Heippa.
Ostimme perheellemme kuukausi takaperin soutuveneen ja minä perheen äitinä olen hoitanut tuon soutamisen tähän asti.
Olisinkin halunnut tiedustella, että mikähän on teidän mielestänne turvallinen tuuliraja järvellä souteluun? Toki maalaisjärki on käytössä ja itse tutkailen säätä ennen järvelle lähtöä, mutta olisi mukava saada suuntaa-antavaa vinkkiä teiltä kokeneemmiltakin.
Turvallinen tuuliraja souteluun?
2
90
Vastaukset
- Souttellija
Tuohan nyt riippuu kokonaan järvestä ja veneestä. Jos paikka on suojaisa ja vene soutamiseen huono eli lähes kaatumaton (niin kuin valitettavan monet soutuveneet ovat), niin ihan äkkiä ei tule tuuliraja vastaan muuten kuin voimien puolesta.
Sitten jos on isompi selkä, jossa aalto pääsee nousemaan, niin vasta- ja myötätuuleen soutaminen onnistuu vaikka kuinka isossa aallokossa, mutta kääntyminen voi olla hankalampaa.
Olettaen että paikka on suojaisa, sanon nyt vaikka 10 metriä sekunnissa. Niin kovasti tuulee järvellä harvoin. - nuurdikki
Jonkinlainen nyrkkisääntö on että kun murtuvan aallon korkeus on puolet veneen pituudesta on olemassa vaara kaatumisesta. Soutuveneellä siis 2m allot, ei ehkä tulisi heti mieleen mennä sekaan. Tuuliraja on melko henkilökohtainen ja subjektiivinen asia, veneet oikein käsiteltynä kestävät kovaakin keliä mutta kyydissä oliat eivät välttämättä kestä. Pitää vain tietää mikä tuntuu kohtuulliselta ja vielä mukavalta. Soutuveneessä tulee tietenkin vielä sitten jaksaminen, jos soutajan voimat loppuu voi se aiheuttaa vaaratulenteen. Yksi sääntö on että kun koivun oksat heiluu mutta männyn ei niin silloin ei tuule vielä kovasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1992637
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1192393En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761678Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2011194Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va511093- 471078
- 99991
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6793- 46793
- 105777