topcoat vai maali

Maalari

Kumpi parempi veneen lujitemuoviseen sisäseiniin.
Jos maali niin mitä suosittelette.

4

6566

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sirius

Molemmat ovat hyviä.
      Maalin (kaksikomponentti/epoksimaalit) etuna on se että sen siveleminenon helpompaa kuin topcoatin. hyvällä kaksikomponenttimaalille teet ensin ns pohjamaalausken ja sen jälkeen telaat 2 kerrosta ko maalia. Pinnasta tulee varmasti tiivis
      ja kulutusta kestävä. Värimahdollisuus on melko runsas. Huonoja puolia on ehkä se että nyt tälle maalipinnalle et voi enää laminoida lasikuidiulla uutta pintaa tai vastaavaa. Jos laminoit tulee maali poistaa kokonaan laminoitavalta alueelta.
      Topcoat on myös melko helppo levittää (tela/pensseli). Jos pinnan ei tarvitse olla erityisen vesitiivis saat sen kertasivelyllä "värjättyä". Ko värin päälle voit laminoida ja se on myös helppo esim hioa ennen laminoitia. Laminaatti ottaa varmasti kiinni.Molempien hinta likimain samaa luokkaa/ neliömetri.
      Maali säilyy purkissa pitemmän aikaa kuin topcoat.
      (minulla on mm interin kaksikomponettimaalia ja kovettajaa purkeissa, ainakin 15 v vanhaa mutta varmasti toimivaa).

• Maalaus

Moi
        olen muuten samaa mieltä edellisen vastaajan kanssa mutta top coat on selvästi halvempaa noin 1/3 osa 2 komp. maalin hinnasta, sen hinta on samaaluokkaa kun polyesteri hartsin hinta kilo.

• maalari
        Maalaus kirjoitti:

Moi
        olen muuten samaa mieltä edellisen vastaajan kanssa mutta top coat on selvästi halvempaa noin 1/3 osa 2 komp. maalin hinnasta, sen hinta on samaaluokkaa kun polyesteri hartsin hinta kilo.

missä lämpötilassa voi maalata

• Sirius
        maalari kirjoitti:

missä lämpötilassa voi maalata

Hyvänä maalaamis/topparin levittämislämpötilana pidetään n. 15astetta. Paras on jos saat suojattua maalaamisen auringonpaisteelta ja ilman mukana tulevalta pölyltä.(keväällä ulkomaalaus saa usein siitepölyjä)Elä tee maaliannoksia liian suurina määrinä ettei ns jämähtämistä pääse tapahtumaan. Mittaa kovettajat ja maalin määrät ohjeen mukaan huolellisesti.(evakoi tätä varten keittiöstä ns maustemitat)
        Huomaa myös lopettaa työ riittävän aikaisin ettei ns kastepsiteet tee hyvästä huonoa. Lopeta johonkin kulmaukseen - rajaan josta ko tapahtuma ei näy koska aina jatkettaessa tulee ns päällemaalausta joka saattaa erottua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1719
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      232
      1453
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      88
      1331
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1005
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe