Suomi 40 vuotta sitten: ”Nopeusrajoitukset ovat täysin turhia”
http://yle.fi/uutiset/suomi_40_vuotta_sitten_nopeusrajoitukset_ovat_taysin_turhia/6442260
Tuon kyllö huomasi aikoinaan niiden ihmisten ajotyylissä ketkä on ollet nuoria aikuisia -70 luvulla että kyllä sitä vielä 80-90 isät ja papat painoi menee nilkka suorana kesämökille. Kyllä sitä vähän pelotti olla kyydissä, autot oli mitä oli ja täynnä kuormaa ja kaasu pohjassa :) Maantien tai motarin notkoissa iskarit pohjaa kun ei kanna enää kuormaa..
Ja aiheeseen liittyen tuo toinenkin kirjoitus.
http://yle.fi/uutiset/miten_60-luvun_lapsi_selvisi_mokkireissusta_hengissa_paapominen_vahentanyt_tapaturmakuolemia_95_prosenttia/8023563
Nopeusrajoitukset ovat täysin turhia
16
<50
Vastaukset
- MoreControl
Ajaahan tuon ajan kasvatit vieläkin aivan miten sattuu. Ja takapenkeiltä kasvanut sakki ajaa samaan tyyliin. Eli kestää tosi kauan ennen kuin edes teoriassa nykyiset rajoitukset istuvat ajatusmalliin. Tuskin niin edes tulee käymään ellei autot muutu tekniikaltaan nykyistä järkevämmiksi vauhtien suhteen. Suuria asenteellisia ongelmia on myös tosi lähellä meitä. Saksan rajoituksista vapailla teillä on paljon negatiivisia vaikutuksia tänne asti.
- Ei_liikennekuolemille
> ...autot muutu tekniikaltaan nykyistä järkevämmiksi vauhtien suhteen...
Eli alat ajaa rajoitusten mukaan kun autot ovat sellaisia, että ne alkavat tukea sitä? Kai niitä 70-luvun Datsuneita vielä jostain saa. Autotehtaat eivät enää suostu huonontamaan tuotteitaan tarpeeksi paljon. Helpompaa olisi kuitekin päivittää asenteensa nykyaikaan.
Kontrolliahan toivoit tietysti "niiden toisten" ajamiseen? - MoreControl
Ei_liikennekuolemille kirjoitti:
> ...autot muutu tekniikaltaan nykyistä järkevämmiksi vauhtien suhteen...
Eli alat ajaa rajoitusten mukaan kun autot ovat sellaisia, että ne alkavat tukea sitä? Kai niitä 70-luvun Datsuneita vielä jostain saa. Autotehtaat eivät enää suostu huonontamaan tuotteitaan tarpeeksi paljon. Helpompaa olisi kuitekin päivittää asenteensa nykyaikaan.
Kontrolliahan toivoit tietysti "niiden toisten" ajamiseen?Niin siis asia on niin että vasta nykyautot ovat sellaisia joilla voi ajaa yli 100 km/h ilman että oikeasti riskit ovat kovinkaan suuret. Tekniikan kehityksellä tarkoitin tietysti sitä että vielä tänäkin päivänä nopeuden käyttö on täysin kuljettajan harkinnassa. Ja hyvin monesti tuo harkinta on se joka pettää. Ja tämähän ei tietenkään tarkoita sitä että autojen ominaisuuksia tarvitsee huonontaa. Mitä helvetin iloa siitä olisi?
Kontrolloin omaa ajamistani mutta toivon myös muiden tekevän niin omalleen. On ilmeisesti mielestäsi aivan liikaa pyydetty? - Myösautoilija
On minunkin kanssa samaa mieltä olevia
- Rasvanippeli
MoreControl kirjoitti:
Niin siis asia on niin että vasta nykyautot ovat sellaisia joilla voi ajaa yli 100 km/h ilman että oikeasti riskit ovat kovinkaan suuret. Tekniikan kehityksellä tarkoitin tietysti sitä että vielä tänäkin päivänä nopeuden käyttö on täysin kuljettajan harkinnassa. Ja hyvin monesti tuo harkinta on se joka pettää. Ja tämähän ei tietenkään tarkoita sitä että autojen ominaisuuksia tarvitsee huonontaa. Mitä helvetin iloa siitä olisi?
Kontrolloin omaa ajamistani mutta toivon myös muiden tekevän niin omalleen. On ilmeisesti mielestäsi aivan liikaa pyydetty?Silloin 70-luvun alussa, kun meillä oli vapaat nopeudet, huomattava osa autokannasta oli sellaista, ettei niillä yksinkertaisesti _päässyt_ paljonkaan yli satasen. Fiat 600, Mini, Tipparellu, Kupla ja sen sellaista. Huippunopeudet luokkaa 110 - 120 km/h. Mosse Eliteä mainostettiin raivokkaalla suorituskyvyllä, kun sen huippunopeus oli peräti jotain 150 km/h. Turvallisuudesta ei paljon puhuttu ja turvavöiden asennuskin tuli edes etupenkeille pakolliseksi vasta 1971.
Meilläkin ensimmäinen "perheauto" vuonna 1972 oli Mini 850. Sillä saattoi pitää matkanopeutta lähes satasen verran, kunhan ei sattunut suurempia vastamäkiä. - MoreControl
Rasvanippeli kirjoitti:
Silloin 70-luvun alussa, kun meillä oli vapaat nopeudet, huomattava osa autokannasta oli sellaista, ettei niillä yksinkertaisesti _päässyt_ paljonkaan yli satasen. Fiat 600, Mini, Tipparellu, Kupla ja sen sellaista. Huippunopeudet luokkaa 110 - 120 km/h. Mosse Eliteä mainostettiin raivokkaalla suorituskyvyllä, kun sen huippunopeus oli peräti jotain 150 km/h. Turvallisuudesta ei paljon puhuttu ja turvavöiden asennuskin tuli edes etupenkeille pakolliseksi vasta 1971.
Meilläkin ensimmäinen "perheauto" vuonna 1972 oli Mini 850. Sillä saattoi pitää matkanopeutta lähes satasen verran, kunhan ei sattunut suurempia vastamäkiä.Joojoo, mutta niillä joilla pääsi oli sitten vauhtia enemmän joten myös nopeuserot olivat suuret. Pikantin lisänsä tilanteisiin loi muut asenne vammat kuten vesiltä tuttu "pienempi väistää" mentaliteetti. Ei muuten toimi maantieliikenteessä ihan hyvin.
- Oikeaansuuntaanmenossa
MoreControl kirjoitti:
Joojoo, mutta niillä joilla pääsi oli sitten vauhtia enemmän joten myös nopeuserot olivat suuret. Pikantin lisänsä tilanteisiin loi muut asenne vammat kuten vesiltä tuttu "pienempi väistää" mentaliteetti. Ei muuten toimi maantieliikenteessä ihan hyvin.
Nykypäivän lait on kirjoitettu sillä ajatuksella että isompi varoo ja väistää heikompia/pienempiä.
Nyky autoille on rajoitukset liian alhaiset. Rajoituksia tulisi päivittää nyky autoille sopiviksi esim. 30% lisää nopeutta
- koopeeoo
autoilija kirjoitti:
Nyky autoille on rajoitukset liian alhaiset. Rajoituksia tulisi päivittää nyky autoille sopiviksi esim. 30% lisää nopeutta
entä kuljettajan reaktionopeus, onko parantunut 30% ?
Entä fysiikan lait? Nykyautoissa on enemmän massaa, eli liike-energiaa kuin vaikka -70 luvun pikkurimpuloissa.
Nykykuljettajille nykyiset OK. - Fysiikka-Laki
koopeeoo kirjoitti:
entä kuljettajan reaktionopeus, onko parantunut 30% ?
Entä fysiikan lait? Nykyautoissa on enemmän massaa, eli liike-energiaa kuin vaikka -70 luvun pikkurimpuloissa.
Nykykuljettajille nykyiset OK.Juuri näin. Ihminen ne virheet tekee liikenteessä, ei auto. Kuten palstalla on ennenkin monta kertaa todettu niin miten suuremmilla nopeuksilla voisimme saada aikaan vähemmän liikennevahinkoja kun nykyisilläkään nopeuksilla onnettomuuksia emme kykene välttämään??
- nykypäivää
Vuonna 1972 Suomen tieliikenteessä kuoli 1 156 ihmistä. Jos 40 vuoden takaiset luvut suhteutettaisiin nykypäivän liikennemääriin, olisi Suomen tieliikenteessä vuonna 2012 kuollut 3 500 ihmistä. Todellisuudessa liikenteessä kuoli viime vuonna alle 260 ihmistä. Onneksi Kekkonen jyrähti.
Kiitos että on nopeusrajoitukset ja liikennesäänöt. Asennevammaisilta idiooteilta jotka eivät sääntöjä ja rajoituksia noudata, olisi syytä poistaa ajokortti lopullisesti. - srht
Kyllä 80-luvun lapsena katsoin leuka roikkuen jotain Moottori tjsp. -nimistä tv-ohjelmaa, jossa näytettiin kuinka 1970-luvulla ajettiin. Kyllä se meno oli melkoista maanteillä siihen aikaan. Siinä ihan pokkana puhuttiin, että koeajettavana olleella autolla keskinopeus oli jollain valtatiellä ollut 120 km/h. Ei siinä saa montaa sekuntia epäröidä ohitusta ettei keskinopeus nyykähdä. Kyllä siinä vastaantulijallakin piti olla silmät auki että kerkeää väistämään ohittajaa. Oli pelottavan näköistä menoa.
- nb9ouww4
No ei välttämättä nopeusrajoituksia tarvitsisikaan, mutta suurin osa ei hallitse tilanne nopeutta ja jotkut todennäkesti kaahailisi risteis alueella 160km/h ja vetää kaasu pohjassa joka olisi todella vaarallista niin pakko pistää joka tien kaistaleelle nopeusrajoitus. mutta eihän 80% suomalaisista kumminkaan sitä tajua mitä numeroita noi on ja luule että se on pienin sallittu nopeus ja jos ajat 1km/h olet hidastelija ja tien tutkija, sinun pitää ajaa vähintään 10km/h nopeempaa tai tulen puskuriin kiinni tai sitten meen ohi vaikka rekka tulisi.
- luulen_noin
Kyllä tuosta 1 km/h nopeudesta jo poliisi sakon kirjoittaa, ja ehkä myös tuosta 11 km/h ajosta.
- autourheilijat
Mitä hyötyä on ajaa lujaa ei sillä kaahamisella säästä aikaayhtään .kuluttaa vain autoa ja hermoja.jos haluaa ajaa kovaa niin parasta on kokeilla rajojaan kilpatadalla vaikka ahvenistolla ja siellä huomaa autonsa ja omat resurssit
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti13919424Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2462852Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori912391Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos292251Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks142235- 991558
Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1821532Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_2401303- 541256
Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta221247