kookkain kissarotu?

ylermi

Olen ajatellut kissan hankintaa ja ajattelin, että te varmaan voisitte auttaa oikean rodun valinnassa.
Haluaisin siis mahdollisimman kookkaan kissan. Sellaisen massiivisen löntyksen, joka mielellään röhnöttää sohvalla kanssani telkkaria katsellen ja hakeutuu aina ihmisten seuraan.
En siis hae mitään hyperaktiivista leikkikaveria, vaan hieman rauhallisempaa hengailukaveria =)
Exotic vaikuttaa pikaisen katsauksen jälkeen yhdeltä hyvältä vaihtoehdolta.
Missä hintaluokissa rotukissat muuten yleensä liikkuvat?

30

14126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolli

      Luonteeseen en ota kantaa, mutta Bengalinkissa on varmaan suurimmasta päästä.

      • jossu

        En kyllä ihan rankkaisi bengalia suurimpien kissojen luokkaan. Omani (leikattu kolli) painaa 4,8 kg ja on pentueensa painavin. Bengali on tosi jännä rotu siinä suhteessa, että se painaa paljon enemmän kuin miltä näyttää. Lihaksethan sen tekee. En oikein usko sellaisiin rotumääritelmiin, joissa puhutaan 10 kiloisista bengaleista...

        Tietysti mulla ei oo vertailukohtina muutakuin maatiaiset. Maatiaiskollithan lihovat ja kasvavat isoiksi. Mutta sanoisin silti, että kyllä joku norjalainen metsäkissa tms. on kookkaampi kuin bengali.


      • on ihana
        jossu kirjoitti:

        En kyllä ihan rankkaisi bengalia suurimpien kissojen luokkaan. Omani (leikattu kolli) painaa 4,8 kg ja on pentueensa painavin. Bengali on tosi jännä rotu siinä suhteessa, että se painaa paljon enemmän kuin miltä näyttää. Lihaksethan sen tekee. En oikein usko sellaisiin rotumääritelmiin, joissa puhutaan 10 kiloisista bengaleista...

        Tietysti mulla ei oo vertailukohtina muutakuin maatiaiset. Maatiaiskollithan lihovat ja kasvavat isoiksi. Mutta sanoisin silti, että kyllä joku norjalainen metsäkissa tms. on kookkaampi kuin bengali.

        bengali poikaaika jätti painaa kohta yli 6kg.iso kokoinen kaveri.lihaksistahan paino kertyy ainakin bengaleille.meijän ukko aina jaksaa seurata minne vaan vastaan ku jutellaan on energinen joka tarvitsee kyllä seuraa ainakin melkee koko ajan on meinaa nin sosiaalinen ja eihän rodun luonteen perusteella voi kissaa ottaa jokainen on oma luonteensa on arkaA Yli sosiaalista,on ns.erakkoja itsenäisiä jotka tykkää olla yksin ilman että tuhoaa mitään se on niin tapaus kohtaista.jos et paljoa ole kotona ota häkki eläin hamsteri se ei tarvitse niin paljoo seuraa ja bengalin luonteeseen kuuluu aktiivissuus,leikkisyys ja ja kova ääni.ja bengali on yksi kalleimista jkissoista jos sinulla on varaa laittaa 800-1200e opettaa kissaasi ja pitää hermoja kurissa kun se joskus tekee vahinkoa joudut viemään lääkäriin ja mielestänui ainakin omilla kissoilani pidän säännölliset ruoka ajat ajatteleppa jos sun pitäs olla aina kotona ja yksin eläin ei ole koriste ihminen joka on paljon poissa kotoa ota aikuinen kissa joak tottunut jo tiettyihin juttuihin tai kaksi pentua jotta seuraa toisillee jos et ole paljoa kotona ei ole tarkoitus valittaa tai olla negatiivinen tämä oli vaan mielipide kun kerta apua pyysit muista miettiä kaikkea valmiiksi


      • anonymus1
        jossu kirjoitti:

        En kyllä ihan rankkaisi bengalia suurimpien kissojen luokkaan. Omani (leikattu kolli) painaa 4,8 kg ja on pentueensa painavin. Bengali on tosi jännä rotu siinä suhteessa, että se painaa paljon enemmän kuin miltä näyttää. Lihaksethan sen tekee. En oikein usko sellaisiin rotumääritelmiin, joissa puhutaan 10 kiloisista bengaleista...

        Tietysti mulla ei oo vertailukohtina muutakuin maatiaiset. Maatiaiskollithan lihovat ja kasvavat isoiksi. Mutta sanoisin silti, että kyllä joku norjalainen metsäkissa tms. on kookkaampi kuin bengali.

        Bengali yleisesti ei ole kaikkein kookkain mutta meillä alle vuoden ikäinen ja vajaat 8kg


    • miumau

      Myös Maine Coon ja norjalainen metsäkissa (olen nähnyt 11 kiloa painavan yksilön... huh mikä jööti) sekä ragdoll ovat isoja rotuja. Ragdoll on kuulemma melko kallis, tarkkaa hintaa en tidä.

      • Antero..

        Viime esittelynäyttelyssämme punnitsimme jälleen kerran kissat tarkkuusvaa'alla. Painavimmat olivat Maine Cooneja. Painavin uros 10575g ja naaras 8265g.

        http://www.kolumbus.fi/mainecoon/

        Kun kissa on kauttaaltaan jykevä, ei se edes näytä ylipainoiselta, vaikka kiloja olisikin runsaanlaisesti.


      • haluat
        Antero.. kirjoitti:

        Viime esittelynäyttelyssämme punnitsimme jälleen kerran kissat tarkkuusvaa'alla. Painavimmat olivat Maine Cooneja. Painavin uros 10575g ja naaras 8265g.

        http://www.kolumbus.fi/mainecoon/

        Kun kissa on kauttaaltaan jykevä, ei se edes näytä ylipainoiselta, vaikka kiloja olisikin runsaanlaisesti.

        ison kissan, niin maine coon ja norjalainen metsäkissa on siun valintasi sitten. luonteet mukavia, kuin pieniä kuoirien ja apinoiden sekamelskoja ;) mun kissa on n. puoli v. ja nyt sen 6kg, norjalainen siis. en niin pitänyt kissoista, ennenkö tutustuin näihin veikeisiin epämaisluontesiin kissoihin, aivan ihania!


    • Ellinoora

      Kookkain kissa toistaiseksi rekisteröidyistä on ollut rodultaan Ragdoll. Räggärit on luonteeltaan juurikin semmoisia sosiaalisia löllyköitä, mutta niistä saa tarvittaessa ja halutessaan myös leikkikaverin. Urokset ovat naaraita suurempia ja leikatut urokset suurempia kuin leikkaamattomat. Hinnat vaihtelevat kissan tason mukaan, mutta lemmikkitasoisen Ragdollin saat varmaankin noin 600-700 eurolla. Se on ihan normihinta rotukissamarkkinoilla eli ei mitenkään älyttömän kallis. Näyttely- tai siitostasoinen kissa on tietysti kalliimpi, mutta jos haluat "vain" lemmikin, voit varmasti tyytyä siihen, että oman räggärisi silmät eivät ole tumman siniset tai että sillä on väärää väriä vähän väärässä paikassa.

      Muitakin suuria rotuja on tietysti. Esim jo mainitut Maine coon ja Norjalainen metsäkissa, jotka ovat luonteiltaan tietysti vähän erilaisia kuin räggärit. Itselläni ei ole niistä kokemusta, mutta luonnekuvaus löytyy kyllä netistä. Hyvä rotukissasta haaveilevan aloituspaikka on Suomen rotukissyhdistyksen sivusto osoitteessa http://www.surok.fi/

      • ainut räggäri

        Minulla on ragdoll leikattu uros. Paino n.vajaa 4.5kg. luulin saavani ison kissan. Muutenkaan se ei ole niinkun kerrotaan räggärin olevan se ei ole hiljainen, on melkein aina äänessä paitsi nukkuessa, muuten kyllä hauska ja ihana kaveri, pois en antaisi, pitäisi varmaan hankkia toinenkin että oli seuraa toisilleen.


      • Anonyymi
        ainut räggäri kirjoitti:

        Minulla on ragdoll leikattu uros. Paino n.vajaa 4.5kg. luulin saavani ison kissan. Muutenkaan se ei ole niinkun kerrotaan räggärin olevan se ei ole hiljainen, on melkein aina äänessä paitsi nukkuessa, muuten kyllä hauska ja ihana kaveri, pois en antaisi, pitäisi varmaan hankkia toinenkin että oli seuraa toisilleen.

        Meillä on kaksi ragdollia Liitu ja Lipsu.Lipsu oli vuoden vanha sohvaperuna kun otettiin sille kaveriks rasavilli saalistajatyttö Liitu.Ihan erilaiset.Painoa Lipsulla lähes 7kg ja Liitulla 3kg


    • Xina

      Itse kasvatan Ragdoll -rotua ja sehän on tosiaan kookkain tällä hetkellä.
      Siis onhan muitakin todella kookkaita rotuja (norjalainen metsäkissa ym..), mutta itse tiedän parhaiten Ragdollista =)

      Ragdolli on ihana räsynukke, todella seurallinen ja muutenkin kaikin puolin ihana!
      Kiintyy todella lujasti perheeseen ja haluaa olla kaikessa mukana.

      Ragdollin hintahan voi nousta ihan 1000 euroon asti, jos näyttely-siitostasoista etsii, mutta näyttelytasoisen voit saada jo 500-600 eurolla.

      Voit käydä tutustumassa Ragdoll rotuun mm. osoitteessa www.finragdolls.net

      Onnea kissan etsinnälle! =)

      • `riin

        Mistä löytäisi kotikissaksi Ragdollin, tarkoitus ei ole käydä näyttelyissä. Ja paljonkohan hintaa kotikissalla?


      • Fannii
        `riin kirjoitti:

        Mistä löytäisi kotikissaksi Ragdollin, tarkoitus ei ole käydä näyttelyissä. Ja paljonkohan hintaa kotikissalla?

        Kannattaa lähteä ihan kyselemään kasvattajilta, että onko heillä pentuja lemmikiksi :)
        Kun menet sivuille: www.finragdolls.net tai www.ragdoll.fi niin nuolta sivuilta ainakin löytyy pentulistat, joilta näkee kasvattajia, joilla on tällä hetkellä pentuja tai tulossa.
        Sitten vain rohkeasti laittamaan mailia :)
        Tai jos löydät kasvattajan (nuolta sivuilta löytyy myös kasvattajat) joka asuu lähellä asuinpaikkaasi ja haluat häneltä pennun, niin laita mailia ja kysy koska voisi olla pentuja tiedossa :)
        Tuollein parhaiten löydät pennun!
        Hinta lemmikkitasoisissa liikkuu nykyään varmaankin noin 600-800 euron paikkeilla. Voi saada 500 eurollakin varsinkin vanhemman pennun.
        Mutta harvemminpa taitaa tuolla hinnalla löytyä..


      • Fannii
        `riin kirjoitti:

        Mistä löytäisi kotikissaksi Ragdollin, tarkoitus ei ole käydä näyttelyissä. Ja paljonkohan hintaa kotikissalla?

        Olen siis tuo sama Xina, mutta vähän eri nimimerkillä nyt vastailin näköjään ;)
        Vuorotellen kaikkien kissojen nimillä ;)


    • KalleKolli

      Miksi kissan pitää olla iso??
      Meidän kolli on tavallinen puolipitkäkarvainen maatiainen, 11½ v melkein musta, leikattu kolli. Se on tosi iso, painaa 9 kiloa, se on juuri sellainen röhnöttäjä kuten kuvailit omaa suosikkikissaasi. Aina siellä missä minä tai mun mies. Ja varsinkin jos on vieraita, Kalle haluaa olla pääosassa, kaikkien kanssa on 'vaihdettava neniä' ts kissan pitää saada nuuskia ihmisen kasvoja, jos se ei sitä saa tehdä, se alkaa naukumaan rumalla äänellä.
      Joskus haluaisin istua rauhassa nojatuolissa telkkaria katsellen tai kutoen jotain mutta annas olla kun istahdan, katti tulee viereeni ja mankuu syliin, jos en heti ehdi ottaa sitä lattialta niin se A) hyppää itse syliini tai B) alkaa repimään tuolia (ei se sitä muuten tee koskaan, ainostaan silloin kun sitä ei huomioida heti kun herra haluaa). Eikä siinä mitään että se nukkuu sylissäni tai jalkopäässä sängyllä mutta kun se on niin hemmetin painava ettei sitä jaksa pitää sylissä eikä se oikein tahdo mahtuakaan syliin. Ja joskus iltaisin haluaisin lukea jotain ennen nukahtamista mutta katti suunnistaa määrätietoisesti rinnuksille ja alkaa 'leipomaan', en mä sitä kestä kovin kauaa kun se painaa niin paljon. Mutta muuten se on mitä rakastettavin katti, ei ole turhaa aktiivisuutta, pääasia että saa rapsutusta, ruokaa, vettä ja hiekkalaatikko on puhdistettu.
      Sen kaveri, PiipaNeiti koittaa joskus houkutella sitä leikkiin mukaan mutta ei kolli jaksa kuin vähän aikaa, sitten se lösähtää lattialle.

    • ylermi

      Kiitos paljon tähänastisista vastauksista.
      Ragdoll vaikuttaisi oikein ihanalta kaverilta, mutta silmään pisti erityisesti se, että monessa paikassa sanotaan, että se ei sovi paljon poissa olevalle. Saatan toisinaan olla hieman normaalia enemmän poissa kotoa. On meillä yksi kanivanhus, mutta se on tosiaan jo aika vanha ja tykkää olla omissa oloissan, eikä varmaan pysy hengissäkään montaa vuotta.
      Mites noiden Exoticien kanssa? Jotenkin ne näyttävät kivemmilta. Osaisiko joku kertoa miten Exoticit ja Ragdollit eroavat toisitaan? Noin luonteen ja kokonsakin puolesta. Olen lukenut kyllä rotukuvaukset, mutta jotenkin vaikuttavat hieman ympäripyöreiltä jutuilta.
      Olisin kiitollinen jos joku osaisi kertoa omakohtaisia kokemuksia Exoticista ja vielä parempi jos jollain tosiaan olisi sanottavaa näiden kahden rodun eroista.

      • Kiskis

        Minulla on exo, mutten ragdolleista osaa mitään sanoa. Oma kollimme on nyt vuoden, ja painaa viitisen kiloa. Kasvun varaa on, kylkiluut tuntuvat. Exot ovat ns. hitaasti kehittyviä, joiden kehitys kestää jopa kaksi vuotta. Eli meidänkin vekara kasvaa vielä ;)

        Exot ovat vantteria, lihaksikkaita ja melko lyhyt jalkaisia. Tämä antaa kuvan isosta kissasta, vaikka esim. pituudeltaan jäävät varmasti useimmiten norskeille ja räggäreille kakkoseksi. Lisäksi kasvojen muoto saa sen näyttämään pyöreämmältä. Lisäksi vaikka turkki on lyhyt, sen laatu on tiehämpi ja "pörheämpi" kuin monilla muilla lyhytkarvaisilta, ja saa sen näyttämään myös suuremmalta.

        Exoja sanotaan leikkisimmiksi kuin perskejä, ja ainakin meidän vaava jaksaa vielä leikkiä. Rotu on hiljainen, mutta poikkeuksiakin löytyy, esim. meiltä.

        Exoa valitessa kannattaa huomioida erityiset hoitotarpeet (joillakin esim. silmät vuotavat paljon kasvojen rakenteen takia), usein hitaanpi kehitys sekä se, etei exo ole ulkokissa.

        Onnea valintaan, itse voin täysin sydämin suositella exoa, ne ovat valloittaneet sydämeni


      • Ruipelo
        Kiskis kirjoitti:

        Minulla on exo, mutten ragdolleista osaa mitään sanoa. Oma kollimme on nyt vuoden, ja painaa viitisen kiloa. Kasvun varaa on, kylkiluut tuntuvat. Exot ovat ns. hitaasti kehittyviä, joiden kehitys kestää jopa kaksi vuotta. Eli meidänkin vekara kasvaa vielä ;)

        Exot ovat vantteria, lihaksikkaita ja melko lyhyt jalkaisia. Tämä antaa kuvan isosta kissasta, vaikka esim. pituudeltaan jäävät varmasti useimmiten norskeille ja räggäreille kakkoseksi. Lisäksi kasvojen muoto saa sen näyttämään pyöreämmältä. Lisäksi vaikka turkki on lyhyt, sen laatu on tiehämpi ja "pörheämpi" kuin monilla muilla lyhytkarvaisilta, ja saa sen näyttämään myös suuremmalta.

        Exoja sanotaan leikkisimmiksi kuin perskejä, ja ainakin meidän vaava jaksaa vielä leikkiä. Rotu on hiljainen, mutta poikkeuksiakin löytyy, esim. meiltä.

        Exoa valitessa kannattaa huomioida erityiset hoitotarpeet (joillakin esim. silmät vuotavat paljon kasvojen rakenteen takia), usein hitaanpi kehitys sekä se, etei exo ole ulkokissa.

        Onnea valintaan, itse voin täysin sydämin suositella exoa, ne ovat valloittaneet sydämeni

        Juups, exo-kolli voi painaa jopa 13 kiloa. Tiedän yhden sellaisen. :) Eli kyllä kissa kuin kissa voi olla isokokoinen mutta perskien ja exojen rakenne on hieman vantterampi.

        Maine Coon onkin sitten asia erikseen.


    • riksu

      Mulla on norjalainen metsäkissa. TYttö on kaksvuotias ja painaa nyt 6 kg, mut kylkiluut tuntuu joten kasvunvaraa on. Sanovat että tää katti on suuri tytöksi, sillä on pitkä selkä ja pitkät koivet ja näyttää suurelta pitkän karvan takia.
      Kissa on justiin kuvailemasi kaltainen, eli sen kanssa saa röhnöttää sohvalla, hakeutuu useimmiten ihmisten rapsuteltavaksi, mutta haluaa myös olla omissa oloissaan. Leikkii itekseen ja saa välistä hepuleita, jolloin kirmataan ympäri kämppää häntä vinossa. Kova on juttelemaan myös tä neiti, se kun sanoo jotain, sille pitää vastata tai muuten se alkaa mököttää =)

      • abek

        Minulla on kaksi Räggäriä ja molemmat ovat narttuja. Toinen painaa 10kg jaToinen 6 kg Ihania ovat


    • jossujei

      näin yhdestä ohjelmasta ,ihana näköisen kissan jonka rodun tarkkaa nimeä en valitettavasti muista...sattuisiko joku tietämään rodun tarkan nimen? nimi loppuu sanaan muffin mutta alkua en muista ja pelkän nimen loppuosalla en kyseistä rotua mistään löydä... rotu on iso ja puolipitkäkarvainen.

      • ragaraga

        Ragamuffin ? siniset silmät..ragdollin näköinen ?


    • Norjalaisen omistaja

      Itselläni aivan ihana sekarotuinen Norjalainen metsäkissa, nyt täyttää 9 vuotta. Suosikki kissarotuni, ja mukava lyllerö. Tulee kaveriksi nukkumaan ja katsomaan telkkaria, eikä ole ikinä agressiivinen. Tulee hyvin toimeen myös muiden kissojen kanssa. Suosittelen!

      • salli mun nauraa!!!

        "sekarotuinen Norjalainen metsäkissa"

        Just joo! sekaroituinen rotukissa..heheheeeee


    • Bengalcat♡

      Minulla Bengali uros 1.5kk painaa hieman yli 5kg ja on solakka. Lihaksia pojalla on ja kasvu jatkuu vielä pitkään.

      Lisäksi minulla on Bengali naaras joka täyttää toukokuussa 1 vuoden ja painaa 4 kg Rakenteeltaan eroaa uroksesta, muttei kuitenkaan lihava, vaan normaali.

      Kumpikin leikattu.

    • KissojenPuolesta

      Jos haluat kookkaan kissan, joka tykkää loikoilla, niin ragdoll on mutta yhtä rotua ei ole mainittu eli persialasita joiden urokset voivat painaa seitsemänkin kiloa ja ovat varsinaisia sohvaleijonia. Tosin pitää muistaa että jokainen kissa on oma yksilönsä ja luonteenpiirteet ovat sitä myöten jokaisella kissalla erilaiset.

      • kattifani

        Ylerrmi kyseli tätä jo joulukuussa 2004, mutta kiva kun uudelleen esille, sillä meidänki perheeseen kaivataan isokokoista kissaa..


    • Anonyymi

      Meillä bengalityttö.Rasavilli luonnonlapsi, painaa 1kg painavammista bengaleista en oo kuullu.Mun mielestä sulle sopis rättinukke ragdoll

    • Isoin kissa rotu on se mainekun

      • Anonyymi

        Mika, olet oikeassa😉


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 135
      3933
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      109
      3589
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2525
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      88
      1471
    Aihe