Asumisen kustannukset

JasminKristiina

Olen yksinhuoltaja, ja muutin hiljattain pk-seudulle pieneen kehyskuntaan. Mietin nyt asumisjärjestelyjäni. Haluaisin asua omakotitalossa, ja olen valmis käyttämään asumiseen kokonaisuudessaan reilun ehkäpä 1200 euroa kuussa virkanaisen. Tällä pitäisi siis maksaa vuokra tai lainanlyhennys, sähkölasku ja vesi. Onko tällä budjetilla omakotitalo mahdollinen ratkaisu, mitä mieltä olette? En ole koskaan omistanut asuntoa, mutta olisiko tämä nyt mahdollista?

2

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • faktoja

      Itsellä omistus kerrostalo yksiön asuntolaina osuus on 170e/kk. Onnistunut laina jota ei tarvitse jälkeenpäin muutella; kannattaa ottaa niin että varmistaa että sitä saa lyhennellä omaan tahtiin enemmän kuin kuukausierän, kuukausierä mahdollisimman pieneksi, laina-aika mahdollisimman pitkäksi, kokonaislainasumman sellainen että se on järkevä (2-5 kertaa vuositulo), korko tietysti kilpailutettu ja mahdollisimman alhainen sama marginaalissa. Noilla tiedoilla eteenpäin. Todennäköisesti saat helposti asuntolainaa mutta laittaisin heti sen lainaerän mahdollisimman pieneksi jottei sitä joudu jatkossa muuttamaan, kehotan kumminkin extra lyhennyksiin niin paljon kuin pystyy jotta saa lainan kokonaan pois mahdollisimman pian.

    • Moi, kaikki asumismuodot ovat mahdollisia. Jos kuitenkin olisin itse yksinhuoltaja (en ole) valitsisin rivitalon asumismuodokseni. Omakotitalossa on kuitenkin asumismuodosta johtuvaa puuhaa hieman enemmän kuin muissa asumisen muodoissa. Itse asun siis omakotitalossa pk-seudulla.


      Lainalaskureita löytyy netistä paljon. Esim. http://www.nordea.fi/henkilöasiakkaat/lainat/asumisen rahoitus/laske asuntolainalaskurilla paljonko maksat lainaa kuukaudessa/701304.html


      Lainaksi valitsisin kiinteän tasaerän, jossa korkojen vaihtelut näkyvät kukausierien nousun ja laskun sijaan laina-ajan pituuden vaihteluina. Koron mahdollinen nousu ei vähennä ostovoimaa, vaan näkyy vain laina-ajan pidentymisenä.


      Mitään turvajärjestelyjä en itse ole ottanut (korkokatto, lainanmaksuturva jne). Itse totesin niiden olevan varsin kalliita. Kunkin pitää omalla kohdalla arvioida riski ja riskin hinta. Eräänlainen turvajärjestely on myös lainan sitominen osaksi kiinteään korkoon. Tässä kuitenkin pitää muistaa se, että kiinteään korkoon sidottu lainakorko on lyhyttä korkoa korkeampi eikä siitä pääse eroon ennen jakson päättymistä kuin kalliiseen hintaan.


      Pitää muistaa, että talouden kehitys heijastuu korkotasoon. Ellei kysymys ole finanssi- tai pankkikriisistä, korko nousee yleensä myös talouden noustessa. Sumeahkoissa talousnäkymissä Suomeen ja Eurooppaan on ennustettu pitkällä aikavälillä hyvin hidasta kasvua. Tämä voisi tarkoittaa aika pitkäaikaista maltillista korkotason nousua ja sen pysymistä kohtalaisen hallittavassa tasossa.


      Jotkut ovat laskeneet, että asumismenot saisivat yhteensä olla enintään 25 prosenttia talouden bruttotuloista. Pankit yleensä edellyttävät jonkinasteisten menolaskelmien tekemistä ennen lainajärjestelyitä. Liian tiukalle ei talouttaan kannata vetää. Laina-ajan pitäisi olla mieluusti 15-25 vuotta.


      Pitää muistaa, että omakotitaloa ostaessa joutuu maksamaan varainsiirtoveroa 4 prosenttia ostohinnasta, mutta rivitaloissa ja kerrostaloissa vain 2 prosenttia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      139
      4051
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1581
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1396
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1254
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1128
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1086
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1071
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1028
    Aihe