Kela ja astmalääkkeiden erityiskorvattavuus

emmämuistaenää

Sain rasitusastma-diagnoosin 2003. Sitä ennen olin yskinyt teinistä lähtien joka syksy, ja tuona vuonna en meinannut enää päästä mäkeä ylös kun loppui henki kesken, kylvin hiessä ja pumppu takoi. Olisiko ollut kyseinen vuosi jolloin tehtiin puhallusmittauksia ja niissä ei kai ollut mitään kauhean suurta surkeutta, sain kuitenkin Bricanyliä ja sen avulla muutama vuosi meni hyvin. Aina kun aloitin sen, parin viikon päästä yskä hellitti.

2010 lähtien olen yskinyt myös keväisin. Yskä alkaa kun tulee siitepölykausi, ja jatkuu sillä samalla mikä minua kai teinistä lähtienkin on yskittänyt, eli homeen vuoksi. Hengenahdistusta on silloin tällöin ja viime kesänä taisi olla selkeä astmakohtaus.

Nyt kun olen kyllästynyt yskimiseen, pyysin jotain hoitavaa lääkettä ja aloitin Montelukast-lääkkeen (josta tuolla jossain ketju). Reseptissä mysö Flixotide jonka voin aloittaa jos haluan. Vähän epäselvää että M:n lisäksi vai sijasta. Jos M. ei auta, pitänee kysyä asiaa.

Olin joskus vuosia sitten testissä jossa piti kovasti puhallella, olisiko ollut spirometria, en ole varma. Jokaikinen kerta kun piti puhaltaman, alkoi yskittää ja se pilasi koko tutkimuksen.

Jos tässä pitää enemmänkin alkaa lääkkeitä syömään, miten saa Kelan erikoiskorvattavuuden? Puhallushommelit menevät näemmä susille minun kohdallani. Tuolla oli jossain että on sellainen testi jossa vaan annetaan jotain ainetta ja saa astmakohtauksen, jos on astma. Miksei sitä astmaa testata sitten sillä kun on niin simppeli juttu eikä tarvitse ihmisen puhkua kuin viimeistä päivää.

Lääkäri ei ole puhunut mitään koko erikoiskorvattavuudesta, kysyi vain että onko minulla se. Pirustako minä sen saan jos ei sitä kukaan myönnä.

3

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stoteko

      Lääkärinlausunnolla saa erityiskorvattavuuden. Tietyt kriteerit tulee täyttää. Lääkärille siis ja mars!

    • niinnnnn

      Puoli vuotta säännöllistä astmaläkkeiden käyttöä, muutakin kuin avaavaa Bricanyli'a. Ensin erityiskorvaus myönnetään yleensä määräaikaisena ja sitten, mikäli lääkkeitä on edelleenkin käytettävä jatkuvasti, voidaan myöntää erikoiskorvaus toistaiseksi. Mielellään keuhkotautien erikoislääkärin lausunto.
      Flixotide on se hoitava lääke, aloita nyt hyvä ihminen käyttämään sitä! Mikäli et osta ja käytä säännöllisesti lääkkeitäsi, et myöskään erityiskorvausta tule saamaan.
      Varaa aika keuhkolääkärille ja käytä lääkkeitäsi, vain lääkkeet, joita käytetään auttavat!

      • emmämuistaenää

        Kiitos infosta.

        Mutta onhan tämä Montelukast myös hoitava lääke. Lääkäri sanoi että sitä syövät lapset ja sitä syödään lievään astmaan. En tiedä onko oma astmani paha, kun olen vasta yhden ainoan astmakohtauksen (vuosi sitten) kokenut.

        Kyllähän sitä varmaan ramppaisi kaikki lääkärit läpi ja söisi vaikka mitä, mutta olen sen verran köyhä ettei ole kaikkeen varaa. Flixotiden hinta muistaakseni lääkärin mukaan on yli parikymppiä, ja sekin on jo reippaahko hinta minun taloudessani tällä hetkellä. (Maksan mm. osamaksulla silmälaseja, mikä on vaikuttanut käytettävissä oleviin varoihin.)

        Ei lääkäri sanonut että pitäisi käyttää molempia reseptissä olevia, vaan että saan valita ja käsitin että jos M. ei auta, niin sitten sitä toista. Mutta oliko se niin että toista tilalle vai toista M:n lisäksi, se jäi epäselväksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe