Epämukava kokemus

Piikinorja

Tehty mikä tehty!

Minulta otettiin kolme vrk sitten likvoir selkäydinnäyte. Lääkäri sai neulan oikeaan paikkaan ehkä seitsemännellä pistolla.. Kyllä siinä kärsittiin, mutta se ei ole mitään verrattuna tähän kolme päivää kestäneeseen selkä plus päänsärkyyn jota esiintyy jos ei makaa.. Itse lähdin suoraan operaation jälkeen tallustelemaan. Suosittelen jäämään makaamaan useammaksi tunniksi, sillä säästyy tod näk paljolta. Tätä eivät hoitajat osanneet kertoa..

11

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eitallustelija

      Jaa mulla meni toi ihan hyvin vaikka etukäteen pelkäsin ihan kamalasti. Pelkäsin just tuota et jos se neula ei mee paikoilleen. Tai jos joutuu yrittämään monta kertaa ja mitä jos liikahdan ja se neula katkeaa mun sisälle : D

      No hyvinpä tuo meni. Näin jälkeenpäin ihan hävettää se pelkääminen.

      Ainakin mulla hoitajat muistutti et pitää juoda vettä sen jälkeen. Siitä ehkä toi sun pääkipukin johtui? Et ollut juonu vettä? Ja mitä ihmettä lähet tallustelemaan tollasen jälkeen? :D

    • Lepokaaneiauttanut

      Tuskin se mistään juomattomuudesta se päänsärky johtuu?! Itsellä tuo koe onnistui hyvin ja olin makuulla sen jälkeen sairaalassa pari tuntia ja kotona koko illan, mutta aamulla oli järkyttävä päänsärky, ylhäällä ei pystynyt olemaan yhtään. Takaisin sairaalaan ja laitettiin kofeiinitiputukseen, mutta siitä ei ollut apua. Sen jälkeen laitettiin veripaikka ja särky loppui siihen.

    • ihanvainneuvoksi

      Selkäydinnäyte vaurioittaa keskushermostoa. Sylkinäytteellä saa samat asiat tutkittua. Itse en koskaan antaisi kenenkään kajota selkäytimeeni. Jokainen piikitys, mikä selkäytimeen annetaan, vaikeuttaa sitä sairautta, mitä ollaan tutkimassa. Lue tutkimuksia aiheesta viisastuaksesi.

      • Omavalinta

        Tätä on vähän vaikea uskoa. Kyllä kai sitä sylkinäytettä sit otettais ja tutkittaisiin siitä, jos ois mahdollista? Johan se tulis paljon halvemmaksikin, kun sylkinäytteen ottoon ei tarvita lääkäriä kuten selkäydinnäytteen ottoon. Ja en oikein usko näytteenoton vaikeuttavan sairautta, ei niitä otettaisi jos näin olisi. Turhaa pelottelua!
        Tottakai jokaisella on oikeus kieltäytyä tutkimuksista....


      • ihanvainneuvoksi
        Omavalinta kirjoitti:

        Tätä on vähän vaikea uskoa. Kyllä kai sitä sylkinäytettä sit otettais ja tutkittaisiin siitä, jos ois mahdollista? Johan se tulis paljon halvemmaksikin, kun sylkinäytteen ottoon ei tarvita lääkäriä kuten selkäydinnäytteen ottoon. Ja en oikein usko näytteenoton vaikeuttavan sairautta, ei niitä otettaisi jos näin olisi. Turhaa pelottelua!
        Tottakai jokaisella on oikeus kieltäytyä tutkimuksista....

        Ei Suomessa. Suomesta pitää lähettää sylkinäyte jenkkeihin tutkittavaksi, jossa pystytään sen perusteella selvittämään mikä neurologinen sairaus on kyseessä. Tätä ei kuitenkaan tehdä Suomessa resurssien/ammattitaitoisuuden puuttuessa.Tämä sattuu olemaan totta, ei siis mitään pelottelua.


      • epiduraalipiikitetty
        ihanvainneuvoksi kirjoitti:

        Ei Suomessa. Suomesta pitää lähettää sylkinäyte jenkkeihin tutkittavaksi, jossa pystytään sen perusteella selvittämään mikä neurologinen sairaus on kyseessä. Tätä ei kuitenkaan tehdä Suomessa resurssien/ammattitaitoisuuden puuttuessa.Tämä sattuu olemaan totta, ei siis mitään pelottelua.

        Vedenpuutteestahan pääkipu yleensä johtuu. Näin mulle ovat kertoneet jo muinaiset roomalaiset.

        En yhtään ihmettele jos selkäydinnesteen ronklaaminen vaikeuttais sairautta. Itse epäilen et epiduraalipiikin ottaminen synnytyksen yhteydessä aiheutti mulle ms taudin. Mut tiedä häntä sitten...


      • Ikäätaitaaolla
        epiduraalipiikitetty kirjoitti:

        Vedenpuutteestahan pääkipu yleensä johtuu. Näin mulle ovat kertoneet jo muinaiset roomalaiset.

        En yhtään ihmettele jos selkäydinnesteen ronklaaminen vaikeuttais sairautta. Itse epäilen et epiduraalipiikin ottaminen synnytyksen yhteydessä aiheutti mulle ms taudin. Mut tiedä häntä sitten...

        No mites ne muinaiset roomalaiset on sulle tämän käyneet kertomassa? ;)


      • Eikaisenepääikääkuinsul
        Ikäätaitaaolla kirjoitti:

        No mites ne muinaiset roomalaiset on sulle tämän käyneet kertomassa? ;)

        No kävivätpähän vain. Tosilla on suhteita, toisilla ei ;)


      • eisenenempääikääkuinsul
        Eikaisenepääikääkuinsul kirjoitti:

        No kävivätpähän vain. Tosilla on suhteita, toisilla ei ;)

        Nimittäin ruotsalaiset roomalaiset Kebnekaiselta. Those where the days! :)


    • epiduraalipiikitetty

      Kerro lisää tosta selkäytimeen kajoanisesta. :0 kiinnostaa.

    • onnistunut

      Otettiin vuosi sitten selkäydin näyte ja kanssa pelkäsin viikkoja etukäteen mutta aivan turhaan. Piikki ei tuntunut oikeastaan ollenkaan. Kaiken lisäksi pari selkänikamaa juuri siltä kohdalta kompressiossa joten pelotti sekin kuinka paljon pystyn taivuttaan selkää ilman että silmissä pimenee.
      Neurologi kyllä sanoi kaikista oireista joita voi tulla..odottelin koko illan mutta ei tullu..joten kai tuokin on ihan yksilöllistä, pääsin itse onneksi helpolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2146
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2002
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      160
      1699
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      139
      1624
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1224
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe