Näin ahdistuneisuushäiriöisena on vaikea löytää paikkaa työelämässä. Olen opiskellut itselleni kaksi tutkintoa ja yrittänyt tehdä hanttihommia vähän siellä sun täällä.
Mun ahdistuneisuushäiriö liittyy ainakin sosiaalisiin tilanteisiin. Mulla on muutama kaveri ja aina kouluissa olen pystynyt tutustumaan johonkin jonka kanssa viettää aikaa välitunneilla jne. Ensimmäistä ammattiani hankkiessani en vielä tiennyt että mulla on jonkin asteinen sosiaalinen fobia(olen saanut diagnoosin), ajattelin että olen aina vaan ollut hirveän ujo. Ammatti oli lähinnä sellaista että täytyy olla tekemisissä asiakkaiden kanssa. Harjoittelut sisälsivät asiakaspalvelua ja ne olivat mulle ihan yhtä helvettiä. Sain ne kuitenkin jotenkin ihmeen kaupalla pyristeltyä läpi. Kävin silloin terapiassa joten luulen että tälläkin oli merkitystä.
Tämän koulun jälkeen päätin että haluan sellaisen työn jossa voin toimia yksin. No tässäkin tuli sitten matkanvarrella ongelmia. Yksin työskennellä eteen tuli asioita jotka piti ratkoa yksin ja virheitä ei saanut tulla. No tajusin sitten että mulla on hirveä virheenteko ja mokaamisen pelko. Työharjoittelut tämänkin koulun kohdalla olivat yhtä tuskaa.
Lisäksi yritin opintojen ohella tehdä hanttihommia. Olin muutamissa paikoissa siivoamassa. Toisessa paikassa oli ihan hirveä ilmapiiri, kaikki naisia. Toisista puhuttiin pahaa ja valitettiin joka asiasta -> alkoi ahdistaa vietävästi ja oli pakko lopettaa kun lähti ruokahalukin kokonaan tuossa työssä. Toinen paikka oli sitten sellainen että siivottavaa oli niin paljon ettei yksi ihminen oikein siihen kyennyt. Yritin siinä ajassa siivota niin paljon kuin pystyin ja niin hyvin kuin pystyin. Mutta eihän se riittäny. Firma valitti työnantajalleni joka sitten toi asian mun tietoon. Alkoi taas ahdistaa siten etten enää syönyt joten lopetin.
Olin myös joskus varastolla pakkaajana mutta sekin meni plörinäksi kun rikoin yhden kalliin jutun ja ahdistuin taas niin että otin loparit.
Jälkimmäisen tutkintoni työtä haluaisin tehdä mutta tämä virheentekopelkoni pilaa senkin.
Olen ajatellut myös muita työvaihtoehtoja mutta kaikesta löytyy jotain jota pelkään etten pysty tekemään. Jokaisessa työssä on jotain minkä voi mokata. Vittu kun pitää olla tälläinen ahdistunut yksilö jonka ahdistuneisuus ei ole vähentynyt edes terapiassa saatikka lääkkeillä.
Ahdistuneisuushäiriö, mihin töihin ??
18
479
Vastaukset 18
- nuppu2000
samojen asioiden kanssa painiskelen...olen ollut pitkään työelämässä vaikka minullakin sosiaalisten tilanteiden pelkoa...samassa työssä viimeiset kuusi vuotta.nyt jäin saikulle vaikean masennuksen,ahdistuneisuushäiriön, työuupumuksen takia..tykkäsin olla asiakaspalvelualalla...tein pahoja mokia, alkuun skarppasin ja pärjäsin...mut sitte kotona veto pois................työkavereitten kans tuli ongelmia ja mua pidettiin varmaan vähäälyisenä kun alko vähitellen mennä työmuisti,keskittymiskyky ja pahin vielä rupesin ottaan alkoa..kotona vielä vaativa perhe jossa erityislapsi.Oon aina ollut jännittäjä ja kun ahdistun kunnolla ni lakkaan syömästä...samaa mietin voinko palata entiseen työhön...mua ruvettiin vielä puukottaan selkään outouteni takia,tästä on pitkä tie paranemiseen,mietin ite jotain yksinäistä yötyötä ym,,,,
- mitä.väliä.virheillä
Ei minulla ainakaan ole koskaan jäänyt energiaa ahdistua joistain vitun virheistä. Ahdistus on kokoaikainen ja kokovartaloinen. Kaikki energie menee selviytymiseen hetkestä toiseen. Mitä väliä joillain virheillä, jos ei siinä olla ketään potilasta vahingossa tappamassa?
- älävähättele
Ahdistus on kaikilla erilaista.
- nainen39v
Itselläni on ollut diagnooseja laidasta laitaan,mutta enimmäkseen masennusta ja ahdistuneisuutta.Masennuksesta olen parantunut ja ahdistuneisuutta esiintyy silloin tällöin mutta syystä.Se mikä vaikutti siihen että oloni parani ja toivuin masennuksesta oli työkyvyttömyyeläkkeelle pääseminen.Olen 39 vuotias ( joo nuori ) mutta en ole koskaan kyennyt kunnon palkkatöihin,jos 3 kk työtä 15 vuotta sitten ei lasketa.Minulla on kaksi tutkintoa,mutta työelämässä en ole koskaan ollut.Kun sain potkut ensimmäisestä ja samalla viimeisestä työpaikasta niin mua on yritetty kuntouttaa takaisin työlämään,mutta tuloksetta.Mä tiesin jo ylä-asteella etten mä selviä työn teosta.Toisen ammatin jälkeen tai jo opiskelun aikana mä sairastuin keski-vaikeaan masennukseen,mutta sain luettua itselleni toisen tutkinnon.
Voin sanoa että olen työkyvyttömyyseläkkeelle pääsemisen jälkeen voinut paremmin kuin koskaan ja nauttinut elämästäni ensimmäistä kertaa. ja siihen että ihminen pystyy nauttimaan elämästä meni 35 vuotta. - Etsinsenkirjannimen
Tässä on nyt kyseessä, että olette yliherkkiä.
Etsikää jostain sellainen kirja, missä neuvotaan miten toimia, kun tulee tälläinen tunne.
On olemassa yksi ruotsinkielinen kirja aiheesta, en tiedä onko käännetty.
Yritän etsiä sen nimen.
Kun vain saatte tietää, miten menetellä tilanteessa, niin kyllä se siitä.
Yliherkkiä ihmisiä on paljon.- mitäshittiä
Aaa, joku kirja jonka nimeä et muista, onkin kaiken ratkaisu! Voi tätä onnea!
Saako ihan kirjastosta lainattua?! - viitti.sanoa.enää.mitään
mitäshittiä kirjoitti:
Aaa, joku kirja jonka nimeä et muista, onkin kaiken ratkaisu! Voi tätä onnea!
Saako ihan kirjastosta lainattua?!Juu, tällä tavalla ihmisiä pannaan halvalla. Sitten kun kerrot, mistä voi olla konkreettisesti apua, tulee turpiin.
- tee.jotain
viitti.sanoa.enää.mitään kirjoitti:
Juu, tällä tavalla ihmisiä pannaan halvalla. Sitten kun kerrot, mistä voi olla konkreettisesti apua, tulee turpiin.
Ihmiset ei ihan tosissaan halua voida paremmin. Turvaudutaan johonkin kirjoihin.
- maisterinpahvi
Ei ole mitään hanttihommia. Miksi vähättelet rehellisiä töitä.
Ongelmasi olisivat voineet ratketa, kun olisit jättänyt tarpeettoman opiskelun ja mennyt vain työhän, mihin vain. Tutkinnon voi sitten suorittaa myöhemmin loppuun, jos haluaa. Ja ylikoulutetut eivät työllisty muutenkaan.- aloooittaja
Opintojen ohella kokeilinkin... kesätöitä, iltatöitä jne, sellaisiin paikkoihin joihin ei vaadittu tutkintoa. Mä nyt kutsun näitä töitä hanttihommiksi joihin pääsee ketä vain. Luulin opiskelevani työtä josta tykkäisin. Mutta sitten siellä työssä ei se asia menekkään ihan niin kuin on ajattelut....
- aloooittaja
Ja noin muuten, millä kivikaudella sä elät ?? tänäpäivänä ei vain mennä töihin. Joka paikkaan vaaditaan se tutkinto ja loppuihin vielä sen tutkinnon lisäksi myös vuosia työkokemusta. Mulla ei satu olemaan ketään tuttua/sukulaista jonka avulla saisin jotain homma. Ne työt mitä olen tehnyt eli ne "hanttihommat" ihmettelen tosiaan miten olen edes niihin päässyt kun hakijoita on ollut kymmeniä
- maisterinpahvi
Minä olen päässyt ihan uuden alan hommiin jopa yli 50-vuotiaana.
Ei tarvi niin kauheasti opiskella ja opiskella, työt oppii töiden kautta. Olen työskennellyt elämäni aikana useilla eri aloilla.
Jättäkää se turha lukeminen, se vain turhauttaa ja se jos mikä ahdistaa. Elämästä voi mennä hukkaan 20 vuotta tai enemmänkin, kun vain opiskelee ja opiskelee.
- Pysykääasiassa
Kummia vastauksia täällä joskus, niinkuin tää "maisterinpahvi". Ei se tänne kuulu, että tuut kehumaan omiasi!
Keksi paremminkin miten auttaa näitä nuoria, jotka ovat ahdistuneita.
Sehän on hyvä että opiskelee ja yrittää, oikein hyvä!
Nyt vain pitäisi löytyä apua ja vihjeitä, mitä nämä nuoret tekevät ahdistuneisuudelleen.
Turha tulla siis leveilemään omilla töillään, pysykää asiassa.- maisterinpahvi
Minulla on erittäin pahat ahdistusoireet ja ne alkoivat juuri siitä, kun kävin liikaa koulua ja opiskelin eikä kukaan ollut tukemassa, että lopeta tuollainen ja mene töihin. Joudun vieläkin kantamaan niiden vuosikymmenten seurauksia sekä mielialassani että rahapussissani.
Siitä syystä esitin, että kannattaa jättää turhan pitkään venyvät opinnot, niistä voi olla vain haittaa. Työhön meno on hyväksi. Ei sitä tiedä ennen kuin kokeilee.
Ei minullakaan ekat kesätyöt menneet putkeen, sain työkammon niihin aikoihin. Mutta kun oli pakko jättää opinnot ja mennä pysyvämmin töihin, olo parani ihmeesti.
Noiden viime vuosien kokemusten maininta johtui vain siitä, kun joku väitti minun elävän kivikaudella. Eli hyviä kokemuksia on myös viime ajoilta. Jos joku kokee sen leveilyksi, niin ei voi mitään. Mielestäni meidän mielenterveysongelmista kärsivien ja psyykkisesti sairaiden keskuudessa on ihan turhan paljon ja perusteettomasti työpelkoa ja työvihamielisyyttä. Ei tajuta, että työ on muiden joukossa yksi ihmisen psyykeä parantava asia. - aloittajaaa
No kerroppa mihin sitten mennen kokeilemaan sitä työtä ?? kun ei ole minkään näköistä kokemusta saatikka koulutusta ? ei ole ajokorttai, eikä rahaakaan siihen.
Mä olen noita siivous kautta varastohommia kokeillut.
Lisäksi mun selkä ei kestä ihan mitä tahansa. Hajos vajaa puolivuotta sitten ja röntgeneissä näkys että muutamat välilevyt mahaltunuteet, mikä takottaa että noidan nuoli voi tulla tosi helposti. Tämän lisksi olen allerginen kaikille plyille, on ne sitten eläimistä tai kasveista. Joskus mieti puutarha-alaa mutta siitenpölyoireiden pahentuessa se oli pois suljettu juttu.
Kerroppa sitten mihin meen ??
oon:
siivonnu; parissakin eri paikassa
ollu kassalla; ravintolassa ja kaupassa
varastossa
tehnyt sihteerin hommia - maisterinpahvi
aloittajaaa kirjoitti:
No kerroppa mihin sitten mennen kokeilemaan sitä työtä ?? kun ei ole minkään näköistä kokemusta saatikka koulutusta ? ei ole ajokorttai, eikä rahaakaan siihen.
Mä olen noita siivous kautta varastohommia kokeillut.
Lisäksi mun selkä ei kestä ihan mitä tahansa. Hajos vajaa puolivuotta sitten ja röntgeneissä näkys että muutamat välilevyt mahaltunuteet, mikä takottaa että noidan nuoli voi tulla tosi helposti. Tämän lisksi olen allerginen kaikille plyille, on ne sitten eläimistä tai kasveista. Joskus mieti puutarha-alaa mutta siitenpölyoireiden pahentuessa se oli pois suljettu juttu.
Kerroppa sitten mihin meen ??
oon:
siivonnu; parissakin eri paikassa
ollu kassalla; ravintolassa ja kaupassa
varastossa
tehnyt sihteerin hommiaVoisit kokeilla vaikka erilaisia välityömarkkinoita, niitä löytyy nykyisin lähes paikkkaunnalta kuin paikkakunnalta. Niissä on erilaisia työpajoja ja suhtautuminen henkilöiden rajoitteisiin, niin fyysisiin kuin psyykkisiin, on erilaista kuin vaikkapa pörssiyhtiössä. Löydät lisää gööglaamalla tai työvoimaviranomaisilta tai.....luultavasti tiedät itse parhaiten keneltä, itse en ole koskaan tarvinnut minkään sortin apukeppejä työllistyäkseni.
Tärkeintä on asenne. Mitä voit oppia, ei se, mitä osaat. Ja mihin kykenet, ei se, mikä sinua rajoittaa. Toki realiteetit on tiedostettava ja otettava huomioon.
Jos itse olen pysynyt aikuisiän mukana työmarkkinoilla ja monissa vaativissakin työtehtävissä useampia diagnooseja omaten ja tosi pahat oireet kärsien, niin en usko, että se on muillekaan ylivoimaista.
- ehdotuksii
Kirjastoon? Kouluavustajaksi? Henkilökohtaiseksi avustajaksi?
- Mätäpää
Itse olen yli 30 vee, työhistoria täysin mitätön. Pisin jakso 8 kk, siitäkin jo vuosia aikaa( teininä paiskin kaikki kesät kolmivuorotyötä ennen kuin minusta tuli hullu). Ihailen työssäkäyviä ihmisiä, en ymmärrä miten siihen pitemmän päälle kykenee. Se vaatii voimia! Voi kunpa olisin itsekkin sellainen. Ahdistuneisuushäiriö tosiaan vienyt kaikki voimat vuosien varrella, ja se on ollut kai työni. Hävettää ihan vitusti. Kaikki työkokeilut ym päin persettä, viiko kaksi ja sairaslomalle, sen enempää ei jaksa valvoa ja jännittää seuraavaa päivää, olla kalman kalpeana jumalattomassa huimauksessa ripuloimassa jossain lastentarhassa.
Syksyllä pitäisi taas aloittaa jokin kokeilu ties missä. Voi ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo1601532Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.1371206Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset216879- 65801
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus63717- 46695
- 52690
- 76586
- 52582
Martina avaa suhdettaan
IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt187568