Miksi eläkkeensaajan asumistuki suurempi?

Mitäeroa

Miksi eläkkeensaajan asumistuki on suurempi kuin yleinen? Jos olen ymmärtänyt oikein, niin esimerkiksi työttömyysturvaa saavat, sairaspäivärahalla elävät jne saavat yleistä asumistukea. Eivätkö nuo edellä mainitsemani rahat ole suurin piirtein yhtä suuria kuin esimerkiksi työkyvyttömyyseläke takuueläkkeineen ja eläkkeensaajan hoitotukineen, elleivät jopa pienempiä? Miksi näissä asumistuissa on niin suuri ero? Jos siis puhutaan yksinasuvista henkilöistä. Valaiskaa hölmölle asiaa :)

47

2831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apu-va

      Eläkkeellä ollaan pysyvästi, työttömänä toivottavasti tilapäisesti. Sitten on nuorena työkyvyttömäksi joutuneet joille on haluttu olla humaaneja ja tarjota vähän parempi elintaso, koska omaisuutta heillä harvemmin on. Eläkeläiset ei myöskään yleensä ole oikeutettuja toimeentulotukeen, toisin kuin työttömät.

      Siinä aika monta hyvää syytä, joku voi miettiä muitakin.

      • MiksEiSaa

        Miksei eläkeläiset saisi toimeentulotukea? Saahan sitä työssäkäyväkin, jos ei rahat riitä elämiseen.


      • hienostelevat
        MiksEiSaa kirjoitti:

        Miksei eläkeläiset saisi toimeentulotukea? Saahan sitä työssäkäyväkin, jos ei rahat riitä elämiseen.

        Kysymys on etteivät he kehtaa mennä sossuun


      • tältä-planeetalta

        Rollaattorilla saattaa olla pitkä ja vaikea matka KELAan asioimaan. Voi olla ettei kaikkia papereitakaan ole mukana. Jos joutuu kulkemaan monta kertaa edestakaisin, voi suuntavaistot pettää.
        Olisi eduksi jos muistaa laittaa kengät jalkaan? Silloin tällöin uutisoidaan, että vanhuksia olisi päiväkausia kateissa.


      • vaikeetj

        Noin se on . Olen kaupassa nähnyt kuinka myyjä opastaa, että tavarat pitäisi nostaa kärrystä tähän kassan hihnalle tai tämä seteli ei riitä, löytyisikö lisää.


      • Oxymoroni
        MiksEiSaa kirjoitti:

        Miksei eläkeläiset saisi toimeentulotukea? Saahan sitä työssäkäyväkin, jos ei rahat riitä elämiseen.

        Sosiaalitoimistoilla on omat vuokrarajat. Ne siis sanoo että muuta halvempaan asuntoon.

        Ja sit kun on muuttanut ne sanoo että käteen jäävät tulosi ovat liian suuret.


      • kaikilla-edessä
        vaikeetj kirjoitti:

        Noin se on . Olen kaupassa nähnyt kuinka myyjä opastaa, että tavarat pitäisi nostaa kärrystä tähän kassan hihnalle tai tämä seteli ei riitä, löytyisikö lisää.

        Siinä tilanteessa saattaa helpottaa, jos kuulolaitteen paristot on muistettu vaihtaa.


      • kuulovammainen
        kaikilla-edessä kirjoitti:

        Siinä tilanteessa saattaa helpottaa, jos kuulolaitteen paristot on muistettu vaihtaa.

        Minulla on kuulolaite....en ole vanhus.Kuulen hyvin huonosti kuulolaitteenikin avulla koska kuuloni meni niin huonoksi ja toinen korvani kuoroksi.Ei ole pilkkaamisena kohde jos ei kuule.Kuulo voi mennä nuoremmallakin esim.verenkierto häiriön tms takia.


      • Vaivaanenaane
        hienostelevat kirjoitti:

        Kysymys on etteivät he kehtaa mennä sossuun

        Kyllä on kehdattu mutta sossusta todetaan vain kylmästi, että sillä eläkkeellä pitää pärjätä vaan. Kun laskennallisesti tulosi ylitävät sen rajan niin turha on on hakea. Vaikka sairaskulut todellisuudessa olisikin suuremmat mitä se ns.ylijäämä.
        Eläkeläisellä voidaan katsoa olevan "peruselämisen menot" pienemmät kuin työttömällä, palkansaajalla jne.. Näin totesivat minulle ja samalla huomauttivat sairaskulujen maksamatta jättämisestä, että kyllä ne hoitaa vaikkei niitä maksaisikaan.
        -40% perusosa on yleinen eläkeläiselle katsottuna. Eihän sitä kotoa sairas missään kulje eikä harrasta mitään. Mikä tosin on tottakin omalla kohdallani aika pitkälle. Ei sitä tule rilluteltua eikä kyläiltyä hoitojen aikana ihmeitä. Vaan maksaa tuo ruoka ja peruseläminen silti sairaallekin yhtälailla..


      • mitäkummaakuulen
        Vaivaanenaane kirjoitti:

        Kyllä on kehdattu mutta sossusta todetaan vain kylmästi, että sillä eläkkeellä pitää pärjätä vaan. Kun laskennallisesti tulosi ylitävät sen rajan niin turha on on hakea. Vaikka sairaskulut todellisuudessa olisikin suuremmat mitä se ns.ylijäämä.
        Eläkeläisellä voidaan katsoa olevan "peruselämisen menot" pienemmät kuin työttömällä, palkansaajalla jne.. Näin totesivat minulle ja samalla huomauttivat sairaskulujen maksamatta jättämisestä, että kyllä ne hoitaa vaikkei niitä maksaisikaan.
        -40% perusosa on yleinen eläkeläiselle katsottuna. Eihän sitä kotoa sairas missään kulje eikä harrasta mitään. Mikä tosin on tottakin omalla kohdallani aika pitkälle. Ei sitä tule rilluteltua eikä kyläiltyä hoitojen aikana ihmeitä. Vaan maksaa tuo ruoka ja peruseläminen silti sairaallekin yhtälailla..

        Mitään sellaista lakia ei nähdäkseni ole olemassa että eläkeläinen olisi oikeutettu vain vähennettyyn perusosaan. Tuollaista vähennystä tehdään niille työttömille jotka eivät suostu ottamaan tarjottua työtä vastaan.

        Jos todella olet eläkeläinen ja sinulle ei määritellä papereissa 485 e toimeentulon perusosaa, tee valitus.

        (Tietysti tulot otetaan huomioon, eli eläke vähentää tuota perusosaa, ei tuollaista 485 e määrää saa kuin se jolla tulot ovat 0 e.)


      • sitennoin
        hienostelevat kirjoitti:

        Kysymys on etteivät he kehtaa mennä sossuun

        Eläkkeensaajan asumistuki on yleensä pienempi kuin yleinen asumistuki. Vain varattomilla tilanne on toisinpäin. Mutta jos on yhtään mitään omaisuutta, niin yleinen asumistuki on suurempi. Eläkkeensaajan asumistuessa omaisuus vähentää tukea, sen sijaan yleisessä asumistuessa omaisuus ei vaikuta tuen määrään. Yleinen asumistuki sopii paremmin varakkaille. Eläkkeensaajan asumistukea on varakkaana hankala edes saada.


    • eläkepetos-ja-muuta

      Täsmälleen sama aloitus oli täällä pari päivää sitten. Katso sieltä uudelleen. Tai ehkäpä olet vaan typerä, entinen konkan tehnyt alusvaatekauppias??
      Jos kuitenkin hieman autan...eläkeläisen asumistuki kompensoi mm. epäoikeudenmukaista, ankarampaa eläkeverotusta. Veroprogressio on jyrkästi nouseva. Helsinki, perusprosentti 900 e/kk >>>> 1500e/kk verolaskurin mukaan www.vero.fi 1%>>>17%. Saman suuruisen palkkatulon kohdalla progressio etenee välillä 1,5%>>>>10%.
      Lisäksi huomattavan suuri osuus eläkeläisistä on yksin asuvia, jolloin asumiskustannukset ovat aina suhteessa korkeammat. Tämä korostuu pääkaupunkiseudulla, jossa myös asumiskustannukset ovat korkeat. Käytännössä hyväksyttäville asumiskuluille on yläraja ja niistäkin korvataan vain osa eläkeläisen tuloista riippuen. Monet iäkkäämmät eläkeläiset asuvat palvelutaloissa, joka maksaa.
      Kansaneläkkeen perusosan piti tulla kaikille. 1990-luvun alusta se poistettiin, eläkeindeksejä rukattiin ja niitä on leikattu aivan viime vuosinakin. Eläkkeiden ostovoima on laskenut ja se on ajanut yhä useamman eläkeläisen KELAn luukulle.

    • just--r

      Eläkkeensaajalla saa olla kesämökki.Ei huomioida. Muilla huomioidaan.
      Jatkossa sama tapa molemmille. Huomioimatta. mm. invalidia.

      • leskeys

        Olen työtön 60-vee, anssilla oleva, jota saan 920/kk. Olen leski ja saan miehen työeläkettä 487€/kk. Vuokra on 536€/kk.
        Jostain ihme syystä saan eläkeläisen asumistukea. Hurjat 49€/kk.


      • AikaIhme
        leskeys kirjoitti:

        Olen työtön 60-vee, anssilla oleva, jota saan 920/kk. Olen leski ja saan miehen työeläkettä 487€/kk. Vuokra on 536€/kk.
        Jostain ihme syystä saan eläkeläisen asumistukea. Hurjat 49€/kk.

        Mainitsemasi anssi ja eläke ovat yhteensä 1407 €. Ei ollenkaan huonosti. Ja vielä asumistuki 49 €. En valittaisi. Vähemmälläkin tullaan toimeen hyvin.

        Ihmettelen minäkin, miksi saat eläkeläisen asumistukea, vaikka et ole eläkeläinen.


      • kohtuuson

        Minä olen eläkeläinen enkä ymmärrä tuota, monet eläkeläiset asuu pienissä asunnoissa jotka on heitä varten rakennettu,
        minä asun kaksiossa ja saan hyvän asumistuen,
        hyvähän se minulle on mutta onko se oikein?

        Silloin kun vielä jaksoin niin lastenlapset kävi usein hoidossa ja yökylässä olihan se kivaa että oli heille leikkitilaa, mutta ei kai
        asumista suunnitella vieraita varten?

        Nyt joudun muuttamaan pienempään ja mahdun hyvin tuohon
        37 neliön asuntoon, on vähemmän siivottavaa.

        Jokainen saa tietenkin elää niin leveästi kuin tahtoo mikäli omat rahat siihen riittää, minun ei riitä joten olen kiitollinen että saan
        asumistuen etten joudu kuusenalle.


      • vähän-realismia

        Mökeistä aiheutuu kuluja ja niitä pitäisi remontoidakin. Mökeistä on usein vain riesaa. Siellä rapistuvat eikä mene kaupaksi. Luxusmökit/huvilat on eri asia. Tuskinpa ovat säännöllistä KELA-tuen asiakaskuntaa.
        Iltasanomat 3.5.2015: Mökkipommi. Kesäpaikasta tuli perillisten painajainen.


      • leskeys
        AikaIhme kirjoitti:

        Mainitsemasi anssi ja eläke ovat yhteensä 1407 €. Ei ollenkaan huonosti. Ja vielä asumistuki 49 €. En valittaisi. Vähemmälläkin tullaan toimeen hyvin.

        Ihmettelen minäkin, miksi saat eläkeläisen asumistukea, vaikka et ole eläkeläinen.

        En valita ollenkaan. Asunto on 57 neliöinen rivari. Kun mies nukkui pois, jouduin asioimaan Kelassa. En siis edes hakenut asumistukea.
        Kelan päätös on kyllä minunkin mielestäni outo.


      • leskeys
        leskeys kirjoitti:

        En valita ollenkaan. Asunto on 57 neliöinen rivari. Kun mies nukkui pois, jouduin asioimaan Kelassa. En siis edes hakenut asumistukea.
        Kelan päätös on kyllä minunkin mielestäni outo.

        Lisään vielä, että asun 30 km päässä monista palveluista.
        Olisiko moni valmis muuttamaan pikkukylään?
        Kela huomioi myös sijainnin.


      • hienoo
        leskeys kirjoitti:

        Lisään vielä, että asun 30 km päässä monista palveluista.
        Olisiko moni valmis muuttamaan pikkukylään?
        Kela huomioi myös sijainnin.

        Ja päälle tulee Leskeneläke joka tilastojen mukaan on 500 €/kk keskimäärin plus sitten se varallisuus mikä on kertynyt yhteisistä vuosista.


      • Inhottavaa
        kohtuuson kirjoitti:

        Minä olen eläkeläinen enkä ymmärrä tuota, monet eläkeläiset asuu pienissä asunnoissa jotka on heitä varten rakennettu,
        minä asun kaksiossa ja saan hyvän asumistuen,
        hyvähän se minulle on mutta onko se oikein?

        Silloin kun vielä jaksoin niin lastenlapset kävi usein hoidossa ja yökylässä olihan se kivaa että oli heille leikkitilaa, mutta ei kai
        asumista suunnitella vieraita varten?

        Nyt joudun muuttamaan pienempään ja mahdun hyvin tuohon
        37 neliön asuntoon, on vähemmän siivottavaa.

        Jokainen saa tietenkin elää niin leveästi kuin tahtoo mikäli omat rahat siihen riittää, minun ei riitä joten olen kiitollinen että saan
        asumistuen etten joudu kuusenalle.

        Trolli!!!


      • vielätääki
        hienoo kirjoitti:

        Ja päälle tulee Leskeneläke joka tilastojen mukaan on 500 €/kk keskimäärin plus sitten se varallisuus mikä on kertynyt yhteisistä vuosista.

        Kyllähän leski mainitsi leskeneläkkeen 487 €, tosin hän sanoi sitä miehen työeläkkeeksi, mutta kyseessä täytyy olla juuri leskeneläke. Määräkin sopii hyvin.


      • leskeys
        vielätääki kirjoitti:

        Kyllähän leski mainitsi leskeneläkkeen 487 €, tosin hän sanoi sitä miehen työeläkkeeksi, mutta kyseessä täytyy olla juuri leskeneläke. Määräkin sopii hyvin.

        Leski kirjoittaa.
        Edesmenneen mieheni eläke oli hänen elinaikanaan vähän yli 1000€/kk. Saan siis hänen työeläkkeestään n. puolet, miinus verot eli 487€/kk.
        Sanottakoon sitä sitten leskeneläkkeeksi.
        Mies on aikoinaan ansainnut eläkkeensä, omalla raskaalla työllään. Maksanut palkastaan eläkeläisiä vuosikaudet.
        Tämän eläkkeen maksaa minulle vakuutusyhtiö.
        Jos edesmennyt mieheni ei olisi tehnyt koskaan työpäivääkään, saisin leskenä Kelan eläkettä. Olisiko nimeltään perhe-eläke.
        Laki on ihmeellinen, kun on avioliiton solminut. Se tuo etuisuuksia, joita avopari ei saa.
        Mainitsen vielä, että Kela pyysi perukirjan päätökseensä.


      • järkikäteeen
        kohtuuson kirjoitti:

        Minä olen eläkeläinen enkä ymmärrä tuota, monet eläkeläiset asuu pienissä asunnoissa jotka on heitä varten rakennettu,
        minä asun kaksiossa ja saan hyvän asumistuen,
        hyvähän se minulle on mutta onko se oikein?

        Silloin kun vielä jaksoin niin lastenlapset kävi usein hoidossa ja yökylässä olihan se kivaa että oli heille leikkitilaa, mutta ei kai
        asumista suunnitella vieraita varten?

        Nyt joudun muuttamaan pienempään ja mahdun hyvin tuohon
        37 neliön asuntoon, on vähemmän siivottavaa.

        Jokainen saa tietenkin elää niin leveästi kuin tahtoo mikäli omat rahat siihen riittää, minun ei riitä joten olen kiitollinen että saan
        asumistuen etten joudu kuusenalle.

        Sinulle nimimerkki "KOHTUUSON" . Asumistukea saa vain tiettyyn summaan saakka eläkeläiset, niin jos vuokrasi on esim. tuha t euroa kuussa et silloin saa tukea loputtomiin tai vaikkapa viisi ja puoli sataa. Asumistuessa on yläkattoraja kaikille.
        Eläkeläisillä on esim. sairaskulut suurempia kuin terveillä ja poliklinikkamaksut, matkat ym. sairaaloihin.
        Kansaneläke on sitäpaitsi pinempi kuin työttömyyskorvaus.
        Eli sinuna en olisi kateellinen kenellekkään eläkeläiselle joka saa asumistukea!!!


      • huhuhuhuh
        järkikäteeen kirjoitti:

        Sinulle nimimerkki "KOHTUUSON" . Asumistukea saa vain tiettyyn summaan saakka eläkeläiset, niin jos vuokrasi on esim. tuha t euroa kuussa et silloin saa tukea loputtomiin tai vaikkapa viisi ja puoli sataa. Asumistuessa on yläkattoraja kaikille.
        Eläkeläisillä on esim. sairaskulut suurempia kuin terveillä ja poliklinikkamaksut, matkat ym. sairaaloihin.
        Kansaneläke on sitäpaitsi pinempi kuin työttömyyskorvaus.
        Eli sinuna en olisi kateellinen kenellekkään eläkeläiselle joka saa asumistukea!!!

        Tuota kansaneläkkeen ja työttömyyskorvauksen vertailua sotkee se tosiasia että jos saa minimi kansaneläkettä on aina oikeuttu myös takuueläkkeeseen, jonka kanssa tulot nousevat huomattavasti suuremmiksi kuin työmarkkinatukea saavalla. Työmarkkinatuen verotus on myös paljon kovempi kuin eläkkeiden.

        Kansaneläke on 636,63e/kk takuu eläke 109,94e/kk = eläke yhteensä verojen jälkeen 741,49e/kk.

        Työmarkkinatuki 20 päivän ajalta 656e = tulot verojen jälkeen 524,8e. Ja koska työmarkkinatukea saa 13. maksuerää vuodessa, niin oikeat tulovat ovat 564,16e/kk.

        Eli eläkeläinen saa melkein 200e/kk enemmän kuin työtön!


      • Siksi

        Työmarkkinatuella ei olla kymmeniä vuosia,eläkkeellä ollaan jos elinpäiviä on,työkyvyttömyyseläkkeelle voi joutua nuorikin.


    • Varhaiseläkeläinen

      Enpä usko, että se on sen suurempi, ellemme todella selviä vähemmillä avustuksilla, kuin nuo mainitsemasi muut tahot, vaikka monella eläkeläisellä on nuo kaikki statukset voimassa.

      • Tasa-arvo

        Ei se ole mikään uskon asia, vaan ihan kylmä fakta ja kelan laskureilla ja sivuilta ihan helposti todistettavissa oleva asia.

        Se miksi eläkkeensaajalle on ollut tuo suurempi tuki kuin muille ihmisille on minulle ollut aina arvoitus. Miksi esim. 66v eläkkeellä olevalle on pitänyt antaa enemmän tukea valtiolta kuin 63v työttömälle? Onko se eläkkeelle pääsy ollut sitten jokin mystinen asia joka on aiheuttanut sen että ihmisen kulutus tottumukset ja taloudenhallinta on niin radikaalisti muuttunut että tuollainen lisätuki on ollut tarpeen? Kyllä sitä moni työtönkin osaa ne rahansa ylikalliiseen vuokraan, lääkkeisiin ja hedelmäpeleihin tuhlata, joten ihan hyvä kai se vain on että kun kuitenkin Suomessa eletään että kaikki meistä ovat valtion silmissä tasa-arvoisia eikä yksittäinen ihmisryhmä saa mitään ylimääräistä tukea ihan vain ikänstä tai työkyvyttömyytensä takia.


      • tulee-kuluja
        Tasa-arvo kirjoitti:

        Ei se ole mikään uskon asia, vaan ihan kylmä fakta ja kelan laskureilla ja sivuilta ihan helposti todistettavissa oleva asia.

        Se miksi eläkkeensaajalle on ollut tuo suurempi tuki kuin muille ihmisille on minulle ollut aina arvoitus. Miksi esim. 66v eläkkeellä olevalle on pitänyt antaa enemmän tukea valtiolta kuin 63v työttömälle? Onko se eläkkeelle pääsy ollut sitten jokin mystinen asia joka on aiheuttanut sen että ihmisen kulutus tottumukset ja taloudenhallinta on niin radikaalisti muuttunut että tuollainen lisätuki on ollut tarpeen? Kyllä sitä moni työtönkin osaa ne rahansa ylikalliiseen vuokraan, lääkkeisiin ja hedelmäpeleihin tuhlata, joten ihan hyvä kai se vain on että kun kuitenkin Suomessa eletään että kaikki meistä ovat valtion silmissä tasa-arvoisia eikä yksittäinen ihmisryhmä saa mitään ylimääräistä tukea ihan vain ikänstä tai työkyvyttömyytensä takia.

        Kun tulee vanhaksi, on kenties sairauksia ja vaivoja. Moni asia ei enää hoidu ominavuin. Kenties kauppaan ei pääse ja joutuu maksamaan että saa ruokaa kotiinsa. Monet joutuvat käyttämään taksia matkoihinsa.


      • SuuSäkkiäMyöten
        tulee-kuluja kirjoitti:

        Kun tulee vanhaksi, on kenties sairauksia ja vaivoja. Moni asia ei enää hoidu ominavuin. Kenties kauppaan ei pääse ja joutuu maksamaan että saa ruokaa kotiinsa. Monet joutuvat käyttämään taksia matkoihinsa.

        Miksi sairauksia ja vaivoja pitäisi kompensoida asumiseen liittyvällä tuella? Ymmärrän kyllä esim. invalidi avustuksen ja hoitotuen, mutta miksi noiden lisäksi pitäisi vielä asumistakin tukea erikseen? Lääkkeissä on kela korvaus ja vuosittainen hintakatto jonka jälkeen lääkkeet eivät enää maksa käytännössä yhtään mitään. Miksi sen takia pitäisi saada enemmän asumistukea kuin muut ihmiset? Ja käyttäähän niitä lääkkeitä muutkin kuin vain eläkeläiset, eikä kaikilla eläläisilläkään ole niitä 100e/kk lääkelukuja. Ruokapalvelun voi tilata jos tuntuu ettei kauppaan pääse, myös kotihoito, tukijärjestöt, kimppakuljetukset taksilla ja ennen kaikkea ne omat vuosikymmenten saatossa rakennetut sosiaaliset verkostot kyllä auttavat kaupassa käymisenkin suhteen. Miksi sitä pitäisi asumistuella tukea? Kela myös myös myöntää taksiseteleitä kulkemiseen, miksi siihen pitäisi asumistukea saada lisää kun taksilla ajaa? Eikä kaikki eläkeläiset niin syrjässä asu tai niin huonokuntoisia ole etteivätkö bussillakin voisi kulkea.


    • Selvennystä

      No jos asumistuen ei kuulu maksaa lääkkeitä ja muita niin takuueläke pitää nostaa tarpeeksi ylös. 900€/kk ja sitten voidaan siirtyä yleiseen asumistukeen.

      Loppujen lopuksi ei ole mitään väliä miksi noita euroja kutsutaan, kunhan sillä ELÄÄ.

      • SuuSäkkiäMyöten

        Elämiseen on aina toimeentulotuki. Miksi takuueläkettä saavan eläkeläisen pitäisi elää yhtään leveämmin kuin toimeentulotuki takaa kaikille kansalaisille? Vuokran, sähkön, lääkkeiden ja terveydenhoito laskujen jälkeen 485e/kk riittää ihan hyvin elämiseen niin 20v kuin 70v ihmisellekin.


      • telttaanko
        SuuSäkkiäMyöten kirjoitti:

        Elämiseen on aina toimeentulotuki. Miksi takuueläkettä saavan eläkeläisen pitäisi elää yhtään leveämmin kuin toimeentulotuki takaa kaikille kansalaisille? Vuokran, sähkön, lääkkeiden ja terveydenhoito laskujen jälkeen 485e/kk riittää ihan hyvin elämiseen niin 20v kuin 70v ihmisellekin.

        Miksi 20v elää toimeentulotuella.Itse olen 14 vuotiaasta itse hankkinut elantoni,vaihtoehtoa ei ollut.Pienipalkkaisista töistä ei eläkettä paljon kertynyt ja lisäksi olin kotiäitinä , hoidin lapset kotona ilman minkäänlaisia tukia.Nyt pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä ja asumistuen muutos ajaa ulos kodistani.Kyllä suu on ollut säkkiämyöten monet kerrat köyhän elämäni varrella.Meitä köyhiä eläkkeensaajia on monen monta....eikä toimeentulotukeakaan lankea ihan noin vaan.


      • SuuSäkkiäMyöten
        telttaanko kirjoitti:

        Miksi 20v elää toimeentulotuella.Itse olen 14 vuotiaasta itse hankkinut elantoni,vaihtoehtoa ei ollut.Pienipalkkaisista töistä ei eläkettä paljon kertynyt ja lisäksi olin kotiäitinä , hoidin lapset kotona ilman minkäänlaisia tukia.Nyt pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä ja asumistuen muutos ajaa ulos kodistani.Kyllä suu on ollut säkkiämyöten monet kerrat köyhän elämäni varrella.Meitä köyhiä eläkkeensaajia on monen monta....eikä toimeentulotukeakaan lankea ihan noin vaan.

        Totta, ei toimeentulotukea lankea "köyhille" vaan vain niille jotka oikeasti ovat kyöhiä eivät ole itse aiheuttaneet omaa köyhyyttään esim. ylikalliissa vuokra-asunnossa asumalla.

        20v voi saada toimeentulotukea monestakin eri syystä, opiskelijalla ei riitä opintotuki lainakaan toimeentuloon jos asuu suuremmassa kaupungissa yksiössä. Töitäkään ei enää saa ihan vain menemällä töihin, niin sekään ei ole kaikille vaihtoehto. Työmarkkinatukea irtoaa alle 25-vuotialle vain jos on ammatillinen koulutus, yh:na ei mitkään etuisuudet riitä ellei ole töissä joten sossun luukulla käy nykypäivänä ihan kaikki ihmisryhmät, miksi eläkeläiset pitäisi olla se poikkeuksellinen ryhmä jolle myönnetään ylimääräistä tukea eläkkeensaajan asumistuen muodossa kun ei sitä myönnetä muillekaan ihmisille?

        Mutta hyvä että tiedät mistä se sinun köyhyytesi johtuu, liian kalliista asunnosta ja osaatpa sen vielä ratkaistakin muutamalla halvempaan sinun taloudelliseen tilanteeseesi sopivaan asuntoon. Kaikki eivät osaa, osa eläkeläisistä makselee ihan törkeitä vuokria ja vain netissä valittelevat kun ei jää vuokran jälkeen rahaa ruokaan kun ongelma on vain se ylikallis vuokra.


      • työvuosiaviellä
        SuuSäkkiäMyöten kirjoitti:

        Totta, ei toimeentulotukea lankea "köyhille" vaan vain niille jotka oikeasti ovat kyöhiä eivät ole itse aiheuttaneet omaa köyhyyttään esim. ylikalliissa vuokra-asunnossa asumalla.

        20v voi saada toimeentulotukea monestakin eri syystä, opiskelijalla ei riitä opintotuki lainakaan toimeentuloon jos asuu suuremmassa kaupungissa yksiössä. Töitäkään ei enää saa ihan vain menemällä töihin, niin sekään ei ole kaikille vaihtoehto. Työmarkkinatukea irtoaa alle 25-vuotialle vain jos on ammatillinen koulutus, yh:na ei mitkään etuisuudet riitä ellei ole töissä joten sossun luukulla käy nykypäivänä ihan kaikki ihmisryhmät, miksi eläkeläiset pitäisi olla se poikkeuksellinen ryhmä jolle myönnetään ylimääräistä tukea eläkkeensaajan asumistuen muodossa kun ei sitä myönnetä muillekaan ihmisille?

        Mutta hyvä että tiedät mistä se sinun köyhyytesi johtuu, liian kalliista asunnosta ja osaatpa sen vielä ratkaistakin muutamalla halvempaan sinun taloudelliseen tilanteeseesi sopivaan asuntoon. Kaikki eivät osaa, osa eläkeläisistä makselee ihan törkeitä vuokria ja vain netissä valittelevat kun ei jää vuokran jälkeen rahaa ruokaan kun ongelma on vain se ylikallis vuokra.

        Voihan se eläkkeensaajakin asua suuremmassa kaupungissa yksiössä,ja eläke ei riitä vuokraan ym kuluihin.Eläkeläisen pitäs muuttaa halvempaan asuntoon mutta opiskelijalle toimeentulotuki,että näinkö.Eläkkeelle joutuminen on pysyvää kestää hautaan saakka.Mutta esim.opiskelija valmistuu ja tulot nousee....toivottavasti.
        Kateus ajaa kalatkin vedestä....itse en ole eläkeläinen ,viellä,mutta se on jokaisella edessä...voi olla ennemminkin kun odottaa,nuorellekin jos sairaus iskee,...
        Ei pientäeläkettä saavat asu ylikalliissa asunnoissa,ei niillä ole kertakaikkiaan varaa.


      • 325352325532
        työvuosiaviellä kirjoitti:

        Voihan se eläkkeensaajakin asua suuremmassa kaupungissa yksiössä,ja eläke ei riitä vuokraan ym kuluihin.Eläkeläisen pitäs muuttaa halvempaan asuntoon mutta opiskelijalle toimeentulotuki,että näinkö.Eläkkeelle joutuminen on pysyvää kestää hautaan saakka.Mutta esim.opiskelija valmistuu ja tulot nousee....toivottavasti.
        Kateus ajaa kalatkin vedestä....itse en ole eläkeläinen ,viellä,mutta se on jokaisella edessä...voi olla ennemminkin kun odottaa,nuorellekin jos sairaus iskee,...
        Ei pientäeläkettä saavat asu ylikalliissa asunnoissa,ei niillä ole kertakaikkiaan varaa.

        kannattaa varmaan hieman verrata nykyistä opintotuen ja opintolainan suuruutta ja sitä millaisia eläkkeitä ihmiset saavat, ei ihan samalla viivalla ole opiskelijat ja eläkeläiset


      • surunpisaroita

        Minulla oli viimeinkin mieluinen työ,sain kaupungin vuokra-asunnon,pienen kaksion.Oli unelmia,matkustelusta,omasta omistusasunnosta,ok-talosta,perheestä.Yksi hetki...oli lääkäreitä,hoitajia,tutkimuksia,kuntoutusta,hakemuksia,lausuntoja,päätöksiä.Itkua,surua,katkeruutta.Päätös teille on myönnetty työkyvyttömyyseläke ja ELÄKKEENSAAJAN ASUMISTUKI.Eihän elämäni näin pitänyt mennä.....kun ei työstä ole ehtinyt kertyä eläkettä on eläkkeeni pieni,mutta se eläkkeensaajan asumistuki pelasti etten kaiken muun lisäksi menettänyt myös kotiani ja joutunut muuttamaan uuteen ympäristöön.Joten älkää kadehtiko eläkeläisten asumistukea.....huomenna voikin olla itse työkyvytön.


    • Kateellinenkyselijä

      No vittu ihan sun kiusaksi ne on laittaneet eläkeläisille isomman tuen.

    • haistapa

      Takuueläke, asumistuki. Leikkauksen jälkeen käteen jää vuokranmaksun jälkeen 382 euroa. Siitä sähkö, vesi, lääkkeet (sossu ei maksa), ruoka, bussilippu että pääsee kauppaan, jne.

      Kyllä, me eläkeläiset ollaan hirmu rikkaita?

    • haistapa

      ja asunto on kaupungin vuokra-asunto, halvempaa ei löydy.

      Muuttakaa lakia niin että voin asua teltassa.

      • 90439040909

        Et ole edes tainnut etsiä edullisempaa asuntoa kun väität asuvasi jossain kaupungin 850e/kk vuokra-asunnossa ja väität ettei halvempaa löydy.

        Takuueläke 740e eläkkeensaajan asumistuki 500e joten vuokran täytyy olla jotain
        800-850e/kk. On sulaa hulluutta väittää etteikö muka löytyisi edullisempaa asuntoa. Varsinkin kun eläkkeellä oleville yleensä se kaupungin 1-2h asunto jossain vaiheessa muutaman kk jonottamisen jälkeen kyllä järjestyy, ellei sitten hakijalla ole ihan kauheita vaatimuksia (tietty kaupunginosa, oma sauna, oma piha jne.).


      • kaskummaa
        90439040909 kirjoitti:

        Et ole edes tainnut etsiä edullisempaa asuntoa kun väität asuvasi jossain kaupungin 850e/kk vuokra-asunnossa ja väität ettei halvempaa löydy.

        Takuueläke 740e eläkkeensaajan asumistuki 500e joten vuokran täytyy olla jotain
        800-850e/kk. On sulaa hulluutta väittää etteikö muka löytyisi edullisempaa asuntoa. Varsinkin kun eläkkeellä oleville yleensä se kaupungin 1-2h asunto jossain vaiheessa muutaman kk jonottamisen jälkeen kyllä järjestyy, ellei sitten hakijalla ole ihan kauheita vaatimuksia (tietty kaupunginosa, oma sauna, oma piha jne.).

        Ai järjestyy vai? Itse hain 5 v silloisen kumppanin kanssa kunnalta asuntoa. Siitä ajasta olin 4 v kuntoutustuella ja vuoden eläkkeellä. Mitään asuntoa meille ei ikinä ilmoitettu vapaaksi.

        Eron jälkeen mies haki kunnalta asuntoa ja sai parin kk odottelun jälkeen. Hän oli silloin työelämässä. Tässä kunnassa on ilmeisesti kunnan vuokra-asunnot varattu työntekijöille. Mikä heille toki suotakoon. Itse viihtyisin aivan mainiosti asunnosta jonka hommasin itse kun netistä ilmoituksen havaitsin. Kunnan ei tarvinnut minun vuokseni enää vaivautua.

        Kuitenkin tämäkin asunto on kunnan asuntolistauksessa mainittu, sellaisessa listauksessa missä esitellään ihmisille kunnasta saatavilla olevia asuntoja. Nämä vain eivät mene sen varsinaisen konttorin kautta, eli ei näitä kunta ilmoittele. On vähän jännä juttu mutta jännää täällä on muutenkin.


    • sairaseläkeläinenN

      siksi että saat kysyä, ei kai sitä kukaan ole pyytänyt,että se on isompi! kiva kun on isompi ainakin mulla kesti vuoden ja kerrankin sain käteen melkein 500e kk, tosin nyt se sitten loppuu kun leikataan 130e , sitten sossuun mentävä. toivon,tosin että kuolen pian olenhan jo 56-v ja väsynyt elämään.

    • Perehtykää

      Viestiketjun otsikko on virheellinen. Eläkkeensaajan asumistuki ei välttämättä ole yleistä asumistukea suurempi, vaan joissain tilanteissa yleinen asumistuki saattaa olla jopa ~10% suurempi. Jos asia olisi yksioikoisesti niin että eläkkeensaajan asumistuki olisi yksinkertaisesti suurempi, eiköhän se Kela olisi jättänyt eläkeläisille mahdollisuuden valita yleisen ja eläkkeensaajan asumistuen välillä. Kokeilkaa vaikka itse laskea kelan laskureilla paljonko kummankin tuen suuruus olisi asunnossa jonka vuokra on 320e/kk luokkaa ja tulona nykyinen täysi takuueläkkeen määrä (760,23e/kk). Yleinen asumistuki tulee olemaan suurempi siitäkin huolimatta että se kattaa 80% asumismenoista vrt. 85% eläkkeensaajan asumistuki, koska perus- ja lisäomavastuu on eläkkeensaajan asumistuessa suurempi. Eikä myöskään tule unohtaa yleiseen asumistukeen asetettua 300e/kk ansiotulovähennystä jota eläkkeensaajan asumistuessa ei ole, eli toisin sanoen mikäli pienituloinen eläkeläinen harjoittaa pienimuotoista sivutoimista yritystoimintaa josta hän saa 300e/kk bruttona, pienenee hänen asumistukensa 120e/kk (40% lisäomavastuu) jo ennen kun aletaan ottamaan mitään verotukseen liittyviä seikkoja huomioon (eläke on verotettavaa tuloa, asumistuki ei).

      Viestiketjun otsikko voisi yhtä hyvin olla "miksi yleinen asumistuki on eläkkeensaajan asumistukea suurempi ja miksi - toisin kuin yleinen asumistuki - eläkkeensaajan asumistuki pienenee entisestään jos eläkeläinen yrittää vähääkään kohentaa matalaa elintasoaan?".

    • Anonyymi

      Entä 2024 OVE osittainen varhaiseläke, jos olisi n 150€/kk + työmarkkinatuki.
      Pitääkö kelasta hake asumistukea uudestaan?


      Asumistuki tarkistetaan, kun ruokakunnan kuukausitulot nousevat tai laskevat huomattavasti edellisen päätöksen vahvistetuista tuloista. Tarkistus tehdään, kun ruokakunnan yhteenlasketut tulot nousevat vähintään 400 e/kk tai pienenevät vähintään 200 e/kk.

      On outoa?

      • Anonyymi

        OVE ei oikeuta eläkkeensaajan asumistukeen, vaan yleiseen.
        Asutko yksin?
        Viimeinen lauseesi, pitäisikö olla, jos tulot nousevat vähintään 400 euroa/kk tai tulot pienenevät 200 euroa/kk.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2399
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      173
      1529
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1376
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1095
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1089
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      875
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    Aihe