> Huhtikuun lopulla sain koulutustani vastaavan työpaikan, ja ainoa ehto työlle oli, että perustan toiminimen.
Ajattelin sen olevan helppo nakki ja ryhdyin tuumasta toimeen.
Ensin piti soittaa TE-toimistoon ja kysellä miten hommat tulee hoitaa, koska olin heidän kirjoillaan työttömänä työnhakijana.
”Työkkäristä” kerrottiin, että mun kannattaa ottaa yhteyttä seutuni yrityspalvelupisteeseen.
Yrityspalvelupisteet tarjoaa palveluita yritystoiminnan aloittamiseen liittyen ja opastaa kaikenlaisissa yrittämiseen liittyvissä asioissa.
Kuulosti hyvältä, joten varasin ajan asiantuntijalle.
Oli tiedossa, että terveydenhuollon ammattilaisia koskee monenlaiset säädökset, joten mulla oli melkonen pino kysymyksiä mukana.
Olin pari tuntia juttelemassa ja sain lupakysymyksiini vastaukseksi, että mun kannattaa soitella ”Aluehallintovirastoon ja jonnekin”. Asiantuntijatason vastaus, olin mielissäni.
Olin jo lähdössä, kun asiantuntija vielä vinkkas, että mun kannattaa koittaa hakea starttirahaa.
Istuin takas penkille ja asiantuntija kertoi miten starttirahaa anotaan.
Se piti anoa ennen kuin toiminimen perustamisilmoitus jätetään.
Oke. Soitin TE-toimiston starttiraha-asiantuntijalle, joka oli koko alueeni TE-toimiston johtaja.
Muutaman ympäripyöreän vastauksen jälkeen kysyin, että kannattaako mun nyt anoa starttia vai ei, että en halua tehdä turhaa työtä.
Johtaja kertoi, että ”Määrärahat on nyt loppu, mutta voithan sä laittaa hakemuksen, jos haluut.”
Hetkinen, elettiin huhtikuuta ja määrärahat oli loppu?
Lämpenin siinä hetkellisesti, koska tuntu niin hullulta, että jo huhtikuussa on rahat finaalissa ja loppuvuonna kenelläkään ei ole mahdollisuuksia saada starttirahaa.
Johtaja totesi, että ”Hulluahan tämä onkin.
Minä kyllä yritän saada lisää määrärahoja, mutta tällä hetkellä meillä on vain ns. korvamerkittyä rahaa, ja sitäkin todella vähän.”
Siis...korvamerkittyä? Eli siis vain tietyille aloille ja tietyille ihmisille? (Keilleköhän?! m - a - m - u)
”Kyllä, juuri näin. Ei tämä ole kyllä yhtään kiva tilanne.”
Ei voinu ku nauraa. Noh, se saatiin pois laskuista.
Toiminimen perustamisilmoitus laitettiin postiin ja PRH:n (Patentti- ja rekisterihallitus) kaupparekisterimaksu maksettiin.
Seuraava askel oli soitto Aluehallintovirastoon.
Sieltä kerrottiin, että jos minut on merkitty Valviran (Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto) Terhikki-palveluun (Terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteri), niin voin aloittaa liiketoimintani heidän puolestaan heti kun muut yrittämiseen liittyvät asiat ovat kunnossa.
Hyvä, starttiraha ja Aluehallintovirasto oli nyt selvitetty.
Seuraavaksi ilmoitin TE-toimistoon, että toiminimen perustamisilmoitus on nyt lähetetty, ja kysyin, että miten seuraavaksi tulee edetä.
Työnhaku kuulemma voitiin jättää vielä voimaan, jotta saisin vielä Kela:n maksamaa tukea siihen asti kun yritykseni on virallisesti toiminnassa.
Virkailija kertoi, että kun toiminimi on virallisesti pystyssä, niin mun tulee ilmoittaa siitä heille uudestaan.
Hyvä, nyt oli TE-toimisto selvitetty.
Ilmoitin myös Kela:lle missä mennään, ja he kertoivat, että he odottavat TE-toimiston lausuntoa, koska he maksavat sen perusteella mulle tukea. Eli Kelakin oli hoidettu.
Jäin odottelemaan virallisia papereita ja hoidin aikani kuluksi potilasvakuutuksen yritystunnukselleni.
Kesti reilun viikon, kunnes paperit vihdoin tulivat.
Mun piti vaihtaa vielä yritykseni nimi, koska se muistutti liikaa toista jo olemassaolevaa yritystä.
Lähetin paperit uudelleen. Kesti pari viikkoa, kunnes vihdoin yritykseni oli merkitty kaupparekisteriin.
Toiminta sai alkaa, paitsi että...
Verottajalta tuli selvityspyyntö, jossa kysyttiin miksi minun ei tarvitsisi maksaa arvonlisäveroa.
Lisäksi pyydettiin toimittamaan kopio sekä Valviran rekisteristä että Aluehallintoviraston rekisteristä.
Ensin soitin verottajalle ja tiedustelin moniko terveydenhuollon ammattilainen (joka siis harjoittaa terveydenhuoltoalan ammattiaan) maksaa suomessa arvonlisäveroa, johon sain vastauksen ”Öö..ei kai yksikään.”
Kysyin sen jälkeen, että minkä takia mun sitten pitäisi maksaa.
Vastaus oli ”Ei kai minkään takia..?”
Kysyin, että miksi helvetissä te sitten edes kyselette syytä sille.
Vastaus oli ”No...kun meillä nyt on tällainen käytäntö.”
Hyvä käytäntö, se riittää mulle. Sen kysymyksen sai sitten pienen märinän jälkeen sivuuttaa.
Seuraavaksi ihmettelin, että mikäs ihme se lapussa mainittu Aluehallintoviraston rekisteriote on.
Olin kuitenkin jo kerran soittanut kyseiseen virastoon ja siellä oli todettu, etten tarvitse muuta kuin Valviran luvan. Väärin.
Tarvitsin kuulemma Aluehallintovirastosta todistuksen, että mut on merkitty itsenäisenä terveydenhuollon ammattihenkilönä yksityisten palvelunantajien rekisteriin. No niin...uusi soitto Aluehallintovirastoon.
jatkuu...
Yrittäminen liian hankalaa Suomessa
16
462
Vastaukset
- HullunHommaa
Aluehallintovirastosta kerrottiin, että kyllä, mun pitää maksaa rekisterimaksu, eikä siis pelkkä Valviran todistus riitä ”vaikka nämä rekisterit nyt onkin vähän päällekäiset ja ristiriitaiset, mutta näillä mennään.”
Hieno homma, että ensimmäisellä soitolla tämä ei selvinnyt.
Aluehallintovirastosta kerrottiin, että heillä ei välttämättä kaikki työntekijät tiedä näitä asioita kovin hyvin.
Se on mun mielestä erinomaista, sillä kyllä puuhastelijoita saa/pitää olla joka virastossa ettei mikään olisi yksinkertaista.
Maksoin 200€ siitä, että mut merkataan rekisteriin, joka on periaatteessa sama rekisteri kuin mistä olen jo maksanut joskus aiemmin, kun koulusta valmistuin.
Ja mikä parasta, kun firma jossa työskentelen muuttaa eri osoitteeseen, saan maksaa 120€ siitä, että se uusi osoite lisätään mun tietoihin.
Maistuu. Mutta... Onneksi mulla oli mukava virkailija linjan toisessa päässä, joka ehdotti, että voin tehdä rekisteröitymisen vasta muuton jälkeen, koska eihän mun kannata maksaa 320€, kun kyseessä on niin lyhyt aika niissä vanhoissa toimitiloissa.
Siispä soitto Verotoimistoon, jos vaikka tämä järjestely sopisi heillekin.
No ei kyllä ihan sopinut.
Jos en maksa rekisteröintimaksua, en saa tehdä työtäni ilman arvonlisäveroa, mikä taas tarkoittaa sitä, että asiakkaat maksaisivat mun palveluista aika paljon enemmän kuin mun työkavereiden palveluista. Toisin sanoen, mulla ei olis asiakkaita.
Eli rekisterimaksu maksuun.
Sitten Kela lähestyi taas kirjeellä.
Koska olin aloittanut yritystoiminnan (lue: lähettänyt perustamisilmoituksen), niin en ole oikeutettu saamaan ollenkaan tukea toukokuulta.
Selvitin heille, että en ole tienannut yritykselläni euroakaan, koska se olisi ollut/on laitonta niin kauan kunnes saan kaikki tarvittavat luvat kuntoon ja nimeni kaikkiin päällekkäisiin rekistereihin.
Käsittelyajoista riippuen pääsisin aloittamaan yritystoiminnan vasta joskus kesäkuun lopulla.
Kelaa se ei kiinnosta, koska kun minulla on yritys, niin minulla on myös rahaa - vähintään starttirahaa.
Niinpä niin, olisi hienoa jos sitä saisi.
Selvitin heille, että olen nyt kuukauden taistellut sen eteen, että saisin työllistää itseni ja harjoittaa ammattia johon olen kouluttautunut, ja minua kiitetään siitä eväämällä kaikki tuet, jopa siltä ajalta kun en ole edes saanut lain mukaan harjoittaa liiketoimintaa.
Kela tuumas, että ”itsepähän olet päättänyt perustaa yrityksen.”
Totta, niinhän mä olen. Ei saatana.
Nyt mä istun sohvalla kalja ja pankkitunnarit kädessä, ja odottelen, et mitäs vitun viuluja mä seuraavaks makselen. <
Että sellasta alottelevan yrittäjän elämä Suomessa...- Varo_autuas
Tuo on vielä pientä. Odotahan mihin joudut, jos erehdyt ottamaan jonkun toisen töihin yritykseesi. Silloin huomaat, että valtiovallan suojeleva käsi on palkkatyöntekijän päällä ja yrittäjän taskussa.
- ei_ikinä_enää
Nii , tommosta paskaa seon . Itteki tmi yrittäjänä ollut jokusen vuoden , mutta nyt en enää . Ja kun laitoin viimeksi virman seisontaan päätin että saa myös olla hamaan maailman loppuun asti . Noista sun ongelmista tossa on vain alku . Kohta alkaa muut asiat painaa päälle .
- lkjhjklkjhjkl
Niistä muista ongelmista esim. verottajan kanssa sitten sakotetaan ja vaaditaan lisämaksuja, vaikka olisit verot ajoissa maksanut, jos teet pienenkin virheen aloittelijana ilmoituksissa.
- YrittäjäksiSiirtynyt
Siis sai työpaikan, mutta lähdit yrittäjäksi? Et siis saanutkaan työpaikkaa, vaan jotain muuta. Miksi sinulle ei haluttu antaa työtä, vaan ostaa palvelusi yritykseltä? No tietysti siksi, ettei tarvitse välittää eläkkeistä, irtisanomismenettelyistä jne. Samalla sinun työttömyysturvasi jää heitteille.
Pitäisi olla aika selvää, että ryhtymällä yrittäjäksi ei enää ole työtön, vaikka rahaa ei vielä tulekaan.
Valviran jne. vaatimuksiin en osaa ottaa kantaa, mutta pidän hyvänä, että terveydenhuoltoalaa valvotaan eikä päästetä vapaasti ketä vain ryhtymään muita hoitamaan. - päävetävänkäteen
Suomessa toimii jonkinsortin sosialismi!!! JOKAINEN näkee nyt tulokset mihin johtaa kun jatkuvasti vaaditaan yrittäjiltä/yrityksiltä lisäääää!
Itse yrittäjänä yli 30vuotta ja ehkä tiedän mistä puhun! - ecwjcwfl
Itse aikoinani lopetin yrittämisen ja sanoin miehet irti. Pitkän aikaa oli sen jälkeen firma toimimatta, ja anoin työtömyyskorvausta. Olin jo aikapäiviä sanonut firman irti työllistämisestä. Sitten sanottiin, että firman täytyy olla ollut neljä kuukautta pois kaikista veroista, ja valituksen käsittelyaika on noin neljä kuukautta. Kun se oikesti tulisi käsiteltyä viikossa! Kysyin tilintarkastajalta lausuntoa, niin sanoi, että turhaa hommaa. Näin toimii porvarihallitus, kun Jyrki-boy puhuu kasvuyrittäjyydestä ja yrittäjyyteen kannustamisesta! Ja vähän muutkin hallitukset. Eli ryhdy yrittäjäksi, ja olet omillasi. Täysin. Hurraa ja terveisiä perseestä. Kevytyrittäjyydestäkin puhuttiin, mutta missä ovat teot? Täytyykö firma joka vesisateella lakkauttaa kokonaan, vai voisiko tehdä töitä ja työllistää, kun töitä on? Tuo kolmen prosentin ikiliikkuja on jo loppunut aikapäiviä.
Nyt näyttää kuitenkin siltä, että jotakin tekemisen meininkiä olisi vuosikymmeniin uudella hallituksella. Turhaa sääntelyä pois, niin heti välikysymyksen jälkeen kielletään lottovoittomainokset, kun ne saattaisivat aiheuttaa peliriippuvuutta. Kyllä olisi kirveelle töitä. - teknologiayrittäjä
Kaikki yllä on niin todellista kuin olla voi, voin sieluni silmin nähdä sen tuskan ja turhautumisen jonka jokainen uusi yrittäjä kohtaa. Itse erosin juuri tuon takia 2013 Suomen Yrittäjistä, seurasin jäsenenä vuoden heidän toimintaa ja totesin, että se on ei-yrittäjien päiväkahvikerho, se ei saa mitään aikaan.
Toinen ongelma on suomalaiset poliitikot, he ovat osaamattomuuttaan sotkeneet toimivan yhteiskunnan, esim. puukottaneet ALV-järjestelmää niin paljon, että se pelkästään tuottaa ongelmia. Yksinkertaisempaa olisi, jos ALV olisi maltillisempi ja poikkeuksia ei olisi. Sama pätee muussa verotuksessa ja lainsäädännössä. - IhanMahdotonHomma
Tämä on Suomi: Janne halusi perustaa firman – kuusi viikkoa paperitöitä
Mäkelä on tehnyt viikkoja paperitöitä, jotta voisi työskennellä omalla toiminimellään.
Mäkelä sai huhtikuun loppupuolella koulutustaan vastaavan työpaikan. Sen ehtona oli, että Mäkelä perustaa oman toiminimen.
Hän ajatteli sen olevan helppo homma, mutta toisin kävi. Vielä kuuden viikon paperitöiden ja selvittelyjen jälkeen asiat ovat kesken.
Edes starttirahaa ei ole enää mahdollista saada, koska määrärahat ovat jo loppuneet.
TE-toimistosta vahvistetaan, että määrärahat starttirahojen osalta ovat tällä erää loppu.
– Kesti pari viikkoa, kunnes vihdoin yritykseni oli merkitty kaupparekisteriin, hän kertoo.
Samalla toiminimi merkattiin verottajan ennakkoperintärekisteriin.
Tämä osoittautui myöhemmin virheeksi!
Vaikkei Mäkelän yritystoiminta ollut vielä päässyt alkamaan, hän menetti työttömänä työnhakijana lähes koko kuun osalta tukensa, koska toiminimi oli jo merkattu aiemmin ennakkoperintärekisteriin.
Yleensä työttömyysturvan näkökulmasta toiminimeä perustavan kohdalla yrityksen varsinaisen toiminnan katsotaan alkavan siitä hetkestä, kun on merkitty arvonlisävelvollisten, ennakkoperintärekisteriin tai merkitty verohallinnon työnantajarekisteriin.
Meidän työvoimapoliittinen lausunto yritystoiminnan alkamisesta työttömyysetuuden maksajalle (Kelalle) on merkitsevä.
http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1433445433016.html - ecwjcwfl1
Kun katson nyt Eduskunnan täysistuntoa, niin näyttä piiiitkästä aika hyvältä! Demareista Heinäluoma sanoi, että olemme mukana purkamassa turhaa sääntelyä. Samoin puhui Gustafsson. Ja keskustelu jatkuu, samalla periaatteella. Katsokaa!
Monta kertaa on matto vedetty jalkojen alta, mutta nyt näyttäisi, että on tekemisen meininkiä, vihdoinkin. Valitusoikeus kuuluu sivistysvaltioon, mutta niin kuuluu sekin, että valitukset käsitellään järkevässä ajassa. Tähänkin ollaan ilmeisesti ja toivottavasti menossaa. - hulluntouhua
Laskin kerran, että kun tein pelkän omasta mielestäni vähäpätöisen ilmoitusasian niin työllistin peräti kahdeksaatoista (18) virkamiestä. Aikaa kului vähän päälle kuulkausi kun juoksin virastosta toiseen, varailin aikoja, kävin jonottamassa. Mikään asia ei Suomenmaassa on vähäpätöinen jos se vain jollain kepulikonstilla saadaan työllistämään turhia virkamiehiä.
Kuhunkin virkamieheen meni keskimäärin tunti jonninjoutavien paperinpyöritysten kanssa. Sähköposteja lähetin nelisenkymmentä ja paperikirjeitä semmoisen tusinan.
Aivan hirveän järjetöntä touhua. Älkää ihmiset ryhtykö yrittäjäksi. - pätevä
Yrittäminen vaatii määrätietoisuutta ja periksiantamattomuutta. Siinähän se yrittäjä tulee testattua, kun esivalmistelee alakohtaiset yrityksen toimiluvat ja paperiasiat kuntoon. Jos on heti itku kurkussa, ettei saa starttirahaa tai että joutuu tekemään lupahakemuksia eri tahoille, ei ole oikea yrittäjä. Parempi sitten vaan jäädä sossun luukulle kuittaamaan ilmaisia eväitä, tai mennä palkkatöihin.
Minusta yrityksen perustaminen on lopulta aika helppoa, pientä vaivaa tietysti joutuu näkemään. - eimitäänstarttia
Kuulostaapa vaikealta noi teidän yritystoimintaan lähteminen. Itse täytin yhden kaavakkeen kaupparekisteriin ja laitoin ruksit että samalla menee ilmoittautumiset verohallinnon rekistereihin. Kaupparekisteristä tuli muutamassa viikossa ilmoitus y-tunnuksesta ja melkeinpä samaan aikaan tuli verohallinonlta lappu jossa oli tiedot että alv-rekisteriin ja ennakkoperintärekisteriin on ilmoittauduttu....ja sitten vaan raksalle töihin......ja laskua menee asiakkaalle ja rahaa tulee !
Jotain outoo teidän toiminnassa on ?- dfvrbgtyh6
Mä olen vähän samoilla linjoilla. Kun itse olin perustamassa firmaa menin kotini lähellä olevan tilitoimiston ovesta sisään ja sanoin haluavani perustaa firman. Firman paperit tehtiin sillä samalla käynnillä eikä mun itse tarvinnut tehdä muuta kuin maksaa kaupparekisterin maksu. Tilitoimistokaan ei veloittanut perustamisesta mitään kun menin sinne myös asiakkaaksi.
- Thyrittäjä
Terveydenhuollon alalla on just tuollaista - on toistakymmentä vuotta kokemusta asiasta. Sosialistit eivät oikeasti halua tehdä asiasta helppoa, ettei julkisen terveydenhuollon roolia kyseenalaistettaisi. Noin yleisestikin yrittäjä on rikollinen, sillä jotain lakia rikkoo kuitenkin tietämättään.
Eivät asiat Suomessa nyt niin huonosti ole, mutta voisivat ne olla paljon paremminkin. Verot alemmas ja sääntelyä pois, niin talous lähtee muutamassa vuodessa huimaan lentoon. Samaan aikaan on toki leikattava rajusti julkista sektoria, mutta se onkin tarpeen. Kun virkamiehiä on vähemmän, niin ne eivät enää kehtaa keksiä itselleen turhia töitä. - Fakjuutuu
Yrittäminen ei oikeasti ole noin vaikeata. Se vaatii vain oikeanlaista luonnetta ja tarmoa ottaa asioista selvää ennen ryhtymistä, eikä pääosasta suomalaisia ole siihen. Firma pitää perustaa osakeyhtiönä ja mielellään jo palkkatyössä tai opiskelijana ollessa, että saat yrityksen käyntiin sivutoimisena. Yritystoiminnan sivutoimisuus oikeuttaa työttömyysetuuksiin mikäli toiminta ei ole liian laaja ja aikaavievää. Toisin sanoen liikevaihtoa ei saa olla liikaa, mikä yleensä sulkee pois kaikenlaisen jälleenmyynnin mutta sopii oman työpanoksen myyntiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047