Kokemuksia kevytyrittäjyydestä?

help_please

Valmistun syksyllä joogaopettajaksi ja aion ruveta pitämään silloin tällöin joogatunteja ja -kursseja, ennemminkin "ilmaisena harrastuksena" kuin ammattina. Asun Lapissa ja kysyntää tuollaiselle on, muttei ketään ketä minut palkkaisi. Aluksi ajattelin pitää noita tunteja toiminimellä, mutta nyt kun todellisuus alkaa lähestyä, panikoin. Suomi, yrittäjien luvattu maa. Täällä päin on kesäisin iso riski joutua työttömäksi ja toiminimen perustaneena ei saakaan työttömyyskorvausta.

Sitten keksin kevytyrittäjyyden mahdollisuuden. Esim. UKKO.fi:n (ja muiden firmojen) sivuilta luettuna se vaikuttaa aivan unelmalta tällaiselle satunnaisesti omaa rahaa tienaavalle. Sisäinen skeptikkoni kuitenkin huutaa, että tuollainen kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Olisinkin ikikiitollinen, jos joku, jolla oikeasti on kokemusta, kertoisi niistä hieman. Mihin olet tyytyväinen, mihin et? Löytyyhän niitä käyttäjäkokemuksia UKKO.fi-sivuiltakin, mutta jos täältä saisi mielipiteitä hieman puolueettomammin...

49

20348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EIonnistuTyökkärissä

      Tässä kysymyksessä Kela haluaa että kysyjä soittaa Kelaan tai työkkäriin jotta ne saa sen kiinni siitä että se on sivutoimisesti toiminut yrittäjänä.

      https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=34&t=5829

      Kysyjä ei ymmärrä että kun se ottaa sinne yhteyttä ja kertoo ton, niin se menettää KAIKEN sosiaaliturvansa!

      Suomessa yrittäjällä EI ole sos.turvaa, ei edes kevyt, micro, mini yrittäjällä.

      Vaikkei sinulla olisikaan y-tunnusta eli et ole Kaupparekisterissä, niin siitä huolimatta työkkäri katsoo sinut omassa työssä työllistyväksi "yrittäjäksi" ja menetä saman tien kaikki mahdollistuudet tukiin.

      Vaikka teoriassa olisi mahdollista olla ns. sivutoiminen yrittäjä, niin käytännössä työkkärin ämmät täysin mielivaltaisesti päättävät että olet kokopäiväinen yrittäjä vaikket tienaisi juuri mitään.

      Niiden mielestä teet kuitenkin kokopäiväisesti yrittäjyysmarkkinointia eli yrität hankkia asiakkaita seuraavaa keikkaa varten, josta syystä et ole oikeutettu työttömyystukeen.

      Edes laskutuspalveluiden kautta et onnistu välttämään yrittäjäksi leimaamista, koska jotta työkkäri hyväksyy osuuskunnan, sen pitää tarjota juuri kyseistä työtä, sinun tapauksessasi joogapalveluita ja sinun pitää olla sen osuuskunnan osakkaana. Toisin et saa siitäkään omistaa kuin muutaman prosentin tai ne katsovat että olet sitä kautta yrittäjä ja taas menetät kaikki tuet.

      PERUSTULO ratkaisisi kaikki nämä ongelmat.

      Tietäisi että olisi oikeutettu edes siihen pieneen perustuloon, jonka lisäksi saisi ihan vapaasti ja laillisesti tehdä pientä bussinesta.

    • MarkusTS

      Kulut on korkeat. Ovat sitä toki omassa firmassakin, mutta omalla toiminimellä saat paremmin säädeltyä asioita. Laskeskelin että jos maksan tonnin suorituksen jollekin (1240€ lähtee tililtä), saa vastaanottaja n. 680€ jos vitosen veroprosentilla tekee.

      Hienoa että Lappiin löytyy lisää joogaohjaajia! Siellä opiskelleena joogaa ei löytynyt kovin helpolla.

    • Muuansiotulo

      Etsi joku kiva edullinen tai ilmainen tila, missä pitää tunteja. Maksut käteisellä tai tilisiirrolla ja sitten seuraavassa veroilmoituksessa laitat nämä kohtaan "Muu ansiotulo." Nou prob.

      • Anonyymi

        Löydätkö helposti asiakkaita, jotka ovat valmiita tekemään tulorekisteri-ilmoituksen? Minä en tuossa onnistunut.


    • Kevytyrittaja

      Moikka. Nyt avattu kevytyrittäjät.fi Suomessa on jo noin 60 000–70 000 kevytyrittäjää. Liity joukkoon, täältä sinut löydetään. http://kevytyrittäjät.fi

      • Anonyymi

        ei ole olemassakaan sellaista kuin kevytyrittäjä yrittäjää jos et usko kysäse verottajalta onko olemassa.... ei ole ;)


    • tanssiaksi

      Hei,itse pidän tanssikoulua mutta sen pyörittäminen tällähetkellä on aika raskasta,olisiko kevytyrittäjänä edullisempaa antaa tanssitunteja,?

      • Kevytyrittäjä_turusta

        Tässä keksustelussa on osin harhaan johdettu ja annettu jokseekin paikkaansapitäviä kommennteja. Nyt 4 vuotta kevytyrittäjän olleena voin todeta, että syyt vaihtaa esimerkiksi op-kevytyrittäjyyteen omalla y-tunnuksella juontuu ALV vähennysoikeuksista, työntekijän sivukulujen postumisista. Negatiivisinä vaikutuksina olisi täysi yrttättyjyys leima esimerkiski sairastumistilanteissa tai työttömyysetuuksissa. Laskutuspalvelun negatiivinen vaikutus on lähinnä nuo palkansaajan ja työnantajan välikulut. Sinä olet laskutuspalvelussa palkansaaja-asemassa jolloin työntantajalla on sinusta noin 30% välilliset kulut.

        Tämän päälle ottaa laskutuspalvelu 5% keskimäärin kirjanpitomaksua eli satasesta 5€ kun laskevat palkkasi. Usein kuitenkin on lähestulkoon yhtäkallista tai kallimpaa pyörrittää toiminimeä kuin kevytyrittäjyyttä. Esimerkiski toiminimenö yrityksinen kirjanpitäjä ottaa kukkaudessa ainakin 50€ kun tekee kuukaiskirjanpidon ja jos sulla on töissä joku ottaa se 50-100€ palkanmaksusta.

        Kevytyrityksen kuluissa on mukana:
        Vastuuvakutus, Tapaturmavakuutus, nyt ainakin. Nämä joudut ottamaan täysimääräisinä laskuina toiminimenä jolloin maksat isohkoja laskuja jossain kohtaa vuodessa. Kevytyrityksessä et maksa juurikaan vakuutusosia palkastasi vaan kuluvat palveluun. Luottoluokittelut ja muut erilaiset certifkaatin joita joutuu yrittäjän maksmaan kuuluvat palvelun hintaan.

        Työllistämisen kulut:
        Voit työllistää toisen kevytyrittäjän sopimuksella aivan kuin olisit toiminimi. Paperit kuntoon ja töihin. LIsäksi etuna on se että kevytyritystyöntekijöillä ei ole normaalia palkansaajan sairaslomakorvauksia jne, jos ukko on kipee työkunnasta ei se saa laskunosaakaan työkunnan laskulta. Jos perustaisit toiminimen, sinulle tulisi 30% sivukulut kun palkkaat henkilän esimerkiski apaulaiseksi kuvauskeikkaan. Tämän päälle henkilö maksaa välikuluja noin 30% jolloin totaalinen palkkauskulu lähentelee 60% tai 80% sairaskulujen myötä ja usein puhutuaankin et 15€ palkka on yrityksen kuluissa 30 €.


      • Jesse1969

        Samaa mieltä, kevytyrittäjyys on helppo tap toimia, oman yrityksen kautta paljon enemmän kuluja mitä luulisi, laskutusohjelmasta lähtien, tositteiden toimitukset, tilinpäätökset jne. Hinta on tullut alas kevytyrittäjyydessäkin, https://www.kassavirtanen.fi/hinnasto näyttäisi olevan halvin, ja kun voi olla ottamatta tapaturmavakuutuksenkin jos on muutenkin vakuutettu mitä olen.


      • Riippuu

        Riippuu vähän miten toimii.
        Itse tehty yhdenkertainen kirjanpito taulukkolaskennalla ei aiheuta ulkopuolisia kustannuksia. Vastuuvakuutus n. 170€/vuosi. Veroilmoitus itse tehtynä ei aiheuta ulkopuolisia kustannuksia. Jos ei osaa käyttää Exceliä eikä ymmärrä kirjanpidosta mitään niin tilitoimisto nyhtää niin paljon, että kevytyrittäjyys voi tulla kilpailukykyiseksi. Liikevaihdolla on tietysti myös merkitystä. Kevytyrittäjyydessä menee siivu aina OP:lle.


    • Pentti-Peekoo

      Kevytyrittäjyydessä monia hämmentää nykyisin se että kun aiemmin kevytyrittäjiksi kutsuttiin vain laskutuspalvelun käyttäjiä joilla ei ollut omaa yritystä, niin nyt OP:n Kevytyrittäjä-palvelun myötä samaan ryhmään luetaan myös toiminimet jotka hyödyntävät paperitöiden ulkoistamiseen laskutuspalvelua. Eli esim Ukko.fi:n asiakkaat eivät ole oikeita, y-tunnuksella varustettuja yrittäjiä kun taas OP Kevytyrittäjä luo asiakkailleen y-tunnuksen.

      https://yrityksen-perustaminen.net/ukko-kokemuksia/

      tuolla sivulla on aika laajasti käyty läpi ukkon käyttöä ja linkkasin sen koska siinä sivutaan myös op kevytyrittäjää eli näiden kahden palvelun eroa. Koska y-tunnuksen olemassa olo ja sen vaikutukset hämmentävät monia. totuus on että y-tunnuksella kevytyrittäminen tulee halvemmaksi mutta alkuun pääseminen on paljon nopeampaa ukkon kautta kuin op:n palvelun. Jos aikoo laskuttaa vain muutamia yksittäisiä projekteja laskutuspalvelun kautta niin käyttäisin itse ukkoa, jos taas laskuttaminen on ihan kuukausittaista ja jatkuvaa niin sitten op:n palvelu on varmaan parempi.

    • Kalliita-palveluksia

      " Jos aikoo laskuttaa vain muutamia yksittäisiä projekteja laskutuspalvelun kautta
      niin käyttäisin itse ukkoa, jos taas laskuttaminen on ihan kuukausittaista ja jatkuvaa
      niin sitten op:n palvelu on varmaan parempi. "

      Ukko ja Eezy palveluissa ei voi myydä lainkaan tavaraa, vaan pelkkää omaa työtänsä. OP-palvelussa taas perustetaan täysverinen, Toiminimi, jonka jokainen voi helpolla perustaa itsekin.

      Molemmissahan noissa se käytännössä saatava palvelu on firman kirjanpitopalvelu. Ja se taas ei ole kovin edullista. Kirjanpito sekä OP-Kevytyrittäjyyden että Ukko:n hinnoilla on noin 2.5 kertaa kalliimpaa, kuin jos ottaisi saman kirjanpito tilinpäätös palvelun normaalilta tilitoimistolta.

      Laskelmia on tehtynä toisissa viestiketjuissa.

      • Pentti-Peekoo

        Eipä voi OP:n palvelussakaan myydä tavaroita kuin vain pienissä määrin palveluiden myynnin kanssa samassa yhteydessä. Esimerkiksi maalari voi laskuttaa maalit samalla laskulla.

        Suora lainaus OP:n sivuilta: "Palvelu on tarkoitettu ensi sijassa oman työn laskuttamiseen, mutta pienimuotoinen tuotteiden myynti tai valmistus on mahdollista. Voit myös tehdä tuote- ja materiaalihankinnoistasi menokirjauksia."

        OP Ja ukko on sivutoimi yrittäjille tarkoitettuja se nyt on päivänselvää,, ei tietenkään ole mitään järkeä päätoimisen yrittäjän laskuttaa noiden kautta koska normaali tilitoimisto on halvempi jo siinä vaiheessa kun kuukausilaskutus alkaa mennä yli tuhannen euron.

        OP on ikään kuin digitaalinen kirjanpitopalvelu, jossa hinnoittelu on sen 5 prosenttia laskutussummasta. Ukko ei ole kirjanpitopalvelu koska sen käyttäjillä ei ole y-tunnusta eli kaikki käyttäjän laskutus on osa Ukon liikevaihtoa ja menee Ukon kirjanpitoon - toki ajatus on sama molemmissa eli hoitaa laskuttajan kaikki paperihommat pois alta.

        Ilman y-tunnusta laskutuspalvelun käyttäjä ei saa veroetuuksia (alv alarajahuojennus ja kaikkien tarvikkeiden vähentäminen täysimääräisesti) eli tästä syystä y-tunnuksella varustetulle kevytyrittäjälle (OP) jää enemmän käteen. Mutta vaikka OP hoitaa kaikki paperihommat niin kyllä sitä puljaamista y-tunnuksen kanssa on aina hieman enempi verrattuna Ukkoon.


    • Miljoonaruusu

      Minulla laskutettavaa muutama tonni ja odealin kanssa operoin. Olen todella tyytyväine. 5 pros. Palkkio on minusta todella kohtuullinen ja rahat tulevat kuin apteekin hyllyltä.
      Suosittelen.

    • minna567

      Itse käytin äskettäin kassavirtasta (kassavirtanen.fi ) ihan suosituksesta yhteen projektiin ja toimi kyllä. veloittivat vain 2 prossaa ja rahat tuli nopeesti. En ole itse näitä aikasemmin käyttänyt joten onko ihmisillä jotain tietoa noista muista kuten ukosta tai ezystä miten nopeesti heiltä saa rahaa ja onko ne yhtä helppoja käyttää?

      • Itse olen ollut myös tyytyväinen Kassavirtaseen, ovat kehittäneet palvelua jatkuvasti. Vaihtanut myös aluksi toisesta nimeltä mainitsemattomasta olevasta palvelusta pois, ja nyt en enää vaihda Kassavirtaselta. koska homma toimii.


    • Anonyymi

      Kyllä on lasten kengissä heidän toimintansa, käytin kerran ja toista en käytä. Softassa pluginssi ongelmia tai sitten koodaus perseestä. Jos haluatte että asiat hoituvat, niin itse olen valmis maksaamaan 5% muualle.

    • Anonyymi

      >> Vaihtanut myös aluksi toisesta nimeltä mainitsemattomasta olevasta
      palvelusta pois, ja nyt en enää vaihda Kassavirtaselta. koska homma toimii.>>

      Taidat olla Kassavirtasella töissä, kun noin oman talon tuotantoja kehuskelet.

      Mikäli oikeasti olisit käyttänyt jonkin toisen firman palvelua aikaisemmin, niin silloin olisit täällä kertonut mistä asioista ja seikoista johtuen lähdit sieltä pois. Ihan vaan muille yrittäjille tiedoksi ja opastukseksi.
      Jos ei halua suoraan sanoa ko. "huonon" firman nimeä, niin voi vihjata, jolloin lukija arvaa kuka noin kymmenestä alan yrityksestä on kyseessä.

      Mutta arvaan että sinulta ei tällaista täydennystä koskaan tule, koska kirjoittelet Kassavirtasen IP-osoitteesta.

      • Anonyymi

        Kyllä puhuin suositusta markkinajohtajasta, ja kaverin suosituksesta sitä kokeilin. Ja tarkoitus ei ole puhua pahaa mistään, siksi anonyymi ja nimetön palvelu.😊 Jollakin varmasti toimii, enkä sitä kiellä. Kysyin heiltä e-laskusta ja kukaan ei osannut auttaa minua. Siksi lähdin ja tein valintani saadun asiakaspalvelun perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä puhuin suositusta markkinajohtajasta, ja kaverin suosituksesta sitä kokeilin. Ja tarkoitus ei ole puhua pahaa mistään, siksi anonyymi ja nimetön palvelu.😊 Jollakin varmasti toimii, enkä sitä kiellä. Kysyin heiltä e-laskusta ja kukaan ei osannut auttaa minua. Siksi lähdin ja tein valintani saadun asiakaspalvelun perusteella.

        No eipä tosiaan löydy minkäänlaista linkkiä tai ohjetta e-laskutuksesta. Siis normaalista sähköisestä laskusta esimerkiksi kevytyrityspalvelu Eezyn sivulta.

        Mutta eipä sitä asiaa tunne myöskään Kassavirtasen tuore 2019 käsikirja.
        https://urly.fi/1lHu

        E-laskutus ihan outa asiaa kummallekin. Enemmän molemmat kevytlaskutuspalvelujen kauppiaat tuntuvat suosittelevan laskun lähettämistä PDF:nä tai paperilla.


    • Anonyymi

      Auttakaa. Olen eläkkeellä ja minun pitäisi vain kertaluontoisesti laskuttaa palvelustani. Eli lähetän laskun vain kerra. Miten ja missä voin tämän laskutuksen hoitaa ?

      • Anonyymi

        Itse olen käyttänyt vuosien varrella useita laskutuspalvelua, joten voin suositella Free-kevytyrittäjää ja Ukko.fi:tä. Toki tässä keskustelussa jo mainitutkin ajavat asiaansa.


    • Anonyymi

      Helpoin vaihtoehto on ryhdy kevytyrittäjäksi. Itselleni koitti vapaus yli 20 vuoden yrittäjäputken jälkeen. On lomaa, ei turhia perihommia, saa hyvää palkkaa kun hinnoittelee työnsä niin kuin yrityksen kuulukin. Ja parasta, aina vakuutukset voimassa ja kunnossa, myös luotettava kumppani.

      Paras mainospaikka sinulle kevytyrittäjä ja ilmainen. www.kevytyrittäjä.com

      • Anonyymi

        Puhut ostettua mainoskakkaa. Ei se Kevytyrittäjäfirma sinulle mitään palkkaa maksa, itse sinä kaiken kustannat omasta yrityksen kassasta.

        Mistä muka sait yht'äkkiä noin paljon lisää pelivaraa tuotteesi hinnoitteluun, hintojen nostoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut ostettua mainoskakkaa. Ei se Kevytyrittäjäfirma sinulle mitään palkkaa maksa, itse sinä kaiken kustannat omasta yrityksen kassasta.

        Mistä muka sait yht'äkkiä noin paljon lisää pelivaraa tuotteesi hinnoitteluun, hintojen nostoon?

        "Kevytyrittäjäfirma sinulle mitään palkkaa maksa, itse sinä kaiken kustannat omasta yrityksen kassasta" Olette kyllä €#"#€" Onko sinulla edes kokemusta toiminnasta? Ei, koska täällä huutelet. Kysy jos et tiedä, mutta älä anna mielipidettäsi jos et itse tiedä.

        Ei minulle tarvitse selittää kuka ja mikä palkkaa maksaa, onhan se itsestään selvyys miten homma menee.


      • Anonyymi

        Yritin käydä sivuolla mutta sain tämän viestin. The Sponsored Listings displayed above are served automatically by a third party. Neither Parkingcrew nor the domain owner maintain any relationship with the advertisers.
        En nähnyt sivusta mitään muuta.


    • Anonyymi

      Itselläni päässä kypsymässä ajatus aloittaa kotona leipominen , haluan vain kokeilla aluksi sivutoimisesti. Millainen tapa olisi paras sitä varten. Koska Ukko.fi-sta luin että vaikka kuinka pieni tai iso on lasku niin ne otta minimi aina 15-20 euroa per lasku. Vaikka prosentti pitäisi olla 5. Onko tämä totta? Ja miten ylipäätän suosittelisitte leipojalle että joskus kakkuja haluaisin tehdä ja myydä. Kiitos

      • Anonyymi

        Itse olen käyttänyt Arvotyö Oy:tä. Saan sieltä samalla tapaturmavakuutuksen, joka on 24/7 voimassa (myös vapaa-ajalla), laaja vastuuvakuutus ja aina on palkka maksettu heti, kun yrityksen on laskut maksaneet. Onnistuu muuten toi verkkolaskutuskin. Eikä ole samaa luokkaa kuin ukolla tai eezyllä, jotka vie jopa 10-11%/palkka kuluja 🙄


    • Anonyymi

      En suosittele kassavirtanenista, asiakaspalvelu chatti en toimii reaaliajassa, on ebaviisat jo voit olla kiitollinen kuin vastaavat, en oikeastaan toimii mitään olen saanut tosi. Huono palvelu, vaihta heti, kun lopuksi saavat lasku maksettu, firmasta meni ammukiin, mut ne vaan en lase sun tilille kauhea palvelu, en suosoytele

    • Anonyymi

      Kevytyrittäjyys on juurikin nimensä mukaisesti kevyttä yrittäjyyttä. Se sopii siis hyvin vaikkapa oman yritysidean testaamiseen tai satunnaisiin töihin! Itse olen käyttänyt FREE.fi palvelua ja olen tykännyt todella paljon. Plussaa on se, että koska tahansa voi lopettaa palvelun käytön ja, mikäli jonakin kuukautena ei tule tuloja, ei siitä tarvitse ottaa stressiä, sillä ei ole mitään kuukausimaksuja. Kevytyrittäjyydestä muutenkin olen itse tykännyt todella paljon, sillä se antaa niin paljon vapautta.

      • Anonyymi

        " Kevytyrittäjyydestä muutenkin olen itse tykännyt todella paljon,
        sillä se antaa niin paljon vapautta."

        Anna vielä edes jonkinlaista vinkkiä, että millä tuloilla sinä sitten oikein elät? Kyllä normaaliyrittäjyydessä ja kevytyrittäjyydesäkin ideana on että tuolla tekemisellä kuitenkin saa elannon itsellensä ja perheellensä.

        Silloin se "paljon vapauden" saaminen yrittäjyydessä ei tuo oikein mitään lisähelpotusta, jos ei vakaata elantorahaa tule jotakin muuta kautta.


      • Anonyymi

        Ovatko nämä kevytyrittäjät noita Tupperware ja Party lite myyjiä , jotka tekee tätä oman työn rinnalla, sivutoimena, siis jotain verkostomarkkinointia.


    • Anonyymi

      Hei,

      Minua kiinnostaisi kuulla teidän kokemuksia kevytyrittäjyydestä. Olen itse pohtinut sen aloittamista mutta minua edelleen mietityttää asia. Kaikki positiiviset ja negativiiset kokemukset otan mielelläni vastaan. Haluaisin myös kuulla, mitä laskutuspalvelua suosittelisitte.

      • Anonyymi

        Ihan ok jos laskuttaa satunnaisesti tai vähän mutta toiminimen perustaminen on nykyään sen verran helppoa (kestää vartin) että jatkuvissa laskutustarpeissa en näe mitään syytä olla perustamatta omaa y-tunnusta. Kirjanpitäjän tai jonkun kirjanpitäjän veloittama maksu kuukaudessa ei juuri eroa siitä mitä laskutuspalvelu vie välistä ja ilman omaa y-tunnusta ei saa tiettyjä verohyötyjä (kts. esim. https://kevytyrittajaksi.com/kevytyrittajyys/hyvat-ja-huonot-puolet/ )

        Laskutin aikuisopiskelijana pitkään laskutuspalvelun kautta kevytyrittäjänä eikä työtaakka lisääntynyt oikeastaan mitenkään kun vaihdoin toiminimeen myöhemmin. Nykyään monet noista kevytyrittäjäpalveluista tarjoavat myös y-tunnuksellisille yrittäjille palveluita eli hoitavat käytännössä kirjanpidon tekemisen sähköisesti eli ovat ikään kuin netissä toimivia tilitoimistoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan ok jos laskuttaa satunnaisesti tai vähän mutta toiminimen perustaminen on nykyään sen verran helppoa (kestää vartin) että jatkuvissa laskutustarpeissa en näe mitään syytä olla perustamatta omaa y-tunnusta. Kirjanpitäjän tai jonkun kirjanpitäjän veloittama maksu kuukaudessa ei juuri eroa siitä mitä laskutuspalvelu vie välistä ja ilman omaa y-tunnusta ei saa tiettyjä verohyötyjä (kts. esim. https://kevytyrittajaksi.com/kevytyrittajyys/hyvat-ja-huonot-puolet/ )

        Laskutin aikuisopiskelijana pitkään laskutuspalvelun kautta kevytyrittäjänä eikä työtaakka lisääntynyt oikeastaan mitenkään kun vaihdoin toiminimeen myöhemmin. Nykyään monet noista kevytyrittäjäpalveluista tarjoavat myös y-tunnuksellisille yrittäjille palveluita eli hoitavat käytännössä kirjanpidon tekemisen sähköisesti eli ovat ikään kuin netissä toimivia tilitoimistoja.

        Mitä eroa on oikealla yrittäjällä ja kevytyrittäjällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä eroa on oikealla yrittäjällä ja kevytyrittäjällä?

        kevytyrittäjää jota ei ole olemassa viel virallisesti.


      • Anonyymi

        Tykkään OP:stä. Saan Y-tunnuksen verohyödyt kun teen hankintoja. Hoitavat laskutuksen ja kirjanpidon, eikä ongelmia ole ollut. Mutta jos minulla ei olisi hankintoja, niin ehkä katsoisin jonkun muun, jolla on pienempi palkkioprosentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kevytyrittäjää jota ei ole olemassa viel virallisesti.

        Miten niin ei ole olemassa, onko kevytyrittäjä sitten palkansaaja ,vai mikä se on? Tukeeko joku tuolasta yritystä?
        Miten erottaa oikean yrittäjän ja kevytyrittäjän?


    • Anonyymi

      Kevytyrittäjä tarkoittaa henkilöä, joka laskuttaa työnsä toisen firman (eli sen laskutuspalveluyrityksen kautta) ilman omaa y-tunnusta. Kun lähetät laskun, niin siinä laskussa on siis sen laskutuspalvelufirman nimi ja y-tunnus. Raha maksetaan heille ja he sitten tilittävät sen sinulle palkkana.

      Toiminimiyrittäjänä eli yksityisenä elinkeinonharjoittajana sinulla on oma y-tunnus eli laskutat itse, et minkään muun yrityksen kautta.

      Pakkaa sekoittaa monella se, että OP on perustanut palvelun, jossa heidän toiminimiasiakkaitaan kutsutaan OP Kevytyrittäjiksi, vaikka yleensä tuota kevytyrittäjä-termiä käytetään (esim. verottajan sivuilla) vain laskutuspalveluiden asiakkaista, joissa ei laskuteta omalla y-tunnuksella vaan toisen yrityksen kautta. Samalla termillä saattaan siksi puhujasta riippuen viitata eri asioihin.

      • Anonyymi

        Voiko taxikuski ruveta kevytyrittäjäksi?


    • Anonyymi

      Ite oon tehnyt keikkamaisia töitä ja siinä noi laskutuspalvelut on käteviä. Noi on aika samanlaisia kaikki joten helppo vaan valita se missä alhaisin palvelumaksu ja että saa nopeesti rahat tilille. Halvin taitaa tällä hetkellä olla https://www.bisse.fi jota oon itse käyttänyt. Rahat on aina tullut heti kun asiakas maksanut joten ei oo tarvinnut turhaan kysellä kuten edellisellä jossa saattoi kestää viikon ennen kuin siirsivät rahat tilille.

    • Anonyymi

      Vahva suositus www.floy.fi

    • Anonyymi

      Piti alkaa kevytyrittäjäksi mutta on ongelma. Tekisin tuotemyyntiä ja maksuna pitäisi kelvata myös käteinen, koska minusta on typerää laskuttaa jotain 2-5 euron yksittäistä tuotetta, ellei asiakas sitten osta paljon.

      Eli ei löydy sellaista joka sallisi käteimyynnin ja tuotemyynnin.

      Pitäisi olla laskutus ja palvelujen myyminen.

      OP houkuttaisi koska olen pitkäaikainen asiakas, mutta onnistuisikohan jos myisin tuotteeni palveluna? Jos vaikka myisin omenia, niin laskuttaisin omenan poiminnasta, en omenista?

    • Anonyymi

      Free.fi paskinta palvelua ikinä!

    • Anonyymi

      Terve. Ensimmäistä kertaa tänne kirjotan. Olin 12v sähköalan yrittäjä,25v kaiken kaikkiaan sähkötöitä. 4v nyt ollu ajoalalla,linja-autoja,rekkoja. 6500e oon omaa rahaa pätevyyksiin ja kortti luokkiin pistäny. 0 sopparilla 4v. Mitään ei oo koskaan sattunu ja kaikki hoidettu ajallaan. Silti näin.tarvittaessa töihin. Mietin.että oisko pienempi kynnys kutsua töihin mut jos oisin yrittäjä?
      Nyt ollu 80h-200h paikkeilla tunnit/kk.
      Yrittääjyyden ku potkasee käyntiin nii siinä kiinteät maksut joka kuu,oli sillon 2004-2016 noin 2800e/kk. Yel 720.ennakkovero 1780e,auto 450e. Siihen vastuu vakutus 1 milj ja muut vakuutukset,kirjanpito 350e......
      Kysymys, mitä sitä tekis? toivon asiallisia kommentteja,kiitos.

      • Anonyymi

        Tarkistin juuri laskelmasi Excelillä. Numerosi ovat kunnossa. Voit aloittaa yrittämisen täyspäiväisenä ihan heti.


    • Anonyymi

      Kela kohtelee sinua kun paskasäkkiä. Ne ei eroita kevytyrittäjää yrityksestä, eivät halua tai sitten ovat pihalla. Kysyin mitä mielestänne on on eroa, niin eivät osanneet vastata. Pittivät korvansa ja ulisivat "olet yrittäjä olet yrittäjä" lie jokin transsi.

    • Anonyymi

      Kelan toiminta mielivaltaista.
      Olet kuin likasäkki joka joutaa kaatopaikalle.

      Eivät erota yrittäjää kevytyrittäjästä. Jos työsi on kausiluonteista, niin se ei kelpaa kelalle. Miksi Suomessa vihataan yrittämistä?
      Onko Kelassa oikeita ihmisiä töissä vai hoitaako joku robo nämä hommat?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe