Psykiatrian klinikka laittoi minut yksityiseen terapiaan noin 1,5 vuotta sitten ja sain kelalta tuen. Kuitenkin tuo maksaa minulle lähes 10 euroa kerta. Se on todella paljon työkyvyttömälle ja köyhälle ihmiselle. Alussa kävin melkein joka viikko mutta huomasin pian ettei tuo terapia tuo minulle mitään apua ongelmiini joten olen vähentänyt käyntejä. En tiedä miten saisin lopetettua terapian. Klinikka pitää sitä hyvänä minulle. Mutta eivät he voi minua pakottaa maksamaan satoja euroja jostain hyödyttömästä tyhjänpäiväisyydestä! Nuokin rahat voisivat ennemmin kasvaa korkoa tilillä.
Psykoterapia hyödytöntä
17
437
Vastaukset
- ödsprg
Ehkä voisit lopettaa sen olemalla menemättä sinne?
- pöljät
No lopeta se niin jää paikka jollekin jolle kelpaa!
- ÄläMee
No miksi käyt siellä, jos et tunne sen auttavan? Ehkä ko. terapeutti ei sovi sinulle, terapiamuoto on sinulle, tai terapia ei ylipäätään auta sinua? Kerro ettei auta ja anna paikkasi jollekin jota se voisi auttaa.
- 4764768456894
Vaikea usko, että olet ihan tosissasi.
Kuka sinua elämässäsi ohjaa? Miksi heittäydyt näin avuttomaksi, että muka jostain kunnallisen puolen psyk.polilta ollaan sinua hallitsemassa ja pakottamassa?
Oikeasti niillä ei voi olla sinuun niin suurta kiinostusta (tai resursseja), että sieltä seurataan, missä käyt ja käytkö.
Sen kun lopetat terapian, josta et selvästikään hyödy. Käy karkkikaupassa mieluummin. Sieltä löytyy hyvää hyllystä poimimalla eikä tarvitse itse paljon ponnistella.- tilitulee
En tiedä aloittajan tilannetta, mutta ovatko nuo käymiset esim. rahan saamisen edellytyksenä?
Parempi tosiaan lopettaa terapia, jos hyötyä ei siitä ole. Usein hoitolaitokset haluavat ehdollistaa hoidon, koska siitähän he saavat itsekin työtä ja palkkaa. Mikäpä on jutella niitä näitä, kun jokaisesta "terapiatunnista" liksahtaa tilille 15-40€/h. - Outo_systeemi
Samoilla linjoilla "tilitulee":n kanssa.Yksikin potilas on osaltaan työllistämässä montaa säästäpuhujaa.Varmaankin pitäisivät aloittajan mielellään asiakkaana kuolemaan saakka.
Aloittaja,sano vaan siellä klinikalla että et hyödy mitään terapiasta ja että lopetat,se siitä.Sitä en sitten tiedä onko klinikalla jonkinlainen kiristysote sinusta(eläke,lääkkeet tms).Sitten irtiotto on vaikeampaa. - eläkeläinen39v
Itse kävin vuoden kuvataideterapiassa vaikka toiveena oli psykoterapia.Kuvataideterapia oli suunniteltu kestävän 3 vuotta.En ikinä saanut perusteluja sille miksi minut määrättiin kuvataideterapiaan.Terapeutti `käski` jokaisella kerralla minun piirtää tai maalata miltä minusta tuntuu.Olisin halunnut vain puhua,mutta terapeutille se kuvallinen ilmaisu oli paljon tärkeämpää.Kuvataideterapia oli kelan kustantama eli en joutunut maksamaan siitä mitään.Vuoden jälkeen sanoin suoraan että haluan lopettaa terapian.En kokenut hyötyväni tuosta terapiasta yhtään mitään.
- Happipöllö
Niin kutsuttu psykoterapiahan on yksinkertaisemmin ilmaistuna keskustelua ja siihen pätee samat lainalaisuudet kuin muuhunkin keskesteluun. Mukava ja piristävä keskustelu vaatii, että molemmat osapuolet kuuntelevat toisiaan, ottavat toisensa tosissaan, ymmärtävät ja kunnioittavat toisiaan. Tutkitustikin tärkein tekijä "psykoterapiassa" (eli keskustelussa) on, että asiakas tulee kuulluksi palvelun tarjoajan puolelta, ei psykoterapeutin koulutus, "tekniikka/suuntaus" tai edes kokemus. Hyvä ystävä on usein parempi kuuntelemaan kuin alalta rahansa saavat henkilöt, ja hyvän ystävän seura ei maksa euroja. "Psykoterapian", kuten kaiken palvelun hyödyllisyyden kertoo aina asiakas, ei hänen psykiatrinsa, lääkärinsä, vanhempansa, kaverinsa, presidenttinsä, opettajansa tai naapurinsa. Älytöntä, että käyt "terapiassa", josta maksat itsesi kipeäksi etkä omien sanojesi mukaan hyödy mitään.
- 67453743737
Terapeutti on jopa itse hoitokokouksissa sanonut kuinka paljon hän on pystynyt minua auttamaan, vaikka parantumista ei ole tapahtunut missään niissä asioissa joista olisin halunnut päästä eroon. Itseasiassa ne jutut jonka takia menin terapiaan ovat vain pahentuneet tänä aikana. Terapeutti on ottanut sen omaksi saavutuksekseen, että olen opinnoissani nyt menestynyt paremmin kuin ennen terapiaan menoa (silloin olin ollut vasta 1 vaikean vuoden opinnoissa). Mutta kuten sanoin, olen 99% varma että menestyminen johtuu vain siitä, että olen oppinut opiskelemaan, eikä siitä, että ongelmani olisivat vähentyneet. Koska itsekin tajuan niiden vain pahentuneen koko ajan, ja ettei muu kohta auta kuin osastohoitoon eristäytyminen.
- paljon.terapiaa.takana
67453743737 kirjoitti:
Terapeutti on jopa itse hoitokokouksissa sanonut kuinka paljon hän on pystynyt minua auttamaan, vaikka parantumista ei ole tapahtunut missään niissä asioissa joista olisin halunnut päästä eroon. Itseasiassa ne jutut jonka takia menin terapiaan ovat vain pahentuneet tänä aikana. Terapeutti on ottanut sen omaksi saavutuksekseen, että olen opinnoissani nyt menestynyt paremmin kuin ennen terapiaan menoa (silloin olin ollut vasta 1 vaikean vuoden opinnoissa). Mutta kuten sanoin, olen 99% varma että menestyminen johtuu vain siitä, että olen oppinut opiskelemaan, eikä siitä, että ongelmani olisivat vähentyneet. Koska itsekin tajuan niiden vain pahentuneen koko ajan, ja ettei muu kohta auta kuin osastohoitoon eristäytyminen.
No mitä sinä anot hoitokokouksessa, kun kuulet terapeutin puhuvan sellaista, joka ei pidä yhtä sinun kokemuksesi kanssa?
- Outo_systeemi
Sanot vaan itsellesi: Tervetuloa psykiatrian ihmeelliseen maailmaan!
- paljon.terapiaa.takana
Outo_systeemi kirjoitti:
Sanot vaan itsellesi: Tervetuloa psykiatrian ihmeelliseen maailmaan!
Paskanmarjat. Turha täällä on itkeä, jos ei tee asialle mitään. Siis tottakai täällä voi keskustella, mutta ei se mitään muuta, että tekee itsensä uhriksi.
Esimerkiksi tuo hoitokokous olisi ollut oiva paikka avata suu ja kertoa omista kokemuksista. Sanat voi asettaa niin, ettei loukkaa terapeuttia tai muita, jolloin asiasta tulee arvovaltakysymys.
Mielenterveyspotilaiden olisi syytä opetella olemaan vakuuttavia. Se ei maksa mitään eikä siihen tarvita terapiaa. Vain sitkeää harjoitusta. - Anonyymi
paljon.terapiaa.takana kirjoitti:
Paskanmarjat. Turha täällä on itkeä, jos ei tee asialle mitään. Siis tottakai täällä voi keskustella, mutta ei se mitään muuta, että tekee itsensä uhriksi.
Esimerkiksi tuo hoitokokous olisi ollut oiva paikka avata suu ja kertoa omista kokemuksista. Sanat voi asettaa niin, ettei loukkaa terapeuttia tai muita, jolloin asiasta tulee arvovaltakysymys.
Mielenterveyspotilaiden olisi syytä opetella olemaan vakuuttavia. Se ei maksa mitään eikä siihen tarvita terapiaa. Vain sitkeää harjoitusta.Uskon, että moni mt-potilas on peloissaan ja syystä. Mitään estettä ei varmaan ole sille, että vakuuttavuuden esittäminenkin voitaisiin tulkitsijasta riippuen tulkita sairauden merkiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskon, että moni mt-potilas on peloissaan ja syystä. Mitään estettä ei varmaan ole sille, että vakuuttavuuden esittäminenkin voitaisiin tulkitsijasta riippuen tulkita sairauden merkiksi.
Vaikka moni MT-potilas pelkäisikin terapiaa, niin totta puhuen aika harvalla siihen on oikeasti syytä. Silloin on kyllä koko terapian, sen tarkoituksen ja toimintamenetelmät ymmärtänyt väärin.
- paljon.terapiaa.takana
Mikset vaihda terapeuttia? Jos homma ei toimi, niin se ei toimi.
Tämä kuvaa hyvin meidän mielenterveysongelmaisten suhtautumista: ollaan passiivisina sormi persreiässä sen sijaan, että tehtäisiin asialle jotain. Uuden terapeutin haku on tietysti aina hakuammuntaa, mutta on myös ihan ok terapeutteja. Et välttämättä parane oireistasi, mutta terapeutti antaa sinulle elämänuskoa. - Anonyymi
Paskalle terapeutille saa ajan seuraavalle päivälle ja ottaa mielellään Kela asiakkaita vuosien hoitosuhteeseen.
Hyvälle terapeutille voi joutua jonottamaan vuosia, eikä ole takeita sitoutumisesta pitkäkestoiseen hoitosuhteeseen. - Anonyymi
Ei kiinnosta mikään terapialässytys. Perheenjäsenet tuhosivat lapsena mieleni, mutta tultuani järkiini, olen ymmärtänyt heidän olevan aivan sekaisin ja ilman hoitoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .794468Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631353091Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4002179Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2191296Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 761197
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301064- 631056
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983