Tiikkikansi romahduttaa vanhan veneen arvon

öskdlhödjk

Kylläpäs oli lohdutonta luettavaa venemestarin juttu "Revi siitä". Tiikkikannelisten veneiden hinta romahti laakista. Tiedossahan tämä on ollut osasta porukkaa jo pitkään, mutta jospa se suuri yleisökin nyt havahtuisi mikä riski siihen rei-itettyyn kanteen liittyy. Milloinkahan siirryttiin yleisesti pelkästään liimattuun tiikkikanteen? Entä onko siitä synteettisestä tiikkijäljitelmästä jo pidemmän ajan kokemuksia? Onkohan jutun vene Swan?

28

386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TeakKuuluuSisälle

      Mielestäni tiikkikansi on turhimpia juttuja ikinä. Mitään järkiargumenttia en vielä ole asiaa saanut keneltäkään irti. Uutena ja hyvin hoidettuna kyllä hienon näköinen, mutta useimmat ovat näitä keloharmaita karheita pintoja, joissa vielä sitten piilee näitä vuotoja. Mahtaa olla monella mielessä siisti karhennettu lasikuitukansi...

      • ja_ulos

        Jos vie veneensä eteläisille leveysasteille, kaipaa vaaleaa karhennettua lasikuitukantta. Missä liika aurinko ei ole ongelma, on tiikki paras kansimateriaali. Ja puhtaan harmaana se on kauniimpi kuin mikään muu.


      • 10-14

        Monen mielestä juuri sellainen harmaantunut tiikkikansi näyttää hyvältä.


      • Öljypurkki

        Varsinkin niiden omistajien mielestä. Tosiasiassa kalvaa mielessä miksi en tehnyt tälle mitään tänäKÄÄN keväänä.


      • neverever.oil
        Öljypurkki kirjoitti:

        Varsinkin niiden omistajien mielestä. Tosiasiassa kalvaa mielessä miksi en tehnyt tälle mitään tänäKÄÄN keväänä.

        Mielessä on tosiaan öljypurkki, kun sellaisen kanssa kannella kulkee. Pitää nimittäin olla tarkkana, ettei siitä vain loisku tahroja kanteen. TänäKIN keväänä pesin kannen ja sutaisin siihen Boracolia. Seuraava kannen pesu vuoden päästä. Ja laiturilla ohikulkijat useinkin mainitsee kauniista kannesta, en vain minä sitä kauniina pidä.


    • että_näin

      Kyllä se vesi osaa mennä ihan samalla tavoin heloituksen reijistä ja kannen saumasta. Lämpötilan vaihtelut myöskin kondensoi puoliumpinaisiin tiloihin vettä, joten vastaavaa remppaa pitäisi tehdä tavisveneissäkin.

      Happamia...

      • adilshfsdj

        Totta... Mutta se remontti on paljon helpompi, halvempi ja osaavissa käsissä vielä itse tehtävissä. Toki työläs sekin...


    • kyllähän

      Turha sitä puulastia on kannellaan kuljettaa.

      • >> Turha sitä puulastia on kannellaan kuljettaa. <<
        Näin voi sanoa vain sellainen kateellinen, joka ei ole koskaan tiikkikannella tassutellut.
        Kilpaveneissä tiikkikansi on tietysti turhaa painoa, mutta se on taas eri juttu. Tosin (osa)omistamassani kuutosessa oli tiikkikansi, mutta sen alla ei ollut muovia. Puuveneissä tiikkikansi onkin paras vaihtoehto.
        Matka- ja perheveneissä tiikkikannen etuina ovat muun muassa hyvä kitka jalan alla sekä kuivana että märkänä (tärkeää kovassa kelissä), miellyttävä tuntuma paljaalla jalalla (tärkeää satamassa) ja nopea kuivuminen sateen jälkeen.


      • eitiikkiäikinä
        Hakro kirjoitti:

        >> Turha sitä puulastia on kannellaan kuljettaa. <<
        Näin voi sanoa vain sellainen kateellinen, joka ei ole koskaan tiikkikannella tassutellut.
        Kilpaveneissä tiikkikansi on tietysti turhaa painoa, mutta se on taas eri juttu. Tosin (osa)omistamassani kuutosessa oli tiikkikansi, mutta sen alla ei ollut muovia. Puuveneissä tiikkikansi onkin paras vaihtoehto.
        Matka- ja perheveneissä tiikkikannen etuina ovat muun muassa hyvä kitka jalan alla sekä kuivana että märkänä (tärkeää kovassa kelissä), miellyttävä tuntuma paljaalla jalalla (tärkeää satamassa) ja nopea kuivuminen sateen jälkeen.

        Minä olen omistanut seitsemän vuotta tiikkikannellisen veneen, se oli ensimmäinen ja viimeinen sitä lajia. Auringon porottaessa, tiikkikannella ei kävellä mielyttävästi paljain jaloin edes Suomessa. Tuo pitokehukin on vanhaa tietoa. Nykyaikaisilla purjehdustossouilla pito oikealla tavalla karhennetulla muovikannella voittaa tiikkikannen pidon mennen tullen. VOR-veneissä olisi millin paksuinen tiikkikansi ellei näin olisi. Tiikkikannen ainut etu on sen kauneus, kaikki muu on pelkkää haittaa, se on kallis turhake.


      • eitiikkiäikinä kirjoitti:

        Minä olen omistanut seitsemän vuotta tiikkikannellisen veneen, se oli ensimmäinen ja viimeinen sitä lajia. Auringon porottaessa, tiikkikannella ei kävellä mielyttävästi paljain jaloin edes Suomessa. Tuo pitokehukin on vanhaa tietoa. Nykyaikaisilla purjehdustossouilla pito oikealla tavalla karhennetulla muovikannella voittaa tiikkikannen pidon mennen tullen. VOR-veneissä olisi millin paksuinen tiikkikansi ellei näin olisi. Tiikkikannen ainut etu on sen kauneus, kaikki muu on pelkkää haittaa, se on kallis turhake.

        Saat olla tuota mieltä, jos huvittaa. Perusteesi tosin eivät kestä kriittistä arvostelua. Auringon porottaessa kaikki kannet ovat kuumia.
        Kuten jo sanoin, kilpaveneissä kansimatriaali valitaan aivan eri perustein. Millin paksuinen tiikkikansi on jo ajatuksena naurettava.
        Yli neljänkymmenen purjehdusvuoteni aikana olen tassutellut monenlaisilla jalkineilla ja paljain jaloinkin monenlaisilla karhennetuilla muovikansilla, mutta tähän mennessä en ole löytänyt yhtään parempaan kokonaisratkaisua kuin tiikkikansi. Kauneus on minulle ollut toisarvoinen asia.


      • 10-14
        Hakro kirjoitti:

        Saat olla tuota mieltä, jos huvittaa. Perusteesi tosin eivät kestä kriittistä arvostelua. Auringon porottaessa kaikki kannet ovat kuumia.
        Kuten jo sanoin, kilpaveneissä kansimatriaali valitaan aivan eri perustein. Millin paksuinen tiikkikansi on jo ajatuksena naurettava.
        Yli neljänkymmenen purjehdusvuoteni aikana olen tassutellut monenlaisilla jalkineilla ja paljain jaloinkin monenlaisilla karhennetuilla muovikansilla, mutta tähän mennessä en ole löytänyt yhtään parempaan kokonaisratkaisua kuin tiikkikansi. Kauneus on minulle ollut toisarvoinen asia.

        Olen hieman eri mieltä tuosta kuumenemisjutusta. Toki kokemukseni päiväntasaajan lähettyviltä ovat rajalliset ja liittyvät lähinnä Thaimaan vesillä koettuun, mutta oma tassutuntumani on, että puupeitteinen kansi oli todella epämukava kävellä paljain jaloin ja taas valkoinen karhennettu lujitemuovi ei polttanut jalkapohjia.


      • ja.ulos
        10-14 kirjoitti:

        Olen hieman eri mieltä tuosta kuumenemisjutusta. Toki kokemukseni päiväntasaajan lähettyviltä ovat rajalliset ja liittyvät lähinnä Thaimaan vesillä koettuun, mutta oma tassutuntumani on, että puupeitteinen kansi oli todella epämukava kävellä paljain jaloin ja taas valkoinen karhennettu lujitemuovi ei polttanut jalkapohjia.

        Pitääkö toistaa? Eteläisemmillä leveysasteilla tiikkikansi ei ole hyvä. Mutta siellä missä liika aurinko ei ole ongelma, tiikki on paras kansimateriaali.

        Olen viettänyt pidempiäkin aikoja tiikkikannellisessa veneessä sekä Väimerellä että päiväntasaajan tuntumassa. Ei tiikki mitenkään sietämätön ole sielläkään, mutta ei paras vaihtoehto. Kiteiksi kuivuva suola myös kuluttaa tiikkiä paljon nopeammin kuin täkäläisissä oloisssa. Kilpaveneeksi rakennettavaan en tietenkään tiikkikantta laittaisi, mutta tiikkikantisellakin voi hyvin kilpailla.


      • 10-14 kirjoitti:

        Olen hieman eri mieltä tuosta kuumenemisjutusta. Toki kokemukseni päiväntasaajan lähettyviltä ovat rajalliset ja liittyvät lähinnä Thaimaan vesillä koettuun, mutta oma tassutuntumani on, että puupeitteinen kansi oli todella epämukava kävellä paljain jaloin ja taas valkoinen karhennettu lujitemuovi ei polttanut jalkapohjia.

        Mielestäni on täällä Suomessa aika turha kinata siitä, millaisilta eri kansimateriaalit tuntuvat Thaimaassa. Suomen lämpötiloissa tiikkikansi on mielestäni ylivoimainen, jos puhutaan jalkapohjan tuntumasta ja pitokyvystä eri olosuhteissa..
        Omiin jalkapohjiini muovikansi tuntuu epämiellyttävältä sekä kylmänä että kuumana, sekä jalkineilla että paljain jaloin.
        Jos joku tykkää enemmän plastiikista kuin luonnonpuusta, niin siitä vaan. Makunsa kullakin. En kinaa makuasioista.


    • Jomalanprinsessa

      Purjevene on pitkäikäinen, jos se valmistetaan oikein. Tiikkikansi on yksi niistä tekijöistä, joka lyhentää veneen ikää. Se ei kestä kovaa käyttöä (ei saa esimerkiksi harjata kunnolla) ja se tulee uusia ajoittain.

      Jenkit ymmärtävät käytännöllisyyden päälle, eurooppalaiset eivät. Rassyssä on tiikki, Pacific seacraftissa ei. En tiedä, tarjoavatko esimerkiksi tunnetut ruotsalaiset laatuvenevalmistajat käytännöllisempää vaihtoehtoa, mutta eivät siitä ainakaan kovasti huutele.

      Sama koskee veneen varustelua. Esimerkiksi valmiit sovitukset aurinkopaneeleille pitäisi olla jokaisessa laatuveneessä. Jotenkin tuntuu, että nuo ruotsalaisetkin tehdään sataman koruiksi, eikä käytettäviksi.

      • pitääkö.kestää.100

        Miksi haluaisit sitä kantta sitten harjata? Kai sitä energiansa voi jotenkin hyödyllisemminkin kuluttaa ja kuntoilla tehokkaammilla tavoilla. Harjaus kerran kaudessa keväällä riittää vallan mainiosti.

        Oma tiikkikansi on nyt 30-vuotias. Se on kertaalleen saumattu ja hiottu ja kestää vielä ainakin kaksi hiontaa, siis vielä 40-50 v. Kauanko kannen yleensä pitäisi kestää ilman enempiä hoitotoimenpiteitä? Kuinka pitkäikäinen koko veneen tulisi olla?


      • pitääkö.kestää.100 kirjoitti:

        Miksi haluaisit sitä kantta sitten harjata? Kai sitä energiansa voi jotenkin hyödyllisemminkin kuluttaa ja kuntoilla tehokkaammilla tavoilla. Harjaus kerran kaudessa keväällä riittää vallan mainiosti.

        Oma tiikkikansi on nyt 30-vuotias. Se on kertaalleen saumattu ja hiottu ja kestää vielä ainakin kaksi hiontaa, siis vielä 40-50 v. Kauanko kannen yleensä pitäisi kestää ilman enempiä hoitotoimenpiteitä? Kuinka pitkäikäinen koko veneen tulisi olla?

        Omalla veneelläni ja sen tiikkikannella on ikää vasta 25 vuotta. Uudelleensaumausta ei ole tähän mennessä tarvittu, hionnasta puhumattakaan.
        Tämä tiikkikansi kestää minun elinikäni. Perilliset riidelkööt tiikkikannen kestävyydestä.


    • Jouduin vastikää tekemään aivan helvetinmoisen duunin kun tiikkien sijaan pitikin vaihtaa istumlaatikkoon käytännössä kaikki lasikuitupinnat. Sen kokemuksen perusteella sanoisin etten missään nimessä haluaisi tiikkikantta, enkä taatusti ostaisi venettä jossa sellainen on. Kyse on aikapommista.

      • HappamiaPihlajanmarjoja

        Tiikki on niin kallista...
        Vene jota ei ole pidetty kunnossa on aina riski, tiikkiä tai ei.
        Itselläni on 2venettä, toinen kokonaan ilman tiikkiä, toisessa on tiikit istuinkaukalossa.(oli melkein vaatimus).
        Näkisin että tiikki on iso , enkä lähde vinkumaan vaikkei HRään ole varaa.


      • FF27Charlotta

        Tiikit on itselläkin sitlootassa. Antaa ihan kivasti fiilistä, jos vertaa samanlaiseen veneeseen ilman tiikkiä. Lähes huoltovapaahan tuo on jos vaan on tyytyväinen harmaaseen sävyyn.


      • Tiikit minäkin laitoin vanhojen tilalle, mutta en todellakaan enää ruuveilla kiinni. Sitloodassa vielä menee pelkällä massalla, mutta edelleenkään en huolisi tiikkikantta.


    • joskusvastassa

      No joo. Itselläni on tiikki vain sitloodassa. Tiikkikansi on hienon ja tehdyn näköinen ja laadukas. Sitloodassa tiikin päällä on mukavampi istua kuin paljaalla guttaperkalla. Silti minulle sopii hyvin, ettei puupintaa ole enempää. Sen verran siinä on työtä kuitenkin. Tiikkikannen tai pinnan uusiminen on tuttua tekniikkaa. Sen sijaan kiinnostaisi tietää, miten alkuperäinen gelcoat-karhennus on saatu aikaan? Eli miten ja millä työkalulla saan identtisen karhennusjäljen alkuperäisen kanssa jonka on tehnyt Litomarin?

    • Mun veneen tyyliin ehdottomasti kuuluu tiikkikansi. Kävelen kannella kesäisin paljain jaloin, ja tiikkikansi on todella miellyttävä. Jos jotakuta ei tiikkikansi miellytä, sitten hänen ei todennäköiseati kannata sellaista hankkia. Varmaan siitä on vähän enemmän vaivaa. Kaikki veneet on 40 vuoden ajanjaksolla aikapommeja, joten sitä ei nyt kannata liikaa miettiä. Kunhan venettä ostaessa katsoo, että saumat on ehjät ja ruuvien tulpat ynnä helojen kiinnitykset on ehjät.

    • homepilkut

      Hoitamaton tiikkikansi on homepesä. Homeinen kansi tarkoittaa myös huonoa sisäilmaa veneessä.

      • että_näin_

        Homeinen tiikkikansi tarkoittaa, että kanteen on lutrattu jotain öljyä, jossa home kasvaa. Borocol ja vesi ovat ainoita aineita mitä kanteen tulee käyttää.

        Uutena öljysin tiikkikanen H:n 'hoitoaineella'. 1.kesänä kului laikukkaaksi, 2. keväänä uusin käsittelyn, meni aika tummaksi ja vielä pahemmin laikukkaaksi. 3. kesänä piti vesihioa musta töhkä pois vedellä ja karhunkielellä. Tämän jälkeen kannelle ei ole muuta tarvinnut tehdä, kuin pesaista pehmeällä harjalla linnunjätökset pois ja 3-4 välein Boracolia.


    • Totumiskysmys
    • Screwdriveri

      Venemestari on noviisien lehti, jutut todella syvältä!
      Älkää nyt missään tapauksessa alkako tekemään mitään ko lehden ohjeiden perusteella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      247
      45339
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      11223
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      207
      10873
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9701
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8518
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6501
    7. Pirjo sanoi Esalle

      Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3210
    8. Jos mä joisin

      Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      28
      2212
    9. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      36
      1602
    10. Koulu-uhkaus.

      Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1500
    Aihe