Päätös velkajärjestelystä tuli!!

vihdoinkin

2 vuoden prosessi olut tähän mennessä. Nyt kysyisinkin paria asiaa.

Meille on määrätty selvittäjä. Mitä hän käytännössä tekee ja paljonko se maksaa?

Kuukausittain pitäisi nyt säästää maksuvaran verran, mutta ehdin jo tämän kuun laskut maksaa eikä enää säästöön jää maksuvaraa vastaavaa määrää, mitä teen?

Meneekö ulosottoon vieläkin normaalisti?

Mitä jos maksuvara jossain vaiheesa kasvaa, lyheneekö myös maksuohjelman kesto?

Kiitän etukäteen jo jos joku viitsii vastata =).

7

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lopettelevavj

      Autetaan vähän... Ulosottoon menee normaalisti, mutta ne jäävät sinne säilöön ja kunhan selvittäjä on hommansa tehnyt, maksat niistä ulosoton hallussa olevista rahoista selvittäjän palkkion (tai sitten siihen vielä lisää itseltäsi).

      Jos maksuvara kasvaa, maksat enemmän, et lyhyempää aikaa.

    • Vihdoinkin

      Tuntuu vaan jotenkin hassulta, kun velat n. 50 000 asuntolaina ja 10v ohjelmalla tulisi maksettua n. 72 000€. Jos ei aika lyhene vaikka maksuvara kasvaisi, niin ei kyllä tee mieli enempää töitä tehdä :/.

      Niin mitä se selvittäjä tekee? Tarkistaako pankkitilitkin? Väliäkö sillä, mutta silti...

      • selelvittäjä

        "Kuukausittain pitäisi nyt säästää maksuvaran verran, mutta ehdin jo tämän kuun laskut maksaa eikä enää säästöön jää maksuvaraa vastaavaa määrää, mitä teen?"

        Et ole ihan kokonaan ymmärtänyt maksuvaran käsitettä. Maksuvara on se summa, joka jää välttämättömien elinkustannusten jälkeen lainanhoitoa varten. Maksuvarasta nimenomaan maksetaan laskuja, mutta niiden tulee olla velkajärjestelyyn kuuluvien velkojen lyhennyksiä. Esimerkiksi juuri asuntolainasi. Koska sinulle on määrätty selvittäjä, menevät ulosottoon tilittämäsi summat tällä hetkellä sulkutilille, josta sitten maksetaan ensimmäisenä selvittäjän palkkio. Puolueeton selvittäjä laskee rahasi ja tekee jakosuunnitelman velkojille.

        Ei ole sinun etujesi mukaista kerätä selvitysajalta myöhästymismaksuja sellaisista veloista, jotka kykenet hoitamaan, maksa siis se asuntolainasi.


    • Eteenpäin555

      Ulosottoon menneet rahat käytetään selvittäjän palkkioihin.Ehkä sinun on paras avata ihan tili niitä varoja varten jotka tulee säästää maksuja varten,on yritettävä laittaa sen maksuvaran verran kuukaudessa,muuten jos et pysty niin seuraavana enempi.
      Ulosotto loppuu kun järjestely on aloitettu.
      Jos maksuvara kasvaa ,varaudu siihen että järjestelyn päätyttyä saatat joutua maksaan lisätilityksiä.

    • Vihdoinkin

      Sekin vielä mietityttää, kun kysyin selvittäjältä, että maksanko asuntolainan korot, niin hän vastaisi, että suositellaan, että ei maksettaisi mitään, mutta voi maksaa jos haluaa. Ota nyt sitten tuosta selvää...

    • 332

      Yritä olla selvittäjään yhteydessä ja jos ei onnistu varaa aika kaupungin velkaneuvojalta joka teki hakemuksesi. Kyllä asuntolaina pitää maksaa ja ole yhteydessä pankkiin sieltä sinua neuvovat. Minulle avattiin pankkitili johon maksan asuntolainan lyhennys mikä sisältää jo korot käsittely maksu 2,50/kk maksa Käräjäoikeuden maksuohjelman mukaisesti, ja tiivisterlmä velkajärjestelyistä maksuluettelo eräpäiväjärjestyksessä lähtävät sinulle Käräjäoikeudesta. Ei ole vaikeaa. Stemppiä myös itse velkasaneerauksessa.

    • Jfkdjfhj

      En minäkään saanut säästöön koko maksuvaraa niiltä odotuskuukausilta, eli se lisättiin vaan velkajärjestelyn perään. Ts. Velkajärjestely pitenee. Omalla kohdalla meni näin: ekat 4 kk maksoin selvittäjälle 700€/kk, sen jälkeen alkoi velkajärjestely 3 v PLUS ne kuukaudet, jolloin odottelin selvittäjän tekemää laskelmaa ja minun olisi kuulunut säästää se 700 €/kk (maksuvarani). Näin vj kesti kaikkineen 3 v 9 kk.

      Kahden viikon päästä se on ohi. Koska olen tienannut joka vuosi enemmän, joudun maksamaan lisäsuorituksia. Velkaneuvoja laskee ne aina kun edellisen vuoden verotus on valmistunut. Velkojilla on 2 vuotta aikaa siitä kun vj on päättynyt, kysellä lisäsuoritusten perään (seuravaat verotietoja) JOS et ole itse niitä ilmoittanut, mutta laissa sanotaan, että velallisen on itse oltava aktiivinen ja ilmoitettava lisäsuoritukset ja tietenkin maksettava ne oma-aloitteisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2031
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1523
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe