Onko merkonomilla helppo päästä kauppikseen?

Tomperi

Mä olen vasta 16v mutta tiedän jo nyt että halun kaupalliselle alalla, mut en halu kuitenkaa mennä lukioon koska siel on on paljo sellasii aineita jotka ei kiinnosta pätkääkää (hissa, mantsa, bilsa y.m). Porukat halus et meen lukioon ja mulla oli aivan kauheet riidat faijan kaa.

Onko merkonomilla hyvät mahdollisuudet päästä kauppiksee siinä missä lukiolaisellakin? Lappeenranta ja Joensuu kiinnostaa eniten.

22

337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tervetulovakflsl

      Ei muuta eroa, kuin että matikan kanssa tulet helisemään ja yhteispistekiintiö ei ole mahdollinen.

    • kcicicc

      Mikset kävisi kaksoistutkintoa? Heidänhän ei pidä suorittaa niin paljon noita lukion kursseja vaan osa merkonomin opinnoista korvaa. Näin ainakin muistaisin vai muistanko väärin? Pitkää matikkaa kannattaa lukea, että opit derivoinnit ja muut perushommat. Voit silti kirjottaa lyhyen, jos haluat. Käy edes ekat kurssit pitkästä ja vaihda lyhyeen, jos kyllästyttää.

      Paljon helpompi päästä kauppikseen, jos kirjotat hyvät paperit pohjalle. Pääsykoe on ainakin omasta mielestäni kokonaisuudessaan vaikeampi.

      • matskuulyhyenä

        kyllä lyhyessäkin matikassa oppii derivoimaan, eikä kauppismatikka nyt niin hc ole. ihan perusderivointia ja maksimi/minimikohtia jos osaa laskeskella niin pärjää jo pitkälle. turha sitä nyt on itteensä jollain analyyttisellä geometrialla pelkän kauppiksen takia uuvuttaa.


    • htrvr

      Tietysti, mutta pelkän merkonomitutkinnon jos suorittaa niin olet tosiaan helisemässä matematiikan kanssa kokeessa, joten suosittelen itsekkin kaksoistutkintoa sekä panostamista matematiikkaan paljon. Mielestäni se jopa antaa paremmat valmiudet valmistua valintakokeeseen, kuin pelkkä yo-tutkinto koska koulutuksen aikana käydään jo valintakokeessa olevia laskennan ja markkinointiin liittyviä asioita, jolloin pääsykoekirjojen sisäistäminen on paljon helpompaa ja nopeampaa. Jotkut oppii uuden asian nopeasti, jotkut ei. Itse jouduin lukemaan johtamisen ja markkinoinnin kirjan parikin kertaa läpi, ennen kuin aloin hahmottamaan kirjan kokonaisuutta ja tarkoitusta.

    • meelukioo

      mee lukioo ni voit miettii viel myöhemminki mitä haluut tehdä ja lisäksi se helpottaa hakuasi kauppakorkeaan koska olet mukana yhteispistekiintiössä. Muutoin olet mukana vain pääsykoepistekiintiössä (40% hakijoista) hakusi vaikeutuu.

      Ei minuakaan iässäsi kiinnostanut kaikki lukiossa oleva enkä kyllä lukioaikanani panostanut muuhun kuin matikkaan ja enkkuun. Millään muilla aineilla ei mitään teekkään jatkon kannalta (no ehkä äikällä kans tekee.)

    • ainiinjau

      lisäyksenä muuten vielä että ainakaan meidän yliopistossa en tiedä ketään ketä ei olisi käynyt lukiota.

      • kielipolliisi

        *joka. oletko itse käynyt lukion?


    • Kyldersx

      Helposti pääsee amiksen papereilla jos ei ole ihan autisti.

      Itse käytännössä nukuin koko lukion ja lyhyen matikankin suoritin keskiarvolla 6.

      Kevät puhdasta lukua ja matikan laskeskelua, ja nyt menossa ensimmäisellä kerralla Aaltoon. Huutonaurut näille idiooteille jotka monta kertaa yrittää ja vielä pelottelee ettei amiksilla olisi mitään saumoja. Ala ihan väärä jos kolme kertaa pitää muutenkin lukea. Hahahaha

      T. 38p

    • lukioparee

      Matematiikan merkityksestä sanon, että pitkä matematiikka kauppakorkeaa varten on suurta tuhlausta, ellei matematiikka sitten kiinnosta joka tapauksessa.

      Minä hain vuosia sitten kauppakorkeaan ylioppilaspohjalla ja pääsin ensimmäisellä yrityksellä, vaikka en tainnut pääsykokeessa vastata yhteenkään matemaattiseen tehtävään. Selvää tietysti on, ettei laskentatoimesta eikä rahoituksesta ollut minulle pääaineiksi, mutta valmistuin viidessä vuodessa ja olen töissä.

      Jos kauppakorkeaan aikoo, olisi kyllä viisaampi käydä lukio kuin yrittää merkonomin tutkinnolla, vaikka matikka ei ratkaise. Lukiossa saa paremman pohjan kielitaidolle ja sekin on tärkeä kauppakorkeassa. Samoin muu yleissivistys viimeistään työelämässä.

      • ihanppuhetta

        No ei todellakaan ole tuhlausta. Ei ainakaan jos pääaineena taloustiede.


      • lisäysuu

        Ja kolmas kielikin kannattas hoidella alkuun lukiossa se kun on kuitenkin pakollinen ja tulee monelle yllätyksenä koulun alkaessa.


    • Tomperi

      mä olin jo juttujene takia kallistumassa lukion puolelle lähinnä tuon matikan takia, mutta nyt sitte nim. "Komulainen" kirjoittaa viestiketjussa http://keskustelu.suomi24.fi/t/13661669 että matikka on poistumassa valintakokeista?

      nyt sitten mietin että menen sittenki kauppaoppilaitoksee koska kaupalliset aineet kiinnostavat paljon enemmä ku lukion tylsät aineet. Sen halun vielä sanoa että olen jo tässä vaiheessa sata% varma että kaupallinen ala on minun alani oli se sitten merkonomi, amk tai kauppakorkea.

      voi olla että rahkeet ei riitä kauppiksee asti mut halun pitää oven avoimena kuitenki mahdollisimman pitkää. Mun isoveli kävi lukion 6.8 keskarilla ja pääsi viime vuonna Joensuuhun nippa nappa 24.5 pointsilla. Mulla on yläasteella ollut keskari 7.2 ja matikka ollut 7-8

      • dssdfsc

        Älä nyt hyvä mies tee päätöksiäsi tollaisen kirjoituksen suhteen, josta puuttuu lähdetieto. Sitäpaitsi, olet vasta 16v. Matematiikkaa on koko ajan muutettu niin pääsykokeessa (kvantitatiivinen, ei ollenkaan, talousmatikka) että sitä on mahdotonta tietää onko sinun hakuaikanasi matematiikkaa kokeessa vai ei. Tosin historia puhuu puolestaan, sillä matikan pois ottaminen tässä 2010 osottautui sellaiseksi, että se otettiin seuraavana vuonna heti takaisin. Eli sinuna suosittelisin panostamaan siihen matikkaan. Taloustieteessä myös matemaattisia kaavoja löytyy läjäpäin ja näin ollen matemaattinen osaaminen ei todellakaan ole huonoksi.


    • kauppikseenmenossa

      Mä oon tän kevään abi eli tänä keväänä ekaa kertaa luin noita kauppiksen pääsykoekirjoja ja alkuun meni pari lukukierrosta kun yritin vaan ymmärtää mitä kirjat edes käsittelee:D Esittelin kirjoja mun pikkusiskolle joka opiskelee merkonomiks, ja se sano et niis kirjoissa oli tosi paljon tuttuja juttuja sille ja esim kaikki ne laskiksen kaavat se osas jo ulkoota. Eli kyl se merkonomiks opiskelukin antaa selvästi hyvää pohjaa kauppikseen!

      • eimillään

        edelleen lisään että ainakaan meidän yliopistossa ei ole yhtään merkonomia opiskelemassa vaan kaikki ovat käyneet lukion (95%) ja loput 5% ovat käyneet traden.

        Lisäksi kun sinut lyödään jo pelkästään matematiikan peruskursseille koulussa voi merkonomi poikaa alkaa nopiaan huimaamaan.


    • gygygygygygy

      Jos ei edes lukioon mee ni turha miettii kauppista XD

    • merkonomivm2014

      Täällä jengi ei taaskaan arvosta merkonomeja vaikka se on peräti 3v koulutus, haluan muistuttaa että entinen Soneran toimitusjohtaja Harri Koponen oli merkonomi koulutukseltaa, eli kyllä sitä voi pitkällekin päästä. Työskentelen tällä hetkellä palkanlaskijana ja palkka on ihan mukava 2700 euroa kuussa.

      • kckxoix

        Tänä päivänä et pääse. Ennen oli ennen ja asiat on muuttuneet.


    • yo2012

      Ymmärtääkseni oot samalla viivalla pääsykokeessa. Toki joudut hakemaan sitten valintakoekiintiössä, mutta se on joka tapauksessa edessä, jos kirjoittaa keskinkertaiset paperit. Lukion pitkä matikka ei liene välttämätön, toki se helpottaa pääsykokeessa. Toisaalta jotain etua voit sitten saada niistä merkonomiopinnoista, kuten joku tuossa kertoi. Merkonomit ovat toki harvinaisia yliopistolla, mutta kai siellä jokunen on? Omasta osaamisestahan tuo on lopulta kiinni.

      Sitten on niitä muita vaihtoehtoja. Kaksoistutkinto lienee liian työläs(?), vaikka siinä onkin vähennetty paljon turhia lukiokursseja. Muuten olisi varmasti hyvä polku. Voit myös harkita pelkkää iltalukiota (vähemmän pakollisia "turhia" kursseja). Eräs ystäväni teki näin, ja sai lukiotason lähtökohdat. Miinuksena (mielestäni aika suurena) iltalukiossa on sitten sosiaalinen puoli - suurin osa omasta ikäluokasta on vapaalla, kun olet itse koulussa ja päinvastoin.

      Kannattaa kysyä oman koulun OPOlta apua. Täällä tuo tietämys tuppaa olemaan vähän värittynyttä... Toivottavasti löydät mieleisen vaihtoehdon :)

    • AAltoo

      Miksi haluaa korkeakouluun, jos lukeminen ei kiinnosta? Ei kannata kuvitella, että kauppakorkeassa opiskellaan vain itseä kiinnostavia aineita, eihei, kyllä siellä on mukana paljon pakollista, työlästä, josta on vain selvittävä.
      Lukio antaa parhaan pohjan, merkonomi pääsee sisään vain aini harvoin.
      Mene lukioon, opit paremman opiskelutekniikan, kun joudut lukemaan kurssikokeisiin. Ja ne "ei kiinnosta pätkääkää aineet" ovat yleissivistäviä, eivät todellakaan turhia.

    • tosijuttun

      Merkonomin mahdollisuudet päästä kauppakorkeaan eivät ole hyvät. En suosittele kauppakorkeaa ollenkaan sellaiselle, joka ei jaksa lukiota, koska siellä on opiskeltava aineita, jotka "ei kiinnosta pätkääkään". Myös kauppakorkeassa joudut tekemisiin asioiden kanssa, jotka "eivät kiinnosta pätkääkään". Ylipäätään kaikkialla joudut tekemisiin myös vähemmän kiinnostavien asioiden kanssa.

      Opiskele vain merkonomiksi ja pysyt merkonomina tai enintään jatkat tradenomiksi. Kauppakorkeasta on turha haaveilla ilman lukioita.

    • PakollisetRoskatYök

      Mielestäni kauppakorkeassa vain eka vuosi ja osa toista on sellaista pakkopullaa. Nää 60-65op pakolliset aineet kaikille sisältää kylläkin sitten aivan helv tylsää scheissee, sitä ei käy kieltäminen, siksi suosittelen että lukee ne eka alta pois että voi sitten rauhassa keskittyä itseään kiinnostaviin aiheisiin.

      Kyseessä on varmasti myös siitä, että kauppikset joutuisvat erottamaan opettajia/proffia kun kukaan ei haluaisi käydä näitä tervanjuontikursseja, siksi kaikki pakotetaan juomaan samaa litkua:(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe