miten muka rauta laiva voi kellua?

merimies69

Aloin ihmettelemään tässä miten rautasta tehety laiva voi kelua koska rautahan uppoaa vedessä puu laivan ymmärrän mutta kaipaisin nyt asiaan selvennystä.

69

11786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pkhgfw2

      Mitenkä puulaiva voi upota?

    • Evoluutionääs

      Olen kuullut että tilanne on muuttumassa ja laivamadot ovat vähitellen tottuneet alumiiniin ja betoniin ja minä hetkenä hyvänsä myös rautaan. Evoluutio nääs.

    • LaivanrakentajaMiäs

      Se on sitä kuuluisaa kelluvaa terästä, mistä laivat tehdään.

      • Laivarauta

        Hyvä😆


      • Anonyymi
        Laivarauta kirjoitti:

        Hyvä😆

        Miks rauta pohjainen laiva ei uppoa kun kaikki rauta uppoaa


    • Somali-insinööri

      Laivat tehdään laivaraudasta ja se on ihan erijuttu kuin
      tavallinen rauta.
      Eli: Laivarauta= kelluvaa (pysyy veden pinnalla)
      Ratakisko= Uppoaa välittömästi veteen joutuessaan molekyylirakenteensa vuoksi.
      Siksi ei ratakiskorautaa saa KOSKAAN käyttää
      laivanrakennuksessa.

      Myös laivaraudan käyttö esim. ratakiskojen valmistukseen on ehdottomasti kielletty,
      koska kevättulvien aikaan kelluisi jokapuolella kaikenlaisia kiskoja
      aikaansaaden suunnattomia vahinkoja.

      • Anonyymi

        Ratakisko tosiaan uppovaa. Sen takiaa rautateitä ei rakennetta järville ja merille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratakisko tosiaan uppovaa. Sen takiaa rautateitä ei rakennetta järville ja merille.

        Mitä jos ratakiskot tekisi laivaraudasta, voisiko silloin junat kulkea merellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jos ratakiskot tekisi laivaraudasta, voisiko silloin junat kulkea merellä?

        Harkinnan alainen seikka.
        Ehkä ne junatkin pitäisi tehdä laivaraudasta, koska ovat kuitenkin tiukasti kosketuksissa niiden laivarautakiskojen kanssa.


    • Neuvoneuvo

      Laita tyhjä kattila ammeeseen ja mieti pääsi puhki miksi se ei uppoa.

      • Kärpästatti

        Kattilat nimenomaan tehdään laivaraudasta, eivät muuten kestäisi tiskausta.


      • yaboi

        Hahahahahahhhahahahahaah Waaaaaaau


    • merimies69

      Ps oon juonu liikaa partavettä mutta en vieläkäön ymärä mikä helvrtin molyelyyli rqkene

      • Mennenennen

        Mennen vai Old Spice? Itse pidän jälkimmäisestä, siitä jää hyvä jälkimaku kielen päälle.


      • Ryyppy
        Mennenennen kirjoitti:

        Mennen vai Old Spice? Itse pidän jälkimmäisestä, siitä jää hyvä jälkimaku kielen päälle.

        Joo...eikä henki haise pahalle.


    • jfjghghf

      Ja lentokoneet tehää lentokonerauasta.
      Muuten ne tippuu ales.

      • ijfgouibg

        Väärin son alumiitiä kevyttä ja jäykkää,, sei taas kellu se vettyy heti!


    • koooooisss

      Kyse on tilavuudesta, pikkunen rautanen nyrkin kokonen laiva menee pohjaan kun
      kivi, mutta 20 metrinen ei mene.

      • pienenpienihinaaja

        Ei muuten mene. Mulla on raudasta tehty pienoismallivene, joka kyllä ammeessa kelluu ja puksuttaa eteenpäin pienen liekin voimalla.


    • Arvo-Arkki_meedes_jr

      Rautamalmia kuljettava rautalaivakin pysyy pinnalla, mutta..

      ..sitähän Sipiläkin toivoo, että miljoona köyhää kannattelee ja hän saisi toimia uppoavan juppiveneen kipparina.

      Hävittyä peliä ei voi sääntöjä muokkaamallakaan voittaa, eikä Titaniccia pelasta enää mikään.

      Kreikassa jatkettiin veneenlaitoja, eikä se auttanut. Suomessa tuumitaan, että mitä paremmin paremmilla menee, niin sitä paremmin menee.

      Mutta meneekö miten pitkään?

      Aloittajan kysymys kelluvasta raudasta on aivan aiheellinen, koska rauta ei kellu, jos sitä ei suunnitella kellumaan.

    • DaaaD

      yksinkertainen selitys: laiva kelluu, koska todella suuri koko ja edestä päin katsottuna v-kirjaimen mallinen rungonmuoto syrjäyttää tietyn määrän vettä ja pitää sen syrjäytettynä (huom. aivan rungon korkeus) jolloin tuloksena on kelluminen.

      • Anonyymi

        Jos vähän tutustuisit laivojen malleihin ensin. Laivat ovat kyllä poikkileikkaukseltaan melkoisen neliskulmaisia laatikoita. Tiedätkö miksi, juu siksi että jos rakennetaan esim. tuollainen keskikokoinen eli 100000 tonninen laiva V- mallisella pohjalla, sen syväydestä tulee niin mahdoton ettei se pääse oikein mihinkään maailman satamaan...Mutta sitten toinen juttu, se rungon muoto ei vaikuta siihen paljonko vettä syrjäytetään, sen määrittelee laivan kokonaispaino, paino kullakin hetkellä laivassa olevalla lastilla jne. Jos laiva painaa 100000 tonnia, se syrjäyttää vettä noin 100000 kuutiometriä. Kirjoitan että noin, koska veden suolaisuus ja lämpötila vaikuttavat myös asiaan, toki varsin vähän mutta kuitenkin.
        Kun laitetaan laivan pituudeksi 240, leveydeksi 30 ja syväykseksi täydessä lastissa 15 metriä sekä uppouman täyteläisyysasteeksi 90 %, siinä meillä on laatikkomainen 100000 tonnin alus!
        Ai niin, myös pienet laivat ja jopa teräsveneet kelluvat, teräksinen partakoneen teräkin kelluu kun sen osaa sopivan varoen veteen laskea. Miten se partakoneen terä sitten kelluu, eihän se ole malliltaan lainkaan laiva...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vähän tutustuisit laivojen malleihin ensin. Laivat ovat kyllä poikkileikkaukseltaan melkoisen neliskulmaisia laatikoita. Tiedätkö miksi, juu siksi että jos rakennetaan esim. tuollainen keskikokoinen eli 100000 tonninen laiva V- mallisella pohjalla, sen syväydestä tulee niin mahdoton ettei se pääse oikein mihinkään maailman satamaan...Mutta sitten toinen juttu, se rungon muoto ei vaikuta siihen paljonko vettä syrjäytetään, sen määrittelee laivan kokonaispaino, paino kullakin hetkellä laivassa olevalla lastilla jne. Jos laiva painaa 100000 tonnia, se syrjäyttää vettä noin 100000 kuutiometriä. Kirjoitan että noin, koska veden suolaisuus ja lämpötila vaikuttavat myös asiaan, toki varsin vähän mutta kuitenkin.
        Kun laitetaan laivan pituudeksi 240, leveydeksi 30 ja syväykseksi täydessä lastissa 15 metriä sekä uppouman täyteläisyysasteeksi 90 %, siinä meillä on laatikkomainen 100000 tonnin alus!
        Ai niin, myös pienet laivat ja jopa teräsveneet kelluvat, teräksinen partakoneen teräkin kelluu kun sen osaa sopivan varoen veteen laskea. Miten se partakoneen terä sitten kelluu, eihän se ole malliltaan lainkaan laiva...

        Painoltaan pienen partakoneen terä pysyy pinnalla veden pintajännitysen avulla.


    • valuri_

      Olen terästehtaalla töissä ja vaihtanut tuhansiakertoja muottia kun laivalevyä tehdään. Laivalevymuotissa on nimittäin tuhansia reikiä mistä puhalletaan rautaan pieniä kuplia, siksi laivarauta kelluu.

    • merimies69

      Entä kelluuko rautamalmia kuljettava rautalaiva?

      • maarauta

        Vain jos se on laivarautamalamia. Jos se on maarautaa, se on pakko kuljettaa maitse. Sitä varten oli pakko kehittää hiukan kestävämpi tie, joka sai sitten nimekseen rautatie. Siihen aikaan rekat kulkivat kiskoilla, ja niimpä nykyäänkin vielä rautateillä on kiskot. Niitä rekkoja kutsutaan juniksi, sangen pitkiä ovat.


      • Anonyymi
        maarauta kirjoitti:

        Vain jos se on laivarautamalamia. Jos se on maarautaa, se on pakko kuljettaa maitse. Sitä varten oli pakko kehittää hiukan kestävämpi tie, joka sai sitten nimekseen rautatie. Siihen aikaan rekat kulkivat kiskoilla, ja niimpä nykyäänkin vielä rautateillä on kiskot. Niitä rekkoja kutsutaan juniksi, sangen pitkiä ovat.

        Niinpä, miksi muuten höyrylaiva ukkopekka on niin kevyt että höyry riittää kyllä kuljettamaan sitä, mutta se pitää silti köysillä köyttää laituriin? Luulisi että pari riuskaa naista pystyisi kyseistä höyhenenkevyttä laivaa paikallaan nyt hetken pitämään, kun kerran höyrykin saa sen liikkumaan! Oink oink? :D


    • poksdäingdäing

      Se on korkeampaa fysiikkaa,äläs vaivaa pientä päätäs semmosella ettei se poksahda.Leiki vain legoilla.

      • Anonyymi

        Mää luuli et golfballo teräs on se jota nää hitsari nörät käyttää laiva rakennukses? Ei suinkka vaa ol ope ny koulus huijannu nääs? Mut Golfballo teräs, se kelluu, sitä ei kylmaar upota eres se kuuluija jäääwuari, joka kyl titanicu sai uppoomaa, mut sii saakeli käytettii väärää terästä? Laivarauta o paskaa tavaraa, nääs, se kyl uppoo jos jääwuari tulee kylest sissää, mut nääs golfballoteräs olis pingottanu se jääwuare huitsi helevettii, warmaa se olis se golfballoteräkse johrost, lentäny johti suatanan kuwaittii. Mut yks huan pual täs golfballo teräkses o, sitä et laiva kyl kaatuu, mut ei uppoo, ni ei oo saatu ratkastuu, tätä se costa concordianki skipperi kiros siäl oikeures, ku ei saanu saatana millää sitä kaatunutta golfballoteräksest tehtyy costa concodiaa uppoomaa, ja näi olle toristeit hävitettyä, mukaa lukien ne muutamat hassut matkustajat, siks tää yritti johtaa maalt käsi niit pelastusoperaatioi, et olis voinu liueta paikalt... mut ei muistanu et ilmapalloihi käytetty heliumi jäi laiva kassakaappii... :D


    • japurjetuuli

      Edellä kuvattu pitää pääosin paikkansa. Tarkalla suunnittelulla voi vysiikan lakeja kuitenkin petkuhuiputella.
      Ennen muinoin, 80-lukulla, vietiin meitän toimesta näitä laivarautarautarullia ameriikaan. Tämä tapahtui yleensä talviaikaan koska jatkuvien matalapaineiden aiheuttama rytkytys tasasi mainittujen ilmapartikkelien ja rautan sijainnin siina rautassa ja muutenkin paransi laivarautan laatua.
      Kauhuksemme huomasimme että näiten laivarautarautarullien sekaan oli kätketty myös rautatieratakiskorautarullia. Sen näki siittä että levyn kulmaan oli tanssattu pieni veturin kuva kun taas oikean laivarautarautan tunnus oli pieni rautalaiva.
      Insinöörithan tämän olivat laskeneet että määrättyn määrän rautatieratakiskorautaa voi sekaan sotkea. Meillehän sitä ei kukaan uskaltanut kertoa, nimittäin selaisen lastin kuljettamiseen siihen maailmanaikaan ei olisi löytynyt miehistöä, tai ainakaan sellaista joka olisi laivan ameriikan rantaan osannut vietä.

    • materiaalitietoo

      Laivat tehhään laivarauvasta. Se on kelluva rautalaatu. Leentokonneet tehhään puolestaan ilimaalumiinista. Sekun on ilimaa kevyempätä.

      • tietävämpi

        Laivassa ehkä noin, mut lentokoneessa ei voi olla noin. Jos olisi, lentokoneet pitäisi sitoa kiinni laskeuduttuaan. Noin en ole kuullut muuten kuin lentotukialuksilla. Ehkä siinä se laivarauta jotenkin sotkee painovoimia?


    • Hallelujaa

      Laivat tehdään Jeesus-teräksestä. Se on sellaista vettenpäällä pysyvää seosterästä.

    • reumarapola

      Veteen on liuennut niin paljon raskasmetalleja että rautakin on alkanut kellua vetessä.
      Rautatiekiskorautakinhan kelluu elohopeassa eli veten elohopiapitoisuuen kasvaessa ajan saatossa, laivoja voidaan valmistaa kiskoteräksestä jos laivarauta pääsee loppumaan.
      Toistaiseksi laivan vetenalainen osa tulee varmuuden vuoksi tehä laivaraurasta.

      • kellottaja

        Eipäs vaan laivan veten alainen osa on rakennettava sukellusvene rautasta. Veten päällinen osa rakennettava laiva rautasta, sehän on veten päällä eli kelluu kunei uppova.


    • pölkmanni

      Kyllä alottaja asijaa kysyy. Jos rauta on väärää sorttija ninku vaikka on kuultu tosi tapauksesta että hohtimet kaivoon. Siinä on paras esimerkki että ne ei ollu tehty laivaraurasta.

      Kokeilkaa vaikka.

    • vääräseos

      titanikissa oli liian vähän titaniikkia

    • mikäänoleniinviisas

      Insinöörit ovat ihmeellisiä.

    • Uskontietäväni

      Rautalaivoihin rakennetaan kaksoispohja jolloin varsinaisen pohjan ja välipohjan väliin jää ontto tila. Tämä ontto tila on tiivis ja se täytetään heliumilla jonka avulla laiva kelluu. Kun pohjaan tulee reikä pääsee helium purkautumaan ja laiva uppoaa. Joskus merellä saattaa näkyä tankkereita joissa on valtavat säiliöt keskellä laivaa. Säiliöt ovat täynnä heliumia jolla kevennetään aluksen kulkua ja saadaan samalla säästöä polttoainekuluihin, mutta se on vain hifistelyä.

    • TohtoriSykerö

      Samasta syystä miksi ihminenkin pystyy kellumaan. Ihmisen veressä on rautaa mikä kelluttaa. Tästä syystä varoitetaan että ei saa mennä uimaan jos väsyttää. Kyseessä voi olla anemia eli raudanpuute. Tällöin ihminen ei pysy pinnalla vaan uppoaa. Rautatabletit auttavat tähän, mutta myös esim. maksalaatikossa on rautaa. Olympiatason uimarit ovatkin yleensä maksalaatikkokuurilla monta viikkoa ennen kisoja.

    • Intiaanikylä

      Tämä on kyllä paras ketju ikinä ; - "

    • MukiKumossaKiikkerä

      Minun kaverini herra Arkhimedes tuntee laivaraudat ja uppoumat, hän sen keksi !

    • Anonyymi

      en osaa selittää mutta googlaappa noste wikipedia ja lue sieltä

    • Anonyymi

      Nyt aloittelijalle syötetään niin paksua pajunköyttä, ettei mitään rajaa. Toivottavasti et usko kaikkea lukemaasi. Tällaisella palstalla voi liikkua mitä uskomattominta tarinaa.

      Varsinaiseen kysymykseen mennäkseni: Laivoissa käytettävästä raudasta ei tosiasiassa saa minkäänlaista fakta tietoa. On tarkemmin vartioitu salaisuus, kuin Pentagonin porttien tunnusluku.
      Sen verran voin kuitenkin raottaa salaisuuden verhoa, että laivarauta tuotetaan samassa tehtaassa, missä kultakin valmistetaan. Eräs laivaraudan molekyyli on kullan valmistuksessa ylijäävä partikkeli, joka näin hyödynnetään.

      • Anonyymi

        Sitä samaista ainesosaa on myös joissain puulajeissa sekä muoveissa, mutta vaikeasti eroteltavassa muodossa.


      • Anonyymi

        Uusimmissa jäänmurtajissa on vesirajan kohdalla noin metrin korkuinen osuus ruostumattomasta teräksestä, miksi?
        Laivoihin käytettävä teräs ei mitään salaista ihmemateriaalia ole, se ei edes (em. erikoistilanteita lukuun ottamatta ) ole erityisen laadukasta terästä. Laivat rakennetaan vähän kuin kertakäyttöisiksi, laivojen elinkaari on enää hädin tuskin keskimäärin 20 vuotta, sitten Ålangin yms. romurannat kutsuvat.
        Kultaa ei kaikista yrityksistä huolimatta ole onnistuttu keinotekoisesti tehtaissa valmistamaan, se ainoastaan erotellaan muusta malmista yleensä jo kaivoksen alueella. Esim. Raahen terästehtaalla tuotetaan monenlaisia teräksiä suuria määriä mutta kultaa sielläkään ei käsitellä.

        ps. Mitä tarkoittaa käsite molekyyli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusimmissa jäänmurtajissa on vesirajan kohdalla noin metrin korkuinen osuus ruostumattomasta teräksestä, miksi?
        Laivoihin käytettävä teräs ei mitään salaista ihmemateriaalia ole, se ei edes (em. erikoistilanteita lukuun ottamatta ) ole erityisen laadukasta terästä. Laivat rakennetaan vähän kuin kertakäyttöisiksi, laivojen elinkaari on enää hädin tuskin keskimäärin 20 vuotta, sitten Ålangin yms. romurannat kutsuvat.
        Kultaa ei kaikista yrityksistä huolimatta ole onnistuttu keinotekoisesti tehtaissa valmistamaan, se ainoastaan erotellaan muusta malmista yleensä jo kaivoksen alueella. Esim. Raahen terästehtaalla tuotetaan monenlaisia teräksiä suuria määriä mutta kultaa sielläkään ei käsitellä.

        ps. Mitä tarkoittaa käsite molekyyli?

        Ei molekyyli ole mikään käsite.
        Ensinnäkin siinä on kirjoitusvirhe. Sen pitäisi olla molelyyli! Molelyyli taas on lyhennelmä ilmoituksesta: Minä en ole Lyyli.

        Kai selvisi, vai selitänkö lisää.


    • Anonyymi

      Venäläiset yritti aikoinaan tehdä laivaraudasta sukellusveneen. Heh...

    • Anonyymi

      Nyt kyllä käyn etsimässä tietoa! En itekkään tiiä oliko se niin että suolaisella vedellä se kelluu mut makeassa ei.

      • Anonyymi

        No katsos kun on erikseen suolaisen ja erikseen makeanveden laivarautaa. Hyvin voi makeanvedenerautalaivaraudasta hitsatulla mertakin kyntää mutta ennen pitkää se ruostuu kuin toyota talvella. Se myös ui vähän korkeemmalla jos sen vie merelle ja on siis vähän epävakaampi.

        Taas sitten suolaisenvedenlaivarautalaiva on pitkäikäisempi merellä. Makesassa vedessä se ui yhtä hyvin mutta aavistuksen syvemmällä, ja siitä tulee sitten turhaa tehokkuustappiota.

        Tämä on ihan kokeellisesti havaittavissa tämä ero syväyksessä. Kokeilepa viedä järvimallin laiva merelle niin kyllä korkeammalla kelluu, ja ihan samalla tavalla merimallin vene ui vähän syvemmässä järvellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No katsos kun on erikseen suolaisen ja erikseen makeanveden laivarautaa. Hyvin voi makeanvedenerautalaivaraudasta hitsatulla mertakin kyntää mutta ennen pitkää se ruostuu kuin toyota talvella. Se myös ui vähän korkeemmalla jos sen vie merelle ja on siis vähän epävakaampi.

        Taas sitten suolaisenvedenlaivarautalaiva on pitkäikäisempi merellä. Makesassa vedessä se ui yhtä hyvin mutta aavistuksen syvemmällä, ja siitä tulee sitten turhaa tehokkuustappiota.

        Tämä on ihan kokeellisesti havaittavissa tämä ero syväyksessä. Kokeilepa viedä järvimallin laiva merelle niin kyllä korkeammalla kelluu, ja ihan samalla tavalla merimallin vene ui vähän syvemmässä järvellä.

        Viikon huumoripläjäys;)


      • Anonyymi

        Jos veteen lisää sokeria makeutusaineeksi niin kyllä se parantaa laivan kellumisominaisuuksia. Jos sokeria on riittävästi, niin eipä uppoa tavallinenkaan rauta.
        Jos vedestä on makeutusainetta 100 % niin sitten se ei oikeastaan ole vettä ollenkaan.

        Sellaita mokausta ei kannata tehdä että rakentaa rautalaivan Epsomin suolasta tehdyssä altaassa. Saattaa nimittäin käydä hassusti. Ensinnäkin magnesiumsulfaatti ei ole erityisen makeaa ja muutenkin.

        https://www.youtube.com/watch?v=8GVSuKkuLzY


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos veteen lisää sokeria makeutusaineeksi niin kyllä se parantaa laivan kellumisominaisuuksia. Jos sokeria on riittävästi, niin eipä uppoa tavallinenkaan rauta.
        Jos vedestä on makeutusainetta 100 % niin sitten se ei oikeastaan ole vettä ollenkaan.

        Sellaita mokausta ei kannata tehdä että rakentaa rautalaivan Epsomin suolasta tehdyssä altaassa. Saattaa nimittäin käydä hassusti. Ensinnäkin magnesiumsulfaatti ei ole erityisen makeaa ja muutenkin.

        https://www.youtube.com/watch?v=8GVSuKkuLzY

        Mutta esim. 100- prosenttinen suolaliuos on vettä. Paljonko muuten silloin kuutiometrissä vettä on suolaa?


    • Anonyymi

      Tämä vain todistaa kuinka paljon merivedessä on nykyään elohopeaa ja muita reskasmetalleja. Teräs ja jopa betonikin kelluu, meidän seuralla laiturien kellukkeetkin on umpibetonia ja hyvin keluu.

      • Anonyymi

        "meidän seuralla laiturien kellukkeetkin on umpibetonia ja hyvin keluu."
        Tuota mä en kyllä usko!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "meidän seuralla laiturien kellukkeetkin on umpibetonia ja hyvin keluu."
        Tuota mä en kyllä usko!

        Kato sinne laiturin alle, betonia ne on.


      • Anonyymi

        Mun muijallapa on kellukkeet täytetty silikonilla.


    • Anonyymi

      Pennut laiturilla, kaikki kolme kiusasivat vesihämähäkkejä ruiskuttivat fairya veteen ja elukat upposivat. Vedestä hävisi pintajännitys. Liekö tällä ilmiöllä jotain tekemistä
      pohdinnassa olevan asian kanssa ?

      • Anonyymi

        Oliko ne elukat jostain raudasta tehtyjä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko ne elukat jostain raudasta tehtyjä?

        En tukinut tarkemmin Vesihämähäkkejä.


    • Anonyymi

      Laivarauta uppoaa, jos pääsee kastumaan samaan aikaan molemmilta puolilta.

      • Anonyymi

        Tuo taitaa olla selitys moniin uppoamis tapauksiin.
        Laiva kun makaa pohjassa, niin vettä on päässyt molemmille puolille.
        Kiitos valaistuksesta !


      • Anonyymi

        Aa se kuuluisa näkkileipä efekti! Asia hyvinkin piffi!


      • Anonyymi

        Aerikkalainen punatammi ei kelpaa laivanrakennusaineeksi koska se on huokoista toisin kuin valkoinen tammi.
        Sama koskee punaista rautaa.


    • Anonyymi

      Konehuoneeseen tunkeutunut vesi oli uppoamisen syy
      Sano Ahti Silvennoinen.

      • Anonyymi

        Moottorit tehdään valuraudasta eikä laivaraudasta. Vaalurauta ei kellu.


    • Anonyymi

      Olen itse nähnyt uponneita puita ja jopa muutaman puisen laivankin meren pohjassa. Joten kaikki täällä esitetyt omituiset teoriat ei taida ihan pitää paikkaansa.
      Rautanaulaa en ole koskaan nähnyt kellumassa vedessä mutta kaurapuurossa kyllä.

      • Anonyymi

        Mene jonnekkin aasian satamaan, siellä kelluu trukkilavallinen rautanauloja:)


    • Anonyymi

      Laivat tehdään vettä kevyemmästä laivaraudasta. Sen takia ne eivät uppoa vaan kelluvat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      377
      5068
    2. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      358
      2908
    3. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      76
      2551
    4. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      94
      2189
    5. Purra esiintyi epäasiallisesti

      Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      474
      1916
    6. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

      Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      36
      1623
    7. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

      Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      235
      1466
    8. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

      Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1419
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

      löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      35
      1353
    10. Hyvää yötä

      Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      66
      1253
    Aihe