kirjaimet katolisen papin kaavun etuosassa?
Mitä tarkoittavat
13
111
Vastaukset
- Sitruunaneliö
Hmm, yleisimmät kirjaimet, joita liturgisissa vaatteissa näkee, ovat kreikkalaisia aakkosia, eli alfa ja omega (a ja o), sekä khi ja rho (ne x:n ja p:n näköiset kirjaimet).
Ilmestyskirja:
1:8 "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
21:6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. >> Jakeen lisätiedot
22:13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
Khi ja rho taas ovat Kristuksen kreikankielisen nimen alkukirjaimet.- ffrwrwrhnyy
Näyttivät että olisivat olleet joku J S ja P sillälailla toistensa päälle kirjailtuna.
- pallo_on_pyöreä
IHS?
IHS, Iesus Hominum Salvator (Jeesus ihmisten vapahtaja) ihan wikipediasta.
Tuskin sentään JPS. Ellei kyseessä ole Jyväskylän Palloseuran tosi fani, mutta piispa varmaan puutuisi siihen :-P - pallo_on_pyöreä
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Eli toisin sanoen paavi on Jumalan Pojan sijainen
Nykyinen paavi on jesuiitta, ja heidän logo on aurinko jossa lukee IHS.
- Sitruunaneliö
Kirjainten IHS tulkintakiista sinänsä oikein, mutta eivät liturgisissa asuissa liity suoranaisesti paaviin ja jesuiittoihin. Toki kirjaimet ovat osana jesuiittojen tunnusta. I-kirjain on siis kirjottu niin, että se näyttää j:ltä noissa liturgisissa vaatteissa. Se, mitä spiritualiteettia (dominikaani, fransiskaani tms.) kukin pappi henkilökohtaisesti edustaa, ei liity näihin kirjaimiin asussa.
- Sitruunaneliö
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Eli toisin sanoen paavi on Jumalan Pojan sijainen
No joo, aika luovaa ajattelua. Katolisessa kirkossa on ehkä ihan muutama muukin pappismies paavin lisäksi
- Sitruunaneliö
Pahus, mobiiliversio nielaisi yli puolet tekstistä. Siis se jossain paavin käyttämässä virka-asusteessa oleva latinankielinen motto, johon totuusvoittaaaina viitannee, tarkoittaa että paavi on Kristuksen näkyvä viransijainen lauman paimenena täällä maan päällä siihen asti, kunnes Kristus itse palaa takaisin maan päälle. Paavi ei siis syrjäytä Kristusta, vaan Kristus on aina se todellinen paimen. Jossain herätysliikkeissä tämä motto on tulkittu väärin, koska on haluttu demonisoida paavinvirkaa.
- Sitruunaneliö
Sitruunaneliö kirjoitti:
Kirjainten IHS tulkintakiista sinänsä oikein, mutta eivät liturgisissa asuissa liity suoranaisesti paaviin ja jesuiittoihin. Toki kirjaimet ovat osana jesuiittojen tunnusta. I-kirjain on siis kirjottu niin, että se näyttää j:ltä noissa liturgisissa vaatteissa. Se, mitä spiritualiteettia (dominikaani, fransiskaani tms.) kukin pappi henkilökohtaisesti edustaa, ei liity näihin kirjaimiin asussa.
Jaaha, taas näköjään kännykkä ehdotellut omia sisältöjään... Tulkinta, ei "tulkintakiista".
- pallo_on_pyöreä
Sitruunaneliö kirjoitti:
"Kirjainten IHS tulkintakiista sinänsä oikein, mutta eivät liturgisissa asuissa liity suoranaisesti paaviin ja jesuiittoihin."
Ei tietenkään liity. En ole sellaista väittänytkään.
Itse ajattelin TVA:n kirjoituksen siten, että koska paavin vaakunassa lukee IHS -> hänen väite. Tämä siksi, että hän esitti väitteensä kirjoitukseni jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata1093233Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2482046Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois631974- 1361869
Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641382- 961285
Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻931247- 611205
- 591177
- 701063