SSRI-lääkitys paniikkihäiriöön

Noviisiviisi

Moikka! Olen aloittamassa ssri-lääkitystä ahdistukseen ja paniikkihäiriöön ja kyselisin, onko kellään kokemusta ko. lääkkeestä näihin oireisiin?

17

4193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artsi2o

      Minkä merkkinen lääke?

    • stress_and_pain

      Älä tyhmä ole.

    • Artsi3u

      Mikäs kommentti tämä on?

    • Dsooo

      Kyllä on kokemusta ja on toiminut. Mulla snri.

    • Artsi4j

      Ssri-lääke citalopramista tuli kauheat sivuoireet ja jouduin aikoinaan lopettamaan. Snri-lääke venlafax helpotti oloa ja sopi muutenkin.

      Nämä lääkkeet yleensä leikkaavat sekä huonoja että hyviä tunteita ja aiheuttavat väsymystä. Eli tauti pitää olla paha, ennenkuin näitä lääkkeitä kannattaa syödä. Itse sain parhaan avun ahdistukseen ulkoliikunnasta ja fyysisestä tekemisestä, venlafax oli tukena 7 kuukautta.

    • PPaniikki

      Paras ja nopein lääke nimenomaan akuuttiin paniikkikohtaukseen on edelleenkin xanor, vaikka sitä ei julkisella puolella enää taideta määrätäkään, yksityisiltä saa,
      olen käyttänyt vuosia, en ole mitään haittavaikutuksia huomannut.

      • blossi

        Hei haloo kaikki on yksilöitä, itekin olen joskus noita äxiä popsinut ja ei sopinut mulle kun niin perkeleen lyhytvaikutteinen ja tulin hermostuneeksi, rivatril on minun kohdallani paras koska vaikutus on tasainen eli jos esim ottaa aamulla yhen 2mg rivan niin se kantaa melkein kokopäivän


    • Kokemushyvä

      Hei!

      Minulla oli opiskeluaikoina käytössä Citalopram-merkkinen lääkitys. Söin lääkkeitä (10mg) noin vuoden verran, minkä jälkeen päätin lopettaa lääkityksen, sillä koin oloni jo niin hyväksi etten nähnyt enää tarvetta lääkitykselle. Sain lääkkeestä paljon apua enkä huomannut mitään sivuoireita. Myös lääkityksen lopettaminen sujui ongelmitta (aloitin ja lopetin lääkityksen asteittain).

      Koin lääkityksen myötä itseni taas "vapaaksi". Ahdistuneisuus ja "itseäni epäilevät" ajatukset jäivät hiljalleen taka-alalle. Sain takaisin iloisuuteni ja sosiaalisuuteni. Tunsin että pärjään, uskallan, pystyn ja olen taas "Minä". Lääkityksen avulla minun ei tarvinnut epäillä pärjäisinkö joissakin tilanteessa. Esimerkiksi kaupassa käynti, ystävien tapaaminen taikka ravintolassa käyminen muuttuivat taas mukavaksi asioiksi. Hiljalleen nämä pienet "normaaleille ihmisille" hyvinkin tavalliset asiat, kasvattivat itsetuntoani (mitä paniikkikohtaukset ja ahdistus olivat syöneet). Lääkityksen loputtua itseluottamus, joka oli saanut kasvaa kantoi läpi monet elämän muutokset ja tilanteet.

      Nyt työelämässä on tullut ensimmäistä kertaa ahdistavampi ja raskaampi ajanjakso eteen, minkä vuoksi päätin aloittaa lääkityksen uudelleen. Toivon, että saan tälläkin kertaa lääkkeestä saman avun mitä edellisellä kerralla. Toivon sydämeni pohjasta, että Te kaikki muutkin saman asian kanssa painavat löydätte tavan, jolla saatte nujerrettua nämä elämää rajoittavat oireet. Lääkityksen lisäksi olen saanut apua joogasta. En tosin ole käynyt missään oikeassa joogassa, vaan ainoastaan kotona Youtuben videoiden avulla "joogannut". Joogavideoissa parasta antia on ollut hengitykseen keskittyminen ja hetkellinen irrottautuminen pään sisällä kehää kiertävistä negatiivisista ajatuksista. Suosittelen ainakin kokeilemaan :)


      Tsemppiä ja voimia teille jokaiselle! <3

    • indika

      Minulla oli joku 14vuotta seroxat 40mg ja ajattelin tipittaa pois niin yllättävän kibuttomasti meni, jos ei sähäreitä lasketa ja nyt ahdistus pysyy kurissa lääkityksellä rivatril max 3mgpv lyrica 150mgx2 päivässä, en ymmärrä tuota lääkäripolitiikkaa kun ensimmäiseksi lyödään se lääke käteen missä on haittavaikutukset huipussaan eli itselläni oli joskus ketipinor 300mg unettomuuteen ja tarvittaessa 3x25mg pv. ahdistukseen, oikea ahdistuksen poistaja, enemmän vaan ahdistuu kun tuota söin ja sitten se mielipidelääke seroxat 40mg huhhuh en yhessä vaiheessa jaksanut edes seisomaan kun oli niin vetelä olo ja sitä jatkui 9kk.tta ja aloin pikkuhiljaa masentumaan ja ahdistumaan kunnolla kun en liikkunut missään kun ei vaan jaksanut tehdä mitään ja sitten päätin omatahtoisesti ilman lääkärin lupaa tiputtaa ne kaikki pois ja siihen meni n.3kk.tta ja kun juuri bentsot ja lyricat sain niin en huomannut olossa mitään muuta kun tuli paremmaksi ja energisemmäksi kun ne olin lopettanut ja kaikki alkoi kiinnostamaan niinkuin pitää, ne turrutti kaikki hyvänolon tunteet pois ja teki mieli vaan nukkua. Sitten kävin sanomassa piruuttaan sille lekurille ketä ne minulle määräsi kun nuo nykyiset lääkkeet eli rivatrli ja lyrica niin ne hain yksityiseltä ja kun sanoin sille ensiksi että olo on parantunut j.ne ja olen virkeämpi ja nautin elämästä niinkuin pitää, niin se sanoi että on tainnut mielialalääke ruvennut auttamaan kunnolla ja ketipinoristakin voi olla apua jos olet päivisin ottanut :D niin sanoin sille että minun olo tuli paremmaksi kun lopetin ne kaikki neuroleptit ja ss.rin niin siksi olen paremmassa kunnossa, siinä kohtaan lekuri meni pikkasen hiljaiseksi, mutta sanoin suoraan ja kun hän kysyi että miksi sinä nyt sitten ajan minulle varasit, niin sanoin ett siksi että tiedät että en enään ikinä halua tulla sinun vastaanotolle kun ihmiset pitäisi parantaa kunnon lääkkeillä mitkä minulla nyt on yksityiseltä psykiatrian lääkäriltä eikä syöttää jotain neuroletia hirvittävät määrät mikä tekee zombiksi jos ei ole skitsofreniaa tai muuta mutta mieti vähän ja nyt minulla on lääkityksellä rivatril 3mgmax pv. lyrica 150mgx2pv ja noilla pärjään hyvin, niin sitten sieltä tuli että noihinhan jää koukkuun, niin siinä kohtaan meinasi napsahtaa kun yhtäläisesti koukkuun jää neurolepteihin ja mielialalääkkeeseen mutta vieroitusoireet ei ole vaan niin pahat ja minulla on aivan sama olenko koukussa kuhan pystyn elämään normaalisti.. Olen joskus bentsovieroituksen käynyt kanssa läpi ja n10vuoden putki kaikkia ryynejä meni kuin karkkia ja ajattelin mennä osastolle vieroittautumaan niistä niin vasta sielä sain tietää että neljässä viikossa kaikki pois ni huhhu en suosittele todellakaan kenellekkään, olin jatkuvan paniikkikohtauksen vallassa vaikka makasin vain sängyssä ja pelkäsin omia ajatuksia ym.ta ja sen kun kävin läpi ja pääsin kotiin niin olin ihan invaliidi eli en pystynyt puhumaan kenellekkään enkä halunnut olla muutakuin yksin ja siinä n. 6kk.den päästä alkoi mieli parantumaan ja huh että kolisi kun se sumuvarjo laskeutui pääni sisältä ja kaikki alkoi kiinnostamaan ja olin ihan onnen kukkuloilla koska tiesin että se sumuvarjon laskeutuminen tulee jossakin vaiheessa kun kuullut muilta ketkä bentsot lopettanut ja sitten olin ihna onnessan kokoajan mutta se häiritsi etten vieläkään pystynyt puhumaan kenellekkään, niin ajattelin odottaa vielä hetken jos puhe lähtisis liikkelle, mutta odotteluista huolimatta kyllä se teki jotain mun pääkopalle kun noin nopa pudotus oli, pelästyyhän ihminen sellaista paskaa mitä kävin läpi ja kun joku vuosi oli mennyt niin menin sinne yksityiselle ja kirjoitin lappuun oireistani koska pelkäsin sitä että menen lukkoon, mutta kun se sen luki niin kysyi lääkitykset ja sanoin ne mitkä julkiselta oli eli hullunlääkkeet ja masennuslääkke ja mirtatsapin 7,5 ja melatoniini6mg.. Sitten hän kysyi että onko sinulla ollut bentsoja käytössä niin sanoin tietty että en ja loppuun sanoin eiku on minulla joskus ollut rivatril paniikkiin ja tuskaisuuteen niin hän kirjoitti samantien ja sitten sanoin vielä että lyricat mulla on joskus ollut siihen yleiseen ahdsituneisuuteen niin kirjoitti senkin, nykyään on niin mahtava läkkäri ettei toista ole jos vertaa julkiselle puolelle, perskeles mitä ihmisen kiduttamista :D

      • Yksityilääkäriin

        Hei, olen kokenut aivan saman ahdistuksesi kanssa. Julkisella pelleiltiin vuosia ssri lääkkeitten kanssa. Menin yksityiselle ja hän sanoi myös, että lääkkeeni ovat hulluja varten: ketipinor, seronal ja välillä oli myös deprakine. Hän kirjoitti xanoria 1-2 kpl ja nukahtamislääkettä tarvittaessa. Nyt voin hyvin, käyn töissä, harrastan liikuntaa ja olen laihtunut normaalipainoiseksi (-20kg). Xanor vielä estää masennusta. SSRI lääkkeet lamaavat lopuksi, mikään ei tunnu miltään. Ne myös lisäävät ruokahalua, mikä johtaa lihomiseen.


      • öööööööööööö

        Hienoa että voit hyvin :) Itse taistelin melkin vuoden julkisella puolella enkä saanut juuri kun noita leptejä ja masennuslääkkeen ja ainiin kun sanoin etten ajatellut ihan 300mg syödä ketipinoria niin jos saisi jotain muuta unettomuuteen niin se kirjoitti levozin 25mg 1-2 tarv. ni huhhuh vielä pahempi, en tajua niitä normi lääkäreitä kun yksityisellä on sentään pätevät lääkärit (Yleislääkärit ja erikoislääkärit) mitkä kuunteleekin potilasta eikä lykkää vaan respaa kouraan ja sanoo että kyllä se siitä, sanoin vaan sielä että mitä tarviin ni ne sain, yksinkertasta :)


      • LääkkeetRoskiin
        Yksityilääkäriin kirjoitti:

        Hei, olen kokenut aivan saman ahdistuksesi kanssa. Julkisella pelleiltiin vuosia ssri lääkkeitten kanssa. Menin yksityiselle ja hän sanoi myös, että lääkkeeni ovat hulluja varten: ketipinor, seronal ja välillä oli myös deprakine. Hän kirjoitti xanoria 1-2 kpl ja nukahtamislääkettä tarvittaessa. Nyt voin hyvin, käyn töissä, harrastan liikuntaa ja olen laihtunut normaalipainoiseksi (-20kg). Xanor vielä estää masennusta. SSRI lääkkeet lamaavat lopuksi, mikään ei tunnu miltään. Ne myös lisäävät ruokahalua, mikä johtaa lihomiseen.

        Xanor ei muuten estä masennusta vaan depressanttina lisää sitä. Bentsodiatsepiinien pitkäaikaiskäyttö heikentää aivojen noradrenaliinin-, serotoniinin-, asetyylikoliinin ja dopamiinintuotantoa. Se voi olla ihan tarvittava apu ahdistukseen, mutta kyseessä on kuitenkin yksi koukuttavimimmista bentsoista. aiheuttaa nopeasti toleranssin kasvua, eli siis vaikka lääkeainetta olisi veressä niin vieroitusoireita iskee päälle ja niiden torjumiseksi pitää vaan nostaa annosta (paradoksaalinen ahdistus). Tosta se pilleristiura on valitettavan monella lähtenyt.


      • Liljankah
        Yksityilääkäriin kirjoitti:

        Hei, olen kokenut aivan saman ahdistuksesi kanssa. Julkisella pelleiltiin vuosia ssri lääkkeitten kanssa. Menin yksityiselle ja hän sanoi myös, että lääkkeeni ovat hulluja varten: ketipinor, seronal ja välillä oli myös deprakine. Hän kirjoitti xanoria 1-2 kpl ja nukahtamislääkettä tarvittaessa. Nyt voin hyvin, käyn töissä, harrastan liikuntaa ja olen laihtunut normaalipainoiseksi (-20kg). Xanor vielä estää masennusta. SSRI lääkkeet lamaavat lopuksi, mikään ei tunnu miltään. Ne myös lisäävät ruokahalua, mikä johtaa lihomiseen.

        Heh heh, vai sanoi lääkäri, että edelliset lääkkeesi ovat olleet hulluja varten :) Ei mene läpi :)


    • pöööööö

      Ei todellakaan mitään ssri.tä paniikkiin, koska jos sulla on pelkkää paniikkia niin bentsot olisi tarvittaessa hyvä turva, nuo mielialalääkkeet turruttaa tunteet eli ei nauti mistään niinkun pitää ja itselleni se aiheutti juuri sitä ahdistusta ja välillä paniikkikohtauksia ja kun sen jätin niin kaikki elkoi taas kiinnostamaan ja elämä tuntui elämisen arvoiselta, minun mielipide että noi ssr.it on masennukseen varmaankin hyviä mutta paniikkiin on muitakin lääkkeitä niin miksi sitä säätelemään aivokemioita eli serotoniinia turhaan jos ei ole masentunut..

    • Nainen35v

      Käytin noin vuoden ajan seroxat (20mg paniikkihdistukseen) ja lihoin noin 10 kg vaikka harrastin liikuntaa monta kertaa viikossa ja söin terveellisesti. Nyt yritän lopettaa ja paljon vieroitusoireita.....hengenahdistusta niin etten saa nukuttua, vapinaa, päänsärkyä jne jne. Mutta koen kuitenkin että lääke oli avuksi.

    • LääkkeetRoskiin

      Älkää helvetissä vetäkö lääkkeitä, joiden tehosta ei ole mitään kunnollisia tutkimukia tehty. Pahimmillaan nuo lääkkeet vain kiihdyttävät välittäjäaineiden virtaa aivoissa ja saavat käyttäjänsä entistä enemmän sekaisin. Joka ikisen lääkkeen kohdalla on aivan käsittämättömät mainospuheet, kunnes taas tulee se vielä uudempi lääke, joka on vielä tehokkaampi. Noita lailliseksikin huumeiksi sanottuja lääkkeitä määräävät lääkärit pelaavat potilaidensa kanssa venäläistä rulettia. Se, johtuuko masennus, ahdistus tai paniikkioireet välittäjäainepitoisuuksista aivoissa, on aivan hatusta vedettyä.

      Kuvitelkaa, että joku ihminen on koko elämänsä asunut turvattomassa ympäristössä. Häntä on saatettu kiusata, hänen vanhempansa ovat olleet alkoholisteja tai työnarkomaaneja. Lapsella ei ole ollut siis lapselle välttämättömiä asioita tukeakseen tämän kasvua. Vanhemmalla iällä epävarma ja ahdistunut yksilö hakee pahaan oloonsa apua ja tämä ympäristön aikaansaama yksilö pumpataa täyteen lääkkeitä, vaikka syy hänen oireiluunsa on aivan selvää. Tämä ihminen tarvitsee vertaistukea, ei diagnooseja tehtailevia puoskareita ja pillerinpyörittäjiä. Lääkkeet ja psykiatrit eivät korvaa ihmisen tarvetta löytää kaltaistensa seuraa. Yksinäisyys tappaa. Yksinäisyys yhdistettynä kylmiin ihmiskontakteihin ja lääkkeisiin vasta tappaakin.

      Voin sanoa tämän kokemuksen kautta. Nyt kun minulle on myönnetty eläke, minun ei tarvitse olla lääkäreiden kiusattavana ja kokeilemisen vuoksi kokeilemassa aina vaan uusimpia lääkkeitä. Kyseenalaistakaa ja lukekaa lääkkeistä mitä teille määrätään. Lääkärit, eli juuri ne korkeasti koulutetut ihmiset, eivät edes itse tiedä mitä teille määrätään. Lopulta ne syöttää vaikka neuroleptejä ja lyövät papereihin diagnoosin kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, jos eivät muuta keksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe