Attityderna mot svenskan har hårdnat!

YLEsvenska2014

Medias ger felaktiga nyheter om finnarnas attityder

"Över 70 procent av finlandssvenskarna anser att attityderna mot svenskan har hårdnat i rikspolitiken"

Det där beror på att finladssvensk media ger felaktiga nyheter oma finnarnas attityder; det är fråga on hårdnade attityder mot TVÅNGET, obligatoriet att läsa svenska, inte hårdnade attityder mot svenskatalande befolkningen.

"vi inte har varit vana med att vår existens ifrågasätts"
Glöm inte, att för århundraden finskans ställning har ifrågasätts i Finland, när universitets utbildning erbjöds bara på svenska och därför nästan alla ämbetsmen var svenskspråkiga.
Svenskans ställning var orimlig då. Thank God finskan överlevde, även om eliten hårt strävade efter annorlunda språkverklighet i Finland.

14

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • populism

      suru populismia

    • joooojoooo

      hyvä hyvä

    • 815

      Niinpä niin kyllä suomalaiset ovat historiansa lukeneet ja tajuavat myös nykyisyytensä.
      En lainkaan ihmettele kantojen kovenemista mutta eiköhän olisi
      paras katsoa sinne peiliin ja miettiä mistä se johtuu.
      Me tiedämme aika tarkkaan miten muissa maissa toimitaan kielivähemmistöjen kanssa ja mikään tälläinen kyykytys ei kävisi
      muissa demokratiaksi luokitellusssa maassa kyseeseen.

    • pelkkaafaktaa

      Pelkkää asiaa aloituksessa eikö olekkin Ankdam?

      • cdgvbv

        Täytyy kyllä myöntää, että yksinomaan Ankdamin ja muiden svekotrollitehtailijoiden ylimielinen asenne on muuttanut oman mielipiteeni ruotsia ja ruotsinkielisiä kohtaan neutraalista negatiiviseksi.


      • eioo_ei
        cdgvbv kirjoitti:

        Täytyy kyllä myöntää, että yksinomaan Ankdamin ja muiden svekotrollitehtailijoiden ylimielinen asenne on muuttanut oman mielipiteeni ruotsia ja ruotsinkielisiä kohtaan neutraalista negatiiviseksi.

        Olet nettifenno ja roikut täällä koko ajan. Jos sun asenteesi olisi ollut "neutraali" et koskaan olisi tällaisten nefe-pellejen seuraan halunnutkaan.


      • eioo_ei kirjoitti:

        Olet nettifenno ja roikut täällä koko ajan. Jos sun asenteesi olisi ollut "neutraali" et koskaan olisi tällaisten nefe-pellejen seuraan halunnutkaan.

        Ja jos olisit ollut neutraali ruotsin kieltä kohtaan, olisit huomannut että Ankdamin kirjoitukset ovat asiallisia eivätkä lainkaan ylimielisiä. Sen sijaan juuri nyt yhdesä ketjussa eräs nettifenno uhoaa, että olisi ollut parempi jättää suomenruotsalaiset lapset jättää pelastamatta ja antaa heidän kuolla. Minusta se on kuvottavaa!


      • kl35
        ahvennainen kirjoitti:

        Ja jos olisit ollut neutraali ruotsin kieltä kohtaan, olisit huomannut että Ankdamin kirjoitukset ovat asiallisia eivätkä lainkaan ylimielisiä. Sen sijaan juuri nyt yhdesä ketjussa eräs nettifenno uhoaa, että olisi ollut parempi jättää suomenruotsalaiset lapset jättää pelastamatta ja antaa heidän kuolla. Minusta se on kuvottavaa!

        Ankdam on nimenomaan ylimielinen. Hän on näitä nimittelijöitä ja halventajia. Kun suomalaisista 74% haluaa vapaan kielivalinnan, hän kutsuu näitä "netti fennoiksi" ja "nefeiksi" yrittäen ilkeilyllään vihjailla, että suomenkielisten enemmistö olisi heikosti koulutettuja ja vastenmielisiä ja siksi näiden kielivapaustoiveilla ei muka ole merkitystä, siksi näitä rasittava pakkoruotsitus, jolle ei ole vastinetta missään maailmassa, olisi muka ok.

        Ankdam on paljastanut korttinsa moneen kertaan häijyilemällä eri tavoin, mm. Kalevala on kuulemma hänelle jotain idästä tullutta vierasta kulttuuria (Ankdam ei muka tiedä, että runonlaulu oli koko Suomen alueen kulttuuria ennen kuin ruotsista tullut kirkko juuri sen lännestä).

        Ankdamin on otettava nyt uusi asenne ja myönnettävä, että maa, jossa hän asuu on suomenkielinen ja hän kuuluu pieneen ruotsinkieliseen vähemmistöön, joka saa elää omaa elämäänsa, mutta jolla ei voi olla mitään oikeutta puuttua enemmistön kieliopintoihin tai identiteettiin.


      • nefen_kriisi
        kl35 kirjoitti:

        Ankdam on nimenomaan ylimielinen. Hän on näitä nimittelijöitä ja halventajia. Kun suomalaisista 74% haluaa vapaan kielivalinnan, hän kutsuu näitä "netti fennoiksi" ja "nefeiksi" yrittäen ilkeilyllään vihjailla, että suomenkielisten enemmistö olisi heikosti koulutettuja ja vastenmielisiä ja siksi näiden kielivapaustoiveilla ei muka ole merkitystä, siksi näitä rasittava pakkoruotsitus, jolle ei ole vastinetta missään maailmassa, olisi muka ok.

        Ankdam on paljastanut korttinsa moneen kertaan häijyilemällä eri tavoin, mm. Kalevala on kuulemma hänelle jotain idästä tullutta vierasta kulttuuria (Ankdam ei muka tiedä, että runonlaulu oli koko Suomen alueen kulttuuria ennen kuin ruotsista tullut kirkko juuri sen lännestä).

        Ankdamin on otettava nyt uusi asenne ja myönnettävä, että maa, jossa hän asuu on suomenkielinen ja hän kuuluu pieneen ruotsinkieliseen vähemmistöön, joka saa elää omaa elämäänsa, mutta jolla ei voi olla mitään oikeutta puuttua enemmistön kieliopintoihin tai identiteettiin.

        Nefeillä on ongelma, jota muilla suomalaisilla (suomen- ja ruotsinkielisillä) ei ole: identiteettiongelma (ks. viestin viimeinen lause). Nefelle ruotsin opiskelu vaikuttaa hänen hauraaseen identiteettiinsä, kun taas muut suomalaisiet (vaikkeivat ruotsia haluaisikaan opiskella) eivät koe mitään muutossa tapahtuvan identiteetissään, kun he kuulevat, opiskelevat ja keskustelevat ruotsiksi. Nefejen identiteettikriisi ei poistu edes pakkoruotsin poistamisella, niin syvälle se on juurtunut. Tälaista nefe-ilmiötä on lähes mahdoton tajuta 2000-luvun modernissa ja demokraattisessa Suomessa.


      • nefen_kriisi kirjoitti:

        Nefeillä on ongelma, jota muilla suomalaisilla (suomen- ja ruotsinkielisillä) ei ole: identiteettiongelma (ks. viestin viimeinen lause). Nefelle ruotsin opiskelu vaikuttaa hänen hauraaseen identiteettiinsä, kun taas muut suomalaisiet (vaikkeivat ruotsia haluaisikaan opiskella) eivät koe mitään muutossa tapahtuvan identiteetissään, kun he kuulevat, opiskelevat ja keskustelevat ruotsiksi. Nefejen identiteettikriisi ei poistu edes pakkoruotsin poistamisella, niin syvälle se on juurtunut. Tälaista nefe-ilmiötä on lähes mahdoton tajuta 2000-luvun modernissa ja demokraattisessa Suomessa.

        Ja minusta tuo, että toivoo lasten kuolemaa siksi että nämä (ilmeisesti, lehdessä ei tosin mainittu mitään äidinkielestä) ovat ruotsinkielisiä on jo todella törkeää. mUtta nettifennon mielestä se tuntuu olevan ok.
        Ei ruotsin opetuksen pakollisuuden poistaminen mitään auttaisi, sen jälkeen nettifennot alkaisivat entistä voimakkaammin vaatia kaiken ruotsinkielisen palvelun poistamista. Tai jopa kaikkien ruotsinkielisten tappamista, kun nuo lapsetkin sentään jäivät henkiin.


      • dfchh
        ahvennainen kirjoitti:

        Ja minusta tuo, että toivoo lasten kuolemaa siksi että nämä (ilmeisesti, lehdessä ei tosin mainittu mitään äidinkielestä) ovat ruotsinkielisiä on jo todella törkeää. mUtta nettifennon mielestä se tuntuu olevan ok.
        Ei ruotsin opetuksen pakollisuuden poistaminen mitään auttaisi, sen jälkeen nettifennot alkaisivat entistä voimakkaammin vaatia kaiken ruotsinkielisen palvelun poistamista. Tai jopa kaikkien ruotsinkielisten tappamista, kun nuo lapsetkin sentään jäivät henkiin.

        Älähän valehtele "mUtta nettifennon mielestä se tuntuu olevan ok."
        Ei todellakaan ole ok.

        Sen sijaan nettisveko kyllä ilkamoi, kun lukee uutisen suomalaisen kuolemasta. Viimeksi linkitteli Karkkilan surmankolarista "fennon kuolemana".


      • dccvh
        eioo_ei kirjoitti:

        Olet nettifenno ja roikut täällä koko ajan. Jos sun asenteesi olisi ollut "neutraali" et koskaan olisi tällaisten nefe-pellejen seuraan halunnutkaan.

        Miten itse tälle palstalle päädyit? Olet sitten ilmeisesti kuvaamasi sveko-pelle, joka roikkuu palstalla päivästä toiseen.


      • gh35
        nefen_kriisi kirjoitti:

        Nefeillä on ongelma, jota muilla suomalaisilla (suomen- ja ruotsinkielisillä) ei ole: identiteettiongelma (ks. viestin viimeinen lause). Nefelle ruotsin opiskelu vaikuttaa hänen hauraaseen identiteettiinsä, kun taas muut suomalaisiet (vaikkeivat ruotsia haluaisikaan opiskella) eivät koe mitään muutossa tapahtuvan identiteetissään, kun he kuulevat, opiskelevat ja keskustelevat ruotsiksi. Nefejen identiteettikriisi ei poistu edes pakkoruotsin poistamisella, niin syvälle se on juurtunut. Tälaista nefe-ilmiötä on lähes mahdoton tajuta 2000-luvun modernissa ja demokraattisessa Suomessa.

        Suomenkielisten ongelma on tarpeeton ja käsittämättömän laaja pakkoruotsi. Missään ei pieni vähemmistökieli ole kaikille pakollinen alakoulusta yliopistoon.

        Miksi jauhat pastaa muka identiteettiongelmista? Onko koko maailmalla identiteettiongelma, kun pakkoruotsin kaltaista järjetöntä tuhlausta ja pomotusta ei missään muualla harjoiteta?

        Ilmeisesti sinulta loppuivat argumentit aiheesta ja yrität nyt ilkeilyllä vahvistaa omaa identiteettiäsi. Selkärangatonta puuhaa sinulta.


      • dcvcc
        eioo_ei kirjoitti:

        Olet nettifenno ja roikut täällä koko ajan. Jos sun asenteesi olisi ollut "neutraali" et koskaan olisi tällaisten nefe-pellejen seuraan halunnutkaan.

        Sinä ehkä olet hakeutunut tänne sveko-pellejen seuraan roikkumaan. Onnea vaan urallesi. Itse käyn palstalla satunnaisesti ja sattumalta tänne ensimmäisellä kerralla päädyin. Enimmäkseen Ankdamin & kumppaneiden satuilut ovat viihdyttäviä, mutta heidän suomenkielisiin kohdistuva halveksiva asenne on saanut tutustumaan aiheeseen enemmänkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe