Kirjoja mitä suosittelisit uskovaisille.

ei.rajoja

Mitä kirjoja ja nettisivuja suosittelisit uskovaisille luettavaksi?

86

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskovaisille

      Videoitakin voi heittää joukkoon.

    • Reddington

      Jumala ei ole suuri ja Minä,Lucifer saattaisivat tehdä terää.

      • uququququ

        Lucifer ei ole kiinostunut sinusta, hänelle kelpaa paljon suuremmat kalat esim. Richard dawkins


      • Reddington
        uququququ kirjoitti:

        Lucifer ei ole kiinostunut sinusta, hänelle kelpaa paljon suuremmat kalat esim. Richard dawkins

        Lucifer on fiktiivinen hahmo.


      • Jo vuosituhansia sitten keksittiin ajatus: Jos härillä on jumala, se on härkien oloinen. Jumaluuteen ja piruun vähän huumoria ja suvaitsevuutta.


    • Raamattu.

      Lukekaa kristityt Raamattua avoimin mielin ja silmin!

      Saatatte yllättyä, jos kykenette niin tekemään.

      • luesinäkin

        Kyllä luetaan, on luettu jo yli 40 vuotta ja yhä vain uutta saa ammentaa, elävää vettä.


      • Onkohan se mieli ollut avoinna?


    • pyöreänhuoneennurkka
      • etsilleentaas

        Toinen suosii homoliittoja ja toinen pelkkää teoriaa


      • pyöreänhuoneennurkka
        etsilleentaas kirjoitti:

        Toinen suosii homoliittoja ja toinen pelkkää teoriaa

        Syy, miksi suosittelin _ainakin_ näiden kahden kirjan lukemista ei ollut se, mitä näkemyksiä kirjoittajat edustavat. Sinun "etsilleentaas" kyllä näköjaan pitäisi lukea myös joku hyyyvin helppotajuinen kirja, missä mm. selitetään mitä tieteessä tarkoittaa sana teoria.
        Edes alkeellisimman keskustelutaidon ja väitteidensä perustelemisen ja vastapuolen argumenttien lukemisen ja tajuamisen, sekä näkemyksien kunnioittamisen oppimista ja rehellisyyttä keskustelussa tarkoitin.


      • Luettu molemmat ja tykkäsin niiden annista. Hyviin ja mielenkiintoisiin aiheisiin perustuvaa asiallista kirjeidenvaihtua.


    • Gerbiili

      Täällä riehuville aakkospuuronikkifundamentalisteille en suosittele mitään. Hukkaan menisi kuitenkin. Jos nyt osaavat kunnolla edes lukea. Osan kirjoitustaito on sitä tasoa että lukutaitoakin sopii epäillä.

    • Epäjumalienkieltäjä

      Tuossa oli jo muutama hyvä ehdotus. Näiden lisäksi suosittelisin ainakin De Waalia http://www.terracognita.fi/kirjat/95252021000.html

      Myös Herodotoksen Historia-teos voi olla silmiä avaava. Se ei ole mielenkiintoinen ateismi/uskovaisuus näkökulmasta, mutta sitä lukiessa kannattaa muistaa, että se on Vanhan Testamentin aikalainen. Kirjoitettu suunnilleen samaan aikaan. Herotosta ja VT:tä vertaamalla on aika helppo nähdä onko kulttuurimme peräisin jostain itämaisesta juutalais-kristillisyydestä vai antiikin Kreikasta.

    • mustanaamio-pelastaa

      Mustanaamiota suosittelen. Hän on mies, joka ei koskaan kuole.
      "Joka näkee Mustanaamion kasvot, häntä kohtaa kauhea kuolema."

    • Tunnen toistavani itseäni vastauksissani - muta kukapa siitäkään synnistä olisi vapaa...

      Minä en kertakaikkiaan osaa ajatella niin että minä voisin suositella jollekin ryhmälle luettavaa, siinä mielessä että ikäänkuin ylhäältä tai ulkoa päin opettaisin, mikä kutakin sivistää, tai mitkä ovat kullekin sivistäviä ajatuksia. Tulkitsin aloitusta niin, että siinä olisi tällainen opettava taka-ajatus.

      Mutta noin ylimalkaan suosittelen kaikille hyvää luettavaa. Se on jokaiselle omanlaistaan. Itselleni merkittäviä kirjoja ovat olleet esim. Hermann Hessen Siddartha, Erkki Jokisen Kiviä vuoret, Juha Ruusuvuoren Hiittis-sarja. Alice Millerin teokset mustasta pedagogiikasta tuntuvat edelleen tai taas ajankohtaisilta, kun mietin kaikenlaista pahuutta, mitä ihmiset toisilleen tekevät. Ja kaikki nämä sopivat mielestäni yhtä hyvin uskoville kuin uskomattomille.

      • kris-tit-ty

        Onko tuo Erkki Jokisen Kiviä vuoret kaunokirjallisuutta vai jotain muuta lajia? Mitä se käsittelee? Googletin, mutta en löytänyt siitä muuta tietoa kuin että se on kirjaluettelossa. Entä mistä Ruusuvuoren Hiittis-sarja kertoo? Siddharthan olen lukenut joskus, samoin Alice Millerin kirjoja. Jälkimmäisiä on itsellänikin.


      • kris-tit-ty kirjoitti:

        Onko tuo Erkki Jokisen Kiviä vuoret kaunokirjallisuutta vai jotain muuta lajia? Mitä se käsittelee? Googletin, mutta en löytänyt siitä muuta tietoa kuin että se on kirjaluettelossa. Entä mistä Ruusuvuoren Hiittis-sarja kertoo? Siddharthan olen lukenut joskus, samoin Alice Millerin kirjoja. Jälkimmäisiä on itsellänikin.

        Jokisen Kiviä vuoret on kaunokirjallisuutta: kuvitteellinen kertomus Jeesuksen niistä vuosista, joita ei kerrota Raamatussa.

        Juha Ruusuvuori kirjoitti historiallisen romaanikokonaisuuden siltä ajalta, kun viikkikuninkaat seilasivat idäntietä ja kristinusko saapui rannikon kauppapaikoille. Viikinkien idäntie kulki tosiaan Suomen rannikkoa ja Rosalan ja Hiittisten saarten välisessä salmessa oli satama. Kulttuurien kohtauspaikka. Ruusuvuoren romaanit kytkeytyvät toisiinsa välillä tiiviisti, väälllä löyhästi ja kattavat ajanjakson 800-luvulta jonnekin 1200-luvulle, ehkä jopa 1400-luvulle, riippuen siitä, minkä kirjojen katsoo kuuluvan samaan kokonaisuuteen.

        - Lemminkäisen laulu aloittaa kokonaisuuden. Se kertoo 800-luvusta ja suomalaisnuorukaisen lähdöstä viikinkien matkassa Eurooppaan.
        - Jurmo kertoo n. 100 vuotta myöhemmistä tapahtumista, kun viikinkien idäntietä Rosalaan saapuu sivistynyt itämainen kauppias.
        - Ryöstetty pyhimys jatkaa muistaakseni myöhemmällä ajalla samoja teemoja edellisten kanssa. Etelärannikko on kristillistymässä ja juoni kulkee Turun pappien juonitteluissa, joihin myös sisämaan pakanat sekaaantuvat.
        - Kaniikki Lupus on ehkä irrallinen, mutta itse koen sen kuuluvan samaan jatkumoon, ainakin historiallisesti. Sastamalassa tapahtuu kummia ja päähenkilö seikkailee ruton vaivaaman Tukholman, pirkkalaisten noitien, hurskaiden sastamalan porvarien ja Turun korkeiden pappien välissä.
        Koko sarjaa pitää koossa pohdinta tiedon luonteesta ja minua taas sarja piti otteessaan voimakkaasti.


      • kris-tit-ty
        kaarne kirjoitti:

        Jokisen Kiviä vuoret on kaunokirjallisuutta: kuvitteellinen kertomus Jeesuksen niistä vuosista, joita ei kerrota Raamatussa.

        Juha Ruusuvuori kirjoitti historiallisen romaanikokonaisuuden siltä ajalta, kun viikkikuninkaat seilasivat idäntietä ja kristinusko saapui rannikon kauppapaikoille. Viikinkien idäntie kulki tosiaan Suomen rannikkoa ja Rosalan ja Hiittisten saarten välisessä salmessa oli satama. Kulttuurien kohtauspaikka. Ruusuvuoren romaanit kytkeytyvät toisiinsa välillä tiiviisti, väälllä löyhästi ja kattavat ajanjakson 800-luvulta jonnekin 1200-luvulle, ehkä jopa 1400-luvulle, riippuen siitä, minkä kirjojen katsoo kuuluvan samaan kokonaisuuteen.

        - Lemminkäisen laulu aloittaa kokonaisuuden. Se kertoo 800-luvusta ja suomalaisnuorukaisen lähdöstä viikinkien matkassa Eurooppaan.
        - Jurmo kertoo n. 100 vuotta myöhemmistä tapahtumista, kun viikinkien idäntietä Rosalaan saapuu sivistynyt itämainen kauppias.
        - Ryöstetty pyhimys jatkaa muistaakseni myöhemmällä ajalla samoja teemoja edellisten kanssa. Etelärannikko on kristillistymässä ja juoni kulkee Turun pappien juonitteluissa, joihin myös sisämaan pakanat sekaaantuvat.
        - Kaniikki Lupus on ehkä irrallinen, mutta itse koen sen kuuluvan samaan jatkumoon, ainakin historiallisesti. Sastamalassa tapahtuu kummia ja päähenkilö seikkailee ruton vaivaaman Tukholman, pirkkalaisten noitien, hurskaiden sastamalan porvarien ja Turun korkeiden pappien välissä.
        Koko sarjaa pitää koossa pohdinta tiedon luonteesta ja minua taas sarja piti otteessaan voimakkaasti.

        Kiitos. Haistoin, että voisin olla kiinnostunut noista kesälukemiseksi, vaikka en tiennyt mitä ne ovat. :) Varsinkin Ruusuvuoren kirjat kiinnostavat, koska ne sijoittuvat noille vuosisadoille. Googletin niistä vähän ihmisten mielipiteitä ym. Kyllä Jokisen kirjakin kiinnostaa. Pantiinkohan siinä Jeesus käymään Intiassa?


      • kris-tit-ty kirjoitti:

        Kiitos. Haistoin, että voisin olla kiinnostunut noista kesälukemiseksi, vaikka en tiennyt mitä ne ovat. :) Varsinkin Ruusuvuoren kirjat kiinnostavat, koska ne sijoittuvat noille vuosisadoille. Googletin niistä vähän ihmisten mielipiteitä ym. Kyllä Jokisen kirjakin kiinnostaa. Pantiinkohan siinä Jeesus käymään Intiassa?

        Mitäs ihmiset on olleet Ruusuvuoresta mieltä?
        Ja joo, Jeesus kyllä käväisi idässä kattomassa mitä sieltä voisi tarttua reppuun.


      • kris-tit-ty
        kaarne kirjoitti:

        Mitäs ihmiset on olleet Ruusuvuoresta mieltä?
        Ja joo, Jeesus kyllä käväisi idässä kattomassa mitä sieltä voisi tarttua reppuun.

        No eipä niissä mielipiteissä mitään kovin erikoista ollut, ja melko vähän niitä löysin. Asiallisia; sisällön kuvausta, jotkut suosittelivat, jotkut suhtautuivat kriittisemmin, joku moitti jonkin kirjan tyyliä ja juonta; sellaista.


      • kris-tit-ty kirjoitti:

        No eipä niissä mielipiteissä mitään kovin erikoista ollut, ja melko vähän niitä löysin. Asiallisia; sisällön kuvausta, jotkut suosittelivat, jotkut suhtautuivat kriittisemmin, joku moitti jonkin kirjan tyyliä ja juonta; sellaista.

        Ok. Minä ehkä pikkusen toivoin että ne olisivat herättäneet enemmänkin positiivista kiinnostusta :-)


      • kris-tit-ty
        kaarne kirjoitti:

        Ok. Minä ehkä pikkusen toivoin että ne olisivat herättäneet enemmänkin positiivista kiinnostusta :-)

        Noh, tuo oli minun vaikutelmani niistä mielipiteistä/kirja-arvosteluista, mutta eivät ne minusta mitään innostunutta hihkuntaa olleet (jos eivät lyttääviäkään). Itselleni jäi se kuva, että kirjallisesti ei kovin korkeatasoisia kirjoja, mutta historiallisina romaaneina kiinnostavia.


      • kris-tit-ty kirjoitti:

        Noh, tuo oli minun vaikutelmani niistä mielipiteistä/kirja-arvosteluista, mutta eivät ne minusta mitään innostunutta hihkuntaa olleet (jos eivät lyttääviäkään). Itselleni jäi se kuva, että kirjallisesti ei kovin korkeatasoisia kirjoja, mutta historiallisina romaaneina kiinnostavia.

        No, tuon saa selville lukemalla. Itse pidin niitä myös kirjallisesti korkeatasoisina, mutta nämähän ovat melko subjektiivisia arvioita. Ja joka tapauksessa historiallisina visioina kiinnostavia.


      • Peruutan vähän. Olen lukenut myös muita Ruusuvuoren kirjoja. Niistä en ole innostunut samalla lailla. Ehkä kyse kuitenkin on juuri siitä, että tuo historiallinen ajanjakso on erityisen kiinnostava mielestäni.


      • kjhgfdswertyui
        kaarne kirjoitti:

        Mitäs ihmiset on olleet Ruusuvuoresta mieltä?
        Ja joo, Jeesus kyllä käväisi idässä kattomassa mitä sieltä voisi tarttua reppuun.

        Voi hyvänen aika mitä soopaa Jeesuksesta!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • kjhgfdswertyui kirjoitti:

        Voi hyvänen aika mitä soopaa Jeesuksesta!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Kaunokirjallisuus on kaunokirjallisuutta. Kaikkihan se on omalla tavallaan soopaa. En tiedä kannattaako siitä mitään isoa keissiä rakentaa.


      • kris-tit-ty
        kaarne kirjoitti:

        Peruutan vähän. Olen lukenut myös muita Ruusuvuoren kirjoja. Niistä en ole innostunut samalla lailla. Ehkä kyse kuitenkin on juuri siitä, että tuo historiallinen ajanjakso on erityisen kiinnostava mielestäni.

        Joo, juuri tuo historiallinen ajanjakso minuakin kiinnostaa ja arvatenkin samasta syystä kuin sinua. Kristinuskon ja muinaissuomalaisen uskon kohtaaminen sekä yhteentörmäys. Monet ovat jommankumman puolella, mutta itse olen kummankin puolella, ja minulle ne täydentävät toisiaan: toisella on sitä mitä toiselta puuttuu. Siinä ei voi tietenkään ottaa kummankaan "virallisia oppeja" sellaisinaan, mutta minulle se ei ole ongelma, koska en ole tehnyt niin ennenkään.


      • kaarne kirjoitti:

        Jokisen Kiviä vuoret on kaunokirjallisuutta: kuvitteellinen kertomus Jeesuksen niistä vuosista, joita ei kerrota Raamatussa.

        Juha Ruusuvuori kirjoitti historiallisen romaanikokonaisuuden siltä ajalta, kun viikkikuninkaat seilasivat idäntietä ja kristinusko saapui rannikon kauppapaikoille. Viikinkien idäntie kulki tosiaan Suomen rannikkoa ja Rosalan ja Hiittisten saarten välisessä salmessa oli satama. Kulttuurien kohtauspaikka. Ruusuvuoren romaanit kytkeytyvät toisiinsa välillä tiiviisti, väälllä löyhästi ja kattavat ajanjakson 800-luvulta jonnekin 1200-luvulle, ehkä jopa 1400-luvulle, riippuen siitä, minkä kirjojen katsoo kuuluvan samaan kokonaisuuteen.

        - Lemminkäisen laulu aloittaa kokonaisuuden. Se kertoo 800-luvusta ja suomalaisnuorukaisen lähdöstä viikinkien matkassa Eurooppaan.
        - Jurmo kertoo n. 100 vuotta myöhemmistä tapahtumista, kun viikinkien idäntietä Rosalaan saapuu sivistynyt itämainen kauppias.
        - Ryöstetty pyhimys jatkaa muistaakseni myöhemmällä ajalla samoja teemoja edellisten kanssa. Etelärannikko on kristillistymässä ja juoni kulkee Turun pappien juonitteluissa, joihin myös sisämaan pakanat sekaaantuvat.
        - Kaniikki Lupus on ehkä irrallinen, mutta itse koen sen kuuluvan samaan jatkumoon, ainakin historiallisesti. Sastamalassa tapahtuu kummia ja päähenkilö seikkailee ruton vaivaaman Tukholman, pirkkalaisten noitien, hurskaiden sastamalan porvarien ja Turun korkeiden pappien välissä.
        Koko sarjaa pitää koossa pohdinta tiedon luonteesta ja minua taas sarja piti otteessaan voimakkaasti.

        Hiukan asian sivu mutta tuli vain mieleen ( asiaan liittyy tämäkin: http://tinyurl.com/cjpwqoj ) muinais- tai kansanuskontomme elää ehkä jopa jonkinlaista uutta renessanssia (tutkimuksenkin suhteen) vaikka eihän sen perintö toki kokonaan koskaan kadonnut ole vaan näkyy edelleen vahvasti kielessämme, paikannimistössämme, uskomuksissa, sananlaskuissa ja kansanviisauksissa, juhliemme vietossa jne. Vanhat uhripaikatkaan eivät ole "kadonneet" vaan kyllä paikalliset ihmiset osaavat edelleen kertoa missä ne ovat sijainneet, joskus kun niiden perään maalla kyselinkin.

        Harva varmaan etsii mitään järin uskonnollisia kokemuksia sinänsä vaan ehkä enemmänkin suomalaisuuden juuria, keitä olemme (metsäläisiä?), mistä tulemme? Kysymyksiä joihin Lähi-idässä vetten päällä kävellyt Jeesus ei meille monille vastauksia anna.


      • kaarne-ei-kirj
        a-teisti kirjoitti:

        Hiukan asian sivu mutta tuli vain mieleen ( asiaan liittyy tämäkin: http://tinyurl.com/cjpwqoj ) muinais- tai kansanuskontomme elää ehkä jopa jonkinlaista uutta renessanssia (tutkimuksenkin suhteen) vaikka eihän sen perintö toki kokonaan koskaan kadonnut ole vaan näkyy edelleen vahvasti kielessämme, paikannimistössämme, uskomuksissa, sananlaskuissa ja kansanviisauksissa, juhliemme vietossa jne. Vanhat uhripaikatkaan eivät ole "kadonneet" vaan kyllä paikalliset ihmiset osaavat edelleen kertoa missä ne ovat sijainneet, joskus kun niiden perään maalla kyselinkin.

        Harva varmaan etsii mitään järin uskonnollisia kokemuksia sinänsä vaan ehkä enemmänkin suomalaisuuden juuria, keitä olemme (metsäläisiä?), mistä tulemme? Kysymyksiä joihin Lähi-idässä vetten päällä kävellyt Jeesus ei meille monille vastauksia anna.

        Tuota strippiä en tajunnut, mutta yhdyn ajatuksiisi juurien etsimisestä.
        Ajatus uskonnollisten kokemusten etsimisestä on kiinnostava. Taivaanaula ry:n sivuilla esiteltiin joskus Suomenuskoa sanomalla että se on enemmän kuin uskonto, se on sielunmaisema. Monet muinaisesta suomalaisesta uskosta kiinnostuneet kokevatkin suomen uskon enemmän henkisenä / hengellisenä viitekehyksenä kuin uskontona. Esim. esivanhempien kunnioitus koetaan usein tärkeämmäksi kuin suomalaisiin jumaliin uskominen teistisessä mielessä. Ja tuon kunnioittamisen kautta tärkeäksi nousee muinaisen maailmankuvan tutkiminen ja sen kunnioittaminen. Pakanauuden ja kristinuskon törmäys on yksi suuri maailmankuvallinen murros joka liittyy esi-isiemme kulttuuriin ja joka edelleen tuntuu herättävän tunteita. Kristinuskonkin piirissä on ajatuksia metsän teologiasta, suuntaus joka yrittää sovittaa kristinuskoa ja "suomalaista sielunmaisemaa" yhteen. Se on kiinnostavaa, koska suomalainen kansanusko lienee ollut tuon tapaista vuosisatojen ajan.
        Offtopicia minultakin, ja kännykällä. Mitäköhän tuo ennakoiva kirjoitus on ajatuksistani muokannut. ..


      • kris-tit-ty
        kaarne-ei-kirj kirjoitti:

        Tuota strippiä en tajunnut, mutta yhdyn ajatuksiisi juurien etsimisestä.
        Ajatus uskonnollisten kokemusten etsimisestä on kiinnostava. Taivaanaula ry:n sivuilla esiteltiin joskus Suomenuskoa sanomalla että se on enemmän kuin uskonto, se on sielunmaisema. Monet muinaisesta suomalaisesta uskosta kiinnostuneet kokevatkin suomen uskon enemmän henkisenä / hengellisenä viitekehyksenä kuin uskontona. Esim. esivanhempien kunnioitus koetaan usein tärkeämmäksi kuin suomalaisiin jumaliin uskominen teistisessä mielessä. Ja tuon kunnioittamisen kautta tärkeäksi nousee muinaisen maailmankuvan tutkiminen ja sen kunnioittaminen. Pakanauuden ja kristinuskon törmäys on yksi suuri maailmankuvallinen murros joka liittyy esi-isiemme kulttuuriin ja joka edelleen tuntuu herättävän tunteita. Kristinuskonkin piirissä on ajatuksia metsän teologiasta, suuntaus joka yrittää sovittaa kristinuskoa ja "suomalaista sielunmaisemaa" yhteen. Se on kiinnostavaa, koska suomalainen kansanusko lienee ollut tuon tapaista vuosisatojen ajan.
        Offtopicia minultakin, ja kännykällä. Mitäköhän tuo ennakoiva kirjoitus on ajatuksistani muokannut. ..

        Kommentoinpa vähän. Uskonnot ovat käsittääkseni sielunmaisemia ne etenkin lapsista asti sisäistäneille. Ne ovat pohjimmiltaan kaikenkattavia maailman- ja elämänselityksiä, maailman- ja ihmiskuvia. Ulkopuolelta nähtyinä ne ovat vain uskontoja, ja mitä enemmän ihminen tuntee muunlaisia maailmanselityksiä ja uskontoja kuin omaansa, sitä enemmän hän osaa nähdä sen myös vain yhtenä uskontona ja katsomustapana muiden joukossa. (Sama pätee uskonnottomuuteen.) Tietämättömämmille se on itsestäänselvä totuus.

        Kun ihminen on vaihtanut lapsesta asti sisäistäneensä uskonnon toiseen tai luopunut siitä ja siirtynyt uskonnottomaksi tai uskonnottomuuden sisäistänyt on kääntynyt johonkin uskontoon, hänellä on tavallaan kaksi sielunmaisemaa päällekkäin, ja siitä syystä hän puolustaa usein kiivaasti sitä uuttansa ja taistelee entistään vastaan. Kummassakin on jotakin hänestä itsestään, mielestäni, ei hän muuten olisi tehnyt takinkääntöä ja samalla tuntisi tarvetta sotia entistä vastaan.

        Suomalaiset olivat omaksuneet kristinuskoa rauhanomaisesti
        vuosisatojen ajan ennen "vieraan vallan" änkeämistä paikalle ja pakkokäännytystä. Olisinpa halunnut nähdä, millainen keitos siitä olisi syntynyt, kun muinaisusko ja kristinusko olisivat sulautuneet orgaanisesti yhteen aikojen kuluessa


      • kaarne-ei-kirj
        kris-tit-ty kirjoitti:

        Kommentoinpa vähän. Uskonnot ovat käsittääkseni sielunmaisemia ne etenkin lapsista asti sisäistäneille. Ne ovat pohjimmiltaan kaikenkattavia maailman- ja elämänselityksiä, maailman- ja ihmiskuvia. Ulkopuolelta nähtyinä ne ovat vain uskontoja, ja mitä enemmän ihminen tuntee muunlaisia maailmanselityksiä ja uskontoja kuin omaansa, sitä enemmän hän osaa nähdä sen myös vain yhtenä uskontona ja katsomustapana muiden joukossa. (Sama pätee uskonnottomuuteen.) Tietämättömämmille se on itsestäänselvä totuus.

        Kun ihminen on vaihtanut lapsesta asti sisäistäneensä uskonnon toiseen tai luopunut siitä ja siirtynyt uskonnottomaksi tai uskonnottomuuden sisäistänyt on kääntynyt johonkin uskontoon, hänellä on tavallaan kaksi sielunmaisemaa päällekkäin, ja siitä syystä hän puolustaa usein kiivaasti sitä uuttansa ja taistelee entistään vastaan. Kummassakin on jotakin hänestä itsestään, mielestäni, ei hän muuten olisi tehnyt takinkääntöä ja samalla tuntisi tarvetta sotia entistä vastaan.

        Suomalaiset olivat omaksuneet kristinuskoa rauhanomaisesti
        vuosisatojen ajan ennen "vieraan vallan" änkeämistä paikalle ja pakkokäännytystä. Olisinpa halunnut nähdä, millainen keitos siitä olisi syntynyt, kun muinaisusko ja kristinusko olisivat sulautuneet orgaanisesti yhteen aikojen kuluessa

        Olen muodostanut sellaisen näkemyksen, että suomalaisten kristillitymi sellaisen olisi kolme vaihetta.
        Ensimmäinen on kristillisten käsitysten rauhanomainen leviäminen kaupan ym. suhteiden mukana. Tällöin luultavasti uudet ja vanhat käsitykset ovat sekoittuneet vapaasti.
        Toinen vaihe oli Ruotsin ja Novgorodin maallisiin valtapyrkimyksiin sekoittunut pakkokristillistäminen. Katoliset kirkot olivat kuitenkin suhteellisesti katsoen suvaitsevia sen suhteen miten ihmiset faktisesti mielsivät hengellisen todellisuuden.
        Kolmas vaihe oli uskonpuhdistus. Se oli varsinainen kuolinisku vapaalle uskonelämälle. Luterilainen kirkko karsi raskaalla kädellä paitsi katolisia, myös kansanuskomuksia. 1700 - luvulta on dokumentteja siitä, kuinka pyhiä puita ja Lehtoja hävitettiin pappien aloitteesta.
        Ortodoksisessa Karjalassa ei moista kirkon invaasiota sielujen tapahtunut. 1800-luvulla runonkerääjät saivat kuulla paikallisten palvovan Ilmaista ja Maaria emoista. Papit osallistuivat myös Ukon vakkojen viettoon tuomalla kristillisen siunauksen pakanajumalan juhlaan.
        Mainitsemastasi sekoittumisesta on siis jotain tietoa. Suomen puolella protestanttisuus kuitenkin suurelta osin karsi moisen harhauskon ja jumalattomuuden.


      • kaarne-ei-kirj

        Tuskallista kirjoittaa kännykällä joka tietää mua paremmin mitä yritän kirjoittaa...


      • kris-tit-ty
        kaarne-ei-kirj kirjoitti:

        Tuskallista kirjoittaa kännykällä joka tietää mua paremmin mitä yritän kirjoittaa...

        Heh. Mulla on junttikännykkä enkä hienompaa hanki, jos ei ole jostakin syystä ihan pakko. Mulla on luontainen epäluulo koneita ja varsinkin elektroniikkahärveleitä kohtaan, ja niiden pitäisi olla mulle toimintoineen yksinkertaisia. Mutta en mä nyt tiedä, onko sekään parempi että jos kone ei sooloile omiaan kun kirjoitan sillä, niin niitä kirjoituksia lukevat ihmiset saattavat tulkita ne lievästi sanottuna erikoisesti.

        Mutta joo, tuo protestanttisuus, meillä luterilaisuutena. Minusta hyvä asia sinänsä ja tuonut paljon hyvää, mutta sillä on kääntöpuolensa. Joku (filosofi muistaakseni) on sanonut, että luterilaisuus on maailman hienoin (vai mikä adjektiivi siinä oli) filosofia, mutta sillä on se huono puoli, että sitä on käytännössä mahdotonta noudattaa. Lisäksi monille ihmisille sen ydin ei sano mitään todellista, ja jos vaaditaan uskomista ja elämistä sen mukaan, se on aikamoista väkivaltaa.

        Puhdasoppisuuden aika oli ankaraa. Silloin kansanuskokin sai kyytiä tosissaan:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Puhdasoppisuuden_aika_Suomessa

        Tuolla muinaisuskon ja kristinuskon sekoittumisella aikojen kuluessa tarkoitin jotain sellaista, että "kehitys olisi kehittynyt" kuten se Euroopassa kehittyi, ja sen vaikutukset olisivat muuttaneet täällä elämää ja ajattelua samalla kun kristinusko olisi ollut levinneenä pitkin Suomea mutta vapaaehtoisena, ja sitä rataa. Nuo karjalaisten asuinseudut olivat 1800-luvulla käsittääkseni liian syrjäisiä niin ettei niistä tavallaan ole esimerkiksi.

        Itse olen ollut aina joltakin osaltani sellanen vähän luonnonpakana, eikä ole tullut mieleeni että se olisi jotenkin ristiriidassa kristinuskon kanssa. Varsinaisesti vasta täällä netissä olen törmännyt jyrkkään vastakkainasetteluun noiden kesken. Ostin 90-luvulla pienen Kalevala-korun karhuriipuksen, kun se tuntui sitovan minua esivanhempiini, jo sukunimenkin kautta :). Se oli minulle voimariipus, ja kannoin sitä kaulassani lähes aina. Se tuntui välittävän minulle esivanhempieni luontoyhteyttä ja siitä tulevaa voimaa. Tuota yhteyttä vielä isoisäni välitti meille lastenlapsilleen. Eipä tullut mieleeni, että riipus ja sen merkitys minulle olisi jotakin epäkristillistä. On se riipus minulla vireläkin, mutta en ole tullut pitäneeksi sitä pitkiin aikoihin.


      • kris-tit-ty
        kaarne-ei-kirj kirjoitti:

        Olen muodostanut sellaisen näkemyksen, että suomalaisten kristillitymi sellaisen olisi kolme vaihetta.
        Ensimmäinen on kristillisten käsitysten rauhanomainen leviäminen kaupan ym. suhteiden mukana. Tällöin luultavasti uudet ja vanhat käsitykset ovat sekoittuneet vapaasti.
        Toinen vaihe oli Ruotsin ja Novgorodin maallisiin valtapyrkimyksiin sekoittunut pakkokristillistäminen. Katoliset kirkot olivat kuitenkin suhteellisesti katsoen suvaitsevia sen suhteen miten ihmiset faktisesti mielsivät hengellisen todellisuuden.
        Kolmas vaihe oli uskonpuhdistus. Se oli varsinainen kuolinisku vapaalle uskonelämälle. Luterilainen kirkko karsi raskaalla kädellä paitsi katolisia, myös kansanuskomuksia. 1700 - luvulta on dokumentteja siitä, kuinka pyhiä puita ja Lehtoja hävitettiin pappien aloitteesta.
        Ortodoksisessa Karjalassa ei moista kirkon invaasiota sielujen tapahtunut. 1800-luvulla runonkerääjät saivat kuulla paikallisten palvovan Ilmaista ja Maaria emoista. Papit osallistuivat myös Ukon vakkojen viettoon tuomalla kristillisen siunauksen pakanajumalan juhlaan.
        Mainitsemastasi sekoittumisesta on siis jotain tietoa. Suomen puolella protestanttisuus kuitenkin suurelta osin karsi moisen harhauskon ja jumalattomuuden.

        kaarne hei. Älä lue tuota mun seuraavaa viestiä, jos se on kännykällä hankalampaa, tuo kun on paljolti vain lörpöttelyä. En tullut ajatelleeksi, sorry. Mulla on tässä löysää ja pulisin vain.


      • kris-tit-ty
        kris-tit-ty kirjoitti:

        kaarne hei. Älä lue tuota mun seuraavaa viestiä, jos se on kännykällä hankalampaa, tuo kun on paljolti vain lörpöttelyä. En tullut ajatelleeksi, sorry. Mulla on tässä löysää ja pulisin vain.

        Tämäkin viesti tuli tietysti tuon perään vasta. Nyt mä häivyn täältä höpöttämästä.


    • Yksisuosituseimuuta
    • råtta

      Suosittelen uskisten lukemaan raamattua. Siis kannesta kanteen eikä mitään valitut palat läpilukua. Kokeilkaa joskus kysyä uskikselta, että kuinka monta kertaa ovat lukeneet raamatun kokonaan ja saatte vastaukseksi äärettömän määrän vastauksen kiertelyä. Jotkut valehtelee, mutta silloin kysymällä jotain knoppitietoa raamatun tapahtumista tulee vastaan taas sitä kiertelyä. Surullista miten jotkut vannoo kirjan nimeen jonka he ovat lukeneet harvemmin kannesta kanteen kuin Taru Sormusten Herrasta -fanit ovat lukeneet kyseisen kirjan/kirjat.

      • V.Odka_ja_V.Ermuth

        Olen lukenut Raamatun. Kertaalleen olen lukenut kannesta kanteen. Raamattu on tosi vaikeaselkoinen kirja ja pitäisi olla eksegetiikan tutkinto, jotta siitä saa kunnolla jotakin irti.

        Lisäksi luin Soemusten herrat jo yläasteella. Elokuvia en ole katsonut. Enkä pidä Mel Gibsonin Jeesus elokuvasta. Sen sijaan Ratzingerin Jeesus kirjoja voin suositella.

        Suosittelen Irwingin Cider house rules -kirjaa. Lisäksi suosittelen Voltairen Candidea, Rabelaisen Pantagruel: Dipsodien kuningasta sekä Rtzingerin Salz der Erdeä.


      • Uusilähtökohta
        V.Odka_ja_V.Ermuth kirjoitti:

        Olen lukenut Raamatun. Kertaalleen olen lukenut kannesta kanteen. Raamattu on tosi vaikeaselkoinen kirja ja pitäisi olla eksegetiikan tutkinto, jotta siitä saa kunnolla jotakin irti.

        Lisäksi luin Soemusten herrat jo yläasteella. Elokuvia en ole katsonut. Enkä pidä Mel Gibsonin Jeesus elokuvasta. Sen sijaan Ratzingerin Jeesus kirjoja voin suositella.

        Suosittelen Irwingin Cider house rules -kirjaa. Lisäksi suosittelen Voltairen Candidea, Rabelaisen Pantagruel: Dipsodien kuningasta sekä Rtzingerin Salz der Erdeä.

        Raamattu on avoin kirja, se selittää itse itseään ja todistaa itse itsensä.
        Siinä hyvä lähtökohta


      • Uusilähtökohta kirjoitti:

        Raamattu on avoin kirja, se selittää itse itseään ja todistaa itse itsensä.
        Siinä hyvä lähtökohta

        Tuo "todistaa itse itsensä" ei ole kovin uskottavaa väite. Mistä tahansa asiasta voidaan väittää noin, mutta vain harvat sen uskovat.


      • 1800-luvulla
        Kaoottinen kirjoitti:

        Tuo "todistaa itse itsensä" ei ole kovin uskottavaa väite. Mistä tahansa asiasta voidaan väittää noin, mutta vain harvat sen uskovat.

        Raamatusta löytyy jakeita, jotka voitiin vasta 1800-luvulla todistamaan tieteelisesti paikkansapitäväksi......keneltä tämä tieto tuli Raamatun kirjoittajalle, tietenkin Jumalalta.


      • 1800-luvulla kirjoitti:

        Raamatusta löytyy jakeita, jotka voitiin vasta 1800-luvulla todistamaan tieteelisesti paikkansapitäväksi......keneltä tämä tieto tuli Raamatun kirjoittajalle, tietenkin Jumalalta.

        Mitä nämä jakeet ovat? Kuka ne on todennut "tieteellisesti paikkansapitäviksi" missä ja miten?


      • mnhgfdrtyuio
        Kaoottinen kirjoitti:

        Mitä nämä jakeet ovat? Kuka ne on todennut "tieteellisesti paikkansapitäviksi" missä ja miten?

        Tiede, ateisti tiedekkään ei ole voinut muuta kuin ihmetellä sen ajan paimenten tietoa Maailman kaikkeudesta.


      • mnhgfdrtyuio kirjoitti:

        Tiede, ateisti tiedekkään ei ole voinut muuta kuin ihmetellä sen ajan paimenten tietoa Maailman kaikkeudesta.

        Onkin sitten ihan eri asia pitikö tuo kamelikuskien tieto asioista paikkansa alkuunkaan. Sitähän tässä yritin selvitellä kyselemällä mistä jakeista on kyse, mutta sainkin sen sijaan vastaukseksi tuollaista sanahelinää.


    • Olen Kaarnen kanssa samoilla linjoilla: ei voi muuta kuin suositella pelkkää lukemista. Ihan sama mitä luette, kunhan luette. Jos haluatte vahvistaa uskoanne, niin lukekaa todisteluja, mutta jos haluatte olla osa tätä maailmaa, niin lukekaa kaikkea mahdollista. Jos jostain pitäisi aloittaa, niin vaikka Jules Verne Matka Kuuhun ja Kuun ympäri sekä vaikka Gerard Durrellin Eläimet ja muu kotiväkeni - tolkuttoman hauska kirja ja Verne hieman kutittelee mielikuvitusta. Maailma on avoin kirja, älkää jättäkö lukematta.

    • 1415

      Jussi Viitalan kirja Älykäs eläin. Saa ajattelemaan ihmisen ja muiden lajien välisiä samankaltaisuuksia ja auttaa laskeutumaan kristinuskon ihmislajille rakentamalta jalustalta. Vaatii tietysti jonkin verran tieteellisten termien tuntemusta, mutta nettihän toimii kiinnostuneelle hyvänä sanakirjana.

    • UskisAatu

      Sanoisin että seuraavia:
      1. Hessen Demian
      2. Hessen Narkissos ja Kultasuu
      3. Gogolin Kuolleet sielut
      4. Kiven Seitsemän veljestä

      • Kasvatkojamilloin

        Turhaa paperin selaamista, kasva aikuiseksi


      • UskonTyhmyys
        Kasvatkojamilloin kirjoitti:

        Turhaa paperin selaamista, kasva aikuiseksi

        Hesse ja Gogol ovat erittäin arvostettuja maailmanluokan kirjailijoita. Gogol kirjoitti monta unohtumatonta klassikkoa, Hesse voitti kirjallisuuden Nobelin palkinnonkin ja Aleksis Kivi on tietenkin kotimaisen kirjallisuuden klassikko.

        Ja mitä näistä sanoo typerä ja sivistymätön, apukoulunkin reputtanut hihhuli - "turhaa paperin selaamista". Sama yleissivistyksen taso kuin luolassa elävillä talebaneilla, jotka myös vihaavat kirjoja, kulttuuria ja sivistystä. Pohjatonta tyhmyyttä ja sivistymättömyyttä, mutta sitähän se teismi tuottaa.


    • hallahurabckar

      Kannattaa lukea seuraavat teokset ainakin, tärkeimmät on ylimpänä:

      "Karen Armstrong: Jumalan historia – 4000 vuotta juutalaisuutta, kristinuskoa ja islamia", koska kyseinen kirja on entisen katolisen nunnan kirjoittama tutkimus aabrahamilaisten uskontojen kehityksestä joka avaisi uudennäkökulman teidän Raamatun lukemisellenne.

      "Jerry Coyne: Miksi evoluutio on totta"; tämä kirja sisältää todisteita evoluutiosta niin paljon ettei enää Luominen-lehtikään pysty sinua kusettamaan lisäksi siinä puhutaan kansantajuisesti yksinkertaisesti evoluution monista todisteista, ja kumotaan muutama evoluutiokriittinen kannanotto.

      Sitten voisitte lukea muiden uskontojen kirjoituksia, ja kirjoja muista uskonnoista sekä pikkasen filosofiaa argumentoidaksenne edes vähän paremmin.

      • Hyväehdotus

        Hyvä ehdotus, mutta herää kysymys onko se Raamatunmukaista faktaa.
        Raamatusta sen löytää paremmin


      • raamattu_on_potaskaa
        Hyväehdotus kirjoitti:

        Hyvä ehdotus, mutta herää kysymys onko se Raamatunmukaista faktaa.
        Raamatusta sen löytää paremmin

        Raamatussa evoluutio on jo niin pitkällä, että siellä käärmeet ja aasit osaavat puhua. Todellisuudessa ne eivät vielä osaa.


      • oiuioiuoiuoi
        raamattu_on_potaskaa kirjoitti:

        Raamatussa evoluutio on jo niin pitkällä, että siellä käärmeet ja aasit osaavat puhua. Todellisuudessa ne eivät vielä osaa.

        Jumala voi laittaa jopa sinut sanomaan sellaista mitä et halua, samaa koskee eläimiä, Jumalalle ei ole mikään mahdotonta.
        Raamattu ei aukea ajattelemalla jatkuvasti maallisesti.


    • fda

      Riippuu minkä sortin uskovainen olisi.

      • Älätulekatuvaksi

        Usko jo, Raamatusta löydät sinäkin oikean uskon.
        Älä ajattele sitä kuinka paljon on eri uskontoja.......niitähän on parisen tuhatta.
        Siirry arvuuttelun sijaan suoraan Raamatun pariin, et pety.
        Jos siirrät sitä päätöstä edelleen, kadut sitä todella paljon, jos tulet joskus uskoon.


      • 183
        Älätulekatuvaksi kirjoitti:

        Usko jo, Raamatusta löydät sinäkin oikean uskon.
        Älä ajattele sitä kuinka paljon on eri uskontoja.......niitähän on parisen tuhatta.
        Siirry arvuuttelun sijaan suoraan Raamatun pariin, et pety.
        Jos siirrät sitä päätöstä edelleen, kadut sitä todella paljon, jos tulet joskus uskoon.

        Hei 100-prosenttisesti, kolme tuntia sitten väitit, että et ehdi vastaamaan toisessa ketjussa esitettyihin ristiriitoihin. Kummallista kyllä, aikasi riittää näköjään hyvin tyhjänpäiseen mölyämiseen tässä ketjussa. Annas kun arvaan, sinä jänistit taas.


      • Älätulekatuvaksi
        183 kirjoitti:

        Hei 100-prosenttisesti, kolme tuntia sitten väitit, että et ehdi vastaamaan toisessa ketjussa esitettyihin ristiriitoihin. Kummallista kyllä, aikasi riittää näköjään hyvin tyhjänpäiseen mölyämiseen tässä ketjussa. Annas kun arvaan, sinä jänistit taas.

        ???????


      • fda
        Älätulekatuvaksi kirjoitti:

        Usko jo, Raamatusta löydät sinäkin oikean uskon.
        Älä ajattele sitä kuinka paljon on eri uskontoja.......niitähän on parisen tuhatta.
        Siirry arvuuttelun sijaan suoraan Raamatun pariin, et pety.
        Jos siirrät sitä päätöstä edelleen, kadut sitä todella paljon, jos tulet joskus uskoon.

        Olet tainnut minulle heitellä tällaisia aikaisemminkin, vaikka olen Raamattuni lukenut ja sen hylännyt. Se on pettymys, että sellainen ristiriitainen ja väkivaltainen kirja hallitsee niin monen elämää.


      • Älätulekatuvaksi
        fda kirjoitti:

        Olet tainnut minulle heitellä tällaisia aikaisemminkin, vaikka olen Raamattuni lukenut ja sen hylännyt. Se on pettymys, että sellainen ristiriitainen ja väkivaltainen kirja hallitsee niin monen elämää.

        Olet käsittänyt Raamatun ihan väärin, minä ajattelin ihan samoin kun sain sen vaivoilla luettua 80-luvun lopulla.
        Kun olin lukenut sen 8 kerran se alkoi aukeamaan ihan eri tavalla, joka johtui siitä kun läpi luku välit olivat liian pitkiä.


      • fda
        Älätulekatuvaksi kirjoitti:

        Olet käsittänyt Raamatun ihan väärin, minä ajattelin ihan samoin kun sain sen vaivoilla luettua 80-luvun lopulla.
        Kun olin lukenut sen 8 kerran se alkoi aukeamaan ihan eri tavalla, joka johtui siitä kun läpi luku välit olivat liian pitkiä.

        Uskonhypnoosi toimii juuri tuollaisen toiston kautta. Jos olisit lukenut koraanin 8 kertaa se olisi auennut sinulle aivan eri tavalla.


    • niiimpäniiin

      Semmoinen miehen ja naisen rooleista kertova kirja, kuin O:n tarina.
      Sopii uskovaisille yhtä hyvin kuin ateisteillekin.

    • Vaikea sanoa mitään tiettyä. Mutta itsellä tulee mieleen Darwin - Lajien synty. Maailman uskonnot, historian kirjat. Tuossa ihan mielenkiintoinen artikkeli.

      http://www.anus.com/zine/articles/nihil/finnish-language.html

      Ei kannata antaa osoitteen säikyttää. On nimittäin humoristinen lyhenne jostain ihan muusta.

      • Toimisiihensuuntaan

        Taas turhaa paperin selaamista.
        Raamatun selaamisessa on turhuus kaukana


      • Lukeminen kannattaa aina.


      • Toimisiihensuuntaan
        atac kirjoitti:

        Lukeminen kannattaa aina.

        Turhan lukeminen ei kannata
        Raamattu ei ole turhuutta, sen arvo mittaamaton.


      • Silti se on eniten ostetuin ja vähiten luetuin kirja.


    • tietysti
    • NoJuuEi

      Raamattu, virsikirja ja Pekka Reinikaisen koko tuotanto. Eiväthän uskovat taida mitään muuta lukea, ainakaan viesteistään päätellen.

      Ja viestiensä perusteella monille uskoville voisi vahvasti suositella suomen kielen alkeisoppikirjaa, jota maahanmuuttajat käyttävät oppikirjana. Ehkäpä hihhulitkin voisivat oppia kirjoittamaan edes saman tason suomea, kuin tänne vastikään muuttaneet ummikot pakolaiset.

    • suosittelen--

      Suosittelen uskovaisille kirjaa "Otteita puheenjohtaja Mao Tse-tungin teoksista". Se on eräs parhaita kirjoja, jonka ateisti on kirjoittanut.

      • fda

        En ole lukenut, mutta epäilen suuresti.


    • Niille kaikille fanaattisimille hihhuleille suosittelen Aku Ankan taskukirjaa luettavaksi. Kaikki muu on liian vaativaa.

      • Natas

        Sen lisäksi suositelen Tex Willeriä, Nakke Nakuttajaa ja Lepakkomiestä.


      • fda

        Tex Willer voi olla fanaattisimmille liian korkealentoinen.


    • lamppu-diodi

      Juha Hiltunen : Valokuva Jeesuksesta

      • Lamppusyttyinyt

        Raamattu kieltää Jeesuksen kuvan, ristin ym. palvonnan


      • ljhkk
        Lamppusyttyinyt kirjoitti:

        Raamattu kieltää Jeesuksen kuvan, ristin ym. palvonnan

        Missä kohtaa sellainen kielto on?


      • 911

    • Erik Wahlströmin Jumala.
      Se taitaa olla yksi ja sama mitä uskovaiset lukevat niin kauan kuin eivät osaa lukea avoimin mielin. Monilla tietysti myös olematon ymmärryskyky rajoittaa kaikki vähänkin aapista vaikeammat teokset ulkopuolelle. Raamattu varsinkin on teos jota ei saisi edes antaa ko. henkilöille.

    • vm41

      Däniken. Olivatko jumalat astronautteja ?

      • lyuhlul

        Mutta sehän on ihan paska kirja.


    • cdvf
    • smdgdshfgdhygr

      Olet keskustelemassa "ateismi"- nimisellä keskustelupalstalla, joten kysymykseesi vastaus: suosittelen uskovaisille sellaisia nettisivustoja ja kirjoja, mistä minun ei tarvitse tietää mitään ja mihin minun ei tarvitse olla osallinen. Minulla ei ole mitään uskovaisia ihmisiä vastaan, mutta en halua keskustella internetin keskustelupalstoilla kirjoittajien kanssa, jotka perustelevat mielipiteitä henkilökohtaisella uskonnolla tai uskomuksilla, puhumattakaan että jos niillä asioilla propagoidaan. Sanoisinko, että vaikka en ole uskis, tämä on ihan peruskristillisyyttä siten, että suvaitsen sen, joka pyrkii olemaan suvaitsevainen ja ateismi-palstalla suvaitsevaisuus tarkoittaa sitä, että ei kysellä aloituksissa uskiskirjallisuusvinkkejä. Tosin ymmärrettävää, että uskiksethan tällasilla palstoilla varmaan eniten päivystää, mutta silti...

    • Suositeltavin kirja on tietenkin Raamattu. Sen lisäksi hyviä kirjoja ovat mm. Markku Ojasen kirja "Ahdas ateismi" ja David Bentley Hart: "Ateismin harhat"
      Nämä kirjat sopivat luonnollisesti myös ateisteille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

      kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      75
      2853
    2. Heippa mies......

      Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      57
      2796
    3. Uskallanko vielä kaivata sinua?

      Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      17
      2633
    4. Elämäni rakkaus

      Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      41
      2072
    5. Huomenta rakas

      Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      52
      2046
    6. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      277
      2015
    7. Hymyilyttää

      Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1301
    8. Oletko surullinen

      Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      42
      1160
    9. Missä meetwursti on keksitty?

      Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      2
      1100
    10. Aamun Trump

      "DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.
      Maailman menoa
      96
      1009
    Aihe