Tuliliskoihin apua!

ruusu-rinsessa

Minulla on ollut joitain päiviä tulilisko akvaariossa ja on näyttänyt hyvin viihtyvältä. Nyt se ei ole oikeastaan liikkunut ja en ole nähnyt sen syövän mitään. Kaupasta josta ostin sen sanottiin, että se syö kalanruokaa... en ole ainakaan nähnyt. Maapalana mulla on sitä korkkikanto-hommaa. Sitten mulla on myös ruokana sitä kuivattua surviaista eliTubifex wormsia... Toivottavasti joku osaa antaa mulle vinkkejä. Olen aivan rakastunut tähän liskoon ja haluaisin sen selviävän. En kuitenkaan pystyisi oikeastaan siirtämään sitä omaan altaaseen, kun tilaa ei ole. Kiitos jo nyt vastauksista.

10

590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HEH

      koita pakaste surviaisia,veri matoja
      tai pakaste katkaravun palasia tai pakaste
      sein paloja sulata ruoka vesi lasissa jossa on
      vähän vettä kaada ruoka sitten akvaarioon
      T:HEH

      • ruusu-rinsessa

        Minulla on siellä kalojakin... eikai ne sellaista voi syödä ja minulla ei ole pakastetta... kun minulle sanottiin, että syö kuivaakin ruokaa...


      • hoax
        ruusu-rinsessa kirjoitti:

        Minulla on siellä kalojakin... eikai ne sellaista voi syödä ja minulla ei ole pakastetta... kun minulle sanottiin, että syö kuivaakin ruokaa...

        Tietenkin kalatkin voi syödä pakestesurvaria yms.. Aivan huoletta. Useissa noissa "pakaste mato pakkauksissa" lukeekin "fish food". Kannattaa varmaan koittaa syöttää tuliliskoa pinseteillä, että kalat eivät söisi kaikkea. Minulla toinen tulilisko suistui alussa syömään vain elävää ruokaa, pieniä kaste- ja jauhomatoja. Olet täältä varmaan lukenutkin, että tuliliskoja ja kaloja ei saisi pitää samassa altaassa..


      • ruusu-rinsessa
        hoax kirjoitti:

        Tietenkin kalatkin voi syödä pakestesurvaria yms.. Aivan huoletta. Useissa noissa "pakaste mato pakkauksissa" lukeekin "fish food". Kannattaa varmaan koittaa syöttää tuliliskoa pinseteillä, että kalat eivät söisi kaikkea. Minulla toinen tulilisko suistui alussa syömään vain elävää ruokaa, pieniä kaste- ja jauhomatoja. Olet täältä varmaan lukenutkin, että tuliliskoja ja kaloja ei saisi pitää samassa altaassa..

        Kyllä minä olen lukenut, mutta kaupoissa sanotaan, että voi... mutta miksi ei voisi? Nii, mutta ei ole pakastinta...


      • mia
        ruusu-rinsessa kirjoitti:

        Kyllä minä olen lukenut, mutta kaupoissa sanotaan, että voi... mutta miksi ei voisi? Nii, mutta ei ole pakastinta...

        Eikö sulla ole edes jääkaappia missä olis pakaste-lokero? Valitettavasti jotkut vastuuttomat eläinkaupat sanovat mitä vain saadakseen myytyä eläimiä...tai eivät tiedä kun eivät ole viitsineet perehtyä lajiin...(mm:meidänkin paikkakuntamme eläinliike.Tosin olivat reiluja ja sanoivat sen...) mutta suosittelen sinua hankkimaan jonkun muun "boksin" tuliliskolle !


    • Zuuls

      No ensinäkin on se, että tuliliskosi on kalojen kanssa. Eli näin ei saisi missään nimessä tehdä, joten en ihmettele, että ongelmia on. Lisko kärsii olosuhteista, kalat kärsii olosuhteista..Ne pitäisi korjata, mutta jos et siirrä tularia ei olosuhteet korjaannu.

      Jos ei ole pakastinta niin miksi et osta pakastinta? Jos et halua ostaa/hankkia pakastinta niin koitat tuon kuivaruoan kanssa pelata ja toivot, että se söisi. Eli ei tuossa paljoakaan voi muuta tehdä..

      Jos tulari elelee kalojen kanssa ja toisinpäin on homma heti alkuun pielessä ja yleisestikkään: Älä ikinä usko mitä eläinkaupoissa väittävät vaan tutki ensin itse lajia ja hanki vasta sitten.

      Syyn löydät ainakin tästä linkistä parhaiten:

      http://www.sammakkolampi.net/kirjoitelmat/yhdistaminen.html

      • ruusu-rinsessa

        Minulla ei ole liikaa rahaa. Joten ajattelin, että hyvä, kun voin hankkia sen akvaarioon kalojen kanssa... ja nyt jos se ei voi ollakkaan siellä... en minä siitä enää luovu! Täytyy kai yrittää väsää sille oma boksi... mutta onko pakko laittaa suodatinta? Kun sellaseen ei ole varaa.


      • tanja
        ruusu-rinsessa kirjoitti:

        Minulla ei ole liikaa rahaa. Joten ajattelin, että hyvä, kun voin hankkia sen akvaarioon kalojen kanssa... ja nyt jos se ei voi ollakkaan siellä... en minä siitä enää luovu! Täytyy kai yrittää väsää sille oma boksi... mutta onko pakko laittaa suodatinta? Kun sellaseen ei ole varaa.

        osta ja myy palstalta löydät varmasti halvan terraarion tai joku voi lahjoittaa (ei tarvitse olla iso) ja pieni suodatin maksaa n:30 euroo...(suodatin tosin ei ole aivan välttämätön) Voit puhdistaa pohjaa lapolla n:10 euroo. tai pelkällä letkulla...muutama euro. Itse väsätty voi tulla kalliimmaksi..(lasi ja leikkaus työ jos et itse ole varma etkä halua terraariosta vuotavaa) Ei tarvitse luopua, mutta hyvä kun otit neuvoista vaarin !!!


      • C. Ensicauda
        ruusu-rinsessa kirjoitti:

        Minulla ei ole liikaa rahaa. Joten ajattelin, että hyvä, kun voin hankkia sen akvaarioon kalojen kanssa... ja nyt jos se ei voi ollakkaan siellä... en minä siitä enää luovu! Täytyy kai yrittää väsää sille oma boksi... mutta onko pakko laittaa suodatinta? Kun sellaseen ei ole varaa.

        Tosiaankin kannattaa seurailla noita osto/myynti palstoja.. Sieltä saa joskus ihan pilkkahintaankin hyviä, tulareille sopivia pyttyjä. Mm: Aqua web=
        http://www.aqua-web.org/forum/viewforum.php?f=10
        Tuolta kannattaa etsiä. Suodattimet maksavat eläinkaupassa sen 30 e ellei enemmänkin. Suodatin ei ole ihan välttämätön jos on iso allas mutta erittäin suositeltava, sotkevat kamalasti :) Ja eipä kaikilla ihan akvalamppuakan altaa päällä ole.. Monella on pöytävalaisin tms. Käytä mielikuvitusta altaan sisutamisessa mutta muista liskon turvallisuus! Halvallakin saa kyllä tulari altaan perustettua.


      • Zuuls
        ruusu-rinsessa kirjoitti:

        Minulla ei ole liikaa rahaa. Joten ajattelin, että hyvä, kun voin hankkia sen akvaarioon kalojen kanssa... ja nyt jos se ei voi ollakkaan siellä... en minä siitä enää luovu! Täytyy kai yrittää väsää sille oma boksi... mutta onko pakko laittaa suodatinta? Kun sellaseen ei ole varaa.

        Tuo rahanpuute on ikävää..Tästä syystä juuri kannattaakin aina koittaa ottaa selvää lajista, mutta sitä luottaa e.kauppiaisiin niin kauan, kunnes käy juuri jotenkin näin ikävästi, että se luottamus menee osittain edes.

        Periaatteessa tuo yksi ei niin isoa tilaa tarvitse - tosin 2 tularia olisi parempi, mutta viihtyvät yksinäänkin. Silti hienoa, että kuuntelit neuvoja ja ajattelit tuliliskoakin ja miten luoda sille omat hyvät olosuhteet.

        En nyt laita osta ja myy palstalle vaan mainitsen tässä. :) Itselläni on 98l allas tyhjänä ja en siitä paljoakaan pyydä (ottaen tapauksesi huomioon), suodatin löytyy myös..Mutta mailaa tuosta mailiini jos olet kiinnostunut.

        Meil: [email protected]


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      423
      1826
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      186
      1475
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      156
      1358
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe