Ajoin ylinopeutta, tunnustan.
Harmittaa vain, kun etsin oudolla reitillä aktiivisesti rajoitusmerkkejä ja apuna oli vielä tähystäjä, joka teki samaa.
Tuntuu omituiselta, ettei rajoituksia saa painetulle kartalle, nettikartalle, plotterille eikä edes koottuna yhdelle ELY-keskusten sivulle. Poliisikin avautui siitä, että osa merkeistä on niin piilossa ettei niitä saa näkyviin ilman vesuria.
Eikö asialla todellakaan voi tehdä mitään?
Jos joku haluaa tietää paljoko maksoi, niin ei maksanut mitään, mutta eihän se näin silti voi olla.
Nopeusrajoitusten merkitseminen
39
3424
Vastaukset
- Aqws
Olen aina ollut moottoriveneilijä ja tulen olemaan.Ihmetellen miten moottoriveneilijöistä noin 80%ei välitä nopeusrajoituksista,ihan järkyttäviä peräaaltoja noppareilla.Vauhti hiljennetään kauheeseen räkäplaaniin ja silti ylinopeutta puolet,pikku busterin peräaalto on isompi kun merivartioston aluksilla,samoin noin puolella isoista veneistä,esim vaikka paraisten portti.Ei minkäänlaisia käytöstapoja veneilijöillä.
- SakkoRysäkö
Ihan kiva, että pääsit purkamaan sydäntäsi. Onko sinulla jotain ratkaisua siihen, että merkit ovat huonosti näkyvissä eikä mistään löydy yhtenäistä tietoa rajoituksista?
Rajoitukset löytyvät ELY keskusten pöytäkirjoista, mutta niiden löytämiseksi pitää tietää, mitä etsii. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kun tiedät missä on rajoitus, löydät sen ELY keskuksesta paitsi, jos päätöksen on tehnyt joku muu taho :D
Mitä sitten tulee veneen aiheuttamaan aaltoon, niin sinulta menee puurot ja vellit sekaisin. Nopeusrajoituksella ei ole mitään tekemistä aallonmuodostuksen kanssa, vaikka nopeuden hidastuessa aalto usein pienenee.
Aalontekokielto on erikseen ja sille on oma merkkinsä. Merkkejä näkee joskus yhdessä, joskus erikseen. Nopeusrajoitusta pitää kaikkien noudattaa, mutta aallontekokielto ei koske kaikkia aluksia. - 10-14
Täh? Kyllä aallontekokielto koskee kaikkia ihan samalla tavoin kuin nopeusrajoituskin. Ja vielä erikseen on syytä huomata, että aallontekokielto on sillä tavalla vahvempi, että edes rajoitusnopeutta ei saa ajaa, jos sillä syntyy aaltoja vaan pitää hidastaa vielä hiljaisempaan nopeuteen.
- NäinSeKuitenkiOn
10-14 kirjoitti:
Täh? Kyllä aallontekokielto koskee kaikkia ihan samalla tavoin kuin nopeusrajoituskin. Ja vielä erikseen on syytä huomata, että aallontekokielto on sillä tavalla vahvempi, että edes rajoitusnopeutta ei saa ajaa, jos sillä syntyy aaltoja vaan pitää hidastaa vielä hiljaisempaan nopeuteen.
Aallontekokielto on siinä mielessä ehdollinen, että se ei edellytä nopeutta, jolla ohjattavuus menetetään. Nopeusrajoitus on absoluuttinen.
Aallontekokielto on heikompi ja tulkinnavaraisempi kuin nopeusrajoitus.
- Aqws
Käytöstavat pitäisi kaikilla olla,ja jokaisen kipparin tietää minkalaista venettä liikuttaa,milläkin nopeudella ja millä alueella,noppari vaikka 9km/h harvasta veneestä/aluksesta tulee enää häiritseviä peräaaltoja siinä nopeudessa,eri rajoitus alueista en tarvi opastusta,toivottavasti ei kukaan muukaan.Valvontaa on liian vähän.
- HyvinKäyttäytyvä
Sama pätee tietenkin myös maanteillä. Jokaisen pitää tietää minkälaisella autolla ajaa ja missä. Kysymys kuitenkin kiteytyy siihen, että kuinka paljon on paljon.
Nopeusrajoitus kertoo veneilijälle muutakin kuin pelkän nopeuden. Se on myös merkki siitä, että ollaan alueella, jossa nopeudesta on haittaa. Osa alueista on selkeitä, mutta ei ihan kaikki. Jos rajoitus on esimerkiksi eroosion vähentämiseksi, ei se välttämättä näy maisemassa millään tavalla.
Rajoitus kertoo myös ranta-asukkaille kuinka suureen veneen aiheuttamaan aaltoon on syytä varautua. Nopeusrajoitusalueella pienempään ja vapaan nopeuden reitillä suurempaan.
- 28m
Saaristomeren alueella voit tarkistaa sähköisesti nopeusrajoitukset osoitteessa
http://karttapalvelu.lounaispaikka.fi/
Tuolta valiset näkyviin karttatason "Vesiliikenteen nopusrajoitukset", haulla löytyy.
Ei kovin helppo tapa mutta toimii kun sen tietää.- TosiHyväJuttu
Kiitos!
Nyt printtaamaan. - paikkatietoikkuna
Samat alueet löytyvät myös maanmittauslaitoksen Paikkatietoikkunasta, mutta vähän huonommin korostettuna. Valitse Karttatasot -> Aluesuunnittelu ja rajoitukset -> Vesiliikenteen rajoitukset. Löytyy myös hakusanalla.
http://www.paikkatietoikkuna.fi/web/fi/kartta?ver=1.17&zoomLevel=7&coord=385236_6670428&mapLayers=base_35 100 default,491 100 &&showMarker=true
Värikorostus puuttuu, mutta toisaalta aluetta klikkaamalla näkee tarkemmat tiedot rajoituksesta. Esimerkiksi Helsingin edustalla ei saa ajaa vesiskootterilla väylien ulkopuolella. - 4plus2
Muuten hyvä, mutta lienevät jotain vanhaa tietoa. Ei ainakaan pidä paikkaansa todellisuuden kanssa Haarlan salmessa / Hirvensalo / Turku
- körökörö
Paljon puutteita nopeusrajoitus alueista esimerkkinä ukiin saapuminen...
- 10-14
Muistaakseni Helsingin alueen rajoitukset on myös julkaistu karttana, mutta valitettavasti en nyt keksi, mistä se löytyisi verkossa. Liikuntavirasto?
On noita kaahareita tullut ihmeteltyä. Eilen vaihteeksi rannalta käsin. Koetettiin siinä miettiä, miksi niitä rajoituksia ei noudateta. Seuraavia vaihtoehtoja tuli mieleen:
1) kaikilla ei ole nopeusmittaria
2) osa ei tajua, että rajoitus on km/h eikä solmuja
3) joissain tapauksissa voi olla, että salmesta laajemmalle selälle tullessa kuvitellaan myös rajoituksen loppuvan, vaikka se on yhä voimassa (esimerkkinä tästä vaikkapa Tullisaarenselälle Killingholman suunnalta tulijat, rajoitushan loppuu vasta siihen Kulosaaren ja Laajasalon jälkeiseen salmeen)
4) osa ei sitten vaan välitä tai edes tiedä, että vesilläkin on jotain nopeusrajoituksia.
5) ja vesibussit on tietty ihan oma lukunsa.- solmuja
Vesillä käytetään nopeuden yksikkönä solmuja. Jos merkissä ei ole erikseen merkittynä km/h se tarkoittaa solmuja. Tämä on kansainvälinen käytäntö ja suomi ei ole siitä poikkeus.
solmuja kirjoitti:
Vesillä käytetään nopeuden yksikkönä solmuja. Jos merkissä ei ole erikseen merkittynä km/h se tarkoittaa solmuja. Tämä on kansainvälinen käytäntö ja suomi ei ole siitä poikkeus.
Nopeusrajoitusmerkit vesillä ovat km/h.
- 10-14
solmuja kirjoitti:
Vesillä käytetään nopeuden yksikkönä solmuja. Jos merkissä ei ole erikseen merkittynä km/h se tarkoittaa solmuja. Tämä on kansainvälinen käytäntö ja suomi ei ole siitä poikkeus.
Väärin. Suomessa nimenomaan merkitään AINA nopeusrajoitus km/h.
Ei ole olemassa mitään säädöstä, kansainvälistä tai kansallista, nopeusyksiköiden käytöstä. Monet veneilijät käyttävätkin km/h myös omissa laitteissaan (monestihan plotteri tai gps on ainoa nopeudennäyttölaite veneessä). - Helsing
Luulisin, että ylinopeus johtuu kahdesta syystä, joista toinen on piittaamattomuus ja toinen se, ettei tiedetä alueella olevasta nopeusrajoituksesta.
Kuinka moni tietää Vuosaaren satamaan johtavan väylän nopeusrajoituksesta? Sitä ei ole merkitty mihinkään (paitsi liitteenä olevaan karttaan) eikä sitä voi päätellä ulapan ulkonäöstäkään.
Tässä on hyvä kartta, kiitos Helsinki.
http://www.hel.fi/static/liv/2013/veneopaskartta.pdf - purjevaari
10-14 kirjoitti:
Väärin. Suomessa nimenomaan merkitään AINA nopeusrajoitus km/h.
Ei ole olemassa mitään säädöstä, kansainvälistä tai kansallista, nopeusyksiköiden käytöstä. Monet veneilijät käyttävätkin km/h myös omissa laitteissaan (monestihan plotteri tai gps on ainoa nopeudennäyttölaite veneessä).Näinhän se menee. Tosin ulkomaalaiselle veneilijälle tuskin tulee mieleen että nopeusrajoitus tarkoittaakin km/h kun yleinen käytäntö on solmuja.
- ViranomaisetTaas
purjevaari kirjoitti:
Näinhän se menee. Tosin ulkomaalaiselle veneilijälle tuskin tulee mieleen että nopeusrajoitus tarkoittaakin km/h kun yleinen käytäntö on solmuja.
Lain tuntemattomuus ei ole syy sen noudattamatta jättämiselle.
Ulkomaalainen perehtyy lakiin siinä missä suomalainen perehtyy ulkomailla paikallisiin lakeihin. USAssa ajetaan autolla maileissa eikä se ole ainakaan allekirjoittaneelle tullut ongelmaksi.
Vesiliikenerajoituksia määrää Liikennevirasto ja ELY-keskukset. Koska kyseessä ovat viranomaiset, rajoituksia ei tarvitse laittaa asiakkaita varten yhdelle kartalle. - neljäplusyksi
Sekaannusta lisää yksityisten satamien merkitsemät nopeusrajoitukset, mikä on ainakin oman sataman kohdalla solmuja.
Vahvistin asian sataman pitäjältä, joka totesi, että "eikö solmut ole ainoa oikea yksikkö vesiliikenteessä". - purjevaari
ViranomaisetTaas kirjoitti:
Lain tuntemattomuus ei ole syy sen noudattamatta jättämiselle.
Ulkomaalainen perehtyy lakiin siinä missä suomalainen perehtyy ulkomailla paikallisiin lakeihin. USAssa ajetaan autolla maileissa eikä se ole ainakaan allekirjoittaneelle tullut ongelmaksi.
Vesiliikenerajoituksia määrää Liikennevirasto ja ELY-keskukset. Koska kyseessä ovat viranomaiset, rajoituksia ei tarvitse laittaa asiakkaita varten yhdelle kartalle.Näinhän se on mutta km/h käyttö yksikkönä on varsin kummallinen päätös ja aiheuttaa sekaannusta varsinkin kun kylttiin ei ole merkitty yksikköä.
- varjepuuri
purjevaari kirjoitti:
Näinhän se on mutta km/h käyttö yksikkönä on varsin kummallinen päätös ja aiheuttaa sekaannusta varsinkin kun kylttiin ei ole merkitty yksikköä.
No se on siinä merikortissa kyllä hyvin kerrrottu, joten tuon yksikön pitäisi olla joka veneilijälle aivan selvä juttu.
- purjevaari
varjepuuri kirjoitti:
No se on siinä merikortissa kyllä hyvin kerrrottu, joten tuon yksikön pitäisi olla joka veneilijälle aivan selvä juttu.
Onhan se siinä selvällä Suomen kielellä. Tarkoitin vain sitä että merenkulussa ja ilmailussa on sekaannusten välttämiseksi käytäntönä että nopeusyksikkö jos ei erikseen toisin ole mainittu on aina solmu. Veneilevälle turistille tämä poikkeus ei välttämättä ole selvää ja tätä on joskus pitänyt laituriparlamentissa turistille selventää.
- Aqws
Kyllä ihan perusasiat pitäisi olla tiedossa ennen kuin merelle lähdetään.Nopeusrajoitukset,kardinaalimerkit,lateraalimerkit,karimerkit,kompassin käyttö,paperikartan käyttä ja näiden ymmärtäminen ja soveltaminen käytäntöön,ja toisten huomioon ottaminen,näillä pärjää pitkälle.
- Aqws
solmuja kirjoitti:
Vesillä käytetään nopeuden yksikkönä solmuja. Jos merkissä ei ole erikseen merkittynä km/h se tarkoittaa solmuja. Tämä on kansainvälinen käytäntö ja suomi ei ole siitä poikkeus.
Väärin. km/h on noppareiden nopeudet.
- 824567
Suomessakin käytetään Si järjestelmää. Nopeusrajoitukset vesillä ovat suomessa aina ja poikkeuksetta km/h.
- 24567
824567 kirjoitti:
Suomessakin käytetään Si järjestelmää. Nopeusrajoitukset vesillä ovat suomessa aina ja poikkeuksetta km/h.
Toistaiseksi kartat on kuitenkin 360 asteisen järjestelmän mukaisia
- Keisarinkaveri
824567 kirjoitti:
Suomessakin käytetään Si järjestelmää. Nopeusrajoitukset vesillä ovat suomessa aina ja poikkeuksetta km/h.
Valitettavasti, koska jokin virkamies noin vuonna 1972 tulkitsi saariston olevan samanlaista sisävesistöä kuin Keski-Euroopan joet ja kanavat, missä km/h oli jo ollut käytössä. Kun virhe huomattiin, arvovaltatappion pelko esti asian korjaamisen. Tätä sitten joudumme kärsimään ainoana valtiona sivistysmaiden joukossa.
Aiemmin siis käytettiin Suomessakin solmuja. - 824567
24567 kirjoitti:
Toistaiseksi kartat on kuitenkin 360 asteisen järjestelmän mukaisia
Joo niin on. Ja miten niin TOISTAISEKSI 360 asteisia? Aiotko muuttaa järjestelmän?
Täällä oli puhe nopeusrajoituksista! - se.SI
824567 kirjoitti:
Suomessakin käytetään Si järjestelmää. Nopeusrajoitukset vesillä ovat suomessa aina ja poikkeuksetta km/h.
SI-järjestelmän mukainen nopeuden yksikkö on m/s, ei km/h.
- Keisarinkaveri
824567 kirjoitti:
Suomessakin käytetään Si järjestelmää. Nopeusrajoitukset vesillä ovat suomessa aina ja poikkeuksetta km/h.
Huomautan vielä, että solmu ja merimaili ovat kansainvälisen, SI-järjestelmää hallinnoivan CIPM: n tunnustamia yksiköitä. Vaikka järjestö kannustaakin metristen yksiköiden käyttöön yleisellä tasolla, se tunnustaa myös solmun ja merimailin ja toteaa että niiden käyttö "erityissovelluksissa" eli navigoinnissa tulee maailmanlaajuisesti jatkumaan pitkälle tulevaisuuteen.
Ymmärtääkseni mitään sellaista pakollista kansainvälistä vaatimusta ei siis ole, joka pakottaisi Suomea pitämään kiinni tästä hölmöstä km/h:n käytöstä navigoinnnissa.
Lähde: SI Brochure , taulukko 8 - 10-14
Keisarinkaveri kirjoitti:
Huomautan vielä, että solmu ja merimaili ovat kansainvälisen, SI-järjestelmää hallinnoivan CIPM: n tunnustamia yksiköitä. Vaikka järjestö kannustaakin metristen yksiköiden käyttöön yleisellä tasolla, se tunnustaa myös solmun ja merimailin ja toteaa että niiden käyttö "erityissovelluksissa" eli navigoinnissa tulee maailmanlaajuisesti jatkumaan pitkälle tulevaisuuteen.
Ymmärtääkseni mitään sellaista pakollista kansainvälistä vaatimusta ei siis ole, joka pakottaisi Suomea pitämään kiinni tästä hölmöstä km/h:n käytöstä navigoinnnissa.
Lähde: SI Brochure , taulukko 8Tuosta ei myöskään seuraa mitään syytä tai pakkoa käyttää solmuja ja merimaileja vesillä liikkuessa tai sellaiseen liittyvissä merkinnöissä, kuten nopeusrajoituksissa.
Omasta mielestäni km/h -merkinnöistä ei ole mitään haittaa. Jokaisen pitää joka tapauksessa tuntea säännöt ja merkintätavat. Niin suomalaisten kuin Suomen vesille tulevien ulkomaalaistenkin.
Pari erikoistapausta muistuu muuten mieleeni. Pellingin lossia lähestyttäessä (Suninsalmessa) on rajoitus 11 km/h. Siinä on mitä ilmeisimmin rajoituksen asettaja ajatellut helpottaa solmuilla mittaavien elämää asettamalla rajoituksen mahdollisimman lähelle 6 solmua (eikä 5,4 solmuun). Ja Barösundissa on erityisen kummallinen rajoitus, 7 km/h. Se ei kyllä oikein osu tasasolmuihin. Ja on muuten hankalan alhainen sikälikin, että monella veneellä pitää olla kierroksia hiukan isompaan nopeuteen, jotta veto pysyisi päällä. - IhmeJärjestelmä
24567 kirjoitti:
Toistaiseksi kartat on kuitenkin 360 asteisen järjestelmän mukaisia
Mikä ihme on "360 asteinen järjestelmä"??
- 24567
IhmeJärjestelmä kirjoitti:
Mikä ihme on "360 asteinen järjestelmä"??
Ympyrä jaetaan 360 asteeseen ja asteet jaetaan 60 minuuttiin ja ne taas 60 sekunttiin. Siis kyseessä on 60 jaollinen järjestelmä. Kartat on tehty tämän mukaan ja solmut ja merimailit perustuvat tähän jätjestemään kuten jokainen vähänkin veneilystä tietävä tietää. SI nopeusyksikkö m/s kuten myös kilometrit perustuvat taas 100 jaolliseen järjestelmään. Jotta kartat soveltuisivat paremmin SI ykksikköjen käyttöön olisi luontevampaa käyttää jotain muuta astejärjestelmää kuten 10 jaollinen 400 asteinen graadi tai vaihtoehtoisesti radiaanijärjestelmää jossa kulma ilmaistaan suoraan ympyrän kehän pituutena.
SI järjestelmän tarkoituksena on helpottaa laskutoimituksia, siksi SI järjestelmä viisaasti sallii solmujen ja merimailien käytön navigoinnissa. Navigoinin nopeus ja etäisyysyksikköjen muuttaminen edellyttäisi perinpohjaista muutosta karttoihin ja niiden käyttämään astejärjestelmään ennen kuin käytety yksikön muutoksen seurauksena laskutoimitukset pysyisivät yksinkertaisina. - Keisarinkaveri
24567 kirjoitti:
Ympyrä jaetaan 360 asteeseen ja asteet jaetaan 60 minuuttiin ja ne taas 60 sekunttiin. Siis kyseessä on 60 jaollinen järjestelmä. Kartat on tehty tämän mukaan ja solmut ja merimailit perustuvat tähän jätjestemään kuten jokainen vähänkin veneilystä tietävä tietää. SI nopeusyksikkö m/s kuten myös kilometrit perustuvat taas 100 jaolliseen järjestelmään. Jotta kartat soveltuisivat paremmin SI ykksikköjen käyttöön olisi luontevampaa käyttää jotain muuta astejärjestelmää kuten 10 jaollinen 400 asteinen graadi tai vaihtoehtoisesti radiaanijärjestelmää jossa kulma ilmaistaan suoraan ympyrän kehän pituutena.
SI järjestelmän tarkoituksena on helpottaa laskutoimituksia, siksi SI järjestelmä viisaasti sallii solmujen ja merimailien käytön navigoinnissa. Navigoinin nopeus ja etäisyysyksikköjen muuttaminen edellyttäisi perinpohjaista muutosta karttoihin ja niiden käyttämään astejärjestelmään ennen kuin käytety yksikön muutoksen seurauksena laskutoimitukset pysyisivät yksinkertaisina."SI järjestelmän tarkoituksena on helpottaa laskutoimituksia,"
Toinen ja vähintään yhtä tärkeä tarkoitus on, että käytettävät yksiköt olisivat mahdollisimman samat kansainvälisesti.
Siksi on erityisen hölmöä, että Suomi, jossa ennen SI-järjestelmän käyttönottoa veneilyssä sovellettiin merenkulun globaalia käytäntöä eli solmua, valitsi 1972 veneilyn nopeusyksiköksi km/h:n, jota ei käytetä missään muualla kuin joilla ja kanavilla, missä ei varsinaisesti tarvitse navigoida. Eikä havaintojeni mukaan aina käytetä sielläkään.
Eli Suomi lähti ihan omalle tielleen, vastoin SI-järjestelmän tarkoitusta!
Mitään hyötyä tästä emme ole saaneet, kustannuksia ja hämmentyneitä kommentteja vierailevilta kylläkin.
Huomattakoon että laivaliikenteessä solmujen käyttö on jatkunut edelleen, siellä löytyy fiksujakin.
- RealismiaPeliin
Lukuun ottamatta joitain harvoja pursiseurafriikkejä solmut ovat täysin outoja suurimmalle osalle vesillä liikkujia. On siis ison enemmistön kannalta turvallisempaa pysyä maanteiltä tutuissa yksiköissä. Näille solmufriikeille omassa erinomaisuudessaan tuskin tuottaa vaikeutta omassa mielessään muuntaa yksiköt niiksi ainoiksi oikeiksi. Olen kyllä samaa meiltä siitä että kylteissä voitaisiin mainita yksikkökin, jotta ei jäisi mitään epäselvyyttä.
- TyhmyysRauhoittaa
"Lukuun ottamatta joitain harvoja pursiseurafriikkejä solmut ovat täysin outoja suurimmalle osalle vesillä liikkujia."
Näinkin se voi olla, jos siltä tuntuu.
Varmasti on maailmassa monta muutakin ihmeellistä asiaa, eivätkä solmut edes ole sieltä ihmeellisimmästä päästä.
Vakavasti puhuen: et tiedä, mistä puhut (sic). - Tfyj
Km/h on nopeus rajoitukset.Jos näen vielä että satamapaikan ohi missä on noppari ajaa vene älytöntä hidastettua nopeutta räkäplaanissa,upotan sen veneen seuraamalla,joko matkalla tai koti rantaan.tTämä on varma.Veneeni pituus on 54 jalkaa.eikä kukaan ole valittanut perä-aalloista mitä veeneestäni tulee on haittaa.
- kertoimilla
"RealismiaPeliin" nimimerkille kerron, että tämä on vielä helppoa kahdella yksiköllä toimia. Kun 70- luvulla menin lentokouluun niin siinä oli hetken huuli pyöreänä niistä mittayksiköistä.
Nopeutta mitattiin vanhemmilla koneilla käyttäen Statue miles - maamaileja (USA, UK). Uudemilla koneilla solmuina. Suunnistuksessa merimailia. Korkeutta jalkoina. Painoja paunoina. Ilmanpainetta tuohon aikaan millibaareina.
Koneen painopisteen asemaa tuumina. Kiitotie näkyvyys ilmoitettiin metreinä. Polttoaine tankeissa oli US gallons tai mittarit näyttivät painona (pounds).
Moottoriöljyn määrä oli quarts. Moottorin tilavuus kuutiotuumina.
Lämpömittari näytti farenheit asteita. Tosi-ilmannopeutta laskettaessa tarvittiin machinlukua.
Myöhemmin kun olin töissä tuollaisella koneella ja Arlandassa Statoilin mies oli platalla vastassa kerosiini tankkerinsa kanssa ja kova kiire päällä. Siinä piti hänelle sitten nopeasti kertoa kuinka paljon litroina otan sitä soppaa kun mittarit näyttävät paunoja.
Näillä kokemuksilla sanoisin että ei tuon nopeusrajoituksen kanssa pitäisi kauhean vaikeata tulla. - JotainRajaa
Tfyj kirjoitti:
Km/h on nopeus rajoitukset.Jos näen vielä että satamapaikan ohi missä on noppari ajaa vene älytöntä hidastettua nopeutta räkäplaanissa,upotan sen veneen seuraamalla,joko matkalla tai koti rantaan.tTämä on varma.Veneeni pituus on 54 jalkaa.eikä kukaan ole valittanut perä-aalloista mitä veeneestäni tulee on haittaa.
Tunnen suurimman osan niistä, joilla on 54ft vene etkä sinä kuulu joukkoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1761704
- 921588
- 691543
- 80924
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6915- 68861
- 59835
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes160773