Puutarhuriksi aikuisopiskelu Kempeleessä

intoatäynnä

Tahtoisin kuulla kokemuksia puutarhatalouden tutkinnoista, erityisesti Kempeleessä. Koulutus kestää 1,5 - 2 vuotta, mutta kuinka tiukkaa opiskelutahtia tuo puolessatoista vuodessa valmistuminen vaatii, jos ei alalta ole juurikaan käytännön kokemusta?

Onko aikuisopiskelijoilla etäpäiviä? Millaista opetuksen taso ollut? Itse suuntautuisin puutarhatuotantoon ja siitä olisi kiva kuulla juttuja esim. millaiset kasvihuoneet Kempeleessä, paljonko siellä pääsee touhuamaan, jne.

Ja vielä se, että miten tiukkapipoista on läsnäolopakko kun itse joutuisin kulkemaan koulussa kahdella bussilla ja aikatauluissa täytyis olla kyllä jonkin verran joustoa jos vaikka bussi myöhässä, tai joutuu lähtemään vartin etuajassa..

Jään odottelemaan vastauksia! :)

5

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puutarhuriksi

      Täällä myös yksi elokuussa aloittava aikuisopiskelija haluaisi kuulla kokemuksia tuosta koulutuksesta :)

    • Edesjotain

      Vielä vastauksia odotellaan! Nuorisopuolen kokemukset kelpaa toki myös :)

    • tuorlantulokas

      Itse olen tänä keväänä valmistunut viherpuutarhuri (tosin ammattiopisto liviasta) koulutuksen alussa pääpaino on varmasti samankaltainen, eli kasvitunnistusta kukasta, oksasta, lehdestä jne jne. (Myös talvella pitää osata risusta tunnistaa kyseinen kasvi, ainakin meillä) 2-3 vuoden aikana (riippuen onko nuoriso- vai aikuispuoli) voi hyvällä tuurilla oppia tunnistamaan ja nimeämään jopa 3500 erilaista kasvia, alkaen rikkakasveista perennoihin ja niistä puihin.

      Käydään läpi eri puolia, eli onko vaikka kukkakaupan tai viheralan kiinnostusta ja sen mukaan suuntaudutaan. Varmasti sielläkin suuntaudutaan jo kohtuu aikaisessa vaiheessa, sillä on aivan mieletön määrä opiskeltavaa pelkästään "omalla alalla". Itse valmistuin alalle "lapsuuden haaveammattiin"

      Sitten alan heikommat puolet; suurin osa opiskelijoista on ns. "Oman pihan puutarhureita", jotka lopettavat opinnot kun tajuavat, että työ ei ole todellakaan sitä mitä teet omassa pihassa tai eivät ikinä halua työllistyä alalle. Koulutuksen vaativuus verrattuna palkkatasoon, työllisyyteen ja työn raskauteen eivät kohtaa missään kohtaa. Palkka alimmillaan 1450e brutto, mutta tiedän myös puutarhureita (2kpl, julkinen sektori. Kunnan puutarhuri ja puistotyönjohtaja, naisia molemmat), jotka hoitavat työnjohtoa ja valvovat, sekä nauttivat 2300-2400e bruttopalkkaa.

      Viimeisimmän tutkimuksen mukaan puutarhureiksi valmistuu eniten työttömiä tällä hetkellä 2. Asteen koulutuksista pääasiassa siksi, että myös puistotyöntekijä voi tehdä puutarhurin töitä (nurmikon leikkuu jnejne) pienemmällä palkalla. Eli ollaan kiritty jo datanomin ja merkonomin ohi! JEE!

      Sekä työn raskaus verrattuna tähän on varmasti omaa luokkaansa. Kivitöitä tekevät jäävät hyvällä tuurilla jo 40v sairaseläkkeelle selän tai polvien takia, kyllä, se on totta. (Itse siis opiskelin tätä alaa) Ja tutkimuksen mukaan (mies)puutarhurit ovat 1-3 asteikolla ensimmäisenä burnout jonossa, syytä tähän en tiedä miksi. Myöskään viitteitä ei ole heittää, mutta varmasti google kertoo ja iltalehti ne julkaisi.

      Eli vinkkinä jokaiselle; opetus on raskasta ja puutarhurin arvo, joka ennen muinoin oli jopa lääkäriä ylempänä, ei tällä hetkellä ole juuri mitään. Työllisyys huonoa ja työn todella raskasta palkkaan nähden. Jos todella haluat työskennellä alalla ja rakastat ulkoilmassa olemista niin opiskele, työ on todella antoisaa ja käden jälki näkyy vielä parhaassa tapauksessa vuosisatojen päästä, jos epäröit edes vähän niin kannattaa harkita alaa uudestaan! Toivottavasti oli apua!

    • tuorlantulokas

      Unohdin mainita, että jatko opiskelu on mahdollista alalla ja puutarhurille opetetaan myös pihasuunnittelua, joten myös jonkin asteen sisätyö on mahdollista (lähinnä talviaikaan, ei juurikaan kesällä, äärimmäisen harva elättää vain tällä itsensä) sekö se, että yli 80% puutarhureista kääntyy yrittäjiksi

      • intoatäynnä

        Kiitos mielenkiintoisesta viestistä!
        Työn fyysisyys onkin tiedossa ja en sitä pelkää. Minulla on myös toinen ammatti jo opiskeltuna, joten hiljaisemmat talvikaudet pystyn tekemään tarvittaessa muitakin hommia. Tällä hetkellä vaan tuntuu niin kutsumukselta tämä puutarha-ala että harmittaa, kun en jo aikaisemmin nuorena käynyt koulua.

        Kasvien nimien opettelu kyllä jännittää. Toivon, että jokainen kasvi käytäisiin niin perusteellisesti läpi koululla, että sen sitten myös oppisi. Jos kasvien opettelu jää etäpäiville ja oman aktiivisuuden piikkiin, voi olla ettei miun huonmuistisessa päässä saa pysymään mitään kovin kauan, koska tarvitsen aina myös konkreettista materiaalia käsiini oppimisen tueksi. Pelkkä pänttäys kirjasta ei riitä.

        Mutta kuulin tosiaan kaverin kautta pelkästään positiivisia juttuja Kempeleen koulusta! Hyvillä mielin siis kouluun loppukuusta :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      137
      1380
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      163
      872
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      152
      746
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      604
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe