Mitä tarkoittavat

hfjgbghghg

kirjaimet katolisen papin kaavun etuosassa?

13

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sitruunaneliö

Hmm, yleisimmät kirjaimet, joita liturgisissa vaatteissa näkee, ovat kreikkalaisia aakkosia, eli alfa ja omega (a ja o), sekä khi ja rho (ne x:n ja p:n näköiset kirjaimet).

Ilmestyskirja:
      1:8 "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
      21:6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. >> Jakeen lisätiedot
      22:13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.

Khi ja rho taas ovat Kristuksen kreikankielisen nimen alkukirjaimet.

• ffrwrwrhnyy

Näyttivät että olisivat olleet joku J S ja P sillälailla toistensa päälle kirjailtuna.

• pallo_on_pyöreä

IHS?

IHS, Iesus Hominum Salvator (Jeesus ihmisten vapahtaja) ihan wikipediasta.

Tuskin sentään JPS. Ellei kyseessä ole Jyväskylän Palloseuran tosi fani, mutta piispa varmaan puutuisi siihen :-P

• Eli toisin sanoen paavi on Jumalan Pojan sijainen

• Mitä???

• pallo_on_pyöreä
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

Eli toisin sanoen paavi on Jumalan Pojan sijainen

Nykyinen paavi on jesuiitta, ja heidän logo on aurinko jossa lukee IHS.

• Sitruunaneliö

Kirjainten IHS tulkintakiista sinänsä oikein, mutta eivät liturgisissa asuissa liity suoranaisesti paaviin ja jesuiittoihin. Toki kirjaimet ovat osana jesuiittojen tunnusta. I-kirjain on siis kirjottu niin, että se näyttää j:ltä noissa liturgisissa vaatteissa. Se, mitä spiritualiteettia (dominikaani, fransiskaani tms.) kukin pappi henkilökohtaisesti edustaa, ei liity näihin kirjaimiin asussa.

• Sitruunaneliö
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

Eli toisin sanoen paavi on Jumalan Pojan sijainen

No joo, aika luovaa ajattelua. Katolisessa kirkossa on ehkä ihan muutama muukin pappismies paavin lisäksi

• Sitruunaneliö

Pahus, mobiiliversio nielaisi yli puolet tekstistä. Siis se jossain paavin käyttämässä virka-asusteessa oleva latinankielinen motto, johon totuusvoittaaaina viitannee, tarkoittaa että paavi on Kristuksen näkyvä viransijainen lauman paimenena täällä maan päällä siihen asti, kunnes Kristus itse palaa takaisin maan päälle. Paavi ei siis syrjäytä Kristusta, vaan Kristus on aina se todellinen paimen. Jossain herätysliikkeissä tämä motto on tulkittu väärin, koska on haluttu demonisoida paavinvirkaa.

• Sitruunaneliö
        Sitruunaneliö kirjoitti:

Kirjainten IHS tulkintakiista sinänsä oikein, mutta eivät liturgisissa asuissa liity suoranaisesti paaviin ja jesuiittoihin. Toki kirjaimet ovat osana jesuiittojen tunnusta. I-kirjain on siis kirjottu niin, että se näyttää j:ltä noissa liturgisissa vaatteissa. Se, mitä spiritualiteettia (dominikaani, fransiskaani tms.) kukin pappi henkilökohtaisesti edustaa, ei liity näihin kirjaimiin asussa.

Jaaha, taas näköjään kännykkä ehdotellut omia sisältöjään... Tulkinta, ei "tulkintakiista".

• pallo_on_pyöreä
        Sitruunaneliö kirjoitti:

"Kirjainten IHS tulkintakiista sinänsä oikein, mutta eivät liturgisissa asuissa liity suoranaisesti paaviin ja jesuiittoihin."

Ei tietenkään liity. En ole sellaista väittänytkään.

Itse ajattelin TVA:n kirjoituksen siten, että koska paavin vaakunassa lukee IHS -> hänen väite. Tämä siksi, että hän esitti väitteensä kirjoitukseni jälkeen.

• bemily kirjoitti:

Mitä???

Paavin tuolissa lukee juuri noin mutta latinaksi

• Mikä paavin tuoleista? Olet vähän naiivi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      109
      3233
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      248
      2046
    3. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      63
      1974
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      136
      1869
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1382
    6. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      96
      1285
    7. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      93
      1247
    8. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      61
      1205
    9. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      59