Kylläpäs oli lohdutonta luettavaa venemestarin juttu "Revi siitä". Tiikkikannelisten veneiden hinta romahti laakista. Tiedossahan tämä on ollut osasta porukkaa jo pitkään, mutta jospa se suuri yleisökin nyt havahtuisi mikä riski siihen rei-itettyyn kanteen liittyy. Milloinkahan siirryttiin yleisesti pelkästään liimattuun tiikkikanteen? Entä onko siitä synteettisestä tiikkijäljitelmästä jo pidemmän ajan kokemuksia? Onkohan jutun vene Swan?
Tiikkikansi romahduttaa vanhan veneen arvon
28
257
Vastaukset
- TeakKuuluuSisälle
Mielestäni tiikkikansi on turhimpia juttuja ikinä. Mitään järkiargumenttia en vielä ole asiaa saanut keneltäkään irti. Uutena ja hyvin hoidettuna kyllä hienon näköinen, mutta useimmat ovat näitä keloharmaita karheita pintoja, joissa vielä sitten piilee näitä vuotoja. Mahtaa olla monella mielessä siisti karhennettu lasikuitukansi...
- ja_ulos
Jos vie veneensä eteläisille leveysasteille, kaipaa vaaleaa karhennettua lasikuitukantta. Missä liika aurinko ei ole ongelma, on tiikki paras kansimateriaali. Ja puhtaan harmaana se on kauniimpi kuin mikään muu.
- 10-14
Monen mielestä juuri sellainen harmaantunut tiikkikansi näyttää hyvältä.
- Öljypurkki
Varsinkin niiden omistajien mielestä. Tosiasiassa kalvaa mielessä miksi en tehnyt tälle mitään tänäKÄÄN keväänä.
- neverever.oil
Öljypurkki kirjoitti:
Varsinkin niiden omistajien mielestä. Tosiasiassa kalvaa mielessä miksi en tehnyt tälle mitään tänäKÄÄN keväänä.
Mielessä on tosiaan öljypurkki, kun sellaisen kanssa kannella kulkee. Pitää nimittäin olla tarkkana, ettei siitä vain loisku tahroja kanteen. TänäKIN keväänä pesin kannen ja sutaisin siihen Boracolia. Seuraava kannen pesu vuoden päästä. Ja laiturilla ohikulkijat useinkin mainitsee kauniista kannesta, en vain minä sitä kauniina pidä.
- että_näin
Kyllä se vesi osaa mennä ihan samalla tavoin heloituksen reijistä ja kannen saumasta. Lämpötilan vaihtelut myöskin kondensoi puoliumpinaisiin tiloihin vettä, joten vastaavaa remppaa pitäisi tehdä tavisveneissäkin.
Happamia...- adilshfsdj
Totta... Mutta se remontti on paljon helpompi, halvempi ja osaavissa käsissä vielä itse tehtävissä. Toki työläs sekin...
- kyllähän
Turha sitä puulastia on kannellaan kuljettaa.
>> Turha sitä puulastia on kannellaan kuljettaa. <<
Näin voi sanoa vain sellainen kateellinen, joka ei ole koskaan tiikkikannella tassutellut.
Kilpaveneissä tiikkikansi on tietysti turhaa painoa, mutta se on taas eri juttu. Tosin (osa)omistamassani kuutosessa oli tiikkikansi, mutta sen alla ei ollut muovia. Puuveneissä tiikkikansi onkin paras vaihtoehto.
Matka- ja perheveneissä tiikkikannen etuina ovat muun muassa hyvä kitka jalan alla sekä kuivana että märkänä (tärkeää kovassa kelissä), miellyttävä tuntuma paljaalla jalalla (tärkeää satamassa) ja nopea kuivuminen sateen jälkeen.- eitiikkiäikinä
Hakro kirjoitti:
>> Turha sitä puulastia on kannellaan kuljettaa. <<
Näin voi sanoa vain sellainen kateellinen, joka ei ole koskaan tiikkikannella tassutellut.
Kilpaveneissä tiikkikansi on tietysti turhaa painoa, mutta se on taas eri juttu. Tosin (osa)omistamassani kuutosessa oli tiikkikansi, mutta sen alla ei ollut muovia. Puuveneissä tiikkikansi onkin paras vaihtoehto.
Matka- ja perheveneissä tiikkikannen etuina ovat muun muassa hyvä kitka jalan alla sekä kuivana että märkänä (tärkeää kovassa kelissä), miellyttävä tuntuma paljaalla jalalla (tärkeää satamassa) ja nopea kuivuminen sateen jälkeen.Minä olen omistanut seitsemän vuotta tiikkikannellisen veneen, se oli ensimmäinen ja viimeinen sitä lajia. Auringon porottaessa, tiikkikannella ei kävellä mielyttävästi paljain jaloin edes Suomessa. Tuo pitokehukin on vanhaa tietoa. Nykyaikaisilla purjehdustossouilla pito oikealla tavalla karhennetulla muovikannella voittaa tiikkikannen pidon mennen tullen. VOR-veneissä olisi millin paksuinen tiikkikansi ellei näin olisi. Tiikkikannen ainut etu on sen kauneus, kaikki muu on pelkkää haittaa, se on kallis turhake.
eitiikkiäikinä kirjoitti:
Minä olen omistanut seitsemän vuotta tiikkikannellisen veneen, se oli ensimmäinen ja viimeinen sitä lajia. Auringon porottaessa, tiikkikannella ei kävellä mielyttävästi paljain jaloin edes Suomessa. Tuo pitokehukin on vanhaa tietoa. Nykyaikaisilla purjehdustossouilla pito oikealla tavalla karhennetulla muovikannella voittaa tiikkikannen pidon mennen tullen. VOR-veneissä olisi millin paksuinen tiikkikansi ellei näin olisi. Tiikkikannen ainut etu on sen kauneus, kaikki muu on pelkkää haittaa, se on kallis turhake.
Saat olla tuota mieltä, jos huvittaa. Perusteesi tosin eivät kestä kriittistä arvostelua. Auringon porottaessa kaikki kannet ovat kuumia.
Kuten jo sanoin, kilpaveneissä kansimatriaali valitaan aivan eri perustein. Millin paksuinen tiikkikansi on jo ajatuksena naurettava.
Yli neljänkymmenen purjehdusvuoteni aikana olen tassutellut monenlaisilla jalkineilla ja paljain jaloinkin monenlaisilla karhennetuilla muovikansilla, mutta tähän mennessä en ole löytänyt yhtään parempaan kokonaisratkaisua kuin tiikkikansi. Kauneus on minulle ollut toisarvoinen asia.- 10-14
Hakro kirjoitti:
Saat olla tuota mieltä, jos huvittaa. Perusteesi tosin eivät kestä kriittistä arvostelua. Auringon porottaessa kaikki kannet ovat kuumia.
Kuten jo sanoin, kilpaveneissä kansimatriaali valitaan aivan eri perustein. Millin paksuinen tiikkikansi on jo ajatuksena naurettava.
Yli neljänkymmenen purjehdusvuoteni aikana olen tassutellut monenlaisilla jalkineilla ja paljain jaloinkin monenlaisilla karhennetuilla muovikansilla, mutta tähän mennessä en ole löytänyt yhtään parempaan kokonaisratkaisua kuin tiikkikansi. Kauneus on minulle ollut toisarvoinen asia.Olen hieman eri mieltä tuosta kuumenemisjutusta. Toki kokemukseni päiväntasaajan lähettyviltä ovat rajalliset ja liittyvät lähinnä Thaimaan vesillä koettuun, mutta oma tassutuntumani on, että puupeitteinen kansi oli todella epämukava kävellä paljain jaloin ja taas valkoinen karhennettu lujitemuovi ei polttanut jalkapohjia.
- ja.ulos
10-14 kirjoitti:
Olen hieman eri mieltä tuosta kuumenemisjutusta. Toki kokemukseni päiväntasaajan lähettyviltä ovat rajalliset ja liittyvät lähinnä Thaimaan vesillä koettuun, mutta oma tassutuntumani on, että puupeitteinen kansi oli todella epämukava kävellä paljain jaloin ja taas valkoinen karhennettu lujitemuovi ei polttanut jalkapohjia.
Pitääkö toistaa? Eteläisemmillä leveysasteilla tiikkikansi ei ole hyvä. Mutta siellä missä liika aurinko ei ole ongelma, tiikki on paras kansimateriaali.
Olen viettänyt pidempiäkin aikoja tiikkikannellisessa veneessä sekä Väimerellä että päiväntasaajan tuntumassa. Ei tiikki mitenkään sietämätön ole sielläkään, mutta ei paras vaihtoehto. Kiteiksi kuivuva suola myös kuluttaa tiikkiä paljon nopeammin kuin täkäläisissä oloisssa. Kilpaveneeksi rakennettavaan en tietenkään tiikkikantta laittaisi, mutta tiikkikantisellakin voi hyvin kilpailla. 10-14 kirjoitti:
Olen hieman eri mieltä tuosta kuumenemisjutusta. Toki kokemukseni päiväntasaajan lähettyviltä ovat rajalliset ja liittyvät lähinnä Thaimaan vesillä koettuun, mutta oma tassutuntumani on, että puupeitteinen kansi oli todella epämukava kävellä paljain jaloin ja taas valkoinen karhennettu lujitemuovi ei polttanut jalkapohjia.
Mielestäni on täällä Suomessa aika turha kinata siitä, millaisilta eri kansimateriaalit tuntuvat Thaimaassa. Suomen lämpötiloissa tiikkikansi on mielestäni ylivoimainen, jos puhutaan jalkapohjan tuntumasta ja pitokyvystä eri olosuhteissa..
Omiin jalkapohjiini muovikansi tuntuu epämiellyttävältä sekä kylmänä että kuumana, sekä jalkineilla että paljain jaloin.
Jos joku tykkää enemmän plastiikista kuin luonnonpuusta, niin siitä vaan. Makunsa kullakin. En kinaa makuasioista.
- Jomalanprinsessa
Purjevene on pitkäikäinen, jos se valmistetaan oikein. Tiikkikansi on yksi niistä tekijöistä, joka lyhentää veneen ikää. Se ei kestä kovaa käyttöä (ei saa esimerkiksi harjata kunnolla) ja se tulee uusia ajoittain.
Jenkit ymmärtävät käytännöllisyyden päälle, eurooppalaiset eivät. Rassyssä on tiikki, Pacific seacraftissa ei. En tiedä, tarjoavatko esimerkiksi tunnetut ruotsalaiset laatuvenevalmistajat käytännöllisempää vaihtoehtoa, mutta eivät siitä ainakaan kovasti huutele.
Sama koskee veneen varustelua. Esimerkiksi valmiit sovitukset aurinkopaneeleille pitäisi olla jokaisessa laatuveneessä. Jotenkin tuntuu, että nuo ruotsalaisetkin tehdään sataman koruiksi, eikä käytettäviksi.- pitääkö.kestää.100
Miksi haluaisit sitä kantta sitten harjata? Kai sitä energiansa voi jotenkin hyödyllisemminkin kuluttaa ja kuntoilla tehokkaammilla tavoilla. Harjaus kerran kaudessa keväällä riittää vallan mainiosti.
Oma tiikkikansi on nyt 30-vuotias. Se on kertaalleen saumattu ja hiottu ja kestää vielä ainakin kaksi hiontaa, siis vielä 40-50 v. Kauanko kannen yleensä pitäisi kestää ilman enempiä hoitotoimenpiteitä? Kuinka pitkäikäinen koko veneen tulisi olla? pitääkö.kestää.100 kirjoitti:
Miksi haluaisit sitä kantta sitten harjata? Kai sitä energiansa voi jotenkin hyödyllisemminkin kuluttaa ja kuntoilla tehokkaammilla tavoilla. Harjaus kerran kaudessa keväällä riittää vallan mainiosti.
Oma tiikkikansi on nyt 30-vuotias. Se on kertaalleen saumattu ja hiottu ja kestää vielä ainakin kaksi hiontaa, siis vielä 40-50 v. Kauanko kannen yleensä pitäisi kestää ilman enempiä hoitotoimenpiteitä? Kuinka pitkäikäinen koko veneen tulisi olla?Omalla veneelläni ja sen tiikkikannella on ikää vasta 25 vuotta. Uudelleensaumausta ei ole tähän mennessä tarvittu, hionnasta puhumattakaan.
Tämä tiikkikansi kestää minun elinikäni. Perilliset riidelkööt tiikkikannen kestävyydestä.
Jouduin vastikää tekemään aivan helvetinmoisen duunin kun tiikkien sijaan pitikin vaihtaa istumlaatikkoon käytännössä kaikki lasikuitupinnat. Sen kokemuksen perusteella sanoisin etten missään nimessä haluaisi tiikkikantta, enkä taatusti ostaisi venettä jossa sellainen on. Kyse on aikapommista.
- HappamiaPihlajanmarjoja
Tiikki on niin kallista...
Vene jota ei ole pidetty kunnossa on aina riski, tiikkiä tai ei.
Itselläni on 2venettä, toinen kokonaan ilman tiikkiä, toisessa on tiikit istuinkaukalossa.(oli melkein vaatimus).
Näkisin että tiikki on iso , enkä lähde vinkumaan vaikkei HRään ole varaa. - FF27Charlotta
Tiikit on itselläkin sitlootassa. Antaa ihan kivasti fiilistä, jos vertaa samanlaiseen veneeseen ilman tiikkiä. Lähes huoltovapaahan tuo on jos vaan on tyytyväinen harmaaseen sävyyn.
Tiikit minäkin laitoin vanhojen tilalle, mutta en todellakaan enää ruuveilla kiinni. Sitloodassa vielä menee pelkällä massalla, mutta edelleenkään en huolisi tiikkikantta.
- joskusvastassa
No joo. Itselläni on tiikki vain sitloodassa. Tiikkikansi on hienon ja tehdyn näköinen ja laadukas. Sitloodassa tiikin päällä on mukavampi istua kuin paljaalla guttaperkalla. Silti minulle sopii hyvin, ettei puupintaa ole enempää. Sen verran siinä on työtä kuitenkin. Tiikkikannen tai pinnan uusiminen on tuttua tekniikkaa. Sen sijaan kiinnostaisi tietää, miten alkuperäinen gelcoat-karhennus on saatu aikaan? Eli miten ja millä työkalulla saan identtisen karhennusjäljen alkuperäisen kanssa jonka on tehnyt Litomarin?
Mun veneen tyyliin ehdottomasti kuuluu tiikkikansi. Kävelen kannella kesäisin paljain jaloin, ja tiikkikansi on todella miellyttävä. Jos jotakuta ei tiikkikansi miellytä, sitten hänen ei todennäköiseati kannata sellaista hankkia. Varmaan siitä on vähän enemmän vaivaa. Kaikki veneet on 40 vuoden ajanjaksolla aikapommeja, joten sitä ei nyt kannata liikaa miettiä. Kunhan venettä ostaessa katsoo, että saumat on ehjät ja ruuvien tulpat ynnä helojen kiinnitykset on ehjät.
- homepilkut
Hoitamaton tiikkikansi on homepesä. Homeinen kansi tarkoittaa myös huonoa sisäilmaa veneessä.
- että_näin_
Homeinen tiikkikansi tarkoittaa, että kanteen on lutrattu jotain öljyä, jossa home kasvaa. Borocol ja vesi ovat ainoita aineita mitä kanteen tulee käyttää.
Uutena öljysin tiikkikanen H:n 'hoitoaineella'. 1.kesänä kului laikukkaaksi, 2. keväänä uusin käsittelyn, meni aika tummaksi ja vielä pahemmin laikukkaaksi. 3. kesänä piti vesihioa musta töhkä pois vedellä ja karhunkielellä. Tämän jälkeen kannelle ei ole muuta tarvinnut tehdä, kuin pesaista pehmeällä harjalla linnunjätökset pois ja 3-4 välein Boracolia.
- Totumiskysmys
Ymmärrän kyllä, että tiikki miellyttää monien silmää, mutta siinäkin on kysymys monilla tottumisesta, siitä, mihin on oppinut.
Olisiko tämäkään järin paljon kauniimpi kokotiikkisenä?
http://media.najad.se/2015/01/najad_415p_exterior_gallery-1.jpg
http://media.najad.se/2015/01/najad_415p_exterior_gallery-6.jpg- 3736
No onhan toi hinnat alkaen versio... swedstar tosi ruma verrattuna tähän: http://najad.se/sailing-yachts/najad-440-ac/
Enkä usko että hometta tai kosteusvaurioita on kummassakaan.
- Screwdriveri
Venemestari on noviisien lehti, jutut todella syvältä!
Älkää nyt missään tapauksessa alkako tekemään mitään ko lehden ohjeiden perusteella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2372238Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101818Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse671527Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801235- 611105
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171098TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161008Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään891004Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42854- 70842