diagnoosina selkärankareuma

reumaatikko

Lääkäri soitti tänään ja tämä tuli täytenä yllätyksenä. Olen puoli vuotta kärsinyt suoliluun harjanteen ajoittaisesta kivusta joka pahentunut juoksulenkkien jälkeen. Julkisella puolella ei asiaan tartuttu niin menin yksityisesti magneettikuvaan ja tuloksena si-nivelessä reumamuutosta. Olen 25 vuotias nainen, nyt mietityttää tulevaisuus ja se kuinka invalidisoiva sauraus voi olla. Entä miten raskaudet vaikuttavat sairauteen? Olen menossa reumapolille kun saan lähetteen sinne.. olisi kiva saada tietää kokemuksia sairaudesta ja sen kanssa elämisestä. Itkuhan siinä tuli kun lääkäri diagnoosin puhelimessa kertoi, mutta näin jälkeenpäin mietittynä, mielummin tämä kuin jokin syöpä...

10

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gdfgafgag
    • suap_

      Minulla sama, SI-nivelet on kulunut ihan kokonaan, olin alussa sokissa mutta ajan myötä olen jopa kiitollinen "taudille" kun olen päässyt terveelliseen elämään kiinni ruokavalion myötä ja oloni on paljon parempi kuin ennen sairautta.
      Tutki ihmeessä ruokavalio hoitoja, itse jätin alussa kaikki pois ja nykyisin viljaton ja possuton elämä on hyvä. Entinen hese/mäkki ulkona syöjä joka oli väsynyt usein ja ruuan jälkeen tukala oloinen, on nykyisin niin eri ihminen kun olla voi. Minulla on selkeästi yliherkkyys viljalle eikä maitokaan hyvästä ole mutta kahvissa käytän, en olisi asiaa edes ajatellut ilman tätä.

      • Reumaatikko

        Olen myös kiinnostunut ruokavalion vaikutuksesta sairauteen. Syön myös melko paljon roskaruokaa ja jonkin verran leipää ja pastaa. Ajattelin nyt tehdä totaalisen muutoksen.

        Miten pystyt nykyään liikkumaan kun si-nivelet kuluneet? Ja miten harrastat liikuntaa? Onko kipusi jokapäiväistä?

        Ap


    • reumaatikko

      Ihmettelen myös sitä, miksi monessa lähteessä lukee, että aikainen diagnostiikka parantaa ennustetta, jos joka tapauksessa alussa käytetään tulehduskipuun vain normaalia tulehduskipulääkettä? Eihän se tulehduskipulääke tulehdusta kokonaan paranna tai ehkäise tulevia tulehduksia vai olenko väärässä? Onko jokin lääke joka varsinaisesti "pysäyttäisi" taudin kulun? burana tätä tuskin tekee. Vaikka oireeni ovat melko lieviä niin olisin kyllä halukas syömään jotain lääkettä, mikä taudin kulkua hidastaisi. Onkohan nämä biologiset lääkkeet tällaisia?
      Ja sekin jää minulle epäselväksi, että onko minulla tulehdus koko lopun ikäni tässä SI-nivelessä vai paraneeko se jossain vaiheessa?

      Pitää kirjoittaa nämä kysymykset oikein ylös kun pääsen reumalääkärin juttusille.

      Ap

    • suap_

      Minulta oli röntgen kuvissa harmaat "klöntit" haaleat SI-nivelten kohalla, magneettikuvissa en tiedä kuinka on näkynyt. Pystyn liikkumaan ihan normaalisti kun ruokavalio on kunnossa, lääkkeenä vain salasopyrin.
      Enkä vahvempaan aio vaihtaa.
      Lisäksi liikun lenkeillä mutta omassa tahdissa enkä mitään hikilenkkiä vaan ihan että kunto pysyisi samana, tai ennen en juuri liikkunut. Kipuja ei tosiaan ole mitään, joskus jos teen jotain erikoisempaa esim ikkunan pesua tai vastaavaa niin tottakai tuntuu käsissä, ja vastaavat tilanteet mutta kipu kipuja ei ole enää ollut. Voin myös hyvin syödä eväänä leipää tai jos työpaikan ruokalassa on possua saatan syödä eikä kipuja tule mutta useammin jos syön niin tuntuu kyllä kropassa.
      Itse mieluummin hoidan itseäni ruuan avulla vaikka välillä ärsyttääkin, syön edelleen heseä ja ulkona, mutta vain sen kerran ja pidän taukoa, esim perjantaisin tulee haettua.
      Minulla on ainaki tulehdusarvot ja muut veriarvot parantunut ihan normaaleiksi pelkällä salasopyrinillä, mutta kipuihin auttoi ruokavalio. ja otan buranaa tai vastaavaa jos tarviaa.
      Alussa tuntuu varmasti vaikealle etsiä sen leivän ja muun tilalle syömistä mutta kyllä sitä on, ja nettiä tutkimalla löytyy vaikka mitä, googleen vaan erihakusanoja.
      Ja jos kipua tulee tai vastaavaa niin kannattaa miettiä mitä syönyt, itsellä tomaatti,peruna ja paprika on tosi pahat, jos on ruuissa niin tunnen sen kehossa.

      Reumahan on tulehdus sairaus, ja oman kehon tulehdustila niin sanotusti, kun kehosta hävität sen tulehdusta ylläpitävän jutun niin voit paremmin, en tiedä älysitkö mitä tarkoitan. Minulla ei ole keliakiaa testeissä todettu, mutta yliherkkyys on eriasia joka pitää tulehdustilaa yllä, kun jätin viljat, tulehdus alkaa hävitä.
      Lääkkeet ei poista sitä varsinaista syytä ikinä, vaikka auttaisiki kipuihin. Yritän huomenna etsiä muutamia linkkejä tähän mitä olen löytänyt!

    • suap_
    • reumaatikko

      Voi kiitos sinulle viestistäsi ja linekistä. Kiva kuulla myös, että voit hyvin ja kivuttomasti. En ehkä pysty kaikkea viljaa jättämään pois, mutta ainakin yritän karsia hieman. En myöskään ole kuullut että tomaatti ja paprika olisivat tulehdusta ylläpitäviä, pitääkin seurailla miten oma keho reagoi näihin.

      Nyt kun olen lueskellut selkäraumaan sairastuneiden keskusteluja täältä, niin tuntuu että kovinkin ovat kivuliaita ja sairaus hankaloitta elämää, mutta voisiko olla että kivuttomammat henkilöt eivät tänne edes kirjoittele, siksi vaikutelma nettipalstoilta, että sairaus kovinkin invalidisoiva? Kovasti ainakin haluaisin näin uskoa. Myös työkaverini, joka on lääkäri kertoi, että jos hän jonkun reuman joutuisi valitsemaan niin ottaisi juuri selkärankareuman. Eli tämä lienee armollisimia reumoja.

      Ap

    • suap_

      Lektiiniä on tomaatissa ja perunassa. Yleensä alussa poistetaan kaikki viljat/gluteeni, maito tuotteet, koiso- ja palkokasvit ja sokerit. Ja sitten lisäämällä katsotaan mikä sopii ja mikä ei yksitellen. Tomaatti ja peruna kuuluu koisokasveihin siis.
      Olen suurelle työnantajalle töissä ja sinne mahtuu monia reumasairastavia ja kahdella työkaverillani on spondylartropia mikä minullakin, kumpikin oli syönyt vaikka mitä lääkkeitä ja biologiset meni, mutta kun kerroin omista kokemuksista ruokavalio hoitoon niin nykyisin kumpikin syö vaan salazopyria ja hoitaa ruualla.
      Toinen voi syödä huoletta gluteenia ja viljoja mutta punainen liha saa heti voimakkaat kivut ja toinen syö aika normaalisti mutta jättänyt einekset ja viljat mutta oma tekoista perusruokaa ilman viljoja ja pystyy täysin olemaan työelämässä pelkän miedoimman lääkkeen avulla. Eli todella yksiköllistä.
      Olen kuullut myös monia ketkä ei usko ollenkaan ruokavalio hoitoon ja vetävät todella voimakkaita lääkkeitä, mutta jokaisen oma valinta. En olisi itsekään uskonut ellen olisi kokeillut.
      Koska kyseessä on juurikin tulehdus sairaus niin siihen voi itse vaikuttaa. Jos itse söisin possua ja viljoja heselinjalla niin olisin tasan ihan sairaan kipeä niin kuin olinkin. Yöt nukuin pätkäunta kun selkä kipeytyi koko ajan eikä sopivaa asentoa löytynyt. Nykyisin nukun kuin tukki enkä heräile kun vessassa käymään.

    • viljatonpöytä

      Miksi aikuisen ihmisen pitäisi juoda maitoa? Ilmankin pärjää oikein hyvin.

      Laadukkaat juustot, voi, kerma ja monet hapatetut maitotuotteet sitä vastoin ovat ok tai jopa todellista terveysruokaa. Esimerkiksi useista juustoista saa arvokasta K2-vitamiinia, joka on todellinen ihmevitamiini.

      Viljoista esim. kaura saattaa sopia.

      Mutta alussa, kun tulehdus rauhoitetaan, niin on pakko jättää kaikki viljat pois.

      Ilman viljaa pärjää oikein hyvin.

    • reumatautikko

      Minulla selkärankareuma alkoi oireilla ensi kertaa 18-vuotiaana, nyt olen 27-vuotias ja kolme vuotta sitten sain lapsen. Tauti kulkee "aaltoliikkeellä", eli välillä on kivuliaampia kausia ja välillä voin hyvin. Pahimmillaan en meinannut päästä kävelemään.
      Lääkitystä on vaihdeltu tosi monta kertaa sopivaa etsiessä, tällä hetkellä menee Cimzia ja metotreksaatti injektiona.
      Kun tauti on ollut aktiivisimmillaan olen välillä vaipunut suoranaiseen itsesääliin ja itkeskellyt niin kipuja kuin pahaa oloa kun on tämmöinen riippakiveksi tullut...
      Kun aloin suunnitella raskautta, piti lääkitys vaihtaa puolivuotta aiemmin metotreksaatista salazopyriniin (se käy raskauden ja imetyksen aikana). Raskauden ja imetyksen (10kk) ajan sairauskin pysyi aisoissa, vaan lähti taas pahenemaan kun imetys loppui.
      Lopputulemana tästä huonosti selostetusta tarinanpoikasesta voisin todeta, että kyllä tämän kanssa pärjää, kun vaan on täräkkänä reumalääkärillä käydessä, että saa varmasti sieltä tarvittavan avun. Reumahoitajalle olen soittanut aina heti jos on kysyttävää herännyt jonkun asian suhteen.
      Peukkuja pidän pystyssä, että pääsisit mahdollisimman pian kivuista eroon! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      38
      2963
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      11
      2011
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1463
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1355
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1321
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1231
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1151
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1085
    9. 22
      1047
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    Aihe