kirjaimet katolisen papin kaavun etuosassa?
Mitä tarkoittavat
13
116
Vastaukset
- Sitruunaneliö
Hmm, yleisimmät kirjaimet, joita liturgisissa vaatteissa näkee, ovat kreikkalaisia aakkosia, eli alfa ja omega (a ja o), sekä khi ja rho (ne x:n ja p:n näköiset kirjaimet).
Ilmestyskirja:
1:8 "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
21:6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. >> Jakeen lisätiedot
22:13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
Khi ja rho taas ovat Kristuksen kreikankielisen nimen alkukirjaimet.- ffrwrwrhnyy
Näyttivät että olisivat olleet joku J S ja P sillälailla toistensa päälle kirjailtuna.
- pallo_on_pyöreä
IHS?
IHS, Iesus Hominum Salvator (Jeesus ihmisten vapahtaja) ihan wikipediasta.
Tuskin sentään JPS. Ellei kyseessä ole Jyväskylän Palloseuran tosi fani, mutta piispa varmaan puutuisi siihen :-P - pallo_on_pyöreä
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Eli toisin sanoen paavi on Jumalan Pojan sijainen
Nykyinen paavi on jesuiitta, ja heidän logo on aurinko jossa lukee IHS.
- Sitruunaneliö
Kirjainten IHS tulkintakiista sinänsä oikein, mutta eivät liturgisissa asuissa liity suoranaisesti paaviin ja jesuiittoihin. Toki kirjaimet ovat osana jesuiittojen tunnusta. I-kirjain on siis kirjottu niin, että se näyttää j:ltä noissa liturgisissa vaatteissa. Se, mitä spiritualiteettia (dominikaani, fransiskaani tms.) kukin pappi henkilökohtaisesti edustaa, ei liity näihin kirjaimiin asussa.
- Sitruunaneliö
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Eli toisin sanoen paavi on Jumalan Pojan sijainen
No joo, aika luovaa ajattelua. Katolisessa kirkossa on ehkä ihan muutama muukin pappismies paavin lisäksi
- Sitruunaneliö
Pahus, mobiiliversio nielaisi yli puolet tekstistä. Siis se jossain paavin käyttämässä virka-asusteessa oleva latinankielinen motto, johon totuusvoittaaaina viitannee, tarkoittaa että paavi on Kristuksen näkyvä viransijainen lauman paimenena täällä maan päällä siihen asti, kunnes Kristus itse palaa takaisin maan päälle. Paavi ei siis syrjäytä Kristusta, vaan Kristus on aina se todellinen paimen. Jossain herätysliikkeissä tämä motto on tulkittu väärin, koska on haluttu demonisoida paavinvirkaa.
- Sitruunaneliö
Sitruunaneliö kirjoitti:
Kirjainten IHS tulkintakiista sinänsä oikein, mutta eivät liturgisissa asuissa liity suoranaisesti paaviin ja jesuiittoihin. Toki kirjaimet ovat osana jesuiittojen tunnusta. I-kirjain on siis kirjottu niin, että se näyttää j:ltä noissa liturgisissa vaatteissa. Se, mitä spiritualiteettia (dominikaani, fransiskaani tms.) kukin pappi henkilökohtaisesti edustaa, ei liity näihin kirjaimiin asussa.
Jaaha, taas näköjään kännykkä ehdotellut omia sisältöjään... Tulkinta, ei "tulkintakiista".
- pallo_on_pyöreä
Sitruunaneliö kirjoitti:
"Kirjainten IHS tulkintakiista sinänsä oikein, mutta eivät liturgisissa asuissa liity suoranaisesti paaviin ja jesuiittoihin."
Ei tietenkään liity. En ole sellaista väittänytkään.
Itse ajattelin TVA:n kirjoituksen siten, että koska paavin vaakunassa lukee IHS -> hänen väite. Tämä siksi, että hän esitti väitteensä kirjoitukseni jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282741- 1402597
- 1342164
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162133Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131850Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161591384Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu311216Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo951204Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891162Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381118