Suomessa yksityinen sektori ei investoi mihinkään vaikka korot ovat ennätysalhaalla, vienti hiipuu, rahat menevät sijoittajien taskuun ulkomaille veroparatiiseihin, jne., taloudellinen toiminta hiipuu koko maassa joten onko käynnissä ihan tietoinen toiminta, julkisen sektorin "pakottaminen" säästöihin kun tulovirta hiipuu?
Julkinen sektori yrittää epätoivoisesti säilyttää mammuttimaisen kokonsa kaatamalla säästöt ja veronkorotukset pienituloisten duunarien niskoille mutta kun verot ovat jo ennestään tapissa niin se tie ei kestä.
Julkinen sektori on nykyisellään Suomen kantokykyä massiivisempi ja joutaakin purkaa mutta leikkaukset ja purkamiset on tehtävä oikeista kohti, ei kansalaisten palveluista eikä työtekijöistä vaan johtoportaasta, johdon palkoista ja palkkioista, kultaisista kädenpuristuksista, ylipitkistä lomista, jatkamalla työaika yksityisen sektorin mukaiseen 40 tuntiin viikossa ja muista vastaavista epäreiluista eduista yksityiseen sektoriin nähden.
Julkinen sektori ei voi olla palkkajohtaja koska se johtaa verojenkorotuskierteeseen mikä on äärettömän haitallista ja epätervettä koko maan taloudelle.
Nythän tässä yritetään vain koko ajan tehdä lisää vääryyttä millä Suomen ongelmat eivät varmasti ratkea vaan lisääntyvät kun yritetään kurittaa yksityisen sektorin duunareita entistäkin kurjempaan asemaan ja säilyttämään julkisen sektorin koko, palkat ja edut entisellään tai jopa lisäämään niitä!!
Julkinen sektori ajettava väkisin säästöihin
13
460
Vastaukset
- työkokeiluONveroale
Julkisen sektorin keino luoda työpaikkoja, on luoda työkokeilupalkkoja jotta verot voitaisiin pitää tapissa ja he saisivat porskuttaa 3000 - 6000 euron kuukausipalkkaisissa elinikäisissä viroissaan.
Katsokaas, on helpompaa antaa työmarkkinoille ilmaisia työntekijöitä työkokeilunimikkeellä jo voimassa olevaan TE - lainsäädäntöön pitkäaikaistyöttömistä nojaten, kuin antaa itselle ja kollegoille potkut. Lisäksi ei tarvitse neuvotella löysemmistä työehtosopimuksista, kun se on "vain työkokeilu". Ei liioin tarvitse neuvotella lomapäivistä, koska työkkokeilusta ei kerry lomia alunperinkään. Ei tarvitse neuvotella tel-maksuista ym. sivukuluista, koska niitä ei tällä järjestelyllä ole. Työvoimatoimiston työkokeilijalle ottama vakuutus riittää. Nokkelaa eikö vain. Ja tällä tiellä ollaan oltu jo 90 - luvun lopusta asti.
Probleema vain on siinä, että työkokeiluraha kokonaisuudessaankin otetaan veroista, ja ei siten tuota mitään. Sen lisäksi suurta osaa työvoimasta pidetään joka toinen vuosi tekemättä mitään ja vailla pysyvää osaamisen kehittymistä ja mielenkiintoa panostaa uraansa, eli seuraavalla kierroksella on taas osa alkoholisoitunut ja sosiaalitoimiston puolelle siirtynyt, osa varhais tai sairaseläkkeellä. tätä työkokeilun lottokonetta pidetään yllä niin kauan kunnes joku ulkopuolinen puuttuu siihen ja sellaista ei tule, ennen kuin ollaan todella pohjalla valtion talouden kanssa. täysin kestämätön tilanne joka ajaa suomen lopulta IMF holhoukseen. Sipilän porukalla on mediakohusta huolimatta liian laimeat lääkkeet tilanteeseen, mutta mitä voi odottaa 3 suurimman puolueen edustajilta muutenkaan. Kaikki kunnan ja valtion virastot täynnä poliittisesti valittuja virkailijoita, omien puolueiden jäseniä siis.- fjsklfjskdlgj
julkisella sektorilla on jo enemmän porukkaa "töissä" kuin yksityisellä puolella ja vientiyritysten lukumäärä sekä työntekijämäärä hiipunut lähes olemattomiin.
Pärjääkö suomi vaan hoitelemalla toistemme lapsia ja vanhuksia? Miten?
- Anonyymi
Julkisen sektorin alasajohan tehdään koko ajan näillä säästöillä, mutta tulokset ovat kovasti vaatimattomia. Suuremmat ja merkityksellisemmät säästöt kuitenkin on mahdollisia vain vähentämällä julkisen sektorin tehtäviä ja vastuita.
Ei yhtään auta jatkuvat vaatimukset julkisen sektorin kustannusten ja roolin pienentämisestä ilman, että edes yritetään kertoa mitä julkisen sektorin vastuita ja tehtäviä vähennetään. Muuten se on pelkkää populistista hömppää…
Tiedossahan on, että ylivoimaisesti suurimmat kustannukset julkisella sektorilla syntyvät terveys- sosiaalihuollossa, koulutuksessa, turvallisuudessa ja liikenneinfrassa. Ilman, että näiden sektorien tehtäviä vähennetään, ei merkittäviä säästöjä saada.- Anonyymi
Joistakin muista asioista voisi säästää. Esim. aloitettaisiin autoista, joita julkisella puolella on käytössä. Miksi ei voisi hankkia hyviä käytettyjä autoja, joissa voi olla pienet kulut.
Julkiselle sektorille vähemmän turhanpäiväistä hallintoa ja enemmän suorittavan portaan työväkeä. Liian paljon on toimistossa porukkaa.
SOTE:ssa takaisin se omalääkärimalli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joistakin muista asioista voisi säästää. Esim. aloitettaisiin autoista, joita julkisella puolella on käytössä. Miksi ei voisi hankkia hyviä käytettyjä autoja, joissa voi olla pienet kulut.
Julkiselle sektorille vähemmän turhanpäiväistä hallintoa ja enemmän suorittavan portaan työväkeä. Liian paljon on toimistossa porukkaa.
SOTE:ssa takaisin se omalääkärimalli.Paljonko arvelet säästyvän, jos muutama sata autoa vaihtuisi käytettyihin? Turvallisuuden vuoksi ei kuitenkaan hälytysajoneuvoja eikä,puolustusvoimien ajoneuvoja kuitenkaan voi riskeerata toimimattomuuden osalta. Poliisinkin autot pitää olla kunnossa.
Nuo autot hankitaan uutena, mutta niillähän ajetaan vuosikausia ja lopuksi huutokaupataan lähes loppuunajettuina.
Tuo klassinen vaatimus ’turhasta hallinnosta’ on jo melkoisen kulunut. Sulla ehkä jokin konkreettinen ehdotus ketä ja millä sektorilla löytyy merkittävästi liikaa ’hallintoa’? Hallintoaan on karsittu jo 80-luvulta lähtien….
Suorittavaa porrasta lisättävä? Hmm. Mitähän tuo tarkoittaisi? Kyllä toimistoväki kuuluu suorittavaan portaaseen, palkanlaskijat, laskuttajat, jne
- Anonyymi
Täytyy muistaa mitä on jo tehty, ettei aina yritetä löytää säästöjä sieltä mistä aina ennenkin. Jossain vaiheessa säästämisen mahdollisuus vakiokohteista vain on 0€
Esimerkiksi Sote on jo alkumetreillään pienentänyt terveydenhuollon hallintoa. Ja se pienenee edelleen sitä mukaa kun sotea saadaan lopulliseen uomaan. Ne säästöt ovat siis joka tapauksessa jo putkessa, turha huudella sieltä lisää, ennen kuin nähdään mikälaisia hallintohimmeleitä jää jäljelle.
Mutta tosiaan ne oikeat lisäsäästöt ovat saavutettavissa vain mikäli julkishallinnon tehtäviä karsitaan tai vaatimustasoa alennetaan. Lakisääteisistä palveluista on vaikea löytää merkittäviä säästöjä pelkällä "tehostamisella"
Esimerkki rajusta säästöstä: lopetetaan kunnallinen lasten päivähoito, eikä yksityistä päivähoitoa tueta rahallisesti eikä päivähoidon hankintaa tueta myöskään vanhemmille. Säästö menoissa juuri sen suuruinen kuin ovat päivähoidon kustannukset. Tästä seurauksena osa vanhemmista irtautuu työelämästä kotiäideiksi tai koti-isiksi. Osa ostaa palvelun yksityisiltä.
Toinen esimerkki:
Lopetetaan rakennusvalvonta kaikelta alle 400 m2 asuinrakentamiselta. Tällä toimenpiteellä olisi myös kasvuvaikutus, kun jokainen tontin omistaja voi ruveta rakentamaan ihan mitä lystää tontilleen. Lähinnä valvovana portaana toimisi vakuutusyhtiö, joka asettaisi kriteerit sille mikä on vakuutettavissa ja mikä ei.
Esimerkki kansalaisille vähemmän rajusta, mutta merkittävää säästöä tuovasta tehtävän rajauksesta, lopetetaan kaikki tehtävät jotka kuuluvat museovirastolle.
Oikeasti säästöjä löytyy miljardikaupalla jos laitetaan iso luuta lakaisemaan, eikä vain juustohöylätä rahoituksesta, muuttamatta tehtäviä samalla- Anonyymi
Ja lisää..
Kouluihin lukukausimaksu ja ruokamaksu takaisin. Oppikirjat ja muut opiskeluvälineet itse hankittavaksi kuten ennen. Luokkakokojen kasvattaminen reilusti, esim 40 oppilasta/luokka. Päiväkotien ryhmäkokojen kasvattaminen. Palattaisiin siten 60-luvulle
Maataloustukien karsinta minimiin ja vain siten, että huoltovarmuus taataan. Keskitettävä menestyville tiloille, joilla aito mahdollisuus tuottaa huoltovarmuuteen tarvittavat raaka-aineet., samoin muiden yritystukien, mutta tuotekehityksestä ja tutkimuksesta ei.
Liikennettä verotetaan kyllä jo kohtuuttomasti, mutta kohdistetaan toisin, esim tiemaksut jne. Tiestö on huonokuntoista, mutta hyväksytään sivuteistön nykyinen heikko kunto ja heikkeneminen edelleen, rautatiet, ilmailu, meriliikenne niinikään menettäisi vastaavasti tukensa.
Verovähennyksiä pois: matkakulut, ammattiyhdistysmaksut, kilometrikorvaukset, ansiotulovähennystä, eläkevähennyt. Elinkeinoelämästä myös.
Vähennetään verovirastojen, sosiaalitoimeen, rakennusvalvonnan, poliisin, jne henkilökuntaa asiakaspalvelun eli hallinnon osalta. Lisäksi työnjohtoa, esimiehiä, päälliköitä, suunnittelijoita ja hyväksytään, että kaikki yhteiskunnan toiminta hidastuu merkittävästi ja jonoutuminen kasvaa.
Poliisien, terveydenhoitohenkilöstön, opettajien määrän supistaminen. Ehkä puolustusvoimien henkilöstöä nykymaailmassa on vaarallista supistaa. Palvelumaksut kaikkiin.
Terveydenhuoltoon maksujen korotukset lähemmäksi todellisia kuluja.
Eduskunta puolitettaisiin sataan edustajaan. Henkilökohtaiset avustajat rajattaisiin yhteen ja yhteiskäyttöä avustajien osalta. Puoluetuet ja muut poliittiset tuet tietysti pois.
Kyllähän julkisen sektorin supistaminen olisi mahdollista, jos halutaan ja hyväksytään seurauksetkin. Ja em supistuksia luultavasti myös veroaste laskisi, mutta tilalle tietty tulisi korkeammat maksut ja vastuu palvelujen kustannuksista.
Kuullostaisiko hyvältä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja lisää..
Kouluihin lukukausimaksu ja ruokamaksu takaisin. Oppikirjat ja muut opiskeluvälineet itse hankittavaksi kuten ennen. Luokkakokojen kasvattaminen reilusti, esim 40 oppilasta/luokka. Päiväkotien ryhmäkokojen kasvattaminen. Palattaisiin siten 60-luvulle
Maataloustukien karsinta minimiin ja vain siten, että huoltovarmuus taataan. Keskitettävä menestyville tiloille, joilla aito mahdollisuus tuottaa huoltovarmuuteen tarvittavat raaka-aineet., samoin muiden yritystukien, mutta tuotekehityksestä ja tutkimuksesta ei.
Liikennettä verotetaan kyllä jo kohtuuttomasti, mutta kohdistetaan toisin, esim tiemaksut jne. Tiestö on huonokuntoista, mutta hyväksytään sivuteistön nykyinen heikko kunto ja heikkeneminen edelleen, rautatiet, ilmailu, meriliikenne niinikään menettäisi vastaavasti tukensa.
Verovähennyksiä pois: matkakulut, ammattiyhdistysmaksut, kilometrikorvaukset, ansiotulovähennystä, eläkevähennyt. Elinkeinoelämästä myös.
Vähennetään verovirastojen, sosiaalitoimeen, rakennusvalvonnan, poliisin, jne henkilökuntaa asiakaspalvelun eli hallinnon osalta. Lisäksi työnjohtoa, esimiehiä, päälliköitä, suunnittelijoita ja hyväksytään, että kaikki yhteiskunnan toiminta hidastuu merkittävästi ja jonoutuminen kasvaa.
Poliisien, terveydenhoitohenkilöstön, opettajien määrän supistaminen. Ehkä puolustusvoimien henkilöstöä nykymaailmassa on vaarallista supistaa. Palvelumaksut kaikkiin.
Terveydenhuoltoon maksujen korotukset lähemmäksi todellisia kuluja.
Eduskunta puolitettaisiin sataan edustajaan. Henkilökohtaiset avustajat rajattaisiin yhteen ja yhteiskäyttöä avustajien osalta. Puoluetuet ja muut poliittiset tuet tietysti pois.
Kyllähän julkisen sektorin supistaminen olisi mahdollista, jos halutaan ja hyväksytään seurauksetkin. Ja em supistuksia luultavasti myös veroaste laskisi, mutta tilalle tietty tulisi korkeammat maksut ja vastuu palvelujen kustannuksista.
Kuullostaisiko hyvältä?Tietenkään mitään sellaista ei ole syytä säästää kuoliaaksi tai henkihieveriin, jolla on valtion tulojen turvaaminen tehtävänä.
Verotuksen pitää olla tehokasta samoin siinä pettämisestä, pitää saada lyötyä näpeille tehokkaasti ja nopeasti. Mutta varsinainen "asiakaspalvelu" muuttuu aika tarpeettomaksi, mikäli verotuksen sääntöjä ja luvallisia vähennyksiä karsitaan kovalla kädellä, eli poistetaan kaikki muut paitsi selvät kuluvähennykset...siis esimerkiksi osakkeen myynti ei ole myyntivoittoa kuin myyntivoittonsa osalta, täytyy tietenkin hankintakulut voida vähentää, jotta saadaan myyntivoitto verotettua, ei myyntihinta. Asiakaspalvelua ei tarvita mikäli homma on riittävän selvää muutenkin. Kiistat asiakas voi viedä oikeuteen ratkaistavaksi, mikäli kantti kestää.
Mutta vaikka nämä muutamat listat rajuista säästöistä ovat lähinnä höpö-höpöä toteuttamiskelpoisuudeltaan, niin on niissä totuuden siemen. Paitsi ehkä tuossa politiikassa säästämisessä. Suomessa nimittäin poliittiset päättäjät ovat jo nyt niin pienipalkkaisia, että kyseessä on lähes kutsumusammatti. Rautaiset asiantuntijat eivät tuollaisilla palkoilla suostu tekemään töitä, joten eduskunta täyttyy 2.luokan julkkiksista ja muusta epämääräisestä aineksesta, joka vielä tarvitsee itselleen runsaan avustajajoukon ympärilleen kun omat kyvyt eivät riitä. Tai sitten hallitus ja eduskunta joutuu tilaamaan jatkuvasti isolla rahalla konsulteilta kannanottoja kun avustajamäärä ja laatu on rajattu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja lisää..
Kouluihin lukukausimaksu ja ruokamaksu takaisin. Oppikirjat ja muut opiskeluvälineet itse hankittavaksi kuten ennen. Luokkakokojen kasvattaminen reilusti, esim 40 oppilasta/luokka. Päiväkotien ryhmäkokojen kasvattaminen. Palattaisiin siten 60-luvulle
Maataloustukien karsinta minimiin ja vain siten, että huoltovarmuus taataan. Keskitettävä menestyville tiloille, joilla aito mahdollisuus tuottaa huoltovarmuuteen tarvittavat raaka-aineet., samoin muiden yritystukien, mutta tuotekehityksestä ja tutkimuksesta ei.
Liikennettä verotetaan kyllä jo kohtuuttomasti, mutta kohdistetaan toisin, esim tiemaksut jne. Tiestö on huonokuntoista, mutta hyväksytään sivuteistön nykyinen heikko kunto ja heikkeneminen edelleen, rautatiet, ilmailu, meriliikenne niinikään menettäisi vastaavasti tukensa.
Verovähennyksiä pois: matkakulut, ammattiyhdistysmaksut, kilometrikorvaukset, ansiotulovähennystä, eläkevähennyt. Elinkeinoelämästä myös.
Vähennetään verovirastojen, sosiaalitoimeen, rakennusvalvonnan, poliisin, jne henkilökuntaa asiakaspalvelun eli hallinnon osalta. Lisäksi työnjohtoa, esimiehiä, päälliköitä, suunnittelijoita ja hyväksytään, että kaikki yhteiskunnan toiminta hidastuu merkittävästi ja jonoutuminen kasvaa.
Poliisien, terveydenhoitohenkilöstön, opettajien määrän supistaminen. Ehkä puolustusvoimien henkilöstöä nykymaailmassa on vaarallista supistaa. Palvelumaksut kaikkiin.
Terveydenhuoltoon maksujen korotukset lähemmäksi todellisia kuluja.
Eduskunta puolitettaisiin sataan edustajaan. Henkilökohtaiset avustajat rajattaisiin yhteen ja yhteiskäyttöä avustajien osalta. Puoluetuet ja muut poliittiset tuet tietysti pois.
Kyllähän julkisen sektorin supistaminen olisi mahdollista, jos halutaan ja hyväksytään seurauksetkin. Ja em supistuksia luultavasti myös veroaste laskisi, mutta tilalle tietty tulisi korkeammat maksut ja vastuu palvelujen kustannuksista.
Kuullostaisiko hyvältä?niin sen verran voi tietty mainita, että jälkimmäisen listan laatija on eri kuin ensimmäsen.
kaikesta saadaan hölmön näköistä kuin oikein yritetään. eikä ensimmäisen listan toimenpiteet ole tarkoitettu toteutettaviksi, vaan vain esimerkkejä siitä mitä ehkä voidaan joutua toteuttamaan jos rahata kerta kaikkiaan loppuu. silloin meno on rumaa.
mutta ennen rahojen loppumista pitää ehkä nostaa joitain isoja kulukohteita pöydälle ja miettiä kuuluvatko ne tosiaan pakollisiin yhteiskunnan tarjoamiin palveluihin tai yleensäkään palveluihin joihin yhteiskunnan pitäää osallistua julkisin varoin.
ooppera, nykytaiteen museo, suomen sisäinen lentoliikenne, yle nykyisessä laajuudessaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
niin sen verran voi tietty mainita, että jälkimmäisen listan laatija on eri kuin ensimmäsen.
kaikesta saadaan hölmön näköistä kuin oikein yritetään. eikä ensimmäisen listan toimenpiteet ole tarkoitettu toteutettaviksi, vaan vain esimerkkejä siitä mitä ehkä voidaan joutua toteuttamaan jos rahata kerta kaikkiaan loppuu. silloin meno on rumaa.
mutta ennen rahojen loppumista pitää ehkä nostaa joitain isoja kulukohteita pöydälle ja miettiä kuuluvatko ne tosiaan pakollisiin yhteiskunnan tarjoamiin palveluihin tai yleensäkään palveluihin joihin yhteiskunnan pitäää osallistua julkisin varoin.
ooppera, nykytaiteen museo, suomen sisäinen lentoliikenne, yle nykyisessä laajuudessaan?Lista tietysti oli kovasti konkreettinen ja vähän provosoivakin, mutta ei kai kukaan tosissaan usko, että oleellisesti julkista sektoria voidaan supistaa ilman, että se näkyisi ja tuntuisi kansalaisille jotenkin.
Joku pikkupomon tai isommankin, palkanlaskijan, laskuttajan ja siivoojan vähentäminen ei auta käytännössä yhtikäs mitään. Organisaatioitakin voi muokkailla miten vaan ilman että mikään oleellisesti muuttuu, jos tehtäviä ei vähennetä tavalla tai toisella.
- Anonyymi
Verojenmaksuhalukkuus voisi parantua sillä, että saisi jotain extraa siitä, että maksaa reilusti veroja.
Nyt lähtökohtaisesti saa yhteiskunnan palveluita ihan saman verran ja saman laatuisia riippumatta siitä, maksaako 4000eur/v vai 40 000eur/v ennakonpidätyksiä. - Anonyymi
Portugalissa suurlähettiläänä tyrinyt virkaloinen saa uudessa tehtävässä 7000€ palkkaa. Olisi kirveelle töitä.
- Anonyymi
Mahtaako hallitus olla tällekään hallituskaudelle asettanut mitään selvitysryhmää etsimään mahdollisia julkishallinon tehtävien kevennyksiä. Siis etsimään kohteita, joihin voidaan lyödä leima: vapaaehtoinen tehtävä. Ja sitten kun säästökohteita lähetään taas etsimään, niin lopetetaan noita tehtäviä. Hoitakoot yksityiset, jos näkevät asialle löytyvän kannattavaa kysyntää. Harvalle löytyy, vaikka niitä "arvostetaan" verovaroilla (lainarahalla) tarjottuna.
Norminpurkutalkoissakin olisi vähän kirittävää, kun uusia normeja näyttää tulevan ovista ja ikkunoista kansalaisten ja yritysten kiusaksi. On kompostointi vaatimusta, on paristonkierrätyksen peltipurkkivaatimuksia ja muuta hupaisaa, olisi edes kohtuullista, että jokaista uutta normia vastaan purettaisiin kaksi vanhaa pois.
Tuo biojätteiden käsittelynormikin oli ikävä sekä kansalaisille, jotka joutuivat kompostorin hankkimaan ja vieläpä niin, että mahdollinen tarkastaja saattaa hylätä vuosikausia ympärivuotiseen kompostointiin käytetyn kompostorin, ihan vaan koska hänen mielestä, se ei toimi ympärivuotisesti...Ensin loppui kaikki kompostorit Suomesta, sitten niitä oli hetken päästä kauppojen varastoissa ongelmaksi asti ja tehtaiden linjat seisovat. Uusilla normeilla aiheutetaan epäterveitä kysyntäpiikkejä ja niitä seuraavia kysyntäkatoja. Tuollaiset paskalait eivät ole kenenkään edun mukaisia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!
Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem452785- 201643
Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet
Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k281277Helvetistä ei ole paluuta
Kun ihminen laskeutuu kuolleiden maailmaan, kauhujen valtakuntaan ja tuonelan ovet sulkeutuu kiinni, se on karu tunne ku3471216- 641178
HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä
Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat61161- 49978
Järjetön Topi-ilta
Lisää tappiota konkurssipesälle. Miten voi olla mahdollidta , että annetaan järjestää tämä. Sorsakoski pyörii haudassaan20939- 46848
- 45820