Hankin juuri ensimmäisen vuokra-asunnon ja vaikka olenkin koittanut asioihin perehtyä niin joitakin asioita on hieman auki.
- Jos saan vuokratuloa (vuokra sähkö vesi) yli 7000e, niin voinko hoitaa verotuksen verokorttini vero % nostamalla, vai onko pakko tilata ennakkovero laput (ilmeisesti 3 erää vuodessa)?
- Vuokratulolla käsitetään ilmeisesti kaikkea sitä, mitä vuokralainen minulle maksaa, eli minun tapauksessa vuokra 560e sähkö vesi. Koska huoneistossa on sähkö- ja vesimittarit, niin perin ennakkoa sähköstä ja vedestä 40e/kk, eli vuodessa 480e. Kuvitellaan että vuokralainen olisi todellisudessa kuluttanut vettä ja sähkö 400e vuodessa. Tuleeko minun ilmoittaa vuokratuloksi ennakon mukainen tulo eli 12 * 600e=7200e, vaiko todellisen kulutuksen mukainen, eli 7120e, kun palautan vuoden lopulla / alkuvuodesta vuokralaiselle 80e takaisin. Itse olen sitä mieltä, että tuo ennakko varmaan käy, koska samaisen 480e vähennän vuokratulosta joka tapauksessa?
- Teimme huoneistosta kaupat (eli raha vaihtoi omistajaa) 11.6 ja samaisena iltana kävin tilaamassa ja maksamassa uuden astianpesukoneen asennuksen. Saanko vähentää tuon jo vuosikorjauskuluna, koska asunto on puhtaasti ostettu sijoituskäyttöön ja vaikka se vuokrataankin vasta nyt 1.7 alkaen. Se on selvä että vuokrauksen aikana tuo olisi ollut varma vuosikorjaus vähennys.
- Huoneistossa on putkiremontin yhtiölainaa ja talonyhtiö kirjaa rahoitus vastikkeen yhtiön tuloksi, eli tuon saa vähentää verotuksessa. En ole mistään saanut selville hoidetaanko tuokin vähennys 7H VUOKRATULOT kaavakkeella? Ja jos vähennetään niin tuleeko vuodessa maksettu rahoitusvastikkeet kirjata kohtaan "Maksetut yhtiövastikkeet ja vesimaksut", vaiko kohtaan "Muut kulut"?
- Samaiseen 7H lomakkeeseen liittyen, missä kohdassa tulee maksetut sähkömaksut ilmoittaa, sähkö kun tulee yhtiön kautta, eli omistajana yhtiö perii sen minulta kuten myös vedenkin. Tuleeko se siis kohtaan "Maksetut yhtiövastikkeet ja vesimaksut", vaiko kohtaan "Muut kulut"?
- 7H lomakkeen kohdassa "Muut kulut" saan ilmeisesti vähentää myös vuokranvälitys toimiston palkkion tulonhankkimislainan nostokulut lainasta johtuvat 2e/kk käsittelykulut.
Vuokra-asunnon verotuksesta kysymyksiä.
4
95
Vastaukset
- Tulikohankaikki
Onpa paljon kysymyksiä. Nosta ennakonpidätystä ekanan vuonna, myöhemmin verottaja huomioi automaattisesti jommankumman tavan. Saat vähentää rahoitusvastikkeen samalla kuin yhtiövastikkeen, eli vähennät sen, mitä yhtiölle kuukausittain maksat. Et saa vähentää sitä astianpesukonetta vuosivähennyksenä. Saat vähentää vuokravälityspalkkion. Ja saat vähentää matkakulut näyttöihin, sopimusten allekirjoituksiin, yhtiökokouksiin jne ja puhelinkuluja, postikuluja rippuset.
- uytyuioiuy
Jos astiapesukone on ostettu hajonneen tilalle, niin vähennyksiin vaan sekin.
- äläpelkääverotoimistoa
Älä hosu, veroilmoituksen ja sen 7-lomakkeen täyttelet vasta seuraavana keväänä, eikä veroprosenttia ole pakko tänä vuonna nostaa, pidä nyt ensin vuokralla ja teet sitten veroilmoituksen. Et tiedä edes välttämättä tämän vuoden vuokratulojasi, verotettavaa vuokratuloa ei edes paljoa tule puolesta vuodesta, kun vähennät kaikki vastikkeet ja kulut.
- lhku
Miksi hoidat vuokralaisen vesi- ja sähkölaskuja? Jos vuokrasopimus on jo tehty, asiaa ei voine enää muuttaa, mutta jos ensimmäinen vuokralainen on vasta tulossa, niin voit vielä pohtia asiaa: Eikö olisi paljon helpompi, että vuokralainen maksaa itse laskunsa todellisen kulutuksen mukaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216805Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562323- 1471877
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981075- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91971- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon154789