Muisto Oravan nahoista

Kurapuro

Kamuttaja kirjoitti suden pyynnistä Pielisen jäällä sitä en muista,mutta tuli mieleen nuoren pojan muisto oravan nahoista ja pyynnistä jos joku muistaa samoja asioita kirjoita .Isä kävi sivutöinään savotassa kun oli pakko Mökki velka pakotti ,opeteltiin justeerin vetoon,oltiin savotassa Petronvaarassa ,minä ihmettelin kun se iltaisin teki panoksia haulikkoon oli muuten pitkäpiippuinen Huski ,se ampui oravia nylki ne nahat veti laudalle ,minun tehtävä oli ne sitten viedä nimismiehelle joka asui jokirannassa yhteislyseon vieressä,Ilmari Halonen oli silloin nimismiehenä hän tutki nahat monta haulin reikää on hinta määräytyisi sen mukaan .Mutta se huipennus isä keitti se oravan ja söi muille ei kelvannut ja mikä pihkan haju oli keittiössä Äiti taisi joskus huomauttaa.
Jotta tällainen muisto tuli mieleen.

32

368

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • p46olihyvä

Tuosta ajasta pitänee pikkasen korjata muistitietoasi vallesmannin käynnin osalta.
      Tämä nahkojen leimaus oli välttämätön toimenpide, joka oli tehtävä parin päivän sisällä jahdin päättymisestä. 1940-luvulla mentiin nahkojen kanssa vallesmannin kansliaan. Siellä oli poliisimies varta vasten tätä toimenpidettä varten. Hän pujotti rautalangan nahkojen silmänrei'istä läpi. Nippuun kerättiin kymmenen nahkaa, jonka jälkeen rautalanka pujotettiin lyijyplommin läpi. Lyijyke puristettiin pihdeillä kiinni, jolloin lyijyyn jäi tarkistusleima. Myöhemmin nahkoja ei enää niputettu, vaan jokaiseen nahkaan lyötiin silmien väliin leveä kupariniitti, jossa oli leima. Toimenpide maksoi muutaman pennin per nahka. Tässä yhteydessä tarkastettiin metsästyskortti.
      Merkkaamatonta oravannahkaa ei voinut myydä näille ostajille. Ja on ollut ihme touhua, jos vallesmanni on ostajana tuossa tapauksessa. Ja aika harva niitä haulikolla ammuskeli. Jokainen ylimääräinen reikä, pudotti hintaa alaspäin ja paljon.
      Ja jahtiaikaa kontrolloitiin silloisen riistakeskuksen taholta. Ja tehtiimpä myös siten, että muuanpäivä ennen jahtia ilmoitettiin, että nahassa on oltava vaikka vasen etukäpälä kiinni. Tai muita kikkoja. Näillä puututtiin ennenaikaisen salajahtiin.

• Kurapuro

Selvennän hieman muisti kuviani jostakin syystä nahat piti viedä Haloselle kotiin vuosi luku 1960 alkupuoli leima niihin tuli kun ensin tutki montako reikää oli nahassa,Isäni laittoi vain kaksi haulia panokseen pitkäpiippuinen 80 cm oli tarkka ase jos oli ampujakin,1940 luvun asioista en tiedä olen sen verran nuori ,olet varmaan oikeassa siinä ettei Vallesmanni niitä ostanut vain joku muu,mutta tämä olikin minun muistikuva olin Kymmenen vanha poika.

• En tiennytkään isäsi metsästysharrastuksesta, tai paremminkin pakon sanelemasta touhusta perheen toimeentulon hyväksi.
      Parhaan hinnan oravannahoista maksoi siihen aikaan Kauppayhtiö.
      Siellä oli todella pätevä nahkamies Niilo Karmakka.

Satuin kerran olemaan paikalla kun joku Jongunjoen mies toi nahkoja, kettuja, näätiä ilveksen ja jotain muitakin.
      Niilo silitteli ja tunnusteli, lopuksi sanoi hinnan.
      Kirjoitti lapun jolla mies haki rahat toisesta kerroksesta Ida Maurolta.

Oravanliha on syötävää kun osaa tehdä.
      Neljän hengen perheelle saa keiton 4 - 6 oravan lihoista.
      Joukkoon laitettiin hiukan sianlihaa tai paremminkin läskiä.
      Pihkanhajua poistettiin liottamalla lihaa jonkin aikaa etikkavedessä.

• Oravainen

tietääkö joku mitä niille oravannahoille tehtiin ja tietäskö joku hyviä reseptejä oravapaistiin. Kysyn syksyä silmälläpitäen kun ympäristössä on oravia vaikka hurumykke.

• Oravainen kirjoitti:

tietääkö joku mitä niille oravannahoille tehtiin ja tietäskö joku hyviä reseptejä oravapaistiin. Kysyn syksyä silmälläpitäen kun ympäristössä on oravia vaikka hurumykke.

Ainakin Kauppayhtiö osti niitä ja torilla joku ostaja kävi silloin tällöin.
        Reseptejä minulla ei ole, sillä en ole hyvä kokki.
        Sen tiedän joidenkin kertomana, että he nuotiolla vartaalla käristi ja söivät suolan kanssa.

• Kurekurredut
        kamuttaja kirjoitti:

Ainakin Kauppayhtiö osti niitä ja torilla joku ostaja kävi silloin tällöin.
        Reseptejä minulla ei ole, sillä en ole hyvä kokki.
        Sen tiedän joidenkin kertomana, että he nuotiolla vartaalla käristi ja söivät suolan kanssa.

Oletko itse syönyt.

• Kurekurredut kirjoitti:

Oletko itse syönyt.

En ole päässyt maistamaan, mutta tekisi mieli.

• Luontoliittolainen

Etkö sinä pöljäke tiedä että orava on rauhoitettu eikä niitä saa ampua

• Oravanmetsäsätäjä

Hölönpölön. kyllä oravia saa ampua kuka tahansa ei siihe lupia tarvii

• rotestimökinpoika
        Oravanmetsäsätäjä kirjoitti:

Hölönpölön. kyllä oravia saa ampua kuka tahansa ei siihe lupia tarvii

Ei mene ihan noin, oravalla on metsästysaika ja metsästyskortti on oltava sekä maanomistajan lupa. Luonnollisesti myös aseenkantolupa.

• paljon.metsästävä
        rotestimökinpoika kirjoitti:

Ei mene ihan noin, oravalla on metsästysaika ja metsästyskortti on oltava sekä maanomistajan lupa. Luonnollisesti myös aseenkantolupa.

En minä ole ikinä lupia tarvinnut oravan enkä minkä muunkaan mettästyksessä. Hyvin noi putoo puusta.

• Oravanpoikanenkin
        paljon.metsästävä kirjoitti:

En minä ole ikinä lupia tarvinnut oravan enkä minkä muunkaan mettästyksessä. Hyvin noi putoo puusta.

Et ole ikinä metsästänytkään, eikö vain.

• huomennakin
        Oravanpoikanenkin kirjoitti:

Et ole ikinä metsästänytkään, eikö vain.

Minä teen mitä haluun

• voi.reppanaa
        huomennakin kirjoitti:

Minä teen mitä haluun

naurettavaa uhoo

• rotestimökinpoika

Ei kannata jämätä tuollaisen kanssa.

• kuikkis

Miekin olin polvenkorkusena setän mukana 60,luvulla kun hän oravia metätti.Aseena oli 22cal,eli pinoiskivääri,ennen sotia valmistettu, muistaakseni Sakolainen,mutta pirun tarkka.Patruuna semmonen hirmu lyhkänen, kutsuivat niitä penniläisiksi.Tietäskö kukaan mistä "penniläinen"nimi on saanut alkunsa,oliko se halpa?

• Oi-niitä-aikoja

Se oli paras oravapyssy minkä minä tiedän. Haulikolla ammuttiin vain riistanvartjjoita.

• mähkön-lippis
        Oi-niitä-aikoja kirjoitti:

Se oli paras oravapyssy minkä minä tiedän. Haulikolla ammuttiin vain riistanvartjjoita.

Olihan ne aikoja kun oravia jahdattii. Vaan muistaakos kukaan kun esinahkoja ostettiin Lieksan torilla.. Nahat piti leimauttaa vallesmannilla kaikki ja vasta sitten ne saattoi myydä. Markkinat oli ollut parasta esinahan jahtuu aikaa, ja paraillaan muistan muorin tuoneen niitä repullisen markkina-aikaan kuivamaan. Osassa oli vielä lerssit paikallaan ja niistä tehtiin sitten lihapullia. Niistä maksettiin tuplaten paremmin kuin näätän nahasta. Viidellä esinahalla sai viisi lehmää ja navetaan.

• julliboitsu
        mähkön-lippis kirjoitti:

Olihan ne aikoja kun oravia jahdattii. Vaan muistaakos kukaan kun esinahkoja ostettiin Lieksan torilla.. Nahat piti leimauttaa vallesmannilla kaikki ja vasta sitten ne saattoi myydä. Markkinat oli ollut parasta esinahan jahtuu aikaa, ja paraillaan muistan muorin tuoneen niitä repullisen markkina-aikaan kuivamaan. Osassa oli vielä lerssit paikallaan ja niistä tehtiin sitten lihapullia. Niistä maksettiin tuplaten paremmin kuin näätän nahasta. Viidellä esinahalla sai viisi lehmää ja navetaan.

Oletko ylypee itestäs kun ja jos pääsi selevijää?

• kossupulloon
        julliboitsu kirjoitti:

Oletko ylypee itestäs kun ja jos pääsi selevijää?

selevii se, mie en pullota mehuja

• eitietookaan

Missä on Pertvaara

• Kyseessä oli Petrovaara joka on aika tuttu paikka.
        Siellä asui aikoinaan eräs Lieksalainen legenda Petrovaaran Martta.
        Erittäin ahkera, touhukas ja tarmokas nainen.

• Ent.Petrovaaralainen
        kamuttaja kirjoitti:

Kyseessä oli Petrovaara joka on aika tuttu paikka.
        Siellä asui aikoinaan eräs Lieksalainen legenda Petrovaaran Martta.
        Erittäin ahkera, touhukas ja tarmokas nainen.

Kuinka tiedät Petrovaaran Martan. Olet todella outo ja pakko olla jokin kortisto.

• anna.tulla

Sinäkin Kurapuro kuulema tunnet kamuttajan kerro joitain nimi.

• vakava.varoitus

Älä kerro jos vaikka tunnetkin kamuttajan vihaaja koettaa onkia nimeä kaikin keinoin.

• Aavvaa
        vakava.varoitus kirjoitti:

Älä kerro jos vaikka tunnetkin kamuttajan vihaaja koettaa onkia nimeä kaikin keinoin.

Jos vaikka tietää niin ei varmaan kerro vaikuttaa sellaiselta kaverilta.

• Kurapuro

Hienoa ,että meillä on sellainen ihminen mikä tietää Lieksan ja Pielisjärven asioista noin paljon olisikin kiva kun niistä kirjoitellaan nyt kun vielä on tietäjiä itse olen nuoremman sukupolven edustaja mutta erittäin kiinnostunut vanhoista asiosta ja tapahtumista toivon vain ettei noita jonninjoutavia sekoilijoita tulisi sotkemaan juttuja.ps.En varmaan paljasta Kamuttajaa vaikka tuntisinkin.

• jääkärilä
        Kurapuro kirjoitti:

Hienoa ,että meillä on sellainen ihminen mikä tietää Lieksan ja Pielisjärven asioista noin paljon olisikin kiva kun niistä kirjoitellaan nyt kun vielä on tietäjiä itse olen nuoremman sukupolven edustaja mutta erittäin kiinnostunut vanhoista asiosta ja tapahtumista toivon vain ettei noita jonninjoutavia sekoilijoita tulisi sotkemaan juttuja.ps.En varmaan paljasta Kamuttajaa vaikka tuntisinkin.

Kamuttaja on tuon suuren itäisen naapurin leivissä ja sillä on kaikista lieksalaisista merkinnät kortistossa ja varmasti sinustakin. Sen isä oli Tammisaaren vankilan päällikkö ja itse se on entinen punaupseeri. Pidä varasi äläkä jännä selkääsi sillle.jääkäri

• oravaton.osku

Miksi Lieksassa ole enää oravia

• Virallisten arvioiden mukaan koko maan oravakanta on alle neljäsosan siitä mitä oli 50 vuotta sitten.

• Kurren.ystävä
        kamuttaja kirjoitti:

Virallisten arvioiden mukaan koko maan oravakanta on alle neljäsosan siitä mitä oli 50 vuotta sitten.

Mikä ne on vienyt salametsästys vai??????

• rotestimökinpoika

Ei ole enää naavaa, pesätarpeita. Tuskinpa metsästetty loppuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      96
      4799
    2. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      168
      4343
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      85
      4179
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      116
      2668
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      137
      2658
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2197
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2087
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1870
    9. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1749
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1737
    Aihe