Mitä tarkoittavat

hfjgbghghg

kirjaimet katolisen papin kaavun etuosassa?

13

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sitruunaneliö

      Hmm, yleisimmät kirjaimet, joita liturgisissa vaatteissa näkee, ovat kreikkalaisia aakkosia, eli alfa ja omega (a ja o), sekä khi ja rho (ne x:n ja p:n näköiset kirjaimet).

      Ilmestyskirja:
      1:8 "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
      21:6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. >> Jakeen lisätiedot
      22:13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.

      Khi ja rho taas ovat Kristuksen kreikankielisen nimen alkukirjaimet.

      • ffrwrwrhnyy

        Näyttivät että olisivat olleet joku J S ja P sillälailla toistensa päälle kirjailtuna.


      • pallo_on_pyöreä

        IHS?

        IHS, Iesus Hominum Salvator (Jeesus ihmisten vapahtaja) ihan wikipediasta.

        Tuskin sentään JPS. Ellei kyseessä ole Jyväskylän Palloseuran tosi fani, mutta piispa varmaan puutuisi siihen :-P


      • Eli toisin sanoen paavi on Jumalan Pojan sijainen


      • Mitä???


      • pallo_on_pyöreä
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

        Eli toisin sanoen paavi on Jumalan Pojan sijainen

        Nykyinen paavi on jesuiitta, ja heidän logo on aurinko jossa lukee IHS.


      • Sitruunaneliö

        Kirjainten IHS tulkintakiista sinänsä oikein, mutta eivät liturgisissa asuissa liity suoranaisesti paaviin ja jesuiittoihin. Toki kirjaimet ovat osana jesuiittojen tunnusta. I-kirjain on siis kirjottu niin, että se näyttää j:ltä noissa liturgisissa vaatteissa. Se, mitä spiritualiteettia (dominikaani, fransiskaani tms.) kukin pappi henkilökohtaisesti edustaa, ei liity näihin kirjaimiin asussa.


      • Sitruunaneliö
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

        Eli toisin sanoen paavi on Jumalan Pojan sijainen

        No joo, aika luovaa ajattelua. Katolisessa kirkossa on ehkä ihan muutama muukin pappismies paavin lisäksi


      • Sitruunaneliö

        Pahus, mobiiliversio nielaisi yli puolet tekstistä. Siis se jossain paavin käyttämässä virka-asusteessa oleva latinankielinen motto, johon totuusvoittaaaina viitannee, tarkoittaa että paavi on Kristuksen näkyvä viransijainen lauman paimenena täällä maan päällä siihen asti, kunnes Kristus itse palaa takaisin maan päälle. Paavi ei siis syrjäytä Kristusta, vaan Kristus on aina se todellinen paimen. Jossain herätysliikkeissä tämä motto on tulkittu väärin, koska on haluttu demonisoida paavinvirkaa.


      • Sitruunaneliö
        Sitruunaneliö kirjoitti:

        Kirjainten IHS tulkintakiista sinänsä oikein, mutta eivät liturgisissa asuissa liity suoranaisesti paaviin ja jesuiittoihin. Toki kirjaimet ovat osana jesuiittojen tunnusta. I-kirjain on siis kirjottu niin, että se näyttää j:ltä noissa liturgisissa vaatteissa. Se, mitä spiritualiteettia (dominikaani, fransiskaani tms.) kukin pappi henkilökohtaisesti edustaa, ei liity näihin kirjaimiin asussa.

        Jaaha, taas näköjään kännykkä ehdotellut omia sisältöjään... Tulkinta, ei "tulkintakiista".


      • pallo_on_pyöreä
        Sitruunaneliö kirjoitti:

        Kirjainten IHS tulkintakiista sinänsä oikein, mutta eivät liturgisissa asuissa liity suoranaisesti paaviin ja jesuiittoihin. Toki kirjaimet ovat osana jesuiittojen tunnusta. I-kirjain on siis kirjottu niin, että se näyttää j:ltä noissa liturgisissa vaatteissa. Se, mitä spiritualiteettia (dominikaani, fransiskaani tms.) kukin pappi henkilökohtaisesti edustaa, ei liity näihin kirjaimiin asussa.

        "Kirjainten IHS tulkintakiista sinänsä oikein, mutta eivät liturgisissa asuissa liity suoranaisesti paaviin ja jesuiittoihin."

        Ei tietenkään liity. En ole sellaista väittänytkään.

        Itse ajattelin TVA:n kirjoituksen siten, että koska paavin vaakunassa lukee IHS -> hänen väite. Tämä siksi, että hän esitti väitteensä kirjoitukseni jälkeen.


      • bemily kirjoitti:

        Mitä???

        Paavin tuolissa lukee juuri noin mutta latinaksi


      • Mikä paavin tuoleista? Olet vähän naiivi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe