Loma Istanbulissa Ramadanin aikaan

Ansbaliini

Hei!

Lähdemme kahdestaan puolisoni kanssa 4 yöksi Istanbuliin heinäkuussa -15, kun Ramadan on vielä meneillään. Tutkin tietoja ramadanista ja turismista, mutta nyt haluaisin myös muita kokemuksia istanbulinkävijöiltä.

Haluaisin tietää rantamahdollisuuksista, hyvistä hotelleista uima-altaineen, mutta kuitenkin mielekkäällä keskustasijainnilla, ravintoloita mihin kannattaa mennä, kylpylöistä, nähtävyyksistä yms.

Matka on yllätys puolisolleni, joten itse haluaisin olla hyvin valmistautunut Istanbulin mahdollisuuksien suhteen.

Kiittäen

10

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matkakuumeilija

      Lähdemme itse viikoksi Istanbuliin 7.7.2015. Olen katsellut Wikitravelista, Tripadvisorista ja monelta muilta sivuilta samoja asioita. Ymmärtääkseni nähtävyydet on Sultanahmetissä, kaupat ja yöelämä Taksim-aukion ympäristössä ja uimarannat Mustanmeren rannalla 20-30 kilometriä pohjoiseen keskustasta.

      Minäkin halusin hotellin, jossa on uima-allas, mutta vähissä näyttävät keskustassa olevan. Halusin vielä parvekkeen ja hyvän nettiyhteyden, joten pitää tyytyä sisäuima-altaaseen.

      Ramadan kai vaikuttaa jonkin verran, mutta ruokaa ja juomaa on ymmärtääkseni tarjolla lähes normaaliin tapaan.

    • Istanbul4ever

      Pari päivää sitten sieltä juuri tulin, ei se Ramadan vaikuttanut millään tavalla turisteihin. Kaikki ravintolat yms. olivat auki normaalisti. Hotellimme sijaitsi Taksimilla, siitä oli mainiot kulkuyhteydet joka paikkaan. Esim metrolla 10min matka Sultanahmetin nähtävyyksiin. Ihmisiä siellä on pilvinpimein, joten kannattaa varautua ettei samalle päivälle ota liikaa käyntejä eri paikkoihin. Mahtava kaupunki, joka vei sydämeni! Nyt jo elokuulle katselen lentoja sinne

      • HullunaIstanbulista

        Olen Istanbul-hullu itsekin! Elokuussa ei kyllä kannattaisi lähteä, silloin puoli maailmaa matkustaa sinne ja helle on sietämätön. Esim. lokakuun alussa on vielä noin 25 astetta, olen ollut 2 kertaa silloin. Myös marraskuun alkupuoli on ok. Syyskuussa tekisi mieleni mennä, mutten tiedä saanko lomaa. Tänä vuonna kävimme jo huhtikuussa. Tulossa oleva kerta on (vasta) kahdeksas!

        En koskaan matkusta kuumina kuukausina (heinä-elo). Kerropa millaista oli helteessä turistimeressä? Kaikissa hotelleissa ei ole ilmastointia. Tosin Istanbulissa ei aina ole niin kuuma, lämpötila vaihtelee.

        Aijai, kuinka taas alkoi matkakuume nousta :D


      • Matkakuujeilija
        HullunaIstanbulista kirjoitti:

        Olen Istanbul-hullu itsekin! Elokuussa ei kyllä kannattaisi lähteä, silloin puoli maailmaa matkustaa sinne ja helle on sietämätön. Esim. lokakuun alussa on vielä noin 25 astetta, olen ollut 2 kertaa silloin. Myös marraskuun alkupuoli on ok. Syyskuussa tekisi mieleni mennä, mutten tiedä saanko lomaa. Tänä vuonna kävimme jo huhtikuussa. Tulossa oleva kerta on (vasta) kahdeksas!

        En koskaan matkusta kuumina kuukausina (heinä-elo). Kerropa millaista oli helteessä turistimeressä? Kaikissa hotelleissa ei ole ilmastointia. Tosin Istanbulissa ei aina ole niin kuuma, lämpötila vaihtelee.

        Aijai, kuinka taas alkoi matkakuume nousta :D

        Olemme olleet Istanbulissa nyt 4 päivää. Päivällä on 30 astetta lämmintä ja aurinko paistaa. Onneksi on pientä tuulenvirettä. Minä pidän lämmöstä, joten se ei haittaa. Tosin vesipulloja kuluu ja paita on märkä.

        Huoneessa taasen on mukavan viileää. En ymmärrä, miksi joku säästää hotellissa niin paljon, ettei siellä olisi ilmastointia.

        Ihmisiä on toki paljon, mutta ei kai se kellekään 16 miljoonan asukkaan kaupunkiin tulevalle yllätys ole. Minä ainakin tulin tänne juuri siksi, että täällä on ruuhkaa, menoa ja meininkiä.


      • IyiYolculuklari
        Matkakuujeilija kirjoitti:

        Olemme olleet Istanbulissa nyt 4 päivää. Päivällä on 30 astetta lämmintä ja aurinko paistaa. Onneksi on pientä tuulenvirettä. Minä pidän lämmöstä, joten se ei haittaa. Tosin vesipulloja kuluu ja paita on märkä.

        Huoneessa taasen on mukavan viileää. En ymmärrä, miksi joku säästää hotellissa niin paljon, ettei siellä olisi ilmastointia.

        Ihmisiä on toki paljon, mutta ei kai se kellekään 16 miljoonan asukkaan kaupunkiin tulevalle yllätys ole. Minä ainakin tulin tänne juuri siksi, että täällä on ruuhkaa, menoa ja meininkiä.

        Kirjoitin varmaan jotenkin huonosti...

        Emme me ota ilmastoimatonta huonetta, me vain emme mene kuumaan aikaan, kun emme tykkää kuumasta ilmasta. Ei ole säästökysymys. Mitenkähän noin väärin kirjoitinkaan? Eli siis matkustamme heinä-elokuun ulkopuolella.

        Jos kauden ulkopuolella on ruuhkaa, sitä on 17 miljoonan paikallisen lisäksi kesäkaudella kahta kauheammin turistilaumojen takia. Tarkoittaa myös sitä, että esim. Topkapiin saa jonottaa tolkuttomasti jne. Olemme olleet jo 7 kertaa eri kuukausina. Mitenkähän tulin sanoneeksi, että kamalaa, kun on ihmisiä? Mielestäni kirjoitin asiallisesti ja kyselin, miten helteessä joku muu pärjää. Mutta sainkin hiukan ilkeän vastauksen. No ei pitäisi kysellä.


      • haaremissa_kaksin
        IyiYolculuklari kirjoitti:

        Kirjoitin varmaan jotenkin huonosti...

        Emme me ota ilmastoimatonta huonetta, me vain emme mene kuumaan aikaan, kun emme tykkää kuumasta ilmasta. Ei ole säästökysymys. Mitenkähän noin väärin kirjoitinkaan? Eli siis matkustamme heinä-elokuun ulkopuolella.

        Jos kauden ulkopuolella on ruuhkaa, sitä on 17 miljoonan paikallisen lisäksi kesäkaudella kahta kauheammin turistilaumojen takia. Tarkoittaa myös sitä, että esim. Topkapiin saa jonottaa tolkuttomasti jne. Olemme olleet jo 7 kertaa eri kuukausina. Mitenkähän tulin sanoneeksi, että kamalaa, kun on ihmisiä? Mielestäni kirjoitin asiallisesti ja kyselin, miten helteessä joku muu pärjää. Mutta sainkin hiukan ilkeän vastauksen. No ei pitäisi kysellä.

        Miten niin Topkapiin saa jonottaa? Olen ollut Istanbulissa pari vuotta sitten heinäkuussa ja olimme aamulla odottamassa paikan aukeamista ja siinä ei lisäksemme ollut kuin muutama ihminen. Ja haaremiin oli oma lippunsa ja siellä olimme kutakuinkin ihan kahdestaan, koska muut eivät maksaneet lisämaksua.

        Muissakin nähtävyyksissä näytti olevan heinäkuussa melko vähän ihmisiä, joitain ryhmiä oli Sinisessä moskeijassa ja sillä suunnalla. Monet kaikkoavat keskikesän kuumia kuukausia ja kieltämättä lämmin oli ha hiki tuli, muttei se haitannut. Lisäksi meidän siellä ollessamme rankkasade yllätti, kesti hieman toista tuntia eikä meillä tietenkään mitään sateenvarjoja ollut.

        Kaikenkaikkiaan käymisen arvoinen kaupunki, useammankin käymisen arvoinen.


      • autioIstanbul
        haaremissa_kaksin kirjoitti:

        Miten niin Topkapiin saa jonottaa? Olen ollut Istanbulissa pari vuotta sitten heinäkuussa ja olimme aamulla odottamassa paikan aukeamista ja siinä ei lisäksemme ollut kuin muutama ihminen. Ja haaremiin oli oma lippunsa ja siellä olimme kutakuinkin ihan kahdestaan, koska muut eivät maksaneet lisämaksua.

        Muissakin nähtävyyksissä näytti olevan heinäkuussa melko vähän ihmisiä, joitain ryhmiä oli Sinisessä moskeijassa ja sillä suunnalla. Monet kaikkoavat keskikesän kuumia kuukausia ja kieltämättä lämmin oli ha hiki tuli, muttei se haitannut. Lisäksi meidän siellä ollessamme rankkasade yllätti, kesti hieman toista tuntia eikä meillä tietenkään mitään sateenvarjoja ollut.

        Kaikenkaikkiaan käymisen arvoinen kaupunki, useammankin käymisen arvoinen.

        No sehän oli vain teidän (yksi) kokemuksenne, miten voi sanoa, etteivät muut ole ikinä jonottaneet? Jopa talvella jokaikiseen huoneeseenkin? 364 pv vuodessa, kaitpa niitä on erilaisia päiviä? Voiko olla totta? Ei voi, kaksin ovat eräät olleet ja se on faktaa se. Poissa olivat kaikki muut maailman turistit silloin, joten ei niitä voi olla olemassakaan. Ihan kuin yhden ihmisen kokemus olisi kaikki, miten niin? Ja ajatella, ihan rankkasade tuli :D Istanbulissa sataa usein. Oli varmaan joo kiva matka, ihan kaksin ilman muita turisteja...


      • haaremissa_kaksin
        autioIstanbul kirjoitti:

        No sehän oli vain teidän (yksi) kokemuksenne, miten voi sanoa, etteivät muut ole ikinä jonottaneet? Jopa talvella jokaikiseen huoneeseenkin? 364 pv vuodessa, kaitpa niitä on erilaisia päiviä? Voiko olla totta? Ei voi, kaksin ovat eräät olleet ja se on faktaa se. Poissa olivat kaikki muut maailman turistit silloin, joten ei niitä voi olla olemassakaan. Ihan kuin yhden ihmisen kokemus olisi kaikki, miten niin? Ja ajatella, ihan rankkasade tuli :D Istanbulissa sataa usein. Oli varmaan joo kiva matka, ihan kaksin ilman muita turisteja...

        Minulla on tänään hyvä päivä, toivon, että myös sinulla on huomenna!

        Parempaa jatkoa ja myönteisempää suhtautumista kanssaihmisiin. Ja nykyistä aikaisempia aamuherätyksiä, niin avautuu kokonaan uusi maailma, jossa ei tarvitse pariin kolmeen tuntiin jonotella turistiruuhkissa. Matka-aikaa ei kannata käyttää nukkumiseen!


      • Matkakuumeilija
        IyiYolculuklari kirjoitti:

        Kirjoitin varmaan jotenkin huonosti...

        Emme me ota ilmastoimatonta huonetta, me vain emme mene kuumaan aikaan, kun emme tykkää kuumasta ilmasta. Ei ole säästökysymys. Mitenkähän noin väärin kirjoitinkaan? Eli siis matkustamme heinä-elokuun ulkopuolella.

        Jos kauden ulkopuolella on ruuhkaa, sitä on 17 miljoonan paikallisen lisäksi kesäkaudella kahta kauheammin turistilaumojen takia. Tarkoittaa myös sitä, että esim. Topkapiin saa jonottaa tolkuttomasti jne. Olemme olleet jo 7 kertaa eri kuukausina. Mitenkähän tulin sanoneeksi, että kamalaa, kun on ihmisiä? Mielestäni kirjoitin asiallisesti ja kyselin, miten helteessä joku muu pärjää. Mutta sainkin hiukan ilkeän vastauksen. No ei pitäisi kysellä.

        Jonottaminen on vissiin suhteellinen käsitys. Me ei jonotettu mihinkään 10 minuuttia pidempään Istanbulissa. Esimerkiksi Roomassa tai Ateenassa joutui jonottamaan pidempään.

        Minulla on vissiin käynyt älytön tuuri, kun olen nimellisesti "turistirysien" ystävä, enkä koskaan ole joutunut jonottamaan kohtuuttomasti. Keskiverto helsinkiläisyökerhon jonossa on aina mennyt paljon pidempään. Vatikaanissakaan ei tarvinnut seisoskella niin pitkään. ;-)


    • Konstantinopoli69

      Niin, ei se Ramadan vaikuta turistin päivään millään tavalla, kaikki pelaa ihan normaalisti! Istanbulissa kannattaa panostaa kulinarismiin, sillä on todella erikoisen ihania makuja, jotka ovat sekoitus kaupungin vanhan kreikkalaisen ja turkkilaisen väestön keittiötä, ja kumpaakin löytyy runsaasti. Kaupungilla on loistelias ja tapahtumarikas historia, josta kannattaa siitäkin olla hieman perillä ennen matkalle lähtöä.

      Muita vinkkejä nähtävyyksien yms. suhteen voit lueskella sivulta
      http://turkki.matkalippu.info/istanbul

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      116
      7014
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      58
      3090
    3. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      69
      1659
    4. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      58
      1349
    5. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1263
    6. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      114
      1057
    7. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      74
      1040
    8. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      89
      952
    9. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      55
      887
    10. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      47
      884
    Aihe