FIAT Croma

Nimimerkki_erkki

Onko Croma GM-Fiat hybridi vai aito Fiat?
Onko totta että Cadillac BLS:ssä on samoja komponentteja Kuin Cromassa.
Millainen Croma on ajettavuudeltaan?
Ainakin niitä on edullisesti myynnissä

11

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • multijet

      Paljon yhteisiä osia Opelin kanssa. En pitäisi uutta Cromaa aitona Fiatina. No olihan vanha Croma Saabin, Alfa Romeon, Lancian ja Fiatin yhteistyöprojekti.

    • arska1234

      Pikaisella Googletuksella selvisi, että Croma pohjautuu pitkälti gm-tekniikkaan mm. pohjalevy on sama kuin Opel Vectrassa, myös joku Cadillac-malli käyttää Vectran pohjalevyä.. Täysin mahdollista, että muitakin osia käytetään ristiin Croma/Vectra/Cadillac malleissa ja varmaan joissain muissakin malleissa :)

    • Masaias

      Vuoden 2008 Croman äskettäin koeajaneena; tilava, hyvä ajaa, korkea istumakorkeus=helppo mennä sisään. 2,2litainen kone on aavistuksen nuhaisen tuntuinen, voi johtua liian pitkistä alimmista vaihteista. Kohtuullisen mukava jousitus, paikat edelleen hampaissa tallella. Varsin hyvän tuntuinen auto monella tapaa, mutta se helvetillinen ajomelu, se oli järkyttävä kokemus. Muuta moitittavaa en koeajon perusteella keksinyt.

    • at3

      Kunnon fiat Croma oli aikoinaan 155 heppanen 2 litranen turbo,auto oli vuosimallia 1988.Muistelin että ostin tommosen vuonna 1993 ja ajelin sillä seitsemisen vuotta.Vaihdoin sen sitte Lancia Kappaan!Harmi kun enään ei saa kunnon isoa uudenkarheaa italialaista mistään.
      Tossa Cromassa meni turboahdin,no saksalaisten tekemä garrettiahan se oli!

    • Croma2.0cht

      Mullakin vanhasta Cromasta mukavat muistot, perusmalli 2.0 cht -87. Erittäin hiljainen, vakaa ja tunnokas ajaa, ylellinen sisustus. Tiloihin nähden pienikulutuksinenkin ja lämmin talviauto. Ostin sen kymmenvuotiaana ja vaihdoin pois v.2002. Harmittaa kun en säilyttänyt sitä. Varsinkin tänään on harmittanut kun yksi samanlainen tuli nelostiellä vastaan. No, onneksi niitä vielä euroopassa on paljonkin vielä myynnissä, mutta hinnat taitavat vaan nousta.

    • at3

      Tuohan cht-malli oli kaasutin koneella ja 90heppanen,sitten oli 120heppanen ruiskukoneella ja huippamalli oli toi turbo 155 hepoa.Tosiaan tossa turbo-mallissa oli silloin jo cd-soitin,vakosamettisisustus,abs-jarrut,4 krt sähkölasit,ym siihen aikaan harvinaista varustetta.Muistelen että90 luvun alkupuolella valmistettiin myös 2,5litran veekuutosta,mutta sitä ei tuotu koskaan Suomeen.

      Tosiaan oli lämmin talviauto ja erittäin tehokas!

    • Croma2.0cht

      Joo, hyvin oli varusteltu jo tuo edullisin cht malli. Vakiona oli tuossakin ohjaustehostin, keskuslukitus, sähkölasit edessä, useat sisävalot, keskikyynärnojat edessä ja takana, ratin- ja kuskin penkin korkeussäätö, digitaalikello päivyrillä, taloudellisuusmittari, polttoaineen syötön katkaisu moottorijarrutuksessa, polttoaineluukun avaus sähköllä, hieno verhoilu kattoa myöten... Perusmallista puuttui kalliimmissa malleissa olevat takasivulasien sähkökäyttö, sähköpeilit, automaattinen digitaalikäyttöinen lämmityslaitteisto ja tavaratila oli laajennettavissa yhdessä osassa taitettavalla istuin- ja takaselkänojalla. ABS -jarrut olivat lisävaruste.. Tuo cht oli muuten ns.laihaseosmoottori, jonka tarkoitus oli pieni kulutus. Vähällä tuo menikin kokoisekseen, keskikulutus jotain 7,5 l/100 km, maantieajossa pääsi 7 l/100 km, jopa alle. Norjassa töissä ollessani ajoin Cromalla Suomeen usein yhtäsoittoa pikkutauoin jotain 1200 km, ei rasittanut matka-ajo. Noin 70 litran tankilla pääsi parhaimmillaan noin 1000 km.
      Tässä vanhassa Cromassa oli lievä uudistus, ns. facelift v.1991 ja Suomeen taisi viimeiset mallit tulla v.1992, vaikkakin valmistus jatkui vuoteen 1996 saakka. Syynä tuonnin lopettamiseen oli kait se, että tänne tuotiin myös sisarmalli Lancia Themaa. Muistelen että tuo 2.5 V6 bensa oli tuotannossa aivan tuotannon loppupään autoissa, en ole aivan varma. Croman 1.9 ja 2.5 turbodieseleitä ei myöskään tuotu Suomeen. Joku on varmaan käytettynä sellaisen joskus tuonut maahamme, kerran näin myynnissä lähes 700 tkm ajetun Croma 2.5 TD -88:n.
      Kaikenkaikkiaan Croma oli isoksi autoksi melko suosittu Euroopassa. Jostain muistelen lukeneeni että ennen vuoden -91 malliuudistusta tuotantomäärä oli jotain 300 000 kpl.

      • F.I.A.T

        Tuo 2.5 turbodieselmoottori on sama mitä Ducatoissa on käytetty. Noin kevyessä autossa moottorin lienee 700tkm:llä kestoikänsä puolessavälissä, jos asiallisesti huollettu. Saattaa Cromasta pellit hävitä ennenkuin moottori on loppuun ajettu.


      • at3

        Mukavia muistoja tosta Cromasta tosiaan jäi,oli muuten todella kova kulkunen auto,en viitti mainita nopeuksia mitä joskus yöllä ajelin Helsingistä tänne pohjoi-pohjanmaalle..heh!

        Tuolla minun Cromallani oli ajettu noin 100tuhatta kun ostin sen ja ajoin itse sitten 7vuodessa sillä n 120tuhatta ja tosiaan vaihdoin tohon Kappaan.
        Varmaan ois vaihtunu tohon uudenpikoriseen veekuutoseen mutta eipä niitä Suomesta saanut.
        Minäkin muistelen että maantiellä pääsi n 7.3l/100km!jos malttoi ajella rajotusten mukaan.
        Tosiaan tuo Theman tulo syrjäytti sitten Croman vaikka sitä jokunen vuosi tuotiinkin Croman kanssa yhtaikaa maahan.
        Tuohon Cromaan sai aikoinaan todella upean korisarjankin!!


    • osvaltti

      On tai ei niin mainio 155 hp diesel on tosi mukava ajaa ja paljon hiljaisempi kuin edellinen vw. Oli tarkoitus ostaa kakkosautoksi mutta Cromasta tulikin ykkönen kun lähdetään 500km mummolaan 2 3 henkeä. Kysymys Fiat tietäjille; Sopivatko Vectra C
      kumimattosarjat Cromaan elikkä onko lattia saman muotoinen. hyvin sopivaa mattosarjaa en ole löytänyt.

    • Croma2.0cht

      Vertailutestejä vanha Croma voitti usein, mutta ei ollut kovin suosittu Suomessa. Euroopassa oli suosittu, siksi varmaan uudempi iso Fiat nimettiin samoin. Melko vaatimaton ulkoapäin ominaisuuksiin nähden, mutta sisältä melko ylellinen ja valtavan tilava. Uusimmassa Klassikkot -lehdessä on hienokuntoinen vanha Croma testissä ja kehuja riittää. "Tällä on ilo lähteä ajamaan erityisesti pidempää maantiematkaa. Kyydissä viihtyvät niin kuljettaja kuin matkustajat. Ja evästä mahtuu mukaan paljon."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      120
      10316
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5030
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      2221
    4. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      105
      2058
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      26
      1924
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1591
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      41
      1402
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      25
      1010
    9. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      31
      1001
    10. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      977
    Aihe