipahdella pilvistä.
On ohkainen onni tähän aikaa kesästä puuhailla tontilla. Iät ajat on tiedetty miten hyvää psyykelle tekee tuo ulkona tupsiminen.
Unohtui mainita, että puoliskoni soitteli aamutuimaan Suvivalssia, ja se toi mieleemme yhden onniellisen ja harvinaisen romanssin.
Sysämelliset terveiset sinne ValkeakoskelleMinunkin mieleeni palautui nyt Paulan & Kallen romanssi ja Suvivalssi.
Annetaan Suvivalssin soida, vaikka tänään olikin kyllä vielä keväisen viileää ainakin pyöräillessä.
Mutta kevään kuu on vaihtunut jo kesäkuuksi 6 päivää sitten.
https://www.youtube.com/watch?v=ZgA_tC0x1j4
- Neeasa
Tuli ihan kesäinen olo tuon Suvivalssin myötä!
Lisäksi Mattin ja Tepon, "Minä rakastan sua", sattui olemaan siinä lähellä.
Heillä on hyvä ääni ja laulutyyli , tuntuu, että he keinuvat itse sen musiikin mukana.
Telkustakin tänä iltana on tullut hieno konsertti Lastensairaalan hyväksi.
Aivan upeita laulajia paljon! M.m. Lauri Tähkä, Juha-Tapio, Jenni Vartiainen, Johanna Kurkela, Riki Sorsa, Jorma Uotinen ja monet muut upeat laulajat.
Lisäksi Suomen Kansallisooppera ja Baletti.
Hyvää yötä ja kauniita unia kaikille!Sunnuntai aamun rauhaa, hiljaista, auringoista, mutta tuuli on myrskyisää.
Taitaa olla jatkuvaa tuo tuulen tuiverrus, järville myrskytuulia ihan osittain lupaili.
Aina pitää pelätä, että miten saaresta tulevat selviävät, aika iso selkä on mökiltä tulevilla ylitettävä, tytär miehineen sinne vaan aina haluavat.
Tiedän sen tunteen minkä mökki elämä antaa, aina sitä mekin mökillä oltiin, meillä vaan oli mantereessa mökki.
Kaunis on tuo Suvivalssi ja löytyy monta samankaltaista, kun youtubeen menee.
Siellä aika kuluisi, kun vaan sitä aikaa olisi, aina on jotakin muuta mielessä.
Olen kyllä fiilingin sillä tavalla päällä ollut, kuunnellut ja etsinytkin joitakin kappaleita, kun muualta ei ole löytynyt.
Kansan käsi on karttuva, hienoa tuo talkoo homma lastensairaalan puolesta, näin sitä moni muukin asia kuntoon saataisiin.
Osallistun pienillä summilla kaikkien vammaisten keräyksiin, toivon että kaikki toisetkin näin tekisi ja siellä missä rahaa enemmän on, osaisivat sitä myös suuremmin jakaa.
Minun pieni euro määrä voisi monen kertaistua varakkaiden kohdalla.
Olen ihan samaa mieltä hurskaisen kanssa tuosta maan tonkimisesta, kyllä sillä on voimia antava voima, kun vaan olisi sitä maata mitä tonkia.
No enempään tuskaan parveke kasvustoa möyhentelen ja lannoitan.
Kasvu ihan kiva sielläkin, kukkia on paljon ja tomaatti ja kurkku kasvuvauhdissa, saa sitten nähdä antaako satoakin.
Kokeilu tämä homma on, jos onnistuu, lisään lajikkeita;)
Poistan kaikki korituolit ja laitan koko parvekkeen kasvinmaaksi, no en vainenkaan, kyllä siellä pitää badenbaden olla ja tuolitkin jos vieraita sattuu.
Päivätorkut, pienen pienet siellä aina pyrin ottamaan.
Kesä on sitä aikaa jolloin voi tuttuja tavata vuosienkin takaa, kun torilla käyskentelee, sinne lomalaiset yleensä tulee katselemaan.
Kummasti ne muistelot piristää ja aika kuluu jutellessa.
Harmi, että viileämpää lupailivat, mutta jospa se sitten kesäkin alkaisi, kun nuo viileät tuulet rauhoittuu.
Nyt pitää soitella ja varoitella, että lähtevät heti aamusta sieltä saaresta tulemaan, tiedä miksi tuo tuuli vielä yltyykään, vaikka kyllähän he itse tuon vaaran tietävät, mutta äiti on aina äiti, eikä malta olla varoituksia antamatta.
Mukavaa, leppoisaa päivää teille ystävät ja kylänmiehet.
Eikös ynnämuun pari viikkonen alla olla jo täysi, kotiin saisi jo palailla;)
Huomenta tiältä Hämmeestäkkii ;)
Olin eile tuolla Kumialla kyläilemässä.
Siellä oli ihana koiratulee juhannuksena vuoden vanhaksi.
Niin kiltti kaveri kun olla voi.
Pesi minulta naamankin;)
Aurinko porottaa taas tänne ylös,vaikka on nuo kaisla verhotkin ja sälekaihdin,nii hellettä on.
Ulos on lähdettävä.
näkyillään...- Lastensairaala_veronmaks
https://www.facebook.com/UusiLastensairaalaHUSinOmistukse...
Uuden lastensairaalan 100% omistus HUS tai valtiolle HETI
Yhteisö
Henkilön Uuden lastensairaalan 100% omistus HUS tai valtiolle HETI kuva.
Uuden lastensairaalan 100% omistus HUS tai valtiolle HETI
Sunnuntaipäivä on alkanut ihan kauniina, aurinko paistaa, tuuli kuitenkin pilaa päivän, eikä kovin lämmintä ole. Hyvin voi sanoa ettei kesä vielä ole saapunut tänne A Kiven maisemiin. Eilenkin aamu oli kaunis, kuitenkin tuulinen, ja sateinenkin iltapäivällä
Kaikesta huolimati menimme Hyvinkäälle, poikani perhe ,ja me mukaanlukien, vietimme siellä mukavassa ravintolassa nuorimman Ilolan tyttären valmistautumis juhlaa, oli rerjantaina saanut koulutuksen päättymään Hotelliravintola Perhon kokkikoulussa Helsingissä. Todistus oli oikein hyvä, lukuisten erilaisten opintojen numerot olivat hyviä, ja mikä parhainta enempi osa kiitettäviä.
parasta kuitenkin työpaikka oli heti tiedissa jo ennen kuin koulu oli päättynyt. Ansio kuuluu koululle.
Viikkoa aiemmin vanhemman pojan tytär valmistui terveyden hoitajaksi, nyt molemmat tyttäret ovat saaneet haluamansa ammatin.
En tiedä kuuluuko tällainen meille iloinen asia tänne pirttiin. Sanon vain sen kirjoitin minkä kirjoitin. Taisi sen saman sanoa jo Marttin Luther aikoinaan.Minusta nuo lastensairaala linkit tuntuvat vähän vierailta tänne kahvipirttiin. Olen kuitenkin itsekkin tehnyt lahjoituksen sinne. Kahvipirtti on kovin suppea paikka selvitellä mihin ne rahat menee. Toivottavasi oikeaan paikkaan.
- vamp
Kyllähän täällä saa puhua monenlaisista asioista, tämäkin on yksi hyvä kysymys.
Ruotsinkieline säätiö, miten se on mahdollista? - 36vuotta..hallituksessa
Veronmaksajien rahoilla on ennenkin - juonimalla - kerätty rahaa ruotsinkielisten verovapaisiin säätiöihin, tämä näyttää taas jatkuvan.
Kaansaa nostetaan heimottain toisiaan vastaan sotimaan,
silloin ruotsinkieliiset RKP pärjää hienoimmin,
on ollut yhteen menoon 36 vuotta hallituksessa ajamassa etujaan.- lukijana
Koittakaahan nyt pitää nuo kieliriitanne poissa edes Kahvipirtistä! Täällä ei kukaan ole kiinnostunut epäluuloistanne, eikä riidoista yleensä.
- vääryyttäseon
lukijana kirjoitti:
Koittakaahan nyt pitää nuo kieliriitanne poissa edes Kahvipirtistä! Täällä ei kukaan ole kiinnostunut epäluuloistanne, eikä riidoista yleensä.
Ei se mikään kieliriita ole, vaan rahakkaan vähemmistön itsekäs etujnsa ajaminen kyseessä. Koitahan sinäkin olla oikeudenmukainen, onko se esim. oikein että rotsinkielisillä nuorilla paljon isommat kiintiöt yliopistoissa ? Kyllä ne jokainen suomea osaa ja tulkki mukaan jos ei osaa. Pitääkö koko kansan opetella ruotsin kieli muutamaa prosenttia varten palvelemaan heidän kielellään ?
- Parempi-väki-juhlii
Suut kiinni vaan niinhän aina orjakansalle sanotaan. Puhua ette SAA.
Vallottaja sanoo mitä teidän pittää sanoa.
Olkaa silmät peitettyinä pimeässä ja hiljaa
vapaa-aikoinanne.
Työaikana ette edes jaksasikkaa puhua.
Parempi väki juhlii teidän rahoillanne.
Niin on aina ollut ja niin on aina oleva.- senkokenut
Itsestään selväähän tuo on, aina juhlii osaavat ja älykkäämmät. Turhaa sitä on kadehtia!
Osaansa tyytyväinen on onnellisimmillaan, kun saa elinehtonsa, kodin ja toimeentulonsa.
Oletko unohtanut kauniin aforismin: "Kun se parasta on ollut, on se ollut työtä ja vaivaa!" Huomenta alkavaan viikkoon, nyt tuuli miettii alkaisiko töihin, luulisi kyllä lepoa kaipaavan eilisen riehumisen jälkeen, kyllä oli myrsky.
Mietin, että kai ne poikaset pesistään putoilivat, jos ei koko koti lie lentoon lähtenyt.
Olisiko nyt myrskyä ollut tarpeeksi ja pääsisi kesä vihdoin alkamaan.
Tuosta sairaala jutusta en sen enempää osaa miettiä, mutta ei kai sitä nyt bisnes hommia varten rakenneta, halu hoitaa sairaita lapsia kai päätarkoitus.
Ikävältä tuntuu jos lahjoitukset joita pienistäkin tuloista on annettu menisivät jonnekin muuhun mihin on ajateltu.
Tässä jos missä pitäisi olla omatunto herkässä, vaikka ei sitä monenkaan rahakkaan eläjän elämässä ole huomannut.
Kaikkea ei tietenkään voi leimata ja kaikkien elämää ei tiedä, voivat hyvinkin avuliaita olla.
Mitä tuohon juhlintaan tulee, totta se monesti on, paljon vähempi riittäisi, mutta on niitäkin jotka puoltavat tätä tälläistä menoa.
Työnteolla ei rikastuta, näin sanotaan, mutta on se mahdollista sekin, kun onni matkassa kulkee, mutta nämä toisten varoilla elävät, eihän heitä voi hyväksyä, vaikka eipä sitä ainakaan meiltä kysytä.
Nämä kieliriidat ei pirtissä ratkea, ei monet muutkaan asiat, omalta kohdaltani en pysty asiaan kantaa ottamaan, tietoni ei riitä, tokihan niistä voi kertoa, valistaa kuka osaa, paljon läheisempiä on nämä pirtin mukana olleet tavanomaiset jutut.
Paljon on maailmassa mielipiteitä, moneen suuntaan, jospa joskus yhteinen ja rakentava voima voittaisi.
Minä aion tänään yrittää mattopyykille, parvekkeen matot aion pestä, vähän arveluttaa, kun on niin pitkä ja leveäkin tuo yksi matto, jaksanko sen kuivamaan viedä.
Apua tietysti voisin saada, mutta kun minä haluan aina vaan itse, saa nähdä vielä pärjään;)
Hampaat irvessä ja sitten huomenissa en pääse mihinkään, mutta hyvää päivää teille kaikille, toivotaan että kaikki sairaala hankkeenkin hommasta hyväksi kääntyy.- NIINHÄNaina
Raamatulla vielä löivät
sodilla ja työllä uuvuttamaansa suomalaista orjakansaa päähän
löivät ruotsalaiset. - Sammaa-mieltä
että siirtomaaksi joutui Suomi ja kansa orjiksi
"hulluilla herrat kyndäwät" on mikael agricolan sanalasku
ja se on googlessakin,
Suomalainen sivilisaatio hävitettiin täältä sillon. - j_hurskainen_
SkillaN kirjoitti:
Huomenta alkavaan viikkoon, nyt tuuli miettii alkaisiko töihin, luulisi kyllä lepoa kaipaavan eilisen riehumisen jälkeen, kyllä oli myrsky.
Mietin, että kai ne poikaset pesistään putoilivat, jos ei koko koti lie lentoon lähtenyt.
Olisiko nyt myrskyä ollut tarpeeksi ja pääsisi kesä vihdoin alkamaan.
Tuosta sairaala jutusta en sen enempää osaa miettiä, mutta ei kai sitä nyt bisnes hommia varten rakenneta, halu hoitaa sairaita lapsia kai päätarkoitus.
Ikävältä tuntuu jos lahjoitukset joita pienistäkin tuloista on annettu menisivät jonnekin muuhun mihin on ajateltu.
Tässä jos missä pitäisi olla omatunto herkässä, vaikka ei sitä monenkaan rahakkaan eläjän elämässä ole huomannut.
Kaikkea ei tietenkään voi leimata ja kaikkien elämää ei tiedä, voivat hyvinkin avuliaita olla.
Mitä tuohon juhlintaan tulee, totta se monesti on, paljon vähempi riittäisi, mutta on niitäkin jotka puoltavat tätä tälläistä menoa.
Työnteolla ei rikastuta, näin sanotaan, mutta on se mahdollista sekin, kun onni matkassa kulkee, mutta nämä toisten varoilla elävät, eihän heitä voi hyväksyä, vaikka eipä sitä ainakaan meiltä kysytä.
Nämä kieliriidat ei pirtissä ratkea, ei monet muutkaan asiat, omalta kohdaltani en pysty asiaan kantaa ottamaan, tietoni ei riitä, tokihan niistä voi kertoa, valistaa kuka osaa, paljon läheisempiä on nämä pirtin mukana olleet tavanomaiset jutut.
Paljon on maailmassa mielipiteitä, moneen suuntaan, jospa joskus yhteinen ja rakentava voima voittaisi.
Minä aion tänään yrittää mattopyykille, parvekkeen matot aion pestä, vähän arveluttaa, kun on niin pitkä ja leveäkin tuo yksi matto, jaksanko sen kuivamaan viedä.
Apua tietysti voisin saada, mutta kun minä haluan aina vaan itse, saa nähdä vielä pärjään;)
Hampaat irvessä ja sitten huomenissa en pääse mihinkään, mutta hyvää päivää teille kaikille, toivotaan että kaikki sairaala hankkeenkin hommasta hyväksi kääntyy.Päivä ei ollut kovin hääppönen sään puolesta kun vesikuuroja lännestä päin tuuli paiskoi. Jouduin kesken päivän hakemaan huppugollegen vielä puseron päälle.
Meillä kuitenkin maastopalovaroitus päällä. Pienet saderämpsyt eivät sisällä vettä niiden poistumiseen asti.
Nurmet kasvavat hurjina. Pitänee vaaleampiin paikkoihin lisätä yleislannoitetta. Sammaleisiin kohtiin olen laittanut sammaleensyöjää.
Hiukan haravoi ruskeaa kuollutta sammalta pois ja nurmensiementä aukkoihin. Kuivuusongelmaa ei ole.
Satakielen laulua kuulin vasta eilen illalla. Lymypaikastaan se luritteli tutun hienosti. Tervapääskysiä on vain kolme. Lienevät nuoria siivekkäitä.
Pakko oli sekoilla uuden lastensairaalaan asiaan. Otsikoinnista sain ihan väärän käsityksen. Siinähän kysyttiin ensiksi, että miksi uusi lastensairaala tulee yksityisen säätiön omistukseen? Sen tekstin alapuolella luki, että uusi lastensairaala HUSin omistukseen tai valtiolle.
Kuullun ymmärtämisessä olen tähän asti kohtalaisesti pärjännyt, mutta nyt näyttää olevan luetun ymmärtämisessä vaikeuksia.
Sain nimittäin sellaisen käsityksen, että se HUS olisi yksityinen säätiö.
Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiiriin kuuluvana "riemastuin" sen verran, että olin aikeissa ryhtyä selostamaan, ettei HUS ole yksityinen...
Yritin varmuuden vuoksi löytää linkeistä täydempää tietoa, mutta vasta kolmannella viitteellä pääsin perille. Silloin tajusin mikä oli homman nimi.
Kyllä otti koppaan! Olin itsekin tainnut mennä lankaan noudattaessani erään kuolinilmoituksen toivomusta lähettää kukkien asemesta rahat lastensairaalan tilille.
Eniten raivostuttaa kuitenkin se, että yksityinen säätiö ratsastaa lastensairaala keppihevosenaan.
Tosi on: Lastensairaalan rahat joko HUSille tai valtiolle, ei yksityiselle säätiölle!- Huijaus_eikä_eka
Siitä on vaikea saada selvää, nuo linkit (2 ekaa) oli katkaistu, joten eivät toimi,
se viimeinen kait toimii, olisi hyvä saada edes kunnon selvitys siitä, mitä tapahtuu sitten myöhemmin, kun puhutaan Facebookissa ruotsinkielisen verovapaan säätiön omistamasta lastensairaalasta. - uskomatonta
Huijaus_eikä_eka kirjoitti:
Siitä on vaikea saada selvää, nuo linkit (2 ekaa) oli katkaistu, joten eivät toimi,
se viimeinen kait toimii, olisi hyvä saada edes kunnon selvitys siitä, mitä tapahtuu sitten myöhemmin, kun puhutaan Facebookissa ruotsinkielisen verovapaan säätiön omistamasta lastensairaalasta.Ja nyt se nainen pääsi HALLITUKSEEN!
36 vuotta putkeen on RKP ollut Suomen hallituksessa, ja taas toista tietä...
omia etujaan ajamaan Suomen veronmaksajien kustannuksella. Huomenta jälleen!
Reissuni olen heittänyt ja tässä ilmoittautumiseni. Kone ei tykännyt parin viikon levosta, tökkimistä tapahtuu ja sormenikin ovat jäykät.
Eipä tuossa reissussani mitään erikoista. Ilmat olivat koleita, myrskyä ja sadetta riitti mutta mitäs niistä. Tulihan ainakin vaihtelua jollottavasti jatkuvaan elämänmenooni. Töitäkin ilmaantui ihan rasitukseksi saakka, mutta olihan erilaista liikuntaa vaihteluksi.
Paljon on tapahtunut ainakin valtakunnan johtohommissa. Jotenkin olen saanut seurailtua lähinnä radioistani ja muutaman lehden ostin kyliltä. Enpä nyt niistä enempää, täytyy ensin tutustua asioihin. Ei näytä hyvältä kaikilta osin, eikä kaikille. Oikeistolaisin hallitus ...ehkä kaikkein eniten sitä suuntaa sodan jälkeisessä elämässä. Näin lyhyesti ajatellen tilannetta katselen.
Täytyy nyt juurtua katselemaan ja onhan tässä aluksi pieniä kotihommiakin. Ehkäpä taas alan palailemaan Pirttiin kunhan nyt alkuun pääsen. Nähdään!Päivää, harvinaisen myöhään olen kirjoittelemassa, kokeissa kävin ja eipä bussit kulje yhtä tiuhaan kuin talvi aikaan.
Joka toinen tunti menee sairaalalle ja pois pääsee taas joka toinen tunti, siinä ehti jo kyllästymiseen asti odotella.
Matka on liian pitkä kävellä, liki viisi kilometriä ja kun muuta mahdollisuutta ei löytynyt, odotella piti.
Tervetuloa ynnämuu sivistyksen piiriin, noin leikillisesti yritän tervehtää, taitaa se sivistys kulkea mukana, kellä minkin laisena.
Nyt kummastelen tuota sairaalan teko touhua, miksi ei alun alkaen puhuttu siitä kuka sitä hallitsee, kaikki ilman muuta ymmärsivät sen niin, että valtio sen hallinnan ottaa, tai HUS.
En tunne asiaa sen tarkemmin, tosin pysäkillä eräs kertoi asian laidan olevan niin, että tämän keräys ja rakentamisen ajan olisi säätiön hoidossa ja sitten siirtyisi hallinto jommalle kummalle.
Harmillista, että asia sai tälläisiä piirteitä, kysymys on hyvän tekemisestä ja pikku potilaiden parhaaksi.
Asiat sekaisin, kuten koko maassa onkin.
Sipiläkin jossakin yhteydessä mainitsi, että liian kireäksi aika taulu muodostui, ehkä hän piti taitojaan niin suurina, että tuosta vaan asiat hoituu.
Turhaapa tässä nyt rupean arvostelemaan, kai parastaan yrittävät.
Pihan hoiti vie hurskaiseltakin aikaa, ehkä rahaakin, aina jotakin korjailtavaa ja mitään ei ilmaiseksi saa.
No tuleehan kuntoa hoidettu, se hyöty on itsestään kiinni.
Linkit on todella pois otettu, mutta löytyyhän asian tiimoilta linkkejä muualta, siis siitä sairaala jutusta.
Minä olen oikein ylpeä itsestäni, sain matot pestyä eilen, kaksi isompaa ja pari pientä.
Raskaita olivat kuin mitkä, mutta sisulla ne tangolle sain ja äsken kävin kääntämässä, illan suussa saan parvekkeen lattialle.
Sattui hyvä kuivatus ilmakin.
Huomenna pitäisi saada se unohtunut pesu allas ja päästään laittamaan kaappia paikoilleen.
Kävin etsimässä sellaisia valkeita sisustus koreja eteiseen, muuta enpä löytänyt, pitää pyytä autoilevaa viemään vähän varustetasoisiinpiin paikkoihin.
Minusta nuo muovikorit ovat niin rumia, niissä nyt käsineitä, myssyjä ja huiveja säilytän.
Tästä sitä päivää nyt jatkamaan, kauniina, vähän viileänä se jatkuu, huomenna se raja hallan pois pysymiseltä, kukat voi varmemmin säilyä terveinä.- j_hurskainen_
SkillaN kirjoitti:
Päivää, harvinaisen myöhään olen kirjoittelemassa, kokeissa kävin ja eipä bussit kulje yhtä tiuhaan kuin talvi aikaan.
Joka toinen tunti menee sairaalalle ja pois pääsee taas joka toinen tunti, siinä ehti jo kyllästymiseen asti odotella.
Matka on liian pitkä kävellä, liki viisi kilometriä ja kun muuta mahdollisuutta ei löytynyt, odotella piti.
Tervetuloa ynnämuu sivistyksen piiriin, noin leikillisesti yritän tervehtää, taitaa se sivistys kulkea mukana, kellä minkin laisena.
Nyt kummastelen tuota sairaalan teko touhua, miksi ei alun alkaen puhuttu siitä kuka sitä hallitsee, kaikki ilman muuta ymmärsivät sen niin, että valtio sen hallinnan ottaa, tai HUS.
En tunne asiaa sen tarkemmin, tosin pysäkillä eräs kertoi asian laidan olevan niin, että tämän keräys ja rakentamisen ajan olisi säätiön hoidossa ja sitten siirtyisi hallinto jommalle kummalle.
Harmillista, että asia sai tälläisiä piirteitä, kysymys on hyvän tekemisestä ja pikku potilaiden parhaaksi.
Asiat sekaisin, kuten koko maassa onkin.
Sipiläkin jossakin yhteydessä mainitsi, että liian kireäksi aika taulu muodostui, ehkä hän piti taitojaan niin suurina, että tuosta vaan asiat hoituu.
Turhaapa tässä nyt rupean arvostelemaan, kai parastaan yrittävät.
Pihan hoiti vie hurskaiseltakin aikaa, ehkä rahaakin, aina jotakin korjailtavaa ja mitään ei ilmaiseksi saa.
No tuleehan kuntoa hoidettu, se hyöty on itsestään kiinni.
Linkit on todella pois otettu, mutta löytyyhän asian tiimoilta linkkejä muualta, siis siitä sairaala jutusta.
Minä olen oikein ylpeä itsestäni, sain matot pestyä eilen, kaksi isompaa ja pari pientä.
Raskaita olivat kuin mitkä, mutta sisulla ne tangolle sain ja äsken kävin kääntämässä, illan suussa saan parvekkeen lattialle.
Sattui hyvä kuivatus ilmakin.
Huomenna pitäisi saada se unohtunut pesu allas ja päästään laittamaan kaappia paikoilleen.
Kävin etsimässä sellaisia valkeita sisustus koreja eteiseen, muuta enpä löytänyt, pitää pyytä autoilevaa viemään vähän varustetasoisiinpiin paikkoihin.
Minusta nuo muovikorit ovat niin rumia, niissä nyt käsineitä, myssyjä ja huiveja säilytän.
Tästä sitä päivää nyt jatkamaan, kauniina, vähän viileänä se jatkuu, huomenna se raja hallan pois pysymiseltä, kukat voi varmemmin säilyä terveinä.Kun vaimo ei enää voi läheistensä hautoja hoitaa, jätän ne seurakuntien hoidettaviksi.
Omaisteni hautuumaa on kaukana sisämaassa. Olen tainnut kerran käydä viemässä kukkia vanhempieni haudalle.
En oikein paljon usko koko traditioon. Enemmän siihen, että heidän atominsa huilailee ajattomassa atomimaailmassa.
Tänään kiva kesäpäivä. touhuta nurmea leikaten ja reuna-alueilta rikkaruohoja repien.
Mukavaa viikonjatkoa.
- Eläkeläismummo
Eläkeläisenä minäkin annoin lahjoituksen Lastensairaalalle, eikä tullut edes mieleeni, että omistus olisikin ruotsinkielisen verovapaan säätiön.
Ja vielä salattuna!
Eläkeläinen joutuu jälkipolviakin aina hiukan muistamaan ja lahjoituksia antamaan,
ja meiltä vietiin paljon jo edellisen laman aikana, kansaneläke vietiin kokonaan ja taitettu indeksihän syö myöskin pienentynyttä elantoamme.
Tästä linkistä minä asiasta kuulin, ja ihmettelen, miksi ei avoimesti kerrota alunperin.
http://kristiinailmarinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/158696-yha-selvittamatta-miksi-uusi-lastensairaala-tulee-yksityisen-saation-omitukseen Täytyy vain toivotella ynnämuu tervetulleeksi kotikulmille.
Tietysti siellä varsinaisella kotipaikalla on mukava käydä, eihän ne ilmat varmaan sielläkään paljon parempia olleet, kaikki me odottelemme sitä oikeata kesää. Siellä varmaan mieli rauhoittuu kun puuhailee niitä pieniä mökin ehkä korjauksia tai niitä hommia joita jäi edellisellä reisulla tekemäti.
Siellä voi syventyä omiin ajatuksiin, ja saunan löylyssät ihmetellä tätä mailman, tai vaikka Suomen nykyistä menoa. näin eläkeläisenä, ja jo ikäihimseksi varttuneena meillä ynnämuun kanssa on takana näkemyksiä miten Suomea oikeesti voisi viedä tästä konkurssipesästä eteenpäin siten, että talkoisiin osallistuisivat myös hyvätuloiset, ja erityisesti upporikkaat. On se jännä nähdä miten tämä kolmen sss:n hallitus selvii niistä leikkauksistaja säästöistä joita miljaarti kaupalla viedään etupäässä tavallisilta kansalaisilta.
Edellisestäkin lamasta on huonot kokemukset, eläkkeistä silloinkin leikattiin eikä niitä koskaan korjattu lupauksista huolimati. Enpä nyt enempää pohdi näitä asioita, kiva kun tulit taas tänne "sivistyksen" pariin.- entrullanpyörittäjä
Joskus sitä on selvittävä, veihän ne rullan pyörittäjät palkan korotuksillaan paperiteollisuuden ulkomaille, siinäpä oiva malli maan talouden heikkenemiseen.
Huomenta, uusi päivä alkamassa ja keskiviikossa taas ollaan, kyllä nämä viikot vierii.
Välillä tulee mieleen, että mitä se onkaan tämä vanhenevan ihmisen elämä, odotusta, ei mitään ihmeitä tapahdu, kunnes tulee aika hengityksen loppua.
Aika ikävän tuntuinen aamu viesti, mutta ei oteta sitä siksi, elämää ja tapatumia voi odottaa niin kauan kuin henki pihisee ja eihän sitä tiedä mitä kivaa tämä päivä voi meille jokaiselle antaa, aurinkoa ainakin;)
Näitä mietteitä tulee ja menee, mielialan mukaan, parempi olisi, kun ei mitään pohtisi.
Olisikohan yksin syy ollut tuossa "hinnoittelussa" paperimiehillä, olihan työ raskasta, kolmivuoro työtä ja ennätyksiä piti aina vaan tehdä, tuloksien voitot meni isännän pussiin.
En ole perillä näistä heidän palkoistaan, sen paremmin muidenkaan, mutta sanonta työmies on palkkansa ansainnut on ihan oikein.
On meitä matalalla liksalla työtä tehneitä aina ollut, selkänahasta on voittoja kerätty, jos joku on paremmin osannut puoliaan pitää, en kadehdi.
Toiseksi aina jääty ja jäädään, aina vaan huonontuu työtä tekevien osuus.
Kävin läpi tuon linkin ja ymmällä olen sen suhteen, että nyt vasta herätty tuon omistamisen suhteen, kyllä näin maallikon järjellä sairaaloiden kuuluisi olla yhteisessä valtion hallinnassa.
Eihän ne voi yksityisiä olla, verorahoilla rakennettu, näinhän tulee olemaan tämänkin sairaalan kohdalla, joskin talkoo hommien karttuva käsi siinä apuna.
Hyvää uskoen, lasten parhaaksi tämä oli tarkoitettu, nyt näin ikävän tuntuisia piirteitä esiin tulee.
Pistän pisteen omiin kannanottoihin, seurailen mielenkiinnolla miten tulee käymään, mielipiteenäni, suomessa ollaan, kaikki palvelut ja muut suomenkielellä ja rakentajat myös suomesta.
Eläkkeistä on aina napattu, kun vaan siihen tilaisuus on tullut ja pelkään niin käyvän nytkin.
Seurakunnan hoidossa on minullakin haudat, sen verran kaukana ovat, että en päivittäin pääse en jaksa kastelua tehdä, onhan se hyvä tapa muiden tapojen rinnalla, hoitaa haudat kauniiksi.
Rauhallinen paikka hautausmaa on ja siellä on mukava katsella kukkivia lepopaikkoja, sielukin siellä lepää.
Tänään on se päivä, kun ei ole mitään suunnitelmia, mutta siitä se ilta koittaa tänäänkin, suuremmin huolehtimatta.
Naurattaa nämä minun puuhani nykyään, parvekkeella käyn siirtämässä kalusteita paikasta toiseen, yritän sitä auringon paistetta kasveilleni saada.
Mutta, kaunista päivää kaikille, ja Sepoille onnittelut.
- seiskaviisukki
Linnanmäki on ollut Lasten Päivän Säätiön omistuksessa ollut ja tulee kai olemaankin.
Mikä' vika on säätiössä.
Tässä lisää tietoa sehän toimii.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lasten_Päivän_SäätiöHuomenta! Kyllähän aurinkokin yrittää vaivalloisesti mieltä piristää. Eiköhän se tästä kesä ja elämänmeno jatkune.
Oikeinpa Late kuvailit mökkeilijän elämää ja ajatuksiakin. Näinhän se suunnilleen minultakin meni. Onhan se hyvää rauhoittumisen ja ajatusten lennättämisen paikkaa korpimetsän keskellä vain tuulen vienosti kohistessa ympärillä. Jouduin kuitenkin aikamoiseen remonttihommaan. Saunan pukuhuoneen lattiassa oli hyvin selvät homeen merkit. Tietysti täytyi kurkata tarkemmin ja tuloshan oli se että puoli lattiaa meni roskikseen ja uutta tilanne. Eihän siihen sentään koko aika mennyt, ehdin kalastella minkä tarvitsi ja rumistella luonnossakin.
Punkkeja oli todella paljon. Kyllä "tarkastuksia" täytyi pari kertaa päivässä tehdä. Neljä punkkia löytyi ihooni kaivautuneena. Onnekseni eivät sattuneet myrkyllä varustetuksi. Eipä tämä valitusvirteni ole, hyvähän oli reissuni.
Enpä tiedä, mistä ja miten on saatu johdettua "kansanliike" tavallisia työläisiä vastaan. Jurinaa ja tehtyä kateutta kuuluu jatkuvasti. Työläiset muka ovat koko talouden sotkun syypäänä ja ay-liike on tullut kaiken pahan alkulähteeksi. Asioista paasaavat henkilöt matkimalla, vaikka eivät tiedä mistä puhuvat. Tai kyllähän luulen osittain tietäväni. Olen sentään tuhansia tallaajia nähnyt monenlaisista lähtökohdista, ollut keskusteluissa ja kuullut kuinka "tarinankerronta" kehittyy ja lähtee liikkeelle. Nyt tähän tilanteeseen ja työläisten syyllistämiseen on johtanut oikeiston ja EK: kampanja. Ja sieltähän tämä Sipilän hallituskin ohjeensa ottaa, jatkaa viestiä ja toimiaan.
No mutta rauhallisestihan ja rauhoittuneena minun piti levänneenä jutustella, mutta kun ajattelee menoa, niin eläkeläinenkin alkaa kiinnostua. Nyt täytyy lähteä tökkäytymään terveystutkimuksessa. Se on sellaista seurantaa. Hyvää jatkoa teille ja nyt aurinkokin reippaasti näyttäytyy.- puolueet-on
Kiitokset ansaitsevat aktiiviset ihmiset uuden Lastensairaalan rakentamisessa. Se on jatkoa Lastenlinnalle, joka myös saatiin aikaseksi hyvien aikaansaavien ihmisten toimilla ja vapaaehtoistyöllä, jossa MML:lla (Mannerheimin Lastensuojeluliitto) oli suuri rooli ja niin sillä on uuden Lastensairaalan rakentamisessa. Kukas se neuvolatoiminnankin maassa alkuun pani. Missä se kuuluisa arkkiatri Ylppökin arvokkaan panoksensa lasten hoidolle aikaan sai. Lastenlinnassa.
Minä olen kai sen verran hyväuskoinen ja kai hölmö kun luulen tällaisten järjestöjen toiminnan säästävän veromarkkojamme. Johtuukohan se siitä että en ajattele yksipuoluelaisesti, jolta suunnalta katsoen kaikki joko oikein tai väärin.
- Ramoona_
Navakat tuulet ovat pitäneet etelärannikon vilpoisana, vaikka auringonpaistetta on suotu. Valoa, vehreyttä ja kukkeutta on aisteille iloksi, nyt tuntuu sireenien tuoksu tienoolla ylimpänä, ne aukaisivat valkeat ja lilat kukkaterttunsa oksat niiden yltäkylläisyydestä notkuen. Juhannusmorsian-ruusuni ei taida ehtia kuin kukinnan alkuun juhannukseksi, ellei saada kunnon lämpöaaltoa. Huolestuneena olen katsellut pörriäistilannetta, kolea tuuli ei niitä ole suosinut. Mustikasta odotetaan suursatoa täälläkin, ihanan heleän vihreitä ja tuuheita ovat niiden kasvustot ja kukkia valtavasti.
Punkkien aiheuttamaa borrelioosia on kai jo laajalla alueella Suomessa, ja vakava tautihan sekin on. Turun ja Ahvenanmaan saaristossa ja jo muuallakin Suomenlahden saaristossa esiintyy puutiaisaivokuumetta, jota vastaan mekin olemme nyt muutamana vuotena ottaneet rokotuksen. Koiralla on ollut aina punkinestolääkitys, mutta silti niitä joskus löytyy , sen jalkojahan ei voi suojata pitkillä housuilla, sukilla eikä saappailla, kuten me ihmiset voimme tehdä liikkuessamme punkkialueilla. Samalla tulee suoja kyitä vastaan, ja toistaiseksi on niitten kanssa onnistuttu sovussa elämään saarissakin.
Uuden hallituksen kaavailut tuntuvat jopa julmilta, mutta eihän hyvinvointi voi perustua jatkuvasti velkavetoisuuteen. Olisikohan silloin talouden hyvinä vuosina pitänyt jotain pahan päivän varalle jättää, ja nythän tätä pahaa päivää on jatkunut vuosikausia. Leikkaukset kirpaisevat, mutta kyllä sen kirpaisun pitäisi tuntua tasapuolisesti kaikissa. Sata euroa on jo köyhyysrajalla elävälle iso menetys, mutta suurituloiselle ei merkitse mitään. Kyllähän tuloveron progressiivisuus puree, mutta silti oikeustaju ei hyväksy sitä, että suurituloisimmat voivat vapaaehtoisesti luopua eduistaan, kaikkein heikoimmassa asemassa olevilta ei kysellä, leikataan vaan.
Kaunista kesää ... kesä sentään kaikilla vaikka rahat (vai oliko se sananlaskussa onni) yksillä. Täällä on maan taloudesta keskusteltaessa monia hyviä kannanottoja, eikä se merkitse "yksisilmäisyyttä".
Laajakatseisuutta on se, että uskaltaa seurata asioita ja ottaa kantaakin.
Osoittaa melkoista yksinkertaisuutta, jos uskoo maamme taloudellisen tilan johtuvan paperityöläisistä. Ei sekään työ mitään herkkua ole, ja oman hankaluutensa siihen on tuonut kolmivuorotyö, joka joillakin tuotantoaloilla on välttämätön paha.
Siinä höltyvät siteet niin perheeseen kuin ystäväpiiriinkin, kun työaika on miten milloinkin.
Vaikeinta on ajan mittaan henkinen rasitus, kun juuri on tottunut olemaan viikon työssä klo 22 - 6, ja sitten vuoro vaihtuu: työaika alkaakin aamukuudelta ja jatkuu siitä kahdeksan tuntia kunnes taas viikon päästä työaika vaihtuu.
Kyllä se on sellainen prässi, että on sekin jollakin tapaa korvattava, ja
se ainoa korvaustapa on tietysti palkka.
On siis tarpeetonta paheksua niitä, jotka vielä uskaltavat taistella ansaitsemistaan eduista.
Mikähän olisi tilanne nyt, jos edelliset sukupolvet eivät olisi kamppailleet oikeuksistaan ja paremman huomenen puolesta...- Niin.mutta
SAKn toimista johtui se että meillä ei OLE enää paperiteollisuutta.Työntekijät hinnottelit itsesä ulos.
- puolueeton
Paperimiehillä ei ole juuri mitään koulutusta, monasti työ kulki kuin perintönä, isä ja pojat oli samalla tehtaalla ja työssä koulutettiin. Työ on lähinnä koneiden tarkkailua, ei siis kuormittavaa, tietysti öisin nukahtamisvaara. Sairaanhoitajillakin on 3 vuorotyö ja monen vuoden koulutus, palkka jää varmaan puoleen paperimiehistä. Onko koneiden hoito arvokkaampaa kuin vastuu ihmisistä, venlastiina tuntuu olevan sitä mieltä. Mutta sairaanhoitajat kuuluvatkin TEHYyn.
Niin.mutta kirjoitti:
SAKn toimista johtui se että meillä ei OLE enää paperiteollisuutta.Työntekijät hinnottelit itsesä ulos.
En tunne paperiteollisuuden alaa hyvin. Olen kyllä seuraillut uutisia. Ei kukaan ole vakavasti perustellut, että tämä teollisuuden ala olisi kaatunut työntekijöiden ylisuuriin palkkoihin. Palkat ovat hyvin pieni osa tässä tuotannossa. Kalliit koneistot tarvitsevat kolmivuorotyössä pätevät työntekijät.
Olisiko muisteltavaa mm. Stora-Enson paperitehtaiden ostosta Pohjois-Amerikasta? Monta miljardia tuli takkiin lyhyessä ajassa kun luopuivat ostoksistaan. Entä Kemijärven kannattavan tehtaan lopettaminen? Näinhän niitä "steragetia-päätöksiä" syntyy ja kenen niskaan ne kaatuu. Ei liene vaikeata päätellä mistä tehdä vihjailulla syylliset. Tietenkin työntekijöistä. Tätä jankutusta en jatka ja nyt täytyy lähteä hoitamaan omia hommiani.- j.hurskainen_
ynnämuu kirjoitti:
En tunne paperiteollisuuden alaa hyvin. Olen kyllä seuraillut uutisia. Ei kukaan ole vakavasti perustellut, että tämä teollisuuden ala olisi kaatunut työntekijöiden ylisuuriin palkkoihin. Palkat ovat hyvin pieni osa tässä tuotannossa. Kalliit koneistot tarvitsevat kolmivuorotyössä pätevät työntekijät.
Olisiko muisteltavaa mm. Stora-Enson paperitehtaiden ostosta Pohjois-Amerikasta? Monta miljardia tuli takkiin lyhyessä ajassa kun luopuivat ostoksistaan. Entä Kemijärven kannattavan tehtaan lopettaminen? Näinhän niitä "steragetia-päätöksiä" syntyy ja kenen niskaan ne kaatuu. Ei liene vaikeata päätellä mistä tehdä vihjailulla syylliset. Tietenkin työntekijöistä. Tätä jankutusta en jatka ja nyt täytyy lähteä hoitamaan omia hommiani.Kaupunkimme Kouvola oli niitä paperipaikkakuntia. Sitten Voikkaa lopetti, Myllykoskellakin lopetettiin tehdas.
Toivat rahaa paikkakunnilleen. Nyt savupiipputeollisuus on auringonlaskun ala. Se näkyy liikkeiden lopettamisina.
Itse tulin kaupunkiin eläkeläisenä, naisen tueksi ja turvaksi. Sitten tuettava ja puoliso sairastui peruuttamattomasti.
Nyt itse kuljen auringonlaskun raittia liplakki kallellaan. On kuitenkin vielä pitenevän päivän aikaa.
Nautitaan tästä. Ei niitä niin loputonta ketjua edessäpäin ole ole niin, että itsestään vielä pystyy miten kuten huolehtimaan.
- katit
Viileää on edelleen, vaikka aurinko koettaa kurkkia pilvien raoista.
Kukat kuitenkin näyttävät nauttivan ja loitavat kauniisti, kevät tyräkki, kullerot,karpaattien kellot, angervot ym.
Ei edes halla ole niitä vienyt, on tullut aina pilviä yöksi, että on hieman lämmennyt.
Muuten, sin s.postiini seuraavan viesti: Tärkeää? uusi Microsoftin palvelusopimus ja uudet tietosuojatiedot Skypelle.
Onko muut saaneet samanlaista? Me ihmiset olemme sellaisia ettei keneltäkään saisi ottaa mitään pois .Päinvastoin , kaikki mulle ja heti ! Vaikka itseasiassa asiat ovat suomessa aika hyvin.
Voin puhua ainoastaan omasta kokemuksesta. Tuota "miten sattuu" työvuoroja tekee aika moni ammattilainen. Hoitajat, lääkärit, poliisit ja monet muut. Kokemuksesta tiedän että yöt ovat (olivat ) kiireisiä ja monesti oikeasti ihmisen henki kyseessä. Työtekijöitä vähän silloinkin ja ainahan monet asiat ja tapahtumat ruuhkautuvat. Joskus hyvä jos 10 tunnin yötyövuoron aikana ehti kahvia hörppäämään ja jotain puraisemaan että jaksaisi taas . En suinkaan valita ,kerron vaan siksi että monella alalla on omat kiireensä. "Näyttäisikö se ruoho vihreämmältä aidan toisella puolella" ??
Yhden "paperimiehen" tunnen lähemmin. Hänen itsensä kertomaa: jos koneet toimii, he kylpevät joka yö ainakin kerran. Aikaa tuntui olevan vaikka kuinka, enempi päivystys luonteista puuhaa. jouti korttia kaverin kanssa pelaamaan yöllä.
Nyt jo eläkeläinen keskisuomessa. Ja palkka juokee toisenlaisena kuin esim. hoitajien kohdalla. Jotka tekevät oikeasti töitä.
Mutta tämä naisvaltainen ala.....
Itse pidin työstäni-en voi kuvitella mitään muuta tekeväni. Mutta vertailun vuoksi, useihan se toisen työ kuulostaa helpommalta.
Jokaisen pitäisi nyt puhaltaa yhteen hiileen. paha juttu jos jokainen vaan kyttää toistaan että kenellä on paremmin kuin minulla. Me sodan jälkeen lapsena olleet olemme tottuneet niin vaatimattomaan elämään,eikä ikinä ole yhteiskunnalta pennin pyörylää saanut mihinkään. Koulut piti velkavaroin käydä ei ollut avustuksia kuten nyt .- Kiitos_viestistä
Siis miten ilahdunkaan nyt Merikukan tekstiä lukiessani, siinä on niin paljon oikein,
että jospa monet muut, poliittisesti kiihkeimmät, voisivat edes kuukauden kokeilla muiden töitä, niin sitten vasta puhuisivat!
Merikukan kaltaisia pitäisi politiikkaan saada, ihmisiä, joilla mieli on avoin ja joilla ajatukset päässä pystyvät hyvin liikkumaan.
Tehdastyön voi töistä lähtiessään jättää taakseen. Se on suuri etu ihmiselle.
- puolueet-on
merikukka-98: -Me ihmiset olemme sellaisia ettei keneltäkään saisi ottaa mitään pois .Päinvastoin , kaikki mulle ja heti !-
Silti –" Me painostamme Kreikkaa tekemään nopeasti muutoksia asettamillallmme aikatauluilla, mutta kovasti näyttää vastarintaa olevan kotona siihen, että kipeitä päätöksiä pitäisi siirtää eteenpäin. Ilmeisesti kriisitietoisuus ei ole kotona saavuttanut sitä tasoa kuin tilanteemme edellyttäisi, Sipilä saarnaa Brysselissä." Kyllä me kaikki taidamme tietää, että nyt pitää leikata, nyt vain on kusymys oikeudenmukaisuudesta, Minusta ei ole oikein, että hyvätuloset saavat vapaaehtoisesti antaa jos haluavat. Joutuvat he tosin kärsimään samanverran euroina kuin moni muukin kansalainen, mutta se ei tunnu heillä missään mihin muutama satanen menee.Koulutus, sairaanhoito, päiväkotipalvelut, lääkekorvaikset,ja vanhusten huolto on samanhintaista kaikille.
Maanviljelijät esm: saavat tukea EU:ta lisäksi he saavat Suomen valtiolta satoja miljoonia josta ei tarvi tinkiä yhtään. Oikein kelmit vievät miljoonansa veroparatiiseihin jotkukut vain muuttavat rahoineen ulkomaille.
Tässä nyt Laten, varmaan puutteellinenkin arvio leikkauksista tai maksujen korotuksista.Huomenta kauniina alkavaan torstai päivään, aurinko helottaa, jospa nyt sää muuttuisi lämpimäksi.
Laten mielipiteisiin yhdyn ja valmiita kai olemme talkoisiinkin (pakkohan se on) mutta säännöistä ja kyvystä osallistumisesta olisi tehtävä rajauksia.
Onhan ihan selvä jos nämä talkoot asetetaan, on 1000 euron eläkkeestä tai työttömän päivärahasta 100 euron poisto ihan toista kuin suuremmasta summasta.
Toivotaan nyt, että nämä asiat mietitään ja ei huononneta jo toimeen tulonsa rajoilla olevien elämää.
Helppo on leveä hymy huulilla kulkea, kun ei pelkoa elantonsa kapenemisesta.
Työtä tekemällä rikkaaksi tulee harvempi, siis tosi omaisuuksien omistajaksi, mutta juuri he joilla on mahdollista veroja kiertää, veroparatiiseja hyväksi käyttävät.
Mitä taas tulee hoitajien ja sen alan työntekijöiden ammatti ryhmään, heillä ei ansio vastaa vastuusta tulevaa ja koulutusta vaativaa ammatti taitoa.
Samoin kaupan alalla ansiot ei suuta hymyyn vedä, mutta näinhän se on aina ollut, naisvaltaisten työt jäljessä palkan suhteen raahaa.
Jotakin siihenkin asiaan olisi huomio kiinnitettävä.
Tuon viennin suhteen paperimiehet ovat olleet avain asemassa, siksi kai ovat saaneet asioitaan hoidettua, mutta suurimman potin tästäkin on pääoma haalinut.
Vienti olisi edelleen se ratkaiseva, kauppaa olisi käytävä ja meillä nuo rikkaudet tuolla metsissä heiluu.
Jätänpä nyt nämä miettimiset, en kuitenkaan asiantuntemusta tippaakaan omista, kunhan maallikon ääntä käytän.
Mustikka pääsi jo raakele asteelle ja nyt sitten pitäisi hyvä sato tulla, jos sää otolliseksi muuttuu, vettä ja lämpöä vuorotellen, omena satokin samoja säitä kaipaa.
Onhan tuolla Skypellä ollut jos jonkinlaista uusimista aika ajoin, olen vaan nappia painanut ja odottanut mitä tapahtuu, hyvin on kaikki onnistunut, ostanut en ole mitään.
Surullista tuo tukijan kohtalo, kun tuettava joutui toisten hoidettavaksi, ikävä varmaan kumppania, kun yksin puuhastelee, näillä mennään hurskainen.
Savuja nousi meilläkin tässä kaupungissa kolmen piipun voimalla, nyt ei enää paperimiehiä juurikaan ole.
Kyllä se kaupan käynnin lopetti ja muuttoliike paikkakunnalta alkoi.
Paperimiehet ei varmaan vuosia kouluja tarvitse, mutta kokemuksen koulutusta kyllä, ei sitä pystymetsästä kalliiden laitteiden ääreen sovi miestä laittaa.
Punkkeja en ole nähnyt, mutta kauhistuttaa ajatuskin, että sellaisen löytäisin itsestäni, kuten ynnämuu löydöksistä kertoi, koirissa punkit varmaan yleisempiä.
Minun koirissa ei niitä löytynyt, kai ei täällä maisemissa niitä sitten paljon ole.
Ramoonan sanoin, kaunis kesä meillä jokaisella, ei kadehdita, vaan yritetään korjata epäkohtia, vaikka eipä eläkeläisellä siihen mitään mahdollisuuksia, aikanaan sitä kyllä yritettiin, minä muiden mukana.
Toivotaan (pelätäänkin, usko vähissä) asioiden korjaantuvan, hymyä ja iloa elämään.
- tukiaiset
Niimpä. Maajusseilla on neljä viisi traktoria nurkalla sen vuoksi, että ei tartte muutella työkoneita siihen yhteen. Tavallinen tuunari ei saa sitä ensimmäistäkään irti, vaikka kuinka yrittäisi. Tasan ei käy onnenlahjat. Ei ole koskaan käyneet.
Päivää ja hyvältä päivän alkukin näyttää!
Laajennetussa seurantatutkimuksessa kävin. Ei tullut ikäviä uutisia, jos nyt en priimakunnossa olekaan. Eräässä labrakokeessa oli ilmennyt varoittavia merkkejä mutta uusinnassa ne hävisivät. Hyvähän se että varmistellaan.ynnämuu kirjoitti:
Laajennetussa seurantatutkimuksessa kävin. Ei tullut ikäviä uutisia, jos nyt en priimakunnossa olekaan. Eräässä labrakokeessa oli ilmennyt varoittavia merkkejä mutta uusinnassa ne hävisivät. Hyvähän se että varmistellaan.Nythän toimii kone ripeästi! En tiedä mitä tein, mutta kesken viestini karkuun lähti.
Niin... aikaisempiin keskusteluihin. En väheksy esim. sairaanhoitajien työtä - sitä ei tarkoittanut se, puhe paperityöläisten palkoista, ei tullut aloitteestani. Eikä paperityöläiset maan taloutta ole kaataneet ja varmasti veronsa ovat maksaneet.
Nyt on yritetty kääntää kaikki ay- liikkeen ja työläisten ahneudeksi. Ja vielä erikoisesti sillä maininnalla " että eivät ole edes kouluja käyneet." Syödä se pitää pienemmälläkin koulutuksella elelevän. Sitä paitsi kouluttautumista on monenlaista, ei se työ lähde heti sujumaan täysillä. Omalla kohdallani voi puhua 5-10 vuodesta kunnes saattoi ammattilaiseksi itseään kuvitella. Saattaa olla että olin hidas oppimaan. En oikein innostu uskomaan tarkoituksellisesti kaivettuja esimerkkejä joidenkin puheiden mukaan. Tästä puhun kokemuksestani. On vouhakkeita jotka kertovat palkoistaan satuja saadakseen kateutta aikaan ja menestyksensä näkyviin. Esim. vanhoilla kotipaikoillaan käyvät saattavat riehaantua kertomaan satuja. Kyllä ne johonkin muistiin jäävät ja vielä kertomusten jatkuessa tuplaantuvatkin.
Aika tarkoin olen viiteryhmääni vertailukelpoisen työurani ollut ns. keskikastissa palkkojen suhteen. Siihen päätelmään käytössäni olivat aivan ajantasaiset palkkatilastot.
En vaikeroi omista pärjäämisistäni. Kyllä tuloni elämiseen riittää. Valttinani on kokemus jonka turvin tulen toimeen vähälläkin jos tarve vaatii.
Toiseen asiaan, josta jo Late hyvin kirjoitti. Ei siihen ole parempaa keinoa kuin verotuksen kiristäminen hyvätuloisten kohdalla, silloin se on kattava. Eikä se suurituloisia hetkauta.Vapaehtoinen auttaminen ajaa karille, siitä ei kuin muutamille "laupeudensa" näytön paikka. Kyllä maailmalla on hyväntekeväisyyttä käytössä. Erikoisesti maissa, joissa on erittäin suuret tuloerot, mutta tulokset eivät ole kehuttavia. Kyllä hyväntekeväisyyttäkin voi olla käytössä ja onkin, mutta se ei ratkaise koko maan ongelmia.
Leikkauksia tulee ja vaikuttaa ne välillisestikin maksujen nousuna. Joku tolkku sentään pitäisi olla, ettei ne kohdistu kaikkein tiukimmilla oleviin. Omahyväisyys siitä että itse on onnistunut pärjäämään ja jotkut "muka saamattomat" saavat vielä syyllisyyden niskoilleen, on kyllä typerää ylimielisyyttä.
Jaa-a aurinkoinen ilma ikkunastani paistaa. Täytyy ulos tunkeutua. Katsellaan...- kat-leija
ynnämuu kirjoitti:
Laajennetussa seurantatutkimuksessa kävin. Ei tullut ikäviä uutisia, jos nyt en priimakunnossa olekaan. Eräässä labrakokeessa oli ilmennyt varoittavia merkkejä mutta uusinnassa ne hävisivät. Hyvähän se että varmistellaan.Nyt kun tietotekniikkaa on edennyt meidänkin TK:ssa, on täälläkin luettavissa omat terveystiedot kuten sähköiset reseptitkin Kanta.fi sivuilla.
Kävin minäkin vuosittaisella lääkärikäynnilläni 'oman lääkärin' luona. Oli ihan puolen tunnin aika käyntiin varattu.
Luin sitten kommenttinsa netistä. " Asiallinen ja orientoitunut, tuolilta nousu sujui vaivatta", oli lääkäri kirjoittanut. Siis mikäs tässä, vuoden päästä taas ellei uutta ilmene.
Kun meillä kaikilla on jo ikää ihan kohtalaisesti, eläkäämme vuos, kuukausi, viikko ja päivä kerrallaan. Nauttikaamme taas kesän kauneudesta ja tästä uskomattomasta valon määrästä, josta saamme käpyrauhasemme kautta virkeyttä ja voimaa.
Hyvähän se ettei ym.n tutkimuksissa ole ilmennyt pahaa... saman kohtalon omaavana elän täysillä mukana. Aina sitä hyvää terveyttä toivoisi. Itselle ja muille .
Tottakai kreikkaa patistellaan pysymään tehdyissä sopimuksissa kun on niin monesti siirtänyt ja lisä aikaa anonut. Ihan kreikan alulta tuntuukin kotimaassa- jotakin pitäisi tehdä ja kaikki pistää hanttiin ettei vaan minulta mitään. niin kreikassakin on.
Hauska juttu tuo rikkaiden 5% lahjoitus 4vuoden ajalle. Kun vapaaehtoisia oli, heti ammattijärjestöt ovat toppaamassa sitä . Ettei se ole sopivaa ja suomen kulttuurin mukaista. Pelkona että se koskisi kaikkia varakkaita.
Asiaahan olisi siis minun omia ajatuksia mutta nyt on lähdettävä oikeisiin tosi toimiiin.
Se ainakin on varmaa että suomessa kaikki ihmiset hoidetaan jotenkin. Jos joku haaveilee jostain hotellitasoisesta vanhus hoidosta sen voi hylätä. Raha ja tekevät kädet puuttuu. (Paitsi ne varakkaat) Kunhan on tarpeellisin, ruoka ja lämmin.
Niin nyt piti mennä jo..........moi.- rajoja
Niin, 5% onhan se mahtava ele, sillä jo kaikki työtä tekevät huonoa omaatuntoa saa tuntemaan, nyt on meidänkin tinkittävä kaikesta, nurisematta, hohhoijaa.
Onneksi on kanttia pistää tälle hyvää tarkoittavalle eleelle vastalause.
Veroja maksamme kaikki, eläkeläinenkin 21% olemattomasta, vaikka isokenkäisillä on verotus suurempi jää siitä kiva summa käteenkin.
Ruokaa ostaa kaikki, mutta mietintää siellä pienituloisilla jatkuvasti, ei tuosta vaan ostella.
- Neeasa
Aurinkoista iltaa pirttiläiset! Luin tuossa noita edellisiä viestejä, kun lääkärissä käynnit olivat hyvin sujuneet ja hyväkuntoiseksi todettu.
Sehän on parasta mitä voi kuulla! Kun kuitenkin ollaan jo ikäihmisiä.
Säilöämishommat ovat minut, niinkuin varmaan monet muutkin, pitäneet kiireisenä.
Raparperi hilloa tein, vähän banaaneja mukaan pehmentämään kirpeyttä ja siinä ne nyt odottaa huomen aamua, että kellariin ne vien.
Marjoja taitaa tulla paljon, ainakin kun kukintaa katsoo! Jollei kovia myrskyjä tule,
niin hyvä!
Nopsaan menee aika, kohta ollaan juhannusviikolla, nyt luvattiin jo paljon lämpimämpää. Ollaan kohta sydän suvessa!
Nautitaan valosta ja lämmöstä kaikin aistein! Kevättodistukset on saatu ja myöskin niitä kokeita oli kiva lueskella.
Pikkupojan oli pitänyt eräissä kokeissa kirjoittaa kaikki 10 käskyä.
Ja kaikki hän oli kirjoittanut oikein, ja oikeassa järjestyksessä.
Sitten oli kysymys: -Mitä käskyä on kaikkein vaikein noudattaa?
Vastaus - Pyöräilykypärän pitoa.
Jatkokysymys: -Miksi?
- Siksi kun tukka menee aivan pörröiseksi.
...
Opettaja oli antanut pisteitä tästäkin.
Jos minä olisin ollut antamassa, olisi saanut täydet pinnat!Tuppasi väkisinkin naurattamaan tuo Meriliin tarina.
Kympin olisin minäkin sille pojanvekaralle antanut.
Tänne ei kuulu kummempia. Olimme ostamassa uudet keittiötikkaat. kun vanhat ovat turhan hankalat ahtaassa kyökissä. Sitä paitsi minullahan on korkean paikan kammo, joten en juurikaan uskalla kovin korkealle kiivetä.
Joku taas tänään linkitti minut musiikkia soittelemaan. Kiitos!
Siinä ne ovatkin pääharrastukseni; musiikkia läppäristä ja pelejä läppärillä. Kirjan kirjaa en ole aikoihin lukenut. TV-viikkolehden kuvaristikot ratkon heti, kun saan lehden käsiini. Ne vain yleensä ovat turhankin helppoja...
Lehdestä rengastan päivittäin ne ohjelmat, jotka haluan töllöttää.
Silloin tällöin huomaan katsoa kelloa vasta kuin rengastamani ohjelma on viime metreillä.
Pikkuista lenkkeilemistäkin vähän harrastetaan, ja lyhyimmänkin lenkin jälkeen olen ihan kuin turnipsin naatti.
Nyt taitaa taas käydä niin, että kun onnistun aloittamaan, en osaakaan lopettaa.
Jos nyt kuitenkin, lähteekö sepustukseni tänäänkin yhtä helpolla kuin viime aikoina,
Hyvää kesää kaikille!Huomenta, vähän pilviharsoiseen päivään ja tuuli nyt ei meinaa millään rauhaa löytävän, aina vaan humisee.
Katselen ikkunasta tuota naapuripihan nurmen nousua, vihertää mukavasti ja pienissä puissa kukkia, kaunis näkymä minulla tässä.
Keskellä kaikkea ja silti vihreyttä joka puolella.
Viikonloppu alkamassa, no samaa se eläkeläisellä meno on, ei mitään ihmeellistä tiedossa.
Kylppärissä se allaskaapin kiinni laitto tänään, eilen alustavat hommat tehtiin ja parvekkeen kukkasäleikön remonttimies kiinni laittoi, siinä kun poraa tarvittiin.
On mukava kun talossa on osaava ja auttamaan halukas puheenjohtaja, hänen hoidossaan kaikki talon asukkaat apua saa.
Viime keväänä keittiön kaapit laittoi, nyt sitten tuo kylppäri, vieläköhän jotakin keksin.
Vähän kerrassaan, ei riitä eurot suuriin remontteihin, kerralla kun tekisi voisi saada kaiketi tukeakin, mutta nyt näin.
Eipähän sitä mihinkään tuki juttuihin ole tottunut, yrittäjät ja maanviljelijät voivat poistoja merkata verotukseen.
On se kumma tämä ihmismieli, minullakin joka kevät esiintyy halua jotakin uutta aikaan saada.
Tuo pienikin lenkkeily on taas jäänyt, en kyllä pitkiä kykenisi tekemäänkään, polvissa kipu tuntuu.
Samoin luki minullakin kanta.fi tiedoissani kuten Katleijalla, että ilman apua tuolilta nousee ja arveli kilometristä puoleentoista lenkkikin onnistuvan, onnistuu, mutta kipuillen.
Minäkin sain pienen erän raparperia ja tein hilloa, hyvää, aprikoosseja laiton miedontamaan happamuutta.
Ensi viikolla menen kälyn luo ja tehdään mehua ja jotakin muuta.
Harmihan se pojalle on, jos tukka pörröksi menee, oivallus kypärän hankaluudesta;)
Mielestäni hyväntekeväisyyttä voi harjoittaa aina, tarvitsevia löytyy, mutta kyllä minunkin mielestä verotuksen kautta ne valtion kassaan tulevat pitää ottaa ja siinä sitten rajattava kyvyt verojen maksamiseen.
Pienillä tuloilla eläviltä joilla tuskin jokapäiväiseen elämiseen riittää, ei mitään.
Luulisi olevan helppo homma tämä hoitaa, onhan tilastoja köyhyysrajan alapuolen olevista, siihen joukkoon kuuluu paljon eläkeläisiäkin.
Mukava ynnämuun kohdalla, että kaikki hyvin, niin myös Katleijalla, terveenä kun saisi kuolla, olisi sekin onnea;)
Nyt odottelen kohta remontti Reiskaa tulevaksi, vähän aamulla viivytetään, ettei herätetä liian aikaisin talon väkeä, ei ihan pieni se poran ääni ole.
Oikein mukavaa päivää, lämmintäkin jo luvassa.
Huomenia ;)
Veti pitkäks,valvoin vielä neljän maissa.
Ei meinannut uni tulla ei sitten millään.
Nyt sitten olisi nukuttanut.
Onneksi laitoin kellon hälyttämään,on kohta lähdettävä tuonne "mankeloitavaks"
Olen hierottanut tuota niska hartia seutua.
Vettä näkyy roiskivan ja pilvessä on.
Illalla sitten saunaan.
Näkyillään...- Nyt-mentiin
ulos => vihdoinkin lämpenee!
Kyllä se aurunko jollainlailla paistaa. Reilu 15 lämmikntä pitäisi tulla aika mukava ilma jopa huomiseksikin.
Noista säästöistä, ja leikkauksista olemme pohtineet aika paljon. tämänvuoden pudjetti on tehty jo viime vuonna, joten ei ne leikkaukset taida vielä purra kuluvana vuonna. No viohan tietysti tehdä lisäputjetteja jossa asiat muutetaan. Purnataan sitten enempi kun leikkurit tulevat ajankohtaisiksi.
Oikeastaan minunkin pitää puhua tuosta omalääkärissä käynnistäni. Eilen aamupäivällä kävin. olin käynyt viikkoa aiemmin laprassa, monta putkea verta, ja sydänfilmi. lopputulos oli oikein hyvä,kaikki arvot kohdallaan, ja filmikin oikein "kaunis" Siinä se vuosikontrolli.
Lähikauppa vaihtaa omistajaa, sai oikein hyvin kaupan toimimaan, oli mukava käydä, mutta nyt Kesko haluaa hänet suuremman kaupan pääliköksi Paikkakunnan Sitymarkettiin. Sinne on melkein kilometri matkaa, tähän pikku K:hon vain 30 metriä.
Eilen olimme jonkinverran liikenteessä tuolla Klaukkalassa, pikku ostoksia sellaisia joita ei täältä saa, joten ajankuluahan sekin on. Tänään on sellainen päivä kun ei tehdä juuri mitään.Iltapäivää auringon paisteessa!
Tulihan se kesäinen päivä ja ennusteen mukaan huomiseksi vielä paranee ja sitten taas tuhrautuu entiselleen. Eipä mitään, kaikki päivät ovat hyviä kunhan ei uusia murheita satu tulemaan rasittamaan.
Nurmijärvellähän kesän lämpäennätys sanottiin tulleen. En kuitenkaan usko Laten vaikuttaneen siihen. Niin...noista tulevien päätösten aprikoinneista. Voi olla ihan hyvä pitää Pirtissä hengähdystauko kunnes tulee tarkemmin selville uudet tuulet. Hyvä on kyllä näitäkin väliin vaihteluksi kopaista. Kyllähän takit ovat vaalipuheista takit ennätysmäärin nurin kääntyneet ja sitten vaaditaan työrauhaa. Muutoin normaaliahan asetelmahan, hallitus - oppositio, on aina politiikassa ja näin sen kuuluukin mielestäni ollakin. Taas karkasi kirjoittamani, mutta olkoon vaikka sananvapauden nimissä.
Melkolailla tekemättömyyden merkeissä minunkin päiväni hupeni. Sainhan kuitenkin ulkona vetkutella ja kävelykadun penkeillä jutustella aikani viihteeksi viereeni istahtaneiden kanssa ihan hyvässä auringon paisteessa. Oikeastaan sehän onkin hyvää elämäntapaa vanhalle eläkeläiselle. Varsinkin kun vieläkin tuntuu mökkireissuni jättämää väsymystä olevan jäljellä. Eipä sekään ole valittamistani, vaan toteamista. Aikansa kutakin ja kyllähän siitä tokenen kun aikani verryttelen ja makoilen.
Eipä tään ihmeellisempää, päivä kerrallaan poleksitaan eteenpäin. Eihän sitä tulevaa tiedä mitä vielä kokee tai näkee. Jatkellaan kun ja jos aikaa löytyy!Hei KahviPirtti!
Hengissä on selvitty muutosta ja uudessa kodissa nyt rentoudun :D Laatikoita on purkamatta tietty, mutta keittiö selvä ja nukkumapaikka, joten kiirekös nyt enää on. Vilkuttelin Lippajärvelle hyvästiksi, en kaiholla enää, uudet tuulet pyyhkivät nyt elämässä. Tosin oli rankin päivä tänään, kun sain odotella lopputavaroiden poisviejää monta tuntia ilman istumapaikkaa. Varaston siistiminen vielä tyhjennyksen jälkeen, mutta onhan turhat kamat nyt poissa.
Niin on onnellinen olo kun kaikki on selvinnyt, vaikka "reporankana" olinkin iltapäivällä. En ollut varannut ruokaa aamupalaa lukuunottamatta, kun miesten piti tulla klo 11, mutta vasta iltapäivällä 3 aikaan ilmestyivät. Täällä olin jo eilen täyttänyt jääkaapin Lippulaiva tavaratalon kaupoista, joten keitin hyvät kahvit ekaksi ja istuin aurinkoon parvekkeella nautiskelemaan.
Yhtään laatikkoa en purkaa tänään, laulelen vain "Ohi on, ohi on, tämä pärssini nyt ohi on! Iloinen ja helpottunut moikka,...- j.hurskainen_
ynnämuu kirjoitti:
Iltapäivää auringon paisteessa!
Tulihan se kesäinen päivä ja ennusteen mukaan huomiseksi vielä paranee ja sitten taas tuhrautuu entiselleen. Eipä mitään, kaikki päivät ovat hyviä kunhan ei uusia murheita satu tulemaan rasittamaan.
Nurmijärvellähän kesän lämpäennätys sanottiin tulleen. En kuitenkaan usko Laten vaikuttaneen siihen. Niin...noista tulevien päätösten aprikoinneista. Voi olla ihan hyvä pitää Pirtissä hengähdystauko kunnes tulee tarkemmin selville uudet tuulet. Hyvä on kyllä näitäkin väliin vaihteluksi kopaista. Kyllähän takit ovat vaalipuheista takit ennätysmäärin nurin kääntyneet ja sitten vaaditaan työrauhaa. Muutoin normaaliahan asetelmahan, hallitus - oppositio, on aina politiikassa ja näin sen kuuluukin mielestäni ollakin. Taas karkasi kirjoittamani, mutta olkoon vaikka sananvapauden nimissä.
Melkolailla tekemättömyyden merkeissä minunkin päiväni hupeni. Sainhan kuitenkin ulkona vetkutella ja kävelykadun penkeillä jutustella aikani viihteeksi viereeni istahtaneiden kanssa ihan hyvässä auringon paisteessa. Oikeastaan sehän onkin hyvää elämäntapaa vanhalle eläkeläiselle. Varsinkin kun vieläkin tuntuu mökkireissuni jättämää väsymystä olevan jäljellä. Eipä sekään ole valittamistani, vaan toteamista. Aikansa kutakin ja kyllähän siitä tokenen kun aikani verryttelen ja makoilen.
Eipä tään ihmeellisempää, päivä kerrallaan poleksitaan eteenpäin. Eihän sitä tulevaa tiedä mitä vielä kokee tai näkee. Jatkellaan kun ja jos aikaa löytyy!Mukavalta tuntui iltapäivällä. Kas kun pahus toinen villapaita piti heittää pois. Ei kuitenkaan talvinaulaan vaan siihen lähelle huomisaamua varten.
Hulluna ilosta säntäsin sisään katsomaan mittaria. Veikkasin 20 kun aurinko sille seinälle paisto. Oli 18 kuiten.
Muista tervakapankorkeudesta asti pentuna, että kesä alko 12.6. Lehmät könysivät jo aholla vihreetä etsimässä.
Nuo hyvät ajat tulliit mieleen just tänään. Himskatti, mustasta viinimarjasta tein janojuomaa. Lidlin sakariini rakeita vielä pari suureen mukilliseen vettä. Ai että on hyyvää.
- kuningaskunta.ei.hyvä
Häävieras jos toinenkin saapuu, täs on prinsessa Birgitta, kuninkaan sisar.
Ovatko rahojensa keskellä hoveissaan edes onnellisia ? Huomenta, kaunis ja lämmin päivä luvassa, ei tosin tätä iloa kauan kestä, mutta nauttikaamme.
Kiitos linkistä, tulipa katseltua kuvina, tuskin muuten seuraankaan, Railin nimipäivää juhlistan kälyni luona.
Ryppyjä näkyy olevan rikkaillakin, juuri minun ikäinen tuo Birgitta, vanhenemista eivät karkuun pääse, vaikka kuinka rikasta muuten elämä onkin.
Ei kai se niin kylmäksi muutu hurskainen, että villapaitaa tarvitaan huomennakaan?
Onnittelut sini-sirkku, voiton puolella olet ja nyt voit rauhassa keskittyä tavaroiden paikalleen laittoon, uskon että nautit uudesta kodistasi.
Parveke on oiva paikka kahvitteluun, kun lämmintä vaan riittää, minunkin parveke on nyt valmiina, ostin vielä maljaköynnöksen ja nyt komensin sitten, että säleikkö täyteen punaisin kukin loistavaa vihreyttä.
Kylpyhuoneeseen sain uuden altaan kaappineen ja sekin nyt käytössä, kummasti tilaa sain muihin kappeihin.
Onhan jostakin ajankohtaisesta aihetta vähän keskustelua saada aikaan, vaikka eipä taida päättäjät näitä meidän mielipiteitä noteerata.
Hieman pidemmällä on minun lähikauppani, mutta kuin Latella, siinäpä vähän liikuntaa tulee, muuten kun jää niin vähälle.
Minusta alkaa tulla sellainen kotona viihtyvä, ei haluta mihinkään mennä, en edes kesäkadun katseluun osallistunut, vaikka tuo viereinen katu onkin, tuntuu ettei mitään uutta enää mistään saa.
Jospa, kun kesän tässä köröttelee omissa oloissaan, syksyllä taas porukoihin haluaa.
Hyvä tapa tuo on ynnämuulla istahtaa penkille ja tuttavuutta vaikka tehdä lähellä asuviin.
Oikein naurattaa, kun kokeista päästyä penkillä odotimme autoa, täysin tuntemattomien ihmisten kanssa juttu luisti.
Tätä kun usein tapahtuisi, voisi vaikka ystäviä uusia;)
Hierojalla olisi minunkin käytävä, ainakin nuo jalat käsittelyä kaipaisi, muorilla on hyvä, kun kotiin tullaan tuokin homma tekemään.
En nyt ihan ulkoilemaan lähde, mutta kohta auto tulee hakemaan ja maalle kumminkin menen, ehkä siellä kasvinmaata ihaillessa ulkoilmastakin voi nauttia.
Mukavaa, leppoisaa lauantai päivää kaikille ja Raileille onnea.- j.hurskainen_
SkillaN kirjoitti:
Huomenta, kaunis ja lämmin päivä luvassa, ei tosin tätä iloa kauan kestä, mutta nauttikaamme.
Kiitos linkistä, tulipa katseltua kuvina, tuskin muuten seuraankaan, Railin nimipäivää juhlistan kälyni luona.
Ryppyjä näkyy olevan rikkaillakin, juuri minun ikäinen tuo Birgitta, vanhenemista eivät karkuun pääse, vaikka kuinka rikasta muuten elämä onkin.
Ei kai se niin kylmäksi muutu hurskainen, että villapaitaa tarvitaan huomennakaan?
Onnittelut sini-sirkku, voiton puolella olet ja nyt voit rauhassa keskittyä tavaroiden paikalleen laittoon, uskon että nautit uudesta kodistasi.
Parveke on oiva paikka kahvitteluun, kun lämmintä vaan riittää, minunkin parveke on nyt valmiina, ostin vielä maljaköynnöksen ja nyt komensin sitten, että säleikkö täyteen punaisin kukin loistavaa vihreyttä.
Kylpyhuoneeseen sain uuden altaan kaappineen ja sekin nyt käytössä, kummasti tilaa sain muihin kappeihin.
Onhan jostakin ajankohtaisesta aihetta vähän keskustelua saada aikaan, vaikka eipä taida päättäjät näitä meidän mielipiteitä noteerata.
Hieman pidemmällä on minun lähikauppani, mutta kuin Latella, siinäpä vähän liikuntaa tulee, muuten kun jää niin vähälle.
Minusta alkaa tulla sellainen kotona viihtyvä, ei haluta mihinkään mennä, en edes kesäkadun katseluun osallistunut, vaikka tuo viereinen katu onkin, tuntuu ettei mitään uutta enää mistään saa.
Jospa, kun kesän tässä köröttelee omissa oloissaan, syksyllä taas porukoihin haluaa.
Hyvä tapa tuo on ynnämuulla istahtaa penkille ja tuttavuutta vaikka tehdä lähellä asuviin.
Oikein naurattaa, kun kokeista päästyä penkillä odotimme autoa, täysin tuntemattomien ihmisten kanssa juttu luisti.
Tätä kun usein tapahtuisi, voisi vaikka ystäviä uusia;)
Hierojalla olisi minunkin käytävä, ainakin nuo jalat käsittelyä kaipaisi, muorilla on hyvä, kun kotiin tullaan tuokin homma tekemään.
En nyt ihan ulkoilemaan lähde, mutta kohta auto tulee hakemaan ja maalle kumminkin menen, ehkä siellä kasvinmaata ihaillessa ulkoilmastakin voi nauttia.
Mukavaa, leppoisaa lauantai päivää kaikille ja Raileille onnea.Kauan odotettu kesäpäivä kuitenkin tuli käymään. Huomata sen sain, auringossa touhutessa väsyy. Janojuomaa tuo vaati tavallista enemmän.
Jostain syystä uni ei tuntunut niin virkistävältä vaikka nokosetkin otin lyhyenä. Rusakko on löytänyt rauhallisen ruokailu ja lepopaikan keittiön ikkunan takana. Se lepää aikansa ja syödä pupeltaa ehkä apilaa
Niin on tottunut ääniin, ettei paikaltaan liikahtanut vaikka lähellä pidin aika roikinaa.
Mukavalta tuntuu kun niin moni kesän tavoitetyö on ikään kuin hallinnassa. Kylpyhuoneremonttia en itse edes aloita.
Radiosta kuulin, että muillakin alueilla tänä kesänä kolopesijät eivät pesäpönttöjä paljoa vuokrailleet.
Tutut tiaiset kyllä vievät ruokaa poikasilleen, mutta kirjosieppo on jäänyt toisiin maisemiin.
Kun olimme lähdössä pojantyttären valmistujaislounaalle, kulki juhlakalun vaari surkeana, kun ei löytynyt kuin yksi kravatti, joka ei hänen mielestään ollut ihan passeli. Hän murisi, että oli niitä ennenkin enemmän ollut ja alistui sitten kohtaloonsa.
Luultavasti solmiot olivat siellä missä muukin sisältä löytymätön: kellarikomerossa.
Se ainakin on varmaa, että kunhan solmiot löytyvät, niitä on vaikka muille jakaa. Hän on ostanut itse, saanut lahjaksi ja perinnöksi ja Kiinasta tullessamme hänellä oli tusina toinen toistaan upeampia silkkisolmioita. Niistä saivat kaverit valita mieleisensä, mutta jäi niitä vielä itsellekin.
Tänään ne sitten löytyivät, kun puolisoni lähti kaivamaan kesäpaitoja esiin ja vei samalla viileämmän sään vaatteita kellarikomeroon.
Eli lyhyesti: hän uskoo kesän tulleen pysyäkseen. Aurinko ei paista meidän parvekkeellemme, mutta ei siellä kylmä ole: 24,8 celsiusastetta.
Hyvää kesää joka puolella Suomea.Iltapäivää, hyvin onkin päivä mennyt!
Ennusteltiin vuoden parasta kesäpäivää. Saattoi hyvinkin olla. Kuusijärvelle ajelin ja kiertelin järven ympäri ja samalla katselin kesän alkua. Vadelmat ja mustikat olivat pienellä raakileella ja puolukkamättäät kukkivat. Yhden lakan kukakin näin. Kyllä siellä porukkaa jo nurmikolla ja rantahietikolla lojui aurinkoa vastaanottamassa ja penskat pulikoivat rantavedessä, veden lämpö 16. En aikonutkaan uimaan mennä, ei hipiäni kestä näin viileää vettä. Mukavahan siellä oli istuskella ja lyhythihaisessa paidassa minäkin pärjäsin.
Minulla ei taida olla kuin pari solmiota. Koska hyvin harvoin käytän tätä kurkun kuristajaa, niin eipä kahdesta kauan valinta kestä. Jos on tusinakin soviteltavissa, johan siinä tunti menee niitä kaulaan mallatessa. Niin että onhan siinä hyvät puolensakin kun ettei tarvitse sovitella. Yksihän siihen hommaan riittääkin.
Niin...niistä penkeillä lotkehtimisestä ja jutun juuren hausta. Kyllä tuntemattomatkin ihmiset mielellään juttelee kunhan alun saavat. Hiukan nyt täytyy vilkaista tyyppiä ennen kuin alkaa. Eihän tunkeilukaan ole hyvästä. Harvoinpa on sattunut ettei vastausta heru ja kyllä minäkin jollain tapaa noteeraan jos joku jututtaa. Joskus räkäkännissä olevien kanssa en viitsi pitkään pöristä ja en yleensä ryhdy pankkikonttoriksi. Lainanhakijoita on kyllä harvoin, taitavat tuntea ja tuntemattomat jättävät ikäihmisen rauhaan. Voi olla lievää häveliäisyyttäkin.
Suomenlahden takana tuntuu olevan pienimuotoinen häätilaisuus. Onhan näitä prinssejä ja prinsessoja. En viitsi katsella. Olen huomattavan kaukana siitä seurapiiristä ja en koe erikoista ihailuakaan näistä juhlista. Eihän siinä mitään pahaa ole jos vaikka onkin näihin pitoihin eläytymishalua.
Tänään ei ole vilskettä Pirtissä käynyt. Tottahan tällainen kesäinen päivä pitää suosiossa puolensa. Ja hyvä niinkin harvinaisuutena vietellä päivää lämpimässä, aurinkoisessa ilmassa. Hyvää jatkoa teille!- Ruiskukko
Leppoisaa ehtoota!
Piti tuossa oikein tarkistaa, milloin viimeksi olenkaan kirjoittanut pirttiin. Huh, ihan hävettää. Myönnän että olen ollut saamaton. Mutta on tässä ollut ihan oikeitakin syitä, mulle on ilmaantunut muutama viikon aikana parikin sairautta, jotka ovat vieneet voimia ja henkistä kanttia alamaihin ja labrassa on pitänyt juosta melkein juoksemalla. No eiköhän niistä selvitä lääkitysten tasaantuessa, ainakin tällä hetkellä jaksan toivoa niin.
Lämpimät kiitokst Venlastiinalle ja Meriliille meidän tarinamme muistamisesta ja siihen liittyen upeasta Suvivalssista. Kyllä se niin ihanasti muistuttaa meidän tarinastamme je tietysti myös häävalssistamme, se on taivahan tosi. Kuinka usein olenkaan saanut kuunnella sitä Urisukkojen laulamana, kun Kalle soittaa sen puhelimen välityksellä heidän lauluharjoituksistaan, tippahan siinä tulee silmään. Kyllä saamme olla kiitollisia Taivaan Isälle toisistamme, eihän tämä kaikki olisi mitenkään ollut mahdollista ilman hänen apuaan. Aatella, nyt tulee minulle kymmenes juhannus täällä, tulin nimittäin juuri juhannuksen aaton aattona, ja hyvänä minua on pidetty. Mutta eihän tätä koskaan lakkaa ihmettelemästä, on tämä niin suurta!!!!
Matojakohan nuo isot lokit joka ilta tuosta nurmikolta saapuu etsimään? Joskus niitä saattaa olla vaikka yli 20, leijailevat hetken tuossa nurmikon yllä ja sitten laskeutuvat hiljaa maahan, upea näky kerrassaan. Eikä tämä kesä ole ainut, on niitä nähty ennenkin.
Ensimmäinen iso ja komea unikko avasi kukkansa eilen, niitä on kaksi jurakkoa ja kukkasia tulee todella paljon. Pihlajaan tulee tosi vähän kukkasia, mutta tuohon "vanhanmalliseen", siniseen sireeniin on auennut ihan mahdottoman paljon kukkasia, käyn joka päivä nuuhkimassa niiden ihanaa tuoksua, ihan tulee lapsuusajalta mummola mieleen. Onpas nyt tyyntynyt, ei lehtikään heilahda, naapurin suuret salavatkin ovat aivan hiljaa. Vaan kyllä ne ovat viime päivinä heiluneet sinne ja tänne. Ihan oudolle näyttää, niinkuin ne pidättäisivät henkeään. Eipä ole koskaan tuollainenkaan aatos tullut mieleeni.
Huomiseksi on taas luvattu vesisadetta ja tuolla taivaan rannassa on jo sen näköistä että varman ennen aamua tulee vettä. Isävainajani muistan sanoneen:" Meejäm muassa on semmonen tapa, että kus sattaa, nii annetaan sattoo". No näinhän se on. Nyt tämä mummi sannoo hyvvee yötä ja kaaniita unia! paulamariaSunnuntai aamun rauhaa, huomaa että kaunis ilma on hiljentänyt kaupungin, jos mahdollisesti paljon enemmän kuin muina sunnuntaina.
Kauniina tämäkin päivä alkaa, katsotaan mitä seuraa.
Pihla nimiset tänään onnittelujen kohteena, enpä sellaisia tunne, mutta onnea tuntemattomille Pihloille.
Sireenin oksia sain minäkin eilen, kun kummitytön kanssa kotiin ajeltiin, hänen työpaikkansa pensaita katkottiin, komeina on sireenit ja koko luonto.
Peruna hyvällä kasvulla ja muutkin laitetut kasvit alkuun päässeet, lupauduin jo perunan kaivuunkin, saa nähdä miten käy.
Melko hiljainen on vielä tuo tuuli, mutta luulen, että siitä se piristyy, kun sadettakin luvattu.
Tervetullut oli eilinen sadekuuro, tuoksukin oli mahtava.
Nykyisin tuo miestenkin pukeutunut vapautunut, ei aina tarvitse solmiota ja tummaa pukua ja ihan hyvin istuu paidan kaulus ilman solmiotakin.
Nuoremmalla porukalla harvemmin solmiota näkeekään ja minusta se on oikein rennon näköistä, ja silmälle ihan hyvää katseltavaa.
Mielellään Laten uskomuksiin yhdyn kesän tulosta, jos se ei nyt tulee, ei enää syksymmällä niin kesäiseksi tulekaan, kun illat viilenee.
Hienoa aikaa kyllä elokuunkin hämyisät ja kuutamoiset illat.
On niissä remonteissa omat niksinsä ja kyllä ihastellen katselin minun remonttimiehen työskentelyä, kaikki meni kuin rasvattuna paikalleen, tulipa pöytäni (pieni pyöreä) jalkakin tapitettua, kun liimalla ei kestänyt.
Ei noita hommia koulun penkillä täydelleen opi, kyllä se tekemistä ja kokemusta tarvitsee.
Isän neuvoja tämäkin mies muisteli ja sitten tekemällä oppinut lisää, ei rakennusmies ole ammatiltaan ollutkaan.
Kiva kuulla, että hurskainen voiton puolella aikaan saamisissaan, sehän se paras palkkio onkin, kun työt näkee tehtynä.
Tulihan sitä vilkaistua, kun kohdalle sattui miten onnellinen pari sai toisensa, mutta en sitten hääjuhlaa jaksanut katsoa, vaikka sekin saatiin yleisön näkyviin tällä kertaa, en muista tuliko Tv:stä vai Areenalta.
Komeita olivat ja puitteet aivan kuin kuninkaallisilla;)
Nyt pitää silittää pyykit, on jäänyt aivan unohduksiin koko pyykkiläjä, kun on mukamas kiireitä, no jotakin olen aina touhunnut, vaikka ei näkyvää kovinkaan paljon huomaa.
Oikein nautittavaa päivää, jos sataa, sehän on laariin tulevaa, joten ajatellaan näin;)- ylikypsä3
Suvivalssi! Kyllä muistan suvivalssin ja Paaulan ja minun häät Sääksmäen kirkossa ja Ritvalan Nuorisoseuralla.
Aina kun kuulen suvivalssin olen sitten missä tahansa, aina tulee meidän häät mieleen. Hyvähän se vaan on.
Toivottavasti liuoja antaa paljon, paljon yhteisiä vuosia vielä jatkossa.
Terveisin ylikypsä "Ylikypsille" toivon paljon hyviä vuosia eteenpäin! Tänne kirjoittajana olen "nuori" enkä ole tiennyt romanssia vaiheita, mutta sehän ei tärkeintä.
Sateinen päivä on huventunut enimmäkseen sisähommissani. Lukemattomia lukemattomia kirjoja kaivelin hyllystäni. Täytyyhän sitäkin hommaa harrastaa ettei vain taito pääse ruostumaan. Nettiä olen selaillut ja välipalana. Kaikkeahan sieltä kurkattavaksi löytyy, niin paljon ettei kannata edes kertoilla.
Nyt en kirjoittelekaan pitkäksi. Tuntuu että se menisi kuitenkin väkisin vääntämiseksi. Toiste sitten paremmalla vedolla. Katselen jatkoa tuonnempana.
Pärjäillään!
aamupåivåå,vaikka johan tuo kello näyttää puoltapäivää;)
Sain varmaan taas raitisilma myrkytyksen eilen,olin tuolla Kumialla kylässä;)
Nukiun varmaan unuvelkojani takaisin.
Vettå sataa lotkottaa nyt meillä.
Eikyllä kylmäkään ole.
Mittarissa ulkona 16,3c sisällä 26,3c
Kyllä tarkenee.
Eipä tässä kummempia.
näkyillään...- j.hurskainen_
Äsken vettä tuli hetken kuin ämpäristä kaataen kun päivän mittaan melkein pelkkää tihkua.
Lahden urheilustadionilta katselen syrjäsilmällä miesten keihäskisaa. Siellä päin on monia omaisiani. Olen asunutkin Rautatienkadun varrella.
Hirmusen kesäiseltä ei tänään näytä, mutta onhan tätä aikaa vielä elokuun loppuun astikka. Pärjäillään. Huomenta sateiseen viikon alkuun, tuulikin voimiaan kerää, ei hyvältä näytä.
Lämpöä vajaa neljätoista, yö saman moisena.
Pitää yhtyä hurskaisen toteamaan, onhan kesää vielä paljon jäljellä, ehtii lämmetäkin.
Tämänlaiset päivät houkuttaa lukumiehiä kirjoja katselemaan, hyvä välillä niinkin, eihän sitä auringon paisteella sisällä malta olla.
Tuleehan ne sävelten myötä häämuistotkin mieleen, pitemmänkin ajan perästä, kun Kultaa ja hopeaa soi, tulee mieleen vuosi -56, marraskuu 24 päivä, kuukausi sen jälkeen täytin 19 vuotta.
Pitkän kirkon käytävän astelin ja jännitin, sen jälkeen kahvitus ja tanssia toteutettiin silloisen Työväentalolla, nykyisen se on kunnostettu moneen kertaan Teatteritaloksi.
Ei silloin tälläisiä ruokapitoja pidetty, melko vaatimaton tilaisuus tähän päivään verraten, mutta eipä olisi rahat suuriin pitoihin riittäneetkään.
Prinsessamainen olo varmaan oli silloinkin ja tietysti kaunis morsian ja komea sulhanen;)
Jokunen kilo ja ryppy on siitä ajasta tullut ja elämän kokemustakin.
Kyllikki valssi oli toinen valssi ja sen isän kanssa tanssin, toinen nimeni on Kyllikki, siksi se sai oikeuden toiseen valssiin.
Olisin perintönä halunnut nimen kulkevan toisena nimenä, mutta tyttäreeni loppui, eivät hyväksyneet lapset, miksihän, niin Kalevalainen nimi.
Poikani toinen nimi on Tapio, niin olimme silloin Kalevalaiseen henkeen omistautuneet.
No nyt sitten tähän päivään ja tukan leikkuuseen taas, mokoma kasvaa pian, muuten aika kelvoton on, ei hyvin milloinkaan, riesa tämäkin ja rahan kulunki.
Voi olla että matkaan maalle raparperin säilöntään, ainakin huomenissa, jos ei kyyti tänään kohdalle satu.
Toivotan hyvää alkavaa viikkoa, ja puhaltelen noita pilviä pois, jospa siitä sitten tulisi aurinko esiin lämpöä antamaan.
Päivää että pätkähtää ;)
Piti tehdä apteekki reissu,yks liäke olj lopussa.
Ei nuita ole kuin 3 erilaista lääkettä mitä tarttee ottaa.
Vai on jhurskainen asustellut joskus lahdessa.Minä tulin tänne v65.
Välillä asuin 8v Hämeenlinnassa työn takia.
Eläkkeelle päästyäni kiireesti takas lahteen.
Kumma kun ei jaksa sataakkaan;)
Aurinko tuikkii välillä.
Kuivana sain kaupunkireissuni tehtyä.
Nyt tuonne alas kerhohuoneelle päiväkahville.
näkyillään...pilvistä viileää päivää pitää tänään ! Eilen kuitenkin aurinkokin leikitteli aikansa ennen sadetta.
lapsuuteni asuin pohjanmaalla kuten lienen monesti kertonut jo. 16 v. saakka. Sitten isäni "heräsi", haa nuoret alkavat seurustelemaan...pitää kiireellä muuttaa Pohjois -karjalaan, ettei vakavampia suhteita ehdi syntyä nuorten välille.
Leppävirralla kävin rippikoulun, asuen enoni luona joka oli silloin kylän vanhempi konstaapeli. Tuttu on Leppävirran kirkko. Silloin oli 2 viik. syksyin keväin kokopäiväisesti. Muistan että vapaatunteja oli joskus, silloin me rippikoululaiset menimme lähellä olevalle lavalle harjoittelemaan tansseja. En koskaan edes tiennyt kuka sen keksi mutta kaikki me siellä olimme. On naurettu monesti jälkikäteen, että kaikkea se teettää.
Niin eihän niistä rypyistään eroon pääse. Toisaalta:"tallella ikä eletty". Tärkeintä kun tuo järki ja jalat jotenkin toimivat. ViiS rypyistä.
Raparperia on syöty piirakkana ja keittona ja kiisselinä. Mansikka sopiikin hyvin raparperi keittoon, samoin kuin vanilja mausteeksi.
Juhannusviikkoa elellään.
Hyvää kaunista ja lämmintä keskikesän aikaa jokaiselle.Vähän sekalaista keliähän on pidellyt. Ei aurinko kuitenkaan tänään kokonaan kadonnut. Mukiinmenevää sen puoleen.
Enpä ole rypyistäni kovin kiinnostunut, onhan niitä. Ainakin osa on luonnollista eletyn tuomaa ja voihan olla työelämästäkin "muistomerkit" lisänä. Mitenpä niitä erottelee, pääasia että matka kohtuullisesti vielä jatkuu. Eletty nuoruuskin on jo niin kaukana ettei ole intoa enää muistella "kovaa elämää."
Osittainen sopukin näyttää tulleen te- sopimusneuvotteluissa tulleen. Niitä kyllä seuraan, mutta alkaa suhtautumiseni olla se, että työikäisillehän ne kuuluu kannanotot sopimuksiin. Jäin jo aikanaan pois ay- toiminnasta kun tulin eläkkeelle. Tuntui että joskus se kuitenkin on hyväksyttävä aika, jolloin siirtyy "menneen ajan miehiin." Ei se kuitenkaan estä nykymenon kurkkimista, vaikkapa itsekseen ihmetellen. Totta on myös mielestäni sekin, että jos on työelämästä poissa lähes 20 vuotta, niin jäähän siinä menosta jälkeen monella tavalla, muutoksia tapahtuu.
Tässäpä se taaperrellessa vanhuus lisääntyy. En kyllä tunne ajan menevän pitkäveteiseksi. Aina olisi jotain puuhattavaakin, mutta "lepotauot" tuntuvat menevän pitkiksi, vaikka ei rasitusten pitäisikään olla syynä. Se vain lipsuu itsestään joutenolon puolelle. Väliäpä hänellä! Kunhan puolipakolliset tulee hoideltua.
Täällä nyt aurinko valaisee elämää ja taidanpa mennä parvekkeelle rentona rojottamaan, naatiskelemaan! Hyvää jatkoa teille!- j.hurskainen_
ynnämuu kirjoitti:
Vähän sekalaista keliähän on pidellyt. Ei aurinko kuitenkaan tänään kokonaan kadonnut. Mukiinmenevää sen puoleen.
Enpä ole rypyistäni kovin kiinnostunut, onhan niitä. Ainakin osa on luonnollista eletyn tuomaa ja voihan olla työelämästäkin "muistomerkit" lisänä. Mitenpä niitä erottelee, pääasia että matka kohtuullisesti vielä jatkuu. Eletty nuoruuskin on jo niin kaukana ettei ole intoa enää muistella "kovaa elämää."
Osittainen sopukin näyttää tulleen te- sopimusneuvotteluissa tulleen. Niitä kyllä seuraan, mutta alkaa suhtautumiseni olla se, että työikäisillehän ne kuuluu kannanotot sopimuksiin. Jäin jo aikanaan pois ay- toiminnasta kun tulin eläkkeelle. Tuntui että joskus se kuitenkin on hyväksyttävä aika, jolloin siirtyy "menneen ajan miehiin." Ei se kuitenkaan estä nykymenon kurkkimista, vaikkapa itsekseen ihmetellen. Totta on myös mielestäni sekin, että jos on työelämästä poissa lähes 20 vuotta, niin jäähän siinä menosta jälkeen monella tavalla, muutoksia tapahtuu.
Tässäpä se taaperrellessa vanhuus lisääntyy. En kyllä tunne ajan menevän pitkäveteiseksi. Aina olisi jotain puuhattavaakin, mutta "lepotauot" tuntuvat menevän pitkiksi, vaikka ei rasitusten pitäisikään olla syynä. Se vain lipsuu itsestään joutenolon puolelle. Väliäpä hänellä! Kunhan puolipakolliset tulee hoideltua.
Täällä nyt aurinko valaisee elämää ja taidanpa mennä parvekkeelle rentona rojottamaan, naatiskelemaan! Hyvää jatkoa teille!Onhan se niinkin sano. Hyviä puolia viileästä ja vähän kosteastakin sulakaudesta. Palokunnilla vähemmän lähtöjä.
Riittäneekö kuntien palkkalistoilla palomiehille oleville sitten töitäkään?
Vuosilomaansa kesäkuussa viettävät ehkä noituvat. Ehkä turhaa kun ennustavat, ettei se perinteisempään lomakuu heinäkuu olisi tätä kesäkuuta kuumempi.
Kumpa tuleva talvikausikin olisi yhtä letkeänsorttista ajankulumisen suhteen. Ei tartte kun hiljakseen elellä ja elämä lippu siinä mukana.
- Ruiskukko
Kaunista ehtoota!
Kylläpä ossoo tuullah hujeltoo, mahotontahan tää jo alakaa olla. Kyllä ne nuo pienet oravanpoejat on suaneet tottuva tuulen nujakkaan puihe oksilla. Ja parista pöntöstä on pienet siivekkäättiij jo karanneet pöntön ulukopuolelle, suureem mualimaa, mikä minnekkii.
Nyt näättää kirkastuvan melekeen koko taevaan kannen piältä, hennoo(suom. suattaa käävän niin....)tulla viilee yön seotu. No siihehhä tässä on jo keretty tottuva, ee oo ollu hellep päevijä, eekä oo ukkostakkaak kuulunna vielä kertookaa. Tuolla nuapurin pikku-Elsan trampoliiniv verkkoo tuulj nujjuuttaa melekosesti.
Koko armaan päevän järjestelin kyökin komeroeta, tyhjentelin muutamia yljmiäräsijä astioeta ja mies kiikutti ne sitte yläkerra keettijöö. Sitä ku yhistettii kaks huushollija sillo kymmenisev vuotta sitte, nii oljhan se turhan tiukkoo. Nyt sitte joka vuesj vähän kerrallaa siirretää tuonne yläkertaa, no nyt on aeka väljee jo. Pari komeroo jäe vielä huomiseks, en jaksanna enempee. Mutta nii oon pakertanna koko päevän, ett meenoon suaha ihtenj jo äkkiä vaakatassoo. Hyvvee juhannusviikkoo kaekille!!!! paulamaria Kyllä tuo aurinko täälläkin paistaa, taisi joku sadekuurokin päivällä tulla. lauantaina se kesäinen päivä oli, nyt kymmenen astetta viileämpää.
Ei taida kesäkuussa muita kovin lämpimiä päiviä tullakkaan. Juhannus tulee viikonloppuna, ei meikäläisellä ole paljon väliä satoi tai paistoi.
Taidan hakea muutaman koivunoksan sisälle, ja tienvarsikukkia, siinä sitä keskikesän tunnelmaa.
Niinhän ne sopivat ne palkankorotukset, oliko se 0,43 %, sama kuin viimevuonna työeläkkeet nousivat, saatiinhan muutama euro lisää noihin "ylisuuriin" eläkkeisiin.
Apteekissa minunkin täytyi käydä, minä kun hoidan molempien lääkkeet, niin tulee vähän tiuhempaan käytyä. Ei ne satu loppumaan samaan aikaan. Lisäksi on huolehdittava reseptien uusimisista, kaikki sähköiseen muotoon.
Tässähän sitä turhaa pulputusta, emmehän me muuta voi, kun ihmetellä tätä mailman menoa.- Alan-uskoa-jo
Niih, lauantaina 13.06.2015 taas sääkin oli kesäisen aurinkoinen ja kaunis!
Onnenpäivä meillekin, eikä vain Carl Philipille & Sofialle! Huomenta ja kaunista alkavaa tiistai päivää, monen laisella säällä tänä kesänä mennään.
Kaunista ja sadetta ja nyt jo pyhän seutuun lämpimämpää luvassa, kyllä me kesän vielä helteineen saadaan;)
Onnea sitä tarvitaan moneen asiaan, vaikka kuinka hyvin toimisimme, jos onni ei mukana kulje, mönkään menee.
Niin nuo palkkojen ja eläkkeiden korotukset ei suuren suuriksi varmasti muodostu, kunpa nyt selviäisimme suurilta menetyksiltä, siihen ei ainakaan näin yksin elävällä ole varaa, jos vielä kaikki maksutkin nousee.
Eipä nyt auta murehtia, ruokaa on vielä ollut, kun mainitsin lääkärille, kun soitteli kokeiden jälkeen, että paino meinaa vaan nousta, hän sanoi, hyvä kun ruoka maistuu, älä huoli.
No arvot oli hyvät ja nyt tukkakin lyhyt, näillä mennään.
Kuka kumma ne teidän komerot sotkee Paulamaria, kun aina vaan niitä siivoilet, tilaa kirpputori pöytä ja laita ylimääräiset myyntiin, niin olisi kyllä minunkin tehtävä, tavaraa kertyy.
Mitäs niistä töistä ja palomiesten kohdalla toivoisi, että ei niitä olisikaan, mutta varmasti aina vahinkoja tulee ja palomiehiä tarvitaan.
Varmasti jos pitkän talven lomaa odottaa ja sateilla lomapäivät kuluu, ei se naurata, no lepoa kumminkin töistä.
Ei nuo rypyt ole minuakaan suuremmin ole harmittanut, aina silloin mieleen tulee, kun joku puhetta niistä pitää, rehellisesti ne on hankittu ja sijaa on annettava nuoremmille.
Naapuri kirkossa on meri-kukka ripille päässyt, jonkun kerran on siinäkin kylässä tullut käytyä, vaikka nykyään ohi tulee ajettua.
Olisihan siellä hotelli missä voisi kuntoaan hoitaa, mutta eipä ole tullut edes paikkakunnan hoidoista nautittua, vähän on minulta euroja saaneet.
Nyt kuitenkin entiseen naapurikuntaan matkaan, nykyisin kuuluu Varkauteen, Kangaslampi nimittäin.
Sillä suunnalla on tullut käytyä, mökkinikin siellä oli ja on edelleen.
Raparperi hommien talkoot tiedossa, samalla yhdessä oloa mieheni ainoa siskon kanssa, myös miehensä, ihania ihmisiä, muistavat aina kylään pyytää.
Nyt saamme ehkä aika aurinkoisen päivän, ainakin nyt paistaa pilvettömältä taivaalta, siitäpä oppii sitten jatkossakin paistelemaan;)
AAmua ! Sain eilen oikein tolkun sadekasteen. Päivän arvoin mielessäni sataako vai eikö- Sitten aurinko rävähti esille-otin polkupyörän ja läksin ajelemaan pienen lenkin ihania sorateitä ja katselemaan luontoa. Näin kyllä mustan taivaan rannan. Ajatusta nopeammin se olikin päällä ja vettä tuli kuin aisaa............. Mökkitonttu oli nähnyt että kohta sataa. Saunaan tuli ja niin pääsin suoraan Kuumille lauteille joka vaatteen kulmasta tippui vettä ja aika viileääkin oli,n. 10 as. Harvoin tuntuu kuuma sauna niin ihanalle ,,ja sitten uimaan ja sitten taas saunaan...........
Kyllähän ne päättäjät johonkin sopuun pääsevät. Jokaisen mielen mukaiseen ei koskaan.. Parempi kuitenkin kun en ota osaa "neuvotteluihin ",
Eihän se mitään muuttaisi.
Kerron sen sijaan ekaluokkalaisesta pikkupojasta. Hän oli tosi ujo ja arka..
Opettaja ihmetteli; miten sinä oletkin noin arka ?
- se on sukuvika, sanoi poika.
-miten niin ?
-äiti on sanonut että sinäkin olisit jo paljon vanhempi jos isäsi ei olisi ollut niin arka.
Hauskaa kesäpäivää kaikille.Hyvä kertomushan M-K:n kirjoittama onkin! Ihan todenperäinen juttu. Tosin saattaahan arkuus olla valintaakin. Joissain puuhissa mietinnän paikka ja toisaalla toiminnan paikka. Näitä valintojahan elämä on täynnä ja jotain vaikutuksia niillä voi olla jälkipolveenkin.
Marketti reissullani eräs pappa kysyi että tuleekohan tänne nyt kesä ollenkaan. Vastasin että kyllä se on jo hyvällä alulla, lumet on jo lähteneet! Sen oli hänkin huomannut. Siitähän sitten katsauksia jatkettiin. Aina on ilmoja riittänyt.
Parvekkeellani yritin näperrellä pariin otteeseen puuhiani. Täytyi vain keskeyttää, sormeni jähmettyivät entistäkin kömpelömmiksi. On se verenkiertoni huonoksi mennyt, kesäkuu puolessa eikä silti sormeni vetreinä pysy. Miten sitten ensi talvena? Sitä nyt on kyllä vielä turha märehtiä. Täytyy kuitenkin painua parvekkeelle vielä kokeilemaan, vaikka eihän se ole pakollistakaan.
Hyvää jatkoa ilmoista riippumatta, kyllä se tästä valkenee!
Sauna terveiset tulin taas kertomaan.
Meillä näin tiistaisin saamme ilmaisen lenkkisaunan.
Hyvvee hä se tekkii;)
Päivällä oli asukasohjaaja paistamassa lettuja tiolla pihalla,sade meinas kiusata,mutta heitti vain muutaman pisaran.
Hyviä olj letut namm.
Nyt paistaa aurinko.
Eipä tässä muuta ku lonkan vetoa.
näkyillään...Huomenet täältä kylä paikasta, isäntäväki nukkuu, ajattelin viestin kirjoittaa.
Aurinkoisena päivä alkaa, mutta näyttää ulkona kolakan näköiseltä, ei houkuta yöpaitasillaan ulos menemään.
Onneksi ei ole pakko vielä mennäkään, kunhan tässä aamukahvit juo ja maailmaa parannetaan, sitten jatkuu mehujen keitto ja yritetään kasvinmaalle myös harvennus hommiin.
Kasvit ovat hyvällä mallilla kasvamassa, perunaa kuulemma kurkataan juhannuksena, mutta taitaa heinäkuun alkuun mennä se uusien perunoiden kattilaan suuremmassa määrin laittaminen.
Lämpimän sään puuttuminen on hidastanut kasvua.
Raparperi hilloa tehtiin eilen monen sorttisin maustein ne saavat riittää, mehuakin yli viisitoista litraa, tänään sitten minun tarpeet keitetään.
Saunan lämmitystä pohdittiin illalla, mutta sovittiin, että täksi illaksi jätetään, harmi ettei järveä ihan lähellä, mutta hyvää tekee saunakin.
Tuota arkuutta on väliin ilmassa minullakin, moni asia olisi eteenpäin kulkenut, jos aloitusta ei olisi arkaillut, mutta tehty mikä tehty ja joskus arkuus saattaa onneksi kehittyä.
Voisihan sitä arkuutta myös saamattomuudeksi nimittää, ei alkuun pääse ja jääpä koko puuha sitten usein tekemättä kokonaan.
Kömpelyyttä on sormissa minullakin ja kun vielä nivelrikot niitä jäykistää, melko kömpelöltä hommat tuntuu.
Vaivat vaan lisääntyy, ei ainakaan parannusta näihin askareisiin odotettavissa, mutta näin vaan mennään.
Nyt päivään eloa saamaan, puuhastelemaan ja väliin säätä päivittelemään, eilen vähän väliä satoi, rankastikin, lieneekö tämä päivä samankaltainen.
Seurasin kirjo sieppojen vilkasta liikehdintää pesän suulla, saattaa olla evään haku poikasille työlästä, kun tuulikin kiusaa ja hyttysiäkään ei varmaan kovin paljon, vaikka kosteutta niille riittämiin.
Sitä kesän tuloa tänäänkin seurataan ja toivotaan, saa nähdä milloin siltä alkaa oikein tuntumaan, toivossa on hyvä elää.
Melko varma olen, että kyllä niitä helle päiviäkin vielä tulee, odotellaan;)Päivää!
Johan se paras päivä on melkein hiipunut. Käyn kyllä vielä synttäri-kekkereillä. Ei ole kyse ollenkaan suuresta iästä, mutta siinähän se muun tapaamisen ohella menettelee.
Uutisista on tullut moneen otteeseen Talvivaaran kaivosperellysten jatkumisesta. Taas on valio lisäämässä yli 100 miljoonaa tähän konkurssipesään. Tämä on jo useampi erä ja lopusta ei ole mitään tietoa kuinka kauan kierre jatkuu. Yhteiskunta, veronmaksajathan on se taho, jonka kontolle viimekädessä kaikki kaatuu.
Tietysti hyvähän aikanaan oli kaivoksen perustamispäätös ja toiminnan alku. Se tiesi työtä monille tällekin työttömyysalueelle. Kaivosalueen ostaja Perä oli myös hurjassa maineessa nerokkaana bisnesmiehenä. Markan ostos lähti vauhdilla käyntiin, miljoonia tuli Perällekin ja ehtiväthän työntekijätkin jotain saada. Se oli suuri kupla joka hajosi yhtä nopeasti kuin syntyikin. Sitä jo ihmettelin aikanaan, että Outokumpu Oy oli tehnyt aikanaan tutkimukset ja tullut siihen tulokseen, ettei kaivostoiminta tällä alueella kannata. Voihan nyt arvostelua pitää "jälkiviisautena", mutta nyt on tulokset nähtävissä. Kyllähän Outokumpu Oy:llä on ollut paremmat resurssit ja kokemus tutkia. Näyttää nyt että tässä tapauksessa on tehty vain rehellinen arvio.
Tämä nyt kiinnosti, kun muutenkin SSS - kovaa linjaa leikkauksineen vetää. Jostainhan sen nämäkin Talvivaaraan menevät miljoonat on kaivettava. Ei näytä päätä löytyvän... Näistä huolimatta, hyvää jatkoa mahdollisuuksien mukaan!- Se_ois_suljettava
Sellasella mitään virkaa ole.
- j.hurskainen_
SkillaN kirjoitti:
Huomenet täältä kylä paikasta, isäntäväki nukkuu, ajattelin viestin kirjoittaa.
Aurinkoisena päivä alkaa, mutta näyttää ulkona kolakan näköiseltä, ei houkuta yöpaitasillaan ulos menemään.
Onneksi ei ole pakko vielä mennäkään, kunhan tässä aamukahvit juo ja maailmaa parannetaan, sitten jatkuu mehujen keitto ja yritetään kasvinmaalle myös harvennus hommiin.
Kasvit ovat hyvällä mallilla kasvamassa, perunaa kuulemma kurkataan juhannuksena, mutta taitaa heinäkuun alkuun mennä se uusien perunoiden kattilaan suuremmassa määrin laittaminen.
Lämpimän sään puuttuminen on hidastanut kasvua.
Raparperi hilloa tehtiin eilen monen sorttisin maustein ne saavat riittää, mehuakin yli viisitoista litraa, tänään sitten minun tarpeet keitetään.
Saunan lämmitystä pohdittiin illalla, mutta sovittiin, että täksi illaksi jätetään, harmi ettei järveä ihan lähellä, mutta hyvää tekee saunakin.
Tuota arkuutta on väliin ilmassa minullakin, moni asia olisi eteenpäin kulkenut, jos aloitusta ei olisi arkaillut, mutta tehty mikä tehty ja joskus arkuus saattaa onneksi kehittyä.
Voisihan sitä arkuutta myös saamattomuudeksi nimittää, ei alkuun pääse ja jääpä koko puuha sitten usein tekemättä kokonaan.
Kömpelyyttä on sormissa minullakin ja kun vielä nivelrikot niitä jäykistää, melko kömpelöltä hommat tuntuu.
Vaivat vaan lisääntyy, ei ainakaan parannusta näihin askareisiin odotettavissa, mutta näin vaan mennään.
Nyt päivään eloa saamaan, puuhastelemaan ja väliin säätä päivittelemään, eilen vähän väliä satoi, rankastikin, lieneekö tämä päivä samankaltainen.
Seurasin kirjo sieppojen vilkasta liikehdintää pesän suulla, saattaa olla evään haku poikasille työlästä, kun tuulikin kiusaa ja hyttysiäkään ei varmaan kovin paljon, vaikka kosteutta niille riittämiin.
Sitä kesän tuloa tänäänkin seurataan ja toivotaan, saa nähdä milloin siltä alkaa oikein tuntumaan, toivossa on hyvä elää.
Melko varma olen, että kyllä niitä helle päiviäkin vielä tulee, odotellaan;)Meillä on keittiön ikkunan takana vaahteraan laitettu pesäpönttö. Jostain syystä siinä on aina pesijä. Nyt sinitiainen.
Ahkerasti ne vievät ruoka niille pikkuahmateille. On mahdollista että kesän tästä lämmetessä tekevät toisenkin pesueen.
Talitinttiä toppuuttelin toistamasta sitä kevätlaulua kun ihan häijyy teki. Mitäpä hän siihen.
Niin viluinen olen että kaks ohutta villapaitaa t-paita alla ei ollut yhtään liikaa tänään.
Mieleisessä uimapaikassa on se pieni teureettinen haitta että jonkin pöpön sieltä nappaa kun koiria ihmiset siinä lammessa uittavat.
Ui siinä toisetkin. Jospa sitä siinä viileässä vedessä karaistuisi.
Ennen kesällä otin kylmiä suihkuja piristymismielessä. Silloin sen vielä kesti.
ynnämuu kirjoittaa asiasta tuossa Talvivaaran jutussa, ei sellainen laitos voi onnistua muussa kuin ympäristön likaamisessa. laitostoiminta vaatii paljon vettä, eikä sitä kyetä puhdidtamaan vaan tähänasti jo moni vesistö pilaantunut. En tiedä mihin ne runsaat satamiljoonaa laitetaan, olisko niin, että rahat kuluvat hallittuun alasajoon. Niin ainakin ministeri ainakin yhtenä arviona sanoi käydessään kaivosalueella. Onhan niitä miljoonia ennenkin investoitu konkurssikypsiin laitoksiin.
Ei sitä tätäkään rahaerää ainakaan julkisesti hallitusohjelmassa puhuttu.
Ilma aika kauniin näköinen kuitenkin kylmä, ja tuulinen, taitaa juhannuskokko olla ainoa lämmittäja aattona. Kotonahan me vietämme juhannusta, haen muutaman koivunoksan, ja tienvarsilta kesäkukkia koristeeksi.
Varmuuden vuoksi toivottelemme mukavaa Juhannusta. Late & kumppani.Täytyy vähän paikata äskeistä kirjoitusta.Niin ainakin ministeri Olli Rehn yhtenä arviona sanoi, käydessään kaivoksella.
Pieni huone ja pilvinen päivä. Vettäkin on jo ripotellut, ja lisää on luvassa juhannukseksi.
Onneksi ei tarvitse enää lähteä juhannukseksi telttailemaan.
Ennen oli juhla ja juhannusilta, ja koti tuoksui suvelta, kun joka nurkassa oli meijuja. Nyt jos muutaman koivunoksan ja kedon kukkia sisälle tuomme, on siinä meille juhlatunnelmaa tarpeeksi.
Tunteeko kukaan tuon meiju-nimityksen?
Se oli isäni käyttämä nimitys kaikenlaisista lehtipuun oksista, jota sisälle tuoksumaan tuotiin.
Hän kertoi, että hänen lapsuudenkodissaan tuotiin lattiakin täyteen haavan ja koivun lehtiä, ja sen lehtimaton päällä sitten nukuttiin maailman makeimmat unet.
Jouluna vastaavasti oli olkia, ja oli sellainen perinne, että yksi joulukuusen oksa laitettiin oven päälle odottamaan juhannusta, jolloin kuusen oksa vaihdettiin haavan oksaksi, joka tietysti vuorostaan toi kesäterveiset joululle...
Tätä vuoden suurimpien juhlien välistä tervehdysten vaihtoa noudatettiin lapsuudenkodissanikin, mutta lattialle ei lehtiä riivitty eikä olkia tuotu.
Omassa perheessäni noudatettiin oksien kierrätysperiaatetta lähes neljännesvuosisadan. Se katkesi,kun toisen poikamme tyttökaveri oli luullut kuusenoksan vahingossa unohtuneen oven päälle ja heittänyt sen roskiin.
Siltä varalta, että tälle ei käy samalla tavalla kuin eiliselle kirjoitukselleni, toivotan oikein ihanaa juhannusta Teille kaikille, jotka pirttiin poikkeatte!- Ramoona_
Onpa mielenkiintoinen oksien kierrätysperinne Venlastiinan perheessä ollut, se kertoo vuodenkierrosta ja yhteydestä luontoon. Meiju on varmaan paikallista murretta, Virroilta syntyisin oleva miehenikään ei ole koskaan sellaista kuullut. Kävin Nykysuomen sanakirjallanikin, ja siellä annettiin nuorta koivua merkitsevä synonyymi, limo. Meiju tunnetaan ainakin Mäntsälän murteessa.
Meillä lapsuuskodissani oli kuiva koivuvitsa kesät talvet oven kamanan päällä, lähinnä varoituksen merkkinä, ripirapia saattoi saada siitä kintuilleen, jos teki tuhmuuksia. Lehtiluudalla ripsuttiin kesän alkajaisiksi katot ja seinät, lieneekö siinä jotain taikaa ollut. Juhannuskoivut toi isä aina ulkoportaiden pieliin, vaikka koivuja kasvoi rannassa ja lähimetsissä tuuheanaan. Juhlapuu on muutenkin kaunis perinne, vainajan arkku astettiin hetkeksi kotipihaan pienten kuusien muodostamaan kehään, kuin pyhättöön. Näitä kuvia on meilläkin vanhoissa albumeissa monia.
Oma juhannusperinteeni on kukkaseppeleet ja melkein floristin taidolla sidotut isot kukkakimput , onhan niittykukkien paras aika, sekään puutarhasta ainakin unikkoa ja pionikin aukaisi juuri ensimmäiset muhkeat kukkansa. Koivu tuoksuu saunavastana melkein koko kesän, näihin aikoihin ensimmäiset puhtaaksi kuurattuun saunaan. On sadellut koko päivän, mutta huomenna on luvassa tänne väliin aurinkoakin, tuulisuuskin on hellittänyt. Aattoiltana veneillään saareen, jonka ravintola tarjoaa kalapitoisen noutopöydän ja tanssiakin. Kokkoja näkee rannoilla, joten juhannustunnelmaan pääsee. Jossain pyhien vaiheessa muurikkapannulla paistetaan lettuja pihassa ja toivotaan isoa porukkaa herkuttelemaan.
Herttaista keskikesän juhlaa kaikille ! - Puskasuleima
Enpä olisi lapsena uskonut, että oven päällä olleen pelottavan koivuniemen herran muistuminen mieleen saisi minut aurinkoisesti hymyilemään!
Niin vain kävi, että Ramoonan muisteluksen myötä jotakin hellää ja lämmintä lapsuuteni kurinpitäjästä sisimmässäni ailahti.
Oli se vain sellainen auktoriteetti, että sen näkeminen riitti -- melkein... - uihh
olisko syytä lopettaa tuo verorahojen hukkaaminen tuohon Talvivaaraan.
Se on nimensä mukainen!
Luontoa ei helposti, tuskin koskaan saadaan korjatuksi noilta myrkyiltä.
Mitäkääpä mietintätauko! Tutumpi on minullekin tuo Ramoonan lapsuus juhannus. Aina aattona tuotiin koivunoksat rappujen molemmin puolin. Samoin kuin se koivuherra siellä jossain oven pielessä muistuttamassa kilttinä olosta. Hyvin se toimikin...sehän oli siellä aina, koivut vaan juhannuksena.
Tuo kuusen oksan pitäminen jossain oven päällä, en ollut moista kuullutkaan. Jäin vähän ihmettelemään, etteikö se puolenvuoden aikana karistanut neulasiaan tyystin. Tai sitten nämä nyky kuuset ovat paljon heikompaa tekoa kun joulun jälkeen joka paikka on täynnä neulasia. Viimejoulunakin vannoin että tämä oli viimeinen kuusi mikä sisälle raahataan . Vaikka vesijalassa seisoi kokoajan ja vettä tuputettiin lisää yhtenään.
Mutta nythän tulee juhannus ja koivunoksia sisälle tuoksumaan ja keskikesästä nauttimaan.
Ainakin Ahvenanmaalla ja paikoin ruotsissa käytetään juhannussalkoja.
Nehän ovat juuri koivunoksin ja erilaisin kukkasin koristeltuja korkeita salkoja. Yhden juhannuksen olen Ahvenanmaalla viettänyt. Aattona oli oikein´kyläjuhlat ohjelmineen ja juhannus salkoineen.
Ompahan tuostakin jo vierähtänyt jokunen vuosikymmen. Miten kaikesta on niin pitkä aika?? Missä selitys ? vastahan sitä rippikoulua..................??
kaikille oikein hyvää, lämmintä, lutuista ja mielenmukaista juhannusjuhlaa !Niin tietenkin ne olivat kokonaiset sopivan kokoiset koivut siellä rappujen kahta puolta. Aina noita virhe sanoja tuuppaantuu ihan pyytämättä.
Kyllähän se ranstakko oli meilläkin lapsuuskodissani. Taisi olla hyvinkin yleinen tapa täälläkin olevista viesteistä päätellen. Pari kertaa muistan tätä kuritusta saaneeni. Vieläkin olen sitä mieltä, että ne olivat turhan agressiivisia toimia. Ehkä ne olivat sota-ajan jälkimaininkeja - hermot kireällä. Eipä noista traumoja liene jäänyt. Tosin muistan joskus 16 - 17 vuoden kieppeillä ollessani että tahallani mittautin muutaman kerran isäukkoni halua käydä käsiksi. Eipä yrittänyt. Kyllähän meillä puhumiset sallittiin melko väljästi, kunhan ei turhaan kiroillut.
Juhannuskoivunkin muistan muutaman kerran tökätyn rapun pieleen. Äiteemuori sitten ratkaisi sen homman ja istutti pysyvän koivun rappujen pieleen.
Vettä on sataa losottanut melkein tauotta. Eipä tuosta ole suurempaa haittaa sisäpuuhissa ja lojottelussa. Juhannuskin taitaa mennä pienillä menoilla, vaikka yleensä on tullut aina jossakin käytyä viihdettä hakemassa. Eipä sekään etukäteen harmita vaikka poikkeus tulisikin.
Tästäpä jatkellaan, muutaman päivän kuluttua päivätkin alkavat lyhenemään. Sellainen vilaus taitaa tästä kärrykelistä tulla. Siitä huolimatta, hyvää juhannusta!
- j.hurskainen_
Päivä ei mennyt ihan putkeen. Soneralta otettiin yhteyttä uuden laajakaistasopimuksen uusimiseksi.
Yhteydenottaja mainitsi, että se Motorolalaite pitäisi sinun palauttaa kun se oli vuokralla sinulla.
En tiennyt kun sitä ei oltu otettu käyttöön.. Mainitsi että ne ovat hinnaltaan noin 200€ . Vein sen pässi lahjana työttömien kirpparille.
Juhannus ja vappusäät jälleen perinteiset. Maailmassa on siis jotain paikkans pitävääkin.Aika harmitus hurskaiselle. Aikovatkohan jo vanhentuneesta laitteesta ylihintaa tempaista. Minulla on taloyhtiön yhteisliittymä, mokkula tuli automaattisesti vuokravälineenä, arvoksi ilmoitettiin 90 euroa. Sillä sen olisi saanut ostaakin ja sen ottavat jos eroaa liittymästä eikä palauta mokkulaa.
Koetahan pärjäillä näissä "perinteisissä säissä."Juhannusaatto ja pilvinen sää, nyt pitäisi rukki pyöriä, kuten Venlan Juhani totesi, kun Venla kehräsi, poutaa Juhanin mukaan.
Seitsemän veljeksen Juhanin sanonta tuo.
Kesän keskikohtaa elellään ja sää ei ole kovin runsaita lämpöjä ole antanut, mutta minkäs mahtaa, toivoa kyllä vielä elää, että lämmintäkin tulee.
Tuon mokkulan ostin erikseen, kun maalla sitä tarvitsin, nyt joutavana on.
Älä tee uutta sopimusta hurskainen, jos maksattaa aikovat, kyllä ne sopimuksen tiimoilta maksut unohtaa.
Muistelen parin kympin hinnoissa olleen.
Radiosta soi niin nostalgista musiikkia, että nuoruuden tanssilavat mieleen tulee.
Ei minun kotona vitsaa ollut, mutta tulin yhden piiskauksen tuntemaan, äiti niin harmissaan kun syötin koko kuukauden sokeri annoksen naapurin lapsille, isä kyllä äitiä torui, että tuommoisesta lapselle piiskaa menet antamaan, siinä minun kurin saamiset.
Sota aikaan oli puute kaikesta ja se imeläkivikin oli kortilla, ymmärrän nyt äidin harmituksen, mutta en silloin ymmärtänyt, murjotin pitkän ajan sen jälkeen.
Koivuja ei voinut rapun pieleen tuoda, asuimmehan vuokratiloissa, ja osaketalon rappujen eteen en muista myöskään koivuja tuodun, mutta mökillä sitten kyllä koivut rapun pieleen löytyi.
Ehkä kotonani oli kukkia, en muista, kuitenkin luulen äitini muistaen näin oli, hän rakasti kaikkea kaunista.
Sama tauti minulla perintönä, nytkin parveke kukkien peitossa ja muuten tomaattikin kukkii.
Vasta kyllä on minulle tärkeä, kuten Ramoonakin mainitsi, sen pakastan joulu saunan varalle myös.
Noista linnuista kun on ollut puhetta, ihmettelen miten kälyni ja miehensä eivät tunteneet lintuja, onko se niin jokapäiväinen asia, että siihen ei huomio kiinny, no minä kaupunkilaismummo yritin valistaa;)
Siivonnut olen jo tänä aamuna, kun jäi sen kyläreissun vuoksi aiemmin tekemättä.
Kymmenen litraa raparperimehua sain mukaani ja erilaisia hilloja purkeissa, tulipa siellä rautaromutkin peräkärriin kerättyä ja keräykseen vietyä. Kasvinmaallakin harausta harrastin, hyvin on kasvu alkuun päässyt, parin viikon päästä uutta perunaa pataan.
Nyt vaan sitä aurinkoa odottamaan ja onhan vähän lämpimämpää jo luvattu, vietetään juhannus ja sitten kesää alamme elää, oikein onnekasta juhannusta.
Tuo Talvivaara on yksi murheen kukkanen tässä suomen taloudessa sekin, viisaat niitä asioita hoitavat, aina vaan viisailta nuo hommat tunnu.
Juhannusiloja kaikille.- j.hurskainen_
SkillaN kirjoitti:
Juhannusaatto ja pilvinen sää, nyt pitäisi rukki pyöriä, kuten Venlan Juhani totesi, kun Venla kehräsi, poutaa Juhanin mukaan.
Seitsemän veljeksen Juhanin sanonta tuo.
Kesän keskikohtaa elellään ja sää ei ole kovin runsaita lämpöjä ole antanut, mutta minkäs mahtaa, toivoa kyllä vielä elää, että lämmintäkin tulee.
Tuon mokkulan ostin erikseen, kun maalla sitä tarvitsin, nyt joutavana on.
Älä tee uutta sopimusta hurskainen, jos maksattaa aikovat, kyllä ne sopimuksen tiimoilta maksut unohtaa.
Muistelen parin kympin hinnoissa olleen.
Radiosta soi niin nostalgista musiikkia, että nuoruuden tanssilavat mieleen tulee.
Ei minun kotona vitsaa ollut, mutta tulin yhden piiskauksen tuntemaan, äiti niin harmissaan kun syötin koko kuukauden sokeri annoksen naapurin lapsille, isä kyllä äitiä torui, että tuommoisesta lapselle piiskaa menet antamaan, siinä minun kurin saamiset.
Sota aikaan oli puute kaikesta ja se imeläkivikin oli kortilla, ymmärrän nyt äidin harmituksen, mutta en silloin ymmärtänyt, murjotin pitkän ajan sen jälkeen.
Koivuja ei voinut rapun pieleen tuoda, asuimmehan vuokratiloissa, ja osaketalon rappujen eteen en muista myöskään koivuja tuodun, mutta mökillä sitten kyllä koivut rapun pieleen löytyi.
Ehkä kotonani oli kukkia, en muista, kuitenkin luulen äitini muistaen näin oli, hän rakasti kaikkea kaunista.
Sama tauti minulla perintönä, nytkin parveke kukkien peitossa ja muuten tomaattikin kukkii.
Vasta kyllä on minulle tärkeä, kuten Ramoonakin mainitsi, sen pakastan joulu saunan varalle myös.
Noista linnuista kun on ollut puhetta, ihmettelen miten kälyni ja miehensä eivät tunteneet lintuja, onko se niin jokapäiväinen asia, että siihen ei huomio kiinny, no minä kaupunkilaismummo yritin valistaa;)
Siivonnut olen jo tänä aamuna, kun jäi sen kyläreissun vuoksi aiemmin tekemättä.
Kymmenen litraa raparperimehua sain mukaani ja erilaisia hilloja purkeissa, tulipa siellä rautaromutkin peräkärriin kerättyä ja keräykseen vietyä. Kasvinmaallakin harausta harrastin, hyvin on kasvu alkuun päässyt, parin viikon päästä uutta perunaa pataan.
Nyt vaan sitä aurinkoa odottamaan ja onhan vähän lämpimämpää jo luvattu, vietetään juhannus ja sitten kesää alamme elää, oikein onnekasta juhannusta.
Tuo Talvivaara on yksi murheen kukkanen tässä suomen taloudessa sekin, viisaat niitä asioita hoitavat, aina vaan viisailta nuo hommat tunnu.
Juhannusiloja kaikille.Tv:n viikkomakasiinissa on kiinalainen mietelmä: Linnut lentävät valoa kohden. Niin ne muuttolinnut tosiaan toimivat.
Keväällä valoisaa Pohjolaa kohti, syksyllä pohjolasta pois valoon päin, mutta myös selvitäkseen ankaran talvemme jaloista pois.
Paikkalintumme jäävät sinnittelemään kanssamme. Joko luonnon tuotteilla pärjäten kuten upeat kanalintumme.
Varislintuja on urbanisoitunut etsimään syötävää myös ihmisten heittämistä pikkutähteistä.
Niin no niin - onhan se Juhannuskin alkanut. Toivottavasti nyt minimimäärisin henkilövahingoin.
Maanantaista alkaen joudun ottamaan vanhan piharakennuksessa olevan saunan käyttöön perusteellisen kylpyhuoneremontin takia.
Hyvää Juhannuksen aikaa kaikille!
- alma-täti
Hyvää juhannusaattoa!
Aurinko on paistanut aamusta alkaen ja aika ajoin ollut jopa 18°C lämmintä. Viimeiset pihatyöt on vihdoin tehty, eilinen ruohonleikkuu näkyy silmissä, siis oikeasti, silmät ovat punaiset ja luometkin ärtyneet. Sen verran olen allerginen maasta nousevalle itiöpölylle.
No, eipäs tarvitse nautintoaineilla saada silmiään verestäviksi.
Ensi kuussa alan nauttia(?) vanhuuseläkettä, auts, miten osaa olla menemättä töihin ja kuvittelematta, että on tarpeellinen. Aika itselle, siihenkin on opeteltava.
Hyvää keskikesän aikaa pirttiläisille!
olisin ph, mutta eipäs tänne hyväksytä sellaista, siis nyt alma-täti - Puskasuleima
Tervetuloa takaisin PH - Alma-täti!
Laten ja omasta puolestani toivotan Sinulle sekä ihanaa juhannusta että antoisaa kesää-Hyvää ja kaunista juhannuspäivän aamua, nyt aurinko paistaa poutapilvien lomasta ja maisema loistaa loistossaan.
Kielot pöydälläni kuihtuivat, mutta ikkunasta katselen kukkivia puita ja pensaita.
Melkoisen mukava tuo ilmestys taivaalla pitkien sadejaksojen jälkeen.
Juhannusaatto meni hyvin, katselin telkkaria ja en tuntenut kaipausta mihinkään, näinkin voi juhannusta viettää.
Ehkä helpotti tuo sateinen sää.
Tervetuloa alma-täti pitkästä aikaa, oiva tuo nikkisi, sitä varmaan jatkossa käytätkin?
Yllättävän nopeaan uskon sinun eläke elämääsi tottua, näin on usealle käynyt, elämässä on niin paljon muutakin kuin työ ja sitähän voi harrastusten parissa jotenkin jatkaa, työn tapaista.
Eikös se pihasauna olekin nostalginen, muistoja täynnä oleva, ja varmaan löylytkin lempeät hurskainen?
Sitten talven tullen uusittu kylppäri mukava käyttöön ottaa.
Huomenissa on päivä pidin millään, muutama päivä ja alkaa päivä muuttua lyhemmäksi, mutta eipä sen anneta mieltä murehduttaa, vielä on kesää jäljellä,,,
Unelmillakin on sijansa, jolleivat unelmamme toteutuisikaan, olkootpa ainakin loistokkaita, siis unelmoidaan kauniista kesästä, rikkaista tapahtumista ja kaikesta muusta mikä hyvän mielen antaa.
Lopuksi kuinka ihana päivä voikaan olla, kun sitä hipaisee ystävällisyys ja kukas meille lystit pitää, ellemme itse.
Totuuksia ja toivotus auringon paisteesta, mukavasta juhannuspäivästä teille kaikille;)
Päivää.
En ole muutamaan päivään kirjoitellut pirttiin.
Mihin nlie aika hurahtanut,no tuo selkä ruoja herkesi häijyksi,sen kannssa tapellut;)
Eilen kävin Kumialla,kyllä on teiden varret täynnä Lupiinia,voi mahoton sitä väriloistoa.
Skillanilla paistaa aurinko,meillä vaan vettä lotkottaa;(,sehän se tuon selänkin saa niin kiukkuseksi.
Hyvää juhannusta kaikille.
näkyillään...Aattohan se juhlista jaloin, eilen olikin oiken kunnon juhannussää
välillä satoi, ja oli toki poutaakin, aurinkoa ei kyllä näkynyt. Viis siitä, minä kävin autolla hakemassa juhannusmeijjuja, ja tienvarsikukkia. kyllä niista tienvarsikukista saa ihania kimppuja maljakoihin. Meillä oli oikein kaunis tämä uusi kotimme kun se oli koristeltu näillä luonnon helmasta haetuilla tuotteilla.
Vanhempi poikamme Jari tuli illalla katsomaan miten me juhannusta vietämme, olimme syönnet hyvvin, ja olimme parhaillaan nauttimassa, kuohuvaa viiniä. Tunninverran rupateltiin, ja muisteltiin menneitä, ei hän pitkällä asu, melkein naapurissa, samassa rintamamiestalossa jossa mekin akkujaan asuttiin mummulan vintillä. Jari lunasti talon äidiltään, ja hänen sisareltaan parikymmentä vuotta sitten. Remontoinut hyvään kuntoon, se on kauniilla tontilla, nyt aloittanut ulkopuolen maalaus työt. Se siitä Juhannuksesta.
Vettä sataa oikein kunnolla, ei se sade haittaa, ollaan sisällä, tuttavamme soitti juuri ja uhkasi tulla kylään noin klo 17,00
Mukavaa Juhannusta kaikille satoi tai paistoi.Nykyinen Juhannuspäivähän se tässä iltaa kohti hupenee. "Vanhaan juhannukseenhan" on vielä muutama päivä. Aamusta oli vielä hyvä, osin aurinkoinen keli. Huomasin silloin jaloittelunikin tehdä.
Tulipahan eilen tansulavalla Keravanjoen varressa käytyä. Olihan siellä sakkia minkä pienehköön paikkaan kunnolla mahtuu. Enempi vanhanajan musiikkia yhtye soitteli. Niin kyllä oli osallistujajoukkokin - enempi "vanhanaikaista."Taisinpa pari tuntia siellä istuskella ja menihän siinä yksi lonkerokin suun kostukkeena. Eipä enempää ollut hinkua rällätäkään. Varsinaiselle tanssilavalle en ehtinyt polkaisemaankaan. Vähänhän olen yleensäkin tanssin nujuamista tehnytkään. En ole kaikkeen ehtinyt kunnolla perehtyä ja nyt se on yhä vaikeampaa.
Näin se tämä juhannus meni säästöliekillä. Ei kyllä harmitakaan
kun en ollut suurempaa ajatellutkaan. Huominenhan onkin normaali sunnuntai. Hyvää pyhien jatkoa teille!- j.hurskainen_
ynnämuu kirjoitti:
Nykyinen Juhannuspäivähän se tässä iltaa kohti hupenee. "Vanhaan juhannukseenhan" on vielä muutama päivä. Aamusta oli vielä hyvä, osin aurinkoinen keli. Huomasin silloin jaloittelunikin tehdä.
Tulipahan eilen tansulavalla Keravanjoen varressa käytyä. Olihan siellä sakkia minkä pienehköön paikkaan kunnolla mahtuu. Enempi vanhanajan musiikkia yhtye soitteli. Niin kyllä oli osallistujajoukkokin - enempi "vanhanaikaista."Taisinpa pari tuntia siellä istuskella ja menihän siinä yksi lonkerokin suun kostukkeena. Eipä enempää ollut hinkua rällätäkään. Varsinaiselle tanssilavalle en ehtinyt polkaisemaankaan. Vähänhän olen yleensäkin tanssin nujuamista tehnytkään. En ole kaikkeen ehtinyt kunnolla perehtyä ja nyt se on yhä vaikeampaa.
Näin se tämä juhannus meni säästöliekillä. Ei kyllä harmitakaan
kun en ollut suurempaa ajatellutkaan. Huominenhan onkin normaali sunnuntai. Hyvää pyhien jatkoa teille!Ennen hyvään aikaan meillä oli aina kalapaistia juhannuspöydässä. Matka veneelle oli jo yli 2km vanhoja hevosteitä pitkin.
Isä oli katiskamestari. Aina nekään eivät antaneet saalista kun kala ei vaan liikkunut. Nyt on kala ostettava.
Toki sitä kassilohen fileetä voissa paistettuna ennen syö kuin selkäänsä ottaa. Ai. Uutisetkin ko töllästä tulossa. Heipä hei!
- Ruiskukko
Illansuuta, juhannusta!!!
Rauhalinen tuuli henkäilee ulkona, juuri ja juuri lippu heilahtelee tangossa, pilvistä on ollut koko päivän. Tulimme äsken saunasta, nyt tässä nahkaa kuivattelen ja ainakin toisella silmällä seurailen luontoa, pihamaa mukaan lukien. Lokit laskeutuivat tuohon pensasmaalle. leijaillen komiasti yläilmoista nurmelle. Kai sieltä matoja löysivät, nyt jo poistuivat yksitellen tuonne kaupunkiin päin. "Ameriikan syreenit", en tiedä parempaa ja oikeampaa nimeä, aloittavat kukintansa ja tuo vanhanmallinen "mummolan sireeni" on täydessä kukassaan. Sen tuoksu on huumaava, ainakin minulle.
On ollut sen verran viileitä nuo ilmat, ettemme ole vielä käyneet katsomassa Valkeakosken kesänäytelmää tuolla Suomen kauneimmalla paikalla sijaitsevassa kesäteatterissa. Ensi kuulla pitäisi lämmetä ilmojen, vihdoinkin!
Eilen illalla kuuntelimme pitkään Harju-Pöntinen- kanavaa. Ihan vähän vaille puolen yön tuli "Suvivalssi", eli meidän häävalssi. Valssasimme sen tuossa olohuoneen lattialla, sen jälkeen emme missään tapauksessa halunneet kuulla mitään muuta. Suljimme telkkarin ja lähdimme nukkumaan ja kylläpä unta sitten riittikin, pakollista vessareissua lukuunottamatta vetelin unta vartin vaille 9. Ennen nukahtamistani tein jotain sudokua vähän aikaa. Oli niin hiljaista ja uni voitti onnelliset valssaajat!!!!! paulamaria Leppoisa viesti sinulla, tekee hyvän mielen lukijallekin. Kaikkea hyvää teille toivotan!
Nyt kuuntelen Schubertin Serenadin, joka on ollut meillä äitienpäivän aamun lauluna,
nykyään se on iltamusiikkina minulla, kaunis ja rauhallinen sävelmä.
Siihen on suomenkieliset sanatkin olemassa, joilla sitä meidän "sekakuoromme" minut herätti. Vaikka hereillä olin ollut jo pitkään. Muuten - kuulin, että Englannissa on äitienpäivä tänään. - Uskon että muutkin tykkäävät myös tästä sävelmästä.
https://www.youtube.com/watch?v=JtA9Js-22ko- Merilii_ek
Kuvat ovat kauniista Suomesta eri vuodenaikoina.
Sunnuntai aamua, aletaan taas viikottaista rytmiä, juhannus takanapäin ja pitkä aika seuraaviin juhlapyhiin.
Kesäpäivän seisaus tänään, tuntuu kuin kesä ei vielä olisi alkanutkaan, seuraava kaksipyhäinen menee loka-marraskuun vaihteeseen ja silloin kesäaika julistetaan loppuneen.
Sitten onkin jo joulu lähellä;)
Kaunista oli Merilii tuo Serenadi, sopii hyvin tähän pyhäaamun rauhaan ja kun aurinko paistaa, mikä ihanampaa.
Suvivalssikin on kaunis ja niitä kauniita löytyy valtavasti, Syysunelmia on yksi lempikappaleeni.
Kaihoisa, vähän alakuloinen, kai niitä minun sielunmaisemia kuvaava.
Meillä täällä puhutaan Unkarin sireeneistä, samoja varmaan mitä Paulamaria tarkoittaa.
Hyvää on uunilohi, kuin savu sellainenkin, harvemmin syötynä kaikki kala maistuu, no poikkeus on hauki, siitä en tykkää.
Tanssi onnistuu kaikilta jos vähänkään rytmitajua on, ja jalat toimivat.
Viimeksi mainittu asettaa minulle jo rajoituksia, niin kovasti kuin tanssia tykkäisinkin, tosin on useita vuosia siitä kun olen yrittänytkään.
Voisi vaikka onnistua, jos hyvä tanssittaja osuisi kohdalle, siinä jalatkin innostuisi;)
Luonnosta poimitut kukat puolustavat paikkaansa näin kesäisenä aikana, tosin eihän niitä talvella olekaan, kestävät vain niin lyhyen ajan nuutumatta.
Lupiinit ovat todella kaunistamassa tienvieriä, mutta kun mokomat leviävät ja täyttävät maan, vievät oman maan kukkien mahdollisuudet kasvamalla joka paikkaan.
Kyllä sellainen kaunis kukkaniitty olisi silmälle hyvää tekevä näkymä, niitä vaan ei enää näe, kun ei lehmät laidunna, jospa tämä puute korjailun kohteena olisi.
Minä tappelen niiden pienten ötököiden kanssa, oliko se lannoitettu säkki syypää niiden syntyyn, ainakin hyvin siinä mullassa viihtyvät.
Kohta pullasudin kanssa kimalaisen touhuja yritän, muuten ei pölytys suljetulla parvekkeella onnistu, näin kertoi naapuri tehneensä ja sato oli onnistunut.
Nyt toivotaan kesän alkavan, kun lämpimämpää on luvassa, pari kuukautta vielä kesää jäljellä.
Ei ihan pilvetön ole taivas, mutta kyllä aurinko yrittelee näkösällä olla, sitä toivottelen joka paikkaan;)
Tänään sitten päivää tasataan.
Me tasasimme lopun jäätelön pakastimesta ja loput mansikat.
Lapsuudenystäväni soitti tulevansa kylään, ja minä päätin, ettei ollut pullakahvin aika, ja prykäsin kerma- ja masikkakakun. Sen kanssa tarjosimme puolikuivaa saksalaista kuohuviiniä Moskovasta ostetuista kristallilaseista.
Oli onni, että päätin torstaina alkomahoolikaupassa käynnistä. Oli tarjota ihan oikeaa kuplajuomaa eikä paikallisen alkohoiliikkeen tehtaanmyymälän tuotetta, jota Late on pitänyt tapanaan hankkia Kahvipirttiin.
Totesimme aattona kukkamaljakoitamme ihaillessa, että on tämä Suomen suvi rikas, vaikka juhannuksena sataakin.
Ihan vain tienvarrelta löytyi koiranputkia, sinikelloja, niittyleinikkejä, metsäkurjenpolvia, päivänkakkaroita ja juhannusruusuja. Ja olin ihan unohtaa monivärisinä loistavat lupiinit.
Niiden kauneuden voittaa vain jossakin Suomineidon päälaellä näkemäni voimakasväriset horsmat, jotka tuoksuivat huumaavasti.
Niitten veroisia en ole missään muualla nähnyt, vaikka melkoisesti olemmekin ajalleet sinne sun tänne täällä kauniissa kotimaassamme.
Nyt olisi tarkoitus lähteä pienelle lenkille. Sateessa on ollut niin pitkä rako, että maakin on taas kuivunut. Toivottavasti sään haltija ei muuta mieltään ainakaan ennen kuin me saamme lenkkimme tehdyksi.
Oikein hyvää jatkoa Teille kaikille.
Tavataan taas joskus kahvikuppusten äärellä.Tuli tuosta paikallisen alkoholiliikkeen tehtaanmyymälästä mieleeni, että Keski-Suomessa käydessämme latotansseissa lähimetsässä oli kuulemma ihan ehta paikallisen alkoholiliikkeen tehtaanmyymälä. Ei mikään sellainen, josta hankitaan sisältöä Kahvipirtin nurkkakaappiin.
Ihme, ettei kukaan ollut käryttänyt sitä, vaikka se varmasti oli erittäin tunnettu paikkakuntalaisten keskuudessa...Hyvä päivien tasauspäivä olikin. Olen luullut että kunhan ilmat kohentuu, niin tulee virkeämpi olo ja "suksi alkaa paremmin luistamaan." Olen tainnut erehtyä. Päivä oli tämän kesän parhaimpia, mutta veltostumiseenhan se johti. Sitä en vielä tiedä onko se pysyvää. Sen sitten näkee ja kokee myöhemmin.
Niinpä jätän jutustelun tähän ja jatkan toiste. Koetetaanhan nyhjätä uuteen päivään!
- Neeasa
Lämmintä on ,hieman pilvistä, mutta niin auvoista juhannus-säätä!
Ihana juhannus on ollut, nyt jo vävyni ja tyttäreni perheineen lähti kotipuoleensa , koska huomenna on työpäivä heillä. Loma heillä vasta myöhemmin.
Nauttineet olemme luonnon kauneudesta, hyviä kisailuja peleissä, ja suvisaunasta,
johon vihdat hain lähimetsiköstä, tuoksu mitä hienoin!
Hyvää jatkoa kaikille!
Juhannus on ollut - j-hurskainen_
Hyvät ja paljon paremmat juhannussäät oli mitä saattoi odottaa. Takana on ne kesät kun oli puolipakko maantielle lähtä keskikesällä.
Pihaakaan en laita niin viimeisen päälle.
Se vähä mitä tomaattia tai perunaa tarvii, saa kaupasta pienemmällä työllä. Tomaatit olivat kyllä maukkaampia itekasvatuksella.
Tai kalanpyynti. Pitäisi ajaa mennen tullen tunti yhteensä. Ja pyydysrosvojakin kuulemma entistä enemmän.Huomenta kesäkuun viimeisen täyden viikon alkuun, aika rientää, heinäkuu alkamassa ja silloin Suomi täysin seisahtuu.
Suurin loman vietto aika alkanut juhannukselta ja heinäkuu kaiketi suosituin loman vietto aika on.
Mikäs siinä, loma se sopii meillekin kauniina ja lämpimänä parasta;)
Eilen otinkin aurinkoa parvekkeella, hävettää vähän, kun en liikekannalle saa itseäni, no tänään apteekkiin ainakin.
Totta puhut hurskainen, sillä työ ja raha määrällä mitä minäkin uhraan saisin halvimpana aikana monta kiloa tomaattia, mutta siinä on vaan se joku alkukantainen tunne, itse yrittää vaan aina laittaa.
Todella maistuvat ihan erilaisilta, omat kasvattamat. jännään nyt saanko satoakin.
Meidän kesät kuluivat mökillä mieheni eläessä, emme kovinkaan paljon reissanneet, vähän erakkoina olimme.
Ehkä siksi on tullut nyt riennettyä, mutta alkaa into matkusteluunkin vähetä, ei kyllä ole eurojakaan, kun noita pieniä hankintoja aina tulee tehtyä.
Ihmettelen taas tätä yksin elävän arkea, kaikki pakolliset kulut on yksin maksettava, kuinka paljon reilumpaa eläminen olisi jos sitä kahden tuloilla eläisi.
Näin on pärjättävä.
Neeasa lapset vieraiksi saanut, voi kuvitella miten hauskaa on ollut, jos kauempana asuvat, ei niin usein tavata.
Minun lapset samassa kaupungissa, harvoin kuitenkin yhdessä ollaan, soittelun varassa, jos en apua tarvitse ja sitähän en vielä ole paljonkaan tarvinnut.
Olenkin hyvilläni, että olen pärjännyt yksin, heillä on omat menonsa, pojalla kiireinen kesä, sukellus töitä riittää ja tytöllä omat lapset ja lapsenlapset.
Juhlissa sitten kaikki yhdessä, seuraavana ainoan tytön koko lapsen lapsienlapsen joukossa, hänen rippijuhlansa. (olipa vaikea)
Kuumuus ei virkistä ynnämuu, kyllä se laiskuutta tuppaa tuomaan, mutta ollaan nyt sitten vähän veltompia, tulee ne viileät ilmat sitten pirteinä jaksamme.
D-vitamiinin hankinta nyt tärkeä homma.
Kyllähän horsman kukka kaunis katsella, mutta voi sitä siementen paljoutta mitä se tuottaa, joka paikka on niiden peitossa.
Kerran marja matkalla mekin törmättiin sellaiseen "tehtaaseen", emme käryyttäneet, joku kyllä sen teki, lehdestä luimme.
Yritteliäisyyttä se sekin on;)
Noita Moskovan laseja minullakin, olen tarjonnut jälkeläisille, mutta kaikilla tuntuu olevan, joten hyllyjä nyt täyttävät, ei edes tule itse niistä juotua mitään.
Jos joskus jotakin nautin käteen sattuvasta juon, vaikka eihän niin pitäisi, maku ja nautinto olisi parempi, kun oikea malli kädessä, höpsis.
Nyt aloittelen viikkoa touhukkaasti, sinne apteekkiin ja jospa saisin ompelukoneen edes esille nostettua, olisi sille vähän hommia.
Minä kun en millään koneella tykkäisi tehdä, mutta kun pöydälle sen saan, ei kauan siinä viitsi katsella.
Kaunista meillä täällä edelleen, saa nähdä jatkuuko samana, tätä samaa toivon ympäri suomea, heippa!
aamupäivää täältä sateen keskeltä.
Eilen oli tosi hieno päivä,nyt vettä rojottaa.
Minun on mentävä kohta hierojalle mankeloitavaksi.Niska ja hartiat hierotaan.
Mites ment rollikan kanssa tuonne sateeseen;(
Täytyy yrittä keppi toisessa kädessä ja sontikka toisessa.
Onneksi ei ole pitkä matka,pari korttelia väliä.
näkyillään...Niinhän siinä kävi, tänä aamuna oli pilvinen, tihkusateinen ilma kun ja paljon eilistä vilpoisampaa asioille ryntäsin. Heti tossu nousi kevyemmin ja meno tuntui eilistä sutjakammalta. Niinpä sitten samalla asiareissullani korjasin eilistä velttoiluani ja tein ylimääräisen kiemuran.
D-vitamiinista puheen ollen, en ole tapletteina niitä käyttänyt, mutta nyt lääkärin kehotuksesta ostin ja otan pillerin päivässä. Lääkäri suositteli koska vanhoilla usein on d-vitamiinin puutosta. Mikä tuossa, syön nyt kaiken varalta, haitanneeko tuo mitään.
Heinäkuuhan se on yleisin lomakuukausi. Niin oli aikoinaan minullakin. Onhan paljonkin toimialoja, joissa ei voi työtä keskeyttää ja lomat hoidetaan vuorotteluna.
Nypä ei ole enää lomaa - tai on yhtä lomaa. Miten tuon nyt ottaa.
Hurskainen mainitsi kalastamisen varjopuolena pyydysrosvot. Kuuleehan noista juttuja. Nyt kun pyydykset pitäisi olla hyvin liputettuna näkyvissä, ne löytää myös pyydysrosvot kalastuslupien tarkastajien lisäksi. Mökkini lähivesillä on vähän liikennettä harvoin katiskat valmiiksi tyhjennetään. Muistan vain yhden kesän, jolloin tätä näpistelyä tehtiin. Pari pojankossia jäikin teosta tuoreeltaan kiinni ja se homma loppui sitten siihen. Onhan yksi konsti, katiskan voi piilottaa järveen niin ettei se helpolla löydy. Hyvä jos löytää itsekään. Näinkin on käynyt, että olen saanut tunnin yhtä katiskaa naarata.
Mutta nyt on iltakahvin aika. Säästän Pirtin tarvikkeita ja keitän omistani. Hyvää illan jatkoa teille!- j.hurskainen_
Kun katiska maamerkein ristiin pudotetaan veteen, kyllä sen pienemmillä järvillä löytää, vaikka siinä ei olisi mitään merkkiä.
Ihmettelin itä-suomalaisten auliutta kalastusasiassa. Kehuivat telkassa männä vuonna että nyt kannattaa tulla tänne kuhaa uistelemaan.
Meillä päin noin ei tehtäisi kala-tai marjapaikan suhteen.
Ihmeenä pidän tuon saunan rentouttavaa vaikutusta suihkuun verrattuna. Neljään vuoteen kävin eka kerran puulämmitetyssä saunassa.
Hiljanen pakko kun lämmin suihku on pois 10 viikkoa mittavan kylppäriremontin takia.
Betonilattian kuivuminen kestää aikansa. Menee vielä aikaa ennen kuin siihen valamiseen pääsee.
Kalastamisesta, ynnämuu, ja hurskainen puhelee tuolla päivän pakinoissaan.
Minulla kalastus ei oikeinpaljon tuolla mökkireissulla ole kiinnostanut, mutta lapsuusajan kalareissut, ne oli hauskoja kokemuksia. Kotikylässäni oli lähin kalapaikka parinkilometrin päässä, sinne me pojannulikat useimmin mentiin kävellen ongenvapa olalla, se oli aika pitkä puinen vapa kevyt kantaa, kuorittu ohut, ei silloin ollut muita saatavanakaan. Aina sieltä soppakalat kotiin sai, se oli sellainen kosken alusta jossa oli monenlaisia kivikoita, alempana sellainen suvanto josta sai vähän isompia kaloja. Samassa paikassa oli hyvä uimapaikka siellä sitä jonkinverran sitä uintiakin oppi harrastamaan. Heinäkuun lopulla sieltä sai myös isoja rapuja, meillä oli toistakummentä rapumertaa, kalaa ongittiin syötiksi, joenranta oli sellainen jyrkkäkin, siinä täytyi olla merrassa pitkä naru, ja keppi jossa oli sellainen oksanhaara jotapitkin merta laskettiin, ja nostettiin joesta, puupalikka oli rannalla merkkinä.
Kotona ne keitettiin isossa kattilassa, tilliä, ja suolaa veteen kun vesi kiehui ravut elävänä kattilaan. Punaisia rapuja syötiin ja hyviä mielestäni ne loivat. Ei silloin poikasena tarvinnut, eikä saanutkaan Koskenkorvaa.
Myös pikkupoikana olin marjastamassa äidin kanssa sellaisen kauniin lammen rannalla, siellä viivyttiin välillä yönkin yli havuteltassa nukuttiin. Onkivehje oli mukana samoin tarpeelliset keittovälineet ja eväät sekä tarvikkeet kalasopan tekoon Kyllä kalasoppa oli siellä luonnonhelmassa tosihyvä, oikein herkkua.
Paras sauna tietysti puulämmitteinen, siellä Mujejärven mökillä on oikein hyvä sauna, ei silläkään suihkua ole, mutta ämpärillinen vettä niskaan pesun jälkeen, kyllä tuntee hyvänolontunteen istuessaan pukuhunneessa siellä voi juoda vaikka kylmän oluen huilatessaan.
Kun tuossa olen kertonut pikkupokana tekemisistäni lisään vielä kokemukseni saunastamme. Vanhempani ostivat synnyinkotini 1922, siinä oli sellainen savusauna, savusaunana se oli vielä minunkin aikana, joten siellä minä ensilöylyt olen ottanut. Muistan kuinka äitini pesi minut polviensa päällä kousulla vettä päälle. ei siellä sähköjä ollut myrskylyhty, tai sellainen päre jota sotaaikana käytettiin. Myöhemmin sinne rakennettiin piippu ja sellainen kiuas, no vesi lämpeni smalla lailla kuin savusaunassakin kiukaan pällä.
Saunarakennus on vieläkin jäljellä se on kauniikksi maalattu ja hienon näköinen sillä mäen kupeessa. ei se enään ole käytössä, on kutenkin koristeena, veljen vaimo asuu samalle tontille rakennetussa talossa. Siellä tulee vieläkin käytyä aika usein.Huomenta sateesta, taivas tasaisen harmaa, sää on alakuloinen, mutta vettä luonto välillä kaipaa.
Luulisi tuota nyt tulleen jo riittävästi, mutta muutama aurinkoinen päivä ja taas on kuivaa.
Eilen oli uhkaavan näköisiä pilviä, ukkos ilmaa odotin, mutta kiertipä kivasti.
Saunasta puhuminen herättää lämpimiä, jopa kuumia ajatuksia, kyllä se suomalaiselle on ollut ja tulee olemaan tärkeä paikka.
Kuuntelin saunasta kertovan ohjelman ja siellähän ennen vanhaan synnyttiin ja vainajat pestiin, tehtiin mittavia päätöksiä, ennen kaikkea rentouduttiin ja puhdistuttiin.
Savusaunassakin, kun osasi oikein toimia, puhtaana ulos tuli.
Oman saunan löylyt varmaan makeimpia, olipa sitten kysymys kuinka pienestä ja huono kuntoisesta, nautinnon antoi, antaa vieläkin, tosin ei kerrostalon sauna vedä vertoja puu lämmitteiselle.
Tuosta kala ja marja paikkojen salailusta, en sitäkään osaa, jos itse olen saanut tuottoa, kyllä neuvon toisillekin ja ainahan tuota on riittävästi saanut.
Kerroin tuon "tehtaan" löytymisestä eilen, samaisella reissulla saimme puolukkaa helpolla, oli vuoren rinne punaisenaan ja jälkeemme jäi vaikka kuinka, vastaan tuli tyhjin sankoin mies ja nainen, neuvoinpa heille paikan.
Mieheni kyllä sanoi, että siitä paikasta et enää marjoja löydä, niin siinä kävikin, löytyi niitä sitten tarpeeksi muualta.
Kyllähän ne luonnon annit oli ennen, miksikäs ei nytkin hyvään tarpeeseen, sen suu napsaa, jonka kenkä kapsaa, pitänee paikkansa;)
En ole D-vitamiiniä purkista nauttinut, en juuri muitakaan, nyt kuitenkin B-12 ostin, kun pientä painostusta ystävien puolelta syntyi.
Olen vakaasti uskonut ruokailu tottumuksiini, nauratti kun lääkärille valitin, että paino vaan meinaa nousta, hän kysyi ruokako maistuu, totesin että kyllä, hän vastasi, että syö vaan silloin kun maistuu.
Kai koneeltaan näki ikäni ja ajatteli, että ei tuon ikäisen tarvitse itseään kiusata.
Tämä kilpirauhasen vajaa toiminta meinaa painoa nostaa.
Venäläinen Irina lääkäri, kerrassaan ihana ihminen.
Nyt on muori taas vetreä, kun oikein kunnolla hierontaa sai, pitäisi minunkin ainakin nuo jalkani hierottaa, pitäisi ja pitäisi, itsestä se on kiinni.
Miksiköhän olenkin näin välinpitämätön itseni suhteen, eräänlaista laiskuutta varmaan.
Asioilla pitäisi käydä, kun nyt herkeäisi sataminen, nyt oiva sää ompeluhommiin, urakkani on niin suuri, että useamman päivän saan sitä hommaa harrastaa.
Tyynyliinoja ompelen ja sitten painan niihin kuvat, maalaismarkkinoille pitää jouduttaa, vasta elokuun lopulla on, mutta tehty on aina tehty.
Aatun päivä, onnea heille, taitaa ollakin taas muotiin tullut nimi pojille.
Katsellaan nyt ikkunasta sadetta ja puuhastellaan jotakin;)
Päivää.
Noista sauna jutuista muistan.
Olin 15 kesäinen,olin serkkujen luona Riistavedellä käymässä ja siellä oli savusauna missä kylvimme.
Minä olin likasempi sieltä tullessani,kuin sinne mennessäni;) tytöt veivät sitten minut pesulle uudelleen.
Kyllä puulämmitteinen sauna on montakertaa parempi kuin sähkösauna.
Ainakin minun selkä sanoo niin.
Nyt se on sitten selvinnyt miksekitikat tykkää minusta minulla kun O-veri ovat tutkineet että itikat tykkää O-verisistä.
Kyllä olen jo saanut niitä hätistellä kimpustani.
näkyillään...Täällä aurinko paistaa ja lämpöäkin runsas 20. Oikein kesäinen, kaljuakin alkoi kuumentaa kun puiston penkillä istuin.
Olen kyllä onkihomaa harrastanut. Itsehän se onki koottiin, jos oli pullon korkki siitä sai hyvän kupluksen (kohon), mutta onnistui se paksusta männyn kaarnastakin. Pienistä suo lammeista sai parhaiten ahventa. Pieniähän kalat olivat, mutta patakukkoon juuri sopivia. Nyt on onkimiset vähiin jääneet, vain muutama kerta kesässä. Silloinkaan ei ole kyse saaliista, vaan leppoisasta hermojen lepuuttamisesta, maisemien katselusta.
Mökkipaikkakunnallani on ollut marjapaikkojen suojelemiseksi pelottelu karhuilla. Monena kesänä olen kauhujuttuja kuunnellut - varsinkin jos on hyvä lakkavuosi. Eipä se ole minua haitannut, olen vastannut että onhan sitä korpea juoksennella niin karhuilla kuin minullakin. Harvoin karhun edes näkee, sillä on monta kertaa paremmat aistit ja väistää se ilman riitaakin.
Onhan sauvusaunakin perin tuttu. Ei isäukko halunnut sitä miksikään muutella. Hyvät löylythän savusaunasta saa. Savustetaan muutakin, lähes kaikkea, miksei sitten myös itseään. No tosin hyvään tulokseen pääsemiseksi lämmitys on taitolaji. Tupaten täynnä oleva sauna pitää saada "selvitä", ei se hätäisen lämmittäjän hommaa olekaan.
Näyttäisi ilmatkin lämpenevän joten hyvä olisi mökilläkin vetkuilla. Nyt en kuitenkaan hötkyile, täytyy katsella kunnes luonnon marjasadot kypsyvät. Siitä en tiedä mitään, missä määrin runsas sato on löydettävissä. Hyvin pitkiin hakukävelyihin en ryhdy. Ehkäpä hyvä paikallistuntemukseni auttaa ja autolla tai veneellä kyllä pääsee aika lähelle kurkkimaan. Nämä nyt ovat tulevia suunnitelmiani, aika näyttää mitä toteutuu.
Tästäpä vielä päivä jatkuu. Ei ole vielä paljon piloillakaan. Heippa vaan!
Tänään olikin oikein mukava päivä, lämmintäkin parhaimmillaan melkein 23 astetta, nyt päivän pilaa sade, taitaa jo tunnin tullut, muta sellaista hiljaistahan se on.
Huomenna runsaimpia lupailevat. Vielä kannattaa sitä oikeaa kesää odottaa onhan tässä aikaa ainakin pari kuukautta.
Kävin miä päivemmällä kaupoissa, ja nuoremman pojan kotona kääntymässä, Poika palautti autoni,oli yönyli lainassa.
Sanoi eilen käyneensä Malmilla lentokonehallilla korjaamassa konetta, ja päätteeksi tehnyt koelennon. kysyi koska taas menisimme lentämään. Viimekesänhän teimme parintunnin lennon täällä eteläisessä suomessa. olihan se hieno elämys olla oman pojan ohaamassa koneessa mukana. Täytyy harkita taas pyyntöä.
Muutoin päivä kulunut kotiaskareiden parissa.- j.hurskainen_
Kertoivat että kesän kasvustossa oltaisiin 2 viikkoo jäljessä. Sekin että nyt tarvittaisiin kuivia ja lämpimiä säitä edes jonkinlaisen sadon saamiseksi.
Itsellä ei kesäkukkia kummempaa ole kasvussa, mutta onhan viljan ja perunan menestyminen ihan kansantaloudelle merkittävä.
Tänään mukava kesäpäivä. Ei kuitenkaan niitäkään putkeen taaskaan tule jos huomiset sade-ennustukset pitävät paikkansa.
Eilinen ensimmäinen täys kalenteripäivä auringon matalamman kaaren matkalla meille lähellä arktista asuville.
Sieniä jo näkyvissä. Pihan perällä tuntemattomia vaalealakkisia. Taitoin sienen rapeaa lakkia. Sienen hyvä tuoksu. Sieni-exspertit tunnistaisivat lajin heti, mie en.
Ensi kuussa jo useitakin lajia nousee näkyviin kuten kuusenherkkusienet ja haperolajikkeita tai aikaisimpia tatteja, jos kosteutta riittää. Huomenta ja taas keskelle viikkoa, Juhanin päivä ja oikea juhannus se nyt vasta olisi.
Pientä sadetta edelleen, meinaa usko kesään tuloon horjua.
Sienistä jo hurskainen kertoili, ne enteilee syksyä, no taitaahan tatit jo näihin aikoihin esiintyä, kunpa saisikin jostakin herkkutatteja, eivät taida kotiin tulla, mökilläni niitä oli.
Onhan se mukava sieltä ylhäältä käsin maailmaa katsella Late, pian mökillekin pääsisitte, jos olisi kenttä mihin laskeutua, mites onnistuisiko suksilla järvelle laskeutuminen?
Niin se vaan kaipuu sinne korpeen ynnämuullakin, miten lie lakan kukinta onnistunut niissä maisemissa?
Karhuja kyllä voi nähdäkin, kun se on niin rauhaisaa korpea, siellähän asustavat, mutta totta tuokin, että ihmistä kiertävät, jos ei satu pentuja mukanaan olevan.
Ongelle mieluusti lähtisin, mutta taitaa jäädä haaveeksi, eipä tuota moneen vuoteen ongella ole kunnolla ollutkaan, tuskin veneeseen enää pääsisin.
No kaikki ajallaan, nyt käyn torilla onkimassa;)
Silliä saa purkista ja olipa herkkua, kun ostin torilta uudet perunat, aivan toisenlaisia kuin kaupasta ostetut.
Kohta pitää pakkaseen vähän ostaa, kunhan siikliä myyntiin tulee.
Vasta saunaan ja uudet perunat jouluaatton ruokapöytään nautittavana pakkasesta.
Niin pitkälle tässä jo suunnitelmat valmiina, se, että toteutuuko jää nähtäväksi.
Nyt pitää jatkaa tuota ompelukoneen kanssa puuhastelua, mokoma meinaa sekin kenkkuilla ja kun en muutenkaan tuota ompelua oikein hallitse, meinaa vähän kiukku päälle tulla.
Eikös se O-veri olekin haluttua muutenkin, ei ihme jos itikatkin siitä pitää, minä en tiedä mihin veriryhmään kuulun, mutta jos itikoiden tykkäämisestä on kiinni, niin O se minullakin.
Päivän jatkoa,,, aurinko tuli juuri esiin, hyvä on tästä jatkaa, heippa!
- Puskasuleima
Huomentapäivää.
Satanut on, ja tarkkaan katsoen vihmoo vieläkin vettä.
Roska-auto kävi tyhjentämässä jätetynnyrit. Niitä on monta - jokaisella jäte- ja roskalaadulle omansa, mutta vaikuttavin näky oli nosturin nokassa keikkunut valtava sekajätepussi.
Eilen oli täkäläinen roskakuski tai mikä lie tyhjentäni kirjoitukseni, jossa oli olevinaan asianpätkääkin.
Saapa nähdä kuinka tällä kertaa käy...
Monet terveiset kaikille! Päivää.
Vettä satta lorottaa.
Onko kukaan kokeillut tuota Tinnituksen estävää lääkettä,mitä maoistavat toussa sivun alussa.
Minulla korvat vinkuu ja humisee.
Korvalaakäri sanoi aikoinaan ravintola melut särkeneen korvani.
Olihan se aika meteliä siihen aikaan kun olin töissä kapakoissa.
Kuulolaitteeseen olen joutunut turvautumaan,kun kuuloni rupesi heikentymään..
Onneksi on noita apuvälineitä nykyään saatavilla vaikka minkälaisia.
näkyillään...Sateinen päivähän oli. Kaipa se pitää vaihteluna ottaa, eipähän käy liian yksitoikkoiseksi.
Tinnityslääkitystä en ole ottanut, ei ole ollut tarvettakaan. Joskus kyllä tinnittelee, mutta on ollut toistaiseksi tilapäistä. Ehkä tavallista suurempi väsymys voi aiheuttaa sivuääniäkin. Se väsykin tulee pienestäkin riehunnasta. Päivänokosillani olen pyrkinyt sitä rauhoittamaan. Unenlahjani ovat tallella.
Eipä ole nyt ajankohtaisia suunnitelmia. Aika hupaisesti päivä kuluu mitättömisssäkin askareissa ja jahkailuissa. Väliin tuntuu, että voisihan sitä nyt olevaa vapaata aikaa edes vähän johonkin hyödyllisempään käyttää. Siihenpä on usein jäänyt, mitä sitä turhaa, kunhan mennä losottelee. Varmaan näitä iän tuomia merkkejä, periksi antamista. Voihan ajatella kuin vanha juoppo: "ei nyt, ei ehkä huomennakaan, mutta kyllä minä vielä..."
Näipä, katsotaanpa huomenna, tai.... hyvää illan jatkoa teille!- jjoutava
En jouva kuuntelee tinnityksiä ja olisi kyllä hyvä jos kukaan ei mainittis koko sanaa, Tinniytys, koska minä alan kuuntelemaan, tinnittääkö? no totta kai kohta tinnittää.
- j.hurskainen_
jjoutava kirjoitti:
En jouva kuuntelee tinnityksiä ja olisi kyllä hyvä jos kukaan ei mainittis koko sanaa, Tinniytys, koska minä alan kuuntelemaan, tinnittääkö? no totta kai kohta tinnittää.
Sitä minä ihimettelin kun Pohjanmaalla joen pinta jopa 1½ meetteriä tavallisen yläpuolella. Taikka sateet tuon tekee.
Kevät tulvat vielä käsittää kun jäät patoavat uomien ahtaammat paikat.
Sitä minä aian olen sanonut että pyrstöhäntä meteoriitit näitä tekee, erikoisia sääilmiöitä.
Ois vaan vesimittari ollut mittaamassa tämänkin päivän lotinat.
Eipä puhuta tinkityksestä, ei ole koskaan tinkkittänyt. Sivuääni tietysti, ja välillä kuullut sellaistakin kun ei olisi tarvinnut kuullakkaan.
Parivuotta siitten sain kuulolaitteen toiseen korvaani. No sellainen tinkitys taitaa olla sellainen vika ettei siihen lääkettä olekkaan.
Satanyt täälläkin, välillä kuin saavista kaataen, varmaan nyt sienet kasvaa, kosteutta riittävästi.
Eipä tässä paljon ole näin myöhään mitään sanomistakaan, jjoutavalle terveisiä.Huomenet jälleen, vaihtelevaa on tuo säätila, nyt paistaa aurinko, mutta tuuli pilviä kasaa.
Hyvä kumminkin, että välillä kirkastuu ja aurinkoa nähdään.
Nyt ei ainakaan marjat kuiva, jos sitten on pölyttäjät jaksaneet lennellä ja lämpökin välillä kovin alhainen on ollut.
Tätä arvailua tämä elämä on.
Minä sain urakkani tehtyä ompelun osalta, tänään alan maalien kanssa tuhraamaan, sitten kova silitys ja valmis käyttöön sitten tyynyliina, kaksitoista kappaletta ompelin.
Jjoutava kielsi koko tinnitys sanaa mainitsematta, mutta uhmaan ja kerron jatkuvan surinan korvissani kuulen.
Kun ympärillä hiljenee, suhina lisääntyy, kamalan ikävä vaiva, mutta lääkäri sanoi ei sille mitään mahda, yritän olla kuulematta ja ajattelematta.
Eilen menin lenkkisaunaan ja sielläpä odotti kylmä sauna, siinä sitten naisten kanssa purpateltiin ja odotettiin kun sauna lämpeni.
Ei oikein kunnon lämmintä maltettu odottaa, oli vähän sellainen höyrysauna, tälläistäkin sattuu, olisiko kesäloma tuuraajan unohdus.
Nuo tekemättömät työt vaan aina mielessä kummittelee, siksi yritän aina saada tehtyä, vaikka kyllä lipsun monesti.
Totuus on se, että ellen minä tee, ei kukaan muukaan avuksi tule.
Ei maailma kaatuisi, vaikka väliin unohtaisi koko velvotteensa, olisi vaan, mutta voi se joskus sitten hankaluutta näyttää.
Tuosta roska auton tyhjennyksestä tuli mieleen, kun ystäväni kauempaa soitti ja kertoi miten tiukalla hän elää, kymmenen euroa jäi maksujen jälkeen ruokaan.
Osan vei roska autokin tyhjennyksistään ja muita kuluja omakoti talossa runsaasti, mutta ei ilman asuta vuokrallakaan.
Miten selviääkään he joilla suuret lääkekustannukset, alle tuhannen euron on tämä ystävänikin eläke.
Olen lähettänyt hänelle sellaista tavaraa mitä en itse tarvitse, sanoi paikanneensa kassinkin, minkä varmaan kymmenen vuotta sitten laitoin, tarkka pitää olla.
Ikää hänellä jo yli kahdeksan kymmentä vuotta, yksin yrittää selvitä, ei apua hae, saisiko en tiedä.
Puhun yli kahdeksan kymmenisistä, muistamatta, että ei tuo kaukana ole minullakaan, miten voikin ikänsä väliin unohtaa.
Tälläisiä aatoksia nyt viestittelen, ei mitään mullistavaa, sitä tyhjää höpinää, mitä pirtin viestittely joidenkin mielestä on, olkoon.
Nyt maalaamaan ja aurinko väliin pilven raosta kurkistaa ja maailma kirkastuu, näinhän sitä itsekin yrittää "kirkastua" väliin;) Moikka!Päivää! Selkeänä on vielä pysynyt, vaikka pilvet ympärillä pyörivätkin.
SkillaN mainitsi että voihan ikänsä väliin unohtaa. Voi ja sitä olen yrittänyt tehdäkin, mutta kyllä kirjanpito perässä seuraa. Vasta äskettäin olin 70v. ja rapiat. Nyt jo mennä pyyhkii yhdeksäs vuosikymmen. Näin äkkiä se aika kuluu! Ehdin sentään parvekkeen siivota siinä välissä tänään. Kauemmin meni sotkemiseeni.
Onhan joutava osittain oikeassakin, jos tinnittämisiä alkaa kuunnella, sitä kuunneltavaa kyllä löytyy. Tietysti täytyy ottaa huomioon että voihan se olla myös todella häiritsevää ja rasittavaa. Nämä ovat semmoisia henk. koht. asioita.
Eipä kummoisempia, jatketaan elämänmenoa, jos joidenkin mielestä lipsuu höpinän puolelle, on sekin jotain. Parempi kuin ei mitään, jos alkaisin höpinöitä määrittelemään, joku saattaisi vaikka hikeentyä. Sellaista se elämä on, laajassa kirjossa. Yhtä kaiken kattavaa tapaa ja mielipidettä ei ole olemassakaan. Silti eteenpäin!- j.hurskainen-
Navakan puoleinen etelätuuli riepottaa lehtipuita ja oksia. Muutamia sadepisaroitakin oli äsken ilmassa. Kai se sadekuurojakin heittää pian.
Näinkö Ynnämuu ohitit jo 80 rajatolpan. Minulla on kuulemma klo 6-7 välissä tuo ensimmäinen passinleimaus. Isosisko tuon muisti.
Oli äitiä auttamassa tuossa kotona tapahtuneessa toimituksessa. Sisko oli jo 9v.
Seiskaparin verran ikää meikällä.
Tukiranka aika romuna niin että varovasti täytyy yrittää touhuta ja kulkeakin.
Poliisikin kävi tuossa ovella jututtamassa olisiko minulla havaintoa autoihin murtautujista tällä kulmalla.
Oli minunkin kotteron hanskalokeroa sormeiltu, vissiin ajopapereiden löytämiseksi. En siitä ilmoitellut. Ajoneuvopaperit pidän sisätiloissa.
Oli kahvinkeitinkin sökähtänyt. Hain vikaa sulaketaulusta, mutta kun pistorasiaan tulee virtaa niin vika on laitteessa.
Maitokaakaota mikrossa sitten tein. Onhan se varakeittimen etsiminen etsiminen tai ostaminen tilalle edessä - j.hurskainen_
SkillaN kirjoitti:
Huomenet jälleen, vaihtelevaa on tuo säätila, nyt paistaa aurinko, mutta tuuli pilviä kasaa.
Hyvä kumminkin, että välillä kirkastuu ja aurinkoa nähdään.
Nyt ei ainakaan marjat kuiva, jos sitten on pölyttäjät jaksaneet lennellä ja lämpökin välillä kovin alhainen on ollut.
Tätä arvailua tämä elämä on.
Minä sain urakkani tehtyä ompelun osalta, tänään alan maalien kanssa tuhraamaan, sitten kova silitys ja valmis käyttöön sitten tyynyliina, kaksitoista kappaletta ompelin.
Jjoutava kielsi koko tinnitys sanaa mainitsematta, mutta uhmaan ja kerron jatkuvan surinan korvissani kuulen.
Kun ympärillä hiljenee, suhina lisääntyy, kamalan ikävä vaiva, mutta lääkäri sanoi ei sille mitään mahda, yritän olla kuulematta ja ajattelematta.
Eilen menin lenkkisaunaan ja sielläpä odotti kylmä sauna, siinä sitten naisten kanssa purpateltiin ja odotettiin kun sauna lämpeni.
Ei oikein kunnon lämmintä maltettu odottaa, oli vähän sellainen höyrysauna, tälläistäkin sattuu, olisiko kesäloma tuuraajan unohdus.
Nuo tekemättömät työt vaan aina mielessä kummittelee, siksi yritän aina saada tehtyä, vaikka kyllä lipsun monesti.
Totuus on se, että ellen minä tee, ei kukaan muukaan avuksi tule.
Ei maailma kaatuisi, vaikka väliin unohtaisi koko velvotteensa, olisi vaan, mutta voi se joskus sitten hankaluutta näyttää.
Tuosta roska auton tyhjennyksestä tuli mieleen, kun ystäväni kauempaa soitti ja kertoi miten tiukalla hän elää, kymmenen euroa jäi maksujen jälkeen ruokaan.
Osan vei roska autokin tyhjennyksistään ja muita kuluja omakoti talossa runsaasti, mutta ei ilman asuta vuokrallakaan.
Miten selviääkään he joilla suuret lääkekustannukset, alle tuhannen euron on tämä ystävänikin eläke.
Olen lähettänyt hänelle sellaista tavaraa mitä en itse tarvitse, sanoi paikanneensa kassinkin, minkä varmaan kymmenen vuotta sitten laitoin, tarkka pitää olla.
Ikää hänellä jo yli kahdeksan kymmentä vuotta, yksin yrittää selvitä, ei apua hae, saisiko en tiedä.
Puhun yli kahdeksan kymmenisistä, muistamatta, että ei tuo kaukana ole minullakaan, miten voikin ikänsä väliin unohtaa.
Tälläisiä aatoksia nyt viestittelen, ei mitään mullistavaa, sitä tyhjää höpinää, mitä pirtin viestittely joidenkin mielestä on, olkoon.
Nyt maalaamaan ja aurinko väliin pilven raosta kurkistaa ja maailma kirkastuu, näinhän sitä itsekin yrittää "kirkastua" väliin;) Moikka!Siinähän tuo tasaisesti aika ja kesä kuluu. Olen hyvin huojentunut kun kylppäriremontti onkin arviotua paljon pienempi kustannuksiltaan ja valmistumisajaltaan.
Kun itsellä ei ole tietotaitoa tarpeeksi, joutuu ammattilaisten apuun turvautumaan. Heillä on töitä taas liikaakin.
Olin mukana tiiviisti pari päivää, mutta puolirisa alaselkä jo alkoi kipuilemaan. Monilla ikä-ihmisillä samanlaisia kokemuksia rehkimisestä.
