Parantunut/parantumassa verenpaine

ihmetteleväpudottaja

Mulla on ollut 17-vuotiaasta asti korkea paine. Olen nyt 29-vuotias ja syönyt verenpaine lääkettä useamman vuoden. Sain lääkkeet, kun verenpaine oli päivittäin luokkaa 180/110. Tuolloin mittani oli 190/93.

Yritin montaa verenpainelääkettä ja lopulta saatin verenpaine lähellä normaalia Candemox 32 mg lääkkeellä. Ja olen todellakin aikaisemmin liikkunut paljonkin: pyöräillyt päivittäin, käynyt salilla, pelannut sulkapalloa, rullaluistellut jne.

Muutamia viikkoja sitten aloin dieetille, koska tavoitteena on pudottaa rasvaprosenttia. Pääasiassa söin siis lähes vain kasviksi (ja ehkä jotain naudan ohutleikettä seasssa ja joskus muutama pala mozzarellaa). Vedin suorastaan överidieettiä niin, että olin kunnolla minuskaloreilla. Samalla vähensin kahvin juontia, koska eräällä tutullani todella hallitsematon ja korkea verenpaine oli parantunut kahvin lopettamisella.

Pari viikkoa dieetattuani huomasin, että välillä aina huimaa. Verenpaine näytti olevan luokkaa 120/60. Jatkoin silti lääkkeen syöntiä. Eräs yö tässä mittasin verenpaineen ja se oli jo luokkaa 100/39. Sen jälkeen olen puolittanut lääkeen, ja verenpaine edelleen 130/70. Minua jännittää nähdä, että kun saa vielä muutaman kilon pudotettua, saako verenpainelääkkeet jättää kokonaan pois. Jos vain saa, niin kiitos Jumalalle! En ole muutenkaan kovin säännöllinen ihminen enkä aina muista ottaa niitä.

Ihmettelen vain sitä, että minulla on aikaisemminkin ollut esim. kolesteroliarvot hyvät. Onko tosiaan näin, että laihduttaminen muutaman kilon verran normaalipainon sisällä vaikuttaa näin paljon verenpaineeseen? Vai onko kyse siitä, että on syönyt niin paljon kasviksia?

2

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaaditutkimuksia
    • vaadijavaadi

Korkea verenpaine ei ole itsenäinen sairaus, vaan oire niinkuin on esimerkiksi kuume.

Molemmissa tapauksissa olisi hyvä selvittää oireen aiheuttaja.

Suomessa noin miljoona ihmistä syö verenpainelääkkeitä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      248
      17355
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      178
      12333
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      55
      6101
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      69
      4935
    5. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      19
      4930
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      26
      4052
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      84
      3625
    8. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      22
      3593
    9. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      140
      3095
    10. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      31
      2435
    Aihe