Banaaninkuoresta etanolia

keskivertokuski

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeeps2

      FlexiFuel-autot (FFV) on suunniteltu etanolille ja tavallinen bensa on enemmänkin varavaihtoehto. RE85 on oktaaniltaan yli 104, joten turbokoneet siitä todella hyötyvät.
      Mitään ongelmia ei ole ollut ajaa kohta 60 000 km läpi vuoden RE85:llä.
      Jos kulutus on about 25% enemmän, niin vertailuhinta bensaan on luokkaa 1,25 €.

    • DGC

      Kaksi autoa, kuusi vuotta ja 140tkm.

      Täällä saa, en tiedä missä sinä olet. Katso saatavuus ST1:n ja ABC:n sivuilta. Ja tarvittaessa toissijaista polttoainetta eli bensaa saa mistä vaan.

      Minulla on vanha tehdastekoinen flexi ja bensavehkeestä boximodattu, tosin muutoskatsastamaton. Tehdastekoinen toimii kelissä kuin kelissä, tosin lohkolämmitimen käyttö on erittäin suositeltavaa. Boximodattu on hankala kylmänä mutta sen kanssa pärjää kun tietää mikä se on ja miten sitä pitää käyttää. Luulen, että pakkasen aiheuttama kulutuksen kasvu on isompi, kuin mitä se olisi bensalla, mutta ei mikään järjetön silti, paitsi jos:

      Etanoli höyrystyy huonommin kuin bensa, tästä johtuen sitä kuluu paljon kylmässä moottorissa, en suosittele lyhyen pätkän ajoon. Jos matkat ovat sellaisia, että moottori on suurimman osan ajasta lämmin, ei tällä ole isoa merkitystä.

      Öljynvaihtoväli on perinteinen max 10tkm tai lyhyempikin longlifen sijaan. Minä huollan itse ja isossa purkissa öljy on halpaa, joten sillä ei ole isoa merkitystä minulle, mutta merkkihuollon asiakkaalle se tarkoittaa vähän lisää kustannuksia.

      Jos verrataan bensaan, molemmissa polttoaineissa on hyvät ja huonot puolensa ja siitä saakin aikaan jo pitkän tarinan. Minä valitsisin ilman muuta E85:n seuraavaksikin, jos en satu siirtymään dieseliin tai johonkin vielä eksoottisempaan. Bensa ei ole minulle edes vaihtoehto. Mutta jollekin muulle se ei sovi käytön, olosuhteiden tai erilaisen arvomaailman takia.

    • PoronBukee

      Kuinkahan paljon lopputuotteessa on mm. suolaa, kun tuonne kipataan kotona sitä ja tätä. No pääosin talouspaperia ja kahvinporoja...

      • DGC

        Maku ei varmaan ole puhtain mahdollinen. Mutta silti, tislataan 80%:iin ja absuloidaan väkevämmäksi kuin mitä tislaamalla pääsee. Kuinkahan tarkka laboratorio tarvittaisin, jos haluttaisiin selvittää, mistä se pirtu on tehyt? Sen jälkeen siihen tosin sotketaan kaikenlaista öljypohjaista, kuljetellaan säiliöautoilla ja makuutetaan huoltoaseman säiliössä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1455
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1159
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1032
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      907
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      65
      763
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe