Asumistuenperusteita muutetaan

SSShallitus

SSS-hallituksen leikkaukset yleisiin asumistukimenoihin (-25 milj. euroa, koska tuen myöntämisen perusteita muutetaan).

Mitenkähän asumistuen perusteita muutetaan?

19

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • e454345

      Enimmäisasumismenoja lasketaan alemmaksi noin 100€ kautta ryhmä. Tarkoittaa, että suurin osa saa noin 100€ vähemmän yleistäasumistukea. Eli vähemmän rahaa käteen. Erityisesti tuo iskee eläkeläisiin joilta poistetaan eläkkeensaajan asumistuki ja sieltä lähtee 100-200€ kuukaudessa ja siihen vielä tuo 100€ eli 200-300€ kuukaudessa eläkeläisille rahaa. Hallitus koittaa tappaa köyhät.
      http://www.kela.fi/kenelle_enimmaisasumismenot

      • e454345

        Eli 100€ lähtee pois kaikista kuntaryhmistä ja 100€ lähtee pois kaikilta ruokakunnilta oli 1 tai 4 tai enemmän


      • EiJärkeä

        Eli jos asumistukea saa 60 e/kk niin sitten kun se tulee voimaan ei saa yhtään asumistukea?

        Mitäs järkeä siinä on että sitten joutuu menemään sossuun aina?

        Asumistukeahan nimenomaan nostettiin siksi ettei sen takia tarvisi mennä sossuun ja nyt sitä sitten taas lasketaan jotta joutuu meneen.

        Ei mitään järkeä soutaa ja huovata ees taas.


    • e454345

      Niin 100€ lähtee siis kuukaudessa pois kaikista kuntaryhmistä ja kaikilta ruokakunnilta.

    • Terveisiä_perseestä

      Jos pitää paikkansa, otan 20€ korotuksen takuueläkkeeseen, ostan menolipun ja muutan jonnekin Espanjaan, Mallorcalle tai jonnekin jossa saa asunnon vuokrattua 300 eurolla. Tästä jää sitten kulutukseen 450€ jolla elelee kohtuullisesti.

      • espanjassaasuva

        Takuueläkettä ja asumistukea ei makseta ulkomaille muun kuin tilapäisen oleskelun aikana.
        http://www.kela.fi/ulkomaat-ja-elakkeet_elakkeen-maksu-ulkomaille

        300 eurolla kuukaudessa saa espanjassa tai portugalissa vuokrattua 200 neliön asunnon. 100-150 neliön asunnot saa 100-200€ kuukaudessa. 50-100 neliön 50-100€ kuukaudessa. Vesi ja sähkö sisältyvät yleensä vuokraan. Hyviltä alueilta ei parhailta alueilta. Toki jos tyytyy normaali alueisiin lähtee vielä 20-50€ pois kaikista neliö ryhmistä. Espanjassa ja portugalissa asuntojen vuokrat 6-8 kertaa halvempia kuin Suomessa keskimäärin. Elinkustannukset noin 70% halvempia kuin Suomessa eli ruokaa ja muita saat 70% halvemalla. Ruokaan ei mene 50€ enempää kuukaudessa. Suomessa menee vähintään 160€ /kk

        Kun muutosta on kulunut muuttovuoden jälkeen kolme vuotta, henkilö on Suomessa rajoitetusti verovelvollinen. Rajoitetusti verovelvollinen ei ole velvollinen maksamaan Suomeen Yle-veroa.

        https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Usein_kysyttya/Ylevero__usein_kysyttya(21525)#MaksaakoEspanjassaasuvasuomalainenelkelinenYle-veroa2

        Eli jäät aika paljon voitolle ja saat elää lämpimässä. Kaikki on vain niin paljon halvempaa, että pelkällä kansaneläkkeellä 636,63 elää helposti espanjassa/portugalissa/virossa. Tuosta vuokra vaikka 100€ ja ruoka 50€ muut 20€ = 170€ /kk eli ylimääräistä jää 450-470€ /kk

        Virossa 6-8 kertaa myös vuokrat halvempia mutta elinkustannuksissa noin 85% edullisempi.


      • jokapaikankolotus

        Paljonko nuo lääkkeet maksavat siellä Espanjassa saati sairastelu. Voitko kävellä vain terveyskeskukseen ja sinut hoidetaan.Paljonko sairastelu maksaa.


      • espanjassaasuva

        Tuosta unohtui, että aika monessa vuokra-asunnossa myös netti sisältyy vuokraan 10/10mb tai 100/100mb tai xdsl 24mb.

        Lääkkeet maksaa espanjassa noin 10 kertaa VäHemmän. Noin 70% pienemmät julkisen hinnat, kuin Suomessa. Sama systeemi kuin Suomessa eli voit mennä julkiselle tai yksityiselle. Tärkeintä on hankkia ennen muuttoa eurooppalainen sairaanhoitokortti, jota näyttämällä saat kaikki palvelut. Eli julkiselle kannattaa mennä tulee monta kertaa halvemmaksi, kuin yksityinen vaikka yksityinenkin on noin 70% Suomea halvempi. On julkinen monta kertaa sitäkin halvempi.

        Lääkäri
        Yleislääkärille ja lastenlääkärille pääsee suoraan, kun hakeutuu terveyskeskukseen (centro sanitario tai centro de salud) tai julkiseen järjestelmään kuuluvan lääkärin vastaanotolle (consultorio). Erikoislääkärille pääsee yleislääkärin antamalla lähetteellä. Varmista, että sinua hoitava lääkäri kuuluu Espanjan julkiseen terveydenhuoltojärjestelmään (asistencia sanitaria pública tai asistencia del Sistema Nacional de Salud) ja esitä vastaanotolla eurooppalainen sairaanhoitokorttisi ja henkilötodistus. Näin hoito on maksutonta. Kortista on hyvä pitää mukana paperikopiota. Näin voit näyttää vastaanotolla alkuperäisen kortin ja luovuttaa kopion lääkärille.

        Lääkkeet
        Noutaessasi Espanjan julkisen järjestelmän lääkärin määräämiä reseptilääkkeitä apteekista (farmacia), näytä eurooppalainen sairaanhoitokorttisi ja henkilötodistus.

        Espanjassa tilapäisesti oleskeleva turisti maksaa lääketieteellisesti välttämättömästä lääkehoidosta 50 % omavastuun näyttämällä eurooppalaista sairaanhoitokorttiaan. Eläkeläisturistit maksavat 10 % omavastuun. Myös Espanjassa pysyvästi asuvat suomalaiseläkkeensaajat maksavat lääkeostosta yleensä 10 % omavastuun. Espanjasta eläkettä saavat henkilöt maksavat yleensä 10 % lääkeoston hinnasta, mutta jos eläkeläisen tulot ovat yli 100 000 euroa vuodessa, hän joutuu maksamaan lääkeostoista 60 % itse.

        Lääkkeet voit noutaa mistä tahansa apteekista. Ellei sairaanhoitokortissasi näkyvästä syntymäajasta ilmene, että olet eläkeläinen, sinulta voidaan pyytää lisätodisteita.

        http://www.kela.fi/eu-ja-eta-maat-seka-sveitsi_espanja-ja-kanariansaaret

        Lisäksi Suomen kela korvaa kuluja


      • espanjassaasuva

        Niin espanjassa suurin osa ihmisistä osaa englantia, että kieli ei ole yhtään ongelma. Kun mietit minne alueelle muutat kannattaa välttää ns turistialueita, koska siellä vuokrat ja hinnat kovat. Vältä suomalaisia asunnonvuokraajia repivät moninkertaista ylihintaa. Muista, että yleiset hinnat ovat noin -70% ruoka, vesi, sähkö, netti ja muut halvempia, kuin Suomessa ja vuokrat 6-8 kertaa ja lääkkeet 10 kertaa halvempia kuin Suomessa.

        Tässä sulle luettavaksi tietopaketti espanjasta http://espanjasta.blogspot.fi/2011/01/asunnon-vuokraus-espanjassa.html


      • espanjassaasuva

        Netistä löydät www.google.fi vastaukset kaikkiin kysymyksiisi espanjasta. Kirjoitat vain hakusanan. Itse olen asunut espanjassa 13 vuotta. 20 vuotiaana sain työkyvyttömän paperit ja 27 vuotiaana päätin muutin espanjaan pysyvästi. Eli 636€ /kk tulee eläkettä kelalta joka kuukausi ja joka vuosi. Asun noin 76 neliön asunnossa 3 huonetta ja keittiö. Vuokra 70€ /kk sisältää netin, sähkö, vesi, ilmastointi, lämmitys, siivous. Kuukaudessa menee siis pakollisiin 70€ vuokra, ruoka 40-60€ 10-15€ lääkkeet 10-20€ muut. Eli pakolliseen elämiseen menee 130-150€ kuukaudessa. Keskimäärin mulla jää säästöön noin 500€ joka kuukausi ja vuodessa 6000 euroa. Ensimmäiset vuodet tuli ryypättyä ja juhlittua silleen, että ei jäänyt mitään. Nyt viimeiset 10 vuotta olen saanut kerättyä säästöön 60 000 euroa. Aion jatkaa samalla lailla mutta ehkäpä säästän vain 300-400€ /kk. Hyvin nopeasti saa säästettyä rahat omaan asuntoon. Asuntojen hinnat muilla alueilla kuin turisti ja suositut alueet. Ovat noin 10 kertaa Suomea halvemmat. Ensi vuonna olisi tarkoitus ostaa ihan oma asunto 30 000 - 40 000 hintaluokassa muoto on avoin vielä kerros/rivi/omakotitalo Suomessa vastaava asunto maksaisi 300 000 - 400 000 euroa. Käytetyt autotkin noin 10 kertaa halvempia, kuin Suomessa. En ole ostanut autoa, kun ei ole ollut tarvetta. Jos on ollut tarvetta olen vuokrannut käytettyn auton vuokra hinnat 10 kertaa Suomea halvemmat.

        Muuttakaa ihmeessä espanjaan/portugaliin/viroon. Pystytte jopa kansaneläkkeestä säästämään riippuen tilanteesta vähintään 300€ /kk ja jopa yli 500€ /kk . Vuodessa 3600€-6000€ säästöä ja kymmenessä vuodessa 36000-60000 euroa. Pelkillä säästöillä voi ostaa oman asunnon tai auton tai minkä tahansa.


      • espanjassaasuva

        Nykyinen asunto on siis kerrostaloasunto, joka on suositus turvallisuuden takia ja alhaisten kustannusten ja vuokrien.


      • espanjassaasuva

        Oman vuokrani maksan käteisellä ilman kuittia. Kun kuitin kanssa hinta nousisi merkittäväksi. Käteisellä, kun maksaa ilman kuittia niin aina tulee alennusta kaikista paikoista paljonkin. Toisin kuin Suomessa täällä harmaa talous kasvaa ja on vakituinen käytäntö maantapa. Jos haluat säästää rahaa maksat käteisellä ja muistat mainita ennen maksua, että mikä on hinta ilman kuittia ja kuitin kanssa. Itse kun opin tämän alkuaikoina niin maksan aina käteisellä ilman kuitteja ja saan merkkittäviä alennuksia. Pienissä ruokakaupoissa käteisellä ilman kuittia hinta tippuu todella paljon. Niin kannattaa sitten varoa noita taskuvarkaita vievät lompakon nopeasti ja huomaamatta mutta kun käyttää kaulassa roikkuvaa paidan alle menevää rahakassia, jossa ei ole paljon rahaa mukana niin ei mitään ongelmia.
        Ei muuta kuin suunnittelemaan ja toteuttamaan unelmia, Suomessa se on mahdotonta mutta espanjassa/portugalissa/virossa kaikki on mahdollista. Suomessa olevat köyhät ovat melkein "keskituloisia" noissa maissa. Mahdollisuudet on tosiaan rajattomat kun rahaa jää niin paljon enemmän säästöön kun kaikki maksaa monta kertaa vähemmän.


      • espanjassaasuva

        5. SUOJAUDU TASKUVARKAILTA: Mitä suositummalla turistialueella olet, sitä enemmän taskuvarkaita siellä on. Päteehän sama Helsingin kauppatorillakin. Sama koskee metroa, busseja, raitiovaunua ja mitä tahansa paikkaa, jossa liikkuu paljon ihmisiä. Tungoksessa on niin helppo kaivella toisten laukkuja. Reppu on lomalaiselle kätevä tapa kuljettaa karttaa, kameraa, vettä jne. mukana mutta tungoksessa takanasi seisovan on myös helppo tonkia se. Laita siis rahat, passi, ja kortit joko kaulapussiin vaatteiden alle tai edes vyölaukkuun, jolloin se on aina näkyvilläsi. Naisten käsilaukku tulisi pitää pään yli olalle vietynä ja miehet, unohtakaa suomalainen tapa kantaa lompakkoa takataskussa…

        http://kreikkaan.net/terveys-ja-turvallisuus/turvaa-omaisuutesi


    • spaintt

      Tilapäisen eli alle vuoden pituisen ulkomaillaolon ajalta Kelan eläkkeet maksetaan normaalisti. Asumistuki maksetaan vain Suomessa sijaitsevan vakituisen asunnon kuluista.
      http://www.kela.fi/ulkomaat-ja-elakkeet_elakkeen-maksu-ulkomaille

      Suosittelen tekemään sillä lailla, että asut espanjassa 11.5 kk vuodesta ja olet Suomessa 1-2 viikkoa ja lähdet uudelleen espanjaan. Tuolla lailla saa kikkailtua takuueläkkeen pysyvästi. Tai sitten on 11kk espanjassa ja Suomessa 1kk ystävien, sukulaisten, tuttujen luona.

      Keinoja on monia itse olen nyt 10 vuotta tehnyt tuolla lailla. Eli tilaipäisesti asun joka vuosi 11kk vuodessa espanjassa ja 1kk Suomessa ystävien ja sukulaisten luona.

    • Calcu

      "Tuorein julkistus 11.2.2015: Kela maksoi asumistukia vuonna 2014 yhteensä 1 523 miljoonaa euroa. Asumistukimenot ovat kasvaneet kuutena vuonna peräkkäin. Yleistä asumistukea maksettiin viime vuonna 742 milj. euroa. Tukea sai vuoden lopussa 206 100 ruokakuntaa. Heistä valtaosa, 95 %, asui vuokra-asunnossa. Yli puolet saajaruokakunnista, 55 %, oli yhden hengen vuokralla asuvia ruokakuntia. Kela maksoi eläkkeensaajan asumistukea 498 milj. euroa."

      Jos 25 miljoonaa otetaan pois yhden hengen ruokakunnilta se tarkoittaa, että
      jokaisen ruokakunnan asumistukea leikataan 25 000 000 / 113 355 /12 = 18,38 € kuukaudessa.

      • 6gg5

        Muuten hyvä mutta mutta tuota leikkausta ei lasketa tuolla lailla. Se leikataan aika lailla samalla lailla, kuin eläkkeensaajien asumistuen muutos pienentää tuloja. Eli noita enimmäisasumismenoja lasketaan joka kuntaryhmässä ja ruokakunnassa noin -100€ /kk

        http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2014/20140052


    • 3C_273

      Tarkalleen ottaen mistä lähteestä tämä -100€ leikkaus enimmäisasumismenoihin on tänne saatu?
      Täällä esitetyt linkit viittaavat vuoden 2015 asumistukilakiin. Kyselin jo aiemmin kelasta, eikä edes siellä tiedetty millä tavalla yleinen asumistuki tulee muuttumaan vuonna 2016.

    • KunhanVaan

      Asumistuen määreethän muuttuivat 2015, että joko nyt heti perään niitä olllaan muuttamassa uudestaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      123
      1875
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      193
      1488
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1198
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      45
      1172
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      87
      1057
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      995
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      900
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      846
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      817
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      771
    Aihe