Mukavat hapekkaat ilmat alkukesää elellä. Ehkä elokuun puolella lomaankin tulee mahdollisuuksia. Muori sekä hurskainen ovat joskus kertoneet ristiselkäkivusta.
Oletteko kokeilleet pohjelihasten ja reiden takaosan lihasten venyttelyä?
Päkiöiden ja varpaiden alla jokin koroke, sitten suorana etunoja niin että venytys tyntuu pohkeissa, akillesjänteissä ja reiden takaosassa,
hengitys syvään panostaen uloshengityksiin,
siinä pari minuuttia, ja sitten ravistelu rennoksi.
Olen huomannut sen auttavan silloin, kun jonkin työn jälkeen selkään koskee..- Aluksi
kun kuulin tuon neuvon niin se tuntui kummalliselta,
mutta on siinä jotain itua silti.
- Sanat-voivat-hämätä
Kun minua kaksikymmentä vuotta vanhempi veljeni oli 68-vuotias, ja vaimonsa täytti 51 vuotta, niin veli määritteli: minä olen yli 60-vuotias ja Mimmikin jo kuudettakymmentä menee.
- Leikitteleviä.ihmisiä
Nuo iät ovat muutetut, mutta ajatuksen koetin tuoda esiin. Siinä perheessä laskettiin leikkiä koko ajan.
- jjoutava
Niinhän isänikin, s. v1900 - sanoi äidilleni, s. v1899, ethän sinä ymmärrä näitä asioita kun olet syntynyt eri vuosisadalla.
Hah. poikkesinhan taasen kahvipirtissä. Iät taisivat olla niin, ellä Veli oli 68 ja vaimonsa Mimmi 61 v., niin silloin Veli:
"Minähän olen yli 60-vuotias ja Mimmikin jo setsemättä kymmentä käy."
Pikkulikasta veljet ovat jutuillaan minua naurattaneet. :) Ja vaimojaan myös, heilläkin leikinlasku oli verissä.
Lämpimin ajatuksin heitä muistan. Rauha heidän muistolleen.- Merilii_ek
Mimmi nauroi että tuntuu kuin olisin jo sinut kiinni saanut ja ohikin mennyt.
- Puskasuleima
Toivottelen tässä hyvät huomenet ja samoin tein hyvät yöt.
Minä tässä huomenilla aloittelen tätäkin päivää ja viikonlopun alkua, perjantaita elellään.
Sää harmahtava, mutta sateita ei kovin paljolti ole luvassa.
Kiva kun poikkesit jjoutava, kyllähän tuo aika oudolta tuntuu, tuo sanominen viime vuosisadalta, mutta niinhän vaan ollaan mekin;)
Samalle kymmenelle voi kuulua ja silti kymmenisen vuoden ikä ero on, tuolla huumorilla nämä ikä asiatkin voidaan kuitata, ja ikää lisätä.
Tuo Meriliin ohje on hyväksi koettu, vuosia olen noin tehnyt joka aamu ja jotakin muuta liikettä mukaan sovittanut.
Varmasti minua on auttanut, välilevyn pullistuma oli jo kymmeniä vuosia sitten, puukkoa lääkäri esitti, en suostunut ja nyt selkäni on ainakin tällä hetkellä oireeton.
Tietysti pitkään köykkiminen selkään ottaa, mutta ei jää pidemmäksi aikaa kipuilemaan.
Mukavia tuollaiset yllätykset, minkä hurskainen remontista sait, yleensä tahtovat menot lisääntyä ja aikaakin tuhraantua, kun kaikki ei paikalleen loksahda.
Minulla kaikki tällä haavaa kunnossa, mitään uutta en ole keksinyt, mutta varmaan ensi keväänä joku projekti taas mieleen tulee, jos yleensä olen olemassa.
Omia ja omanlaisia nämä mielipiteet tai höpinät on, mutta tarpeetonta on aina eräiden pyrkiä niitä korjaamaan, mielestäni jokainen itse vastaa kirjoittelunsa kaikkine tylsyyksineen ja virheineen.
Palstalle sopii kaikenlaiset viestit, jos ei kaikki miellytä, voi ne unohtaa ja kirjoittaa omia mieleisiään.
Palsta on ollut melko hiljainen, johtuneeko noista hankaluuksista, jotka nykyään on poistunut, näin olen kokenut.
Ei saata arempaa ihmistä innostaa moitteet kirjoitusten suhteen, siksi olisi tilaa annettava kaikenlaiselle.
Tällänen jo melko kovaksi opetettu kirjoittaja antaa mennä, ei pienistä lannistu, kuitenkin omat puutteet on tiedossa.
Onnittelen itseäni kaksitoista tyynyliinaa saanut koristeensa, kukkasensa, tänään vaan silitys ja sellofaaniin pakkaus ja sitten valmiit tarjolle.
Siihen kun lisää kaikki muut tehdyt neulomiset ja ompelukset, jopa on pöytä riittoisa maalaismarkkinoille.
Pitäisi vähän kohentaa kotia, kun aina nuo ylimääräiset hommat lisää sotkua, niinpä aloitankin tämän päivän yllättävän tutulla asialla, siivoamisella, tämän päätöksen innoittamana toivotan reipasta päivää teille toisillekin.
Jorman päiväkin, pitää onnitella poikaani ja kaikille toisille nimipäivä sankareille, lämpimät onnittelut.- Merilii_ek
Totta tuo, miksipä puuttua toisten kirjotuksiin ellei mielleytä, ohi vaan, ja niihin jotka miellyttävät!
Kaikki olisi ihmisillä paremmin, jos puhuisivat enemmän toisilleen kuin toisistaan. - j.hurskainen_
SkillaN kirjoitti:
Minä tässä huomenilla aloittelen tätäkin päivää ja viikonlopun alkua, perjantaita elellään.
Sää harmahtava, mutta sateita ei kovin paljolti ole luvassa.
Kiva kun poikkesit jjoutava, kyllähän tuo aika oudolta tuntuu, tuo sanominen viime vuosisadalta, mutta niinhän vaan ollaan mekin;)
Samalle kymmenelle voi kuulua ja silti kymmenisen vuoden ikä ero on, tuolla huumorilla nämä ikä asiatkin voidaan kuitata, ja ikää lisätä.
Tuo Meriliin ohje on hyväksi koettu, vuosia olen noin tehnyt joka aamu ja jotakin muuta liikettä mukaan sovittanut.
Varmasti minua on auttanut, välilevyn pullistuma oli jo kymmeniä vuosia sitten, puukkoa lääkäri esitti, en suostunut ja nyt selkäni on ainakin tällä hetkellä oireeton.
Tietysti pitkään köykkiminen selkään ottaa, mutta ei jää pidemmäksi aikaa kipuilemaan.
Mukavia tuollaiset yllätykset, minkä hurskainen remontista sait, yleensä tahtovat menot lisääntyä ja aikaakin tuhraantua, kun kaikki ei paikalleen loksahda.
Minulla kaikki tällä haavaa kunnossa, mitään uutta en ole keksinyt, mutta varmaan ensi keväänä joku projekti taas mieleen tulee, jos yleensä olen olemassa.
Omia ja omanlaisia nämä mielipiteet tai höpinät on, mutta tarpeetonta on aina eräiden pyrkiä niitä korjaamaan, mielestäni jokainen itse vastaa kirjoittelunsa kaikkine tylsyyksineen ja virheineen.
Palstalle sopii kaikenlaiset viestit, jos ei kaikki miellytä, voi ne unohtaa ja kirjoittaa omia mieleisiään.
Palsta on ollut melko hiljainen, johtuneeko noista hankaluuksista, jotka nykyään on poistunut, näin olen kokenut.
Ei saata arempaa ihmistä innostaa moitteet kirjoitusten suhteen, siksi olisi tilaa annettava kaikenlaiselle.
Tällänen jo melko kovaksi opetettu kirjoittaja antaa mennä, ei pienistä lannistu, kuitenkin omat puutteet on tiedossa.
Onnittelen itseäni kaksitoista tyynyliinaa saanut koristeensa, kukkasensa, tänään vaan silitys ja sellofaaniin pakkaus ja sitten valmiit tarjolle.
Siihen kun lisää kaikki muut tehdyt neulomiset ja ompelukset, jopa on pöytä riittoisa maalaismarkkinoille.
Pitäisi vähän kohentaa kotia, kun aina nuo ylimääräiset hommat lisää sotkua, niinpä aloitankin tämän päivän yllättävän tutulla asialla, siivoamisella, tämän päätöksen innoittamana toivotan reipasta päivää teille toisillekin.
Jorman päiväkin, pitää onnitella poikaani ja kaikille toisille nimipäivä sankareille, lämpimät onnittelut.Tuo Skillanin on hyvä ohje; katsotaan sitten myöhemmin jos ollaan olemassa, tai missä toimintakunnossa ollaan.
Kaikille voi tulla muutoksia terveyteen myös urheilijoille tavallisista meitä nuoremmista puhumattakaan.
Aloitan kiittämällä Meriliitä selkäjumppaohjeesta. Tarkoitus on pikkuhiljaa ruveta kokeilemaan, tepsiikö se meikäläisen ristiselkään.
Jos se auttaa minua, neuvon konstin kuopuksellenikin, jolla on myös selkä riesana.
Hänelle se on joko äidin puolelta sukuvika tai liian nopea pituuskasvu.
Meillä on valokuva, jossa seison poikien kanssa Lapin läänin ja Oulun läänin rajapyykillä, ja kuopus on minua olkapäähän.
Seuraavana talvena veljeksen nauraa kihertelivät puoli päivää, kohelsivat sinne sun tänne hakiessaan mittausvälineitä ja ilmestyivät
juhlallisen näköisinä antamaan isälleen ja minulle seuraavanlaisen julkilausuman: -- Tästä päivästä lähtien äiti ja isä saavat katsella perheen pienimpien ohjelmaa!
Ja toden totta! Kuopus oli reilussa puolessa vuodessa kasvanut kaksi senttiä isäänsä pitemmäksi.
Isä ei pahemmin järkyttynyt vaan julisti: -- Tästä päivästä lähtien meillä siirrytään painomittoihin!
Koska minä olen ainoa, joka otti ukaasin tosissaan, saatta osasyynä kipeytyvään selkääni juuri olla ne painomitat!
Niistä kun pääsisi jonkin verran eroon...Muuttopunnerruksessa putosi painoni kiitettävästi, eikä tunnu puuhat hevillä loppuvankaan vielä.
Kauhistuneena totesin pesukoneeni vaurioituneen muutossa, sehän päästi ottamansa veden virtaamaan lattialle kylpyhuoneessa.
Huh, märät pyykit oli tyhjennettävä ja kierrettävä käsin valumattomiksi,...eikä muuta kuin pesemättöminä parvekkeelle kuivumaan. Kamala urakka käsin kiertää lakanoita pulverisina, mutta nyt on tuuli ne jo kuivannut, ja tänään iltapäivällä tulee uusi kone.
Harmi sekin, kun ei asennusta ole samaa myyjän kautta tilattavissa, vanhan koneen poiskuljetus kylläkin.
Kaikenlaista, juuri soitin isännöitsijätoimistoon, ihmetellen ettei oveen ole tullut nimenmuutosta vieläkään puhelinilmoituksesta huolimatta :D P--veli vieköön, mustaa valkoisella pitää sekin olla, muutoilmoitus väestörek. ja postista ei mene taloyhtiölle,...no sekin on nyt verkon kautta hoidettu.
Kaikesta huolimatta nautin kerrostaloasukkaan elämän helpotuksista, ei nurmenleikkuuta, eikä joka sään postilaatikolle menoa, ja annas olla kun lumityöt alkaa, hyrisen jo mielihyvästä, heippaSelkäjumppaa tarvitsen taas enemmänkin, mikäli tämä uutinen toteutuu:
YLE-UUTISET
Kotimaa 26.6.2015 klo 11:33 | päivitetty 26.6.2015 klo 11:52
Mustikka kukkii parhaiten 22 vuoteen – sadosta kypsymässä hyvin runsas
Mustikalla on runsain kukinta 22 vuoteen. Luonnonvarakeskuksen mukaan Lapinjärvellä laskettiin yksittäiseltä neliömetrin kokoiselta ruudulta
peräti 1 038 kukkaa. Mikäli säät suosivat, kypsyy mustikkasadosta tänä vuonna erityisen suuri.
http://yle.fi/uutiset/mustikka_kukkii_parhaiten_22_vuoteen__sadosta_kypsymassa_hyvin_runsas/8106280
Päovää tuas ;)
Olin taas "mankeloitavana"hyvälle se tuntuu.
Ei minulla ennen selkä pahemmin oireillut,vaan sen leikkauksen jälkeen se on vihoitellut.
Jouduin siihen leikkaukseen 4v sitten ihan tahtomattani,oli semmoinen tilanne,oli pakko lekata.Nyt sitten kipuilen.
Onneksi apteekista saa varsinkin reseotillä myrkkyjä mitkä auttaa pahimpaan kipuun.
Meillä semmonen suhnusää tänään.
Kävin Takataskussa syömässä hyvän kinkku-juusto piirakann ja kupillisen kahvia nammm.
näkyillään...- kat-leija
Tuli kutsu miesvainaani siskon tyttären ja miehensä 50-vuotipäiville. Juhlat ovat lähipitäjässä eräässä kartanopitopaikassa.
Mitä ihmettä keksisi lahjaksi heille, joilla on jo kaikkea. Ei kai kukkalaite riitä.
Tenkka poo, ideoita ja neuvoja anelen.Vaikeeta on tuo lahjojen osto, minä kun viimevuonna kutsuin sukuni, ja muutaman ystäväni minun 80 vuotispäiville, ilmotin ei lahjontaa.
50 vierasta ei kuitenkaan ilman tuomisia tullut, paljon sain kukkia, sisareltani hyvät hänen kutomansa villasukat. Veljentytär toi litran uusia mustikoita. Kuitenkin sain yllättävän monelta hyviä, ja jaloja juomia, kohta vuosi kulunut niitä on vieläkin jäljellä vaikka niitä olen myös antanut monelle lähimäiselleni.
sini-sirkulle teveisiä, ei se muutto tosiaan aina mene kuin tyhjää vaan, monenlaisia pienempiä yllätyksiä tulee matkan varrella.
Meillä kesti myös aika kauan, kun kaikki tavarat saatiin paikoilleen, toinen murhe sitten kun pitää muistaa mihin kummaan ne kaikki tuli laitettua. Reilu puolivuotta asuttu, eiköhän sitä jo musta missä mikin on.
Päivä pilvipoutainen, ensiviikolla lupailevat kesän saapuvan Suomeen.
- Ruiskukko
Iltapäevee!
Ihmeen tyyntä, hyvä kun jokunel lehti heelahtaa, aarinko paesteloo. Mutta tulta lännen puolelta vieritteellöö sev värisijä pilivijä, että suattaa vaekka ukkonej jyrräättöö. Eehän tuota vielä koko kesänä oo tännem meejäm maesemii eksynnä, en oo yhtääj jyrräästä vielä kuullunna, enkä salamoeta nähny. Minä ku oon sen sortin "hullu", että tykkeen ukkosesta. Tulloopa mielee yks Rhodokser reessu. Olj jo päevä kiäntynnä melekee iltaa, siellähä se päevä vaehtuu illaks paljon noppeemmi kum meellä. Olin likkakaverin kansam mänössä uimarannalle istumaah hiekalla olovallep pyyhkeelle. Oltiim melekeev varmoja että ne pilivet tulloo siitä mere ylite meellep päe. No, kissav viikset, sinnehhän ne kiänty mänemää Turkir rannikkoo pitki, salamat vuan näky meelle asti. Istuttiiham myö siellä vaekka kuinka kaavan, lämpimässä illassa.
No taetaapa käävä ihan samalla laella tuolle tännen näkyvälle pilivelle, elikkä turha toevo. Öölössä päevänä tuo tämän talo isäntä värkkäel se aekoo, että sae pelittämmää.
Tässä oon istuksinna illoella ja katellu tuonnem marjapensasosastolle. Siinä puolen kymmenen kieppeillä alakaa leijjaella, kommeesti hiljallee kuarrella melekonel laama isoja lokkija. Matoja ne vissiin yrittäävät löötee, monet onnistuukii, yhtenä iltanakkii niitä olj varmaa ylj 50 lintuva. Ee ne kaekki tepastellu meejän tontilla, näky niitä liikkuvan kaekilla muillakii pihoella. Aekasa siinä oltuvaa, yhtä kommeesti ja hiljallee noosivat ilimaaj ja poestuvat maesemista.
Nytpä taes "runosuonj" tehät tenän, toestel lissee. Mukavoo alakavoo viikov vaehetta!!! Toevotaav vähäl lämpimämpöö!!!!! paulamaria - Neeasa
Ihmeellinen kesä on tämä noiden sateiden suhteen, aina vain säätiedotus lupaa seuraavaa matalaa, joka on jo vähintäin Ruotsissa tulossa.
Lähdinkin sen vuoksi vielä nurmikkoa leikkaamaan, ettei kasva sitten liian pikäksi.
Innoissani porhalsin eteenpäin nurmikolla koneen kanssa, kunnes yht"äkkiä näin
pienen sammakon poikasen, joka hyppi sinne tänne, varmaankin olin jo epähuomiossa mennyt hyvinkin läheltä sitä!
Lopetin leikkaamisen, olisi ollut liian kamalaa jos olisin vahingossa ajanut sen yli,
ajattelin, että loiki ihan rauhassa, minäkin menen jo sisälle, nautitaan illasta.Huomenta, melko kauniiseen aamuun sain herätä tänään lauantaina, Elviiran nimipäivänä, onnea sankarittarille.
Eipä voi mennä varmaksi sanomaan etteikö tänäänkin sataisi, mutta onhan siihen jo totuttu.
Sydän sykkyrällä se sammakon poikanen hyppi ison koneen edessä, oikein teit kun et jatkanut leikkuuta, kyllä se nyt on pakoon ehtinyt, voit huoletta hommaa jatkaa Neeasa;)
Kamalia nuo tapahtumat tuolla ulkomailla, ei mieli etelään tee matkata, noissa maisemissa sitä on joskus oltu, missä nyt se ammuskelu tapahtunut.
Mihinkä tämä maailma menee, loppuaan kohtiko, aina vaan hirveämpiä tapauksia sattuu.
Luulisi tänä päivänä jolloin on tietoa, ihmiset koulutettuja ja kaikkea hyvää on tarjolla, ihan jokaiselle jaettavaksi, silti julmuus vaan kasvaa.
Ei ymmärrä tämä mummo.
Tuo lahjojen osto ja vaikkapa kylään menon viemiset aiheuttaa kovasti päänvaivaa.
Luinpa jostakin juttua, miten mummoa uhkailtiin, jos vielä yhdetkin villasukat tuot, vien sinut vanhainkotiin, tai kysyttiin panitko rahat sukan sisään, kamalaa, niin lämmöllä kun niitä sukkia neulotaan.
Vitsiksi oli varmaan tarkoitettu, mutta ei niin pientä pilaa, ettei totta toinen puoli.
Olenkin lopettanut sukkien neulomisen perheelle, sitten kun pyytävät neulon.
Kukat tai kahvipaketti usein kylään tulee vietyä, mutta ovat kyllä vähän tavanomaisia, merkkipäivälahjoiksi melkein vaan rahaa tulee annettua.
Harmillisia nuo koneiden epäkuntoon menot ja kun muutenkin sinulla on työteliästä muuton kanssa sini-sirkku.
Koetahan väliin huiliakin, nyt kun uuteen olet majoittunut, on aikaa hissukseen kuntoon laittaa.
Uskokaa vaan kaikki selkä vaivaiset tämä Meriliin kertoma ja minun vuosia kokeiltu ohje tuosta aamu voimistelusta, muulloinkin sopii.
En uskoisi näin hyvin selkäni kanssa toimivani ilman näitä virutuksia, ei yhtenäkään aamuna väliin jää, kymmenisen minuuttia minulle riittää.
Juuri ja juuri käteni varpaisiin ylttää, mutta sitkeästi virutan, olen varmaan lyhyt kätinen, no lyhyt muutenkin;)
Nyt sitten näihin pakollisiin liikkumisiin ja sitten hommien päätteeksi neule käteen, melko arkipäiväistä tämä eloni on, mutta en kaipaa muuta, tuo parveke se minun paratiisini, kurkkailen kasveja vähän väliä ja siinä se päivä pyörähtää.
Radiosta kuuluu rupsahda rauhassa rakkaani, voi miten ihana laulu, luvan perästä voi rupsahtaa ja sen teenkin, hyvää päivää teille pirttiin kurkkaaville;)Heräsin sateen ropinaan ja naakkojen rääkymiseen, kun poikasiaan opettavat ihmisten tavoille. Eilen oli niin rankka sade, että en ole moista nähnyt vähään aikaan. Vesi tuli katoilta lainehtien, siis rännit ei jaksanut vetää ja tuossa hiekkatielläkin oli valtoimenaan vettä.
Harmi, mitä teki kukilleni. Siellä ne nyt makaa runneltuina pitkin pituuttaan, ilmeisesti poikki.
Harmillisen kylmää on ollut. Ei ehdi kurpitsani (ne kolmannet taimet) tekemään satoa tänä kesänä.
Innostuin tuosta selän venytyksestä kokeilemaan, tokko edes sormet yltää varpaisiin, mutta hyvin ylsivät vielä. Kun vain minäkin oppisin venyttelemään aamuisin, tai vaikka kerran päivässä, mutta ei, ei onnistu minulta.
Lahja vinkin voisin antaa. Mikäli löytyy yhteisiä valokuvia muistoineen nuoruudesta, niin niistä pieni albumi värssyineen, tai mikä`ettei pidempikin muistelo?
Jahaa, onneksi nyt kirkastuu. Eikös olekkin luvannut jo helteitä?Aika huono olen lahjavinkkejä antamaan. Usein olenkin lipsunut syrjään, kun asia on esiin tullut. Kolehtihan se on kerätty ja nimilista mukaan. Joskus lahja on mennyt rahana, joskus joku kekseliäs on löytänyt sopivan tarvikkeen. Tuskinpa "juhlakalukaan" kovin paljon pistää painoa lahjojen odotteluun. Mukana olo on jo tärkeää silloin kun kutsu on esitetty.
Nyt on minulla pikapuoliin lähtö edessä, se päätökseni tuli jo varttitunti sitten. Tarkoitukseni on käydä kesäteatterissa. Joka kesähän olen kerran, pari pitänyt sitä "kesän merkkinä." Ei keli ihan priimalta näytä, mutta varmuuden vuoksi käyn nyt.
Maailmankin tilanne on tosi sekava ja vaarallinenkin, mutta en tästä nyt sen enempää. Vaikka aikani ei olekaan rahaa, nyt se vain rientää käyttötarkoitukseni lähelle. Heippa vuan!- Kat-leija
ynnämuu kirjoitti:
Aika huono olen lahjavinkkejä antamaan. Usein olenkin lipsunut syrjään, kun asia on esiin tullut. Kolehtihan se on kerätty ja nimilista mukaan. Joskus lahja on mennyt rahana, joskus joku kekseliäs on löytänyt sopivan tarvikkeen. Tuskinpa "juhlakalukaan" kovin paljon pistää painoa lahjojen odotteluun. Mukana olo on jo tärkeää silloin kun kutsu on esitetty.
Nyt on minulla pikapuoliin lähtö edessä, se päätökseni tuli jo varttitunti sitten. Tarkoitukseni on käydä kesäteatterissa. Joka kesähän olen kerran, pari pitänyt sitä "kesän merkkinä." Ei keli ihan priimalta näytä, mutta varmuuden vuoksi käyn nyt.
Maailmankin tilanne on tosi sekava ja vaarallinenkin, mutta en tästä nyt sen enempää. Vaikka aikani ei olekaan rahaa, nyt se vain rientää käyttötarkoitukseni lähelle. Heippa vuan!Kiitos asiani huomimisesta kuitenkin. Onneksi on parin viikon verran vielä aikaa miettiä, eiköhän me jotain keksitä.
Kesäteatterissa käynnit kuuluvat toki kesään. Viime keskiviikkona olimme mekin Ypäjän musiikkiteatterissa katsomassa Täällä Pohjantähden alla näytelmää. Oikein oli kiinnostava esitys, jonka oli ohjannut Anu Hälvä. Pääosien esittäjien lisäksi esiintyi monikymmenpäinen kuoro- ja avustajajoukko. Arvelimme että puoli kylää oli mukana näytelmässä.
Ypäjä on nimetty Suomen hevospitäjäksi. Pieni kunta jossa asukkaita kaksi ja puoli tuhatta ja vähenemään päin on sekin. Matkaa turusta Hämeenlinnan tietä on n. 75 kilometriä.
Sateen uhka oli kova ja suurimman osan satoi rankasti menomatkan ajan, mutta perille päästyämme sade lakkasi ja koko ilta oli oikein kaunis.
Kovasti oli satanut kun pelloilla oli suuria vesialueita.
Leppoisaa lauantai-iltaa lukijoille ja kirjoittajille. - kat-leija
Eiko näppäilyssä enää ole tarpeeksi voimaa kun kirjaimia tahtoo aina jäädä pois. Sitten virhettä ei edes huomaa vaikka lukeekin tekstin ennen klikkausta.
Että riso ja riepoo ;( - j.hurskainen_
kat-leija kirjoitti:
Eiko näppäilyssä enää ole tarpeeksi voimaa kun kirjaimia tahtoo aina jäädä pois. Sitten virhettä ei edes huomaa vaikka lukeekin tekstin ennen klikkausta.
Että riso ja riepoo ;(Itseltä sanat jää vajaaksi sen viimeisen kirjaimen kohdalta. Reumaiset sormet saattavat juuttua samaa kirjainta truuttaamaan.
Ompa ilo köllähtää pötkölleen kun selkääkin hiukan ramoo. Voimistelen, hiukan verryttelen sitä.
Jaa että iltauutiset. Sieltäkään ei mukavia kuulumisia...ja sentään vasta keskikesä meneillään. Pidetään kaakaomukeistamme kii!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1303221Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382563Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302445Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631142248- 1141720
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .281674Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741418Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3001321Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3041282- 631110