Minulla on 3 v lapsi, joka on aina ollut kanssani kotona. Isovanhemmilla joskus yhden yön viettää. Syksyllä aloittaa käymään kerhossa itsenäisesti 2 kertaa viikko. Riittääkö tämä? Pitäisikö tämänikäisen saada enemmän ns ohjattua toimintaa/ toisten lasten seuraa? En viitsisi laittaa päiväkotiin kun itse olen työttömänä toistaiseksi.
Lapsella on tasan yksi ystävä, jota nyt kesäisin ei niin usein näe. Säälittää kun lapsi viettää päivät vain minun kanssani. Vaikuttaako tämä kehitykseen jotenkin negatiivisesti?:(
Entä mitä puuhaatte tämänikästen kanssa? Mikä olisi sellaista mikä tukisi 3 v kehitystä jotenkin.
Tuntuu ettei koskaan tehdä mitään järkevää:(
Lapsen kehityksen tukeminen
6
74
Vastaukset
- MiettiiHän
Jos työttömänä kysyisit joltain tarvitsevatko he lastenhoitoapua. Siitä voisi saada lapsellesi kaverin samalla.
Tai sitten kesäisin mahdollisimman paljon ulkona vaikka leikkipuistoissa. - ulosja
Sinulla tuntuu pukkaavan jokin yleistynyt alemmuuskompleksi pintaan. Työttömyys näivertää?
Tottakai tuo riittää mitä syksystä alkaen on tarjolla. Se, miten itse nyt työttömänä vietät aikaasi, uskoakseni et kuitenkaan linnoittaudu kerrostaloasuntoon koko kesäksi. Kesällähän koko Suomi on pullollaan ilmaista tai edullista puuhaa kaikenikäisille. Ota selvää mitä tapahtumia, konsertteja, näyttelyjä, retkiä, opastuksia ym jne kuntasi alueen yhdistykset ja museot ym. järjestävät. Kävelkää ulkona leikkipuistoissa ja puistossa. Uimarannat kutsuvat. Ihanaa että ette koskaan tee mitään järkevää, sitä hän pääsee tekemään seuraavat parikymmentä vuotta joka tapauksessa.
Lapsesi on onnekas kun saat olla hänen kanssaan olla paljon. Se on oleellisinta 0-3-vuotiaan tasapainoiselle kehitykselle. Neli-viisivuotiaat alkavat kaivat tuota sosiaalista aspektia ja "järkevää tekemistä".
Meinasi unohtua, ota kesäprojektiksi tavata hyvällä ajalla niin monta sukulaistanne kuin mahdollista, lähtekää jos suinkin mahdollista kotimaanmatkalle jopa Pihtiputaan mummoakin tapaamaan. Matkan varrella käytte kivoissa lasten kohteissa. Kaiva matkarahat vaikka tarpeetonta tavaraa myymällä.
Juttele lapsen kanssa, mitä hän toivoo kesältä!- Isäpappa
"Ihanaa että ette koskaan tee mitään järkevää, sitä hän pääsee tekemään seuraavat parikymmentä vuotta joka tapauksessa."
Tämä :)
- Jenska85
Ole ihan rauhassa, ei 3v. tarvitse vielä ohjattua toimintaa eikä leikkikavereiden vähyys tuossa iässä vaikuta kehitykseen negatiivisesti. Moni 3-vuotias ei osaa vielä edes leikkiä toisen kanssa, vaan vasta harjoittelevat sitä taitoa.
Ohjattua toimintaa lapsi saa kotonakin ihan joka päivä. Esim. kun ohjeistat lasta pesemään käsiä, pukemaan jne jne. Ton ikäset lapset tykkää (ainakin tytöt :) ) piirrellä, muovailla, harjoitella saksien käyttöä, maalata, tehdä palapelejä. Leipokaa sadepäivinä, käykää kirjastossa, museossa, kirpputoreilla on kiva kierrellä kattelemassa krääsää. Alle kouluikäiset pääsevät ilmaiseksi aika moneen paikkaan. Tutkikaa luontoa, kerätkää kukkia. 3 vuotiaat oppii älyttömän äkkiä ja muistavat uskomattoman hyvin jo asioita. Lapsi on onnellinen kun saa rauhassa tehdä erilaisia arkisia juttuja vanhempien kanssa, ei hän osaa vielä muuta vaatiakaan kun on SAANUT olla kotona. :)- Lahjakastapaus
Tuo oppimisasia on totta. Tyttäreni sai aikoinaan 3-vuotislahjaksi lasten runokirjan, olikohan sen nimi Hassu noita. Synttäri oli keväällä ja ennen kuin kesä oli lopuillaan, tyttö osasi kirjan ulkoa. Se saattoi olla joskus väärin päin hänen kädessään mutta oikea runo tuli aina oikean aukeaman kohdalta.
Kouluaikoinaan hän oli kympin ainekirjoittaja ja lukee paljon edelleen.
- Sinäoletsitävarten
Lapsesi ei vielä ymmärrä, mitä tarkoittaa "järkevä". Hän kaipaa ainoastaan ja vain turvaa ja turvallisuutta elämäänsä. Se on tae, että hänestä kasvaa jonain päivänä tasapainoinen ja järkevä aikuinen ihminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.32311539- 2174883
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny112598- 1631928
- 1291901
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il131388Tiistaina nähdään.
Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos921238Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa2411146Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva
Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon401060- 85954