Minulla on 3 v lapsi, joka on aina ollut kanssani kotona. Isovanhemmilla joskus yhden yön viettää. Syksyllä aloittaa käymään kerhossa itsenäisesti 2 kertaa viikko. Riittääkö tämä? Pitäisikö tämänikäisen saada enemmän ns ohjattua toimintaa/ toisten lasten seuraa? En viitsisi laittaa päiväkotiin kun itse olen työttömänä toistaiseksi.
Lapsella on tasan yksi ystävä, jota nyt kesäisin ei niin usein näe. Säälittää kun lapsi viettää päivät vain minun kanssani. Vaikuttaako tämä kehitykseen jotenkin negatiivisesti?:(
Entä mitä puuhaatte tämänikästen kanssa? Mikä olisi sellaista mikä tukisi 3 v kehitystä jotenkin.
Tuntuu ettei koskaan tehdä mitään järkevää:(
Lapsen kehityksen tukeminen
6
72
Vastaukset
- MiettiiHän
Jos työttömänä kysyisit joltain tarvitsevatko he lastenhoitoapua. Siitä voisi saada lapsellesi kaverin samalla.
Tai sitten kesäisin mahdollisimman paljon ulkona vaikka leikkipuistoissa. - ulosja
Sinulla tuntuu pukkaavan jokin yleistynyt alemmuuskompleksi pintaan. Työttömyys näivertää?
Tottakai tuo riittää mitä syksystä alkaen on tarjolla. Se, miten itse nyt työttömänä vietät aikaasi, uskoakseni et kuitenkaan linnoittaudu kerrostaloasuntoon koko kesäksi. Kesällähän koko Suomi on pullollaan ilmaista tai edullista puuhaa kaikenikäisille. Ota selvää mitä tapahtumia, konsertteja, näyttelyjä, retkiä, opastuksia ym jne kuntasi alueen yhdistykset ja museot ym. järjestävät. Kävelkää ulkona leikkipuistoissa ja puistossa. Uimarannat kutsuvat. Ihanaa että ette koskaan tee mitään järkevää, sitä hän pääsee tekemään seuraavat parikymmentä vuotta joka tapauksessa.
Lapsesi on onnekas kun saat olla hänen kanssaan olla paljon. Se on oleellisinta 0-3-vuotiaan tasapainoiselle kehitykselle. Neli-viisivuotiaat alkavat kaivat tuota sosiaalista aspektia ja "järkevää tekemistä".
Meinasi unohtua, ota kesäprojektiksi tavata hyvällä ajalla niin monta sukulaistanne kuin mahdollista, lähtekää jos suinkin mahdollista kotimaanmatkalle jopa Pihtiputaan mummoakin tapaamaan. Matkan varrella käytte kivoissa lasten kohteissa. Kaiva matkarahat vaikka tarpeetonta tavaraa myymällä.
Juttele lapsen kanssa, mitä hän toivoo kesältä!- Isäpappa
"Ihanaa että ette koskaan tee mitään järkevää, sitä hän pääsee tekemään seuraavat parikymmentä vuotta joka tapauksessa."
Tämä :)
- Jenska85
Ole ihan rauhassa, ei 3v. tarvitse vielä ohjattua toimintaa eikä leikkikavereiden vähyys tuossa iässä vaikuta kehitykseen negatiivisesti. Moni 3-vuotias ei osaa vielä edes leikkiä toisen kanssa, vaan vasta harjoittelevat sitä taitoa.
Ohjattua toimintaa lapsi saa kotonakin ihan joka päivä. Esim. kun ohjeistat lasta pesemään käsiä, pukemaan jne jne. Ton ikäset lapset tykkää (ainakin tytöt :) ) piirrellä, muovailla, harjoitella saksien käyttöä, maalata, tehdä palapelejä. Leipokaa sadepäivinä, käykää kirjastossa, museossa, kirpputoreilla on kiva kierrellä kattelemassa krääsää. Alle kouluikäiset pääsevät ilmaiseksi aika moneen paikkaan. Tutkikaa luontoa, kerätkää kukkia. 3 vuotiaat oppii älyttömän äkkiä ja muistavat uskomattoman hyvin jo asioita. Lapsi on onnellinen kun saa rauhassa tehdä erilaisia arkisia juttuja vanhempien kanssa, ei hän osaa vielä muuta vaatiakaan kun on SAANUT olla kotona. :)- Lahjakastapaus
Tuo oppimisasia on totta. Tyttäreni sai aikoinaan 3-vuotislahjaksi lasten runokirjan, olikohan sen nimi Hassu noita. Synttäri oli keväällä ja ennen kuin kesä oli lopuillaan, tyttö osasi kirjan ulkoa. Se saattoi olla joskus väärin päin hänen kädessään mutta oikea runo tuli aina oikean aukeaman kohdalta.
Kouluaikoinaan hän oli kympin ainekirjoittaja ja lukee paljon edelleen.
- Sinäoletsitävarten
Lapsesi ei vielä ymmärrä, mitä tarkoittaa "järkevä". Hän kaipaa ainoastaan ja vain turvaa ja turvallisuutta elämäänsä. Se on tae, että hänestä kasvaa jonain päivänä tasapainoinen ja järkevä aikuinen ihminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289