Volvo Penta 2002 ei sitten keväällä enää halunnut startata. Mielestämme olemme sulkeneet pois liian vähäisen virran (solenoidin napaan tulee 13V, eikä jännitteessä tapahtunut muutosta startin aikana), joten solenoidi lienee vikaantunut. Kokeilimme hieman koputellakin sitä vasaralla (kuinkahan kovaa sitä uskaltaa lyödä ja mihin kohtaan?), mutta menestys ei ollut kummoinen. Starttimoottori ilm. toimii, koska suoraan solenoidin navat kytkemällä se kyllä pyörähti lupaavasti.
Hetken vaikutti siltä, että herätejohto olisi irronnut, koska solenoidin lähellä oli sähkökaavion väreihin täsmäävä irrallinen johto ja solenoidissa oli kaksi vapaata liitintä, johon tuon olisi voinut tökätä. Mittasin sähkömittarilla toisen olevan maa, joten tökkäsimme sen jäljelle jääneeseen, mutta tämä ei auttanut. Edelleen kuului vain yksi naksahdus moottorista (oletettavasti solenoidista). Tuossa hieman hämmentää se, että jollei syynä ollut irronnut johto, niin mistä solenoidi saa startin yhteydessä herätteen, koska siinä näyttäisi olevan vain kaksi kytkettyä napaa (starttimoottorin virta ja akulta tuleva, josta on lähdöt laturille ja ilm. kytkintaululle)?
Onko peli selvä (startti irti ja huoltoon), vai voisiko tuossa tarkistaa vielä jotakin? Startin irroittaminen on mielenkiintoinen operaatio, koska moottoritila on ahdas ja kiinnitys on ilm. takapuolella. Pelkkä solenoidi ei taida tulla ulos, koska osittain edessä on joku kiinteä putki.
Volvon startti ei pelaa
7
1776
Vastaukset
- täsmävastaus
"voisiko tuossa tarkistaa vielä jotakin?"
http://www.sailnet.com/forums/diesel/55356-volvo-penta-2002-18-hp-turn-key-nothing.html
"Just get a remote start switch. This allows you to take power from the positive lead on the starter and send it to the S terminal on the solenoid.
There are many on the market. Here's one...
Amazon.com: Actron CP7853 Remote Starter Switch: Automotive
If you can do this and it fires right up you know that it's an ignition switch circuit problem. The remote start switch allows you to safely bypass the starting circuit. "
google: "Volvo Penta 2002 solenoid" - Pellimies_kurusta
jos se on syksyllä vielä toiminut, on todennäköistä, että jossain on hapettuma tai johto irti/löysällä. En tiedä voiko startti jäädä hammaskehällä niin, että ei vaan lähde pyörimään. Siihen auttaa se, että pyöräyttää moottoria kampiaksein päästä. Samalla saat varmuuden siitä, että moottori ylipäätään pyörii...
- Pellimies_kurusta
Tässä on manuaali josta johdotus selviää. http://www.bluemoment.com/manuals/volvo_penta_2002_worksh.pdf
Yksi mahdollisuus, joka itsellä aiheutti pohtimista hiukan vanhemmassa Volvossa, oli miinusjohdon hapettuminen. Siinä oli eristeessä reikä ja hiljalleen oli piuha mennyt pilalle. Se selviää yhdistämällä starttijohdolla akun miinusnapa moottorin runkoon.
- TS36
Mulla on pääsulakkeessa huonoa kontaktia. Siis startatessa ei tule virtaa paneelin, jossa hälytysvalot ovat. Pääsulake on kirkas pieni laatikko moottorin päällä.
- teins
Jokin kiinteä putki on ilmeisesti lämmönvaihtimen putki joten LV pois jos haluat startin pois,kiinni 2:lla kuusiokolo ruuvilla 10 mm, ota valokuvat LV ja startista niin muistat miten pannaan takaisin.Vie vanha st adita oy:lle niin saat uuden kunnostetun vähän yli satkulla,itse tein sen tänä kesänä.Uusi startti uudenaikaisempi joten jouduin laittamaan kaikki hohdot yhteen solenoidin napaan sitten toimi,todella ärhäkkä startti verrattuna vanhaan.
- MitaanTietamaton
Meillä oli Yanmarin kanssa samaa probleemaa. Aukaisin solenoidin ja starttivirran yhdistävien kuparien pinnat olivat palaneet mustiksi. Niiden hionta ja solenoidin uudelleen kasaus auttoi. Muistaakseni solenoidi ei ollut tarkoitettu avattavaksi, vaan siihen piti sorvailla kierresysteemit, jotta sen sai yhdeksi kappaleeksi.
Tämä vaan yritä-itse-ensin-miehille ajatukseksi. Oikeasti tehdään teins:in kertomalla tavalla ja laitetaan suosiolla uusi tai vaihtostartti.
Niin mekin tehtiin, mutta uuden startin ympärille piti laittaa myös toinen moottori...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412458Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101858Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse731766Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801295- 651218
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171178TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161058Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901050Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42904- 70882