Olen istuttanut tuijia mökille, timanttituijan ja kartiotuijan. Onko sinulla kokemusta miten tuijat pärjäävät talven yli. Sanomattakin lie selvää, että leveysaste on Kainuu ;)
Tuijat puutarhassasi
68
1415
Vastaukset
- Tuijaa.pannut
Viime kesänä panin jotain Tuijaa, siis pensaita 5 kpl ikään kuin näkösuojaksi kasvamaan. Vappuna 3 niistä oli vainaita. Ruskeita. Paninkohan väärin, en tiedä.
- Vastaajan.infoa
Tapahtui itä puolella suomea, alempana kuin Kainuu.
- Korppis1
Vastaajan.infoa kirjoitti:
Tapahtui itä puolella suomea, alempana kuin Kainuu.
Olen ihastunut tuijiin Hollannissa. Meillä on Hollannissa iso parvekkeen mittainen petoninen kasvualustalaatikko ja ihana iso tuija sekä kaunis käkkyrä mänty plus kukkapensaita. Tykkään tuijista, ei ne kalliita olleet mikä viittasi siihen, että ei menesty näillä leveysasteilla. Haluaisin kuitenkin jatkaa niiden elinikää Korvessa.
- nelsonmunz
..eix se ollu joku tuksu, jonka puutarhan kunnosta ministeri ike oli kovin huolestuneena textaillut sille...? eikä tuija....
- Korppis1
Yrität ilmeisesti olla vitsikäs? Säälittää kommenttisi, no en voi auttaa.
- nelsonmunz
Korppis1 kirjoitti:
Yrität ilmeisesti olla vitsikäs? Säälittää kommenttisi, no en voi auttaa.
..samat sanat, ilman sääliä....
- Korppis1
Petze sanoi, jotta kysy puutarhaliikkeestä, mutta kun kysyin, myyjät eivät tienneet mikä on pelargonian ja petunian ero, joten pitänee googlettaa, yötä tuutitaan hyvin ;)
- nelsonmunz
-joo, mee ny koisaan, ilonpilaaja...pikkusialu.
- sotkanmunat
Kokeilisit katajaa katajaiselle kapsahteneille vaivaiskoivua vaivaisille kuuta kurkottaville poron sarvea kyvyttömille ....
- siilimuori
Ei ole itsellä kokemusta mutta sen verran tiedän että ainakin keväällä tuojat pitää suojata kevätauringolta. Kun maa on vieö jääässä ja roudassa aurinko polttaa tuija ruskeaksi kun juuret eivät saa vielä vettä ja ravinteita.
- markeena1
Tytär ei suojaa koskaan, mutta kastelee kuumalla vedellä keväällä ja hyvin ovat elossa ja kasvussa.
- siilimuori
markeena1 kirjoitti:
Tytär ei suojaa koskaan, mutta kastelee kuumalla vedellä keväällä ja hyvin ovat elossa ja kasvussa.
Kainuun korkeuksillako?
- markeena1
siilimuori kirjoitti:
Kainuun korkeuksillako?
Ei Kainuussa.
- siilimuori
markeena1 kirjoitti:
Ei Kainuussa.
Niinniin mutta pohjoisessa missä maa on jäässä pitkään?
- markeena1
siilimuori kirjoitti:
Niinniin mutta pohjoisessa missä maa on jäässä pitkään?
Siksi tuota kuumaa vettä käytetään, että maa sulaisi ja juuret saisi kosteutta.
- siilimuori
markeena1 kirjoitti:
Ok se on toiminut sinun tyttärelläsi. Meillä täällä pohjoisessa kuitenkin moni on polttanut kevään paahteessa tuijansa kun ei ole huomannut suojata.
http://www.hs.fi/koti/a1348886322252 - siilimuori
markeena1 kirjoitti:
- markeena1
siilimuori kirjoitti:
Ok se on toiminut sinun tyttärelläsi. Meillä täällä pohjoisessa kuitenkin moni on polttanut kevään paahteessa tuijansa kun ei ole huomannut suojata.
http://www.hs.fi/koti/a1348886322252Pohjoisen auringosta en tiedä, mutta täällä etelässä toinen suojasi ja toinen kasteli kuumalla vedellä. Suojatut kuolivat ja kyseessä oli naapuritontit. :-)
- Viatonsivullinen
markeena1 kirjoitti:
Tuo nyt olikin minulle uusijuttu, kastella kuumalla vedellä.
Kyllä täällä näkyy hyvinvoivaa Tuija-aitaa. Myös mustalla muovilla
peitettyjä. Kyllä minä kallistuin jalostettujen mäntyjen puolelle ja
katajien sekä kuusien.
Pienet, nuoret tuijat suojataan auringolta kunnes maa sula, ainakin pari ensimmäistä vuotta. Itselläni kokemusta monesta tuijasta. Nyt ne 3-5 metrisiä. Brabant tuijia pidän siistinä leikkaamalla, timanttituija kaunis sellaisenaan.
- korppis1
Kiitos neuvoista. Toimin niiden mukaan ;) korvessa tuulinen ja sateinen aamu. Lähden kirkolle viinin lappomaiseen. Otin eilen marjat pois viinimehusta ja mittasin alkoholipitoisuuden se näytti 9%. Siis sopivaa seurustelujuomaa kesäiltoihin. Makua en testannut. Pitää lapota hiiva pois ja kirkastuttaa muutama päivä;)
- tujua.tuija.kiljua
Siinähän se kesä kännissä vierähtääkin, syksyllä kankkusessa hollantiin :D
- 1eero
tujua.tuija.kiljua kirjoitti:
Siinähän se kesä kännissä vierähtääkin, syksyllä kankkusessa hollantiin :D
Melkein samanlaista, marjamehuun lorauttaa koskenkorvaa jo käy kesä juomana pitkin päivää, iltasella toikkaroi silmät ristissä pehkuihin.
- paakaripulla
Et kai heittänyt pois niitä siivilöimiäsi marjoja. Ehtoisena emäntänä tekaiset täytekakun johon välilöihin sujautat ne marjat ja iloinen kahvihetki on taattu. Ei sitten lastenkutsuille eikä autolla liikkeellä oleville vieraille.
- korppis1
paakaripulla kirjoitti:
Et kai heittänyt pois niitä siivilöimiäsi marjoja. Ehtoisena emäntänä tekaiset täytekakun johon välilöihin sujautat ne marjat ja iloinen kahvihetki on taattu. Ei sitten lastenkutsuille eikä autolla liikkeellä oleville vieraille.
Teille kolmelle@ alkoiko suu napsahtelemaan, joko piti juosta pitkäripaiseen?
- vsopt
korppis1 kirjoitti:
Teille kolmelle@ alkoiko suu napsahtelemaan, joko piti juosta pitkäripaiseen?
Eipä se suu nyt ala napsamaan jos lueskelee sun vanhojen pakastemarjojes liotteluista. Baarikaapissa on senverran hyvälaatusta konjakkia että tuo sinun rankin liottelusi vaan hymyilyttää. Mikset osta hyvälaatuista viiniä Alkosta? Eikö ole varaa?
- Korppis1
vsopt kirjoitti:
Eipä se suu nyt ala napsamaan jos lueskelee sun vanhojen pakastemarjojes liotteluista. Baarikaapissa on senverran hyvälaatusta konjakkia että tuo sinun rankin liottelusi vaan hymyilyttää. Mikset osta hyvälaatuista viiniä Alkosta? Eikö ole varaa?
Iltaa, olen hyvän viinin ystävä. Elän vajaa puoli vuotta ulkomailla. Se sama laadukas viini mistä maksat Alkoon 12 euroa saat sen Hollannista 6:lla ja tarjouksista jopa 3.50 eurolla. Kesäviini on kesäviiniä ja se on hyvää ja raikasta seurustelujuomaa. Minulla käy paljon kesävieraita.
Ruokajuomat ovat sitten asia erikseen esim. punaviinit.
Sinulle tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että en juo viinoja ja uskot, että
kotiviini ovat hiivajuomaa. Et vain ole ikinä saanut hyvää kotiviiniä. Juo sinä sitä kallista konjakkia, josta itse en tykkää pätkääkään. Viini se on vain nyt mun jutska.
Minulla ei ole baarikaappia ei ole tarvetta. - Korppis1
1eero kirjoitti:
Melkein samanlaista, marjamehuun lorauttaa koskenkorvaa jo käy kesä juomana pitkin päivää, iltasella toikkaroi silmät ristissä pehkuihin.
Nyt pojat pitää ihan kehua. Petzekin jo kehui. Maisteltiin viiniäni, kylmänä ja huoneenlämpöisenä. Molempien meidän mielestä huoneenlämpöinen oli parenpaa joten viini on punaviinin ominaisuudet omaavaa johtunee mustikoista, joiden maku on neutraali, mutta punaherukat antoivat pirspakasta sivumakua ja pihlajanmarjat jätti jälkeensä ihanan jälkimaun. Hyvää tuli aina vaan parenpaa vuosi vuodelta.
- selvänä
Nyt pitää tunnustaa. Olin eilen juhlissa, enkä yleensä juo viiniä. Saunakaljat vaan. No täytyy sanoa, että se viini kihahti päähän. Yöunet meni, sängyssä jouduin pyörimään. Ei sovi viini kaikille ei. Ykkösolueen siirryn kyllä, sen verran sapettaa.
Mutta korppikselle hauskoja hetkiä ystävien kanssa. - äimänkäki123
Korppis1 kirjoitti:
Nyt pojat pitää ihan kehua. Petzekin jo kehui. Maisteltiin viiniäni, kylmänä ja huoneenlämpöisenä. Molempien meidän mielestä huoneenlämpöinen oli parenpaa joten viini on punaviinin ominaisuudet omaavaa johtunee mustikoista, joiden maku on neutraali, mutta punaherukat antoivat pirspakasta sivumakua ja pihlajanmarjat jätti jälkeensä ihanan jälkimaun. Hyvää tuli aina vaan parenpaa vuosi vuodelta.
Viini, viinat ja Hollanti. Oletko hieman suuruudenhullu, tai paremminkin sen heikon itsetunnon omaava, kun aina korostat itseäsi, kuinka sinä, sinä, sinä ja Petze, joka välillä muuttuikin perseeksi? Eikö Paul ole tarpeeksi fiini nimi?
- Korppis1
äimänkäki123 kirjoitti:
Viini, viinat ja Hollanti. Oletko hieman suuruudenhullu, tai paremminkin sen heikon itsetunnon omaava, kun aina korostat itseäsi, kuinka sinä, sinä, sinä ja Petze, joka välillä muuttuikin perseeksi? Eikö Paul ole tarpeeksi fiini nimi?
Eihän minunkaan nimi ole Mandi, Heta eikä Alice. En ole suuruudenhullu, kerron vain ihan omasta tavan elämästäni. Mitä tykkäsit keväästäni Hollannissa ajattelin vaihtaa Petzen nimen Pauliksi, jotta tiedän ketkä käy blogiani lukemassa. Ei kai vaan jäänyt joku kivi hiertämään kenkääsi olisiko jotain mikä veti sinut äimänkäeksi ; )))
Mistä kohtaa Hollannin matkan yhteenvedossa löysit minusta huonon itsetunnon omaavan ihmisen. Sekö sinua sapetti, että asuimme hyvässä hotellissa Helsingin parhaalla paikalla vai se, että söimme usein ulkona ravintoloissa ystäviemme kanssa ; )
- ö-Öö
Tuijista.
On kokemusta. Kyllä menestyvät pohjoisessakin, jos on menestyäkseen. Ite istutun aikanaan kolmattakymmentä tuijaa mökille. Neljä on elossa. Että ennuste ei välttämättä ole hyvä, mahdollisuuksia toki on.
=DW=- ö-Öö
Ai niin.
Yks elävä on timanttituija, kolme muuta kartiotuijia, Kaikki, jotka delas, oli pylvästuijia. Riippuu lajikkeesta, minkälaisiin olosuhteisiin jalostettu, mulla noit pylvästuojat oli xtremä, ei niitten oltu ennustettavakaan elävän nin pohjoisessa, tulipahan kokeiltua. Muutama kataja muuten onnistunut erinomaisesti, vaikkei niitten näillä leveysasteilla pitäisikkään elää. Toinen joku sinikataja ja toisen nimeä en muista.
=DW=
- 1eero
Tääl mökillä on puolenkymmentä eukko vainaan istuttamaa tuijaa ja mahottoma isoja yhessä näkkyy oleva linnun pesäkin sekä hirveen isoja terijoen salavia.
Linnun pesiä laskettiin pihapiirissa olevan varmaa toistakymmentä, kiirettä heillä pitänee ny on ollu siedettävä ilma ei vielä kunnon kesää.- siilimuori
Nii. Sun vaimovainaas elää sussa kättensä töiden kautta. Pihassa ja pensaissa. puissa.
- Viatonsivullinen
Kyllä joka kevät tulee into laittaa puita ja pensaita, saa aivan järjen kanssa vastaan taistella. Mielessä on joku pikku, pikku kuusi tai joku
maanpeitehavukasvi, niitäkin on runsaasti tarjolla.
- suomo
Monet pitävät tuijista. Minusta ne ovat liian pönäköitä eivätkä sovi Suomen luonnon värimaailmaan, on väärä vihreä. Lisäksi tuntuvat olevan melko vaikeasti hoidettavia.
- Viatonsivullinen
Samaa mieltä kanssasi.
- korppis1
Olen tykästynyt tuijiin nimenomaan siksi, että niillä on monta tapaa saada puutarhat kauniiksi. Hollannissa yleisin koristepennsas tai puu.
- suomo
Hollanti on eri juttu. Tuttavieni puutarhassa on tuijia ja pehmensin niitä köynnöskrasseilla, jotka kiipeilivät ylös asti. Jokin muukin köynnös sopisi. Toisessa paikassa puutarhavadelma antoi satoa tuijien joukossa. Osittain mielipiteeni johtuu siitä, että ennen vanhaaan tuijia käytettiin paljon hautaseppeleissä esim. vuonna 1954 ukkini seppeleessä. Varsinkin jos pihalla on paljon kiviä ja tuijia mieleeni tulee hautausmaa.
- mimmimum-mi
Katselin juuri pihaa jota ympäröi kokonaan tuijat... kaikki neljä sivua...ja tuloaukossa oli valkoinen iso patsas....kuin afrodite... ei oikein sopeutunut mielestäni tänne... pohjolaan. Mutta makuja on monia...
- kokemustaon
Tuijat on kankeita pihalla ja sängyssä.
- Heikunkeikku
En ala muiden vastauksia nyt lukemaan, kun on pikkusen kiire.
Kainuun korkeudesta en tiedä, mutta täällä puolessa välissä Suomea Tuijat viihtyvät hyvin.
Jotkut sanovat, että ne pitäisi talveksi peittää, mutta ainakin pojan perheen puutarhasuunnittelija sanoi, että niitä ei saa peitellä. Pojalla on puutarhassaan monta tuijaa. Viime viikolla laskin heidän yhden syrjän tuijat ja niitä oli 23 kappaletta. Pihan keskellä on myös tuijia ja niitä on varmaankin jotain 7-8 kappaletta, plus lisäksi semmosia tuijan näkösiä matalia puskia. Minä itse en piittaa tuijista, ei ole mun tyylisiä kasveja.
Nämä pojan tuijat ovat menestyneet hyvin peittelemättä. Naapurissani on myös viis tuijaa ja nekin ihan ok kunnossa.
Sinun kannattaisi kysyä puutarhamyymälästä, että sopivatko ne Kainuun korkeuteen.
Mulla on edelleen korituolini koristus keskes. Oon maininnut siitä joskus täälläkin. Taimet ovat kasvatettu ja osa ostettu. Kohta haen veljen vaimon, niin lähdetään kirpputorille etsimään jotakin matalareunaista ISOA koria, johon voisin asetelman tehdä. Yhden jo ostinkin, mutta se ei ollut 100%:n täydellinen ja laitoin sen toiseen paikkaan. Korituolistani tullee hieno. Parvekkeen koristus, saan tihruttaa sitä aamukahvia juoden.- Korppis1
Heikku@ ;)
Minulla on vanha korituoli, joka sai uuden elämän omana itsenään. Kun entisöin kuopukselle keittiön pöydän samalla puhdistin korituolin ja maalasin sen samalla harmaalla lakalla kuin pojan pöydän. Se sopii nyt laituriolohuoneen harmaasävyisten huonekalujen kanssa yhteen. Eilen annoin kyytiä vanhalle rautaiselle vesireelle, joka toimi vuosia kukkien alustana ja viimeiset vuodet pienenä mansikkamaana joka ei ollut menestynyt idea. Nyt kelkka lentää rautatavaroiden hautuumaalle ja tila jonka se jätti antoi avaruutta keksipihalle. Mansikkamaa sai uuden paikan ja toivon nyt parenpaa satoa ; )
Kukkasia ole jo laittanut jonkin verran. Kunnostin pienen kasvihuoneeni josta tuli soma kun otin muoviriekaleet veks ja koristin taustan ja laidat vihreillä kukkaritiliköillä. Eilen suunnittelin siihen sadepäivien varalle irrotettavan muovisuojan.
Aijoin itsekin mennä tänää kierrätystorille katastelemaan josko löytyisi aarteita, vaikka on niitä kyllä täällä varastot pullollaan, mutta kuitenkin jotain uutta.
Tuijani ovat vielä isoissa poteissa ja etsin kesän aikana niille sopivat kohdat mihin ne sitten istutan. Ilmeisesti kartiotuijalla on hyvä paikka mökin suojaisassa mutta aurinkoisessa nurkassa. Timattituija on vielä portailla potissa ja etsin sille paikkaa. Ensi kevät sitten näyttää, onnistuinko.
Ihana laiska olo, siis päivä näppäimillä. Eilen oli auton bensatankin ja ruohonleikkurin tankin täyttö, nyt pitänee tehdä pakollinen ajo kirkolle ja hakea jääkaapin täytettä. ; ) - Heikunkeikku
Korppis1 kirjoitti:
Heikku@ ;)
Minulla on vanha korituoli, joka sai uuden elämän omana itsenään. Kun entisöin kuopukselle keittiön pöydän samalla puhdistin korituolin ja maalasin sen samalla harmaalla lakalla kuin pojan pöydän. Se sopii nyt laituriolohuoneen harmaasävyisten huonekalujen kanssa yhteen. Eilen annoin kyytiä vanhalle rautaiselle vesireelle, joka toimi vuosia kukkien alustana ja viimeiset vuodet pienenä mansikkamaana joka ei ollut menestynyt idea. Nyt kelkka lentää rautatavaroiden hautuumaalle ja tila jonka se jätti antoi avaruutta keksipihalle. Mansikkamaa sai uuden paikan ja toivon nyt parenpaa satoa ; )
Kukkasia ole jo laittanut jonkin verran. Kunnostin pienen kasvihuoneeni josta tuli soma kun otin muoviriekaleet veks ja koristin taustan ja laidat vihreillä kukkaritiliköillä. Eilen suunnittelin siihen sadepäivien varalle irrotettavan muovisuojan.
Aijoin itsekin mennä tänää kierrätystorille katastelemaan josko löytyisi aarteita, vaikka on niitä kyllä täällä varastot pullollaan, mutta kuitenkin jotain uutta.
Tuijani ovat vielä isoissa poteissa ja etsin kesän aikana niille sopivat kohdat mihin ne sitten istutan. Ilmeisesti kartiotuijalla on hyvä paikka mökin suojaisassa mutta aurinkoisessa nurkassa. Timattituija on vielä portailla potissa ja etsin sille paikkaa. Ensi kevät sitten näyttää, onnistuinko.
Ihana laiska olo, siis päivä näppäimillä. Eilen oli auton bensatankin ja ruohonleikkurin tankin täyttö, nyt pitänee tehdä pakollinen ajo kirkolle ja hakea jääkaapin täytettä. ; )Hei Korppis:)
Kirpputorireissu tehty. En löytänyt hakemaani koria, mutta löysin oivalliset tavarankuljetuskärryt. Vähän sen tyyliset, kuin laivoilta olutta kuskaillaan, mutta tuo oli tukevampi ja pikkusen isompi. On tosi inhottavaa aina raahata autosta veneelle tavaraa. Vesikanisteri on raskas, multasäkit myös ja sitten jotkut kassit kans, että kun niitä eestaas raahailee, niin käsivarret on hetken aikaa ku apinoilla. Sormenpäät klapajaa maassa :) Nyt kun on noi kärryt, niin saan sillä lykätä kamoja.
Kasvihuoneesi on varmaan kiva. Voin kuvitella.
Erilaiset korihuonekkalut on miun maun mukkaisia. Parvekkeella on korikalustus, pyöreä pöytä, jossa lasikiivu ja kaks pienempää (matalaselkänojallisia) korituolia. Ja koriaineesta tehtyjä kukkalaatikoita. Siksi toi mun hieno korkeaselkäinen korituoli sopiikin sinne muiden sekaan. Kun nyt vaan olisin löytänyt oikeanlaisen korin, jonka saisin laittaa korituolin istuimeen ja siihen niitä suunnittelemia kukkia.
Täytyy tuumia jotakin muuta mukavaa korin sijaan. Mitään muovista en tahdo laittaa. En tykkää muovijutuista. - Korppis1
Heikunkeikku kirjoitti:
Hei Korppis:)
Kirpputorireissu tehty. En löytänyt hakemaani koria, mutta löysin oivalliset tavarankuljetuskärryt. Vähän sen tyyliset, kuin laivoilta olutta kuskaillaan, mutta tuo oli tukevampi ja pikkusen isompi. On tosi inhottavaa aina raahata autosta veneelle tavaraa. Vesikanisteri on raskas, multasäkit myös ja sitten jotkut kassit kans, että kun niitä eestaas raahailee, niin käsivarret on hetken aikaa ku apinoilla. Sormenpäät klapajaa maassa :) Nyt kun on noi kärryt, niin saan sillä lykätä kamoja.
Kasvihuoneesi on varmaan kiva. Voin kuvitella.
Erilaiset korihuonekkalut on miun maun mukkaisia. Parvekkeella on korikalustus, pyöreä pöytä, jossa lasikiivu ja kaks pienempää (matalaselkänojallisia) korituolia. Ja koriaineesta tehtyjä kukkalaatikoita. Siksi toi mun hieno korkeaselkäinen korituoli sopiikin sinne muiden sekaan. Kun nyt vaan olisin löytänyt oikeanlaisen korin, jonka saisin laittaa korituolin istuimeen ja siihen niitä suunnittelemia kukkia.
Täytyy tuumia jotakin muuta mukavaa korin sijaan. Mitään muovista en tahdo laittaa. En tykkää muovijutuista.Hurahtaisit täysin jos lähtisit kanssani Hollannin kirppiksille. Sieltä löytää korituoleja, erilaisia koreja ja puutarhan koriste-esineitä. Olen usein haikeana jättänyt taakseni ihania esineitä, joita ei tietty kannata Suomeen rahdata. Nukketaloni kuitenkin saa uusia ulkokalusteita, mikä lohduttaa. Pienoismalleja oikeista puutarhakalusteista ja koristeista ; )
On ihana kuulla erilaisista ideoistasi. Muuten se amme josta olemme puhuneet on vielä tuolla pihanperällä. Esikoinen tulee ensiviikolla lomalle ja tarkoituksemme on viedä se raudankeräykseen. Ei ehkä enää sovi, se idea on nyt out vaikka kuinka kiehtova ajatus olisi makoilla siinä hellepäivänä ; ) Mutta vielä minulla on harkinta-aikaa ; ) - Viatonsivullinen
Korppis1 kirjoitti:
Hurahtaisit täysin jos lähtisit kanssani Hollannin kirppiksille. Sieltä löytää korituoleja, erilaisia koreja ja puutarhan koriste-esineitä. Olen usein haikeana jättänyt taakseni ihania esineitä, joita ei tietty kannata Suomeen rahdata. Nukketaloni kuitenkin saa uusia ulkokalusteita, mikä lohduttaa. Pienoismalleja oikeista puutarhakalusteista ja koristeista ; )
On ihana kuulla erilaisista ideoistasi. Muuten se amme josta olemme puhuneet on vielä tuolla pihanperällä. Esikoinen tulee ensiviikolla lomalle ja tarkoituksemme on viedä se raudankeräykseen. Ei ehkä enää sovi, se idea on nyt out vaikka kuinka kiehtova ajatus olisi makoilla siinä hellepäivänä ; ) Mutta vielä minulla on harkinta-aikaa ; )Kaupasta ostin Hollantilaisia mansikoita, hyvän makuisia.
Ei happamia ollut. - Korppis1
Viatonsivullinen kirjoitti:
Kaupasta ostin Hollantilaisia mansikoita, hyvän makuisia.
Ei happamia ollut.Nyt alkaa saamaan hollantilaista avomaan mansikkaa ja ne ovat hyviä. Kasvihuonemansikat, joita saa läpi talven ovat mauttomia, käytin niitä kakkujen koristeluun ja salaatteihin antamaan näköä en niinkään makua. Petzen suurta herkkua on suomalaiset mansikat niitä ei kuulemma voita muut ; )
- Heikunkeikku
Korppis1 kirjoitti:
Hurahtaisit täysin jos lähtisit kanssani Hollannin kirppiksille. Sieltä löytää korituoleja, erilaisia koreja ja puutarhan koriste-esineitä. Olen usein haikeana jättänyt taakseni ihania esineitä, joita ei tietty kannata Suomeen rahdata. Nukketaloni kuitenkin saa uusia ulkokalusteita, mikä lohduttaa. Pienoismalleja oikeista puutarhakalusteista ja koristeista ; )
On ihana kuulla erilaisista ideoistasi. Muuten se amme josta olemme puhuneet on vielä tuolla pihanperällä. Esikoinen tulee ensiviikolla lomalle ja tarkoituksemme on viedä se raudankeräykseen. Ei ehkä enää sovi, se idea on nyt out vaikka kuinka kiehtova ajatus olisi makoilla siinä hellepäivänä ; ) Mutta vielä minulla on harkinta-aikaa ; )Se olisikin inhottavaa, jos menisi johonkin kauas kirppikselle ja löytäisi itselle sopivia ja inspiroivia kapistuksia ja sitten jättää ostamatta kun ei pystyisi kuljettamaan. Ainakin joitakin isoja vehkeitä. Mutta ei sen puoleen kiva on kirpputoreilla vain käppäilläkin ja katsella kaikkea kivaa.
Et sitte enää meinaa pulahtaa ammeeseen. Mieti nyt vielä kaks kertaa, ennenku luovut siitä. Se on NIIN ihanaa makoilla kuumassa kylpyammeessa luonnon keskellä. Lokit krääkyy kuorossa ja sanoo, että nauti muori kesästä ja minähän nautin. Ympärillä vihreät puut ja usein nuotiokin on palamassa siinä lähellä. Syksyllä myöhään, kun on jo pikkusen kylmä, niin mikäs sielä ammees on köllötellessä, kun on lämpimän veden syleilyssä. Kasvot kohti taivasta, tummaa syksyistä taivasta, jossa valtava määrä tuikkivia tähtiä. Huh huh, kun taas tuli ikävä ammetta.
Jaa, vielä yks asia. Olen keksinyt korituoliin sopivat koriruukut. Tarkoitus oli löytää yks iso, mutku ei löytynyt, niin laitan neljä erikokoista pienempää koria, jotka löysin varastostani. Uskon, että noillakin pärjään ja tuloo komia kukkakorituoli. Muratit etualalla peittävät sopivasti, kun ruukuista valuvat alaspäin. Ei pahemmin edes huomaa, onko sielä alla nyt yks vai useampi kori. - Korppis1
Heikunkeikku kirjoitti:
Se olisikin inhottavaa, jos menisi johonkin kauas kirppikselle ja löytäisi itselle sopivia ja inspiroivia kapistuksia ja sitten jättää ostamatta kun ei pystyisi kuljettamaan. Ainakin joitakin isoja vehkeitä. Mutta ei sen puoleen kiva on kirpputoreilla vain käppäilläkin ja katsella kaikkea kivaa.
Et sitte enää meinaa pulahtaa ammeeseen. Mieti nyt vielä kaks kertaa, ennenku luovut siitä. Se on NIIN ihanaa makoilla kuumassa kylpyammeessa luonnon keskellä. Lokit krääkyy kuorossa ja sanoo, että nauti muori kesästä ja minähän nautin. Ympärillä vihreät puut ja usein nuotiokin on palamassa siinä lähellä. Syksyllä myöhään, kun on jo pikkusen kylmä, niin mikäs sielä ammees on köllötellessä, kun on lämpimän veden syleilyssä. Kasvot kohti taivasta, tummaa syksyistä taivasta, jossa valtava määrä tuikkivia tähtiä. Huh huh, kun taas tuli ikävä ammetta.
Jaa, vielä yks asia. Olen keksinyt korituoliin sopivat koriruukut. Tarkoitus oli löytää yks iso, mutku ei löytynyt, niin laitan neljä erikokoista pienempää koria, jotka löysin varastostani. Uskon, että noillakin pärjään ja tuloo komia kukkakorituoli. Muratit etualalla peittävät sopivasti, kun ruukuista valuvat alaspäin. Ei pahemmin edes huomaa, onko sielä alla nyt yks vai useampi kori.Minä tein tänään superlöytöjä. Kiersin paikallisia kirppareita. Silmäni naulautuivat kierrätyskeskukssa kauniiseen ovaalin muotoiseen noin 40 x 100 x 90 cm välipunoksella olevaan banbupöytään. Eikun kainaloon, se sopi kivasti autoni takakonttiin, jossa on aina takapenkit alaslaskettuna koska se toimii ostoskassina aarteilleni ; ) Sen jälkeen kiertelin toista kirpparia ja siellä oli toinen löytöno kamu pöydälle. Bambu-picnik-kori. Ei kun takakonttiin ja hölmön onnellinen ilme kasvoilla ajoin kohti mökkiä. Petze tuli illalla ja ihasteli löytöjäni. Hän on Indonesia-fanittaja, maa, jossa terassit ja puutarhat ovat kalustettu bambujutskoilla. Olin löytänyt aitoja alkuperäisiä hyvin valmistettuja ja ehjiä.
Kokeilin picknik-korin toimivuutta. Lähdin Prismaan ostoksille kori käsivarrellani. Ostin puutarhaosastolta ruusu pelargonia, joka sopi kivasti korin juomapulloreikään. Ruokaostokset laitoin korin kannen alle korin sisälle. Olin kuin täti Monika ;)
- Suominousuun
syosi suomalaista, osta kotimaista
- Korppis1
Mitä puuta ehdotat, kun minulla on jo mäntyjä, koivuja, kuusia, pihlajoita ja leppiä ja pajuja, mustikoita, puolukoita sekä villimansikoita. Ruusupuskia, tuomi, marjapuskia, muutama vattun oksa, syreeni sekä kolme kaunsita pensasta joiden nimiä en nyt musta, mutta jotka kasvavat myös Hollannissa.
- entykkää
Tuija on kankea.
- Korppis1
Niin on orapihlaja-aitakin ja lisäksi orapihlaja-aita on piikkinen ja se vaatii kovan työn pitää hyvännäköisenä. Appiukolla oli ja joka kesä se piti parturoida.
- luuletvaan
Korppis1 kirjoitti:
Niin on orapihlaja-aitakin ja lisäksi orapihlaja-aita on piikkinen ja se vaatii kovan työn pitää hyvännäköisenä. Appiukolla oli ja joka kesä se piti parturoida.
Eikä ole sähköleikkurilla kummoinen hommeli.
- hra.tuivero
Tuijat tahtovat kuivua keväisin. Niin kuin muutkin puut ja pensaat se herää kevätauringon kanssa, jolloin maa on vielä jäässä. Koska se on ikivihreä, sen neulaset haihduttaa vettä, ja koska se on kohtalaisen pieni, sen juuret ei yllä roudan alapuolelle. Sitä voi suojata kahdella tavalla, kastelemalla kuumalla vedellä niin että routa sulaa ja tuija saa vettä, tai suojaamalla neulasia auringonpaahteelta. Tai kumpikin.
Ota tämän huomioon jo istutusvaiheessa. Kaiva sille syvä kuoppa missä on hyvää multaa, älä laita saviseen paikkaan. Mitä isompi tuija, sen syvemmälle juuretkin menee, joten jos se pärjää pari ensimmäiset vuodet, se säilyy pitkään.
Kovin lähelle kulkuväylää sitä ei kannata istuttaa, se on arka kosketukselle. Meillä on pihassa kolme tuijaa, ja peurat kulkee niiden välistä. Tämän ansiosta meidän tuijilla on kunnon vyötäröt.
Tykkääkö vai ei, se on makuasia. Minusta monimuotoisuus puutarhassa on kaunista.- korppis1
Mökin maaperä on savimaata. Ilmeisesti pitää laittaa alasuoja mullalle, että multa ei imeydy saveen?
- vanha.konsti
korppis1 kirjoitti:
Mökin maaperä on savimaata. Ilmeisesti pitää laittaa alasuoja mullalle, että multa ei imeydy saveen?
Hyvä konsti savimaahan on kunnon suolaus, tekee kiinteksi eikä ime multiasi.
- Korppis1
vanha.konsti kirjoitti:
Miten suolaus tehdään?
- Heikunkeikku
vanha.konsti kirjoitti:
"vanha.konsti"
Ruoka meinas pudota suusta, kun suu loksahti niin auki, että oli leuka nostettava kattoa kohti, ettei näppäimistö sotkeennu.
Loksahtamisen syy oli ehdotuksesi pistää saviseen maahan suolaa.
Voisitko perustella sitä jotenkiiii? Tai vaikkapa linkin pätkästä?
Meillä on ollut muinoin kamalan savinen maa. Ryytimaa ei onnistuisi ollenkaan, jos saviseen maahan yrittäisi tehdä rehevän ryytimaan.
Tuo suolaus ihmetytti sen takia, kun esim. merivedellä en voi saaressa kastella kukkiani. Kasvit nuukahtelee ja itkee tihruttaa. Veljeni ei piittaa moisista asioista ja omalla mökillään kastelee huoletta merivedellä. Heidän kasvinsa ovat pieniä käppänöitä ja heti huomaa, että voivat huonosti. Minä kastelen saaressa sadevedellä. Mulla on kolme oikein isoa tynnyriä ja niistä kasteluveden otan. Tuntuu, että kaikkihan sen tietää (meren rannalla asuvat), että merivesi ei suolaisuutensa takia sovellu kasteluun. Veljeni on se poikkeus, kun ajattelee ettei sillä nyt niin väliä oo, onhan se ainakin märkää :)
Palataan savimaaan parantamiseen. Korppikselle ehdotan, että kaiva sitä savimaata ensteks veks. Sitten sekoita hiekkaa ja turvetta ja esim. jos sinulla on komposti, niin siitä vetäset sekaan kompostimultaa. Tai tavallista multaa. Jos tuon homman teet, niin johan sun tuijaskin käperryttää ilolla juurensa mehevään multaan.
Noin olen ehdottanut joillekin tuttavillenikin, jotka ovat savimaan onnettomia omistajia. Kaikille on tullut hyvä ryytimaa, kun ovat lisäilleet noita eri maa-aineita. Elikkä ne sekoitetaan sen savimaan joukkoon, ei savimaata kaikkia tartte krapsuttaa pois:)
Ryytimaassa on enemmän hommaa tietysti, kun on iso, mutta jos Korppis tahtoo niitä tuijia istuttaa tai muitakin puskia, niin ei siinä ole kova homma sekoittaa hiekkaa ja turvetta ja sitä multaa.
Hiekan karkeus ei saa olla hirveen hienosta. Parempi jos on vähän rouhevampaa. - 1eero
Heikunkeikku kirjoitti:
"vanha.konsti"
Ruoka meinas pudota suusta, kun suu loksahti niin auki, että oli leuka nostettava kattoa kohti, ettei näppäimistö sotkeennu.
Loksahtamisen syy oli ehdotuksesi pistää saviseen maahan suolaa.
Voisitko perustella sitä jotenkiiii? Tai vaikkapa linkin pätkästä?
Meillä on ollut muinoin kamalan savinen maa. Ryytimaa ei onnistuisi ollenkaan, jos saviseen maahan yrittäisi tehdä rehevän ryytimaan.
Tuo suolaus ihmetytti sen takia, kun esim. merivedellä en voi saaressa kastella kukkiani. Kasvit nuukahtelee ja itkee tihruttaa. Veljeni ei piittaa moisista asioista ja omalla mökillään kastelee huoletta merivedellä. Heidän kasvinsa ovat pieniä käppänöitä ja heti huomaa, että voivat huonosti. Minä kastelen saaressa sadevedellä. Mulla on kolme oikein isoa tynnyriä ja niistä kasteluveden otan. Tuntuu, että kaikkihan sen tietää (meren rannalla asuvat), että merivesi ei suolaisuutensa takia sovellu kasteluun. Veljeni on se poikkeus, kun ajattelee ettei sillä nyt niin väliä oo, onhan se ainakin märkää :)
Palataan savimaaan parantamiseen. Korppikselle ehdotan, että kaiva sitä savimaata ensteks veks. Sitten sekoita hiekkaa ja turvetta ja esim. jos sinulla on komposti, niin siitä vetäset sekaan kompostimultaa. Tai tavallista multaa. Jos tuon homman teet, niin johan sun tuijaskin käperryttää ilolla juurensa mehevään multaan.
Noin olen ehdottanut joillekin tuttavillenikin, jotka ovat savimaan onnettomia omistajia. Kaikille on tullut hyvä ryytimaa, kun ovat lisäilleet noita eri maa-aineita. Elikkä ne sekoitetaan sen savimaan joukkoon, ei savimaata kaikkia tartte krapsuttaa pois:)
Ryytimaassa on enemmän hommaa tietysti, kun on iso, mutta jos Korppis tahtoo niitä tuijia istuttaa tai muitakin puskia, niin ei siinä ole kova homma sekoittaa hiekkaa ja turvetta ja sitä multaa.
Hiekan karkeus ei saa olla hirveen hienosta. Parempi jos on vähän rouhevampaa.Minäkin olen kuullut maantiesuolaa savimaan parannukseen sellaen parin sentin kerros ja sitte voi levitellä multaa, luulisi ainakin suolaheinän kasvavan juu tuumasta toimeen korppis.
- Korppis1
1eero kirjoitti:
Minäkin olen kuullut maantiesuolaa savimaan parannukseen sellaen parin sentin kerros ja sitte voi levitellä multaa, luulisi ainakin suolaheinän kasvavan juu tuumasta toimeen korppis.
Luotan Heikkuun ja herra tuiveroon ; )
- ö-Öö
Jostain ihmeestä mieleen muistui yks Tuijapiisi. En ollut ennen kai ajatellutkaan, että kyseessä voi olla puu. Aika pervoa meininkiä :DDD
Alwari Tuohitorvi - Älä iske Tuijaa:
https://www.youtube.com/watch?v=YKysxahPf7I
=DW= Kai muistit ottaa juuriston ympärillä olleen verkon pois?
Käytä kuivina aikoina ylimääräistä kastelua ainakin pari vuotta, sillä noilla tuijilla (lajikkeilla) on pieni juuristo kokoon verraten.
Kevättalvella maaliskuun loppupuolelta alkaen peitä valonsuojaverkolla se sivu johon aurinko paistaa.
Sillä korkeudella voi peittää talveksi juuristoa, mutta vasta sitten kun maassa on muutaman sentin routa.- Ei-aloittaja
Kiitos tiedoista
- zebo
Tuijat pannaan takaapäin ja siten istuu sen päälle paljaalla
- Korppis1
Sitä en tiedä mihin ilmansuuntaan tuijat on hyvä asetella ja paljaalle maalleko vai pusikon kekskelle, mutta sen huomasin, että sinä olet yön syvinä hetkinä ajatellut "pahan ilman lintua" ja "onnellista lintua". Kävit vetämässä käteesi meidän ketjuissamme. Tekikö eetvarttia ,DDDD
Nyt näytti naapurin Tuija rouvakin tulleen mökille. Minä kuitenkin kiiruhdan nyt, nyt en leipäjonoon vaan kahvijonoon ja siinä jonossa, sinne etunenään, kaatajan paikalle. Pääministerin kuulijoita kahvittamaan.
Hyvää päivän jatkoa ja yritä löytää jotain tähellistä takemistä itsellesi ; )
- siilimuori
Minulla on kukkapurkissa yksi tammenalku, sisällä ollut talven ylsi ja nyt pari viikkoa kuistilla. Enää probleema jotta minne sen istutan. Pihassa on pari tammea, toinen isompi ja toinen pienempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904473
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?613345Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132551Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1262442Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1042429- 422075
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282017Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2241763Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91667- 291628