Kysymys automaatista / 7g tronic

hessuHooopo

Olin valoissa ja D-asento päällä. Velot olivat melko kauan punaisella, ja jossain vaiheessa auto nykäisi eteenpäin....luulin jo että takana oleva ajoi minua perään, mutta se olikin tuo vaihteisto mikä nykäisi. Mistä voi johtua?

29

2050

Vastaukset

  • Jospa sinä löysäsit jalan jarrulta. Silloin voi käydä, että auto lähteekin liikkeelle.

  • Perinteisessä (momentinmuuntimella varustetussa) automaattivaihteistossa kuten 7G Tronicissa on D-asennossa (drive) jatkuvasti pieni ”veto” päällä silloinkin, kun auto on pysäytetty jarrulla ja moottori käy tyhjäkäyntiä. Kun jarrua löysätään, auto lähtee hiljalleen ryömimään. Momentinmuunnin on eräänlainen hydrodynaaminen (nesteen virtaukseen perustuva) turbiinikytkin, joka siirtää pienellä pyörimisnopeudella vain vähän voimaa ja alkaa ”pitää” kunnolla vasta kun moottorin käyntinopeus kasvaa.

    Sähköisesti ohjatuissa suoravetoisissa kaksoiskytkentävaihteistoissa (esim. VW:n DSG:ssä) ei voimansiirtoa tapahdu lainkaan jarrupolkimen ollessa alaspainettuna. Kun jarru löysätään, alkaa mekaaninen kytkin vähitellen pitää (luistaen aluksi hieman).

    Kummassakin automaattivaihteistotyypissä on ideana, että auto pidetään paikallaan jarrupoljinta painamalla niin kauan kuin moottori käy ja vaihteisto on ajoasennossa (D). Kun jarrua lakataan painamasta, alkaa auto ryömiä (tai nykäisee vahvemminkin, jos moottori käy joutokäyntiä nopeammin). Tästä lienee kysymys sinunkin kuvailemassa tapauksessa (olet huomaamattasi löysännyt jarrupoljinta tarpeeksi).

    Pysäyttäminen pitkäksi aikaa jarrulla moottorin käydessä ja vaihteiston ollessa D-asennossa ei ole varsinkaan momentinmuunninvaihteistojen kyseessä ollen suositeltavaa: käynnissä oleva moottori ”vatkaa” turhaan momentinmuuntimen öljyä. Öljy lämpenee, polttoaineenkulutus on suurempi kuin N- tai P-asennossa eivätkä ääritapaukset ole hyväksi vaihteistollekaan.

    Uusimmista autoista alkaa löytyä start/stop-automatiikka, joka sammuttaa moottorin pysähdyttäessä jarrupoljinta painamalla hiukankaan pidemmäksi aikaa (esimerkiksi liikennevaloissa). Kun jarrupoljin vapautetaan, käynnistyy moottori automaattisesti ja kaasua painamalla päästään liikkeelle normaalisti.

    Kuvittelin, että en haluaisi moista automatiikkaa ja jos minulle mokoma auto myytäisiin, olisi tärkeää että tuollaisen automatiikan saisi kytketyksi pois päältä. ”Haluan itse päättää, milloin moottori sammuu ja milloin ei.”

    Uuden C-sarjalaisen M-B:n koeajo muutti käsitykseni: järjestelmä toimii niin luontevasti ja huomaamattomasti, ettei sen poiskytkemiseen tunnu olevan mitään tarvetta!

    • Aivan. Lisäksi 7G-Tronic Mersun jarrulla ei tarvitse seisoa koko pysäkin aikaa. Kun pysähtymisen jälkeen polkaisee jarrua vähän napakammin, syttyy kojetauluun HOLD teksti sen merkiksi, että jalan voi nostaa jarrulta. Auto pysyy paikallaan eikä Start/Stopin vuoksi pysäytetty moottori käynnistykään jarrupolkimen vapauttamisen vuoksi, vaan vasta kaasun painalluksella.

      Ja kuten muutkin automatiikat, turha kitistä ettei moista tarvi. Voi jättää käyttämättä, ellei tykkää.


    • Pääsääntöisesti vaihdetta ei tule, eikä pidä asettaa P- tai N-asentoon pysähdyksen ajaksi vaikkapa liikennevaloissa seistessä. Tuon haitoista on paljon tutkittua tietoa jo ammoisista ajoista alkaen. Netistäkin löytää syyt kun etsii.


  • Skeida laatikko, venttiili/sähkö tötterössä vikaa joka sijaitsee lootan uumenissa!

    • Saisihan se luotettavampikin olla. Mutta on siinä sellainen ihan todellinen hyvä puoli, että nyt on ensimmäistä kertaa myös Mersuun saatavissa automaatti, joka kuluttaa yhtä vähän kuin manuaali. Paitsi pakkasella.


  • "start-stop" automatiikka.. ja si vaihat startin kerra/v..

    • Puolen vuoden takaista tarinaa, mutta jatkettakoon:

      Valmistaja väittää muuttaneensa käynnistysmoottorin rakennetta perusteellisesti; sen pitäisi kestää nyt kahdeksankertainen määrä käynnistyksiä entiseen nähden eli käytännössä saman kuin autokin.

      Järjestelmään kuuluu kampiakselilla oleva Hall-anturi, joka tunnistaa STOP-vaiheessa pysähtyneen kampiakselin asennon. Tämän perusteella polttoainetta ruiskutetaan käynnistettäessä ensimmäiseksi siihen sylinteriin, jonka mäntä on edullisimmassa asennossa käynnistystä ajatellen. Polttoaineen syttyminen tässä sylinterissä tukee käynnistysmoottorin työtä.

      Itse asiassa en kuule omassa autossani (C 180 T A, S205, vm. 2016) käynnistysmoottorin ääntä lainkaan moottorin käynnistyessä START/STOP-automatiikan ohjaamana. Auto käynnistyy eleettömästi kuin taikaiskusta vapauttaessani jarrupolkimen. Tuntuu kuin moottori käynnistyisi pelkästään sillä, että tiettyyn sylinteriin suihkautetaan bensaa ja annetaan perään kipinää. Ilmeisesti käynnistysmoottori kuitenkin käväisee päällä silmänräpäyksen ajan.

      Olin ennakkoluuloinen, mutta järjestelmä on osoittautunut minua fiksummaksi.


  • Mb 212 E v2012 direct select valitsinvipu 7 vaiht.
    Ongelma Autolla ajettaessa pidempi matka n50km jotta se lämpiää kunnolla ,sitten kun pysäyttää esim liikennevaloihin niin viimemetreillä auton vielä hiipuessa alkaa kuulua niin kuin lyösi ratasta yli ja lyö P asennon päälle .Lähtee nprmaalisti taas kun vetää vivusta ylös tai alas ,kylmänä ei tee tätä
    Olen koittanut myös ottaa econ pois päältä ,tekee saman
    Ikävä ongelma vieras kuski hätääntyy ,että mikä tuli
    Autolla ajettu 290000km huollot tehty veholla säännöllisesti

    • Vika löytyi virtalukko hajalla ,lukko vaihdettiin ja taas pelaa
      Uusi vika moni ei tiedä


    • Mistä sait selville että oli vika virtalukossa? Paljonko maksoi virtalukko ja missä vaidatit sen?


    • Rahtijomppeli kirjoitti:

      Mistä sait selville että oli vika virtalukossa? Paljonko maksoi virtalukko ja missä vaidatit sen?

      1000€ Autokorjaamo Koskinen Seinäjoki
      Mersun vaihdelaatikko pesialisti sanoi että 90% vika siellä


  • Ei se mersun laatikolle outoa ole, ne kun ei kestä, jos ei öljyjä vaihda ja sit ku öljyt vaihtaa niin eipä pelaa enää kuten aitä ennen. Kylmänä lähtö on niin tahmeaa kun lämmittää öljyjä. Kesäautoja on nuo Mersut.

    • Ei se mikään kesäauto ole. Mulla ainakin menee tammikuussa jo yli 5 sadalle. Kesällähän noin suurta kulutusta ei näe.


  • B- luokan MB, W246 ja pakkasaamuna auto hytkähtää, kun vaihteen laittaa D- asentoon tai eteen- tai taakse- asentoon.
    Öljypohjan kupeessa oleva säteilylämmitin ei paljon vaikuttane.

    Onko joku huomannut pumpulla varustetun letkulämmittimen jotakin tähän vaikuttavan?

  • 7G ei kuulu nykäistä jos jalka jarrulla, ensimmäisiä oireita kalliista vaihteistoremontista.

    • " Rauski111 17.3.2018 18:34
      7G ei kuulu nykäistä jos jalka jarrulla, ensimmäisiä oireita kalliista vaihteistoremontista "

      Mikä siitä menee?


    • Mersun automaatin remontista ei kokemusta, Audin Multitronicista sitäkin enemmän. Kun Multitronic alkoi oireilemaan toiseen autoon paloi 3000e ja toiseen 10000e (8000e koko laatikon vaihto alle 50tkm ja sitä ennen vaihdettiin tiivisteitä).

      Pointsina on että toimiva Mersun automaatti toimii johdonmukaisesti, se ei nykäse. Kun kuvioon tulee ylimääräinen nykäys esim. parkkipaikalle ruutuun ajaessa automaatti oireilee ja se maksaa. Mersun laatikkoa osataan onneksi korjata (mekaanisia osia mukana ) mutta ei tuo koskaan halpaa ole.


  • Tietenkin vaihteisto jo alkaa olla tiensä päässä. Kilometrejä on huimat 26000 (kaksikymmentäkuusituhatta).

  • Aikaisemmin oli puhetta "turhasta vatkaamisesta" D-asennossa liikennevaloissa.
    Saahan valitsimen pitkissä valoissa laittaa myös N-asentoon tai jopa P:lle!
    Uusimmissa on tosin jo P vain nappulan takana.
    Kyllä sen viiksen tai valitsimen ennättää D:lle laittaa kun syttyy keltainen!

    • Öö eikös se automaattiloota ole justiin sitä varten ettei tarvis keppiä tai mikä nyt suunnanvalitisimena toimiikaan, ronklata muuten kuin ajosuuntaa valitessa? Laitteessa on joko vikaa tai suunnitteluvirhe jos meikäläisittäin valoissa on deelle tai peelle käännettävä.


  • Jos ohjelmistoja on "päivitettävä" puolen vuoden välein, ne ovat kuin öljyt. Pilaantuvat käyttämättä.

  • Sama vika taas 212 vauhdin hidastuessa melkein nollaan niin alkaa kuulua naputus ja lyö parkkiasennon päälle ,viimeksi vaihdettiin virtalukko vika korjaantui ajettu lukonvaihdon jälkeen 30000 km lukkonvaihto maksoi 1000€

  • Antaakos virtalukon vika vikakoodin, vai miten vika löytyi ?
    itsellä auto nytkähtelee muutaman kerran valoissa, pikku viiveellä vaikka painaisi koko ajan jarrua. Tekee tätä, kun moottori on kylmä .. ajettu tosin jo 48.000 km
    W212 E220 4Matic 2016

    • Minulla sama ongelma, että nytkähtelee pari kertaa viiveellä esim valoissa. Nytkähtely poistuu heti, kun auton moottori on lämmin. Itsellä on C-sarja 220d 4-matic 2016. Olisi kans kiva saada kuulla, että mistä moinen. Autolla ajettu 27tkm, joten laatikko ei pitäis olla vielä loppuun ajettu 😄


    • Nyt nytkähtelee jo toisinaan lämpimänäkin. Varsinkin, jos voimakkaammin jarruttaa ja pysähtyy esim valoihin D-päällä. Viikon päästä tutkimuksiin .. saas nähdä.

      W212 E220 4Matic 2016
      Nyt jo 50.000 km


    • Saitko selvyyttä mistä nytkähdys johtuu?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Nyt nytkähtelee jo toisinaan lämpimänäkin. Varsinkin, jos voimakkaammin jarruttaa ja pysähtyy esim valoihin D-päällä. Viikon päästä tutkimuksiin .. saas nähdä.

      W212 E220 4Matic 2016
      Nyt jo 50.000 km

      Saitko selville mistä nykiminen johtuu?


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.