Ukraina kiinnostaa.

Repale

Olis tarkoitus lähteä ukrainaan heinä elokuussa. Ajattelin lentää Kiovaan ja sieltä junalla eteenpäin esimerkiksi Poltava.
Onko mahdollista vaihtaa rahaa Kiovan lentoasemalla ja onko kurssi huonompi kuin esim.pankissa. Entä taksin hinta esim. Lentoasema rautatie asema.
Ja mikä on junalipun hinta. Esim. Kiov Poltava.
Mitä erityistä kannattaa huomioda kun matkustaa Ukrainassa.
Kiitän asiallisista tiedoista.

4

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kariaalto

      Olen ollut Ukrainassa viime vuosien aikana useamman kerran. Olen aina mennyt autolla, joten kaikkiin en osaa vastata.
      Lentokentillä saa kaikkialla maailmassa vaihdettua rahaa, mutta harvoin on edullisin vaihtoehto.
      Itse olen nostanut pankkiautomaatilta parin päivän rahat kerralla. Euroja voi olla muutama pikkuseteli mukana, monissa paikoissa kelpuuttavat eurot ja dollarit mutta kurssi on mitä sattuu.
      Taksilla matkustaminen on edullista. 10km taksimatkasta joutuu maksamaan n. 2-3e. Mutta muista sopia hinta aina etukäteen.
      Etenkin maaseudulla liftaaminen on hauska, turvallinen ja paikoin ainoa tapa liikkua, jos ei ole omaa autoa. Pieni maksu on tietysti paikallaan. Kaikki eivät rahaa huoli vaikka kuinka yrittäisi maksaa, mutta silloin voi kaivaa kuskille tupakka askin tai vodkapullon lahjaksi.
      Junalla en ole hetkeen matkustanut mutta 2v sitten maksoin 500km junamatkasta 7e, eli erittäin halpaa.
      Ukraina on turvallinen maa matkustaa. Tietysti järki kannattaa pitää matkassa, niinkuin muuallakin.
      Hintataso on todella alhainen. Ravintolassa käyminen maksaa pari euroa ja 2hengen hotellihuoneen saa halvimmillaan 7-8eurolla. 10-15e löytyykin jo reilusti valinnanvaraa.
      20snt saa tupakka-askin ja 40snt ostaakin jo kallista tupakkaa (l&m, marlboro)
      Suomalaisiin suhtaudutaan todella hyvin, niinkuin muihinkin ulkomaalaisiin ja Ukrainalaiset ovat ystävällisiä ja avuliaita. Ihmiset haluavat aidosti auttaa ulkomaalaista ja neuvoa jos tarvitset apua. Eivätkä ole heti kerjäämässä maksua avustaan, niinkuin joissain maissa on tapana.
      Kiovassa osa nuorista puhuu englantia. Muualla voi olla vaikea löytää ketään joka puhuisi englantia muutamaa sanaa enempää. Aina asiat saa kuitenkin hoidettua helposti. Elämää kuitenkin helpottaa jos osaat muutaman sanan ukrainaa tai venäjää. Itse puhun suomea, englantia ja italiaa ja aina on pärjännyt

    • repale

      Kiitos asiallisesta vastauksesta ja ohjeista.
      Terv Repale

      • HavaNagilaa

        Itse varanut Kiovan Borysbylin kentälle kuljetuksen valmiiksi odottamaan kun nykyjään Hrynian huonon kurssin takia se on todella edullista. Matkaa on vajaa 50km ja viime syksynä maksoin 20€ mersu Viton kyydistä. Luotettavia firmoja löytyy esim lentoaseman sivuilta.


    • Kievinkana

      Rahanvaihtopisteitä on esim. Kiovan keskustassa pilvin pimein. Kaikissa on sama kurssi eikä vaihtoprovikkaa. Kurssi on parempi kuin automaattinostoissa, ei tosin paljoa. Viimeksi eurolla sai 25 grivnaa seteleistä kun automaattikurssi oli noin 23.
      Taksi Borispolista keskustaan noin 10 euroa, matka kestää puolisen tuntia..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3683
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2297
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2009
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1884
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1306
    6. 80
      1215
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1104
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1030
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe