Eläkkeensaajan asumistuki otetaan pois

nirri_pois

Kuulema kyseinen tuki lopetetaan ja tilalle jää kaikille yleinen asumistuki. Nykysysteemillä laskeskelin että tuloistani lähtee 115 e.

Vähän mietityttää että pitääkö tässä alkaa myymään itseään, vaiko mennä välittömästi hirteen. Tietenkin sossusta saa apua lääkkeisiin (joita en tällä erää käytä, mutta eräät sairauteni pahenevat iän myötä ja joskus varmaan niihin olisi lääkkeitä tarvis). Mutta noin muuten, mitä pointtia elämässä on jos mitään muuta se ei ole kuin että asut ja syöt, mutta se on siinä?

Ainoa lohtu masentuneelle ja ahdistuneelle ihmiselle on ollut että voi sentään tehdä kesäisin virkistäytymisreissuja tuonne 25 km päähän erilaisiin luontokohteisiin. Jos ei ole varaa käydä enää missään... Ja lähin kauppakin usean km päässä ja selkä niin paskassa kunnossa ettei sieltä repun kanssa mitään ruokaa noin vain ostella, jos ei siis enää ole varaa bussillakaan ajaa...

Pitäisiköhän alkaa järkkäämään asioitaan kuntoon ettei tarvitse perikunnan vaivaa nähdä.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi_revitään_köyhiltä

      Kuinkahan ahtaalle ihmiset on mahdollista ajaa ennen kuin tämä yhteiskunta leviää käsiin. Suunnittelevat että työttömienkin tuilla elämisestä tehdään niin vaikeaa että kynnys ottaa mitä vain työtä vastaan madaltuu. Onkohan siinä ajateltu sitä, että joku jää silti yhä elämään sillä tuella, jonka kanssa elämisestä on tehty tarkoituksella mahdotonta.

      Olen ihan työssäkäyvä ihminen mutta jostain syystä sympatiani tuppaavat olemaan aina niiden puolella joilla on oikeasti vaikeaa ja elämässä noussut seinä eteen. Vaikkei se oikein olekaan muodikasta, kun erilaisiin loukkuihin jääneitä ihmisiä pitäisi vain nykyään ymmärtää syyttää asenneongelmaisiksi.

      Minusta kaiken maailman kirjastoreissuja ja marjanpoimintaa on ihan turha ehdottaa vähävaraiselle ajankuluksi - kyllä ihminen on oman aikakautensa tuote ja olemme tottuneet monipuolisempiin aktiviteetteihin. Pelkkä bussikorttikin tekee jo ihmeitä, saati jos pystyy joskus ostamaan jätskikioskista jäätelön tai menemään edulliseen konserttiin.

      • nirri_pois

        Kiitos sympatiasta. :)

        Sepä bussikortti juuri meikäläiselle onkin sen verran kallis, että tällä seudulla olen pystynyt sinne 25 km päähän liikkumaan vain kolmena kesäkuukautena, ja sitten on sitä varten säästetyt rahat loppu. Viime vuonna tuli tarjolle sellainen lippu jolla pääsen talvikaudellakin kotoa pois, mutta sillä lipulla ajellaan vain joka 3. päivä. Ja pirun tyyris sekin on, mutta kun se ostetaan pidemmälle ajalle, niin se pitää ajatella sillä tavalla että mitä se ajelu on per kuukausi.

        Jos en osta enää mitään bussikorttia, olen tosiaan tyystin jalkojeni varassa ja tämä kroppa ei kestä sellaista että raahaan useiden kilometrien päästä ruokaa kassikaupalla.

        Johonkin sossulaskuriin laitoin tänään lukemia menoista ja tuloista jos joudun yleisen asumistuen varaan. Kuukautena jolloin ei ole mitään lääkekuluja tms. näyttäisi sossusta irtoavan peräti nelisenkymppiä. Elikä se vaje mikä nykyisiin tuloihini tulee on 75 e. On sekin raha minulle iso summa, että mistäköhän niitä bussirahoja sitten tulevaisuudessa säästellään.

        Kaikenlaista turhaa on tullut ostettua kun ei arvannut että pitäisi säästää oikein urakalla. Silmälaseja, kuntoiluvälineitä, yhteydenpitovälineitä (kännykkää ja tietokonetta sun muuta)... Kyllähän nyt köyhän pitäisi tajuta että pitää riittää se katto ja pala leipää, ja leivän päälle laitetaan ylähuuli.


    • Tuon saa kai suurinpiirtein takaisin sossusta, jos asunto ei maksa yli 500 euroa/kk.

    • tyyppix

      Suuressa osassa maailmaa ei ole mitään eläkkeitä. Perhe huolehtii vanhuksista, jos välit ovat kunnossa tai jälkeläisiä on ylipäätään hankittu. Siinä sitten hiljalleen rapistuu ja elämän ilo vähenee, mutta niin on rikkaillakin. Kun lopputulos on kaikilla sama, niin oleellista on osata elää onnellisesti.

      • nirri_pois

        Eri kulttuureissa on eri tavoin. Yhtä vähän kuin Intiassa voi alkaa elämään kuin Suomessa eletään, voi Suomessa elää kuten Intiassa.

        Itse en ole vanhuus- vaan sairauseläkeläinen. Siitähän riemu repeäisi jos yhtäkkiä sukulaisteni elätiksi päätyisin. Varmaan tosiaan itse tajuaisin tappaa itseni.

        Kyllä masentuneenakin pystyy olemaan kiitollinen, ainakin minä olen ollut. Mutta kun jatkossa tulot olisivat pienemmät ja ihmiset ihmettelevät minulta etten miksen muka voi tuosta noin vain lähteä ulkomaille yms. niin millä heidät oikein saa tajuamaan että ei ole varaa kun ei ole varaa? Kovin tuntuu jännältä miten abstrakti käsite raha on niille joilla ei ole siitä pulaa.

        (Niin enhän minä siellä ulkomailla ole nytkään käynyt. Jos jäi jotenkin epäselväksi. Jatkossa en kai sitten kävisi edes kunnanrajan takana.)


      • Intiassalämmintä
        nirri_pois kirjoitti:

        Eri kulttuureissa on eri tavoin. Yhtä vähän kuin Intiassa voi alkaa elämään kuin Suomessa eletään, voi Suomessa elää kuten Intiassa.

        Itse en ole vanhuus- vaan sairauseläkeläinen. Siitähän riemu repeäisi jos yhtäkkiä sukulaisteni elätiksi päätyisin. Varmaan tosiaan itse tajuaisin tappaa itseni.

        Kyllä masentuneenakin pystyy olemaan kiitollinen, ainakin minä olen ollut. Mutta kun jatkossa tulot olisivat pienemmät ja ihmiset ihmettelevät minulta etten miksen muka voi tuosta noin vain lähteä ulkomaille yms. niin millä heidät oikein saa tajuamaan että ei ole varaa kun ei ole varaa? Kovin tuntuu jännältä miten abstrakti käsite raha on niille joilla ei ole siitä pulaa.

        (Niin enhän minä siellä ulkomailla ole nytkään käynyt. Jos jäi jotenkin epäselväksi. Jatkossa en kai sitten kävisi edes kunnanrajan takana.)

        Kyllä siellä Intiassa olis halvempaa elää. Sinne vaan.


      • nirri_pois

        Joo, kyllähän se joukkoraiskaushappening lämmittää kivasti. (Olen nainen.)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      90
      2028
    2. Mies, ei käytetä kortsua

      Olen terve ja ehkäisy löytyy.
      Ikävä
      33
      1722
    3. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      373
      1690
    4. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      70
      1354
    5. Palstasuden aamu

      Hyvää huomenta. Alkaa vähitellen tervehtymistä tapahtua. 😊🤗☕🐺
      Ikävä
      219
      1095
    6. Mikä kaivatussasi on

      parasta?
      Ikävä
      38
      1041
    7. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      190
      960
    8. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      70
      927
    9. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      85
      924
    10. Minulla on nyt niin hirveä ikävä,

      etten meinaa kestää. ;( Voi kun olisit lohduttamassa minua. Anteeksi.
      Ikävä
      71
      886
    Aihe