Miksei Juha leikkaa tukijusseilta!

Miljardi

Juha, siellä on varaa leikata satoja miljoonia.

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valtra_pitää_vaihtaa

      Älä unta nää....Koskas kepujohtoinen hallitus jyväjusseilta leikkais?

      • Lypsykoneen_tykyttäjä

        Mutta perunapekoilta ja maitomateilta leikkaa?


    • LeikkausKohde

      Maataloustuen määrä Suomessa on 4,2 miljardia euroa vuosittain. Siitä on mahdollista leikata.

      • ihmehörhöjä

        Paljonko lisää haluaisit maksaa leivästäsi kaupassa? Jotain kautta ne maatalouden tulot nyt kuitenkin pitää saada. Kun toisesta leikkaa niin toiseen pitää laittaa sitten lisää. Näennäistä säätämistä tuollainen.
        Jos maatalous ajetaan alas niin se tietää samalla minimissäänkin 100 000 lisätyötöntä maahan. Elintarvike omavaraisuuden rippeiden loppua ja Sosiaalimenojen välitöntä kasvua sekä alakohtaisten pankkien lainoitusten muuttumista arvottomiksi.


      • pyhälehmämtkjakepu
        ihmehörhöjä kirjoitti:

        Paljonko lisää haluaisit maksaa leivästäsi kaupassa? Jotain kautta ne maatalouden tulot nyt kuitenkin pitää saada. Kun toisesta leikkaa niin toiseen pitää laittaa sitten lisää. Näennäistä säätämistä tuollainen.
        Jos maatalous ajetaan alas niin se tietää samalla minimissäänkin 100 000 lisätyötöntä maahan. Elintarvike omavaraisuuden rippeiden loppua ja Sosiaalimenojen välitöntä kasvua sekä alakohtaisten pankkien lainoitusten muuttumista arvottomiksi.

        Turha dramatisoida asiaa.
        Jos tuista leikataan, ei kai se tarkoita koko alan alasajamista. Eihän kaikki tuet ole edes tuotantotukia. Keplottelutuista roimasti pois, kyllä tuosta miljardimäärästä riittää leikattavaa. Saavutetuista eduistahan täällä paljon kirjoitetaan, että niistä täytyy olla valmis luopumaan. Mutta ei voi siitä maataloustuottajia tietenkään syyttää, ettei heitä edes velvoiteta sellaiseen. MTK on ilmeisesti niin iso vaikuttaja, ettei tuohon sektoriin uskalleta kajota. Ja onhan kepun kansanedustajissa alan harjoittajia pilvin pimein, muunmuassa eduskunnan tukikroisos Jari Leppä, jotka pitävät huomen siitä, että leikaukset ei kohdistu heihin itseensä.


    • Huomatkaa kuinka kaupassa on elintarvikkeiden hinnat laskeneet. Maanviljelijöitä on halpuutettu viime aikoina. Ilman maataloustukea tämäkään ei olisi onnistunut.
      Lasketaan seuraavaksin muitakin kustannuksia elintarvikeketjussa, esim. palkkoja. Huomataan että taas hinnat laskevat. Pienemmälläkin palkalla on silloin yhtä suuri ostovoima tai sitten valtio voi lisätä arvonlisäveroa. Saadaan samalla hinnalla enemmän verotuloja.

      • Äläpäintoile

        Näytäpä faktatietoa siitä, että kauppojen halvemmat hinnat on maatalousyrittäjiltä pois?
        Faktaksi ei riitä MTK-Marttilan pelko siitä, että niin voisi käydä, tai kentältä kuuluva ininä, että niin on käynyt, joka ei ole uskottavaa, koska inisijät eivät esitä mitään näyttöä.


      • Äläpäintoile kirjoitti:

        Näytäpä faktatietoa siitä, että kauppojen halvemmat hinnat on maatalousyrittäjiltä pois?
        Faktaksi ei riitä MTK-Marttilan pelko siitä, että niin voisi käydä, tai kentältä kuuluva ininä, että niin on käynyt, joka ei ole uskottavaa, koska inisijät eivät esitä mitään näyttöä.

        Maidon tuottajan saama hinta on laskenut vuoden aikana 20% Venäjän markkinan tukkeutumisen seurauksena. Siksi kuluttajat nauttivat halvasta maidosta ja juustosta. Eikä tuo kotimainen sianlihakaan kovin kallista ole.


      • Äläpäintoile
        caseman kirjoitti:

        Maidon tuottajan saama hinta on laskenut vuoden aikana 20% Venäjän markkinan tukkeutumisen seurauksena. Siksi kuluttajat nauttivat halvasta maidosta ja juustosta. Eikä tuo kotimainen sianlihakaan kovin kallista ole.

        Kuluttajat saivat halpaa maitoa, kun varastot (oli tarkoitettu Venäjälle) myytiin pois. Ja tuottajat saivat EU-apua, kun Venäjän vienti tyrehtyi. En tiedä, kuinka kauan saavat, joko se seuraava tukipaketti tyrmättiin?

        Mutta esitä faktaa sille, että tuottajahinta olisi pudonnut kauppojen toiminnan takia.


      • Maidontuottajana tiedän että maidon hinta pysynyt alhaalla helmikuun viimeisen hinnanlaskun jälkeen. Markkinatalous toimii maataloudessakin. Minulla maidonhinnan lasku vaikutti 2000 e/kk. EU:sta tullut kriisipaketti on ollut noin 150-200 e/kk. Olen sopeuttanut toimintoja tähän tilanteeseen. Palkkatyövoimaa on vähennetty. Investoinneista on pidättäydytty. Varastoja on pienennetty, laina-aikoja on neuvoteltu uusiksi. Uusia autoja ei ole tarkoitus hankkia, eikä traktoreita.


      • Äläpäintoile
        caseman kirjoitti:

        Maidontuottajana tiedän että maidon hinta pysynyt alhaalla helmikuun viimeisen hinnanlaskun jälkeen. Markkinatalous toimii maataloudessakin. Minulla maidonhinnan lasku vaikutti 2000 e/kk. EU:sta tullut kriisipaketti on ollut noin 150-200 e/kk. Olen sopeuttanut toimintoja tähän tilanteeseen. Palkkatyövoimaa on vähennetty. Investoinneista on pidättäydytty. Varastoja on pienennetty, laina-aikoja on neuvoteltu uusiksi. Uusia autoja ei ole tarkoitus hankkia, eikä traktoreita.

        Mutta ethän sinä kaupalle myy suoraan sitä maitoasi. Paljonko muuten saat nyt tuottajahintana per litra?


      • Kyllä minä muuten myyn. Omistamani osuuskunta on välissä jalostamassa maitoa. Siellä se on kaupan hyllyssä se minun maito. On tuotettu maailman kalleimmilla tuotantokustannuksilla, ehkä Norjassa on suuremmat. Hinta näkyy olevan viime kuussa 35 snt/litra.


      • Äläpäintoile
        caseman kirjoitti:

        Kyllä minä muuten myyn. Omistamani osuuskunta on välissä jalostamassa maitoa. Siellä se on kaupan hyllyssä se minun maito. On tuotettu maailman kalleimmilla tuotantokustannuksilla, ehkä Norjassa on suuremmat. Hinta näkyy olevan viime kuussa 35 snt/litra.

        Eli osuuskunnalle, jonka yksi osakas olet, myyt ja se maksaa minkä maksaa. Et suinkaan suoraan myy kaupalle, kun osuuskunta on välikätenä.
        Edelleenkään et kykene esittämään, että kaupan toiminta olisi se, joka laskee tuottajahintaa. Pitäisikö sinun osoittaa sormella ensin sitä osuuskuntaa, jonka kautta maitosi kulkee? Eikö sieltä löydy pelivaraa?


      • MikäMeijeri
        caseman kirjoitti:

        Kyllä minä muuten myyn. Omistamani osuuskunta on välissä jalostamassa maitoa. Siellä se on kaupan hyllyssä se minun maito. On tuotettu maailman kalleimmilla tuotantokustannuksilla, ehkä Norjassa on suuremmat. Hinta näkyy olevan viime kuussa 35 snt/litra.

        Tuolla logiikalla olet ehkä myynyt minulle sen maidon, jos minun hyllyssäni on maitopurkki. Miksi lopetat myyntiketjun kaupan hyllyyn?


        :D


      • syyllisiähaetaan
        Äläpäintoile kirjoitti:

        Eli osuuskunnalle, jonka yksi osakas olet, myyt ja se maksaa minkä maksaa. Et suinkaan suoraan myy kaupalle, kun osuuskunta on välikätenä.
        Edelleenkään et kykene esittämään, että kaupan toiminta olisi se, joka laskee tuottajahintaa. Pitäisikö sinun osoittaa sormella ensin sitä osuuskuntaa, jonka kautta maitosi kulkee? Eikö sieltä löydy pelivaraa?

        Kauppaketjuhan voi itseasiassa maksaa korkeampaakin hintaa, mutta esim. Valio ei kykene maksamaan omistajilleen samassa suhteessa, kun se joutuu maksamaan sakkoja valta-aseman väärinkäytöstä?


      • Äläpäintoile kirjoitti:

        Eli osuuskunnalle, jonka yksi osakas olet, myyt ja se maksaa minkä maksaa. Et suinkaan suoraan myy kaupalle, kun osuuskunta on välikätenä.
        Edelleenkään et kykene esittämään, että kaupan toiminta olisi se, joka laskee tuottajahintaa. Pitäisikö sinun osoittaa sormella ensin sitä osuuskuntaa, jonka kautta maitosi kulkee? Eikö sieltä löydy pelivaraa?

        Olen ollut tyytyväinen osuuskuntani toimintaan. Se on tehnyt voitollista tulosta. Olenhan sijoittanut sinne noin 50 000 e omia pääomiani. Luulen että on pystyisi tuottamaan tällä tavalla maitoa, jos minun pitäisi olla sitä henkilökohtaisesti jalostamassa ja myymässä.


      • Äläpäintoile
        caseman kirjoitti:

        Olen ollut tyytyväinen osuuskuntani toimintaan. Se on tehnyt voitollista tulosta. Olenhan sijoittanut sinne noin 50 000 e omia pääomiani. Luulen että on pystyisi tuottamaan tällä tavalla maitoa, jos minun pitäisi olla sitä henkilökohtaisesti jalostamassa ja myymässä.

        Ei tässä ketjussa ole kysytty, oletko tyytyväinen sen osuuskunnan toimintaan, jolle maitosi myyt. Enempää kuin sitäkään, kuinka paljon siihen olet sijoittanut.

        On tivattu sitä, pystytkö näyttämään toteen tuottajahintasi laskun johtuvan kaupasta?

        Ellet sitten tarkoita ihan jotain muuta tällä?


        "Huomatkaa kuinka kaupassa on elintarvikkeiden hinnat laskeneet. Maanviljelijöitä on halpuutettu viime aikoina."


    • Kuistehdään

      Lopetetaan tuet kokonaan ja siirretään kustannukset suoraan ruuan hintaan!
      Toinen mahdollisuus on että jokainen tuottaa oman ruokansa...., Kuinka moni
      esim maidon juoja on valmis sitoutumaan eläimiin 7päivänä viikossa aamuin/illoin tarvittaessa öisinkin( eläin poikii/sairas)

      • Maailmatarviiruokaa

        "Lopetetaan tuet kokonaan ja siirretään kustannukset suoraan ruuan hintaan!"

        Ei onnistu. Muu maailma maksaa tukiaan omille tuottajilleen, jolloin kävisi vain niin että Suomesta loppuisi koko tuotantosuunta. Ruuan hintaan sillä ei olisi suurtakaan korottavaa vaikutusta. BKT vaan kääntyisi koko alan osalta tuonniksi, kun mitään vietävää ei olisi ja oma tuotanto on nollissa. Maatalous on paljon muutakin kuin vain maatalousyrittäjien elämä.


      • Lastennälkä
        Maailmatarviiruokaa kirjoitti:

        "Lopetetaan tuet kokonaan ja siirretään kustannukset suoraan ruuan hintaan!"

        Ei onnistu. Muu maailma maksaa tukiaan omille tuottajilleen, jolloin kävisi vain niin että Suomesta loppuisi koko tuotantosuunta. Ruuan hintaan sillä ei olisi suurtakaan korottavaa vaikutusta. BKT vaan kääntyisi koko alan osalta tuonniksi, kun mitään vietävää ei olisi ja oma tuotanto on nollissa. Maatalous on paljon muutakin kuin vain maatalousyrittäjien elämä.

        Jokainen kasvattakoon oman ravintonsa niin loppuu ininä.


    • Täällä_päivästä

      toiseen rääkyvät tulonsiirtoloiset (lue eläkeläiset) vaativat maataloustukien poistamista. Ensinnäkin valtion budjetissa tuet ovat näppäset kaksi miljardia ja entisille viljelijöille maksetaan eläkkeitä valtion varoista kuten muillekkin.

      Olisi metka nähdä minkänäköisiksi äljähtäisivät näiden rääkyjien turvat kun tuet todella lopetettaisiin ja ruuan hinta pomppaisi ravakasti. Siinä tonnin eläke voisi käydä köykäseksi.

      Maan asevarustelua lisätään sodan pelossa ja oma maatalous halutaan tappaa? Järki hoi, äly älä jätä...

      • Huraahallitus

        Köyhät lopettaa syömisen ja juomisen niin kaikki säästää.
        Siihempä se hallitus tähtää!


      • Mitään_tähtää
        Huraahallitus kirjoitti:

        Köyhät lopettaa syömisen ja juomisen niin kaikki säästää.
        Siihempä se hallitus tähtää!

        Rupeat sinäkin käymään sienessä ja marjassa, niin parissa viikossa on korvattu nuo indeksijäädytykset monin kerroin. Kuhan ruikutetaan aikasa kuluksi.


      • niiköseonkineikai

        tuskimpa ruoan hinta paljoa pompsahtaisi, tuontiraaka-aineet/valmisteet eivät ole sen kalliimpia, usein halvempia.


      • Hungry
        niiköseonkineikai kirjoitti:

        tuskimpa ruoan hinta paljoa pompsahtaisi, tuontiraaka-aineet/valmisteet eivät ole sen kalliimpia, usein halvempia.

        Halutaanko olla itsenäisiä ruokahuollon suhteen vai luovuttaa se muiden käsiin.


      • kjgdfgjk

        Haista sinä inisijä home. Maataloustuista on paljon ylimääräisiä viputukia, jotka voi hyvin leikata kokonaan pois. Ei voi syödä enemmän kuin tienaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      179
      4079
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2626
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2224
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2185
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      53
      1896
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1361
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe