Hei,
Elikkäs olis 2 ruohonleikkuria joista kummatkaan ei toimi enkä tiedä mikä olisi syy, kumpaakin on tehty perushuolto, sylinteriä tai kaasaria en oo availlut.
Husqvarna Royal 43s Toimi huollon jälkeen hienosti kun ajoin pihan mutta nyt melkein 2 viikkoa myöhemmin ei. Ajoin noin 3-5 minuuttia kunnes leikkuri yht äkkiä hyyty vaikka alla oli lyhyttä nurmikkoa ja leikkuri oli melkein korkeimmalla asteikolla. Sittenkun koitin uudelleen käynnistää niin pysyy hetken mutta jos työntää tai jotain niin sammuu heti, sama tapahtuu jos pistää vedon päälle.
Briggs & Stratton 375 Ajelin 5-10min kunnes leikkuri alkoi pikkuhiljaa hyytymään ja sammumaan. En saanut käyntiin ilman ryyppyä enään. Muttakun antoi kerran ryyppyä ja sitten kiskas niin käynnissä se pysy melkeen 30sec ja sen jälkeen sammu, ja tätä kun jatkoi ja väänteli kaasarin läppää ja muuta niin silti hyytyy.
Kellään ideaa mikä olis ongelma, olisko venttiilin välys? Kyllä tossa Bricks'n Sh*t kuuluu olevan puristuksia kun se sammuu niin kuulee selvästi kun ilma virtaa.
2 Ruohonleikkuria käy jonkin aikaan mutta sammuu.
26
39158
Vastaukset
- Kokenu
Brixs strattonin moottorit ei kunolla toimi mut ota ilmanpusari pois ja käytä ilman jos pelittää.
- jopu
Kyllä B&S moottorit toimii, jos ne on kunnossa. Jos molempiin leikkureihin on tullut yhtäaikaa vika, niin ensimmäiseksi tulee mieleen että bensan seassa on vettä. Jos sitä kaataa johonkin sen näkee pisaroitumisena, bensa ei sillä lailla pisaroidu. Jos näin on käynyt kaasari ja bensatankki pitäisi tyhjentää ja uudet litkut sisälle.
- keni
Voi olla kaasareista kalvo puhki tai roskaa ..... Kun kova kaasu niin silloin tukkii ventiilin .... Voi myös roska tankissa .. Letkusssa esim ... Bensa nykyään huonoa ... Käytän 98 mun leikkureissa kestää paremmin 95 menee herkästi huonoksi varsikin yli talven ....
- husokinmies
Ruohonleikkureissa ei ole kunnon kalvoja vaan tiivisteet, joten kalvo ei varmasti ole puhki!
- Mpmake
mulla oli aikoinaan sama vika syy 95bensiini nykyään vain 98 kaikkiin pienkoneisiin.
- BensassaVikaa
Tuossa en usko syyn olevan - vaikka täältä ääni kyllä 98:n käytölle. Tai mikä vielä parempaa: kannattaa käyttää ns. pienkonebensaa (4T).
Kyllä minulla on tuore ysivitonen bensakin leikkurissa palanut, ei ne ole niin ronkeleita sen sopan suhteen.
Mutta ysivitonen - jos sen jättää gallonaan pitkäksi aikaa - niin se vanhenee ja syttyy huonosti.
Koska kysyjällä on KAKSI leikkuria ruvennut piiputtamaan, niin polttoaineessa se vika täytyy olla. En usko että vettä kuten joku ehdotteli, vaan vanhaa bensaa.
Eli: vanhat bensat ulos tankista noista koneista ja ysikasia tai pienkone-4T:tä tilalle.
Pienkone 4T:n etu on, että se kestää säilytystä "tolkuttomasti". Lisäksi sen käryt ei ole niin syöpävaarallisia kuin normibensan.
- Silti_jäi_leikkaamatta
Käytän 98, voi olla että siellä on vettä tai jotain roskaa mutta en kyllä ymmärrä miksi lämmetessä yht äkkiä alkaa takkuilemaan että onko vika puolassa tai jossain. Kun tuon hussen veti käyntiin silleen että oli osittain ilmassa ja laski maahan ja työnsi vähän niin heti sammui.
Ja sitten toi briggsi kävi hetken paikallaan tai liikkeellä kunnes alko hyytymään ja kierrokset "hyppäämään" Vähän kun päästäisi turvakahvan kunnes moottori on melkein sammunu ja sitten taas vetää kurvahavaa että ottaa kierroksia, niin samanlaista hypintää mutta samalla se moottori jatkaa hyytymistä, hussessa ihan vaan hyyty heti. Tulpat oon kyllä kattonut, huollossa putsasin CRC:llä vauhtipyörän, puolan ja tulpanjohdon päädyn sekä tulpan.- jopu
Tuo briggsi vika viittais kalvovikaan, varsinkin jos siinä on pumpattava primer, siitä mallista menee kalvoja.
- Bruuum
Mihin tuo kalvovika viittaa, ja saako ihan pienkoneliikkeistä, kun eikös 375 oo aikalailla aina samoilla mitoilla mennyt, ettei ole yhtäkkiä muutettu tiivisteitä. Jos saisi niin voisin irrottaa kaasarin heti, ettei tarvitse odottaa viikkoja kun saa tiivisteet mistä ikinä saakaan.
- Mökkimopoilija
Onko bensiini liian vanhaa? Pienkonebensa, sitä saat myös ilman öljyä eli 4T-versiona, on hyvin säilyvää, ainakin 1 v kestää säilytystä. Nykyajan bensiinit voivat tukkia kaasuttajan. Minulla kävi niin 2T moottoripyörän kanssa. Bensa oli liian vanhaa. Nyt tankissa on 2T pienkonebensiiniä. Pitäisi lähteä helposti käyntiin.
Minulla oli melkein samanlaista vikaa. Kone vaati kuristimen päälläoloa koko ajan, ei käynyt muuten kuin tyhjäkäyntiä. Kaasuttajahan vanhassa 2-tahtimoottorissa pn ihan erilainen kuin ruohonleikkurissa (kaikki mitä olen nähnyt on 4-tahtikoneella). - Wanha_mökkeilijä
Täällä olisi ongelmia kiinalaisen 4-tahtisen Loncin vesipumpun kanssa. Kone on pieni, tehoa merkattu olevan 2,5 hv. Tässä on kuristimen vivun lähellä on/off tarra, ilman merkintää että kyseessä on kuristimen vipu. Mielestäni se on epälooginen ja siksi laitoin siihen kunnon merkinnät tarran tilalle.
Ongelmana on se, että kone käy käynnistyksen jälkeen kuristin (choke) päällä vain 2-3 sekuntia, sitten sammuu äkisti. Kun odottaa esim. 1/2 minuuttia, niin koneen voi taas käynnistää uudestaan (vaatii kuristimen olevan päällä). Vaikuttaa bensaongelmalta, mutta vaihto 4T bienkonebensiiniin ei parantanut tilannetta.
Olisikohan kaasutin jotenkin tukossa? Tällainen kaasutin on varmaan samanlainen kuin vanhoissa Briggs & Stratton moottoreissa, esim. ruohonleikkurit. Tämän korjaamiseen eivät riitä 70-luvun alun mopon korjaustaitoni, jossa kaasutin oli aivan erilainen (oli 2T kone).
Keksiikö joku jotain neuvoja korjaukseen? Ehkä vanhentunut bensiini on tukkinut jotenkin kaasuttimen.- Wanha_mökkeilijä
Lähti toimimaan. Vian aiheuttaja ei ole ihan varma.
Olin vaihtanut uuden bensiinin, se ei ainakaan heti auttanut.
Sitten käytin moottoria niin, että bensatankin korkki oli auki.
Jopa lähti käymään, mutta ehkä silti korkin ilmareikä ei ollut tukossa. Säiliö oli todella täynnä bensiiniä, melkein korkkiin asti.
Vaihdoin sitten varmuuden vuoksi myös bensiiniletkun. Siihen riitti n. 5-6 cm pätkä.
- mmmmmmmmmmmmmm
Koshin-vesipumppuni on myös tukossa, sammuu kun lisää kaasua. Melkein uusi, pensaan olen lisännyt säilöntäainetta, 2T öljy laadukasta. Mopon korjautaitoni eivät 80-luvulta riitä. Ainoa mitä osasin, oli pensasuodattimen noukkiminen tankista ja tarkistus.
- Anonyymi
Ryobi / Subaru motorilla. Ryypyn jälkeen käynnistynyt hyvin, muutama sekunti ja sammuu. Avasin kaasuttimen uimurikammiokuppi ( muista laittaa tiiviste takaisin), kammiossa oli jotain sakkaa ja roskaa, puhdistin. Uimurikammiosta avautuu neulavetilin reikkä joka oli todennäköisesti tukossa. Yritin tavallisella ruuvimeisselillä venttiili poistaa sitä onnistumatta , sitten kokeilin pallopumpulla ( terävä neula) puhaltaa tuon rejän läpi intensiivisesti ja se auennut. Nyt leikkuri toimii !
- Anonyymi
Uimuriventtiili voi myös jumiutua sitä kannattaa samalla liikutellla kunnolla ääriasennosta toiseen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uimuriventtiili voi myös jumiutua sitä kannattaa samalla liikutellla kunnolla ääriasennosta toiseen
Ei kannata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kannata.
Kyllä kannattaa
Ihan rutiinitoimenpide kinkki aggregaateissa tai vaihtoehtoisesti heiluttaa koko aggrea ylöslaisin jos ei halua irrotella mitään - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kannattaa
Ihan rutiinitoimenpide kinkki aggregaateissa tai vaihtoehtoisesti heiluttaa koko aggrea ylöslaisin jos ei halua irrotella mitäänKannattaa viedä pienkone korjaamoon ellei itse osaa korjata kunnolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa viedä pienkone korjaamoon ellei itse osaa korjata kunnolla.
Niin sehän ei ollut korjaus vaan vinkki siitä miten voi saada hätätilassa aggren taas käynnistymään ilman työkaluja ja purkamista
- Anonyymi
Mitähän jumittunutta liikutellaan seuraavaksi?
- Anonyymi
Onko ne kalvot vain niissä kaasareissa missä bensatankki on suoraan kaasuttimen alla?
- Anonyymi
Ei. Ruohonleikkureissa vain classikissa on kalvo ja vain yksi kalvo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei. Ruohonleikkureissa vain classikissa on kalvo ja vain yksi kalvo.
Briggs & Stratton 375, ikää yli 20 vuotta. Lämmetessään lisää kierroksia, kaasua voi vähentää, mutta kierrokset pysyy korkealla, sitten ei jaksa paksumpaa nurmea leikata. Kaasun lisäys kyllä antaa tehoa.
Ilmansuodatin on pesty ja polttoaineena pienkonebensiini.
Tulppa oli hieman nokinen ja töhkää syvemmällä keskiosan ympärillä. Käynnistyy hyvin.
Miten kierrosten automaattisen säädön saisi toimimaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Briggs & Stratton 375, ikää yli 20 vuotta. Lämmetessään lisää kierroksia, kaasua voi vähentää, mutta kierrokset pysyy korkealla, sitten ei jaksa paksumpaa nurmea leikata. Kaasun lisäys kyllä antaa tehoa.
Ilmansuodatin on pesty ja polttoaineena pienkonebensiini.
Tulppa oli hieman nokinen ja töhkää syvemmällä keskiosan ympärillä. Käynnistyy hyvin.
Miten kierrosten automaattisen säädön saisi toimimaan?Kannattaa ehkä tsekata se vauhtipyörän ilmavirrassa heiluva läppä jousineen mikä säätää kierroksia, pääseekö liikkumaan vapaasti, onko jousen kireys sopiva. Kopan sisään voi kertyä risua ja muuta moskaa mikä haittaa läpän toimintaa. Ainakin omassa leikkurissa perusteellinen putsailu paransi kummasti käyntiä.
- Anonyymi
"Miten kierrosten automaattisen säädön saisi toimimaan?"
Onko vaikeaa lukea huolto- ohjeita - Anonyymi
Kannattaa viedä huoltoon. Tulee halvemmaksi ja huoltokin pääsee vähemmällä kun ei tarvi korjata käyttäjän korjauksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773174
- 492400
- 322107
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812102- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291701Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91546Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51260Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61234