Hydrofoil edut ja haitat !

kysyvä

Onko kokemuksia hydrofoileista ?

Onko toimivuudessa eroja liukuvien, puoliliukuvien ja uppoumarunkoisella veneellä ajettaessa ?

Turha härpäke vai todellinen innovaatio !

4

2728

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tähhäh

Onks joku asentanut noita uppoumarunkoisiin? :) Soutuvenettä ei lasketa 2hp koneella.

• Niin-ja-näin

Veneen liikkumisen kannalta suhteellisen hyvä ratkaisu, pienentää kitkapintaa radikaalisti, hydrodynaaminen profiilivastus on kuitenkin oltava painoa vastaava, joten hyöty tulee vasta suurilla nopeuksilla.
      Ääntöpuolena on voimansiirto, potkuri metritolkulla rungon alapuolella on lähes huono vitsi ja jettipropulsiossa vettä olisi nostettava turhanpäiten metritolkulla veden pinnan yläpuolelle joka taas hukkaa tehoa varsinkin suurilla nopeuksilla joilla vesimäärä kasvaa.
      Yhtä kaikki, joihinkin tapauksiin voi olla hyötyä, riippuen mitä ominaisuuksia painotetaan, käytäntö ainakin nykyisin on alempiin nopeuksiin, ne kun kaikissa tapauksissa ovat taloudellisempia kuin suuret nopeudet.

• vm41

Kysyjä varmaan tarkoitti näitä perämoottorin alaosaan asennettavia muoviläpysköitä ?
      Näiden tasojen hyöty tulee nimenomaan hiljaisilla nopeuksilla, jolloin kapeaperäinen venho tahtoo nostaa kokan ylös.
      Tasojen periaate on aivan sama, kuin lentokoneen siivillä.
      Veden virtaus tason kaarevan yläpinnan yli kehittää nosteen ja keventää näin ahteria laskien kokkaa.
      Hieno keksintö.
      Erikseen on nämä kantosiivet (Hydrofoilit ) jotka asennetaan veneen runkoon, joka nostaa veneen kokonaan ylös vedestä.
      Näiden periaate on ihan sama ja yleensä n 10 solmun jälkeen alkaa noste ja vedenvastus pienenee ja energian tarve vähenee huomattavasti, suunnilleen n 30 - 40 % kuormasta riippuen.

• laiska10

Itse laitoin Päijän 520 L soutuveneeseen jossa minulla on 6 heppanen Yamaha (pitkärikinen) hydrofoilin ja kyllä muuttui kerrasta kulku. Ennen kulki 11 km/h ja perä sukelsi tehden komeat peräaallot. Nyt kulkee 18 km/h ja aalto on puolet pienempi. Äärettömän tyytyväinen olen "keksintöön". Mitattu GPS:llä ja kahden aikuisen kuormalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4114
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3198
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1780
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe