Mitä mieltä olette -voiko kontrollin- ja omistushaluinen ihminen "parantua"? Meillä harkinta-aika menossa, mutta itse en näe enää mahdollisuutta jatkaa liittoa. Puoliso ei olisi halunnut (eikä haluaisi) erota, mutta liiton aikana tapahtuneet jutut ovat vieneet luottamuksen enkä voi enää kuvitellakaan jatkavani yhteiseloa. Puoliso on hyvin omistushaluinen ja kontrolloiva, myöskin narsismipiirteitä on. Nyt haluaisi palata entiseen sillä erotuksella, että on muka muuttunut ja ymmärtää tekemänsä virheet. Voisimme muka aloittaa kokonaan alusta ´puhtaalta pöydältä´. Huh, kattia kanssa! Itse kaipaan tosi paljon arjen pyörityksen keskelle aikuista ihmistä rinnalleni ja olkapäätä, johon nojata, mutta lienekö useamman lapsen arkeen kukaan täysijärkinen uskaltaa lähteä mukaan... Täytyykö vain odottaa että lapset ovat isoja ja pärjäävät omillaan... Sitten olen vain itse jo ´ikäloppu´... Huoh. Tätä elämää...
Omistushaluisuus ja kontrolloivuus -kokemuksia?
8
65
Vastaukset
- vapaakaikesta
Itse aloin seurustella reilu 9 vuotta sitten miehen kanssa, jota oli edellisessä suhteessa petetty. Itse olin juuri selvittänyt välini samanlaiseen tapaukseen, joka kauttani kosti koko naispopulaatiolle petetyksi tulemisensa. Tämä nykyinen mieheni kuitenkin kohteli minua kuin kuningatarta, paitsi kun joi miestä väkevämpää, jolloin sai päähänsä mitä ihmeellisimpiä asioita.. Jostain syystä kuitenkin jatkoin miehen kanssa, mentiin kihloihin, muutettiin yhteen ja saatiin lapsi. Kaikki meni suhteellisen mallikkaasti, vaikka toki välillä oli asioita, joista näin jälkikäteen ajattelee, että minkä helvetin takia en silloin lähtenyt.. Sinisilmäinen kun on, niin halusi ajatella, että valtaosa ajasta on hyvää ja perhe pitää pitää koossa vaikka mikä olisi (olen itse läpikäynyt rankan lapsuuden vanhempieni eron vuoksi, enkä siis missään tapauksessa halua omalle lapselleni samaa). Sitten, vajaa vuosi sitten, menimme naimisiin, oltuamme yhdessä yli 8 vuotta. Sen jälkeen, joko kaikki muuttui tai minun silmäni vain avautuivat. Myönnän itse muuttuneeni avioliiton myötä, mutta niin muuttui myös mieheni, samaiseksi mustasukkaiseksi, kontrolloivaksi paskaksi, joka tekee kaikkensa lytätäkseen itsetuntoni. Avioerosta olemme puhuneet jo muutaman kerran. Joka kerta mies muistuttelee, kuinka en mitenkään voisi taloudellisesti pärjätä ilman häntä, kuinka joutuisin muuttamaan lapsemme kanssa johonkin kämäiseen yksiöön yms. Nyt olen kuitenkin tehnyt päätökseni. Aion ottaa eron, maksoi mitä maksoi. Yritän kuitenkin sinnitellä ensi vuoden puolelle, lapsemme takia. Lapsi aloittaa syksyllä koulun, tulee synttärit, joulu ynnä muut. En halua tehdä tästä lapsellemme yhtään sen vaikeampaa kuin se taatusti tulee olemaan, haluan järjestää lapselle hyvän alun koulutielle ja vielä yhden ehjän perhejoulun. Miehelle en ole päätöksestäni kertonut, välit menisivät niin rumiksi, että kaikki tuo edellä mainittu jäisi haaveeksi. Toisaalta kuitenkin toivon, että tapahtuisi jotain niin traagista, että erottava olisi heti. Sillä en todellakaan tiedä, kykenenkö teeskentelemään vielä yli puoli vuotta, kun koko mies ja hänen läsnäolonsa suorastaan inhottaa minua.. Lapsemme kuitenkin rakastaa isäänsä ja hyvä isä mies onkin, siitä ei ole kysymys. Mutta hyvä isä voi olla myös ilman, että on samalla mies, joka kahlitsee vaimonsa ja murskaa tämän itsetunnon. Yksin jäämistä en pelkää, taloudellisesti pärjään (olen tehnyt laskelmia), haluan vain voida hengittää taas vapaasti!!
- Mahdoton.mies
Miksi menitte naimisiin? Mietittekö naiset koskaan mikä teidän vaikutuksenne on aviomiehen itsetuntoon, huomaatteko oman kontrollointinne? Jos aviomies inhottaa niin miten hänen kanssaan voi silti elää johonkin ajankohtaan saakka suunnitellen samalla eroa? Taidatte olla molemmat toistenne talutushihnassa ja panta hiertää kaulaa ("...haluan hengittää taas vapaasti")? Voiko tuosta tunteesta keskustella aviomiehen kanssa riitelemättä? Miksette mene pistämään liittoanne kuntoon? Parisuhdeterapioita riittää eikä yleensä maksakaan mitään. Eipä silti, ei noihin löytynyt aikanaan meilläkään vastauksia eikä yhteisiin terapioihin olisi saanut vaikka olisi maksettu... Tsemppii.
- trywtrwe
Jätän tuon alkuosan kommentoimatta, koska loppuosa "särähti korvaan"...
Siis olet vielä naimisissa, toki harkinta-ajalla ja sinulla on lapsia. Ja sinä mietit jo uutta kumppania "avuksi arjen pyörittämiseen"... Sorry, mutta ei ole sinullakaan aivan elämän realiteetit hallussa, jos kuvittelet, että kumppani "otetaan avuksi", kun on lapset tehty jonkun toisen kanssa!
Hoida erosi loppuun kunnialla äläkä usko "olen muuttunut" lätinöihin. Sitten alat rakentaa omaa elämää itsellesi ja lapsillesi - etkä odota, että jostain karauttaa paikalle isäpuoli lapsillesi, jonka missio on onnellistuttaa sinun elämäsi ja kasvattaa ja elättää toisen miehen lapsia. Kun olet oppinut huolehtimaan arjen pyörittämisestä itseksesi - tosin kai tuleva exäsikin on lastensa elämässä mukana? - ja osaat seisoa omilla jaloillasi, sinulla on jo paljon paremmat edellytykset onnistua mahdollisessa uudessa parisuhteessa. - fjhj
Ei toisen parantumista voi jäädä odottelemaan. Ja kun luottamus on mennyt, haluat eroa, niin se on ainoa järkevä ratkaisu.
- Voivoi
Korjaan alkuperäistä viestiäni hieman; ensinnäkin lapseni eivät ole miehen, jonka kanssa olen nyt eroamassa ja joo, tiedän kyllä, miltä tämä nyt kuulostaa... ´Miehiä ollut joka sormelle, eikä kukaan ole sopiva/riitä...`. Ei ole kyse mistään sellaisesta; olen ´kunnollinen´perheenäiti ja tavallinen työssäkäyvä, arkea pyörittävä naisihminen. En etsi miestä itselleni avuksi arjen pyöritykseen enkä muutenkaan etsimällä etsi ketään -mutten myöskään käännytä pois, jos vastaan sattuu kävelemään joku mukavalta tuntuva mies. Täällä eletään vain kerran. Elämässäni lapset ovat kaikkein tärkeintä, mutta toki pidän silmät ja korvat auki... Annan itselleni aikaa enkä kiirehdi uuteen suhteeseen, mutta myönnän olevani toisinaan tosi väsynyt tähän hulinaan.
- kamish
Olisi kiva kirjoitella enemmän. harvoin minulla on aikaa viettää yötäni kirjoitellen. Olen elämää nähnyt rankkaa työtä tekevä mies.Vaimoni on parantumattomasti sairas. Minun pitää näyttää vahvalta, mutta joskus on rankkaa.
- kamish
Ikävä havaita
, että kirjoitusten sävy on peruuttamaton pettymys toiseen ihmiseen. pahinta on pelko olla kokonaan huono. se tapahtuu avioerossa. miksi pitää kokonaan tuomita toinen ihminen oikeuttaakseen omat päätöksensä? - kamish
Tälläiset halut ovat merkki siitä ettei ihminen ole sinut itsensä ja menneisyyden kanssa. Eikä todellisuudessa ole miettinyt omaa olemustaan maailmassa, vaan maailman toimintaa oman itsensä ympärillä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401410Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891245- 1091105
- 191051
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833